در آیه ۳۴ سوره توبه خداوند فرموده:
ای کسانی که ایمان آوردهاید بسیاری از عالمان و زاهدان یهودی و مسیحی اموال مردم را بدون استحقاق میخورند و به این هم اکتفا نمیکنند و راه مردم را به سوی تکامل میبرند و سد راه مردم به سمت بهشت می شوند.
اگر دینی اینجوری باشد، هر بی دینی از آن بهتر است، چون بی دین ها کمک کار ظالم ها نمی شوند اما چنین دینی وسیله و سلاحی در دست ظالم ها هم می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#سوءاستفاده_از_دین
#سد_راه_مردم_به_بهشت
https://eitaa.com/bookreaders
بحث توحید را نباید به صورت یک مفهوم خشک و مغزی بیفایده مطرح کرد، بحث توحید دانستن و ندانستناش حیاتی و تعیینکننده است.
مثال دو نفر انسان که در یک ماشین، در یک جاده، در حال حرکت هستند و در مورد حاصلخیز بودن یا نبودن مراتع و زمین هایی که از کنارشان رد میشوند بحث می کنند؛ این بحث ها برای آنها که یک عابر گذری هستند هیچ سودی نخواهد داشت در حالی که اگر بحث شان در مورد این بود که مثلا ما داریم اشتباهی به جای شمال به سمت جنوب می رویم اینجاست که راننده شک می کند که آیا به مقصد میرسیم یا خیر؟
موحد بودن هم در وضع زندگی انسان و در نظام اجتماعی آثار فراوانی دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#موحد_بودن
#اهمیت_توحید
#آثار_توحید_فردی
#رسیدن_مقصد
https://eitaa.com/bookreaders
موحد بودن هم در وضع زندگی انسان و هم در نظام اجتماعی آثار فراوانی دارد.
مثلا رئیس جمهوری که موحد است با رئیس جمهوری که موحد نیست فرق می کند چون باید آثار توحید بر اعمال آنها مترتب شود. در کشورداریاش، در سرمایهداریاش (کیفیت ثروت اندوزی برای کشور و خرج ثروت کشور)، در برقراری عدالت بین مردم و رفع اختلاف طبقاتی، در کیفیت روابط بین الملل و حفظ عزت و قدرت و اقتدار یک ملت….
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#اهمیت_توحید
#آثار_توحید_نظام_اجتماعی
https://eitaa.com/bookreaders
خدا یکی است و دوتا نیست معنایش اینست که در تمام منطقه وجود خودت شخصا و جامعه ات عموماً جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد.
معنایش این است که تمام آنچه از ثروت در اختیار تو وزهمه انسانهای دیگر است از آن خداست شما فقط امانتداری بیش نیستید؛ حالا چه کسی حاضر است موحد بشود؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#آثار_توحید_فردی_اجتماعی
https://eitaa.com/bookreaders
همه آدمها از خاکند و نزدیکی انسانها به خدا فقط با تقواست ، هر کسی بیشتر مراقب فرمان خدا باشد او بالاتر است ؛ در جامعه ای که اشراف و غیر اشراف وجود دارد، آقازاده وجود دارد و همه بندگان خدا در یک تراز نیستند در این جامعه توحید نیست……
فرستاده سپاه اسلام وقتی وارد کاخ یزدگرد ساسانی می شود می گوید ما آمده ایم تا انسان ها را از بندگی بندگان خلاص کنیم و به عبودیت خدای متعال بکشانیم.
بنده خدا بودن یعنی آزاد بودن، آقا بودن و به سوی کمال رفتن.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#آقازادگی
#جامعه_توحیدی
#تقوا
#آزاد_بودن
https://eitaa.com/bookreaders
بنده خدا بودن یعنی آزاد بودن، آقا بودن و به سوی کمال رفتن.
آزادی نه به معنای بی عنان بودن، نه! بلکه به معنای تبعیت از یک قانون صحیح انسانی که در روح انسان، در نظم و در اجتماع، انسان بار هیچ کس را به دوش نکشد حتی بار حاکم را.
اگر حاکم از طرف خدا حرف زد، به الهام خدا حرف زد حاکم اسلامی است حرفش مورد قبول قرار میگیرد وگرنه حرف او مردود است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#جامعه_توحیدی
#حاکم_توحیدی
#آزادی
https://eitaa.com/bookreaders
اگر حاکم از طرف خدا حرف زد به الهام خدا حرف زد حاکم اسلامی است حرفش مورد قبول قرار می گیرد و الا حرف او مردود است.
