📣 اختصاصی 📣
💥احراز رتبه نخست در پنجمین جشنواره علامه حلی استان قم💥
📄 مقاله «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» به قلم سهراب مقدمی شهیدانی٬ حائز رتبه برگزیده نخست سطح ۴ در پنجمین دوره جشنواره علامه حلی استان قم شد.
◀️این مقاله چکیده ای است از اثری مفصل با عنوان «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به قلم آقایان:
سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبداللهی.
این اثر نخستین بار با ادبیاتی علمی به نقد مدخل ۱۰۰ صفحه ای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی پرداخته و #اشتباهات_فاحش و #تحریفات_باورنکردنی این متن را تذکر داده است.
🔴در شرایطی که برخی مجامع علمی و رسانه ای بر بایکوت کتاب همت گماره اند و در برخی محافل بدین سیاست ناجوانمردانه تصریح کرده اند٬ عملکرد هیئت انتخاب و شورای علمی جشنواره علامه حلی قابل تقدیر و نشان دهنده برخورد حرفه ای این جشنواره با مقولات علمی است.
🔆 بازتاب برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی- استان قم در سایت خبرگزاری صدا و سیما:
http://yon.ir/gF7AV
🔸🔸🔸
📖 معرفی کتاب «نقدی بر مدخل خمینی روحالله در دایرة المعارف بزرگ اسلامی»-سایت بنیاد تاریخپژوهی:
http://yon.ir/UsoDK
📝 بازتاب انتشار این کتاب در دیگر رسانهها:
http://yon.ir/uykYy
✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
♨️ واکنش صفحه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در اینستاگرام؛ به تکرار سخنان تحریفآمیز توسط رئیسجمهور...
📱ما را در شبکههای اجتماعی ایتا، تلگرام و اینستاگرام با شناسه زیر دنبال کنید:
@bonyadtarikh
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔶 در حاشیه سخنان تحریفآمیز رییسجمهور در مرقد امام قدس سره :
❓آیا عنوان «جمهوری اسلامی» مفهومی بدون پیشینه است که در سال 1357 بوجود آمد؟
❓آیا پیش از سال 57 هیچ سخنی درباره «جمهوری اسلامی» گفته شده است؟
⁉️ادعای برخی از اعضای نهضت آزادی درباره القای این مفهوم به امام، چقدر با واقعیت سازگار است؟
✅پاسخ به سوالات فوق را در کتاب «پیش نویس قانون اساسی» چاپ «بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» می توان یافت.
✳️سخن نویسنده این است که نه تنها مفهوم «جمهوری اسلامی» بلکه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز سالها پیش از انقلاب اسلامی توسط انقلابیون تهیه شده بود. بر اساس اسناد موجود، اولین پیش نویس قانون اساسی برای سیستم حکومتی جمهوری اسلامی در سال 1354 تهیه شده بود. بدلیل شرایط امنیتی پیش از انقلاب و رعایت اصول حفاظتی توسط انقلابیون، نویسنده این پیش نویس مشخص نشد اما احتمالا بدست آیت الله ربانی شیرازی نوشته شده است. انتشار چنین متنی نشان داد که انقلابی ها در فکر ارائه الگوی جانشین برای سیستم سلطنتی بوده و دارای تفکر ایجابی بوده اند...
🔵 گفتنی است؛ این اثر در فاصله یک سال به چاپ سوم رسیده است و ویرایش جدید آن به زودی وارد بازار می شود.
@bomyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔷 روایت تاریخی🔷
🔶گفت و گوی امام با یک ساواکی 🔶
💥 این روزها بحث در خصوص پیوستن به برخی کنوانسیونها و لوایح داغ است. یک طرف حامیان استقلال ملی و طرف دیگر غربگرایان یا غفلتزدگان.
دعوای این دو گروه برای امروز و دیروز نیست. برای نمونه گفت و گوی کمتر شنیده شده؛ بین امام قدس سره به عنوان نماد استقلالطلبی ملت ایران و یک ساواکی که در فضای وابستگی رژیم پهلوی به غرب تعریف میشود؛ میخوانیم:
🛫 « تاریخ، صبحدم روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ را اعلام میکرد. هواپیمای هرکولس نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران که حامل مرجع امت و رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی بود، از فرودگاه مهرآباد به سوی ترکیه به پرواز درآمد...
