فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه مرکز دفاع مقدس با حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی
⬅️ماجرای سفر مهندس بازرگان و ابراهیم یزدی به الجزایر چه بود
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیهالسلام
▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد...
▪️مأمون نهتنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶)
#امام_رضا
#شهادت_امام_رضا
🆔 @Bonyadtarikh
34.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
👈 کار ما در این دوماهه فردا شب تموم میشه! برای ما چیکار میخواهید بکنید؟
🏴ویژه شهادت امام رضا(ع)🏴
▫️صفر 1400
▫️تهران / حسینیه هدایت
🆔 @Bonyadtarikh
تجلیل از مقام شهیدان: علی قدوسی و وحید دستجردی
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
بسم الله الرحمن الرحیم
إنالله و إنا إلیه راجعون
▫️با کمال تأسف و تأثر حجت الاسلام #شهیدقدوسی به دوستان شهید خود پیوست. شهیدی عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود؛ و اخیراً مجاهدات او در راه انقلاب بر همگان روشن است. اینجانب سالیان طولانی از نزدیک با او سابقه داشتم، و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف می شناختم. شهادت بر او مبارک و وفود الی الله و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد. راهی است که باید پیمود و سفری است که باید رفت. چه بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامی شربت شهادت نوشیدن و با سرافرازی به لقاءالله رسیدن. و این همان است که اولیای معظم حق تعالی آرزوی آن را می کردند و از خدای بزرگ در مناجات خود طلب می کردند.
▪️گوارا باد شربت شهادت بر شهدای انقلاب اسلامی، و خصوص شهدای اخیر ما، که با دست جنایتکار منفورترین عناصر پلید به جوار رحمت حق شتافتند، و افتخار برای اسلام و ننگ و نفرت برای دشمنان دژخیم ملت شریف آفریدند.
▫️اینجانب شهادت دادستان کل انقلاب و سرهنگ #وحید_دستجردی، که در رأس شهربانی و قوای انتظامی در حال انجام وظیفه بودند و بدین تحفه الهی نایل شدند، را به ملت ایران و به حوزه علمیه قم و به قوای مسلح تبریک و تسلیت عرض میکنم؛ و از خدای تعالی رحمت برای آنان و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمشان خواستارم.
▪️ننگ و خسران برکسانی که گمان می کنند با این شرارتها ملت شریف ایران را که برای اقامه #عدل_اسلامی قیام نمودهاند از صحنه مبارزه با کفر خارج مینمایند و تن به عار و ذلت ابرقدرتهای جنایتکار میدهند. این کوردلان شکست خورده نمیبینند که مادران و پدران و فرزندان و همسران این شهدا چون قهرمانان صدر اسلام به شهادت اینان افتخار مینمایند و چون کوهی در مقابل حوادث ایستادهاند. گویی اینان از شدت یأس به جنون کشیده شدهاند؛ و چون خود را مطرود ملت مسلمان میبینند، از ملت ایران انتقام میکشند.
▫️از خداوند تعالی هدایت برای جوانان گول خورده، و خذلان برای سران از خدا بیخبر آنها خواستارم.
▪️سلام و درود بر شهیدان راه حق. رحمت بر شهدای اخیر اسلام. والسلام علی من اتبع الهدی.
روح الله الموسوی الخمینی
🆔 @Bonyadtarikh
🔴رابطه منفی امام با مجاهدین خلق
🔹 #مجاهدین_خلق پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مدتها پیش از آن ماهیت ضداسلامی خود را نمایان کرده بودند. اما در ابتدای راه کسی چهره منافقانه آنان را نمیشناخت و حتی بخشی از روحانیون نیز به حمایت از آنان پرداختند. اما در مقابل؛ امام خمینی قدس سره الشریف قاطعانه ایستاد و کوچکترین تأییدی نسبت به آنان نداشت.
🔸حجتالاسلام #دعایی در این زمینه میگوید:
«من سمپات این سازمان بودم. من ساعتها با امام صحبت کردم بلکه بتوانم یک جمله از امام در یک اعلامیه بگیرم که در دفاع از سازمان و یا یکی از افراد این سازمان باشد.