در جامعه ای که یزدگرد در آن حکومت می کرد اینطور نبود که همه راضی باشند اما ناراضی ها می دیدند که اگر نارضایتی نشان بدهند همین زندگی پست دنیا هم از ایشان گرفته می شود همین دو لقمه نان، دو تا جفتک بیشتر انداختن، دو روز بیشتر خوابیدن؛ و چون افق دیدش کوچک و تنگ و محدود بود همین مختصر را دوست داشت و حاضر نبود که برای آزادی برای شرافت و اصالت و فضیلت انسانی اقدام به عمل بیاورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#حاکم_توحیدی
#جامعه_توحیدی
https://eitaa.com/bookreaders
برای یک انسان مسلمان همه چیز وسیله است، پول زندگی و آسایش دنیا محبت های دنیا برای این است که انسان بتواند رضایت خدا را به دست بیاورد آن وقتی مال و فرزند و مقام و آبرو و ارزش پیدا میکند که فی سبیل الله باشد.
در طرز تفکر اسلامی دنیا و آخرت به هم دوخته شده و برای یک مسلمان دنیا آخرین ندارد مرگ تنها یک دریچه ای است که فقط به این دریچه برسد و از آن بگذرد آن طرف دریاچه باغها و دنیا و جهان های دیگری است به همین علت مرگ برایش مسئله ای نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#اسباب_دنیوی
#رضایت_خدا
#تفکر_اسلامی
#مرگ
https://eitaa.com/bookreaders
تدبر در آیات ۱۶۵ و ۱۶۶ بقره گوشه هایی از طرز فکر اسلام را در مورد توحید و مسائل فرعی و تبعی آن، روشن میسازد.👇
در قیامت همه میبینند که هیچ قدرتی
در دستشان نیست و قدرت یکسره خداست . ستمگران (چه ستمگری به دیگران چه ستمگران به خود که قدرتهای بالایشان را میپرستیدند) میبینند که تمام آن حرفها و ادعا ها و کاخ ها و زندگی ها همه هیچ و پوچ است
اگر این صحنه را در قیامت می دیدند بی گمان از رفتار خود پشیمان می شدند که در دنیا چه ستمی به خود می کردند که میرفتند بنده و برده ستمگرانی می شدند که حالا در قیامت اینقدر بی عرضه اند
آن وقت مثلاً یزدگرد میگوید: بارالها من از اینهایی که در دنیا من را عبودیت میکردند بیزارم و علاقه ای بهشان ندارم که مرا شریک تو می کردند، اصلا غلط می کردند، آن وقت ببینید چقدر بردگان و بندگان یزدگرد دلشان میسوزد که ما دنیا و آخرتمان را به این نامرد دادیم حالا از ما بیزاری می جوید.
مطلب مورد نظر آیه این بود که آن کسانی که دارند آن جا چوب می خورند ،چوب عبودیت غیر خدا را می خورند، چوب این را می خورند که بنده و برده غیر خدا می شدند، یعنی چیزی غیر توحید...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#بردگی_ضدتوحید
#عبودیت_غیرخدا
https://eitaa.com/bookreaders
طولانیترین و مفصلترین بحثی که در سراسر قرآن انجام گرفته بحث توحید است.
اگر ما قبول کنیم که توحید یک شناخت عمل زا و زندگی زاست و برای ما تعهد و مسئولیت میآورد باید بگردیم و این مسئولیتها را پیدا کنیم. این مسئولیتها فراتر از انجام فریضه نماز، یا یاد کردن خدا در آغاز و پایان هر کار، یا ذبح گوسفند فقط با یاد خدا و از این قبیل کارهاست....
توحید از حد فرمان های شخصی و فردی بالاتر است تعهد به جامعه می دهد؛ مثل توحید در حکومت، اقتصاد، روابط بین الملل، روابط اجتماعی افراد با یکدیگر و ….
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#توحید_عملزاست
#مسئولیت_توحیدی
#حکومت_توحیدی
#اقتصاد_توحیدی
#روابط_بینالملل_توحیدی
https://eitaa.com/bookreaders
اینگونه نیست که اگر یک قانون در جامعه توحیدی اجرا می شود، آن قانون یا ۱۰ تا قانون مثل آن در جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن جامعه توحیدی باشد؛
نظام اجتماعی و شکل قرار گرفتن اجزای جامعه توحیدی با غیر توحیدی به کلی متفاوت است.
