ضرورت تولیدات هنری در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش پنجم
✳️در آستانه سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/10
🔹باید تاریخ انقلاب را کسانی بنویسند. تاریخ انقلاب هم فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست؛ تاریخ شروع نهضت است. حقیقتاً مردم ما از قضایای طولانی این نهضتی که از روز شروع تا روز پیروزی، پانزده، شانزده سال طول کشید، به تفصیل مطّلع نیستند. از قضایای بعد از پیروزی هم، گاهی به وسیله بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود؛ اما به طور کامل و جامع و ریز، بهخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، یا خیلی کم ثبت شده است. من از کسانی که توانایی این قبیل کارها را، بهخصوص در زمینههای هنری دارند، واقعاً انتظار دارم. باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند.(1375.11.12)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پرورش روایتگران تاریخ انقلاب اسلامی؛ از معجزات انقلاب
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش ششم
✳️در آستانه سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/11
🔹متأسفانه میدان هنر هنوز دست شماها نیست. یکی از معجزات انقلاب، پرورش هنرمندان و روایتگران #تاریخ_انقلاب است. بحمداللَّه تعدادی هم هستید، اما کسانی هم هستند که از لحاظ عِده و عُده بر شما ترجیح دارند، از شما جلویند و امکانات در اختیارشان است؛ بعضیشان از لحاظ هنری هم سرشارند، اما ثروتی در خدمت بیگانگان، و تیغی در دست دشمنانند.(1370.4.25)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آشناسازی جوانان با تاریخ انقلاب اسلامی وظیفه تمام مسئولان و اساتید دانشگاهها
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش هفتم
✳️در آستانه سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/12
🔹هدف آنها به فراموشی سپرده شدن تجربههای موفق نظام اسلامی و القای نادرستی مبانی نظری انقلاب در مرحلهی عمل است. بنابراین همه مردم بهویژه جوانان باید از تاریخ انقلاب آگاهی کامل داشته باشند.
🔸یکی از وظایف مهم مسئولان و فرماندهان دانشگاه امام حسین علیهالسّلام و همچنین مسئولان و اساتید همهی دانشگاهها، آشناکردن جوانان با تاریخ انقلاب اسلامی است. آشنایی نسل جوان با تاریخ انقلاب اسلامی زمینهساز آیندهای اطمینانبخش و قطعی خواهد بود.(1392.3.6)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معرفی چاپ دوم و مقالات افزوده کتاب «روایتهای ناروا»/1
راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه؛ برای حافظه تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری رجال سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجا است که رجال سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش میکنند در پیروزیها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکستها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخنگاران متعهد و متولیان ثبت صادقانه تاریخ سخت میکند و باعث میشود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخپژوهان قرار گیرد.
در میان شخصیتهای مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام مرحوم هاشمی رفسنجانی مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیتهای سیاسی عالی قرار داشت.
روایتها و خاطرات مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی به خاطر جایگاه سیاسی وی و حضور در صحنههای مختلف برای همه تاریخپژوهان انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقاً به همین دلیل؛ اگر عمداً یا سهواً «روایتهای ناروا» در این خاطرات وارد شده باشد، اثر تخریبی آن در مخدوشسازی حافظه تاریخی محققین و جهتدهی ناروا به پژوهشهای تاریخی، بسیار اثر منفی برجای خواهد گذاشت.
مجموعه «روایتهای ناروا» در چاپ دوم خود با 13 مقاله به نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی پرداخته است که اغلب آن مقالات در سالهای حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد.
دو مقاله نخست با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» و «خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ؛ که به قلم تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام سیدحمید روحانی نگارش یافته است که در آن به تبیین برخی محورهای انتقادی کلی در مجموع روایتهای تاریخی آقای هاشمی پرداخته شده است. امتیاز این دو مقاله بیان برخی ارتکازات و مشاهدات تاریخی نگارنده است که اولاً به صورت مستقیم و بیواسطه آقای هاشمی را میشناسد و ثانیاً تنها کسی است که از سوی امام خمینی مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی به وی محول شده است.