آنگاه که هواپیما اوج گرفت، امام به سرهنگ افضلی (از مقامات ساواک) که در کنارش نشسته بود، رو کرد و گفت:
- آیا شما میدانید که من به جرم دفاع از حیثیت ارتش و #استقلال_وطنم تبعید میشوم؟...
آقای سرهنگ افضلی که گویا انتظار روبرو شدن با چنین سؤالی را نداشت، بیاختیار جابجا شد و با صدایی گرفته پاسخ داد:
⬅️ - تا روزی که به #آمریکا احتیاج داریم ناچاریم یکسری آوانسهایی به آنها بدهیم.
🔴 امام بیدرنگ پاسخ داد:
- یعنی حتی #نوامیس_مملکت خود را نیز در اختیار آنان قرار دهیم؟
⬅️ سرهنگ افضلی پاسخی نتوانست بدهد، لیکن با حرکت سر به این پرسش پاسخ مثبت داد.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۱۲-۱۳)
🔹 در آستانه بررسی #پالرمو و #CFT و دیگر کنوانسیونها و لوایح استعماری هستیم و برخی جریانات که دنباله فکریِ #پهلویهای_غربزده دیروزند همچنان به دنبال دادن آوانس و امتیاز به #آمریکای_در_حال_افول هستند.
تاریخ اثبات میکند که این راه به نفع #ملت_ایران نیست و باید بدانیم که برخی موافقان این طرحها و لوایح به حد پالرمو و CFT اکتفا نمیکنند و برای جلب رضایت آمریکا همچون سرهنگِ ساواکیِ دیروز؛ چه بسا حاضر به تحویل نوامیس مملکت نیز باشند.
📜 این درس تاریخ است و «تاریخ؛ روشنگر نسلهاست.»
@binyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💭 سؤال امروز: انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟
شاید شما هم این چند روز؛ در جلسات خانوادگی یا اماکن عمومی با این سؤال مواجه شده باشید. البته ممکن است سؤال شخصی خود شما هم باشد؛ بدون اینکه جلوی افراد کمتر انقلابی قرار گرفته باشید یا نوجوانِ پرسشگر فامیل شما را با پرسیدنش غافلگیر کرده باشد. سؤال این روزها که در آستانه چهل سالگی انقلابمان هستیم:
❓امام خمینی قدس سره چه خدمتی به این کشور کرد؟
❓ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟
کسانی که این سؤال را مطرح میکنند از نظر انگیزشی چند دستهاند:
🔸گروهی که حقیقتا میخواهند بدانند با یک نظام انقلابی چه تحولاتی در حوزههای عمومی اتفاق افتاده و با عملکردها و دستآوردها سر و کار دارند.
🔸گروهی که به دنبال حب و بغض شخصیشان نیستند؛ صرفا به دنبال تببین دستآوردها هم نیستند بلکه با نگاهی کاوشگرانه در جست و جوی رسیدن به یک الگوی نظم سیاسی و سامان اجتماعی مطلوب هستند...
🔸ضد انقلابی که انگیزه یا توان تجزیه و تحلیل دستآوردها را ندارند.
صرف نظر از خاستگاه سؤال؛ این پرسش بنیادی است که ذهن بسیاری از جوانان فرهیخته را به خود مشغول کرده و در آستانه چهل سالگی نظام اسلامی باید به آن پاسخ داد...
🔆 دکتر مظفر نامدار؛ دکترای علوم سیاسی ضمن مقالهای منتشر شده در فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد به این پرسش بنیادی پاسخ داده است. مقالهای که «خوشایند پرسشگرانی که هدفی جز شبههافکنی و فتنهانگیزی از طریق طرح پارهای از سؤالات دارند؛ نخواهد بود اما برای دو گروه و جریان دیگر ممکن است مفید و قابل توجه باشد.»
