eitaa logo
دبیرستان کارآفرین برنا
783 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
992 ویدیو
281 فایل
متوسطه اول پسرانه تحول‌گرا پیشرو #مدارس_روش_میزان_اصفهان #توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی 🌐 borna-creative-group.ir خیابان دشتستان شمالی، ابتدای کوچه ۴۲ 📞 03132298998 ✅ شناسه مدیر دبیرستان: @mehran_karrari ✅ شناسه مدیر راهبردی مجتمع: @hamed_saadatpour
مشاهده در ایتا
دانلود
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فراق عاشقانه هایی برای او که جان یک ملت بود
واژه TRIZ برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می‌باشد : TRIZ = TEORIYA RESHENYA IZOBROTOTELSKIKH ZADATCH برابر انگلیسی آن عبارت Theory of Inventive Problem Solving (با مخفف TIPS) است که به معنای می‌باشد . این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می‌شود . (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
تاریخچه TRIZ شالوده‌های دانش TRIZ از سال 1946 توسط گنریچ آلتشولر بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه‌گذاری شد. آلتشولر که به پدر TRIZ شهره است در سال 1926 در روسیه متولد گردید ؛ اولين اختراع آلتشولر در سن 14 سالگي انجام شد و در اداره ي ثبت اختراعات مشغول به كار شد. كار او كمك به مخترعين براي ثبت اختراعاتشان بود. او در حين كار، گاهي به حل مسائل فني آنان كمك مي كرد. در اين دوران بود كه او دريافت حل مسائل فني كه منجر به اختراع و نوآوري مي شود به اصول و روش‌هايي فراتر از تكنيك هاي خلاقيت شناخته شده تا آن هنگام نياز دارد . این دانش با نامها و عنوانهای توصیف‌گر مختلفی همانند نوآوری نظام‌یافته ، خلاقیت اختراعی ، فناوری خلاقیت و نوآوری ، روش‌شناسی اختراع ، الگوریتم اختراع ، روش‌شناسی حل مساله‌های ابداعی ، روش‌شناسی حل ابتکاری و ابداعانه مساله ، مهندسی خلاقیت و نوآوری ، روش‌شناسی خلاقیت ، خلاقیت‌شناسی اختراع ، خلاقیت‌شناسی فناوری و مواردی از این قبیل نامیده می‌شود . عبارت است از يك دانش انسان گراي مبتني بر روش شناسي نظام يافته براي حل ابداعانه ي مسئله عبارت است از نوعي رويكرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فناوران پايه و اساس Triz سيستم فني سطح نواوری قانون ایده الی تضاد ها تکامل سیستم فنی (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
در تكنيك TRIZ از ابزار هاي زير براي حل ابداعي مسئله استفاده مي شود. ARIZ ( الگوريتم حل مسائل ابداعي) ابزار هاي اصلي – اصل ها ابزار هايي كه براي غلبه بر تضادهاي تكنيكي مورد استفاده قرار مي گيرند، اصول نام دارند. اصل ها پيشنهادي براي انجام يك اقدام خاص، درون سيستم فني ارائه مي دهند. آلتشولر پس از بررسي اسناد بسيار زياد اختراعات متوجه شد كه 40 اصل وجود دارد كه به ما كمك مي كند تا راه حل هاي متعدد و متنوعي را براي حل مسئله هاي مختلف پيش رويمان توليد كنيم و آن ها را در عمل به كار گيريم. ابزار هاي اصلي – استانداردها استانداردها، قانون هاي ساختار يافته اي هستند براي تركيب و بازسازي و نوسازي سيستم هاي فني. استانداردها دو كاركرد را انجام مي دهند: استانداردها به ما كمك مي كنند تا سيستم موجود را بهبود بخشيم يا يك سيستم جديد را با تركيب كردن بسازيم. استانداردها كارآمد روش ترسيم يك مدل گرافيكي از مساله هستند. اين مدل، شي- اثر (s-Field ) ناميده مي شوند. ابزار هاي اصلي ARIZ (الگوريتم حل مسائل ابداعي) ابزار محوري تحليل در TRIZ است. اين ابزار از گام هاي متوالي شكل گرفته كه به وسيله ي آن، امكان توليد راه حل براي مساله هاي پيچيده فراهم مي شود. آخرين ويرايش ARIZ شامل 9 گام به ترتيب زير مي باشد: گام 1: تحليل مسئله گام 2: تحليل مدل مسئله گام 3: فرموله كردن نتيجه نهايي ايده آل (IFR ) گام 4: استفاده از اشياء و منابع ميداني بيروني گام 5: استفاده از بانك هاي اطلاعاتي گام 6: تغيير مساله يا فرموله كردن مجدد آن گام 7: تحليل روشهايي كه تضاد فيزيكي را حل مي كنند. گام 8: پياده سازي راه حل يافت شده گام 9: تحليل گام هايي كه منجر به رسيدن به راه حل شده اند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