«نگاهی به خوشبینیهای فرمایشی و ژستهای دموکراتیک آقای هاشمی رفسنجانی» عنوان مقاله سوم به قلم دکتر مظفر نامدار است که از ابتدای دوره سوم فصلنامه تخصصی "15 خرداد" تا کنون، سردبیری این نشریه را برعهده داشته است. این نوشتار، با رویکردی تحلیلی، به نقد کارنامه سیاسی متناقضنما و پرفراز و نشیب آقای هاشمی پرداخته است.
مقاله چهارم با عنوان «آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه» به قلم آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبداللهی چیرانی، به نقد اختصاصی نخستین مجموعه خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی اختصاص یافته است. نظر به اهمیت خاص این اثر در ریلگذاری شیوه خاطرهگویی مرحوم هاشمی، نقد روشمحورانه آن میتواند در خوانش انتقادی سایر آثار مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
«بررسی تطبیقی اندیشههای امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی» عنوان مقاله پنجم است که تلاش دارد از ابتدای مبارزات تا سالهای پایانی حیات امام، به بررسی تطبیقی اندیشه و کارنامه سیاسی آقای هاشمی با امام خمینی بپردازد و فاصله محسوس او با امام را با تکیه بر مستندات تاریخی تبیین کند.
صفحه دوم
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معرفی چاپ دوم و مقالات افزوده کتاب «روایتهای ناروا»/2
مقاله ششم با عنوان «مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی» به قلم آقای مهدی جمشیدی است. او در این مقاله به آسیبشناسی دولت آقای رفسنجانی در سه ساحت «سیاسی»، «فرهنگی» و «اقتصادی» پرداخته است.
مقاله هفتم «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی» بر آسیب مهمی در مجموعه خاطرات رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت متمرکز شده و در پی تجمیع ادعاهای بدون دلیل در خاطرات اوست.
مقالات هشتم و نهم که توسط جناب آقای سلیمی نمین تحریر شده، به نقد و بررسی دو کتاب «به سوی سرنوشت» و «اوج دفاع» اختصاص یافته است. امتیاز این دو مقاله، تمرکز بر جزئیات تاریخی و نقد تحلیلی و تطبیقی برخی گزارههای خاص است.
مقاله دهم «نقدی بر روایت هاشمی رفسنجانی از روند تاریخی و علل پذیرش قطعنامه598» به قلم سهراب مقدمی شهیدانی است. این مقاله روایتی نو از پروژه سیاسی آقای رفسنجانی و همراهان در مواجهه با فرمان امام مبنی بر لزوم پیگیری جنگ ارائه کرده و ابعادی کمتر گفته شده از روند تحمیل قطعنامه بر امام را تبیین نموده است.
«روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش» عنوان مقاله یازدهم به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی که به نقد «روشهای نامتعارف در القای مشهورات و متشابهات تاریخی به جای رخدادها» در مجموعه مصاحبههای آقای صادق زیباکلام با مرحوم هاشمی میپردازد.
«هبوط در مه» عنوان مقاله دوازدهم از این مجموعه است که به نقد کتاب «پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی» پرداخته است.
مقاله آخر «تاریخسازی بر اساس خاطره مخدوش آقای هاشمی» است. این مقاله بخش اول از نقد کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی» است.
