ایمان یک خصلت برجسته پیامبران خدا و مومنان و دنبالهروان آنهاست. رهبران الهی پیش از همه، همچون پیشآهنگان یک راه، پرچم به دست، گام در راه، استوار، مشغول حرکت بودند و میرفتند، از همه جلوتر خودشان بودند.
ایمان از جمله خصوصیاتی است که در پیامبرانِ خدا هست و ایمان یعنی باور، قبول و پذیرشِ با تمام وجود، باور به آنچه میگوید. نشانه باور داشتن هم این است که خود، پیشاپیش دیگران در آن گام بر میدارد و حرکت میکند.
ایمانِ پیامبران و یارانشان، به خدا، فرشتگان، همه کتب آسمانی و همه پیامبران خداست؛ چون راه یک راه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_خصلت_پیامبران
#بقره_285
https://eitaa.com/bookreaders
"و قالوا سمعنا و اطعنا" این سخن پیامبران و یارانشان است. سمع به معنای حالت شنوایی است یعنی آنچه که وارد گوش ما میشود را فهمیدیم؟ به ذهنمان رفت؟
سمعنا یعنی ما با تمام وجود فهمیدیم آنچه را که خدا برای ما معین کرده و اطعنا یعنی از روی روشنی و آگاهی و سمع اطاعت کردیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_خصلت_پیامبران
#بقره_285
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان دوجور است.
1- ایمان مقلدانه و متعصبانه؛ ایمان مقلدانه مثل عامه مردم که هیچ نمیدانند و از روی تقلید از زبان این و آن و چشم بسته ایمان دارند، چون پدر، معلم یا مردم بازار میگویند پس درست است. یا ایمان متعصبانه که فقط از روی تعصب است یعنی جانبداری بی دلیل، جانبداری از روی احساس و نه از روی منطق، چون ما این عمل را انجام میدهیم پس درست است و چون دیگران فلان عمل دیگر را انجام میدهند پس غلط است.
ایمان مقلدانه و متعصبانه قیمتی ندارد.
این مدل این ایمان زائل شدنش هم به آسانیِ کسبِ آن است.
قرآن کریم ایمان های کورکورانه، مقلدانه و متعصبانه را با شدت توبیخ میکند.
"و چون به آنها گفته شود بیائید و آنچه را خدا فرستاده و پیامبر میآموزد، بفهمید میگویند راه و رسمی که پدران خود را بر آن یافتیم برای ما بس است هرچند پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و راه نمییافتند؟!"
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_مقلدانه
#ایمان_متعصبانه
#مائده_104
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان دوجور است
2- ایمان ارزشمند، ایمان آگاهانه است، ایمانِ توأم با درک و شعور است. ایمانی که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترس از اشکال به وجود آمده باشد. ایمان باید آنچنان آگاهانه انتخاب شده باشد که در سختترین شرایط هم آن ایمان از او گرفته نشود(مثل مومنان صدر اسلام).
اگر بخواهیم ایمان استوار باشد و زائل نشود، اگر بخواهیم ایمان آگاهانه باشد، باید دائما آگاهی بدهیم به آن کسانی که میخواهیم مؤمن باشند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_آگاهانه
#ایمان_ماندگار
https://eitaa.com/bookreaders
قرآن کریم ایمان آگاهانه را به ما معرفی میکند.
در تمام آفرینش نشانه هایی برای #خردمندان است. خردمند، آنکه دارای خرد و نیروی فهمیدن است. خردمند یعنی همه ما مردم به شرط آنکه فکر و هوشمان را بکار اندازنیم.
مردم اگر بخواهند خردمند را تعریف کنند میگویند ان کسی است که در زندگیاش پیشرو است، کلاه سرش نمیرود و در سیاست بازی حریف ندارد اما قرآن اینها را قبول ندارد چون ارزش واقعی را برای انسان، اتصال و ارتباط با خدا میداند در نتیجه خردمند از نظر قرآن کسی است که این عالیترین ارزش را بیش از همه چیز و همه کس مورد نظر داشته باشد.
