فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهادت بهمن
زندگی پرماجرای شهید بهمن حجت کاشانی و همسرش؛ قسمت آخر
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
قسمت هشتم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شوق شهادت امیرالمؤمنین علیهالسلام بهروایت مقام معظم رهبری
▫️ روز نوزدهم و روز ضربت خوردن این بزرگوار است، یک جملهای را من در باب فداکاری این حضرت و شوق ایشان به شهادت عرض میکنم؛ این در نهجالبلاغه است؛ خطبه ۱۵۶ نهجالبلاغه. حضرت میفرماید وقتی که آیه «اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکوِّا اَن یَقولوِّا ءامَنّا وَ هُم لا یُفتَنون» وارد شد و بحث #فتنه مطرح شد، من فهمیدم که تا پیغمبر در میان ما هست، این فتنه رخ نخواهد داد، این فتنه مال بعد از پیغمبر است؛ با پیغمبر صحبت کردم، از ایشان سؤال کردم، ایشان هم بیاناتی دارند که حالا در آن خطبه بیانات پیغمبر ذکر شده.
▪️وقتی که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مطالب را برای امیرالمؤمنین، شاگرد برگزیدهی خود، بیان میکنند، ظاهراً آن شور و شوق احساس تکلیف و احساس مسئولیّت در حضرت به هیجان میآید، یک جملهای را با پیغمبر صحبت میکنند که من آن را برای شما میخوانم.
▫️ فَقُلتُ یا رَسولَ اللهِ اَ وَ لَیسَ قَد قُلتَ لی یَومَ اُحُدٍ حینَ استُشهِدَ مَنِ استُشهِدَ مِنَ المُسلِمینَ وَ حیزَت عَنِّی الشَّهادَةُ فَشَقَّ ذٰلِکَ عَلَیَّ فَقُلتَ لی اَبشِر فَاِنَّ الشَّهادَةَ مِن وَرائِک؛ میگوید من به پیغمبر عرض کردم -حالا با زبان ما- که یا رسول الله! یادتان هست در روز اُحُد وقتی که حمزه به شهادت رسید، دوستانمان عدّهای به شهادت رسیدند و من با آن همه جراحتی که بر من وارد شده بود شهید نشدم، خیلی این بر من سخت آمد که من عقب ماندم و شهید نشدم، شما توجّه کردید، به من فرمودید که علی جان! مژده، تو هم شهید خواهی شد؛ یادتان هست؟
▪️فَشَقَّ ذٰلِکَ عَلَیَّ فَقُلتَ لی اَبشِر فَاِنَّ الشَّهادَةَ مِن وَرائِک؛ آن روز شما به من فرمودید که بشارت باد بر تو علی جان! شهادت در پی تو است و تو شهید خواهی شد. حالا کأنّه حضرت سؤال میکنند که خب حالا چند سال گذشته، پس چرا من شهید نشدم.
▫️ فَقالَ لی اِنَّ ذٰلِکَ لَکَذٰلِک؛ پیغمبر در جواب این مطلب فرمود که علی جان! همین درست است، تو شهید خواهی شد. بعد فرمود: فَکَیفَ صَبرُکَ اِذاً؟ حالا که سرنوشت تو شهادت است، صبر تو بر شهادت چگونه خواهد بود؟ خب شهادت در میدان جنگ چیز دشواری نیست؛ مثلاً فرض کنید که آن روز انسان یک نیزهای یا شمشیری میخورد، امروز یک گلولهای میخورد، به شهادت میرسد؛ چیز مهمّی نیست. شهادت در میدانهای مبارزات بزرگ بعدی که انسان سختیهایی را تحمّل میکند، خیلی مهم است.
▪️امیرالمؤمنین بعد از یک دوران دشوار به شهادت رسیدند، آن هم در محراب و با آن کیفیّت دشوار. لذا پیغمبر فرمودند: فَکَیفَ صَبرُکَ اِذاً؟ وقتی شهادت نصیبت بشود، چه جوری صبر خواهی کرد بر شهادت؟ فَقُلتُ یا رَسولَ اللهِ لَیسَ هٰذا مِن مَواطِنِ الصَّبر؛ این جای صبر نیست؛ صبر بر امرِ تلخ است، بر امرِ نامطلوب انسان صبر میکند. وَ لٰکِن مِن مَواطِنِ البُشریٰ وَ الشُّکر؛ این از جاهایی است که انسان باید برای آن به خودش مژده بدهد و شکر کند خدا را. این طلب شهادت خصوصیّت امیرالمؤمنین است و حضرت مثل دیشبی به این مقصود رسیدند، آن وقتی که فریادی بلند شد که «تَهَدَّمَت وَ اللهِ اَرکانُ الهُدیٰ وَ قُتِلَ عَلیٌّ المُرتَضیٰ»؛این شهادت، از ضربتی که از آن، شهادت حاصل شد، دیشب برای #امیرالمؤمنین (علیه السّلام) پیش آمد؛ صلوات الله علیه
(سخنرانی تلوزیونی خطاب به مردم ایران، 1400.2.12)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رای امام به جمهوری اسلامی
روز جمهوری اسلامی/1
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️امروز* رفتم در محلی که شهدای قم جان خود را برای اسلام و #جمهوری_اسلام از دست دادند. برای اینکه آنها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به #جمهوری_اسلامی رای دادم. من امیدوارم که همه ملت اسلام و همه ملت ایران موفق باشند و ملت ما رای به جمهوری اسلامی بدهند. جمهوری اسلامی برای ما سرنوشت آزاد، و خوشبختی و استقلال هدیه میآورد؛ و دشمنان اسلام میخواهند اخلال در امر کنند و ملت ما باید پافشاری کند و رأی خودشان را به جمهوری اسلامی بدهند... (10 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 450)
* رای گیری درباره جمهوری اسلامی از روز جمعه ۱۰ فروردین ۵۸ آغاز شد و دو روز ادامه یافت و امام خمینی در ساعات اولیه رای گیری در محلّه چهارمردان قم رای خود را به صندوق انداختند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه
روز جمهوری اسلامی/2
▫️از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه اهتمام #علمای_شیعی به تأسیس #نظام «#جمهوری_اسلامی»، نامه «علما، اعیان و رعایای #فارس» است.
