انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان.pdf
4.64M
انتخابات ملوکانه و فهرستهای فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان
سالمرگ رضاخان
🔻بخشی از مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان»
تیمورتاش خطاب به حکام ایالات سراسر کشور:
🔹«... طبق اوامر ملوکانه در قسمت انتخابات دوره ٨ و انتخاب نماینده جهت مجلس شورای ملی، لزوما اعلام میدارد طبق صورتی که ارسال گردیده است باید جدیت لازمه به عمل آید که این اشخاص جهت مجلس انتخاب شوند.
🔸اعلیحضرت اقدس شهریاری علاقمند هستند که باید اشخاص مفصلةالمندرجة در صورت لفّ، باید به هر قیمتی باشد انتخاب شوند. در صورتی که اندک تعللی در اجرای اوامر صادره بشود، مقصر بدیهی است مورد بیمیلی اعلیحضرت واقع خواهد شد...» تاریخ سند: ٢٣خرداد١٣٠٩
ضمیمه: متن کامل مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوهرشاد ادیب هروی.pdf
8.53M
فاجعه رضاخانی به روایت ادیب هروی
سالمرگ رضاخان
🔹روایت مرحوم #محمدحسن_خراسانی مشهور به #ادیب_هروی یکی از دقیقترین و نزدیکترین روایتها در مورد فاجعه #مسجد_گوهرشاد است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است.
🖊ضمیمه: متن کامل و بدون کم و کاست ادیب هروی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش68-67، بهار و تابستان 1400
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام رشت 1305.pdf
1.51M
قیام مردم رشت در عصر رضاخانی؛ شرح مبارزات آیتالله محمدباقر رسولی رشتی
سالمرگ رضاخان
🔹 #آیتالله_شیخ_محمدباقر_رسولی_رشتی از علما و مجتهدین صاحبنام گیلان در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بود. ایشان در حوزه علمیه نجف نزد آیات عظام آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی (صاحب عروة)، شیخالشریعة اصفهانی و میرزای نائینی به تحصیل علوم دینی پرداخت و به رشت بازگشت.
🔸آیتالله رسولی رشتی از دوستان #میرزا کوچکخان_جنگلی و حامیان نهضت جنگل بود و پس از سرکوب جنگل به اعتراضات خود علیه دربار ادامه داد و در دوره ششم مجلس شورای ملی کاندیدا شد تا به مبارزات پارلمانتاریستی خود بپردازد اما این انتخابات به صحنه کارزار بزرگ مردم رشت به رهبری آیتالله رسولی علیه عامل وقت رضاخان در گیلان بدل شد.
🖊ضمیمه: متن کامل مقاله: قیام مردم رشت در سال 1305 شمسی در زمان رضاشاه؛ شرح مبارزات مرحوم آیتالله شیخ محمدباقر رسولی رشتی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره46، زمستان1394
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اسناد منتشر نشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی.pdf
4.03M
اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیتالله العظمی بروجردی علیه رضاخان
سالمرگ رضاخان
تحریف سیره بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید یکی از اهداف ثابت #جریانات_سکولار بوده و هست و مرحوم آیتالله العظمی بروجردی از این امر مستثنی نیست و بههمین جهت، مبارزات شهادتطلبانه ایشان علیه #رژیم_رضاخانی در محافل تخصصی و عمومی با سانسوری شدید مواجه است بهگونهای که کمتر کسی از اقدامات ایشان در این زمینه خبر دارد.
اسنادی که در مقاله ضمیمه خواهید خواند برگی است از هویت مقدس و مبارز مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در عصر پراختناق رضاخانی.
