پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش دوم
🔹اکنون که ما گرفتار اشخاصی هستیم که از هیچ امری و ارتکاب هیچ جرمی برای رسیدن به مَسند چند ساله روگردان نیستند و از دروغگویی و یاوهسرایی و گفتن و حاشا کردن اِبا ندارند و معالأسف دارای قدرت شیطانی نیز میباشند، بر همه #مستضعفین و خصوص #مسلمانان جهان است که به خود آیند و از حق و حقیقت دفاع کنند و کشورهای خودشان را از لوث وجود این اشخاص پاک کنند.
🔸و بر ملت شریف ایران است که در هر مسلکی و با هر گروهی هستند، از اختلاف و نفاق و کارشکنی برای یکدیگر دست بردارند و دشمنان را با #وحدت_کلمه و اعتصام به «حبلالله » درهم کوبند، و نزاعهای شخصی و گروهی را که جز از هوای نفس برنمیخیزد و در صورت رشد همه را به تباهی میکشد و کشور را به خرابی سوق میدهد کنار گذارند، و گویندگان و روشنفکران و متفکران و دانشگاهیان و دانشمندان، همه توان خود را صرف قطع امید #دشمن_اصلی ما #امریکا کنند که با سلطه دشمن قدرتمند، برای هیچ یک چیزی باقی نخواهد ماند.
🔹من از برادران و خواهران #کردستانی میخواهم که برادرانه با سایر برادران مسلمان خود و در کنار هم از کشور خود دفاع کنید، و ارتش و سایر قوای انتظامی را که خدمتگزاران به کشور و برای امنیت و رفاه ملت تحمل زحمت و مشقت میکنند، چون برادران خود پذیرا شوید، و به منحرفین که به اسم کرد و ملت کرد میخواهند کشور شما را به دامن قدرتهای شیطانی بیندازند و گرفتاریها و رنجهای سابق را اعاده کنند و از اسلام عزیز و احکام آن اطلاعی ندارند و با آن دشمن هستند، گوش فرا ندهید که با استقرار #حکومت_اسلامی همه قشرهای ملت در کنار یکدیگر با امن و امان و رفاه، به خواست خدای متعال ادامه زندگی میدهند.
🔸برادران و خواهران من، اگر خدای نخواسته #نهضت_اسلامی به شکست گراید، نه کردستان باقی میماند و نه خوزستانی و نه استانهای دیگری. بیایید برای رضای خداوند دست از اختلاف بردارید و با برادران دیگر خود با صلح و صفا رفتار کنید، و با تمسک به قدرت الهی از کشور خودتان دفاع نمایید که در این صورت خدا با شماست و هیچ قدرتی نخواهد توانست بر شما غلبه کند. از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین و هدایت منحرفین را خواستارم.
والسلام علی عبادالله الصالحین.12 فروردین 59
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج 12، ص 211-220)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
روز جمهوری اسلامی/6
▫️ متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
▪️این سند ارزشمند نشان میدهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریانها و شخصیتهای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت #نوفللوشاتو است.
▫️کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینهشناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
📚خرید اینترنتی کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران:
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 32934990-025
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روز پیروزی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز جمهوری اسلامی
رای امام به جمهوری اسلامی
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه
بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام جمهوری اسلامی توسط وی
تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
جمهوریخواهی علمای شیعی در آینه اسناد
صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش اول
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش دوم
کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش اول
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
▫️«... اصحاب حدیث در کتابهای خود فضائلی بلند و کوتاه برای آن عزیز و سرور بینظیر ذکر فرمودهاند و به خیال خود با این کار محبوب على الاطلاق حق جل و علا و رسول او را به مردم معرفی کردند و خود هم به واقعیت و مرتبه او پی بردند غافل از آنکه این سنخ موجودات که مرکز خیرات و مجموعه صفات و شقق از ذات هستند، محدود نیستند و در نتیجه آثار آنها را مطابق افق زمان و مادهای که بسیار افقی کوچک و تاریک است، آثار آنها نیست مگر به حساب ما که میرود و ناچیز میباشیم تجلیات علی و مظالم آن سرّ جلی چه بسا در عوالم غیب مطلق و غیب مقید بیشتر بودی و آنچه را که در این نشئه برای اهلش ظاهر شدی یکی از این چندین هزار است.