🔷دکتر مظفر نامدار برای رسیدن به پاسخی دقیق و علمی به این پرسش راههای گوناگونی را پیشرو داشت:
🔹مقایسه عملکرد انقلاب اسلامی با کشورهای پیشرفته
🔹مقایسه عملکرد انقلاب اسلامی با سایر انقلابها
🔹مقایسه عملکرد جمهوری اسلامی با کشورهای همسطح
اما از دیدگاه ایشان «اگر میخواهیم به یک داوری ملموس، عینی و علمی برسیم نمیتوانیم جمهوری اسلامی را با دوره صفویه یا حتی نظام قاجاریه مقایسه کنیم همانطوری که مقایسه و تطبیق دستآوردهای جمهوری اسلامی با دستآوردهای سایر انقلابات جهان و رژیمهای انقلابی ذهنی است زیرا زمینهها، شرایط و خاستگاههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هیچکدام از این انقلابات و نظامهای سیاسی حاکم بر آنها منطبق بر شرایط ایران نیست...»
در ادامه نیز سلسله مقالاتی ارائه میشود با هدف تبیین علمی و دقیق دستآوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی...
✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-دکتر مظفر نامدار(منتشر شده با نام «سلیماندارابی»)-بخش اول» :
http://yon.ir/GsZvJ
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟/بخش دوم
سؤالی است این روزها؛ نزدیکیهای #چهل_سالگی_انقلاب برای بسیاری به ویژه جوانان پیش آمده است. سؤالی که باید به صورت علمی و دقیق به آن پاسخ داد. دکتر مظفر نامدار، در بخش اول مقاله خود بنیانهای اساسی این پاسخ را تبیین میکنند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
ایشان؛ در بخش دوم مقاله خود «معیارهای ملموس دگرگونی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره هفتاد ساله مشروطه و دوره بیست و پنج ساله انقلاب اسلامی [تا زمان نگارش مقاله] مورد مقایسه قرار میدهند.» و در ادامه؛ مطالبی را از نیکی کدی پژوهشگر مطرح آمریکایی بازگو میکنند که علی رغم غرضورزیها؛ به دستآوردهای انقلاب اسلامی اذعان داشته است:
🔷« سازماندهی اجتماعی اقتصادی پس از انقلاب به طرز چشمگیری تغییر پیدا کرد و در برخی عرصهها بهبودی نشان داد که یک مورد آن تأکید بر بهبود شرایط روستاها بود.
🔹#جهاد_سازندگی به صورت حرکت داوطلبانه برای کمک به برداشت محصول در سال 1358 آغاز شد، به زودی نقش گستردهتر و رسمیتری پیدا کرد و با کمک جمعیتهای محلّی برنامههایی از قبیل:
🛣جادهسازی،
🏞لولهکشی آب،
🌆تأمین برق،
🏨درمانگاه،
🏯مدرسه و کانالهای آبیاری را به اجرا آورد.
🔹در نواحی روستایی و فقرزده دستآوردها چشمگیر بود و به ویژه بر زندگی زنان و کودکان تأثیر گذاشته است.
🔹در عرصه آموزش؛ مدارس از بودجه دولتی یارانه دریافت میکردند؛ از جمله در ساخت و ساز مدارس در روستاها و نواحی فقیرنشین.
🔹در دسترس بودن مدارس باعث شد که حضور دختران آسانتر شود... امروزه تقریبا راه همه رشتههای دانشگاهی به روی زنان باز است.
🔹نرخ باسوادی زنان از 36 درصد در سال 1355 به 72 درصد در سال 1375 رسید. سطحی که [تا آن زمان] با ترکیه قابل مقایسه و بیش از دو برابر پاکستان است و هنوز در حال افزایش است.»
◀️نیکی کدی در ادامه میگوید:
«در ایران زمامداران اسلامگرا سیاستهایی را به اجرا درآوردهاند که در نهایت به توسعه یک #جامعه_سالمتر، آموزش دیدهتر و فرهیختهتر کمک میکند.»