🖊ضمیمه: مقاله «اسناد منتشرنشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی در دوره رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موقعیت بهائیها در حکومت رضاخان.pdf
298.8K
موقعیت بهاییها در ارکان دولت رضاخان
سالمرگ رضاخان
کانونهای استعماری در ایران همچون صهیونیستها و بهائیت در تثبیت قدرت رضاخان نقش بهسزایی داشتند و این مسئله منجر به موقعیتی مطلوب برای آنان شده بود. چنانکه روی کار آمدن دولت کودتا این اجازه را به صهیونیستها داد تا در فروردین 1300ه.ش. برای اولینبار در ایران اعلام موجودیت نمایند. در این بین بهائیان نیز با افزایش نفوذ خود در دستگاههای دولتی به گسترش تشکیلات خود در ایران دست زدند و محفل به اصطلاح روحانی خود را در سال 1300 ه.ش. راهاندازی کردند...
🖊ضمیمه: مقاله «موقعیت بهاییها در ارکان دولت رضاخان (از کودتای 1299 تا شهریور1320)، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیکتاتوری لمپنها.pdf
580.9K
دیکتاتوری لمپنها
سالمرگ رضاخان
روایتی کمتر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی ا ز گروههای چماق به دست و اجیر، برای سرکوب جنبشهای اجتماعی در دوران پهلوی
ضمیمه: مقاله #دیکتاتوری_لمپنها، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوره رضاخان.pdf
16.22M
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان
سالمرگ رضاخان
🔹تیمورتاش؛ وزیر دربار رضاخان: ما قدرت مطبوعات و جرائد را گرفتهایم و هیچوقت پس نخواهیم داد!
🔸سابقه مطبوعات در ایران به دوره قاجاریه برمیگردد. روزنامه نهتنها وسیله ارتباط جمعی و شیوهای برای ارتباط و انتقال پیامها و اخبار به مردم بود بلکه وظیفه و همگرا کردن جامعه با نظام سیاسی حاکم را نیز بر عهده داشت. مطبوعات از بدو پیدایش در ایران کم و بیش تحت سیطره سازمانهای حکومتی بودند اما این سیطره در دوران استبداد رضاخان با هیچ دورهای از تاریخ دوران معاصر ایران قابل مقایسه نیست...
ضمیمه: مقاله «گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان؛ به همراه اسناد منتشر نشده دربار پهلوی، پیرامون فعالیت روزنامه پیکار در برلین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 68-67، بهار و تابستان 1400
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
طومار عفت.pdf
1.81M
روایتی از مبارزات فرهنگی آیتالله شیخ یوسف نجفی جیلانی علیه کشف حجاب رضاخانی
سالمرگ رضاخان
🔹آیتالله شیخ یوسف نجفی جیلانی در نجف اشرف متولد شد و تحصیلات دینی را در همان شهر آغاز کرد و از بزرگانی چون آیات عظام آخوند خراسانی، سیدابوالحسن اصفهانی و ملامحمد شربیانی اجازه اجتهاد گرفت.
🔸آن عالم برجسته از حامیان نهضت جنگل بود و میرزا کوچکخان جنگلی از علاقهمندان ایشان محسوب میشد. آیتالله جیلانی در دوران استبداد رضاشاه پهلوی از همان آغازین روزهای تاجگذاری رضاشاه، در زمره منتقدین جدی رژیم پهلوی درآمد و کتاب «وسیلة العفایف یا طومار عفت» را در سال 1307ه.ش. در مقابله با کشف حجاب نوشت که یکی از مهمترین پاسخهای علمی علمای شیعه به شبهات حجاب در دوران حکومت رضاشاه بود و بهخاطر تألیف این کتاب بهدست عمال رضاخان به زندان افتاد، شکنجه شد و سالها در حال تبعید بهسر برد ولی حاضر نشد که در مقابله با انحرافات رضاخانی سکوت کند...
🖊ضمیمه: مقاله طومار عفت؛ آیتالله شیخ یوسف نجفی جیلانی و مقابله با کشف حجاب رضاخان، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کارکرد فرهنگی عزاداری.pdf
1.67M
دلایل شورش رضاخان علیه مذهب تشیع
سالمرگ رضاخان
🔹یکی از دورههای مهم تاریخی ایران در دوران معاصر، دوره حکومت رضاشاه پهلوی است. در این بازه تاریخی، حکومت پهلوی بهخاطر ماهیت خویش و بهسبب وابستگی به استعمار اقدامات و سیاستهای فرهنگی مختلفی را در جهت مقابله با فرهنگ اسلامی و شیعی و نفوذ و سریان دادن فرهنگ و آداب غربی در جامعه شیعی ایران پی گرفته و به انجام رسانید تا هرچه بیشتر زمینه سلطه استعماری و چپاول اقتصادی را برای انگلستان فراهم آورد.