▪️این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی1324ق/برابر 1285ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهین آمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این متن، به صراحت از تعبیر «جمهوری اسلامی» یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوق العاده دارد. این متن در همان دوران، در روزنامه کوکب دری و همچنین در تاریخ بیداری ایرانیان _نوشته ناظم الإسلام کرمانی_ منتشر شده است. در بخشی از این نامه چنین آمده است:
▫️«تا کنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگیمآبان تازه و از طبیعیمذاقان (مادیگرایان) پوسیده و روزنامهخوان پاریس به زبان خوشیده (متظاهر به فرانسهدانی) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آن که ایران #جمهوری_اسلامی است، چه از عهد سلف تا حالِ خلف؛ علمای ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با #مصلحت_جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهراً به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، بلکه مجبوراً از همان طائفه و ایل، خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنیِ باریک؛ جمهوریِ ما رشک فرانسه و آمریکاست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص 37و38)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام #جمهوری_اسلامی توسط وی
روز جمهوری اسلامی/3
◀️پیشینه شناسی تاریخی #جمهوری_اسلامی/ در آستانه روز جمهوری اسلامی/بخش اول
▫️پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریانهای مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند.
▪️در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایتهای غیر واقعی و نادرستی مشاهده میگردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به #تحریف و #انحراف خواهد کشید.
▫️روایت یکی از سران #نهضت_آزادی از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونههای نقد در این باب است. وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید.
▪️از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « #جمهوری_اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است.
▫️وی بارها در بیانهایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. #تناقض_گویی فرد مذکور تا بدانجا میرود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی #جمهوری_اسلامی را منکر میشود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد و تصریح میکند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است.
▪️این مدعا در حالی مطرح میشود که اولا مفهوم #جمهوری_اسلامی نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است.
▫️ثانیا #لیبرالهای_وطنی و جریانهای سیاسی به اصطلاح ملیگرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کردهاند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را «جمهوری دموکراتیک» و «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند.
▪️از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان #نظام_سلطنتی_مشروطه را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند.
▫️حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده #جمهوری_اسلامی می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص۳۰-۲۷)
📚خرید اینترنتی کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
◀️راههای حضوری تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32934990-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
◀️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/بخش دوم
▫️دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزههای اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نوپدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد.
▪️گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومتهای استبدادی (به طور مطلق) سامان یافته است. شکلگیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضتهای اسلامی، از جمله بروندادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومتهای ظالمانه را به اثبات میرساند.
▫️مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضتهای دینی نقش پررنگی داشتهاند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر تودههای اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضتهای مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار میدهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمیتوانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند.
▪️ به عنوان نمونه شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطهخواهان مینویسد:
«کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص25)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جمهوریخواهی علمای شیعی در آینه اسناد
◀️پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/3
▫️ خاطرات و گزارشات« #سر_آرتور_هاردینگ » وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهمترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق «جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است.
▪️وی در یکی از #گزارشهای_محرمانهای که در دوران مأموریت خود به لندن میفرستد در تبیین جریانهای فراماسونری و سایر جریانهای مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام (پان اسلامیسم) در ایران مینویسد:
«مجامع پان اسلامی که از طرف #سیدجمال_الدین_اسدآبادی پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است.
▫️از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه #اهتمام علمای شیعی به #تأسیس نظام «#جمهوری_اسلامی»، نامه« علما، اعیان و رعایای فارس» است. این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی 1324 ق/برابر 1285 ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهینآمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این نامه به صراحت از تعبیر #جمهوری_اسلامی یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوقالعاده دارد. در همان دوران روزنامه کوکب دری و همچنین تاریخ بیداری ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی این نامه را منتشر کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده است:
▪️«.. تاکنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگیمآبان تازه و از طبیعیمذاقان پوسیده و روزنامهخوان پاریس به زبان خوشیده( فرانسه دوست) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آنکه ایران #جمهوری_اسلامی است، چه از عهد سلف تا حال خلف علما ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با مصلحت جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهرا به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، مجبورا از همان طائفه و ایل و خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنی، باریک جمهوری ما رشک فرانسه و آمریکا ست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص 37- 36)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.
روز جمهوری اسلامی/4
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
وَ نُریدْ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلُهُمُ الْوارِثینَ صَدَقَ الله الْعَظیمْ.
