#هزار_و_یک_نکته_از_قرآن_کریم (نکته 35)
💠 عدم تعلّق قدرت الهى به ممتنع 💠
«إنّ اللّه على كلّ شىء قدیر...» (طلاق، 12)
شخصى از امیر المؤمنین سؤال كرد: آیا خداوند قدرت دارد كه دنیا را در تخم مرغ قرار دهد، بدون این كه دنیا كوچك و تخم مرغ بزرگ شود؟ حضرت فرمودند: به خدا نسبت عجز و ناتوانى داده نمى شود، اما آن چیزى كه تو سؤال كردى امكان ندارد؛ یعنى قدرت به امر ممتنع تعلق نمى گیرد (نور الثقلین، ج1، ص39)
شخصى خدمت حضرت رضا علیه السلام آمد و همین سؤل را كرد؛ حضرت در پاسخ او فرمودند: آرى! خداوند این كار را ....
#استاد_قرائتی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اسلام_آیین_خشونت_یا_رأفت
↜ پاسخ دوم: جهاد ابتدایی در موارد خاصّی هماهنگ با عقل و منطق است
از قرآن مجید سه نوع جهاد ابتدایی استفاده می شود که هماهنگ با عقل و سیره تمام عقلای جهان است، و هیچ تضادّ و تنافی با رحمت و رأفت اسلامی ندارد:
1- جهاد برای خاموش کردن آتش فتنه آیه 193 سوره بقره: «وَ قاتِلوُهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدّینُ لِلَّهِ»؛ با آنها پیکار کنید؛ تا فتنه باقی نماند، و دین مخصوص خدا گردد.
پس هر کجا فتنه ای برپا گردد و راهی برای از بین بردن آن جز جنگ نباشد، به ما اجازه داده شده برای رفع فتنه، دست به جهاد ابتدایی بزنیم.
2- جهاد با طاغیان و باغیان هر گاه دو طایفه، یا دو گروه، یا دو کشور اسلامی، با یکدیگر درگیر شوند، وظیفه سایر مسلمین طبق آنچه در قرآن مجید آمده این است که اختلافات آنها را بر طرف نمایند. و اگر یکی از آنها دست از ظلم و تجاوز و تعدّی برنداشت، و علی رغم آمادگی طرف مقابل برای صلح، همچنان به هجوم و یورش خود ادامه داد، از دیدگاه اسلام «باغی» شمرده می شود. در اینجا مسلمانان اجازه دارند که به جنگ «گروه باغی» بروند و با او جهاد ابتدایی کنند؛ هر چند او با ما کاری نداشته باشد و طرف درگیری ما نباشد.
3- خداوند دستورها و برنامه هایی برای سعادت انسانها طرح کرده، و پیامبران خود را موظّف ساخته که این دستورات را به مردم ابلاغ کنند. حال اگر فرد یا جمعیّتی بر سر راه دعوت انبیاء موانعی ایجاد کنند، آنها حق دارند نخست از طریق مسالمت آمیز و اگر موانع رفع نشد با توسل به زور و جهاد اینموانع را رفع کنند.
منبع کتاب #آیین_رحمت
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#آیات_نور
#حزب دهم
پیامهای آیه فوق⇧⇩:
1- به رشد ظاهرى ثروت خيره نشويد، نظام اقتصادى بر اساس ربا روبه نابودى است. «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا»
2- نابود كردن مال ربوى، از سنّتهاى الهى است. «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» فعل مضارع نشانهى استمرار است.
3- رواج صدقه وزكات، سبب رشد واستوارى اقتصاد است. «يُرْبِي الصَّدَقاتِ»
4- رباخوار، از رحمت و محبّت الهى محروم است. «وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ»
5- رباخوار، بسيار ناسپاس و گنهكار است. او با گرفتن ربا خود را ضامن مردم، زندگى خود را حرام، عباداتش را باطل، و حرص و طمع قساوت را بر خود حاكم مىگرداند. «كَفَّارٍ أَثِيمٍ» اين آيه خداوند اهرمهايى را براى تشويق مردم به انفاق بكار برده است،
الف: آنچه دارى، ما به تو داديم از خودت نيست. «رَزَقْناكُمْ»
ب: مقدارى از آنچه دارى كمك كن، نه همه را. «مِمَّا»
ج: اين انفاق براى قيامت تو، از هر دوستى بهتر است. «يَأْتِيَ يَوْمٌ ...»
