هدایت شده از اقتصاد کلان، دکتر بخشی
🔟 سؤال دهم:
آیا در شرایط نرخ رشد صفر برای نقدینگی امکان دارد تورم ایجاد شود؟
✔️ پاسخ:
اگر منظور از تورم عبارت باشد از افزایش مستمر سطح عمومی قیمت¬ها، باید گفت وقتی نرخ رشد نقدینگی صفر باشد، امکان بروز این تورم وجود نخواهد داشت؛ هرچند افزایش هایی مقطعی در سطح عمومی قیمتها ممکن است مشاهده شود.
فرضا بخشی از نقدینگی راکد مانده به همهی بازارها گسیل شود که نتیجتاً میتواند برای یکبار سطح قیمتها را بالا ببرد.
اما در شرایط فعلی اقتصاد ایران که نقدینگی در کل اقتصاد درحال افزایش است، خیلی دور از ذهن میآید که بخشی از ورود مستمر نقدینگی به بازارهای مختلف را ناشی از رشد نقدینگی کل ندانیم.
@drbakhshi_eghtesadekalaan
هدایت شده از اقتصاد کلان، دکتر بخشی
درآمد بورس بازی
یادداشت اول
✔️ مقدمه
بهطور کلی همه انواع داراییهای واقعی نظیر گندم، طلا، انواع دام و طیور و اتومبیل، حتی خمیر تازه نان و ... حداکثر میتوانند دو بازده داشته باشند:
- افزایش مقدار فیزیکی دارایی
- افزایش قیمت دارایی
البته ممکن است یک دارایی، هم مقدارش و هم قیمت هر واحد آن، ثابت بماند یا کاهش یابد و یا حداقل یکی از این دو را تجربه کند. یعنی بازدهی میتواند مثبت، صفر و یا منفی باشد.
برای مثال چنانچه یک مرغ زنده یک کیلویی را هماکنون به قیمت ۱۰۰ هزار تومان بخریم و آنرا پرورش دهیم؛ بعد از یکسال ممکن است به وزن ۱.۵ کیلو برسد. اگر قیمت بازاری هر کیلو مرغ نیز به ۱۲۰ هزار تومان رسیده باشد، بنابراین ارزش بازاری مرغی که سال گذشته خریداری شده، هماكنون ۱۸۰ هزار تومان است:
۱۰۰(۱.۵)(۱.۲)=۱۸۰
در اقتصاد کلان به افزایش نیم کیلویی وزن مرغ، اصطلاحا نرخ بهره واقعی و به ۲۰ درصد افزایش قیمت، نرخ تورم گفته میشود. اگر در رابطه بالا رقم ۱۸۰ هزار تومان سمت راست را بر رقم ۱۰۰ هزار تومان سمت چپ تقسیم کنیم، حاصل ۱.۸ بهدست خواهدآمد که در اقتصاد کلان به نرخ بهره اسمی ناخالص مشهور است. ناخالص از این حیث است که عدد ۱ با ۸ دهم جمع شده است که اگر عدد یک را کسر کنیم، هشت دهم باقیمانده همان نرخ بهره اسمی (خالص) است:
(۱.۵)(۱.۲)=۱.۸
معمولاً نرخ بهره واقعی را با علامت r، تورم را با علامت π و نرخ بهره اسمی با علامت i نمایش داده میشود:
(1+r)(1+π)=1+i
یا:
(1+r)(1+π)=1+r+π+rπ
از آنجاییکه معمولا نرخ بهره واقعی و تورم در اقتصادهای پیشرفته اعداد کوچکی هستند، ضرب این رو نرخ مقدار خیلی کوچکتری را نتیجه میدهد؛ از اینرو از رابطه حذف میشود:
i≈r+π
یعنی بهره اسمی برابر با مجموع بهره واقعی و تورم است.
