مطبوعات.pdf
689K
💢قیام خونین ۱۷ شهریور به روایت مطبوعات خارجی
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
مقاله «جمعه سیاه در ایران» گزارش بخش انگلیسی روزنامه #لوموندـپاریس در روز ۱۷سپتامبر ۱۹۷۸ مربوط به کشتار ۱۷شهریور/۸سپتامبر ۱۹۷۸ #میدانـژاله تهران به دست دژخیمان رژیم پهلوی و نظام مشروطه سلطنتی میباشد. این مقاله به همراه تعداد دیگری از مقالات روزنامههای خارجی در جزوهای تحت عنوان «گزارش کوتاه درباره جمعه سیاه» در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر گردید. گردید.
🖇ضمیمه: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰
🆔 @Bonyadtarikh
قیام ۱۷شهریورمشهد.pdf
260.6K
💢قیام ۱۷ شهریور در مشهد مقدس
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▫️حادثه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از جمله حوادث و رویدادهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود. در این روز، بیشتر شهرهای کشور شاهد تظاهرات میلیونی مردمی بود که ضمن لبیک به مرجعیت دینی و روحانیت، در خیابان ها ضد رژیم پهلوی شعار دادند. این تظاهرات در حالی رخ داد که در ۱۱ شهر، از سوی دولت، حکومت نظامی اعلام شده بود. در مشهد این روز مصادف با بازگشت آیت الله #سیدحسن قمی پس از یک دوره ۱۳ ساله به #کرج بود. ورود ایشان به #مشهد باعث شدت یافتن تظاهرات و اعتصابات و همچنین قوت قلبی برای مبارزان گردید.
▪️از سویی دیگر، بازگشت ایشان بر شهرت و نفوذ وی در بین توده های مردمی افزود و بیت ایشان مجددا کانون مبارزات قرار گرفت.کشته و زخمی شدن عده ای از مردم در ۱۷ شهریور در #میدان_ژاله تهران، مشهد و دیگر شهرها وضعیت را در کشور بحرانی تر کرد. روحانیت مشهد با محوریت آیات #سیدعبدالله شیرازی و قمی با صدور اعلامیه های متعددی، ضمن محکوم ساختن این حادثه، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند و بر ادامه مبارزه تا سرنگونی کامل رژیم تأکید نمودند.در مقاله پیش رو سعی شده تا فرایند قیام ۱۷ شهریور در مشهد و واکنش جامعه روحانیت این شهر در قبال این حادثه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.
ضمیمه: مقاله «بررسی قیام ۱۷شهریور۱۳۵۷ در مشهد»؛ حسن شمس آبادی، فصلنامه تخصصی پانزده خردادٰ، شماره۲۰،تابستان۱۳۸۸
🆔 @Bonyadtarikh
♨️خاطره ویژه مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▪️من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد... عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند.
▪️در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند.
▪️این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار هفدهم شهریور بود.(۱۳۷۶.۶.۱۹)
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان امام خمینی (ره) در رابطه با جمعه سیاه شهریور ۵۷
🔻امام خمینی (ره) در این سخنان به نقاط کلیدی اشاره میکنند:
🔹 ۱۷ شهریور روزی است که مردم برای احقاق حق خود خون دادند.
🔸باید این ایام الهی را به یاد آورد و گرامی داشت، چرا که این ایام هستند که انسانها را میسازند.
🔹در این ایام، جوانان از عشرتکدهها بیرون آمده و به میدان جنگ رفتند.
🔸این ایام الهی، ملت را بیدار کرد.
