eitaa logo
فقه بورس
132 دنبال‌کننده
36 عکس
1 ویدیو
5 فایل
کارگاه و درس خارج فقه بورس توسط #آیت‌الله_علیدوست #پنج‌شنبه_ها ساعت 10 قم، مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی ارتباط با ادمین @tasnym110
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری کارگاه درس خارج فقه بورس توسط حضرت آیت الله علیدوست باحضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان زمان: از 7 آذرماه 1398. هرهفته پنجشنبه ها ساعت 10 صبح. مکان: مدرس 22 مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی مزایا: طلاب فعال در مراکز هدايت علمي-تربيتی با مراجعه به مديران مراکز و انتخاب اين درس از مزايای فعاليت‎های کاربردی و مهارتی بهره‎مند می شوند. سرفصل‌ها: 1- سهام و معاملات آن 2- صکوک و معاملات آن 3- ابزارهای مشتقه و معاملات آن 📈 📉@boursefiqhi
برگزاری کارگاه درس خارج فقه بورس توسط حضرت آیت الله علیدوست باحضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان و کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار زمان: از 7 آذرماه 1398. هرهفته پنجشنبه ها ساعت 10 صبح. مکان: مدرس 22 مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی مزایا: طلاب فعال در مراکز هدايت علمي-تربيتی با مراجعه به مديران مراکز و انتخاب اين درس از مزايای فعاليت‎های کاربردی و مهارتی بهره‎مند می شوند. @boursefiqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴👆👈توصیه رهبرانقلاب به سرمایه‌گذاری مردم در بورس 🔸👈در مورد عموم مردم، توصیه‌ی من به مردم مکرّراً گفته شده. عرض من این است به مردم عزیزمان که از کالای ساخت داخل حتماً استفاده کنند 🔸👈 و آن کسانی که میتوانند، در سرمایه‌گذاری‌های مولّد حتماً شرکت کنند، از جمله در همین تعاونی‌ها یا یک جاهایی در 📈 📉@boursefiqhi
فقه بورس
#فقه_بورس #درس_خارج برگزاری کارگاه درس خارج فقه بورس توسط حضرت آیت الله علیدوست باحضور حجت الاسلا
🌺🌺🌺💐🌸🌸🌸 توجه توجه ✅ جلسه، در مدرس 22 مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار خواهد شد. 🌿🌿🌿🌿
🌺باتقدیر و تشکر از شرکت کنندگان عزیز در کارگاه امروز 🌸قابل توجه طلاب عزیز و فضلای ارجمند. ✅صوت کارگاه به زودی در کانال بارگذاری خواهد شد. ✅همچنین گزارش کارگاه ارائه خواهد شد. 📈 📉@boursefiqhi
جلسه اول کارگاه درس خارج فقه بورس
فقه بورس - جلسه 1.mp3
19.66M
📢 صوت جلسه اول 🖌 الزامات گفت گوی اجتهادی موفق از مسایل نوپیدا 🖌 تاریخچه شکل گیری بورس و ایجاد شرکت‌ها 🖌 مشروعیت شخصیت حقوقی و موضوع بودن آن برای احکام شرعی 🔰جلسه ۱ 📆 تاریخ: پنجشنبه ۱۳۹۸/۹/۷ 📈 📉@boursefiqhi
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 1 📜تاریخچه تشکیل شرکت سهامی؛ حجت الاسلام و المسلمین یک جنگی است میان مسلمان‌ها و مسیحی‌ها به اسم جنگ‌های صلیبی. جنگ‌های صلیبی از 1095 (448 قمری) میلادی شروع می‌شود و تا حدود 1291 (690 قمری) ادامه دارد. یعنی حدود 200 سال ادامه داشته است. در این سال‎ها 9 جنگ رخ داده به این صورت که میان جنگ ها یک آتش بس‌های 20 ساله، 40 ساله رخ می‌داد، و سپس مسلمان‌ها و مسیحی‌ها درگیر جنگ می‌شدند و دوباره میان آن آتش بس 30، 40 ساله اعلام می‌کردند. در این مدّت یک رفت و آمدهایی بین مسلمان‌ها و مسیحی‌ها اتفاق می‌افتاد. از جمله مطالبی که خود اروپایی‌ها به عنوان دستآورد جنگ‌های صلیبی، نقل کردند، آشنایی اروپایی‌ها با است که در جوامع اسلامی وجود داشته است. اروپایی ها با آمدن به کشور های مسلمان با مبحث شرکت‌ها و مفاهیم مربوط به آن از قبیل مالکیت جمعی، حصه و حصه داران، آشنا می‌شوند. سپس این‌ مفاهیم را فراگرفته و آن را پرورش و رشد داده و سازمان دهی می‌کنند. امروزه ما می‌رویم از آنها می‌گیریم می‌آوریم و در کشورهای اسلامی تحت عنوان شرکت‌های سهامی استفاده می‌کنیم. 📈 📉@boursefiqhi