▪️چگونه میتوان گفت که این عالم تاب ظهور آن سرور قدوسی صفات را دارد و چه سان اذعان کند به این موضوع کسی که از عوالم مطلقه غیب و شهادت جز ماده و طبیعت و آثار آن چیز دیگری درک نکرده است.
▫️آنان که علی را شناختهاند همانا کسانی میباشند که معتقدند حق را شناختهاند و کسانی که اذعان دارند حق قابل شناسایی نیست و هر چه توهم کند برای او از او دورتر خواهد بود و معتقدند که علی را نمی توان شناخت... کسی که با افق علی سنخیتش بیشتر است در عین اینکه از همین آب و خاک پیدا شده چگونه قایل است که او را بشناسد مثل من و امثال من؟
▪️«ای علی حقا که کسی تو را نشناخت جز من و حق من و من که رسول الله هستم شناخته نشدهام جز برای تو و حق و حق را هم غیر از من و تو نشناخته است.» البته این حدیث بسیار کوچک است و بزرگترین نظریه درباره وی آن هم بسیار ناچیز است زیرا تا سنخیت نباشد ممکن نیست که بتوان به این مضمون اذعان نمود و شناسایی [ شناخت] پیدا کرد.
▫️نمیدانم چگونه یک وجود میتواند علت حقیقی خود را بشناسد در صورتی که او میشناسد سبب تولید خود را چگونه ممکن است دیگران او را بشناسند؟ خداشناسی از نظری کاری بسیار آسان و مطابق با اولین بروز فطرت است و از نظری گذشته از آنکه بسیار مشکل است ممتنع میباشد زیرا درک شیئی جز با اتحاد و علیت ممکن نیست... و من نمیگویم که خدای ناکرده این شناسایی که در حدیث است از باب ،اتحادات، سنخیت نشود.
▪️بنابراین ذکر یک مشت قصص و حکایت و احادیث معتبر و غیر معتبر که مشتمل بر مدایح علی است و متضمن محاسن و کمالات او میباشد و مشتمل بر اطلاعات غیبی... از نظری بسیار خوب است و عوام و خواص از آن بهرهبرداری میکنند و به این گفتهها اعتقادات خود را قویتر میسازند و... ولی از نظری بسیار اشکال دارد زیرا گمان برده میشود که [مقام] آن بزرگ موجود ملک و ملکوت به این مطالب ختم میشود... در حالی که این بسیار خطا است و نویسندگان شایسته بوده است که به عرض ملل اسلامی برسانند و به آنان گوشزد کنند که ما در مقام ضبط آنچه که از وی ظاهر گشته بودیم و او غیر آن است که خوانندگان گمان می برند.»(نهضت امام خمینی، ج5، صص178-176)
▪️بخش دوم
▪️بخش سوم
▪️بخش چهارم
▪️بخش پنجم
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش دوم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
... مخفی نماند که اگر کتاب فارسی نبودی که به دست عوام الناس افتادی و خوف بعضی مطالب که پیش آمدی، علی را چنان معرفی میکردم که هیچ عارفی به اوج آن نرسیده باشد و هیچ علی اللهی ملعون قرن، آن مطلب به گوشش نخورده باشد [که] خدا میداند و بس قلم اینجا رسیده سر بشکست. آن قدر هست که بانگ جرس میآید. سید و سالار من پدر بزرگوار و عارفم از شیخ عارف خود مرحوم شاهآبادی غفر الله لهما وأسكنه الله جنانه نقل فرمودند که اگر فرضاً رسول الله به دست دشمن از بین رفته بودی علی قرآن را میآوردی تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...(نهضت امام خمینی، ج5، صص179-178)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش سوم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔹... در خاتمه مطلبی را به گوش بیدار و شنوای اصحاب کشف شهود می رسانم و مایل هستم که در آن بسیار تدبر کنند: شیخ ما علامه جلیل القدر حاجی نوری در خاتمه مستدرک از سید علیخان روایت میکند که... حضرت امیر فرمودند که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم که بعد از سؤال از اینکه به چه لغتی خداوند شما را خطاب کردند در شب معراج؟ فرمودند به زبان علی پس به من الهام شد که بپرسم ای پروردگار! تو مرا خطاب میکنی یا علی؟ در جواب آمد که ای احمد .... خلق کردم تو را از نور خودم و علی را از نور تو مطلع بودم بر اسرار قلب تو و نیافتم در او کسی را که بیشتر از علی او را بخواهی و دوست داشته باشی و در این هنگام خطاب کردم به تو با لسان [لهجه] علی که خاطرت مطمئن گردد و قلبت مطمئن باشد.