🔹در یک جلسه خاطرم هست که من بعد از یکساعت و نیم صحبت گریهام گرفت و شاید پنج دقیقه گریستم و نتوانستم حرف بزنم که بلکه بتوانم حمایت امام از این #سازمان و از راه آنها و شیوه کار آنها کسب کنم. امام مقاومت کرد. خود من سمپات این سازمان شدم و حتی بالاتر از سمپات رابطه ارگانیک با این سازمان داشتم. چهار الی پنج سال در این رابطه کوشیدم به نفع این سازمان پیش امام یک کلمه تأیید بگیرم، نتوانستم و هیچکس نتوانست.»(از مجاهدین تا منافقین،ص١۴٢، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کتاب شوریدگی در تذبذب
📔سازمان مجاهدین خلق از آغاز تا پایان
🖊نویسنده سید حمید روحانی
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ ماه پرحادثه
مقام معظم رهبری:
🔸ماه شهریور هم از ماههای پرخاطره است. هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷، یعنی چند ماه به پیروزی انقلاب، در همین میدان شهدای تهران، عوامل رژیم طاغوت مردم بیپناه را به رگبار مسلسل بستند و تعداد زیادی -که هنوز هم برای ما معلوم نیست لکن تعداد کثیری [بودند]- از مردم را در آن میدان به قتل رساندند.
🔸در همین ماه شهریور، ترور ناجوانمردانه رئیسجمهور و نخستوزیر کشور -مرحوم شهید رجائی و مرحوم شهید باهنر- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، ترور شهید آیتالله قدّوسی -دادستان کلّ کشور- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، شهادت امامجمعهی تبریز بهدست منافقین اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور -روز آخر شهریور- حمله نظامی رژیم بعثی صدّام به کشور اتّفاق افتاد. اینها خاطرات عجیبی است، پرمعنا است، پُرمغز است.
🔸در همهی این حوادث، رژیم آمریکا پشت قضیّه بود؛ عوامل آمریکایی بودند که یا بهطور مستقیم کمک کردند یا تشویق کردند یا حدّاقل چشمشان را بر این جنایات بستند.(۱۳۹۴.۶.۱۸)
🆔 @Bonyadtarikh
📜اعلامیه برقراری حکومت نظامی در شهریور سال ۱۳۵۷
🔺طبق منابع موجود شورای امنیت ملی متشکل از نخست وزیر وزیر امورخارجه رئیس ستاد ارتش، رئیس ساواک رئیس ،شهربانی فرمانده ژاندارمری و وزیر کشور روز شانزدهم شهریور جلسه ای تشکیل میدهد در این جلسه سپهبد ناصر مقدم رئیس وقت ساواک اظهار میدارد که طبق گزارش های رسیده تظاهرات پنج شنبه (۱۶ / ۶ /۵۷ ) روز جمعه هم ادامه خواهد داشت . من مراتب را به عرض اعلیحضرت رساندم که به نظر من ضرورت دارد که اعلام حکومت نظامی بشود.»
🔻انقلاب اسلامی به روایت رادیو بی بی سی، ص ۲۲۸ و ۲۲۹) شاه به مقدم دستور میدهد مساله را در شورای امنیت بررسی کنند رئیس اداره دوم و سوم ارتش هم که در این جلسه شرکت کرده بودند به برقراری حکومت نظامی تاکید میکنند پس از این جلسه، شریف امامی نخست وزیر شاه هیات دولت را تشکیل میدهد اعضای هیات دولت قبل از نیمه شب دور هم جمع میشوند و آنجا سپهبد مقدم و ارتشبد ازهاری رئیس ستاد ارتش نسبت به برقراری حکومت نظامی تاکید میکنند.
🔺هیات دولت نیز به این موضوع رأی میدهد شریف امامی در آخرین مرحله برپایی حکومت نظامی را به نظر شاه میرساند و تایید نهایی را از او میگیرد. سپس با اعلامیه ای به مدت ۶ ماه در شهر های تهران ، کرج ، قزوین ، قم ، مشهد ، تبریز ، اهواز ، اصفهان ، شیراز ، کازرون ، جهرم ، آبادان اعلام حکومت نظامی میشود .