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 2 📜معنای مسئولیت محدود و نامحدود؛ حجت الاسلام و المسلمین 📕مسئولیّت نامحدود؛ با ذکر یک مثال معنای آن را توضیح می‌دهم. دو نفر پولشان را روی هم می گذارند؛ مثلا هرکدام 100 میلیون می آورد و با 200 میلیون، یک مغازه‌ای در قم خریداری می کنند. سپس به صورت نسیه، مال التّجاره‌ (جنس) به ارزش 300 میلیون برای این مغازه می‌خرند. در این مثال، این دو شریک مسئول آن 300 میلیون بدهی هستند. معنای مسئولیت در اینجا این است که اگر شب، یک حادثه‌ای رخ بدهد، مثلاً در اثر اتّصال برق، مغازه آتش بگیرد و همه‌ی مال التّجاره‌ها، دکور مغازه و قفسه بندی و ...بسوزد به طوری که مغازه بعد از سوختن 150 میلیون ارزش داشته باشد. از یک طرف این دو نفر شریک بدهی دارند به ارزش 300 میلیون. از طرف دیگر دارایی دارند به ارزش 150 میلیون. دادگاه می‌آید از محل فروش مغازه، 150 میلیون را به طلبکاران می‌دهد و حکم می‌دهد که 150 میلیون باقی مانده را این دو شریک باید از سایر اموال خود و به نسبت سهم الشرکه تسویه کند. یعنی تا زمانی که بدهی تسویه نشده است این شرکاء هر چه دارند (غیر از مستثنیات دین) ازقبیل مغازه، باغ، ماشین اضافه‌، خانه‌ی اضافه و... باید بفروشند و روی آن 150 میلیونی که از فروش مغازه به دست آمده بگذارند و به طلبکارها بدهند. این را می‌گوییم مسئولیّت نامحدود به این معنا که تا تسویه‌ ریال آخر بدهی‌ها، این شرکاء به صورت نامحدود نسبت به بدهیشان، مسئولیّت دارند. 📕مسئولیّت محدود؛ در غرب پدیده‌ جدیدی که به وجود آوردند و خیلی مهم است و باید در مباحث فقهی بررسی شود این است که آمدند مسئولیّت سهامداران را محدود کردند. گفتند هر سهامداری که سهام یک کارخانه‌ای را می‌خرد، حدّاکثر مسئولیّتش در حدّ همان پولی است که داده است. مثلاً یکی یک میلیون می‌دهد مقداری سهام را می‌خرد، یکی ده میلیون می‌دهد، یکی پنجاه میلیون، یکی صد میلیون، هرکس به اندازه سهامش و در حد همان آورده مسئولیت دارد. مثلاً مثال قبل را این بار با مدل غربی‌اش ببینید. به جای دو نفر 20 نفر سهام این مغازه را خریدند به ارزش 200 میلیون و بعد هم مدیر عامل این مغازه رفته است و 300 میلیون جنس آورده است. وقتی این‌جا 300 میلیون جنس آورد همان حادثه اگر رخ بدهد به طلبکاران می‌گویند کلّ دارایی این شرکت، سوخته است و درحال حاضر ملک آن 150 میلیون می‌ارزد. در این فرض، طلبکاران فقط می توانند به نصف طلبشان که همان 150 میلیون (از محل فروش مغازه) است برسند و در این حالت، نمی توانند به اموال سهامداران رجوع کنند. بنابراین، سهامداران حدّاکثر چیزی که از دست می‌دهند همان آورده‌شان است. این را اصطلاحاً می‌گویند مسئولیّت محدود. این یک تفاوت اساسی دارد با آن فقه الشّرکه‌ای که ما در شرکت خود می‌گوییم. 📈 📉@boursefiqhi