🔸در این میان محافل عزاداری حسینی بهسبب ماهیت خویش مأمنی برای تقابل با این سیاستها قرار میگرفت که البته در هر مورد شدت یا ضعف داشت و البته در دوران سیاه رضاخانی شدت مضاعفی یافت. بررسی دلایل دینستیزی رضاخانی برای فهم این مقطع از تاریخ و شناخت آسیبشناسی فرهنگی ایران ضروری است.
ضمیمه: مقاله «بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عزاداری امام حسین پهلوی اول.pdf
251.7K
عزاداری امام حسین علیهالسلام در دوره پهلوی اول
سالمرگ رضاخان
یکی از دورههای تاریک تاریخ ایران زمین، دوره سلطنت پهلوی اول بود. در این دوران به لحاظ فرهنگی، ایران در بدترین وضعیت خود بهسر میبرد و تلاش میشد میراثهای فرهنگی ایران نابود شود و فرهنگ غرب جایگزین آن شود. یکی از سنتهای فرهنگی و مذهبی این مرز و بوم، مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین علیهالسلام است که رضاشاه پهلوی در نظر داشت، در مسیر تغییرات فرهنگی گسترده خود، آن را تغییر دهد.
در مقاله پیشرو سیر حوادث و چگونگی انجام آن و مقاومت ملت مسلمان ایران در پاسداری از این سنت اصیل شیعی بررسی میشود.
ضمیمه: مقاله «عزاداری امام حسین علیهالسلام در دوره پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 10، زمستان 1385
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مافیای عتیقه.pdf
1.59M
غارت عتیقهجات ایران در دوران رضاخان
سالمرگ رضاخان
🔹آرتور پوپ:
از دیرباز هنر ایران یکی از بزرگترین سرمایههای این کشور بوده زیرا نهفقط ثروت و حیثیت برای آن بهوجود آورده بلکه در هر دوره و هرجا برای ایران، دوستان زیادی ایجاد کرده است و امروز هیچ مملکت متمدنی نیست که مجموعههایی از آثار هنری ایران را نداشته باشد، مجموعههایی که به صاحبنظرانشان نشان دهد که ایران استحقاق ستایش و محبت دارد.
🔸آرتور پوپ که خودش یکی از سردمداران غارت ذخایر فرهنگی ایران بود این سخنان را در سال 1304 که تازه به ایران آمده بود عنوان کرد. او در همان سال تاجگذاری رضاخان وارد ایران شد و کوششهای خود را آغاز کرد. کوششی که در ظاهر برای شناسایی و شناساندن هنر و میراث فرهنگی ایران و در باطن صرفا برای دزدی عتیقهجات ایران و ارسال آن به موزههای آمریکا و اروپا بود...
ضمیمه: مقاله «مافیای عتیقهجات و غارت میراث فرهنگی ایران توسط غربیها در دوران پهلوی اول و دوم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مهاجریت یهودیان.pdf
294.6K
مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول
سالمرگ رضاخان
مسئله مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین، حجم مهاجرت انجام شده و تأثیر آن در سیاست داخلی و خارجی سلطنت رضاشاه همواره از نقاط مبهم تاریخ ایران است که تا کنون به آن پرداخته نشده است اما در مقاله پیشرو سعی شده به «بررسی نقش رضاشاه در مهاجرت یهودیان به فلسطین» بهعنوان مهمترین اهداف این دوره از تاریخ کشور پرداخته شود...