#امام_خمینی #۱۷_شهریور #جمعه_سیاه
🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی
📌چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۳
🔸آیتالله خمینی امروز در جمع روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم و در آغاز دور تازه درسهای خود در مسجد اعظم قم در سخنانی که مراکز امنیتی و اطلاعاتی خبر آن را از چند روز پیش در گزارشهای خود به مقامات مافوق داده بودند، با اشاره به مسائل روز، بار دیگر به انتقاد شدید از دولت پرداخت. ایشان در این سخنرانی موضوع خطر نفوذ اسرائیل در ایران و توطئههای استعمار در ممالک اسلامی را گوشزد کردند و با ابراز تاسف از اوضاع جاری در ممالک اسلامی و ایران گفتند: دولتهای اسلامی، چه سلاطین اسلام، چه روسای جمهوری اسلامی، چه نخستوزیران دول اسلامی، در تحت تاثیر استعمار غافل از مقاصد دیانت اسلام هستند؛ مطلع نیستند به مسائل اسلام؛ نمیخواهند مطلع بشوند به احکام اسلام؛ نمیتوانند با این وضعی که دارند مطلع بشوند که اسلام چه آورده است برای بشر، و بشر اگر اتباع کند از اسلام، به کجا خواهد رسید.
🔹... آیتالله خمینی اختلافات موجود در عراق و ایران و سایر ممالک اسلامی را ناشی از خواست قدرتهای استعماری دانستند و توجه سران دول اسلامی را به این نکته جلب کردند که این اختلافات هستی آنها را به باد میدهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام میخواهند اسلام را از بین ببرند.
آقا در این مملکت تلویزیون آزاد و دست یک اسرائیلی [است].
🔸آیتالله خمینی سپس به مقایسه مسیحیت و اسلام پرداخته گفتند؛ آنجا روسای بزرگ جمهور یکشنبه میروند- آن طور که گفته میشود- سراغ مراسم مذهبیشان؛ اینجا شما یک نفر از اینها را توی مسجد میبینید؟ میشود پیدایشان کرد؟ از این روسای ما یک وقت تو مسجد پیدا میشود؟ بله، گاهی وقتها پدرش میمیرد، برادرش میمیرد، چه میشود، یک عبوری هم از اینجا میکند، با تبختر و کذا!
🔹دولتها میآیند و میروند؛ هر دولتی هم میآید یک حزبی درست میکند- هر دولتی. شما از آن وقت تا حالا هر چه دیدید، یکی « حزب مردم» درست میکند، یکی حزب چی درست میکند، یکی « حزب ایران نوین» درست میکند، یکی حزب چه. هی حزب درست میکنند. اصلا در ایران حزب معنا ندارد؛ در هیچ جای دنیا؛ مگر آنهایی که مثل ایران هستند. مملکت یک حزبی اصلا معنا ندارد، حزب زوری معنا ندارد.
ایشان افزودند: اینها- عمال اسرائیل در ایران- هر جا انگشت میگذاری میبینی که یکی از اینهاست مراکز حساس؛ مراکز خطرناک.
ایشان با یادآوری تاسیس « وزارت اوقاف» توسط دولت گفتند: حالا تازه وزارت اوقاف هم آقایان میخواهند درستش کنند! به تخیل اینکه تقلید از یک مملکت دیگری؛ به تخیل اینکه روحانیت را تحت وزارتخانه ببرند. این خواب را به گور می برید- انشالله.
🆔 @Bonyadtarikh
♨️بیعملی جریان شبهروشنفکر در فاجعه پانزده خرداد به روایت جلال آلاحمد
🏴جلال آل احمد سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در اسالم گیلان در گذشت
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید:
روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند!
همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند!
این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری ٢٢اردیبهشت١٣٧٧)
🆔 @Bonyadtarikh
♨️جلال آل احمد در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران زمینه انشعاب از حزب توده را چنین بیان میکند :
🔸روزگاری بود و حزب توده ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی مینمود و ضداستعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعویهای دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمیدانستیم سر نخ دست کیست و جوانیمان را می فرسودیم و تجربه می اندوختیم.
🔸برای خود من، اما روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودم که به نفع مأموریت کافتارادزه برای گرفتن نفت شمال راه انداخته بودم ، سال ۲۳ یا ۲۴ ، از در حزب ( خیابان فردوسی ) تا چهار راه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق میفروختم؛ اما اول شاه آباد چشمم افتاد به کامیونهای روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهر ما در کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سید هاشم و بازوبند را سوت کردم قضیه آذربایجان و بعد دفاع حزب از اقا سیدهاشم و بازوبند را سوت کردم ...