🔸من به #ملت بزرگ #ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با #استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می گویم. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و #رژیم_استکبار را با دست توانای خود که #قدرت_مستضعفین است در هم پیچید و #ملت_عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری #جمهوری_اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز #امامت_امت و روز فتح و ظفر ملت، #جمهوری_اسلامی_ایران را اعلام می کنم. به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین #رفراندمی سابقه ندارد، که سرتاسر مملکت با #شوق و #شعف و #عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأی #مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زبالهدان تاریخ دفن کنند.
🔹من از این همبستگی بیمانند که جز مشتی ماجراجو و بیخبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی وَاْعتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمیعاً لبیک گفتند، و با تقریباً #اتفاق_آرا به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و #رشد_سیاسی و اجتماعی خود را به #شرق و #غرب ثابت کردند، تقدیر میکنم. مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و #فرعون_زمان را از پای درآوردید، و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور می تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان میبارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و #ترک و #فارس و #لر و #کرد و #بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است.
🔸مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می رسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست. طاغوت دفن شد و طغیان و سرکشی به دنبال او دفن می شود، و کشور از چنگال دشمنهای داخلی و خارجی و چپاولگران و غارتپیشگان نجات یافت. اینک شما ملت شجاع، پاسداران جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید که باید این ارث الهی را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید و نگذارید بقایای رژیم متعفن که در کمین نشسته اند و طرفداران دزدان بینالمللی و نفتخواران مفتخوار در بین صفوف فشرده شما رخنه کنند. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید، و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید، و با فرستادن طبقه فاضله و امنای خود در مجلس مؤسسان، #قانون_اساسی جمهوری اسلامی را به تصویب برسانید، و همانطور که با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی رأی دادید، به امنای امت رأی دهید تا مجالی برای بداندیشان نماند.
🔹صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین #حکومت_الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگرههای قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.
🔸هان! ای ملت عزیز که با خون جوانان خود حق خود را به دست آوردید، این حق را عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید، و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن، عدالت الهی را با پشتیبانی خود اجرا نمایید. من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، این چند روز آخر عمر را میگذرانم، و از ملت انتظار آن دارم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
🔹من از دولتها می خواهم که بدون وحشت از غرب و #شرق، با استقلال فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند، و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانهها و ادارات که با فرم غربی و غربزدگی بهپا شده است به شکل اسلامی متحول کنند، و به دنیا #عدالت_اجتماعی و #استقلال_فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را نشان دهند. از خداوند تعالی عظمت و استقلال کشور و امت اسلامی را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله .
روح الله الموسوی الخمینی
(12 فروردین 58، صحیفه امام، ج 6، ص 452-454)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان
روز جمهوری اسلامی/5
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش اول
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
روز #دوازدهم_فروردین، سالروز رسمیت یافتن #حکومت_مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعده حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد.
🔸دوازده فروردین، روز غلبه جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را #عیدی_اسلامی_ملی تلقی میکند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایه پرچم نَصرٌ من الله فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور و قُطْر دست جنایتکار ستمگران و چپاولچیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را افراشته نمایند؛ آن روزی که با قیام دلاورانه و بانگ «الله اکبر»، با امثال سادات و هم مسلکان شاه مخلوع، آن کنند که ملت شجاع ایران با محمدرضا پهلوی کرد.
🔹ملت بزرگ مصر که از ننگ سادات خیانتکار به تنگ آمده بودند، اکنون مواجه با تحمل ننگ بزرگتری شده اند که با دسیسه و توطئه شیطان بزرگ، بر آنان تحمیل شده است. #شیطان_بزرگ برای رسیدن به چند سال مَسند جنایت، به هر وسیله ممکن دستاویز و به هر نقشه شیطانی متشبث میشود؛ محمدرضا را به مصر تحمیل و خود را از آن بیخبر معرفی میکند. غافل از آنکه ملتها بیدار شدهاند و دست امثال او را خوب خواندهاند. او که گاهی با اشغال نظامی و پیاده کردن چتربازان در لانه جاسوسی و گاهی با محاصره اقتصادی و منزوی کردن کشور، ما را تهدید میکرد و از آن نتیجه نگرفت، اکنون دست به یک نقشه سیاسی و یک نیرنگ شیطانی زده است و با نرمش و چاپلوسی میخواهد ما را اغفال کند و قمار سیاسی خود را از رقیبان خود با نیرنگ به ملت ما، ببرد.
🔸این نیرنگ جدید #کارتر شبیه همان نیرنگی است که شاه مخلوع در اواخر عمر سلطنت ننگینش زد و در مقابل #ملت و #روحانیون به چاپلوسی و حیلهگری پرداخت و دسیسه او نقش بر آب شد. آقای کارتر باید بداند که با فرستادن شاه مخلوع به مصر و عذرخواهی از اشتباهات گذشته و اعتراف به #خیانتهای_امریکا به ملتهای مظلوم ـ از آن جمله ایران ـ و راه حل لانه جاسوسی را از من که یک نفر از ملت بزرگ ایران هستم خواستن، به بیراهه رفتن است. حل این مسئله به دست هیچکس جز ملت شریف ایران و مجلس شورای اسلامی منبعث از آرای ملت نیست. و باید بداند که حمایت از شاه مخلوع بعد از آن همه جنایات و خیانتهای بزرگ و آن چپاولگریها مجالی برای حل به اصطلاح شرافتمندانه نگذاشته است. با سپردن شاه مخلوع ـ دشمن اسلام و ایران ـ به دست دشمنی که با اعمال ننگین خود مسلمانان جهان را سخت آزرده است، راه حل را پیچیده تر نموده است.