🆔 @Bonyadtarikh
📷اطلاع نگاشت:مهمترین نکات روایت لوموند پاریس از قیام خونین ۱۷ شهریور
1 .دروغ پردازي رژيم شاه در وصل كردن انقلاب اسلامی به نيروهای بيگانه!
2 .بی نظير بودن حضور مردم در صحنه انقلاب
3 .اعلام برائت بعضی از روحانيون مثل شريعتمداری و بعضی از احزاب مثل جبهه ملی و نهضت آزادی از موافقت با راهپيمايی های مردمی انقلاب
4 .حقير بودن جريان های به ظاهر ملی- مذهبی در مقابل عظمت حضور مردم در انقلاب و پيروی از رهبری امام
5 .رهبری بلامنازع انقلاب توسط خمينی كبير
6 .ددمنشی رژيم پهلوی در كشتار مردم
7 .حضور سربازان اسراييلي در كشتار 17شهريور 1357 در ميدان ژاله
📚برگرفته از: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰
🆔 @Bonyadtarikh
❌حامیان کشتار ۱۷ شهریور و دفاع از حقوق بشر!
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
مقام معظم رهبری:
⬅️تبلیغات خصمانه دشمنان امروز پس از بیست سال به حرفهایی تکراری و مشمئزکننده تبدیل شده است. کسانی که از سرکوب خونین #قیامـ پانزدهـ خرداد و #قتلعام هفده شهریور با وقاحت تمام دفاع کردند، امروز دم از #حقوقبشر میزنند. کسانی که پنجاه و چند سال دیکتاتوری سیاه پهلویها را پشتیبانی کردند، امروز تهمت #دیکتاتوری به جمهوری اسلامی میزنند، کسانی که با ویران کردن و غارت منابع کشور و تحمیل صنعت معیوب و ناقص و وابسته، دهها سال ایران را از کاروان جهانی عقب راندند ، امروز شکوفاییها و معجزههای #سازندگی انقلاب را ندیده میگیرند، کسانی که هنوز در آرزوی رجعت ایران به دوران سیاه و نکبتبار پادشاهیاند، نظام نوین و تازه نفس و جوان انقلابی را مرتجع مینمایند!(۱۳۷۷.۱۱.۲۱)
🆔 @Bonyadtarikh
🖊پیام به ملت ایران درباره کشتار وحشیانه 17 شهریور
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و شجاع ایران
▫️بار دیگر شاه با دستور حکومت نظامی در تهران و سایر شهرستانهای بزرگ ایران، ثابت کرد که پایگاهی در میان ملت ندارد. اعلام #حکومتـنظامی در محیطی آرام ـ به اقرار رادیو و مطبوعات ایران که راهپیمایی با کمال آرامش در آن انجام می گرفت ـ نه تنها قانونی نیست بلکه جرم است و دستور دهنده آن مجرم.
▪️شاه برای به رگبار بستن مردم بی دفاع و مظلوم هیچ بهانهای را بهتر از حکومت نظامی ندید. روزهای اخیر، تهران و سایر شهرستانهای مهم ایران برای اظهار مظلومیت و مخالفت با مجرمی که 35 سال بر مقدرات آنان سلطه دارد و جنایات و خیانتهای او در کشور و مخالفتهای او با قانون اساسی واضح است، شاهد راهپیماییهای آرام بود.
▫️اظهار مخالفت با مجرمی که تمام هستی ملت را به باد داده است، از طرف کسانی بود که در حد عالی شعور سیاسی و دینی بودند؛ به طوری که حاضر شدند ارتش را گلباران کنند ولی «#دولتـآشتیـملی»، آنان را به عنوان شعار برخلاف قانون اساسی، محکوم نمود؛ و حال آنکه شعار آنان بر ضد قانون اساسیشکن ـ یعنی #شاه ـ بود. شعار بر ضد رژیم تحمیلی غیر قانونی بود، اظهار مظلومیت بود ولی واقعیت این است که شاه میخواهد انتقام خود را از ملت بی دفاع بگیرد، و با صحنهسازیهای مبتذل، ملت بیدفاع را به مسلسل ببندد و نفسها را به خیال باطل خودش در سینه خفه گرداند ولی دیگر دیر شده است و ملت مظلوم و بیدار ایران آگاه گردیدهاند. من هنوز اطلاع دقیقی از کشتگان و مجروحان در سراسر ایران ندارم؛ ولی خبرگزاریها تعداد کشتگان را به صدها نفر گزارش دادهاند و خبرهایی از ایران، این تعداد را بیش از هزار نفر میگویند. اکنون بر #ملتـشجاعـایران است که به هر ترتیبی که ممکن است به مجروحین بیشمار خود، خون، دوا و غذا برساند و از هر گونه کمک مالی دریغ ننماید.