خردمند در همه حال خدا را یاد میکند(یادخدا بودنِ فعال)
در حال تفکر است و بعد از تفکر میگوید خدایا تو ما را بیهوده نیافریدی.
اساسی ترین نقطه یک فلسفه فکری که الهام بخش یک زندگی فردی و اجتماعی بشود همین است "ربنا ما خلقت هذا باطلا"؛ من اینجا برای کاری هستم، پس من مسئولیتی دارم.
خردمند میگوید ما ندای ایمان را با گوشِ تن و گوشِ جان شنیدیم و فهمیدیم و ایمان آوردیم "اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان أَن آمِنوا بربکم فامنا"
پس از روی درک، شعور و آگاهی کامل ایمان آوردند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_آگاهانه
#بقره_193
https://eitaa.com/bookreaders
درست است که ایمان یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیت نمیشناسد.
اول مومن به خدا، شیطان است.
ابلیس سالیانی خدای متعال را عبادت میکرد و دلش کانون معرفت خدا بود، اما در آن بِزَنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار میآیند، یعنی در هنگام انتخاب و تعیین راه نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد؛ ایمانش در همان دل ماند.
پس ایمان فقط در دل ارزشمند نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#ایمان_و_عمل
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان ارزشمند، ایمان زاینده است. ایمانی که مثل سرچشمه فیاض، عمل میزاید؛ ایمانی همراه با تعهد، ایمانی که باری بر دوش مومن میگذارد، ایمانی که همراهش عمل است.
در قرآن ده ها مورد تعبیر "ان الذین آمنوا و عملوالصالحات" آمده است؛ ایمان همراه با عمل صالح.
ایمانِ بی تعهد، ایمانی که همراه آن احساس مسئولیتی نباشد، نه به درد دنیا میخورد، نه به درد عقبی.
اگر احساس تعهد نکردی، در مومن بودن خودت شک کن. جامعهای که به تعهدات ایمانی عمل نمیکند، نام خود را جامعه مومن نگذارد.
"و لا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاَعْلَوْنَ ان کنتم مومنین"
سست نشوید و غمگین نشوید، اگر مومن باشید از همه برترید.
وعده الهی حق است، هرجایی که ایمان صورت ببندد. ایمانی که قرآن آن را همراه با عمل میداند، ایمانی که آن را از تعهد جدا نمیداند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#ایمان_و_عمل
#آلعمران_139
https://eitaa.com/bookreaders
کاش هرچه زودتر بفهمیم آنچه که شیعیان مدینه نفهمیدند:
اینکه حضرت زهرا در روزهای پایانی عمر شریفش، برای دوری از پدری چون رسول الله، برای درد پهلوی شکسته؛ و حتی برای محسن از دست رفته اش گریه نمیکرد.
زهرای مرضیه بر این گریه میکرد که با اینکه برای اتمام حجت بر شیعه با تمام وجود به دفاع از امامش برخواست، اما مردم بی بصیرت مدینه در دفاع از ولایت با او همراهی نکردند.
حضرت زهرا گریه میکرد چرا که می دانست تا شیعه نخواهد، امامش در غربت و مظلومیت خواهد بود.
مادرمان زهرا نه از آتش در، که از دیدن دست های بسته امام زمان خود سوخت.
مادر جان ما را ببخش که سال های سال است به تماشای دست های بسته امام زمانمان، در زندان غیبت نشسته ایم. ما را ببخش و با همان دست شکسته برایمان دعا کن که برای یار او شدن، سخت محتاج دعای مادرانه شماییم...
🔘شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را به محضر امام زمان و شما عزیزان تسلیت میگوییم.