🔹عجب آن است که سادات نیز مثل کارتر مدعی است که حس انسان دوستی، او را وادار به پذیرفتن شاه مخلوع نموده است اینان که در هر فرصت، ملتهای بزرگ را که جرمی جز حقطلبی ندارند، از پا درمیآورند، با ادعای احساس انسان دوستی یک نفر جنایتکار را که در ظرف قریب به چهل سال، ملتی بزرگ را به تباهی کشید و دهها هزار انسان بیگناه را به خاک و خون کشید، و نزدیک به صدهزار نفر را مجروح و معلول نمود، و اموال یک ملت فقیر را به یغما برد، پناه داده و از او حمایت نموده و مینمایند و این را احساس انساندوستی مینامند و ملت ما و ملت خودشان را به بازی سیاسی می گیرند.(صحیفه امام، ج19، ص220-219)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش دوم
🔹اکنون که ما گرفتار اشخاصی هستیم که از هیچ امری و ارتکاب هیچ جرمی برای رسیدن به مَسند چند ساله روگردان نیستند و از دروغگویی و یاوهسرایی و گفتن و حاشا کردن اِبا ندارند و معالأسف دارای قدرت شیطانی نیز میباشند، بر همه #مستضعفین و خصوص #مسلمانان جهان است که به خود آیند و از حق و حقیقت دفاع کنند و کشورهای خودشان را از لوث وجود این اشخاص پاک کنند.
🔸و بر ملت شریف ایران است که در هر مسلکی و با هر گروهی هستند، از اختلاف و نفاق و کارشکنی برای یکدیگر دست بردارند و دشمنان را با #وحدت_کلمه و اعتصام به «حبلالله » درهم کوبند، و نزاعهای شخصی و گروهی را که جز از هوای نفس برنمیخیزد و در صورت رشد همه را به تباهی میکشد و کشور را به خرابی سوق میدهد کنار گذارند، و گویندگان و روشنفکران و متفکران و دانشگاهیان و دانشمندان، همه توان خود را صرف قطع امید #دشمن_اصلی ما #امریکا کنند که با سلطه دشمن قدرتمند، برای هیچ یک چیزی باقی نخواهد ماند.
🔹من از برادران و خواهران #کردستانی میخواهم که برادرانه با سایر برادران مسلمان خود و در کنار هم از کشور خود دفاع کنید، و ارتش و سایر قوای انتظامی را که خدمتگزاران به کشور و برای امنیت و رفاه ملت تحمل زحمت و مشقت میکنند، چون برادران خود پذیرا شوید، و به منحرفین که به اسم کرد و ملت کرد میخواهند کشور شما را به دامن قدرتهای شیطانی بیندازند و گرفتاریها و رنجهای سابق را اعاده کنند و از اسلام عزیز و احکام آن اطلاعی ندارند و با آن دشمن هستند، گوش فرا ندهید که با استقرار #حکومت_اسلامی همه قشرهای ملت در کنار یکدیگر با امن و امان و رفاه، به خواست خدای متعال ادامه زندگی میدهند.
🔸برادران و خواهران من، اگر خدای نخواسته #نهضت_اسلامی به شکست گراید، نه کردستان باقی میماند و نه خوزستانی و نه استانهای دیگری. بیایید برای رضای خداوند دست از اختلاف بردارید و با برادران دیگر خود با صلح و صفا رفتار کنید، و با تمسک به قدرت الهی از کشور خودتان دفاع نمایید که در این صورت خدا با شماست و هیچ قدرتی نخواهد توانست بر شما غلبه کند. از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین و هدایت منحرفین را خواستارم.
والسلام علی عبادالله الصالحین.12 فروردین 59
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج 12، ص 211-220)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
روز جمهوری اسلامی/6
▫️ متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
▪️این سند ارزشمند نشان میدهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریانها و شخصیتهای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت #نوفللوشاتو است.
▫️کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینهشناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
📚خرید اینترنتی کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران:
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 32934990-025
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روز پیروزی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز جمهوری اسلامی
رای امام به جمهوری اسلامی
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه
بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام جمهوری اسلامی توسط وی
تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
جمهوریخواهی علمای شیعی در آینه اسناد
صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش اول
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش دوم
کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش اول
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
▫️«... اصحاب حدیث در کتابهای خود فضائلی بلند و کوتاه برای آن عزیز و سرور بینظیر ذکر فرمودهاند و به خیال خود با این کار محبوب على الاطلاق حق جل و علا و رسول او را به مردم معرفی کردند و خود هم به واقعیت و مرتبه او پی بردند غافل از آنکه این سنخ موجودات که مرکز خیرات و مجموعه صفات و شقق از ذات هستند، محدود نیستند و در نتیجه آثار آنها را مطابق افق زمان و مادهای که بسیار افقی کوچک و تاریک است، آثار آنها نیست مگر به حساب ما که میرود و ناچیز میباشیم تجلیات علی و مظالم آن سرّ جلی چه بسا در عوالم غیب مطلق و غیب مقید بیشتر بودی و آنچه را که در این نشئه برای اهلش ظاهر شدی یکی از این چندین هزار است.
