هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســــــــله جلســــــــات
مــعــارفـــی تـــربـــیــتـــی
🔹با محـــوریت بــــــــیانات
اســــــتـــــاد مـــعــــظــــم
حـــــاج آقــــــا وطن خواه
(از شاگردان عـارف واصـل
آیــت الله سعادت پرور ره
و از مربیان نفوس)
⏰شـــنـبـه شـــــبها
بلافاصله پس از نماز عشا
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
🔻عرض سلام خدمت مخاطبین محترم،
برای دسترسی به پخش زنده جلسات
به کانال زیر مراجعه بفرمایید👇👇👇
https://eitaa.com/borhan_live
💠 خلاصه جلسه شنبه ۵ آبانماه ۱۴۰۳
🖇 استاد مجاهدی (حفظه الله)
🔰 خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه
«فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ» ترجمه: «هر كس كه غافل از خود، خويشتن را به ديگرى مشغول دارد، در تاريكيها حيرت زده بماند»
🔹توجه داده اند که ما خود را به خودمان مشغول کنیم، و به مشغولیت دیگران که اتفاقا ممکن است با آن مرتکب گناه شویم کاری نداشته باشیم.
◽️در خدمت کتاب شریف نهج البلاغه خطبه ۱۵۷ هستیم
باید به این خطبه همانند بعضی خطبه های دیگر این کتاب توجه بیشتری داشته باشیم، نکات مهم بسیاری دارد.
درادامه این خطبه داریم:
🔰«اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ عَلَيْكُمْ رَصَداً مِنْ أَنْفُسِكُمْ وَ عُيُوناً مِنْ جَوَارِحِكُمْ، وَ حُفَّاظَ صِدْقٍ يَحْفَظُونَ أَعْمَالَكُمْ وَ عَدَدَ أَنْفَاسِكُمْ.»
ترجمه: «بدانيد، اى بندگان خدا، شما را از خود نگهبانانى و از اعضايتان جاسوسانى و حافظانى راستين است، كه اعمالتان را مى نويسند و حتى شماره نفسهايتان را ضبط مى كنند.»
«اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ»
🔸یعنی توجه کنید بنده هستید
گردن کشی و قلدری نکنید، خود را عبد بدانید
🔹خیلیها بنده هستن، اما بنده پول، مقام ریاست، همسر، دنیا و شکم
🔸 تمام گرفتاریهایی که بشر دارد ازین هست که عبد نیست، پس بنده ی غیر خدا نباشید.
🔹چندبار این عبارت تکرار شده، این تکرار توجه میدهد به این که شما بنده های خدا که باید در ظاهر و در باطن بنده ی خدا باشید، از بندگی نفس، دنیا، شکم، پول و مقام در بیایید.
«أَنَّ عَلَيْكُمْ رَصَداً مِنْ أَنْفُسِكُمْ وَ عُيُوناً مِنْ جَوَارِحِكُمْ، وَ حُفَّاظَ صِدْقٍ»
🔸دوربین در جاهای مختلف چه چیزی را ثبت میکند؟ ظاهر انسان را،
نیت و عدد نفس های مارا نمیتواند ثبت کند، اما دوربین های خداوند همه چیز را ثبت میکند.
«يَحْفَظُونَ أَعْمَالَكُمْ وَ عَدَدَ أَنْفَاسِكُمْ»
🔸ثبت عدد نفس ها چه نکته ای دارد؟
📌۱ـ دقت و عمق کار آنها، فقط ظاهر نیست، دقیق و سرتاسر زندگی مارا ثبت میکنند
📌۲ـ نفس ها نعمت های الهی هستند که در برابر آنها مسئول هستیم به طوریکه در قیامت باید پاسخ دهیم
با این نفسها حرف باطل زدی، لغو گفتی باید مراقب اینها باشیم
🔹امام صادق(ع): «في كُلِّ نَفَسٍ مِن أنفاسِكَ شُكرٌ لازِمٌ لكَ ، بَل ألفٌ وأكثَرُ»
ترجمه: «براى هر نَفَسى از نفسهايت شكرى و بلكه هزار و بيشتر از هزار شكر بر تو واجب است.»
🔰آقایی خواب دید زبانش از دهانش بیرون آمده است و دراز شده است
میگفت هرچه تلاش میکردم آنرا جمع و مخفی کنم نمیشد، درعین حال که درد داشتم عده ای هم تمسخر میکردند.
🔹قیامت هم همینطور است
ناسزا گفتن، فحش دادن، متلک گفتن، حیله های شیطانی به زبان آوردن اینها گناهان زبان است که باید از آن دوری کرد
🔸به قدری کوره ذوب آهن داغ است که اگر کسی در پاتیل ذوب آهن سقوط کند فقط قدری بخار از وی باقی میماند
حدیث از پیامبر اکرم(ص): «این حرارت و آتش دنیا از آخرت آمده اما حرارت آخرت را ندارد، ۷۰ مرتبه شسته شده و درجه اش کم شده است.»
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰قابل توجه مخاطبین گرامی ⭕️زین پــس به صورت آزمـایشی بر مبنای ســـــــــلسله جلساتِ تربی
🎁 برنده هدیه پانصد هزارتومانی آزمون هفته گذشته جناب آقای امیرحسین مقیمی
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
@borhan_maaref
💠 آقای مقیمی به همه ی سوالات تستی پاسخ صحیح دادند
پاسخ ایشان به سوالات تشریحی:
❓سوال: مفهوم توبه در عبارات «تابَ عَلَیْکُم»و«تُبتُ اِلیکَ» که به ترتیب مربوط به «رابطه توبه و خداوند» و «رابطه توبه و بنده» است چیست لطفا برداشت خود را در چند خط یادداشت بفرمایید.
✅ پاسخ: «مفهوم توبه در رابطه با بنده به این معناست که او پس از آن که مقام ربوبی خداوند متعال را نادیده گرفت و از اطاعت او نافرمانی کرد و به واسطه همین عمل خود، از خدای تعالی دور شد، کنون به واسطه توبه سعی بر آن دارد که به سمت خدا بازگردد و بنده او باشد نه شیطان و هوای نفسش و این بازگشت او از مقام پست هوای نفس به مقام اعلی بندگی خدا، توبه عبد محسوب می شود اما توبه در رابطه با خدای سبحان به دو نوع بازگشت تفسیر می شود و آن این است که ابتدا پروردگار نظر رحمت بر عبد خود میکند و به او توفیق توبه کردن می دهد و سپس توبه او را به فضل خودش قبول مینماید و دو بازگشت مذکور، بازگشت و توجه از مقام عالی و ربوبی خداوند متعال به مقام مادون و پست بنده عاصی می باشد.»
❓سوال: بنا به فرموده علامه طباطبایی عبادت دو گونه است، یکی همان که توده مردم انجام میدهند و دیگری برای بندگان اهل یقین است. لطفا برداشت خود را یادداشت بفرمایید
✅ پاسخ: «دسته اول عبادت توده مردم است که قصدشان تحصیل یقین و معرفت به خداوند متعال می باشد که این دو مقامی بالاتر از ایمان و تقوی دارند لکن عبادت دسته دوم جهت جلب رضای خداوند و از روی محبت به اوست چرا که این افراد با مجاهدت های سابق خودشان در جهت بندگی خدا تحصیل معرفت و یقین نموده اند و کنون با یقین به طاعت پرودگار می پردازند مثل خوشنویسی که تحصیل مهارت نموده است و حال که خوشنویسی میکند قصدش تحصیل مهارت نیست بلکه از کار خودش لذت می برد.»
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
@borhan_maaref