🌸🌸🍃🌸🌸🍃🌸🌸🍃🌸
ایمانی که در اسلام معتبر است، ایمان زاینده و تعهدآفرین است. آن کس که به تعهدهای تشیع، به مسئولیتها و تکلیفهایی که این باور به انسان متوجه میکند، پایبند نمیماند، شیعه نیست. ایمانی که با تعهدهای عملی همراه نبود، منتظر نتیجههایش هم نباش، منتظر نصرت و امنیت در دنیا نباش، ایمان بدون تعهد پیروزی مومن را تضمین نمیکند، یاری خدا و یاری ذرات طبیعت و تکوین را برای او به ارمغان نمیآورد، خوشبختی و رستگاری دنیا و بهشت دنیوی و اخروی را به او نمیدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#ایمان_و_تعهد
#پایبندی_به_مسئولیتها
https://eitaa.com/bookreaders
سالیان درازی کار شده است روی مغز مسلمانان، تا آنها را قانع کنند به اینکه برای مسلمان بودن، #عمل لازم نیست، تا به آنها بفهمانند که برای مومن بودن، یک دل پاک لازم است، نه یک عمل پاک. علاوه برآن دست های خائن و مزدور، نادانیهای غیر مغرضان، راحت طلبیهای و سهل گراییهای ما (که بین دو کار، آسانترین و هرکدام تلاش کمتری نیاز دارد را انتخاب میکنیم) نیز به آن کمک کرده است؛ همچنین پر مدعاییهای ما که مایلیم بهشت خدا به یک کار کوچک ما داده شود.
ایمان مذهبی میگوید بدون عمل و تلاش بهشتت از دست رفت. بهشت از آنِ فرمانبران است.
این تزِ اسلامی و شیعی است در زمینه ایمان و عمل.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#بهشت_برای_فرمانبران
https://eitaa.com/bookreaders
"یاایها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون"
ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید، سجود کنید، در مقابل خدا خضوع کنید، عبودیت کنید پروردگارتان را و نیکی به جا آورید تا رستگار شوید.
اگر این کار ها را بکنید فلاح و رستگاری و موفقیت و نجاح است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#حج_77
https://eitaa.com/bookreaders
" و جاهدوا فی الله حق جهاده هو اجتباکم" مجاهدت کنید در راه خدا آنچنان که شایسته مجاهدت است.
نقشه عمومی زندگی ما اینگونه است که همه کار در متن است؛ یاد دادن، یادگرفتن، پول گرفتن، زحمت کشیدن، ورزش کردن و... اما کار خدا در حاشیه است؛ آن هم اگر باشد.
اما آن تلاشی که برای خدا و در راه خدا باید انجام گیرد، حجمش، کیفیتش، عمقش، نستوهی و پایداریاش باید به نسبت بزرگی و عظمتِ خودِ خدا باشد.
(ای ملت اسلام) اوست که شما را برگزیده؛ نه به این معنا که شما ناز پرورده اید و اگر گناه و اشتباه هم کردید و برخلاف فرمان خدا هم عمل کردید باز بهشت به نامتان باشد، آنگونه که یهود فکر میکرد.این دوستی و ولایت در گرو این است که به فرمان خدا عمل کنید.
ما شما را برگزیدیم به معنای انتخاب آمادهترین فرد برای بزرگترین کار. مسلمانان شایستهترین امتها بودند برای تحمل بار امانت اسلام، رهبری و هدایت بشر. اگر برداشتند، البته بهترین و شایسته ترین مسلمانانند و اگر برنداشتند همان وضعی را دارند که یهود دارا شدند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#مجاهدت_در_راه_خدا
#امت_برگزیده
#حج_78
https://eitaa.com/bookreaders
تعهدات ایمانی
ای امت اسلات شما برگزیده شده اید برای کاری بزرگ
برای مراقبت و نگهبانی و دیدهبانی بر مردمان، خلقها، تودهها و بشریت
حالا که مسئولیت شما این است پس نماز به پا دارید و زکات دهید و متوسل شوید به خدا و آیین خدایی، متکی باشید به خدا و از هیچ قدرت دیگر نهراسید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#حج_78
https://eitaa.com/bookreaders
تعهدات یک فرد مومن گاهگاهی و دلبخواهی نیست. هرجا که نفع و سود شخصی داشت مومن باشد و هرجا که برایش سودی نداشت از اسلام و ایمان و عمل به تعهدهای آن رویگردان شود. تعهد باید همیشگی و همگانی باشد.