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 3 📜شرایط تحقیق فقهی در موضوعات مستحدثه؛ ورود به مسائل نو پیدا مانند فقه بورس، کار بسیار محمودی است. اما ورود به این مباحث شروطی دارد: 1. انضباط فقهی: منظور از انضباط فقهی همان فقه جواهری و امثال ذلک است. یعنی اوّل مسئله خوب بیان می‌شود، بعد تتبّع می‌شود، اگر اقوال وجود دارد دیده می‌شود، و بعد اسناد معتبر ارائه می شود. 2. توجه به واقعیات موجود و نیاز جامعه: شرط دوم در نظر گرفتن واقعیّات حاکم، نیاز جامعه، نیاز نظام جمهوری اسلامی ایران است، والّا اگر بحث، جدید باشد، ولی فارغ از این‌ باشد که در خارج چه می‌گذرد، اثری ندارد مثلا بحث در مورد بانکها فارغ از این‌ باشد که در بحث اقتصادی بانک‌ها چه کار می‌کنند و نیاز جامعه چیست، به ما چه ربطی دارد، ما فقیه هستیم! این که نشد. همیشه آن واسطه هست. بین آنچه که گفته می‌شود و آنچه در صحنه‌ عمل باید به کار بیاید. لذا یک نگاه ما به انضباط فقهی است و یک نگاه ما؛ به تعبیر حجّت مطلق عصر؛ حوادث واقعه است. 3. کارگشایی: شرط سوم این است که بحث فقهی علاوه بر دو شرط قبل، حتی الامکان با هدف کارگشایی مشروع صورت گیرد وگرنه برای هر موردی، متعرّض شویم و بگوییم «لا یجوز»، «یحرم»، مشکل حل نمی شود؛ البتّه اگر برهان اقتضاء کند که حتماً باید گفت. 4. موضوع شناسی به روز و دقیق: در بسیاری از مسائل نو پیدا یا موضوع شناسی دقیق نیست یا به روز نیست. به عبارت دیگر افراد از طریق خودش وارد نمی‌شوند. ممکن است برای تعریف مصطلحاتی که به کار می‌بریم برویم کتاب لغت را نگاه کنیم یا حتّی برخی از کتاب‌های حقوقی را نگاه کنیم،مثلاً فرض کنید بورس چیست. پاسخ آن در کتاب هست که چهل سال پیش نوشته شده است، پنجاه سال پیش نوشته شده است. امّا کسانی که یک پایشان قم است، یک پایشان تهران است، یک پایشان در حوزه است و یک قدمشان در سازمان بورس است. این خیلی فرق می‌کند. 5. «علی الفرض» جواب ندادن: شرط پنجم ورود به مسائل نو پیدا «علی الفرض» جواب ندادن است که از شرط دوم نشأت می‌گیرد. دوست دارم بعد از کلاس زحمات بعضی از بزرگان را راجع به سرقفلی ببینید. حالا این‌جا نام نمی‌بریم. (البتّه من در کتاب فقه و حقوق قراردادها (ادلّه‌ عام قرآنی)، اسامی را آورده ام.) علی الفرض مثلا اینکه سر قفلی اگر اجاره باشد کذا، اگر هبه‌ معوّضه باشد کذا، اگر عاریه باشد، اگر... در حالی که می‌گوییم آن چیزی که هست باید مورد بحث قرار گیرد. 📈 📉@boursefiqhi
🌺🌺🌺قابل توجه عزیزان🌺🌺🌺 📚کارگاه و این هفته (14 آذر) برگزار .⛔️ جلسه دوم: پنج شنبه 21 آذر (هفته آینده) در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، قم برگزار می شود. 📈 📉@boursefiqhi
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 4 📜 سه موضوع قابل بحث در خصوص شرکت؛ سه موضوع در این‌جا مطرح شد که ممکن است آن را به عنوان اصل موضوعی مطرح کنیم، آدرس بدهیم، بعداً خود افراد بروند دنبالش. حتّی کنند، کنند. آن سه تا بحث چه بود؟ 📕۱. شخص حقوقی: شخصیّت حقوقی مقابل شخص حقیقی. یعنی ما یک پدیده‌ای را تصوّر کنیم که انسان نیست، ولی دارد مثل یک انسان با او رفتار می‌شود. آیا این را می‌توانیم در فقه از یک طرف و در نصوص دینی از طرف دیگر تصوّر کنیم. اگر جواب منفی است که منفی است اما اگر جواب مثبت است چه کسی، کجا، چگونه. اگر ما این را سد کنیم می‌دانید که دیگر باب شرکت بسته می‌شود و در اینصورت آنچه ما امروزه به عنوان شرکت تلقّی می‌کنیم غیر اسلامی می‌شود. آیا در صدر اسلام نداشتیم؟ 📕 ۲. مسئولیّت محدود: درمورد مسئولیت محدود شرکا در شرکت توضیح دادند. آیا این بنیان دارد یا ندارد؟ ممکن است ما بگوییم مسئولیّت محدود را قبول نمی‌کنیم. بخشی را شرکت بدهد و بخشی را هیئت مدیره بدهد یا مدیر عامل بدهد. این‌جا یک مقصّر هم پیدا کنیم و بگوییم مقصّر بوده است. چرا شرکت به این روز افتاد. اگر تقصیری تصوّر شود بگوییم او مسئول است. 📕۳. این همانی یا نا این همانی شرکت: شرکت‌هایی که در فقه داریم اقسامی دارد. آیا آن شرکت‌ها با این شرکت‌های روز چه مناسباتی دارند. ╔══════════╗ 📑@boursefiqhi 📑 ╚══════════╝