ضمیمه: مقاله «مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین با تکیه بر دوره حکومت پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چپاولگریهای پهلوی اول از نفت.pdf
297.2K
چپاولگر
✳️به مناسبت سالمرگ رضاخان
🔹استفادههای شخصی رضاخان از منابع ملی و حتی مصادره دارايیهای شخصی مردم ايران زمين، به عنوان يک واقعيت مسلم تاريخی، امری غير قابل انكار است. هر چند تلاش زيادی میشود تا به خصوص در فضای مجازی، که عمدتا مباحث تخصصی به قهقرا رفته و جای خود را به فضاسازیهای پوچ رسانهای میدهد، تصويری ديگر از رضاخان در اذهان عمومی جای بگيرد.
🔸در اين فضاسازیها، او فردی بيگانهستيز (خصوصا در تقابل با بريتانيای استعماری) و ضد فساد اقتصادی به تصوير كشيده میشود در حالی كه واقعيتهای به دست آمده از فضای به شدت اختناقآلود دوران پهلوی اول كه روشنفكرنمايان وطنفروش در ظهور و استحكام اين ديكتاتوری سبعانه و بعداً در تطهير آن خوشخدمتیهای فراوان كردهاند، چيز ديگری را نشان میدهد. واقعيتی كه با قرائن، شواهد و ادله قابل اعتنايی
به اثبات رسيده، شخصيتی را توصيف میكند كه در قساوت نسبت به ملت خود يكی از نمونههای كمنظير در ميان ديكتاتورهای معاصر، در غصب دارايیهای منقول و غيرمنقول آنها،يكی از بیپرواترين و حريصترين چپاولگران و در زبونی مقابل بيگانگان و پذيرش ســلطه آنها بر كشور تحت امر خود،يكی از بیخاصيتترين حاكمان ايران زمين بوده است.
◀️ضمیمه: مقاله «چپاولگریهای پهلوی اول از منبع ملی نفت ایران»، صادق علیپور، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره70-69، پاییز و زمستان1400.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جستارهایی در پیدایش مفهوم انتخابات فرمایشی در ادبیات سیاسی ایران.pdf
6.76M
جستارهایی در پیدایش مفهوم انتخابات فرمایشی در ادبیات سیاسی ایران
✳️به مناسبت سالمرگ رضاخان
🔹انتخابات با #انقلاب_مشروطه و تشکیل #مجلس_شورای_ملی وارد ادبیات سیاسی ایران شد. از پیروزی جنبش مشروطه در سال ۱۲۸۵هش، تا پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۱۳۵۷، بیست و چهار دوره انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شد. از این ۲۴دوره، پنج دوره در زمان قاجاریه (۱۳۰۴-۱۲۸۵هش)، هفت دوره در حکومت رضاخان (۱۳۲۰-۱۳۰۴)و دوازده دوره در حکومت محمدرضاشاه (۱۳۵۷-۱۳۲۰) برگزار شد.
🔸مجلسین سنا و مؤسسان به موازات انتخابات مجلس شورا یا تحت شرایط خاصی تشکیل میشد. مجلس سنا بر اساس قانون اساسی مشروطیت در سال ۱۲۸۵هش، به همراه مجلس شورای ملی یکی از دو مجلس قانونگذاری ایران بود که نخستینبار در سال ۱۳۲۸ در زمان محمدرضا پهلوی تشکیل شد و با پیروزی انقلاب اسلامی منحل گردید. با توجه به انتصابی بودن نیمی از نمایندگان سنا توسط شاه، عملاً اراده ملی در انتخاب نمایندگان این مجلس، مفهوم خود را از دست داد و سنا تنها قدرت شاه را فزونی میداد. مجلس مؤسسان، مجمعی از نمایندگان ملت بود که از طریق انتخابات عمومی تشکیل میشد و مسئول تهیه قانون اساسی یا تغییر بعضی از اصول آن بود.
◀️ضمیمه: متن کامل مقاله مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان.pdf
1.08M
🖊مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان
✳️به مناسبت سالمرگ رضاخان
🔹رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز شد، روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد و سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد.
🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای #فدائیان_اسلام و واکنش منفی عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند.