نویسنده مقاله؛ جناب دکتر مظفر نامدار پس از تبیین اوضاع عمومی ایران در رژیم مشروطه سلطنتی، دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران را پس از انقلاب تبیین میکنند. تحوّلی که بر اساس اطلاعات آشکار بسیار مثبت تلقی میشود و عرصههای گوناگونی را شامل میشود:
🔹افزایش نرخ باسوادی
🔹حضور فعال و مؤثر در المپیادهای جهانی
🔹تقویت بنیه دروس علوم پایه علی الخصوص ریاضیات
🔹توسعه مقاطع تحصیلی
🔹توسعه مدارس فنی و حرفهای
🔹افزایش فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانشآموزان در کلاس
🔹توسعه پرورش استعدادهای درخشان
🔹افزایش سطح تحصیلی معلمین و افزایش ارائه خدمات به فرهنگیان
از جمله مواردی است که میتوان گفت انقلاب اسلامی در طول 20 سال نسبت به انقلاب مشروطه و رژیم سلطنتی در طول 70 سال برتری قابل توجهی داشته است...
برای مطالعه و یافتن پاسخهای بیشتر شما را به مطالعه این مقاله دعوت میکنیم.
✅ شما و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-بخش دوم-دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران:
http://yon.ir/Kqdim
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟بخش سوم
🎙شاید شما هم سخنرانی اخیر #سید_مقاومت را شنیده باشید. به مناسبت چهل سالگی انقلابمان بخشی از دستآوردهای متعدد #انقلاب_امام_و_امت را برشمرد تا امیدی باشد در دل همه و پاسخی صریح به دشمنان و غرضورزان.
🇮🇷 این روزها روز شادی است و #افتخار؛ چهل سال چالش داشتیم و چهل سال پیروزی. پس بهتر است با نگاهی دقیق به گذشتهمان نگاه کنیم و کارهایی که کردیم را برشمریم تا بیشتر بدانیم«انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟»
📄 در این راستا دو بخش از مقاله علمی و سودمند دکتر مظفر نامدار را به اشتراک گذاشتیم.
بخش اول:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
بخش دوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
❇️ و در بخش سوم میخوانیم از «جمهوری اسلامی و دگرگونی در توسعهی انسانی ایران، افزایش امید به زندگی»
در این مقاله با زبان آمار و ارقام دستآوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بهداشت به تفصیل بیان شده است. بهبود قابل توجه وضعیت با :
◀️افزایش نرخ امید به زندگی
◀️افزایش تعداد پزشکان با تخصصهای گوناگون و در استانهای مختلف
◀️افزایش مراکز درمانی و بهداشتی
نویسنده این سلسله مقالات پس از بازگو کردن دستآوردها در عرصه بهداشت؛ در بخشهای بعد به بررسی پیشرفت در عرصههای دیگر پرداخته است که در روزهای آینده در مورد آن خواهیم نوشت.
✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟»-بخش سوم
http://yon.ir/nxilD
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💎💎💎
در #فجر_فاطمی شیرینی پیروزی پس از چهل سال چالش در کام ما ایرانیان است. این شیرینکامی محدود به مرزهای ایران نبوده و #سید_مقاومت؛ سید حسن نصرالله را بر آن داشت تا وضع سیاه گذشته را به یاد همه آورد و دستآوردهای ملت ایران را برشمرد تا پشتیبانی خود را از نهضت امام و ملت نشان دهد. ایشان در بخشی از سخنان خود گفتند:
«مردم جنوب شهر تهران یادشان هست که (زمان شاه) برای آب آشامیدن صف میکشیدند.»
🔴 این سخن ساده اما به مذاق عدهای از #غرباندیشان خوش نیامد و به دلایل نامعلومی از رژیم منحوس پهلوی دفاع کرده؛ به فرزندان پاک مقاومت طعنه زدند و اینگونه نوشتند:
✏️«جناب سیدحسن نصرالله، که علاقه وافری به اظهار نظر در امور کشورمان دارند، از پاپ کاتولیکتر شدهاند.»
⚫️هرچند ادبیات این سخن خود گویای بسیار از مطالب است اما از آنجا که #گوینده_لیبرال آن دفاع مسبوق به سابقهای از اقتصاد رژیم پهلوی داشته و به جهت روشنتر شدن هرچه بیشتر حقایق؛ مطالبی را در خصوص #وضع_فاجعهبار اقتصادی در زمان پهلوی ارائه میکنیم.