«روایتهای ناروا»؛ 13 مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی از مجموع آثار بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در ساحت «نقد تاریخی» است که در چاپ دوم با افزودن سه مقاله با تیراژ هزار نسخه برای تاریخپژوهان و عموم علاقهمندان در بازار نشر عرضه شده است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#حضرت_امام_هادی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف مقام معظم رهبری از اعطای مجوز انتشار به کتب تحریفآمیز در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش هشتم
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/13
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمبود رمّان و قصههای خوب در بیان تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کردند و فرمودند: هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مانند داستان و قصه بیان کند و آنچه که قابل اعتماد باشد متأسفانه کم نوشته شده است و عدهای نیز از روی عناد در مورد انقلاب، جنگ و حضرت امام، مطالبی را نوشتهاند که دقیقا تحریف انقلاب و جنگ و تحریف شخصیت امام است و متأسفانه مجوز انتشار آن را نیز گرفتهاند.(1375.2.31)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کوتاهی در تولیدات رسانهای در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش نهم
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/14
🔹ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایتهای دشمنان از نظر کار رسانهای و تبلیغی، کوتاهی داریم بهگونهای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد.(1401.9.29)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیامدهای منفی عدم روایت تاریخ انقلاب اسلامی
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش دهم
✳️ سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/15
🔹مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران و خانواده شهدای سلامت با تکرار تأکیدات گذشته خود درباره ضرورت روایت حقیقیِ «واقعیات جامعه، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون ۴۲ سال اخیر» فرمودند: اگر این کار نشود که در موارد متعدد نشده است، دشمن روایت تحریفآمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری، و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه میکند.(1400.9.21)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف مقام معظم رهبری از ناشناخته ماندن حوادث برجسته تاریخ انقلاب اسلامی
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش یازدهم
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/15
🔹متأسّفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقشآفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است.(1397.11.19)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تاریخِ شگفتیهای تاریخساز
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش دوازدهم
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/16
🔹امروز مسئله شهدای دفاع از حریم اهلبیت مطرح است؛ این از آن ماجراهای عجیب تاریخ است. ما در دوران جنگ جوانها را تشویق میکردیم به اینکه بروید به میدان جنگ، اجابت میکردند و میرفتند؛ امام یک سخنرانی میکردند، خیل جوانها راه میافتادند میرفتند [امّا] امروز ما چنین تشویقی نمیکنیم، درعینحال این انگیزه چقدر قوی است، این ایمان چقدر شفّاف است که این جوان از ایران، از افغانستان، از کشورهای دیگر راه میافتد، بلند میشود از همسر جوانش، از کودک خردسالش، از زندگی راحتش میگذرد، میرود در یک کشور غریب، در یک خاک غریب، در راه خدا مجاهدت میکند و به شهادت میرسد. این چیز کوچکی است؟ قدمبهقدم تاریخ انقلاب اسلامی از این شگفتیهای تاریخساز به خود دیده است؛ اینها شگفتی است.(1395.4.5)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تاریخسازیهای جعلی
ضرورت تولید و مطالعه «تاریخ انقلاب اسلامی» در کلام مقام معظم رهبری/بخش سیزدهم
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/17
🔹مقام معظم رهبری: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گنجینه های تمام نشدنی و ظرفیتهای عظیمی هستند که باید از آنها برای نشر و گسترش فرهنگ و ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی در جامعه و جهان، حداکثر استفاده را کرد...
🔸 حضرت آیتالله العظمی خامنهای، انقلاب اسلامی ایران و نحوه شکلگیری، وقوع، حوادث پس از آن و ایستادگی سی ساله و سرافرازی ملت ایران در مقابل چالشهای بزرگ بینالمللی را موضوعی بسیار عظیم و فرهنگساز برای ملتها دانستندو افزودند: متأسفانه موضوعی با چنین عظمت دچار غفلت واقع شده و در زمینه نگارش تاریخ انقلاب اسلامی و تولید کتاب و دیگر محصولات فرهنگی، تقریبا کار خاصی انجام نشده است.
🔹ایشان با اشاره به تاریخ سازی های دروغین و هدفمندی که درباره دوران قبل از انقلاب و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است، تأکید کردند: باید در خصوص نگارش تاریخ صحیح و واقعی انقلاب اسلامی کاری جدی انجام و غفلتهای گذشته جبران شود.
🔸رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: البته رویشهای خوب و نوید بخشی در سالهای اخیر در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور مشاهده میشود که باید این رویشها و تولیدات مورد توجه و حمایت قرار گیرند.
🔹حضرت آیتالله العظمی خامنهای افزودند: باید از فضای فرهنگی کشور بهویژه در حوزه تولید و نشر کتاب مراقبت شود زیرا برخی بهدنبال تاریخسازی جعلی و ترویج ضد ارزشها از طریق کتاب هستند.(1389.2.20)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/18
🔹دومین "همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی " با طرح موضوعاتی چون اهمیت نقد تاریخنگاری ، تفسیر فرازی از بیانات امام ، جوانان و تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و گزارش هایی از کمیت و کیفیت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی برگزار شد.