◀️ضمیمه: متن کامل مقاله مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📚برای آشنایی با دوران سیاه رضاخانی چه بخوانیم؟
17 مقاله بنیاد تاریخپژوهی در معرفی رضاخان و دوران سیاه حکومتش
🔹1. تطهیر پهلوی در منابع تاریخی منتشر شده در جمهوری اسلامی (کتاب انقلابنامه)
🔸2. عزاداری امام حسین علیهالسلام در پهلوی اول (فصلنامه پانزده خرداد ش10)
🔹3. مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در پهلوی اول(فصلنامه پانزده خرداد ش39)
🔸4. کارکردهای فرهنگی عزاداری در پهلوی اول/علل مخالفت رضاخان با مذهب(فصلنامه پانزده خرداد ش46)
🔹5. قیام رشت در ۱۳۰۵ شمسی(فصلنامه پانزده خرداد ش 46)
🔸6. طومار عفت؛ آیتالله نجفی جیلانی و مقابله با کشف حجاب(فصلنامه پانزده خرداد ش54)
🔹7. مافیای عتیقهجات در دوران پهلوی اول و دوم(فصلنامه پانزده خرداد ش54)
🔸8. موقعیت بهاییها در ارکان دولت رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔹9. جمهوریخواهان استبدادپرست(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔸10. دیکتاتوری لمپنها(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔹11. انتخابات در دوران سیاه رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔸12. اسناد منتشر نشده از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔹13. مخالفت یکپارچه روحانیون با انتقال جنازه رضاخان به قم(فصلنامه پانزده خرداد ش67)
🔸14. اختناق مطبوعات در دوران رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش67)
🔹15. ادیب هروی و اولین گزارش از جنایت در گوهرشاد(فصلنامه پانزده خرداد ش67)
🔸16. پيدایش مفهوم انتخابات فرمایشی (فصلنامه پانزده خرداد، ش70-69)
🔹17. چپاولگری پهلوی اول از نفت ایران (فصلنامه پانزده خرداد، ش70-69)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی بپیوندید
چپاولگر
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسب سالمرگ رضاخان
شاه زمینخوار
رانتخواری شاهانه!
کشف نفت در املاک رضاخان!
خرید املاک دربند به دستور رضاخان!
خرید املاک شیرگاه و شاهی برای رضاخان!
چک فروش دویست تن شالی در وجه شاه!
انتقال مالکیت رودسر به رضاخان!
درآمد شاهانه!
بیاعتنایی محمدرضا پهلوی به پدر!
رفتار خفتبار انگلیس با رضاخان در تبعیدگاه!
دستبرد زدن محمدرضا پهلوی به اموال پدر خود!
گزارش وزیر مختار آمریکا از کودتای سیاه رضاخان
جمهوریخواهان استبدادپرست
انتخابات ملوکانه و فهرستهای فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان
فاجعه رضاخانی به روایت ادیب هروی
قیام مردم رشت در عصر رضاخانی؛ شرح مبارزات آیتالله محمدباقر رسولی رشتی
اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیتالله العظمی بروجردی علیه رضاخان
موقعیت بهاییها در ارکان دولت رضاخان
دیکتاتوری لمپنها
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان
روایتی از مبارزات فرهنگی آیتالله شیخ یوسف نجفی جیلانی علیه کشف حجاب رضاخانی
دلایل شورش رضاخان علیه مذهب تشیع
عزاداری امام حسین علیهالسلام در دوره پهلوی اول
غارت عتیقهجات ایران در دوران رضاخان
مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول
چپاولگر
جستارهایی در پیدایش مفهوم انتخابات فرمایشی در ادبیات سیاسی ایران
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان
برای آشنایی با دوران سیاه رضاخانی چه بخوانیم؟
تأملی بر مأموریتهای یک دیکتاتور دستنشانده
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
مقام معظم رهبری :
بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما!(٧٩.١.٢۶)
#محرم
#تاسوعا
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴شاه؛ حمایت از دینداری سکولار و مبارزه با سیاست دینمدار
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5
▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بىدريغ تودهها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشتزده ساخت و به تكاپو و جنب و جوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوامفريبى و دروغپردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشتپرده در دست طرح بود، زمينهسازى كند. از اين رو پس از دروغبافىها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان(عج) و حضرت عباس(ع) چنين گفت:
▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمنهاى اين مملكت، دشمنهاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشستهاند، به هر وسيلهاى كه مىتوانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بىعقيده و بىايمان و بدبختى را مىخرند و تحريک مىكنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافهاى ظاهر مىشوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد...».