🆔 @Bonyadtarikh
📜دستخط جلال آل احمد در نامه به امام خمینی در فروردین ۱۳۴۳
🆔 @Bonyadtarikh
📜نامه جلال آل احمد از مدینه به آیتالله خمینی در فروردین ۱۳۴۳ + سند
🔹جلال آل احمد که در سفر حج به سر میبرد، امروز در نامهای به آیتالله خمینی، ضمن ابراز شادمانی از آزادی ایشان، خبرهایی از آن سرزمین را به اطلاع رسانده است. در این نامه که با خطاب « آیتاللها» شروع میشود، آمده است: « وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظرالپرواز بودند، سمت بیتالله، این است که فرصت دستبوسی مجدد نشد. اما اینجا دو سه خبر اتفاق افتاده و شنیده شده که دیدم اگر آنها را وسیلهای کنم برای عرض سلامی، بد نیست؛ اول اینکه مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الامساء و صفوف و قطیف شیعهاند و از اخبار آن واقعه مولمه پانزده خرداد حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد.
🔸دیگر اینکه غربزدگی را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش روشنفکران میان روحانیت و سلطنت. و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد.
🔹جلا آل احمد در پایان آورده است:
« همچنان که آن بار در خدمتتان به عرض رساندم فقیرگوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید.
📚 فصلنامه 15 خرداد، ش16و15، صص200و 199.این نامه در پی یورش ساواک به خانه امام خمینی در قم(سال 1345) به دست رژیم افتاد و در ذیل آن نوشته شده است:« این نامه از مدارک مکشوفه از منزل خمینی به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود. صالحی 23/12/46.»
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه شبکه یک سیما مورخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ با حجتالاسلام سیدحمید روحانی
🔴 رژیم شاه چقدر باید کشتار میکرد تا کشتار محسوب شود
❓آمار کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در اسناد ساواک و لانه جاسوسی
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
🖊جلال آل احمد
🔹به عنوان مدافع کلیت تشیع اسلامی من میگویم: به همین علت بود که در کشتن آن شهید ( شیخ فضلالله نوری ) همه به انتظار فتوای نجف نشستند. آن هم در زمانی که پیشوای روشنفکران غرب زده ی ما ملکم خان مسیحی بود و طالب اوف سوسیال دمکرات !قفقازی و به هر صورت از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سرِ دار همچون پرچمی میدانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال کشمکش ، بر بام سرای مملکت افراشته شد
🔸و اکنون در لوای این پرچم ما شبیه به قومی از خود بیگانه ایم. در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان و خطرناکتر از همه در فرهنگمان فرنگی مآب می پروریم و فرنگی مآب ، راه حل هر مشکلی را می جوییم.
📚جلال آل احمد ، کتاب غرب زدگی ص ۶۲
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه شبکه یک سیما با حجت الاسلام سید حمید روحانی ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
📍گروه های سیاسی وفادار به آمریکا ؟!
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه شبکه یک سیما با حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
🔸🔸نقش امریکا در پیروزی انقلاب اسلامی
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
طالقانی فلسطین.pdf
419.9K
💢جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیتالله طالقانی
⚫️به مناسبت سالگرد رحلت آیتالله طالقانی
🔹بنیانهای فکری و اعتقادی آیتالله طالقانی در مورد قوم یهود و مسئله فلسطین را میتوان در دو حوزه مورد بررسی قرار داد؛ حوزه اول تفاسیری است که ایشان از قرآن بهخصوص سوره بقره داشتند و حوزه دوم اقدامات و سخنرانیهای ایشان درباره رژیم صهیونیستی و فلسطین میباشد.
🔸ایشان با توجه به سیر تاریخی و نص صریح قرآن و همچنین حمایتهای استعمارگران از این قوم به این نتیجه دست یافتند که عمل نمودن به دستورات قرآن از جمله بحث جهاد و شهادت، علاج این بحران بزرگ در جهان اسلام میباشد.