🔸در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و مخاطب دستور امام خمینی (ره) مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷ فرازهایی را از اهمیت تاریخ و تاریخدانی بیان کرد و گفت: نامگذاری روز ۲۵ دی ماه به روز ( تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ) اتفاق مهمی در باب شناخت مردم از تاریخ سرزمین خودشان است زیرا بزرگترین مشکل ملتها بیگانه بودن با تاریخ است و امید است ثبت روزی به نام تاریخ نگاری انقلاب اسلامی فتح بابی برای آشنایی مردم با تاریخ و تاریخ دانی باشد.
🔹وی ادامه داد تاریخ منبع تفکر، تعقل و اندیشهورزی است و اگر تاریخ به درستی روایت شود از بسیاری خطرات که ملتها را تهدید میکنند؛ جلوگیری میکند. رمز موفقیت امام خمینی (ره) تاریخ شناسی و تاریخ دانی ایشان بود.
🔸رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که نخستین درسی که امام خمینی (ره) از تاریخ گرفته بود، پرهیز از اشتباهات رهبران گذشته بود گفت ؛ نهضت آزادیخواه امام بر پایه عقل اندیشه و آگاهی شکل گرفته بود و در این مسیر امام خمینی (ره) به کمک تاریخ از آغاز نهضت با روشنگری و آگاهی دادن توانست شاه را به مردم بشناساند و این خردمندی از رسالتهای تاریخ است .
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥امام خمینی؛ تاریخشناس بهتمام معنا
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/19
گزیدهای از سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در دومین همایش تاریخنگاری انقلاب اسلامی
🔹قرآن میگوید تاریخ منبع تفکر، درس عبرت برای اهل خرد و اندیشه و نمایانگر فرجام و عاقبت بداندیشان و گمراهان و طاغوتیان است.
🔸اساس مشکلات کشور همین است که ملتها و شخصیتها از تاریخ بیگانهاند و در نتیجه دشمن خیلی راحت میتواند نقشههای خود را پیاده کند.
🔹رمز موفقیت حضرت امام این بود که یک تاریخشناس به تمام معنا بود. هم تاریخ را بهدرستی شناخته بود هم از تاریخ بهدرستی درس گرفته بود.
🔸نخستین درس امام از تاریخ این بود که از اشتباهات و لغزشهای علما و رهبران گذشته دور شود.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنگ احزاب در میدان تاریخنگاری
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/20
امام در نامه تاریخی خود به حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و صدور حکم مأموریت تاریخنگاری ایشان را مأمور به تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و صیانت از حافظه تاریخی ایرانیان کردند. مأموریتی که جایگاهی اساسی در «جهاد تبیین»، که مدتی طولانی و بهصورتی پرتکرار مورد تأکید امام خامنهای قرار گرفته، دارد.
این حکم تاریخی پردهای دیگر نیز دارد و این نامه امام را باید دردنامهای خطاب به یکی از زجرکشیدگان انقلاب اسلامی دانست. چه آنکه در لابلای آن؛ حضرت امام مرارتهای خود و یارانش را در مسیر نهضت اسلامی بازگو میکنند...
مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی و پایهگذاری تاریخنگاری مردمپایه
✳️سالروز صدور حکم مأموریت تاریخنگاری امام خمینی به مورخ خبیر انقلاب اسلامی/21
🔹مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی خود در ۱۴۰۲.۳.۱۴ بار دیگر به تشریح ابعاد سیره و شخصیت امام خمینی قدس سره الشریف پرداختند و در تبیین تناسبی لطیف میان آیات قرآن کریم بهعنوان منبع اصلی کنشگری امام خمینی و ایمان و اعتماد ایشان به مردم فرمودند:« «یُؤمِنُ بِاللهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین»(توبه/۶۱)… «یُؤمِنُ لِلمُؤمِنین» یعنی اعتماد به مردم، اعتقاد به مردم… امام به مردم اعتماد داشت؛ هم به عمل مردم، و به انگیزههای مردم، هم به رأی مردم…»
🔸اتکای امام خمینی به مردم برخلاف شعارهای تشریفاتی لیبرالیستی، یک اتکای حقیقی و عینی بود. ایشان با تأسیس نهادهایی نظیر بسیج، جهاد سازندگی و تأکید بر استفاده از نیروی مردمی در بازسازی اقتصادی پس از جنگ(ر.ک: صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۵۹) نشان داد که در ابعاد مختلف امنیتی، صنعتی و اقتصادی به مردم اعتقادی عملی دارد که بررسی آن در فضای علمی خاص خود ضروری است.