▫️نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزهدرآيى و ياوهسرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت:
▪️«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مىايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشىها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468)
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /1
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /4
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6
▫️در برابر هرزهگويىهاى رژيم، هرچه #عاشورا و شهادت #قهرمان_كربلا نزديکتر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش انقلاب اسلامى شعلهورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از تودههاى به پاخاسته مسلمان، بىعَلَم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از #قائد_بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى #تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى اراده ملت بود.
▪️چند روز پيش از عاشورا، همهجا اعلام شد كه دستههاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند.
▫️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دستههاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يکباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و #مدرسه_حاج_ابوالفتح را محاصره كرد و درب آن را بست و بدين وسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند!
▪️هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصره پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترک كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف تودههاى انقلابى درآمد.
▫️دستههاى عزادار با شعارها و نوحههاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دستههايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
▪️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف) را كه در #كودتاى_امريكايى_28_مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينه زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7
▫️مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه #باند_شعبان_بىمخ در حالى كه هر يک دشنهاى در آستين پنهان كردهاند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسه «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مىكوبند! آنان بىدرنگ با شادروان #طيب_حاج_رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند.
▪️ديرى نپاييد كه عدهاى از افراد ورزيده و «يكهبزن»هاى طيب به مدرسه مزبور رفتند و حركات چاقوكشهاى مزدور را تحت نظر قرار دادند. باند شعبان بىمخ كه خود را در محاصره «يكهبزن»هاى طيب مىديدند طبق مَثَلِ معروف «ماستها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند.
▫️ساعت، هشت صبح را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هر يک عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى:
خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مىرود، مىرود دشمن غدار تو
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو
▪️به حركت و راهپيمايى در خيابانها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مىدادند اين بود:
گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه
تا به تنم توان بود زير ستم نمىروم
▫️اهالى غيور تهران دسته دسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مىشد. تظاهركنندگان پس از عبور از #سه_راه_امين_حضور و #سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكسهاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاهآباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابانهاى #مخبرالدوله و #سعدى، وارد خيابان #فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، #مهدى_عراقى در يک نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت.
▪️پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى #خيابان_شاهرضا و #دانشگاه_تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مىلرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچكدام تودههاى بهپاخاسته و خستگىنشناس را از ادامه تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت.
▫️در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمىشدند. ساعت، تقريباً يک بعداز ظهر را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حملهور شوند. ادارهكنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مىكوشيدند تودههاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه روى كاخ ايستاده، با مشتهاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»!«ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ایرانیان و سپاهیان امروز یزید
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8
▫️بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مىخواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى تودهها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را درباره شاه زدند و هدف و انگيزه خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مىخواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بتشكن ملت طرفدار تو ـ مىرود مىرود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند.
▪️گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانک و توپ و مسلسل سنگين و سبک محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به تودههاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفانبار آنان عليه شاه مىنگريستند.
▫️تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل #كاخ_شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترک گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارک رفتند و حدود ساعت 3 بعد از ظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مىشود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند.
▪️شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف #دانشجويان_دانشگاه_تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در #چهارراه_اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از #بازار_بزرگ_تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند.
▫️در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامه نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقه تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت.
▪️با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بهشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد #مدرسه_حاج_ابوالفتح شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانونشكنىهاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عزاداری زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9
▫️يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنباله جمعيت تا قسمتهايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش:
خمينى، خمينى ...
خمينى بت شكن ...
خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند.
▪️تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان #ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل #سفارت_انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت:
▫️«... شما اى بازرگانان، پيشهوران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبه دينى با #آيتاللّه_خمينى همراه نيستيد، باز در يک موضوع با ايشان اشتراک داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمىتوانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بىتفاوت باشيد.