چون توحید مانند یک قطعنامه است (بین موحدین عالم و خداوند شان) که اولین ماده اش این است انسان ها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت کنند….
ماده قطعنامه در آیه ۶۰ سوره یس:
« آیا ما از شما عهد نگرفتیم ای فرزندان آدم که شیطان را عبودیت نکنید.»
شیطان: یعنی هر آن چیزی که خارج از وجود توست و در راه تو اخلال می کند و شر می آفریند، خوار راه و دزد راه تو می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#قانون_توحیدی
#جامعه_توحیدی
#توحید_مانند_قطعنامه
#مفهوم_شیطان
https://eitaa.com/bookreaders
یک بدنه از توحید یعنی غیر از خدا را عبودیت نکنید و سرسپرده این نیروی شر آفرین (شیطان) نشوید.
چرا؟! چون اطاعت غیر خدا با آن هدفی که خدا انسان را برای آن هدف آفریده در تضاد است ؛ مثل یک گیاهی که تکامل در میوه دادن است ولی اگر توسط یک سیم دست و پایش بسته شود دیگر رشد نمیکند و میوه نمی دهد ، وقتی که میوه نداد ، زنده بودنش چه فایده دارد؟ اطاعت غیر خدا چنین آفتی است برای انسان که باعث می شود انسان به تکامل نرسد و اگر به تکامل نرسد دیگر زنده بودنش چه فایده ای دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#شیطان
https://eitaa.com/bookreaders
در آیات 28-32 و 34و35 یونس درباره شریکان غیر خدا می گوید ، از این آیات می فهمیم که این شریک آن چیزی غیر از آن سنگ و بت های اسطوره ای هستند ، اینها از جنس بشر هستند، که به رقابت و شرکت با خدا انتخاب شده اند....
{آن گروه هایی که هم غیر خدا را عبادت می کردند و هم عبادت می شدند در قیامت به جان هم میافتند. آن کسی که شرک ورزیده گریبان آن شریک را میگیرد و میگوید، من تو را جای خدا قبول کرده ام حالا به این بلا دچار شده ام، شریکان هم که مورد پرستش بوده اند از تابعانشان بیزاری می جویند و میگویند ما اصلا ملتفت نبودیم که شما نظر بندگی در مقابل ما دارید }
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#شرکای_خداوند
#حاکم_غیرتوحیدی
#حکومت_غیرالهی
#یونس۲۸
https://eitaa.com/bookreaders
همه آن چیزهایی که به عنوان یک انگیزه ای برای اطاعت غیر خدا در دل شان بود فراموش می شود، معنی دیگر این که در روز قیامت این همه دلگرمی و پشت گرمی، این همه حامی و پشتیبان که به عنوان شریک برای خود قرار داده بودند نمیتوانند باری از دوش او بردارند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#اطاعت_غیرخدا
#یونس۲۹_۳۰
https://eitaa.com/bookreaders
آیه 31 سوره یونس هم اشاره به این میکند که خداوند قدرت شنوایی و بینایی داده و هم در واقع می خواهد یادآوری کند که شما انسان دارای بصیرت و نیروی فهم و خرد هستی، شما دارای قدرت شنوایی و بینایی(سمع و بصر) هستی و بناست که جواب این سوال ها را بدهی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#بصیرت #تدبر
#یونس۳۱
https://eitaa.com/bookreaders
-وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ….
۱) زنده ظاهری از مرده ظاهری مثل زن حامله ای که مرده است در حالی که می توانند فرزند زنده را از این مادر مرده بیرون بیاورند
2) به وجود آمدن موجود زنده از نطفه مرده
3) از زمین مرده هزاران ماده حیات بخش و زندگی بخش خارج می شود.
-وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ...
1) مرده ظاهری از زنده ظاهری مثل بچه ی مرده ای که از شکم مادر زنده بیرون می آید
2) انسان بعد که روحش مرده است در واقع از انسانی که ابتدا خوب بوده یعنی دارای روح زنده بوده بیرون می آید ( انسان ها خودشان روحشان را میمیرانند و الّا خداوند آنها را زنده و پاک آفریده است.