🔹یادداشت حاضر در رابطه با جنبهای از مردمگرایی امام است که علیرغم اهمیت بهدلایل مختلف مکتوم مانده است و میتوان این بُعد مغفول را «تاریخنگاری مردمپایه» نام نهاد و بر این اساس باید امام خمینی قدس سره الشریف را پایهگذار تاریخنگاری مردمپایه دانست...
مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸گزارش تصویری همایش روز ملی تاریخنگاری انقلاب اسلامی
گزارش متنی برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی
🎥امام خمینی؛ تاریخشناس بهتمام معنا؛ گزیدهای از سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روز حقیقتنگاری
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز ملی تاریخنگاری انقلاب اسلامی
🎥مأموریت ویژه امام خمینی به حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
متن حکم مأموریت تاریخنگاری
🎥مقام معظم رهبری و بازخوانی یک ماموریت تاریخی
تاکید امام خمینی و لبیک آیت الله خامنهای مبنی بر اهمیت توجه به کتابهای درسی تاریخ/بخش
تاکید امام خمینی .../2
تاکید امام خمینی.../3
ضرورت فراگیری تاریخ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی
تاریخ انقلاب اسلامی؛ بازتاب تجربه عملی آرمانها و اصول انقلاب
تاریخ انقلاب اسلامی؛ نشانهای بینالمللی و همگانی
چارچوبهای کلان تاریخنگاری
ضرورت مطالعه تاریخ جنگ
ضرورت تولیدات هنری در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی
پرورش روایتگران تاریخ انقلاب اسلامی؛ از معجزات انقلاب
آشناسازی جوانان با تاریخ انقلاب اسلامی وظیفه تمام مسئولان و اساتید دانشگاهها
ابراز تأسف مقام معظم رهبری از اعطای مجوز انتشار به کتب تحریفآمیز در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی
کوتاهی در تولیدات رسانهای
پیامدهای منفی عدم روایت تاریخ انقلاب اسلامی
ابراز تأسف مقام معظم رهبری از ناشناخته ماندن حوادث برجسته تاریخ انقلاب اسلامی
تاریخِ شگفتیهای تاریخساز
هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تاریخسازیهای جعلی
برگزاری دومین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی
🎥امام خمینی؛ تاریخشناس بهتمام معنا
جنگ احزاب در میدان تاریخنگاری
امام خمینی و پایهگذاری تاریخنگاری مردمپایه
📸گزارش تصویری همایش روز ملی تاریخنگاری انقلاب اسلامی
رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
امام خمینی خطاب به مسئولین قضائی: اینجانب تحمل تعطیل حکم خدا را ندارم
🔻 #صحیفهخوانی | 27دی
بسمه تعالی
شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی ایران
مسائلی را گوشزد میکنم:
🔹1- شما که مسئولیت قضایی دارید و بالاترین مرجع قضایی در کشورِ پنجاه میلیونی میباشید نباید به کار دیگری در وقت اداری اشتغال داشته باشید. آیا بهتر نیست که برای سر و سامان دادن به امور قضایی در غیر وقت اداری هم به کار قضایی بپردازید.
🔸2- تقسیم کار قضایی موجب میشود تا بدانیم با چه کسی روبه هستیم. و ظاهراً این امر ضروری است؛ و حفظ قانون هم در این صورت امکان دارد.
🔹3- این جانب تحمل تعطیل حکم خدا را ندارم. اگر کم کاری شود، خود همان گونه که در چند مورد اقدام کردهام مستقیماً اقدام مینمایم.
🔸من به شما علاقه دارم، اما در مقابل تکلیف شرعی نمیتوانم بیتفاوت باشم.
و السلام.
67.10.27
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج21، ص242)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه به وزیر اطلاعات و موافقت با تبعید سید هادی هاشمی
🔻 #صحیفهخوانی | 28دی
بسمه تعالی. رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی
سلام علیکم.