▪️چهره ایران امروز گلگون است و دلاوری و نشاط در تمام اماکن به چشم می خورد. آری این چنین است راه امیر مؤمنان علی و سرور شهیدان امام حسین. ای کاش «خمینی» در میان شما بود و در کنار شما در جبهۀ دفاع برای خدای تعالی کشته می شد.
▫️ملت ایران! مطمئن باشید که دیر و یا زود پیروزی از آن شماست. شاه با حکومت آشتی ملی می خواهد روحانیت شریف ایران و سیاسیون محترم را در کشتار خود سهیم گرداند ولی فریب او خیلی زود برملا گردید. اِنَّ کَیْدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفاً.
▪️جهان باید بداند که این است فضای باز سیاسی ایران! و این است #رژیمـدموکراسی شاه! و این است عمل به دین مبین اسلام در منطق شاه و دولت او! اکنون به بهانههای پوچ دست به حبس و تبعید تازه زدهاند و میزنند. باید علما و روشنفکران ملت در زیر چکمه دژخیمان خُرد شوند تا کسی خیال آزادی به خود راه ندهد. شما ای ملت محترم ایران، که تصمیم گرفتهاید خود را از شرّ رژیم شاه خلاص گردانید و در رفراندمی که در سه و چهارم شوال (۱) در برابر ناظران سراسر جهان انجام دادید به دنیا نشان دادید که رژیم شاه جایی برای خود در ایران ندارد ـ چنانچه در روزنامههای خارجی هم منعکس گردید. مطمئن باشید که هیچ قدرتی نمیتواند با شما که بیدارید و به پاخاسته اید روبه رو شود.
▫️ #ارتشـوطنخواهـایران! شما دیدید که ملت با شما دوست و شما را گلباران میکند. و میدانید که این چپاولگران برای ادامه ستمگری، شما را آلت قتل برادران خود قرار دادهاند، به دیگر برادران ارتشی خود که شاه را رها کردهاند و در پشتیبانی مردم، به دشمن حمله نمودهاند بپیوندید، و به پاخیزید و نگذارید ملت شما نابود و برادران و خواهران شما به خاک و خون کشیده شوند. نام خود را در تاریخ که به سود ملت ایران به راه خود ادامه میدهد، هر چه زودتر ثبت کنید و ریشۀ خیانت و ظلم را بکنید.
▪️شما ای علمای بزرگ اسلام و سیاسیون بزرگ، که از فشار شاه هراسی به دل راه نمی دهید! نشانۀ اعتماد و قوّت روحیۀ ملت هستید، و در این موقع حساس نه تنها باید استقامت کنید بلکه روحیۀ عالی مقاومت جامعه را هر چه بیشتر باید تقویت کنید، و هر چه بیشتر صفوف خود را برای مقابله با دشمن مردم ایران متشکلتر کنید. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمین را خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی (صحیفه امامٰ، ج۳، صص۴۶۱-۴۵۹)
🆔 @Bonyadtarikh
مطبوعات.pdf
689K
💢قیام خونین ۱۷ شهریور به روایت مطبوعات خارجی
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
مقاله «جمعه سیاه در ایران» گزارش بخش انگلیسی روزنامه #لوموندـپاریس در روز ۱۷سپتامبر ۱۹۷۸ مربوط به کشتار ۱۷شهریور/۸سپتامبر ۱۹۷۸ #میدانـژاله تهران به دست دژخیمان رژیم پهلوی و نظام مشروطه سلطنتی میباشد. این مقاله به همراه تعداد دیگری از مقالات روزنامههای خارجی در جزوهای تحت عنوان «گزارش کوتاه درباره جمعه سیاه» در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر گردید. گردید.