ممکن است یک دارایی مانند طلا یا منزل مسکونی از این دو نوع بازده، فقط تورم را تجربه کند. اما مثلاً یک خمیر تازه برای نان و یا حتی مادهای همچون رادیواکتیو درطول زمان وزنش کاهش میيابد یعنی اصطلاحاً بهره واقعیاش منفی است.
(البته توضیحی را در پرانتز عرض کنم. در این یادداشتها منظور ما از بهره واقعی صرفاً تغییرات مقدار فیزیکی محصول است، هرچند در اقتصاد کلان تعریف نرخ بهره واقعی ازجنبه ی ریشههای آن وسیعتر از تغییرات فیزیکی محصول است و تعیینکنندههای ذهنی را نیز شامل میشود؛ اما در این یادداشتها به آن موضوع وارد نمیشویم)
👇ادامه دارد ....
@drbakhshi_eghtesadekalaan
🔶️نکات طلایی برای کسب موفقیت در امتحانات پایان سال تحصیلی
2️⃣ #قسمت_دوم
🙎♂️دانش آموزان عزیز، رفقای دوست داشتنی پایه هشتم برنا
🖐سلام و عرض خداقوت
✅️با توجه به نزدیک شدن به ایام امتحانات پایان سال و همان گونه که چندین مرتبه در #صبحگاه_برنا برایتان توضیح داده ایم، برای گرفتن نتیجه مطلوب وایده آل در امتحانات پایان سال، نکات زیر خدمتتان متذکر و یادآوری می شود.
🤔 توصیه های سر جلسه امتحان :
1️⃣ دستور العمل ها را با دقت بخوانید و اگر دستورات شفاهی است ، با توجه و کامل به آن گوش دهید و همان کاری را که از شما میخواهند انجام دهید.
2️⃣ متن سوالات ورقه ی امتحانی را چند بار با دقت کامل بخوانید.
3️⃣ بعد از خواندن سوال کمی مکث کنید و ببینید طراح سوال چه چیزی از شما خواسته است.
4️⃣ توجه داشته باشید که خوب فهمیدن سوال همیشه ما را در رسیدن به نصف جواب یاری می دهد .
5️⃣ به ذهن خود مراجعه کنید و ببینید چه مطالبی در مورد سوال مطرح شده می دانید ، آنهایی را که به پاسخ سوال مربوط می شوند را در روقه بنویسید.
6️⃣ در موقع نوشتن پاسخ سوالات اول: خوش خط باشید و بعد اینکه به سراغ جزئیات بی اهمیت نروید ، چرا که در پاسخ دهی احتمال خارج شدن از مسیر اصلی زیاد است و باید پاسخ شما در راستای سوال باشد.
7️⃣ اکثر دانش آموزان وقت زیادی را صرف پاسخ به سوالات ابتدایی می کنند و در پاسخ به سوالات بعدی با مشکل کمبود وقت مواجه می شوند ، پس لازم است که شما وقت خود را تنظیم نمایید.
8️⃣ از سوالات آسان و ساده شروع کنید و مطمئن باشید که علاوه بر کاهش اضطراب امتحان ، موتور ذهن شما گرم شده و به راحتی می توانید به تمامی سوالات پاسخ دهید.
9️⃣ به نمره ی هر سوال دقت کنید ، اگر وقتتان رو به پایان است ، ابتدا به سوالاتی پاسخ دهید که نمره ی بیشتری دارد.
🔟 در مورد سؤالات تستی ، اگر نمره منفی داشته باشند، حدس زدن کار عاقلانهای نیست.
1️⃣1️⃣ اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید.
2️⃣1️⃣ عجله ای برای خروج از جلسه امتحان نداشته باشید.