🔹از آنجا که اقدامات و بنیانهای فکری آیتالله طالقانی نسبت به مسئله یهودیت و صهیونیسم مهجور واقع شده است، این تحقیق با دو رویکرد تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی به بررسی آن میپردازد؛ ضمن اینکه در مقاله پیش رو به مباحث جهاد و شهادت از دیدگاه ایشان و همچنین به عوامل فتنه داخلی و خارجی و طرق دفع فتنهها با تأکید بر صهیونیسم، پرداخته میشود.
📚ضمیمه: مقاله «جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیتالله طالقانی»، بیژن تقیزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، بهار 1390، شماره27.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاهنما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان
⚫️به مناسبت رحلت آیتالله طالقانی
🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم #طالقانی و #نهضت_آزادی از نگاه حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی :
▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به #وحدت_حوزه_و_دانشگاه و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا
▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای #نظام_شاهنشاهی
▫️حمایت آیتالله طالقانی از #مبارزه_مسلحانه و عدم حمایت نهضت آزادی
▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و #تئوری_وابستگی نهضت آزادی به ایالات متحده
🔲گزیدهای از سخنان حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶
🆔 @Bonyadtarikh
📸اطلاعنگاشت: ابوذر انقلاب اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال #آیتالله_طالقانی
◀️امام خمینی قدس سره الشریف: «او (مرحوم طالقانی) برای اسلام به منزله #حضرت_ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود.»(صحیفه امام، ج٩، ص۴٨۶)
🆔 @Bonyadtarikh
📔انتشار اولین شماره نشریه نسیم شمال در شهریور ۱۲۸۶
⬅️نسیم شمال نشریه ای اجتماعی ، سیاسی ، و طنز بود که سید اشرف الدین حسینی گیلانی در دوران جنبش مشروطه ابتدا در رشت و سپس در تهران منتشر کرد
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تظاهرات حامیان فلسطین در بریتانیا و لندن مملو از صدای آزادیخواهان فلسطینی
🔹در روزهای اخیر، حامیان فلسطین و فعالان بریتانیایی به تظاهرات و اعتراضات علیه شرکتهای مرتبط با اسرائیل، به ویژه البیت سیستمز، پرداختهاند. معترضان در این اعتراضات از رنگ قرمز به عنوان نمادی برای خون فلسطینیها استفاده میکنند.
🔸البیت سیستمز (به انگلیسی: Elbit System) یک شرکت هوافضا، صنایع جنگافزاری و فناوری اطلاعات اسرائیلی است که در زمینه تأمین تسلیحات برای ارتش اسرائیل فعالیت میکند. معترضان با پاشیدن رنگ قرمز بر روی دیوارها و دربهای ورودی این شرکت، اعتراض خود را به نقش آن در کشتار فلسطینیها ابراز کردهاند.
🔹همچنین، نکته قابل توجه این است که دهها هزار نفر در قلب انگلیس، در شهر لندن، تظاهرات کردند و خواستار توقف تأمین سلاح به اسرائیل شدند. این معترضان بر لزوم پایان دادن به حمایتهای نظامی از اسرائیل تأکید کردند.
#فلسطین #انگلیس #البیت
🆔 @Bonyadtarikh
🔴شهید مدنی؛ مصداقی بارز از روحانی کامل
⚫️به مناسبت سالروز شهادت شهید مدنی
◀️«مرحوم شهید مدنی یک نمونهی برجستهای از یک #روحانی_فعّال و حائز جهات گوناگون هستند. چون روحانیّت را برخلاف مشاغل و حیثیّتهای دیگری که در جامعه وجود دارد نمیشود در یک بُعد خلاصه کرد؛ مثلاً بگوییم روحانی یعنی کسی که فقط علوم مربوط به امر دین را وارد است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط مشغول #تبلیغ دین است، یا روحانی یعنی آن کسی که فقط در ارتباط با مردم است، یا روحانی یعنی کسی که به امور دینی و مسائل روحی و #خودسازی و مانند اینها خیلی توجّه میکند.