#استاد_قرائتی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#سلام_امام_زمانم 💚
مهدی جان پدر مهربانم❤️
نشاندهاند ما را در دلِ اجابت
و خواستند که بخواهیم تا بدهند!
هرچه در خواستههایَم میگردم
جز #تو خواستنی تر نمییابَم ...
▪️تعجیل در ظهور #امام_زمان صلوات
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_حضرت_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
هدایت شده از داستانهای مهدوی
🌦حضرت ولی عصر(عج)🌦
🔮موضوع : معجزات حضرت مهدی(عج)
🌹کاری از گروه بوی ظهور
🌳(داستان 481) قسمت 27
✍ شرح حال حاج ملا آقاجان زنجانی رحمهاللّه✍️
🍃💐 *خبر از فوت خود*💐🍃
🌿 ... فوت آن مرحوم اثر عجیبی در من گذاشت، من در کوچه و بازار نجف راه میرفتم و گریه میکردم و نمیتوانستم بعد از او راحت باشم تا آن که روز جمعه بعد از فوت آن مرحوم، در منزل برای آن مرحوم فاتحهای اعلام کرده بودیم، علما و فضلای نجف به فاتحهٔ آن مرحوم میآمدند تا آن که اتفاقاً آقای «حاج سیّد مرتضی واعظی سبزواری» یکی از علمای محترم مشهد مقدّس که سالها با مرحوم حاج ملا آقاجان رفیق صمیمی بود و مدّتی در کربلا ساکن شده بود از در وارد شد. نشست و گفت: برای که فاتحه گرفتهاید؟ گفتم: با کمال تأسف خبر رسیده که رفیقتان آقای حاج ملا آقاجان فوت شده و فاتحه را برای ایشان گرفتهایم، گفت: دروغ است دیشب که شب جمعه بود من او را در صحن مطهر حضرت سیدالشهداء علیهالسّلام دیدم و مدتی با او صحبت کردم. گفتم: حتماً اشتباه میکنید. زیرا این تلگرافات از نزدیکان ایشان رسیده و قطعاً ایشان فوت شدهاند، او قبول نکرد.
در این بین که ما در حال تردید با مسأله روبرو شده بودیم، یکی از دوستان آن مرحوم که شاگرد ایشان هم بود و از ایران میآمد وارد مجلس شد، بدون آن که از گفتگوی ما خبر داشته باشد گفت: دیشب در کربلا بودم وقتی از صحن مطهر حضرت سیدالشهداء علیهالسّلام بیرون آمدم با کمال تعجب دیدم حاج ملا آقاجان وارد صحن میشود! با آنکه من وقتی در ایران بودم او فوت شده بود دیشب وقتی به او رسیدم خواستم او را در آغوش بگیرم و با او معانقه کنم مثل نسیم معطری از من عبور کرد و دیگر ناپدید شد، آقای حاج سیّد مرتضی واعظی از او سوال کرد این جریان در چه ساعت بود؟ وقتی ساعت ملاقاتش را گفت ایشان فرمودند: آری من هم در همان ساعت او را در صحن حضرت سیدالشهداء علیهالسّلام دیدم. سپس خودش گفت: عجب ممکن است روح آن مرد بزرگ بوده که میدیدم. آن مرحوم میگفت: همین امشب آمدهام میخواهم زیارت دوره کرده و برگردم زیرا خانه جدیدی در زنجان گرفتهام باید زود برگردم وقتی هم از من جدا شد زود رفت که حتی من پشت سر او را ندیدم.
بعد بحثهای زیادی درباره این مسئله پیش آمد که خلاصهاش این بود ممکن است ارواح قوی بتوانند خود را پس از مرگ عیناً مثل زمان زندگیشان در دنیا برای دیگران ظاهر کنند. البته این کار قطعاً به اذن خدا و طبق مصالح الهی آن هم در شرایطی خاص صورت میگیرد.
🌷 *حاج ملا آقاجان* 🌷
(ادامه دارد) ...
📚: ارواح مهربان، ص ۱۵۷ الی ۱۵۹.
شرح مختصری از زندگی، مقام علمی و حالات معنوی استاد بزرگ اخلاق حاج ملا آقاجان زنجانی رحمهاللّه.
برگرفته از کتاب گنجینه دانشمندان و کرامات الصالحین از مؤلّف محترم شریف رازی
و اسرار انتظار و عنایات حضرت ولی عصر ارواحنافداه میباشد.