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
🔸...خداوندگارا! سینه ما را از نور معرفت خود محروم نگردان و حقیقت ما را با خاک و طینت اولیای خویش تجهیز فرما تا چنین و چنان نگردد [که] راه سعادت برای ما باز نشود و از ظلمت و جهل و بدبختی، رهایی نیابیم. و امیدواریم که از این نگارشهایی که درباره مرتضی علی به چشم و گوش ما میخورد جزیی از معارف تو نصیبمان گردد تا از راه تو که اساس هر راهی است به او برسیم....(نهضت امام خمینی، ج5، صص180-179)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش چهارم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
... خدای را میخوانم که مسلمین را به این حقیقت [حقانیت علی] متوجه کند و آنان را به راه راست هدایت فرماید و قلوب ما و آنان را از محبت علی و اولادش مملو سازد و دست ما را از دامان پر مهر او کوتاه نفرماید و آنان که این خشت کج را در اسلام نهادند به عذاب ابدی خویش گرفتار نماید و دیگران که به این کجروی دامن میزنند و نمیگذارند مسلمانان روشن دل شوند نابود نماید و نگارنده را که از خاکساران به حسین علی می باشد با علی محشور فرماید..(نهضت امام خمینی، ج5، ص180)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش پنجم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
مصطفی در نوشته عرفانی خویش از عشق و آرزوی درونی و قلبی خود برای آرمیدن در جوار علی و دیدن روی علی چنین پرده بر می دارد:
... بارالها! چشم ما را [ ناخوانا] به جمال جمیلش روشن فرما و این چند روزه از عمر را که در جوار رحمتش به سر میبرم قبول نما و دیدار وی را نصیبم کن.(
همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی
چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی
(نهضت امام خمینی، ج5، صص181-180)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴انتفاضه سنگ و شکستن استخوانها
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/بخش اول
🔻در آستانه روز قدس/1
انتفاضه اول: 17 آذرماه 66 (هشتم دسامبر 1987)
🔹قیام مردم فلسطین در #سرزمینهای_اشغالی انتفاضهای خودجوش و کاملاً غیر منتظره بود و رهبری واقعی نداشت. در مراحل اولیه قیام، اسراییل سعی بر این داشت که به آن به عنوان یک حادثه محلی که نباید آن را جدی تلقی کرد، نگاه کند؛ لذا آن رژیم به ارزیابی مجدد موقعیت و تغییر اساسی در سیاست خود نپرداخت. چرا که به ادعای اسراییل، حاکمیت آن کشور در سرزمینهای اشغالی و کنترل اسراییل بر جمعیت فلسطینی همیشه خدشهناپذیر بوده و استمرار خواهد داشت. لذا تلاش اسراییل صرفاً بر این بود که چطور با تظاهرکنندگان سنگپرانیها و سایرین برخورد نماید؟
🔸اما وسعت قیام در مراحل بعدی و شدت خشونت اسراییلیها و به خصوص سیاست «رابین» در برخورد شدید با تظاهرکنندگان، موسوم به سیاست «شکستن استخوانها» که وحشیانه و دارای آثار عکس بود و انعکاس این رویدادها توسط وسایل ارتباطجمعی در سراسر جهان، موجب شد که همدردیهای بینالمللی با فلسطینیها بیشتر شود؛ مسئلهای که اسراییل هرگز قبلاً درباره آن اندیشه نکرده بود و لذا مقابله با ابراز همدردیهای وسایل ارتباطجمعی بینالمللی درباره فلسطینیها در دستور کار اسراییل قرار گرفت.