بیان ساده از روش TRIZ : در این روش گفته شده است که هر مسئله ای از دو بخش تشکیل گردیده است. به این معنا که همواره از برخورد و تصادم دو موضوع متناقض یک مسئله یا یک پرسش ارزشمند خلق می گردد و این دو متضاد همواره دو خواسته هستند که یکی افزاینده ، بالا رونده ، مثبت و بهبود یابنده و دیگری کاهنده ، منفی یا تضعیف شونده اند. مثلا در مورد ماشین: عنصر بهبود یابنده: سرعت | استحکام عنصر تضعیف شونده: مصرف سوخت | وزن مسئله پژوهشی : 1. آیا می توان اتومبیلی ساخت که هر چه سرعتش بیشتر شود مصرف سوختش کمتر گردد؟ 2. آیا می توان در ساخت اتومبیل از موادی استفاده کرد که استحکام بیشتر و وزن کمتر داشته باشند؟ (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
تکنیک اسکمپر SCAMPER Technique به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی را از داخل محصولات و خدماتی که قبلا ارائه کرده اید پیدا کنید. جایگزینی (Substitute) ترکیب (Combine) سازگار کردن (Adapt) اصلاح (Modify) کاربردهای دیگر (Put to Another Use) حذف (Eliminate) وارونه کردن (Reverse) - هر آن چیزی که شما می توانید در محصولات و خدماتتان جایگزین کنید را بهش فکر کنید. به جای …….. .از چه چیز دیگه ایی می توانم استفاده کنم؟ - ترکیب کردن در تکنیک اسکمپر می تواند به معنی ترکیب دو محصول، خدمات، اهداف و … برای رسیدن به یک رویکرد جدید باشد - با سازگار کردن محصولات وخدمات خود به طور خاص به بازار ممکن است بتوانید یک مخاطب کاملا جدید پیدا کنید بدون این که نیاز به نوآوری محصولی جدید باشد. - اصلاح کردن به تغییراتی که می توانید برای محصول خود انجام دهید، متمرکز است. - محصولات و خدمات خود را با یک تغییر به شکل جدید وارد بازار کنید. - به جای حذف تمام محصولات از خط خود، ایده ای برای از بین بردن یکی از ویژگی های خاص یا مواد قابل استفاده در محصول خود را حذف کنید. - بازنگری کامل در مورد برخی از محصولات یا خدمات شما (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
تفکر انتقادی (CRITICAL THINKING) و تیزفکری: تفکری است که هدف آن ارزیابی، تحلیل سازنده و درک بهتر از مسائل برای دست‌یابی بهتر به اهداف خواهد بود. یعنی با ارزیابی و تحلیل سازنده به دنبال آن هستیم که در هر زمینه‌‌ای به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. مشاهده قبل از قضاوت | پرسش‌گری | تجزیه و تحلیل گام های مهم در تفکر نقادانه هستند. آشنایی با لغزش گاه های تفکر (مغالطات) هم به تکمیل این فرآیند کمک می کند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
گام به گام تفکر انتقادی ۱. هنگام مواجه شدن با واقعیت‌های مختلف با دقت به آن‌ها توجه کنید و واقعیت مورد نظر را مشخص کنید. ۲. سعی کنید مسأله را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید. ۳. اطلاعات را ارزش‌گذاری کنید. ۴. اگر داده‌های ما مبهم است باید آن‌ها را واضح و شفاف کنیم. ۵. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را دوباره بررسی کنید و یا آن‌ها را نقد کنید. ۶. داده‌ها و اطلاعات را ارزیابی کنید و با مطرح‌ کردن سؤالات مختلف یا مقایسه داده‌ها، آن‌ها را نقد کنید. ۷. در فرایند تفکر انتقادی باید همواره به دنبال دلایل و شواهد تأیید کننده یا رد کننده پدید‌ها،‌ دیدگاه‌ها،‌ احتمال‌ها و … باشیم. ۸. تفکر بدون انعطاف‌پذیری معنا ندارد. هر که بهتر فکر کند یعنی انعطاف‌پذیری بیشتر در تفکر خود دارد. ۹. پس از مشاهده‌، جمع‌آوری اطلاعات، ارزیابی آن‌ها و حاصل کردن اطمینان از آن‌ها باید طبق هدف خودتان تصمیم بگیرد و سپس عمل کنید. ۱۰. رعایت استقلال در تفکر. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school