گروه ⛅🌹بوی ظهور🌹⛅
https://chat.whatsapp.com/CwfcV2Ysy4JCM5071GEki5
https://eitaa.com/booye_zohooremahdi
داستانهای مهدوی:
@booye_zohooremahdi
https://eitaa.com/booye_zohoor_resane_zohoor
☀🌈عـصـر ظـهـور🌈☀
🔹 قسمت 162
🇮🇷 *ایرانیان در دوران ظهور*🇮🇷
🏴🇵🇸 *روایت پرچمهای سیاه از خراسان تا قدس*🇵🇸🏴
➖ این روایت را عدهای از علمای سنی مانند ترمذی در کتاب سنن ج ۳ ص ۳۶۲ و احمد بن حنبل در مسند و ابن کثیر در کتاب نهایه و بیهقی در کتاب دلائل نقل کردهاند و ابن صدیق مغربی در رساله خود که در ردّ ابن خلدون نوشته، آن را صحیح دانسته. عبارت حدیث این است:
💫« درفشهای سیاه از خراسان بیرون آیند که چیزی جلودارشان نیست تا در ایلیاء (قدس) به اهتزاز درآیند.»👌❗
👈 شبیه این روایت در منابع شیعه روایت شده و احتمال دارد که این روایت جزئی از روایتِ قبلی باشد.(1)❗
👈 معنای حدیث، روشن و حاکی از تحرّک نظامی و پیشروی نیروها از ایران به سوی قدس است که بیت ایل و ایلیاء نیز نامیده میشود.👌❗
⬅️ نویسنده مجمع البحرین گفته است که « إیل به زبان عبری و یا سریانی، نامی از نامهای خداوند بزرگ است و کلماتی مانند جبرائیل، میکائیل و اسرافیل به معنای عبداللّه و تیم اللّه (بندهٔ خدا) و مانند اینها است. و ایل همان بیت المقدس است. و گفته شده بیت ایل به معنای خانهٔ خدا است چون کلمهٔ ایل به لغت عبرانی یعنی خدا» و در کتاب شرح قاموس گفته است که « کلمهٔ ایلیا نام شهر بیت المقدس است».👌❗
➖ محدثان تصریح کردهاند که مراد از این درفشهای وعده داده شده، پرچمهای عباسیان نیست (شعار دولت عباسیان، لباس و پرچمهای سیاه بود) ابن کثیر در کتاب نهایه حاشیهای بر این روایت زده و میگوید: « این درفشها آنهائی نیست که بوسیله ابومسلم خراسانی بر افراشته و حکومت بنی امیه را برانداخت، بلکه درفشهای سیاه دیگری است که همراه مهدی علیهالسّلام خواهد آمد.»(2)👌❗
👈 برخی روایات که از پیامبر صلّیاللّه علیه وآله نقل شده، بین درفشهای عباسیان که مسیر و هدفشان دمشق بوده و پرچمهای یاران مهدی علیهالسّلام که هدفشان قدس است، فرق گذاشتهاند. از آن جمله روایتی است که ابن حماد از محمّد بن حنفیه و سعید بن مسیب نقل کرده که گفت: پیامبر صلّیاللّه علیه وآله فرمود:
💫« درفشهایی از ناحیهٔ مشرق به اهتزاز درآید که مربوط به بنیعباس است و تا زمانی که ارادهٔ خداوند تعلق گیرد، باقی خواهد بود. سپس درفشهای سیاه کوچکی از ناحیهٔ مشرق بیرون آید و با مردی از نسل ابوسفیان و لشکریانش مبارزه کند و مردم را به طاعت مهدی سوق دهد.»(3)👌❗
➖ بنیعباس در نهضتشان تلاش کردند تا روایات درفشهای سیاه را به سود خود بر ضدّ بنیامیه معنا کنند و به مردم بقبولانند که ...
(ادامه دارد) ...
〰〰〰〰〰〰〰
📚: عصر ظهور، (علی کورانی)، ص ۲۳۵ و ۲۳۶.
📚:1- ملاحم و فتن ابن طاووس، ص ۴۳ و ۵۸.
📚:2- معجم أحادیث الإمام المهدی: ۱ / ۴۱۵، حدیث ۲۷۷.
📚:3- نسخه خطی ابن حماد، ص ۸۴ و ۸۵.
⛈🌤بـوی ظـهـور🌤⛈
https://chat.whatsapp.com/CwfcV2Ysy4JCM5071GEki5
https://eitaa.com/booye_zohoor_resane_zohoor
@resane_zohoor