🔹فلسطینیها در انتفاضه اول که در پی زیر گرفته شدن چند #کارگر_فلسطینی توسط یک کامیون اسراییلی در #گذرگاه_ایریز در منطقه #جبالیا واقع در #نوار_غزه آغاز شد و با عنوان انتفاضه سنگ تا سال 1991 (1370هش) تداوم یافت، حتی یک گلوله هم شلیک نکردند. اما #اسحاق_رابین، نخستوزیر وقت رژیم صهیونیستی با شکستن استخوانهای جوانان فلسطینی به آن پاسخ داد. از سال 1991 و پس از آن که نیروهای صهیونیستی توانستند آثار این انتفاضه را تا حدودی مهار کنند، نیروهای مقاومت فلسطینی به سلاح متوسل شدند و سربازان اسراییلی را در نوار غزه هدف قرار دادند. از این سال به بعد فلسطینیها از اتومبیلهای بمبگذاریشده استفاده میکردند.
🔸نکته تلخ از نتیجه انتفاضه اول به انحراف کشاندن آن با برپایی کنفرانس صلح مادرید و فریب طرف عربی- فلسطینی برای وصول به آمال و حق ضایع شده آنها بود.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص314-313)
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتفاضة الاقصی
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/بخش دوم
🔻در آستانه روز قدس
انتفاضه دوم: انتفاضه مسجدالاقصی، 7 مهر 1379 (28 سپتامبر 2000)
🔹انتفاضهالاقصی، «دور دوم انتفاضه فلسطین» است. این قیام پس از این که اشغالگری و جنایتهای صهیونیستها پس از مذاکرات صلح اعراب و اسراییل و تشکیل #حکومت_خودگردان_فلسطین در«غزه و اریحا» به ریاست « #یاسر_عرفات » تداوم یافت، شروع شد. ریشههای اصلی این انتفاضه را میتوان ناامیدی مردم فلسطین از حکومت خودگردان فلسطین برای بازگرداندن حقوق پایمالشده آنان و مخالفت تودههای مردمی فلسطین با ادامه مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگیهای امنیتی با آن علیه نیروهای مبارز نام برد. فلسطینیان پس از پشت سر گذاشتن همه تجربههای گذشته و رویکردهای سازش با رژیم صهیونیستی، بر این مسئله تأکید کردند که تنها راه حل مؤثر، درگیری و کشمکش با صهیونیستها، استفاده از قوه قهریه و جهاد مسلحانه (انتفاضه) است. بدین لحاظ هنگامیکه احساسات دینی آنها از سوی «آریل شارون» در دیدارش از مسجدالاقصی نادیده گرفته شد، دور دوم انتفاضه خود را شروع کردند. به همین لحاظ به این قیام «انتفاضه الاقصی» گفته میشود.