🔆هر کدام از اینها به تنهایی معنای روحانی مطلوب نیست؛ روحانیّت دارای همهی این جوانب است. و یک روحانی خوب، #روحانی_واقعی، آن کسی است که در همهی این جوانب یا عمدهی این جوانب، انسان بتواند در او یک حرکتی و فعّالیّتی مشاهده کند.
◀️ایشان حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اوّلاً ایشان ملّا بود، عالم بود، فقیه بود. در #قم و #نجف تحصیلات عالیه فقه و اصول، همچنین معقول کرده بودند و مرد عالمی بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل میکرد، کار میکرد، اقدام میکرد. خاصیّت علم در انسان همین است که حرکات او و سکنات او عالمانه است، منطقی است؛ این خصوصیّت در ایشان بود.»(دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهید مدنی با مقام معظم رهبری 1380/6/12)
🆔 @Bonyadtarikh
💢آیت الله خویی و ( حکومت موقره )
🔹در پی اعتراض حضرت امام به حزب بعث در عراق در سال ۱۳۵۰ مبنی بر اخراج ایرانیان و روحانیون و علما از کشور عراق نماینده صدام برای بی اثر کردن گفتمان امام در باره بدرفتاری و برخورد های خشونت بار و وحشیانه آن رژیم ، آقای خویی را زیر فشار گذاشت تا آشکارا اعلام کند از سوی رژیم بعث هیچ گونه بد رفتاری با ایرانیان نشده است، متاسفانه آقای خویی ناگزیر شد به خواسته های شیطانی آنان تن دهد .
نماینده صدام به نجف رفت پرسش و پاسخی تنظیم کرد و از آقای خویی امضا گرفت . متن پرسش و پاسخ در پی می آید .
🔸محضر مرجع اعلا السید ابوالقاسم الخویی دام ظله
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
آیا به نظر حضرتعالی دولت بعث عراق نسبت به شخص شریف شما یا حوزه علمیه و ایرانیان رفتار ناسازگار با موازین دینی و انسانی داشته است. برخی از غرض ورزان شایع کرده اند که این دولت با آنان بدرفتاری کرده است امیدوارم به این پرسش پاسخ دهید.
بغداد - ۲۵/ ۱۲/ ۷۱ _ علیرضا
مطابق با ۴ دی ماه ۱۳۵۰
🔸آقای خویی در پاسخ آورده است:
پس از درود ستوده
اینجانب از این دولت موقره جز نیکی چیزی ندیدم. لیکن نسبت به حوزه علمیه و ایرانیها بنابر آنچه از برخی افراد مورد اعتماد شنیده ام دولت با آنان خوش رفتاری کرده است.
نجف اشرف - ۸ ذیقعده ۱۳۹۱ ق
- الخويى
📚حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب
فصلنامه ۱۵ خرداد دوره سوم شماره ۷۵، ۷۶
🆔 @Bonyadtarikh
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دست دشمن به اندازه ادعاهایش پُر نیست؛ تأکید رهبر انقلاب در دیدار با دستاندرکاران کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد
🔻ایشان در این دیدار به نکات کلیدی و مهمی پرداختند:
🔹رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند که بزرگنمایی دشمن یکی از ارکان جنگ روانی آنهاست. ترس و وحشت در عرصه نظامی و ضعف و انزوا در عرصه سیاسی، نتیجه همین بزرگنمایی است. همچنین، انفعال و تحقیر فرهنگ خودی نیز از پیامدهای این بزرگنمایی به شمار میرود.
🔸ایشان در ادامه به یکی از هنرهای بزرگ امام خمینی (ره) اشاره کردند که توانست ترس را از دلهای ملت بیرون آورد و به آنها اعتماد و خودباوری بدهد. ملت ایران احساس کردند که نیروی درونی و توانمندی دارند که میتوانند به اتکا به آن، کارهای بزرگ انجام دهند و دشمن نمیتواند به آنها آسیب بزند.