در کل همه اینها نشانه کمال قدرت پروردگار است، یک چیز زنده را از مرده ای بیرون آوردن و یک چیز مرده را از زنده ای خارج کردن
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#یونس۳۱
#قدرت_خداوند
https://eitaa.com/bookreaders
-وَ مَنْ یُدَبِّرُ الأَمْرَ…..و چه کسى امور (جهان) را تدبیر مى کند»؟
{ امور تکوینی جهان یعنی آفرینش آسمانها و زمین و این نظمی که در آن قرار دارد، نیروی جاذبه زمین، نظم و ترتیب خورشید و ماه و ستارگان، مثلا قرار گرفتن ما در حد معین از زمین که اگر نزدیکتر بود آب دریا سراسر سطح زمین را می گرفت و اگر دور تر بود آب در سطح زمین باقی نمی ماند و در اعماق فرو میرفت یا هزاران هزار قانون در آفرینش آسمان و زمین. کیست که این امور را تدبیر می کند؟!}
-فَسَیَقُولُونَ اللّهُ….به زودى مى گویند: «خدا»
-فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ….بگو: «پس چرا تقوا پیشه نمى کنید»؟!
{ خداوند میگوید ای پیامبر همینجا گریبانشان را بگیر و بگو حالا که تدبیر تکوینی ( آفرینش و نظم و امور جهان) دست خداست چرا تدبیر تشریعی عالم ( قانونگذاری دین) به دست او نباشد.
خداوند ما را آفریده است او باید برای ما قوانین تنظیم کند نه افراد ضعیف و عقل های ناقص و دانش های محدوده بشری…}
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#تدبیر_امور
#خلقت_آفرینش
#قانونگذاری
#قوانین_الهی
#یونس۳۱
https://eitaa.com/bookreaders
نتیجه گیری کلی:
خداوند انسان را آفریده -------->
خداوند انسان را با هدف تکامل آفریده------>
برای رسیدن به تکامل باید تنها خدا را عبادت کرد و برای او بندگی کرد -------->
چون خداوند انسان را آفریده پس تنها خود اوست که می تواند قانون گذاری کند ------->
قوانین خدا در قالب شریعت و دین آمده است---->
پس برای همین باید طبق فرمان خداوند به واجبات عمل کرد و فقط اطاعت منحصر به خداوند می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
https://eitaa.com/bookreaders
عبادت دو نوع است:
1.عبادت موجود، بت، قدیس (مقدس دانستن و قائل بودن نیروی مافوق طبیعت برای آن چیز مثل اعتقاد به قداست عیسی مسیح(ع) یا مادر پاکش مریم(س)....)
سجده و رکوع کردن و ستایش و نیایش کردن و احترام قلبی قائل بودن
2. اطاعت هر کسی به صورت مستقل و بی قید و شرط عبادت است اگر کسی را یک انسانی را یک جامعه انسانی را بی قید و شرط اطاعت کنید و فرمان او را در زندگی خود در جسم و جان و در عمل خود پیشوا بشمارید او را اطاعت کرده اید.
⭕️ اگر خواستیم موحد باشیم باید مراقب باشیم ندانسته عبادت نوع دوم را در مقابل غیر پروردگار عالم انجام ندهیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#روح_توحید
#نفی_عبودیت_غیرخدا
#موحد
#عبادت_غیرخدا
https://eitaa.com/bookreaders
بنا بر فرهنگ قرآنی اطاعت کردن از یک موجود غیر خدایی، خواه یک قدرت سیاسی باشد یا یک قدرت مذهبی، یک عامل درونی باشد مثل نفس و تمایلات نفسانی و شهوانی یا موجودی خارج از وجود انسان مثل یک آدمی که برای او احترام بیجایی قائل باشیم ، یعنی عبادت کردن اینها پس هر کسی از چیزی اطاعت کند او را عبادت کرده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #روح_توحید
#نفی_عبودیت_غیرخدا
#اطاعت_غیرخدا
https://eitaa.com/bookreaders
بنا بر روایتی از امام جواد علیه السلام:
حتی شش دانگ حواس را هم به کسی دادن عبادت است.
سوال؟
حرف های درست را هم گوش نکنیم؟
جواب:
آن کسی که سخن می گوید اگر از زبان خدا سخن می گوید تو در حالی که دل به او دادی ذهن و فکر و روح خود را به او سپردی یعنی داری عبادت خدا می کنی.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #روح_توحید
#نفی_عبودیت_غیرخدا
https://eitaa.com/bookreaders