🔸پیشزمینهها و علل انتفاضه مسجدالاقصی
🔹1. پیروزی #حزبالله در جنوب لبنان، 4 خرداد 1379 (25 می 2000)
یکی از علل و پیشزمینههای دور جدید انتفاضه، پیروزی #لبنان بر رژیم اسراییل بود، که این پیروزی عقبنشینی رژیم اسراییل را در پی داشت. البته عقبنشینی اسراییل صرفاً در بحث جنوب لبنان نبود بلکه اسراییل بعدها در موارد دیگری نیز مانند نوار غزه، روی به عقبنشینی آورد. عقبنشینی اسراییل از جنوب لبنان، طلسم شکستناپذیری اسراییل را شکست! و این مسئله را ثابت کرد که در سایه مبارزه و اتحاد میتوان بر دشمنی مقتدر و تا بن دندان مسلح چون اسراییل پیروز شد.
🔸2. شکست مذاکرات کمپ دیوید دوم
پس از آن که مذاکرات طولانی #کمپ_دیوید_دوم- از تیر ماه تا شهریور 1379- میان #عرفات، #ایهود_باراک و #کلینتون بدون دستیابی به نتیجهای ناکام ماند، این امر ثابت شد که رژیم صهیونیستی حاضر به عقبنشینی از موضع سخت و اولیه خود نیست و #قدس_شرقی را به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نخواهد پذیرفت و به همین دلیل هم #شارون با حضور خود به همراه 1000 چکمهپوش صهیونیست در صحن حرمالشریف معادله بازی را به گونه دیگری رقم زد.
🔹3. به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطین
بر اساس #توافقنامه_وای_ریور (سپتامبر 1999) قرار بود در تاریخ (13سپتامبر2000) کشور فلسطین، مستقل اعلام شود. اما این امر بر اثر فشارهای سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و #ایالاتمتحده_امریکا به تعویق افتاده و بعد به فراموشی سپرده شد. این امر باعث شد تا طرف فلسطینی از روند مذاکرات قطع امید کند. چراکه مردم فلسطین شاهد بودند که بیش از 7 سال از امضای پیمان اسلو (1993) میگذرد، اما فلسطینیان بدون دستیابی به حقوق حقه خود، در شرایط بدی به سر میبرند. فلسطینیان با به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطینی دریافتند که به آن آرزو و آرمان خود که همان زندگی در کشور مستقل فلسطین است، دست نخواهند یافت.
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتفاضه سوم و بیداری اسلامی
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/بخش سوم
🔻در آستانه روز قدس
انتفاضه سوم: تیرماه 1393 (جولای 2014)
🔹یکی از اصطلاحاتی که به دنبال « #بیداری_اسلامی » رایج شد و برای رژیم صهیونیستی نیز چالشی اساسی و جدی ایجاد کرد، اصطلاح انتفاضه سوم است. فلسطینیها در سال 1987، انتفاضه اول و در سال 2000 انتفاضه دوم یا #مسجدالاقصی را رقم زدند و هم اکنون با فرصت بیبدیل در فضای بیداری اسلامی با ویژگی صهیونیسمستیزی، استکبارستیزی، وحدتطلبی و عدالتخواهی امکان بسیار مناسبی برای حذف رژیم صهیونیستی با عقبه و توان مردمی فراهم بود که متأسفانه از آن استفاده نشد و انتفاضه سوم با محدود شدن در قالب عملیات فردی و بدون پشتوانه قوی گروههای جهادی با توطئه تبلیغاتی صهیونیستها به #انتفاضه_چاقو نیز تحریف شد و عملاً استمرار و گسترش نیافت.
🔸ویژگیهای مشترک در سه انتفاضه فلسطین
🔹1. اسلامی بودن
در واقع ویژگی اصلی این قیام اسلامی بودن آن است؛ نقطه انفجار این قیام مساجد و توسط ائمه جماعت، روشنفکران اسلامی و فارغالتحصیلان بوده و در میان جوانها به سرعت گسترش پیدا نموده است. از بلندگوهای مساجد غالباً با ندای اللهاکبر مردم به تداوم مبارزه دعوت میشوند و ائمه جماعات، مردم را در مساجد به مبارزه با رژیم صهیونیستی فرا میخوانند.