🔹رهبر انقلاب همچنین به اهمیت کتاب به عنوان ابزاری ماندگار برای معرفی و تأثیرگذاری بر افکار و زندگی افراد اشاره کردند. ایشان تأکید کردند که باید از این ابزار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهرهبرداری شود.
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @Bonyadtarikh
💠بیانات امام در تاریخ دوم جمادی الاول ۱۳۸۴ قمری (۱۸ شهریور۱۳۴۳ شمسی) به مناسبت آغاز درس حوزه:
🔹«... عمال اسرائیل را میبینید که در این مملکت چه کارها میکنند؟ ... اخیراً یک خبری به من رسید که حالا برای اینکه خواهش کردهاند که من حرفش را نزنم، حرفش را نمیزنم. گفتند درستش کردیم. در رادیو هم دیشب آمدند گفتند گفته میشود. یک چیزی هم گفته شده و لکن من خیلی این چیزها را باورم نمیآید، آدم دیر باوری هستم. خوب، دیدند که ما امروز میخواهیم چهار کلمه نصیحت کنیم... گفتند که مبادا از این هم اسم برده بشود. یک اصلاحی کردند. توی رادیو هم دیشب گفته شده است لکن من که حالا باز باور نکردم. اگر نگذارند باور کنم یک روز دیگر هم اینجا صحبت میکنم، آن وقت آن مطلب را میگویم...»
🔸رژیم شاه که میدانست امام در این روز نطقی ایراد میکند و جمعیت زیادی از تهران و بعضی از شهرستانها برای شنیدن بیانات او راهی قم شده بودند به منظور ایجاد رعب و وحشت در محیط حوزه قم و بازداشتن او از حمله و انتقاد به رژیم، چند هزار کماندو و سرباز را با ماشینهای شرکت واحد روانه قم ساخت و اطراف مسجد اعظم (محل نطق امام) و مدرسه فیضیه، میدان آستانه و دیگر مراکز حساس شهر در اشغال کماندوها و نظامیان تا دندان مسلح قرار گرفت! لیکن علیرغم این مانورها امام نطق افشا کنندهای ایراد کرد، خیانت های رژیم به اسلام و نفوذ روزافزون صهیونیستها در ایران را بازگو ساخت.
📚نهضت امام خمینی، ج1، ص988.
🆔 @Bonyadtarikh
14-174-209.pdf
389.8K
🔊سخنان شیخ محمد خیابانی در اجتماع مردم در پی التیماتوم دولت روسیه در ۷ آذر ۱۲۹۰ شمسی .
💠ملتی که شش هزار سال سابقه استقلال دارد ، به این آسانی از استقلال خود صرف نظر نخواهد کرد زیرا استقلال هر ملتی شرافت اوست اگر نتوانیم کشور خود را نجات دهیم و شرافتمندانه زندگی کنیم لااقل در راه وطن جان خواهیم داد . زیرا در چنین مواقع خطرناک و حساس زنده ماندن محو شدن است.
🔻به مناسبت شهریور ۱۲۹۹ ش سالروز شهادت روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی
📍شیخ محمد خیابانی روح بیدار و حماسه خروشان آذربایجان ، مقاله پیوست است با عناوین زیر :
۱- مقدمه
۲ - زندگی شیخ محمد ، وضعیت خانوادگی و تحصیلات وی
۳ - خیابانی و نهضت مشروطه
۴ - خیابانی و انجمن ایالتی
۵ - خیابانی و نمایندگی مجلس شورای ملی در دوره دوم
۶- شیخ محمد ، حزب دموکرات و التیماتوم روسیه
۷ - تشکیل مجددفرقه دموکرات و انتشار روزنامه تجدد
۸ - تشکیل گروه های مختلف جهت رفع مشکل مردم به ویژه در زمان قحطی
۹ - اشغال تبریز توسط دولت عثمانی و دستگیری خیابانی
۱۰ - ادامه ...
۲۳- به شهادت رسیدن خیابانی و پایان جنبش
📚فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد دوره سوم شماره ۱۴ ، صفحه ۱۸۷ - ۲۲۲
🆔 @Bonyadtarikh