📝گفتنی است پیش از این مخاطبین فرهیخته را به مطالعه چندین مقاله علمی دعوت نموده بودیم. برای سهولت دسترسی:
◀️بخش اول
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
◀️بخش دوم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
◀️بخش سوم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/65
🔵علاوه بر مطالب فوق؛ اگر بخواهیم گوشهای از ضعف اقتصاد مردم در رژیم پهلوی را تشریح کنیم میتوانیم به نکات زیر اشاره کنیم:
۱. مصرفگرایی شدید رژیم شاه.
۲. اتکای بیش از ۹۰ درصدی بودجه به نفت؛ که اگر رژیم شاه باقی میماند قطعا هیچ اثری از تولید ملی نمیماند.
۳. وابستگی رژیم به واردات و سوء استفاده غرب و گرانفروشی آنان.
مواردی که در مقاله آقای حسن محمدی به خوبی تبیین شده است. در بخشی از این مقاله میخوانیم:
🔷«اگر شاه می ماند ما هنوز هم یک وارد کننده بیخاصیت بودیم و در واقع وارداتمان چندین برابر صادراتمان بود در حالیکه الان صادرات ما بیشتر هست.(با اینکه صادرات نفتمان بشدت کم شده است.)
متکی بودن به واردات خسارتهای بزرگی دارد از جمله اینکه در ذخیره کالاهای ضروری کمبود بوجود می آید.
بر اساس آمار در رژیم گذشته ، کشور تنها قادر بود غذای ۳۳ روز را در داخل تهیه کند. اکنون با توجه به ۲ برابر شدن جمعیت، کشور میتواند غذای ۳۰۰ روز را در داخل تهیه نماید.»
و همچنین در رابطه با توسعه انسانی میخوانیم:
🔷«توسعه انسانی شامل عدالت ، رفاه ، کاهش فاصله طبقاتی ، امید به زندگی،سطح آموزش،درآمد سالیانه و… هست. حالا عدد ایران بر اساس این معیار جهانی در سال قبل انقلاب، رتبه ی ۱۱۰ جهان را داشت اما اکنون به رتبه ۶۹ جهان رسیده یعنی ۴۱ پله صعود در بین ۱۸۲ کشور جهان! ایران در بین کشورهای جهان در این ۴ دهه بیشترین رشد شاخص HDI را داشته و رتبه اول در پیشرفت هست. ایران بر اساس شاخص توسعه انسانی، توسعهیافتهتر از ترکیه، چین و اندونزی و ۱۱۹ کشور دیگر است.»
و در رابطه با خدمات شهری:
🔷«خدمات شهری مثل راه و راه آهن و برق و تلفن و… به احتمال زیاد اگر شاه میماند هنوز هم باید با زغال و نفت و پِهن گوسفند (که در تنور می ریختند) و... خانهمان را گرم می کردیم.
شاه با اینکه دهها سال از کشف نفت و گاز در ایران می گذشت، تنها به پنج شهر لوله کشی گاز کرده بود و هدف عمده از تولید گاز، صادرات آن بود اما تنها تا سال ۱۳۷۹، تعداد شهرهای بهره مند از گاز به ۳۷۹ شهر رسید؛ یعنی ۷۶ برابر.»
همچنین مطالب سودمند و مستدلی دیگر که برای مطالعه آن میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:
http://yon.ir/0aKZJ
⁉️بنابراین دادههای آشکار باید دید از چه رو #وابستگان_غرب اینچنین به انکار واقعیات پرداخته و با وجود اینکه تصریح میکنند که با تمام یاختههای بدنشان لیبرال هستند؛ از چه رو و به چه علت با معدود افرادی که سودای احیای سلطنتطلبی دارند؛ به اشتراک گفتمانی رسیدهاند؟
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
امام خامنهای مدظلهالعالی در دیدار اخیر با نیروی هوایی:
« متاسفانه #تاریخ_انقلاب و تاریخ حوادث و نقشآفرینیهای عجیبی که در تاریخ انقلاب شده برای خیلیها ناگفته و ناشناخته است. » ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥 «برای برداشتن #گامهای_استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.
◀️دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، #تحریف و #دروغپردازی دربارهی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همهی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیادهنظامش نمیتوان شنید.»
🔴گزیدهای از بیانیه جدید و بسیار مهم امام خامنهای مدظلهالعالی خطاب به ملت ایرام به ویژه #جوانان؛ در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی
🖊متن کامل بیانیه :
http://yon.ir/jobpN
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.