#پایه_هشتم
#دبیرستان_کارآفرین_برنا
May 11
May 11
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃
🍃
همراهان گرامی ، سلام
کانال پایه های #دبیرستان_کارآفرین_برنا
وابسته به مجتمع آموزشی تربیتی
#گروه_خلاق_برنا (مجری روش میزان)
در پیام رسان ایتا :
7⃣ @borna7
8⃣ @borna8
9⃣ @borna9
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
یادگیرنده| نوآفرین| دین بنیان| خانواده محور
مجتمع آموزشی تربیتی #گروه_خلاق_برنا 🏡
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
Ⓜ️ @borna_group
🟧 @hodhod_school
🟨 @hodhodi_school
🟩 @borna_pish
🟧 @borna_midschool
🟨 @bornai_midschool
هدایت شده از مجتمع آموزشیتربیتیتحقیقاتی برنا
🌞 تابستان داغ ۱۴۰۲ در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان!
🎊 یک دنیا یادگیری، جذابیت و هیجان
🧒🏻رده سنی ۵ تا ۷ سال:
✅ بازیسازی با اسکرچ جونیور (کودکان ۵ تا ۷ سال به همراه مادر از ۵ تا ۲۱ تیر دوشنبهها و چهارشنبهها ساعت ۱۰ تا ۱۱)
🧑🏻رده سنی ۸ تا ۱۲ سال:
✅ بازیسازی با اسکرچ (۵ تا ۲۸ تیر دوشنبهها و چهارشنبهها ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰)
✅ روباتیک به روش STEM (از ۳ تا ۲۸ تیر روزهای زوج ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰)
✅ مهارت بیانپروری (۳ تا ۲۴ تیر شنبهها ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰)
🧑🏻🦱رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال:
✅ برنامهنویسی مقدماتی با پایتون (۵ تا ۲۸ تیر دوشنبهها و چهارشنبهها ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰)
✅ روباتیک با آردوینو (۳ تا ۲۸ تیر روزهای زوج ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰)
✅ ساخت پادکست (۵ تا ۲۶ تیر دوشنبهها ساعت ۱۰ تا ۱۱)
✅ گویندگی و پرورش بیان (۷ تا ۲۸ تیر روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱)
✅ فوتوشاپ برای نوجوانان (۳ تا ۲۴ تیر شنبهها ساعت ۱۰ تا ۱۲)
دانشجویان:
✅ کمپ تابستانه لذت بازیسازی (۴ تیر تا ۱۲ شهریور روزهای فرد ساعت ۹ تا ۱۳)
✅ نقاشی و تصویرسازی دیجیتال (۳ تا ۲۶ تیر شنبهها و دوشنبهها ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰)
🎁 کد تخفیف ۲۰% برای دانشآموزان و دانشجویان
🖌 اطلاعات تکمیلی و ثبتنام در:
🌐uicvgame.ui.ac.ir
📞09137500407
┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄
#مجتمع_مدارس_دانشگاه_اصفهان
#مجتمع_آموزشیتربیتی_برنا
#مدرسه_کاروکسب_برنا
#مرکزنوآوریصنایعسرگرمیدانشگاهاصفهان
🟧 @uischoolss1
🟩 @borna_group
هدایت شده از دبیرستان کارآفرین برنا
shakhes.kalan.eghtesad.pdf
5.59M
از آمار و اطلاعات اقتصادی اجتماعی کشور چه می دانیم؟
آزمون فصل7و8 هشتم.pdf
964.8K
✅️ نمونه سوالات امتحان خردادماه ریاضی
8️⃣پایه هشتم
◀️برای آمادگی و تمرین بیشتر می توانید این نمونه سوالات را حل کنید
#پایه_هشتم
#دبیرستان_کارآفرین_برنا
math8-term2-11.pdf
1.17M
✅️ نمونه سوالات امتحان خردادماه ریاضی
8️⃣پایه هشتم
◀️برای آمادگی و تمرین بیشتر می توانید این نمونه سوالات را حل کنید
#پایه_هشتم
#دبیرستان_کارآفرین_برنا
math8-term2-10.pdf
787.7K
✅️ نمونه سوالات امتحان خردادماه ریاضی
8️⃣پایه هشتم
◀️برای آمادگی و تمرین بیشتر می توانید این نمونه سوالات را حل کنید
#پایه_هشتم
#دبیرستان_کارآفرین_برنا