آن کسی که معتقد است ایمان به خدا و ایمان به رسالت تعهد میآورد، آن تعهد این است که همگان، باید بنده خدا بشوند و من تا آنجا که میتوانم همه را باید بنده خدا بسازم.
شهادت به رسالت پیامبر این تعهد را میآورد که دنبال پیامبر و در راه او حرکت کنیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمان_به_خدا
#ایمان_به_رسول
#همگان_باید_بنده_خدا_شوند
https://eitaa.com/bookreaders
ایمانی که در طرز فکر اسلامی معتبر است، ایمان استوار آن مردانی است که همه جا، با همه کس، در همه زمان، به هرصورت محفوظ است؛ با تعهدش و با عملش.
وعده هایی که برای ایمان و مومنین داده شده برای آن ایمان است.
اگر گفتند مومنان پیروزند، دست خدا همراه مومنین است، طبیعت با مومن همکاری و همراهی میکند، آن جور مومنی را گفته اند.
اگر دیدیم ایمان ما دارای آثار و خواص و بشارت های ایمانی نیست، تعجب نکنیم چون ایمان ما آنطور که باید نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#وعدههای_نصرت_الهی_خاص_مومنین_حقیقی
https://eitaa.com/bookreaders
"خدا هرکه را بخواهد به راه راست هدایت می کند"
خواستن خدا یعنی چه؟
شما اگر چنانچه خواستید،تصمیم گرفتید، پای یک سخن هدایتگر و روشنگر نشستید و هدایت شدید، خدا خواسته بود که هدایت بشوید.
اگر راهِ فهمیدن را روی خودتان بستید، خدا اراده کرده بود که شما نفهمید.
اراده کردن خدا به این معناست که وسایل و اسباب عادی پیش آمده یا نیامده؛ نه اینکه نخواستن خدا موجب بشود شما اراده نکنید، نه، شما در اراده کردن آزادید.
به این دلیل که خدا آفریننده علت هاست، ما آن چیزی را که به علت ها مربوط است را به خدا نسبت می دهیم. این "من یشاء" ها در همه جای قرآن از این قبیل است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#هدایت
#من_یشاء
https://eitaa.com/bookreaders
"می گویند ایمان آوردیم به خدا و پیامبر و فرمان بردیم. پس از این ادعا گروهی از آنان روی برمیگردانند" - صحبت از کفار و مرتدین نیست صحبت از همین مومنین معمولی داخل جامعه هاست- در باره اینها می فرماید: "اینان مومن نیستند. چون فراخوانده میشوند به سوی خدا و رسولش تا پیامبر حکم و قضاوت کند میان آنان ناگهان میبینی که گروهی از آنان روی گردانند". آن کسانی که تن به فرمان پیغمبر در غیر موارد قضاوت هم نمی دهند مشمول آیه اند.
"اگر حق به جانب آنها باشد، اطاعت کنندگان با اذعان بیایند به سوی پیامبر". آنجایی که بناست حکم به نفع آنها باشد، در مقابل دین تسلیمند؛ آنجایی که احتمالا حکم به زیان آنهاست، دین را قبول ندارند.
چرا آنجایی که به سود شخصیتان نیست دین را قبول نمی کنید؟
یکی از سه چیز است:
" اَ فی قلوبهم مرض" آیا در دل آنها بیماری است؟! بیماری نفاق؟ بیماری هوا و هوس؟ بیماری جهل و غرور؟
"اَمِ ارتابوا" یا در دین شک کردند؟!