با بررسیهای انجام شده درباره اتهامات آقای سید هادی هاشمی، وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده که لازم است نامبرده مدتی زیر نظر این وزارتخانه به یکی از نقاط کشور تبعید گردد. موافقت و اجازه حضرت عالی برای اقدام ضروری است.
محمدی ریشهری- 23/ 10/ 1365
بسمه تعالی
با حفظ تمام موازین عدل و انصاف موافقت میشود. ان شاء الله تعالی موفق باشید.
روح الله الموسوی الخمینی
65.10.28
(صحیفه امام، ج20، ص187)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸شهید بهشتی: دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است نه دولت انتقال
سالگرد فوت مهدی بازرگان/١
«دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است و نه دولت انتقال است. صحیحتر این است که بگوییم دولت اضطرار یعنی دولتی که نه دولت انقلاب است و نه حتی میتواند خیلی خوب مرحله انتقال را پشت سربگذارد. ولی اضطرار یعنی ضرورتها و مقطع زمانی انقلاب هم این را ایجاب میکرد که ما از همان اول آن مقطع زمانی آن دولت را بپذیریم و تا مدتی با آن کار کنیم»
(از حزب چه میدانیم، ص٣٠، انتشارات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان
سالروز فوت مهدی بازرگان/2
🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد #عباس_امیر_انتظام، معاون نخستوزیر و سخنگوی #دولت_موقت، جلسهای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغهای، عباس سمیعی، فتحاللّه بنیصدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد.
🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل #ولایت_فقیه و تغییر برخی اصول پیشنویس است.
🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامهها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوقالعاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند:
🔸«مگر شما مىتوانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمهاى كه شما بگوييد «ما مىگوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرفها شما مىتوانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايتفقيه بشود، ديگر همه قدرتها دست فقيه مىآيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد!
🔹اينها اگر همه قدرتها دست رئيسجمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرتها دست رئيسجمهور باشد، اگر همه قدرتها دست يک نخستوزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه #قدرت_شيطانى است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود...
باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئتهايى را كه مثلاً مىخواهند درست بكنند، با رأى ملت درست مىشود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشستهايد آنجا با قلم مىخواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩)
🔸 #مهندس_بازرگان در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیتاللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی میکند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی میکند و وجود هر گونه نگرانی را رد میکند.
🔹 #شهیدسید_عبدالکریم_هاشمینژاد نیز در سخنرانی خود به وی جواب میدهد:
«موقعی نگران میشویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آنگونه که باید نمیتوانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، میگویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما میخواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمیتوانی اعتراض کنی.»
🔹 #امیرانتظام بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت:
🔸«متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوقالعاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عدهای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر میکردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.»
🔹بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیشنویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همسو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاستهای آمریکا
سالروز فوت مهدی بازرگان/3
🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به #جبهه_ملى و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنبالهرو سياست آمريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكراتها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن #دكترين_كندى گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد #نهضت آزادى دست زدند و مىتوان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دمساز بود، زيرا:
🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانىها و نارسايىها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمىتوانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و بهسزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد.
🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبىها و تودههاى دينباور هيچگاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مىآمدند كه بتوانند در ميان مذهبىها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس #بازرگان در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت:
🔸... ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آنها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آنها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافتهاند و ممكن است بعضىها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيشتر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند.
🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاجآقا #حسين_بروجردى با #رژيم_شاه و سياست امريكا در ايران، در واپسين سالهاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، آمريكايىها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آنها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربههاى سنگينى كه در دوران #مشروطه، #رضاخان و در دوران #ملى_كردن_صنعت_نفت خوردهاند، بار ديگر توانستهاند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانىها و نارسايىها چيره شوند. از اين رو پيشبينى مىكردند كه بهزودى نهضت روحانيت آغاز مىشود، چون بهدرستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آنها درنگ نمىكنند.
🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريبالوقوع» علماى اسلام، لازم مىديدند كه گروهى را با طرح اسلام يکبعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مىشود ـ به صحنه آورند و به دست آنها تودههاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يکبعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبىها پديد آورند، به گونهاى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنبالهرو سياست آن گروه قرار بگيرد.
🔹اگر در دوران مشروطه ماسونها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز بهدرستى آغاز نشده است در دام دستافزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود.
🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز #نهضت_امام) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db