▪️چگونه میتوان گفت که این عالم تاب ظهور آن سرور قدوسی صفات را دارد و چه سان اذعان کند به این موضوع کسی که از عوالم مطلقه غیب و شهادت جز ماده و طبیعت و آثار آن چیز دیگری درک نکرده است.
▫️آنان که علی را شناختهاند همانا کسانی میباشند که معتقدند حق را شناختهاند و کسانی که اذعان دارند حق قابل شناسایی نیست و هر چه توهم کند برای او از او دورتر خواهد بود و معتقدند که علی را نمی توان شناخت... کسی که با افق علی سنخیتش بیشتر است در عین اینکه از همین آب و خاک پیدا شده چگونه قایل است که او را بشناسد مثل من و امثال من؟
▪️«ای علی حقا که کسی تو را نشناخت جز من و حق من و من که رسول الله هستم شناخته نشدهام جز برای تو و حق و حق را هم غیر از من و تو نشناخته است.» البته این حدیث بسیار کوچک است و بزرگترین نظریه درباره وی آن هم بسیار ناچیز است زیرا تا سنخیت نباشد ممکن نیست که بتوان به این مضمون اذعان نمود و شناسایی [ شناخت] پیدا کرد.
▫️نمیدانم چگونه یک وجود میتواند علت حقیقی خود را بشناسد در صورتی که او میشناسد سبب تولید خود را چگونه ممکن است دیگران او را بشناسند؟ خداشناسی از نظری کاری بسیار آسان و مطابق با اولین بروز فطرت است و از نظری گذشته از آنکه بسیار مشکل است ممتنع میباشد زیرا درک شیئی جز با اتحاد و علیت ممکن نیست... و من نمیگویم که خدای ناکرده این شناسایی که در حدیث است از باب ،اتحادات، سنخیت نشود.
▪️بنابراین ذکر یک مشت قصص و حکایت و احادیث معتبر و غیر معتبر که مشتمل بر مدایح علی است و متضمن محاسن و کمالات او میباشد و مشتمل بر اطلاعات غیبی... از نظری بسیار خوب است و عوام و خواص از آن بهرهبرداری میکنند و به این گفتهها اعتقادات خود را قویتر میسازند و... ولی از نظری بسیار اشکال دارد زیرا گمان برده میشود که [مقام] آن بزرگ موجود ملک و ملکوت به این مطالب ختم میشود... در حالی که این بسیار خطا است و نویسندگان شایسته بوده است که به عرض ملل اسلامی برسانند و به آنان گوشزد کنند که ما در مقام ضبط آنچه که از وی ظاهر گشته بودیم و او غیر آن است که خوانندگان گمان می برند.»(نهضت امام خمینی، ج5، صص178-176)
▪️بخش دوم
▪️بخش سوم
▪️بخش چهارم
▪️بخش پنجم
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش دوم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
... مخفی نماند که اگر کتاب فارسی نبودی که به دست عوام الناس افتادی و خوف بعضی مطالب که پیش آمدی، علی را چنان معرفی میکردم که هیچ عارفی به اوج آن نرسیده باشد و هیچ علی اللهی ملعون قرن، آن مطلب به گوشش نخورده باشد [که] خدا میداند و بس قلم اینجا رسیده سر بشکست. آن قدر هست که بانگ جرس میآید. سید و سالار من پدر بزرگوار و عارفم از شیخ عارف خود مرحوم شاهآبادی غفر الله لهما وأسكنه الله جنانه نقل فرمودند که اگر فرضاً رسول الله به دست دشمن از بین رفته بودی علی قرآن را میآوردی تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...(نهضت امام خمینی، ج5، صص179-178)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🏴فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش سوم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔹... در خاتمه مطلبی را به گوش بیدار و شنوای اصحاب کشف شهود می رسانم و مایل هستم که در آن بسیار تدبر کنند: شیخ ما علامه جلیل القدر حاجی نوری در خاتمه مستدرک از سید علیخان روایت میکند که... حضرت امیر فرمودند که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم که بعد از سؤال از اینکه به چه لغتی خداوند شما را خطاب کردند در شب معراج؟ فرمودند به زبان علی پس به من الهام شد که بپرسم ای پروردگار! تو مرا خطاب میکنی یا علی؟ در جواب آمد که ای احمد .... خلق کردم تو را از نور خودم و علی را از نور تو مطلع بودم بر اسرار قلب تو و نیافتم در او کسی را که بیشتر از علی او را بخواهی و دوست داشته باشی و در این هنگام خطاب کردم به تو با لسان [لهجه] علی که خاطرت مطمئن گردد و قلبت مطمئن باشد.