"اَم یخافون أن یحیف الله علیهم و رسوله" یا شاید میترسند خدا و پیامبر به آنان ظلم کنند؟!
آن کسی که چنین ترسی داشته باشد، بترسد که خدا یا پیامبر ظلم کند به او، این آدم پیداست که خدا و پیامبر را اصلا نمیشناسد و قبول ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمانِ_ادعایی
#نور_47الی50
https://eitaa.com/bookreaders
مومن در اصطلاح قرآن به این معناست:
"چون فراخوانده شدند به سوی خدا و پیامبرش تا خدا و پیامبر میان آنان قضاوت بکند، سخنشان این بود: شنیدیم و فرمان بردیم" یعنی آگاهانه مومن شدیم. و بعد از ایمان آگاهانه اطاعت هم ورزیدیم. "اینها به مطلوب دست یافتگانند".
"آن کس که اطاعت کند خدا را و رسولش را و از خدا بیم داشته باشد و از تو پروا کند آنهایند رستگاران".
"ما به مومنین وعده کردیم که حکومت روی زمین برای شماست، ایده و آیین و فکر و مکتب شما بر جهان خیمه خواهد زد، ترس و بیمناکی شما بدل به امن و امان خواهد شد، اگر در طول تاریخ زجر کشیدید، جور بردید بعد از این به راحتی، بی دغدغه، بی تشویش خواهید زیست و خدا را عبادت خواهید کرد و رقبای خدا را از زمین بر خواهید انداخت"
این هم وعده خداست برای مومنِ متعهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمان_آگاهانه_و_اطاعت
#وعده_الهی_برای_مومنینِ_متعهد
https://eitaa.com/bookreaders
آدمی برای بهرهمندی از سعادت همه جانبه و احساس خوشبختی به چیزهایی محتاج است؟
1- شناخت هدف، شناخت پایان، شناخت سر منزل و شناخت راهی که به سر منزل منتهی میشود (هدایت)
2- پرده های جهل و غرور و پندار و هر آنچیزی که گوهر بینش و خرد او را در حجابی ظلمانی میپیچید و نیروی دیدن و فهمیدن را از او میگیرد، زائل گردد. (نور)
3- از دغدغه، اضطراب، ناایمنی روحی و از عدم آرامش و نداشتن اطمینان بِرَهَد، بتواند بر دغدغهها و اضطراب و وسوسه درونی غالب بیاید. (اطمینان)
4- تلاش خود را ثمر بخش بداند، امیدوار باشد که این تلاش به جایی میرسد.
5- لغزش ها و خطاهایش قابل جبران و مورد بخشایش باشد. (مغفرت و رحمت)
6- در همه حال، از دستاویزِ تکیهگاهی مورد اطمینان برخوردار باشد. (مستمسک)
7- در مواجهه با دشمنها و دشمنیها از نصرت و مدد خدا برخوردار گردد.
8- بر جبههها و صفهای مخالف برتری و رجحان داشته باشد. (برتری و رجحان)
9- بر دشمنان راه و هدفش که مانع و خنثی کننده تلاش اویند، پیروز گردد. (پیروزی بر دشمن)
10- عاقبت از همه سختیها و فشارها و بندها و حصارها، رسته و به مقصود و منظور خود نائل گردد، برسد به آن سرمنزل. (فوز و فلاح)
11- در همه جا، در راه و در منزل، هم در راه هدف، و هم در خودِ سرمنزلِ هدف، از ذخیرههایی که برای آدمی در این جهان مهیا گشته، بهرهمند و برخوردار گردد. (نعمت و برکت)
12- پس از سپری شدن دوران زندگی و پایان یافتن همه تلاشها، خود را با پاداشی شایسته روبرو ببیند و در بهشت نعمت و رضوان آرام بگیرد.
همه اینها در قرآن به مومنان وعده داده شده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#سعادت
#خوشبختی
#مؤمن
https://eitaa.com/bookreaders