🔸2. مردمی بودن
یکی از ویژگیهای مهم انتفاضه، مشارکت تمام قشرهای مردم در آن است و نقطه شروع انتفاضههای اول و دوم با قیام مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان با دستان خالی در مقابل ارتش مسلح بوده است.
حرکت اسلامی، جنبش یک گروه خاص از مردم نیست، بلکه وجدان جوشان ملت و ریشههای انقلابی آن است که وابستگی حزبی، جناحی و دولتی هم ندارد.
🔹3. استمرار
به غیر از انتفاضه سوم که متناوباً از سوی مردم مسلمان فلسطین به صورت خودجوش انجام میشد، انتفاضه اول و دوم استمرار قابل توجهی داشت که با انحراف و سرکوب صهیونیستها مواجه گردید.
🔸4. سراسری بودن
گستره برپایی این قیام شهرها، آبادیها و تمام مناطق فلسطینی اعم از کرانه غربی، غزه و حتی اراضی اشغالی 48 را نیز در بر میگرفت و اختصاص به محدوده جغرافیایی خاصی از فلسطین نداشت.
🔹5. کمهزینه بودن
در سه انتفاضه مذکور نیاز به تجهیزات و عدوات یا سرمایه و هزینه خاصی وجود نداشت و مردم فلسطین با اندک سلاح خود که سنگ و حضور جدی خیابانی بود، به مقابله با ارتش صهیونیستی میپرداختند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص317-316)
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر انقلاب اسلامی بر انتفاضههای فلسطین
🔻در آستانه روز قدس/2
🔹در وهله اول #انقلاب_اسلامی موازنه قوا را به نفع ملت مظلوم فلسطین بر هم زد و با حمایت پیگیر از مبارزه مجاهدان فلسطینی در قبال اسراییل، در جهت خشکانیدن ریشههای صهیونیسم بینالملل اقدام نمود.
🔸علاوه بر این، ایران اسلامی، نخستین کشوری بود که با اختصاص دفتری به عنوان #سفارت_فلسطین، حمایت بیدریغ خود از مبارزات ملت فلسطین را اعلام کرد.
🔹در راستای این حمایتها، امام خمینی(ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام « #روز_جهانی_قدس »، خطر صهیونیسم را در سراسر جهان متذکر شدند و جبهه سیاسی محکمی را در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل ایجاد نمودند.
🔸افزون بر این، امام خمینی(ره) با احیای مراسم #برائت_از_مشرکین در موسم حج ابراهیمی و یادآوری خطر اسراییل در این مراسم، پایههای مشروعیت رژیم صهیونیستی را متزلزل کرد. ترس و وحشت اسراییل از برگزاری مراسم سالانه روز جهانی قدس و مراسم برائت از مشرکین، خود حکایتگر کارآمدی این اقدامات از سوی #بنیانگذار_جمهوری_اسلامی است. بدینترتیب، انقلاب اسلامی بر دامنه، قلمرو و گستره حمایت از مبارزه ملت فلسطین افزود و با جهانی کردن این قلمرو حمایتی، یکی از ضعفهای عمده و نواقص مبارزات فلسطینی را برطرف نمود.
🔹رهبران جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با قاطعیت و صراحت، از انتفاضه مردم فلسطین حمایت همهجانبهای کردند و آن را یکی از بهترین روشهای ممکن مبارزه فرسایشی علیه اسراییل دانستهاند. یکی از شعارهای اولیه در نهضت امام خمینی(ره) مسئله دفاع از مظلومان بود که مسئله فلسطین و حمایت از فلسطینیان در صدر این هدف قرار داشت؛ زیرا که انقلاب اسلامی ایران بر باورهای اسلامی مردم استوار و مسئله فلسطین جزیی از این باورها بود. صهیونیستها نیز از این موضوع آگاه بودند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص322-321)
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db