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
🔸...خداوندگارا! سینه ما را از نور معرفت خود محروم نگردان و حقیقت ما را با خاک و طینت اولیای خویش تجهیز فرما تا چنین و چنان نگردد [که] راه سعادت برای ما باز نشود و از ظلمت و جهل و بدبختی، رهایی نیابیم. و امیدواریم که از این نگارشهایی که درباره مرتضی علی به چشم و گوش ما میخورد جزیی از معارف تو نصیبمان گردد تا از راه تو که اساس هر راهی است به او برسیم....(نهضت امام خمینی، ج5، صص180-179)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش چهارم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
... خدای را میخوانم که مسلمین را به این حقیقت [حقانیت علی] متوجه کند و آنان را به راه راست هدایت فرماید و قلوب ما و آنان را از محبت علی و اولادش مملو سازد و دست ما را از دامان پر مهر او کوتاه نفرماید و آنان که این خشت کج را در اسلام نهادند به عذاب ابدی خویش گرفتار نماید و دیگران که به این کجروی دامن میزنند و نمیگذارند مسلمانان روشن دل شوند نابود نماید و نگارنده را که از خاکساران به حسین علی می باشد با علی محشور فرماید..(نهضت امام خمینی، ج5، ص180)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش پنجم
بهمناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
مصطفی در نوشته عرفانی خویش از عشق و آرزوی درونی و قلبی خود برای آرمیدن در جوار علی و دیدن روی علی چنین پرده بر می دارد:
... بارالها! چشم ما را [ ناخوانا] به جمال جمیلش روشن فرما و این چند روزه از عمر را که در جوار رحمتش به سر میبرم قبول نما و دیدار وی را نصیبم کن.(
همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی
چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی
(نهضت امام خمینی، ج5، صص181-180)
خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
#امیرالمؤمنین
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴انتفاضه سنگ و شکستن استخوانها
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/بخش اول
🔻در آستانه روز قدس/1
انتفاضه اول: 17 آذرماه 66 (هشتم دسامبر 1987)
🔹قیام مردم فلسطین در #سرزمینهای_اشغالی انتفاضهای خودجوش و کاملاً غیر منتظره بود و رهبری واقعی نداشت. در مراحل اولیه قیام، اسراییل سعی بر این داشت که به آن به عنوان یک حادثه محلی که نباید آن را جدی تلقی کرد، نگاه کند؛ لذا آن رژیم به ارزیابی مجدد موقعیت و تغییر اساسی در سیاست خود نپرداخت. چرا که به ادعای اسراییل، حاکمیت آن کشور در سرزمینهای اشغالی و کنترل اسراییل بر جمعیت فلسطینی همیشه خدشهناپذیر بوده و استمرار خواهد داشت. لذا تلاش اسراییل صرفاً بر این بود که چطور با تظاهرکنندگان سنگپرانیها و سایرین برخورد نماید؟
🔸اما وسعت قیام در مراحل بعدی و شدت خشونت اسراییلیها و به خصوص سیاست «رابین» در برخورد شدید با تظاهرکنندگان، موسوم به سیاست «شکستن استخوانها» که وحشیانه و دارای آثار عکس بود و انعکاس این رویدادها توسط وسایل ارتباطجمعی در سراسر جهان، موجب شد که همدردیهای بینالمللی با فلسطینیها بیشتر شود؛ مسئلهای که اسراییل هرگز قبلاً درباره آن اندیشه نکرده بود و لذا مقابله با ابراز همدردیهای وسایل ارتباطجمعی بینالمللی درباره فلسطینیها در دستور کار اسراییل قرار گرفت.
🔹فلسطینیها در انتفاضه اول که در پی زیر گرفته شدن چند #کارگر_فلسطینی توسط یک کامیون اسراییلی در #گذرگاه_ایریز در منطقه #جبالیا واقع در #نوار_غزه آغاز شد و با عنوان انتفاضه سنگ تا سال 1991 (1370هش) تداوم یافت، حتی یک گلوله هم شلیک نکردند. اما #اسحاق_رابین، نخستوزیر وقت رژیم صهیونیستی با شکستن استخوانهای جوانان فلسطینی به آن پاسخ داد. از سال 1991 و پس از آن که نیروهای صهیونیستی توانستند آثار این انتفاضه را تا حدودی مهار کنند، نیروهای مقاومت فلسطینی به سلاح متوسل شدند و سربازان اسراییلی را در نوار غزه هدف قرار دادند. از این سال به بعد فلسطینیها از اتومبیلهای بمبگذاریشده استفاده میکردند.
🔸نکته تلخ از نتیجه انتفاضه اول به انحراف کشاندن آن با برپایی کنفرانس صلح مادرید و فریب طرف عربی- فلسطینی برای وصول به آمال و حق ضایع شده آنها بود.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص314-313)
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتفاضة الاقصی
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/بخش دوم
🔻در آستانه روز قدس
انتفاضه دوم: انتفاضه مسجدالاقصی، 7 مهر 1379 (28 سپتامبر 2000)
🔹انتفاضهالاقصی، «دور دوم انتفاضه فلسطین» است. این قیام پس از این که اشغالگری و جنایتهای صهیونیستها پس از مذاکرات صلح اعراب و اسراییل و تشکیل #حکومت_خودگردان_فلسطین در«غزه و اریحا» به ریاست « #یاسر_عرفات » تداوم یافت، شروع شد. ریشههای اصلی این انتفاضه را میتوان ناامیدی مردم فلسطین از حکومت خودگردان فلسطین برای بازگرداندن حقوق پایمالشده آنان و مخالفت تودههای مردمی فلسطین با ادامه مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگیهای امنیتی با آن علیه نیروهای مبارز نام برد. فلسطینیان پس از پشت سر گذاشتن همه تجربههای گذشته و رویکردهای سازش با رژیم صهیونیستی، بر این مسئله تأکید کردند که تنها راه حل مؤثر، درگیری و کشمکش با صهیونیستها، استفاده از قوه قهریه و جهاد مسلحانه (انتفاضه) است. بدین لحاظ هنگامیکه احساسات دینی آنها از سوی «آریل شارون» در دیدارش از مسجدالاقصی نادیده گرفته شد، دور دوم انتفاضه خود را شروع کردند. به همین لحاظ به این قیام «انتفاضه الاقصی» گفته میشود.