🖇ضمیمه: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰
🆔 @Bonyadtarikh
قیام ۱۷شهریورمشهد.pdf
260.6K
💢قیام ۱۷ شهریور در مشهد مقدس
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▫️حادثه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از جمله حوادث و رویدادهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود. در این روز، بیشتر شهرهای کشور شاهد تظاهرات میلیونی مردمی بود که ضمن لبیک به مرجعیت دینی و روحانیت، در خیابان ها ضد رژیم پهلوی شعار دادند. این تظاهرات در حالی رخ داد که در ۱۱ شهر، از سوی دولت، حکومت نظامی اعلام شده بود. در مشهد این روز مصادف با بازگشت آیت الله #سیدحسن قمی پس از یک دوره ۱۳ ساله به #کرج بود. ورود ایشان به #مشهد باعث شدت یافتن تظاهرات و اعتصابات و همچنین قوت قلبی برای مبارزان گردید.
▪️از سویی دیگر، بازگشت ایشان بر شهرت و نفوذ وی در بین توده های مردمی افزود و بیت ایشان مجددا کانون مبارزات قرار گرفت.کشته و زخمی شدن عده ای از مردم در ۱۷ شهریور در #میدان_ژاله تهران، مشهد و دیگر شهرها وضعیت را در کشور بحرانی تر کرد. روحانیت مشهد با محوریت آیات #سیدعبدالله شیرازی و قمی با صدور اعلامیه های متعددی، ضمن محکوم ساختن این حادثه، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند و بر ادامه مبارزه تا سرنگونی کامل رژیم تأکید نمودند.در مقاله پیش رو سعی شده تا فرایند قیام ۱۷ شهریور در مشهد و واکنش جامعه روحانیت این شهر در قبال این حادثه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.
ضمیمه: مقاله «بررسی قیام ۱۷شهریور۱۳۵۷ در مشهد»؛ حسن شمس آبادی، فصلنامه تخصصی پانزده خردادٰ، شماره۲۰،تابستان۱۳۸۸
🆔 @Bonyadtarikh
♨️خاطره ویژه مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▪️من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد... عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند.
▪️در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند.
▪️این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار هفدهم شهریور بود.(۱۳۷۶.۶.۱۹)
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان امام خمینی (ره) در رابطه با جمعه سیاه شهریور ۵۷
🔻امام خمینی (ره) در این سخنان به نقاط کلیدی اشاره میکنند:
🔹 ۱۷ شهریور روزی است که مردم برای احقاق حق خود خون دادند.
🔸باید این ایام الهی را به یاد آورد و گرامی داشت، چرا که این ایام هستند که انسانها را میسازند.
🔹در این ایام، جوانان از عشرتکدهها بیرون آمده و به میدان جنگ رفتند.
🔸این ایام الهی، ملت را بیدار کرد.
#امام_خمینی #۱۷_شهریور #جمعه_سیاه
🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی
📌چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۳
🔸آیتالله خمینی امروز در جمع روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم و در آغاز دور تازه درسهای خود در مسجد اعظم قم در سخنانی که مراکز امنیتی و اطلاعاتی خبر آن را از چند روز پیش در گزارشهای خود به مقامات مافوق داده بودند، با اشاره به مسائل روز، بار دیگر به انتقاد شدید از دولت پرداخت. ایشان در این سخنرانی موضوع خطر نفوذ اسرائیل در ایران و توطئههای استعمار در ممالک اسلامی را گوشزد کردند و با ابراز تاسف از اوضاع جاری در ممالک اسلامی و ایران گفتند: دولتهای اسلامی، چه سلاطین اسلام، چه روسای جمهوری اسلامی، چه نخستوزیران دول اسلامی، در تحت تاثیر استعمار غافل از مقاصد دیانت اسلام هستند؛ مطلع نیستند به مسائل اسلام؛ نمیخواهند مطلع بشوند به احکام اسلام؛ نمیتوانند با این وضعی که دارند مطلع بشوند که اسلام چه آورده است برای بشر، و بشر اگر اتباع کند از اسلام، به کجا خواهد رسید.