▪️خمينى مىگويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در #امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در #لندن تعيين شود، #اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواسته خمينى در حقيقت خواسته بيست ميليون ايرانى شرافتمند مىباشد...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاسها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاسها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به دهها هزار توده انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازهاى به خود گرفت، فرياد خمينى بت شكن ... هر چه محكمتر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره خورده دانشجو و پيشهور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشهور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و #پرچم_انقلاب_خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند.
▫️اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر #محمد_مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهه ملى» تجليل كرد و سپس نماينده دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى تودههاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمه فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين #سنگر_مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوسهاى #سازمان_امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشه اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن:
نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است
كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است
▪️ #شور_حسينى در روحها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بىدريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نماينده دانشگاه، يكى از بازارىها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانتهاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بهشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نماينده بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بت شكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10
▫️تظاهرات رنگ و روح تازهاى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود:
سلام بر خمينى، درود بر مصدق
خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى
اتحاد، مبارزه، پيروزى
تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد.
▪️تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغشاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يک كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مىگذشت، با ديدن دهها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد.
▫️دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بت شكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارک و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعد از ظهر پس از سخنرانى يكى از بازارىها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت.
▪️عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميه امام در شهر مقدس #مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازهاى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقه فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مىكردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مىزدند و براى آنكه مزدوران ساواک و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كمنظيرى پاى آن مىايستادند و از آن مراقبت مىكردند.
▫️در يک مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حمله قهرآميز مردم روبهرو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامه امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همانجا دريافت كرد و پليس ديگرى به شدت مجروح شد.
▪️خبر آن در روزنامه اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكته در خور توجه آنكه روزنامه اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميه امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبهرو شد:
▫️يک سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثه تأثرانگيزى روى داد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بهشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مىدهد:
▪️ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعه گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عدهاى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميهاى كه از طرف #آيتاللّه_خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مىكردند و عدهاى هم مشغول مطالعه اين اعلاميهها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه هاى مزبور از ديوار مسجد كردند.
▫️پاسبان كشته شد
به دنبال كندن اعلاميهها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بهشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يک ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مىزد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مىگفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بهشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴قم در شوق امام
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11
▫️در آن ايام كه شور و خشم تودهها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و #نهضت_امام_خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه #شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با تودهها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محلههاى مختلف #شهرستان_قم، هر شبى به يكى از محلهها مىرفت و در مجلس عزادارى تودههاى محروم و فقير شركت مىكرد و در هر محلهاى سخنگويى نيز با خود مىبرد تا سخنان لازم را به گوش تودهها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مىگذرد آگاه سازد.
▪️اين عمل كه بىسابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مىگذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژهاى نسبت به امام ايجاد مىكرد. تودههاى محلات قم با شور و شعف فوقالعاده و بىنظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مىداشتند.
▫️هر شب از درب خانه امام تا محلهاى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغهاى تورى پايهدار مزين مىساختند، دهها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مىكردند و به فقرا و مستمندان مىدادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مىآمدند و از #مرجع خويش استقبال به عمل مىآوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مىكردند. زنان و مردان محلههاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون #امام_خمينى را در ميان خود مىديدند از شادى و شعف در پوست خود نمىگنجيدند و سر از پا نمىشناختند، بىاختيار روى دست و پاى او مىافتادند و از ديده، اشک شوق مىريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مىگرفت و پيمودن يک مسافت صد مترى يک ساعت طول مىكشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است:
▪️«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى #محله_حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيه كوچه حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمىرود كه در طول خيابان آذر تا كوچه حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادىها مىكردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مىديد كه يک رهبر واقعى چطور مىتواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...».
▫️در دهه اول محرم كه مجلس عزادارى در خانه امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مىكردند به حدى بود كه كوچههاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مىشد و راهها بند مىآمد. اين استقبال و روآورى چشمگير تودهها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشتزده و نگران مىكرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db