🔸پیشزمینهها و علل انتفاضه مسجدالاقصی
🔹1. پیروزی #حزبالله در جنوب لبنان، 4 خرداد 1379 (25 می 2000)
یکی از علل و پیشزمینههای دور جدید انتفاضه، پیروزی #لبنان بر رژیم اسراییل بود، که این پیروزی عقبنشینی رژیم اسراییل را در پی داشت. البته عقبنشینی اسراییل صرفاً در بحث جنوب لبنان نبود بلکه اسراییل بعدها در موارد دیگری نیز مانند نوار غزه، روی به عقبنشینی آورد. عقبنشینی اسراییل از جنوب لبنان، طلسم شکستناپذیری اسراییل را شکست! و این مسئله را ثابت کرد که در سایه مبارزه و اتحاد میتوان بر دشمنی مقتدر و تا بن دندان مسلح چون اسراییل پیروز شد.
🔸2. شکست مذاکرات کمپ دیوید دوم
پس از آن که مذاکرات طولانی #کمپ_دیوید_دوم- از تیر ماه تا شهریور 1379- میان #عرفات، #ایهود_باراک و #کلینتون بدون دستیابی به نتیجهای ناکام ماند، این امر ثابت شد که رژیم صهیونیستی حاضر به عقبنشینی از موضع سخت و اولیه خود نیست و #قدس_شرقی را به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نخواهد پذیرفت و به همین دلیل هم #شارون با حضور خود به همراه 1000 چکمهپوش صهیونیست در صحن حرمالشریف معادله بازی را به گونه دیگری رقم زد.
🔹3. به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطین
بر اساس #توافقنامه_وای_ریور (سپتامبر 1999) قرار بود در تاریخ (13سپتامبر2000) کشور فلسطین، مستقل اعلام شود. اما این امر بر اثر فشارهای سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و #ایالاتمتحده_امریکا به تعویق افتاده و بعد به فراموشی سپرده شد. این امر باعث شد تا طرف فلسطینی از روند مذاکرات قطع امید کند. چراکه مردم فلسطین شاهد بودند که بیش از 7 سال از امضای پیمان اسلو (1993) میگذرد، اما فلسطینیان بدون دستیابی به حقوق حقه خود، در شرایط بدی به سر میبرند. فلسطینیان با به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطینی دریافتند که به آن آرزو و آرمان خود که همان زندگی در کشور مستقل فلسطین است، دست نخواهند یافت.
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتفاضه سوم و بیداری اسلامی
◀️بررسی فرایند شکلگیری سه انتفاضه در فلسطین/بخش سوم
🔻در آستانه روز قدس
انتفاضه سوم: تیرماه 1393 (جولای 2014)
🔹یکی از اصطلاحاتی که به دنبال « #بیداری_اسلامی » رایج شد و برای رژیم صهیونیستی نیز چالشی اساسی و جدی ایجاد کرد، اصطلاح انتفاضه سوم است. فلسطینیها در سال 1987، انتفاضه اول و در سال 2000 انتفاضه دوم یا #مسجدالاقصی را رقم زدند و هم اکنون با فرصت بیبدیل در فضای بیداری اسلامی با ویژگی صهیونیسمستیزی، استکبارستیزی، وحدتطلبی و عدالتخواهی امکان بسیار مناسبی برای حذف رژیم صهیونیستی با عقبه و توان مردمی فراهم بود که متأسفانه از آن استفاده نشد و انتفاضه سوم با محدود شدن در قالب عملیات فردی و بدون پشتوانه قوی گروههای جهادی با توطئه تبلیغاتی صهیونیستها به #انتفاضه_چاقو نیز تحریف شد و عملاً استمرار و گسترش نیافت.
🔸ویژگیهای مشترک در سه انتفاضه فلسطین
🔹1. اسلامی بودن
در واقع ویژگی اصلی این قیام اسلامی بودن آن است؛ نقطه انفجار این قیام مساجد و توسط ائمه جماعت، روشنفکران اسلامی و فارغالتحصیلان بوده و در میان جوانها به سرعت گسترش پیدا نموده است. از بلندگوهای مساجد غالباً با ندای اللهاکبر مردم به تداوم مبارزه دعوت میشوند و ائمه جماعات، مردم را در مساجد به مبارزه با رژیم صهیونیستی فرا میخوانند.
🔸2. مردمی بودن
یکی از ویژگیهای مهم انتفاضه، مشارکت تمام قشرهای مردم در آن است و نقطه شروع انتفاضههای اول و دوم با قیام مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان با دستان خالی در مقابل ارتش مسلح بوده است.
حرکت اسلامی، جنبش یک گروه خاص از مردم نیست، بلکه وجدان جوشان ملت و ریشههای انقلابی آن است که وابستگی حزبی، جناحی و دولتی هم ندارد.