🔹... آیتالله خمینی اختلافات موجود در عراق و ایران و سایر ممالک اسلامی را ناشی از خواست قدرتهای استعماری دانستند و توجه سران دول اسلامی را به این نکته جلب کردند که این اختلافات هستی آنها را به باد میدهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام میخواهند اسلام را از بین ببرند.
آقا در این مملکت تلویزیون آزاد و دست یک اسرائیلی [است].
🔸آیتالله خمینی سپس به مقایسه مسیحیت و اسلام پرداخته گفتند؛ آنجا روسای بزرگ جمهور یکشنبه میروند- آن طور که گفته میشود- سراغ مراسم مذهبیشان؛ اینجا شما یک نفر از اینها را توی مسجد میبینید؟ میشود پیدایشان کرد؟ از این روسای ما یک وقت تو مسجد پیدا میشود؟ بله، گاهی وقتها پدرش میمیرد، برادرش میمیرد، چه میشود، یک عبوری هم از اینجا میکند، با تبختر و کذا!
🔹دولتها میآیند و میروند؛ هر دولتی هم میآید یک حزبی درست میکند- هر دولتی. شما از آن وقت تا حالا هر چه دیدید، یکی « حزب مردم» درست میکند، یکی حزب چی درست میکند، یکی « حزب ایران نوین» درست میکند، یکی حزب چه. هی حزب درست میکنند. اصلا در ایران حزب معنا ندارد؛ در هیچ جای دنیا؛ مگر آنهایی که مثل ایران هستند. مملکت یک حزبی اصلا معنا ندارد، حزب زوری معنا ندارد.
ایشان افزودند: اینها- عمال اسرائیل در ایران- هر جا انگشت میگذاری میبینی که یکی از اینهاست مراکز حساس؛ مراکز خطرناک.
ایشان با یادآوری تاسیس « وزارت اوقاف» توسط دولت گفتند: حالا تازه وزارت اوقاف هم آقایان میخواهند درستش کنند! به تخیل اینکه تقلید از یک مملکت دیگری؛ به تخیل اینکه روحانیت را تحت وزارتخانه ببرند. این خواب را به گور می برید- انشالله.
🆔 @Bonyadtarikh
♨️بیعملی جریان شبهروشنفکر در فاجعه پانزده خرداد به روایت جلال آلاحمد
🏴جلال آل احمد سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در اسالم گیلان در گذشت
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید:
روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند!
همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند!
این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری ٢٢اردیبهشت١٣٧٧)
🆔 @Bonyadtarikh
♨️جلال آل احمد در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران زمینه انشعاب از حزب توده را چنین بیان میکند :
🔸روزگاری بود و حزب توده ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی مینمود و ضداستعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعویهای دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمیدانستیم سر نخ دست کیست و جوانیمان را می فرسودیم و تجربه می اندوختیم.
🔸برای خود من، اما روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودم که به نفع مأموریت کافتارادزه برای گرفتن نفت شمال راه انداخته بودم ، سال ۲۳ یا ۲۴ ، از در حزب ( خیابان فردوسی ) تا چهار راه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق میفروختم؛ اما اول شاه آباد چشمم افتاد به کامیونهای روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهر ما در کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سید هاشم و بازوبند را سوت کردم قضیه آذربایجان و بعد دفاع حزب از اقا سیدهاشم و بازوبند را سوت کردم ...