🔹3. استمرار
به غیر از انتفاضه سوم که متناوباً از سوی مردم مسلمان فلسطین به صورت خودجوش انجام میشد، انتفاضه اول و دوم استمرار قابل توجهی داشت که با انحراف و سرکوب صهیونیستها مواجه گردید.
🔸4. سراسری بودن
گستره برپایی این قیام شهرها، آبادیها و تمام مناطق فلسطینی اعم از کرانه غربی، غزه و حتی اراضی اشغالی 48 را نیز در بر میگرفت و اختصاص به محدوده جغرافیایی خاصی از فلسطین نداشت.
🔹5. کمهزینه بودن
در سه انتفاضه مذکور نیاز به تجهیزات و عدوات یا سرمایه و هزینه خاصی وجود نداشت و مردم فلسطین با اندک سلاح خود که سنگ و حضور جدی خیابانی بود، به مقابله با ارتش صهیونیستی میپرداختند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص317-316)
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر انقلاب اسلامی بر انتفاضههای فلسطین
🔻در آستانه روز قدس/2
🔹در وهله اول #انقلاب_اسلامی موازنه قوا را به نفع ملت مظلوم فلسطین بر هم زد و با حمایت پیگیر از مبارزه مجاهدان فلسطینی در قبال اسراییل، در جهت خشکانیدن ریشههای صهیونیسم بینالملل اقدام نمود.
🔸علاوه بر این، ایران اسلامی، نخستین کشوری بود که با اختصاص دفتری به عنوان #سفارت_فلسطین، حمایت بیدریغ خود از مبارزات ملت فلسطین را اعلام کرد.
🔹در راستای این حمایتها، امام خمینی(ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام « #روز_جهانی_قدس »، خطر صهیونیسم را در سراسر جهان متذکر شدند و جبهه سیاسی محکمی را در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل ایجاد نمودند.
🔸افزون بر این، امام خمینی(ره) با احیای مراسم #برائت_از_مشرکین در موسم حج ابراهیمی و یادآوری خطر اسراییل در این مراسم، پایههای مشروعیت رژیم صهیونیستی را متزلزل کرد. ترس و وحشت اسراییل از برگزاری مراسم سالانه روز جهانی قدس و مراسم برائت از مشرکین، خود حکایتگر کارآمدی این اقدامات از سوی #بنیانگذار_جمهوری_اسلامی است. بدینترتیب، انقلاب اسلامی بر دامنه، قلمرو و گستره حمایت از مبارزه ملت فلسطین افزود و با جهانی کردن این قلمرو حمایتی، یکی از ضعفهای عمده و نواقص مبارزات فلسطینی را برطرف نمود.
🔹رهبران جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با قاطعیت و صراحت، از انتفاضه مردم فلسطین حمایت همهجانبهای کردند و آن را یکی از بهترین روشهای ممکن مبارزه فرسایشی علیه اسراییل دانستهاند. یکی از شعارهای اولیه در نهضت امام خمینی(ره) مسئله دفاع از مظلومان بود که مسئله فلسطین و حمایت از فلسطینیان در صدر این هدف قرار داشت؛ زیرا که انقلاب اسلامی ایران بر باورهای اسلامی مردم استوار و مسئله فلسطین جزیی از این باورها بود. صهیونیستها نیز از این موضوع آگاه بودند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص322-321)
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷اطلاعنگاشت | نقاط اشتراک انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین
🔻در آستانه روز قدس/3
١. عقیده و راهبرد مشترک
«اسلام» نقطه مشترک اساسی میان انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین است.
۲. دشمن مشترک
استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و اسراییل دشمن مشترک انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین است.
٣. هدف مشترک
انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی، خواهان برچیده شدن ظلم و فساد [اشغالگری] و اجرای قوانین اسلام است.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵٣، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص٣٢۴-٣٢٣
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: پیامدها و دستاوردهای سه انتفاضه فلسطین
🔻در آستانه روز قدس/4
۱. نفی موجودیت و تهدید امنیت رژیم اشغالگر قدس
۲. افشای چهره واقعی رژیم صهیونیستی
۳. ایجاد تحرک و تحول در اعراب مقیم در اراضی اشغالی قبل از ۱۹۶۷
۴. ایجاد مشکلات اقتصادی برای رژیم صهیونیستی
۵. دمیدن روح حیات و عزتبخشی به مردم و گروههای فلسطینی
۶. قرار دادن فلسطینیها در موضع حمله
۷. تغییر نگاه مسلمانان و کشورهای منطقه به فلسطین
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۱۸
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷ثمرات مقاومت
🔻در آستانه روز قدس/5
عبدالعزیز رنتیسی یکی از اعضای فعال فلسطینی:
اول اینکه انتفاضه راه صحیح را به مردم فلسطین نشان داد و توجه آنها را به سوی اسلام جلب کرد.
دوم اینکه انتفاضه با مفسدههایی مثل مستی و اعتیاد و شادیهای کاذب و بیمبالاتی جنسی و... که تا پیش از آن در بین مردم رواج داشت، مبارزه کرد،
سوم این که انتفاضه روحیه دشمنستیزی را در مردم تازه کرد.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمهای بر تأثیر اندیشه امام رحمهالله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۲۰
#روز_قدس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db