🆔 @Bonyadtarikh
📜دستخط جلال آل احمد در نامه به امام خمینی در فروردین ۱۳۴۳
🆔 @Bonyadtarikh
📜نامه جلال آل احمد از مدینه به آیتالله خمینی در فروردین ۱۳۴۳ + سند
🔹جلال آل احمد که در سفر حج به سر میبرد، امروز در نامهای به آیتالله خمینی، ضمن ابراز شادمانی از آزادی ایشان، خبرهایی از آن سرزمین را به اطلاع رسانده است. در این نامه که با خطاب « آیتاللها» شروع میشود، آمده است: « وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظرالپرواز بودند، سمت بیتالله، این است که فرصت دستبوسی مجدد نشد. اما اینجا دو سه خبر اتفاق افتاده و شنیده شده که دیدم اگر آنها را وسیلهای کنم برای عرض سلامی، بد نیست؛ اول اینکه مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الامساء و صفوف و قطیف شیعهاند و از اخبار آن واقعه مولمه پانزده خرداد حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد.
🔸دیگر اینکه غربزدگی را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش روشنفکران میان روحانیت و سلطنت. و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد.
🔹جلا آل احمد در پایان آورده است:
« همچنان که آن بار در خدمتتان به عرض رساندم فقیرگوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید.
📚 فصلنامه 15 خرداد، ش16و15، صص200و 199.این نامه در پی یورش ساواک به خانه امام خمینی در قم(سال 1345) به دست رژیم افتاد و در ذیل آن نوشته شده است:« این نامه از مدارک مکشوفه از منزل خمینی به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود. صالحی 23/12/46.»
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه شبکه یک سیما مورخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ با حجتالاسلام سیدحمید روحانی
🔴 رژیم شاه چقدر باید کشتار میکرد تا کشتار محسوب شود
❓آمار کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در اسناد ساواک و لانه جاسوسی
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
🖊جلال آل احمد
🔹به عنوان مدافع کلیت تشیع اسلامی من میگویم: به همین علت بود که در کشتن آن شهید ( شیخ فضلالله نوری ) همه به انتظار فتوای نجف نشستند. آن هم در زمانی که پیشوای روشنفکران غرب زده ی ما ملکم خان مسیحی بود و طالب اوف سوسیال دمکرات !قفقازی و به هر صورت از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سرِ دار همچون پرچمی میدانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال کشمکش ، بر بام سرای مملکت افراشته شد
🔸و اکنون در لوای این پرچم ما شبیه به قومی از خود بیگانه ایم. در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان و خطرناکتر از همه در فرهنگمان فرنگی مآب می پروریم و فرنگی مآب ، راه حل هر مشکلی را می جوییم.
📚جلال آل احمد ، کتاب غرب زدگی ص ۶۲
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه شبکه یک سیما با حجت الاسلام سید حمید روحانی ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
📍گروه های سیاسی وفادار به آمریکا ؟!
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه شبکه یک سیما با حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
🔸🔸نقش امریکا در پیروزی انقلاب اسلامی
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
طالقانی فلسطین.pdf
419.9K
💢جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیتالله طالقانی
⚫️به مناسبت سالگرد رحلت آیتالله طالقانی
🔹بنیانهای فکری و اعتقادی آیتالله طالقانی در مورد قوم یهود و مسئله فلسطین را میتوان در دو حوزه مورد بررسی قرار داد؛ حوزه اول تفاسیری است که ایشان از قرآن بهخصوص سوره بقره داشتند و حوزه دوم اقدامات و سخنرانیهای ایشان درباره رژیم صهیونیستی و فلسطین میباشد.
🔸ایشان با توجه به سیر تاریخی و نص صریح قرآن و همچنین حمایتهای استعمارگران از این قوم به این نتیجه دست یافتند که عمل نمودن به دستورات قرآن از جمله بحث جهاد و شهادت، علاج این بحران بزرگ در جهان اسلام میباشد.
🔹از آنجا که اقدامات و بنیانهای فکری آیتالله طالقانی نسبت به مسئله یهودیت و صهیونیسم مهجور واقع شده است، این تحقیق با دو رویکرد تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی به بررسی آن میپردازد؛ ضمن اینکه در مقاله پیش رو به مباحث جهاد و شهادت از دیدگاه ایشان و همچنین به عوامل فتنه داخلی و خارجی و طرق دفع فتنهها با تأکید بر صهیونیسم، پرداخته میشود.
📚ضمیمه: مقاله «جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیتالله طالقانی»، بیژن تقیزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، بهار 1390، شماره27.
🆔 @Bonyadtarikh