شرح حکمت ۷۱ نسبت بین عقل و سخن.mp3
3.37M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت71 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#شرح_حکمت۷۲
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🔹 شناخت چهره فریبنده دنیا
🔰 در حکمت ۷۲ می خوانیم :
💠 «الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ؛ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»
یعنی ؛ " دنیا بدن ها را فرسوده ولی آرزوها را تازه می کند، مرگ را نزدیک ولی خواسته ها را دور و دراز می سازد ، کسی که به آن دست یابد ، خسته می شود و کسی که به آن نرسد رنج می برد. "
🔻 همچنان که دقت فرمودید، موضوع این حکمت شناخت چهره خطرناک ، فریبنده و آسیب زنندهٔ دنیایی است که فنا در ذات آن قرار دارد.
🔻مولا علی (علیه السلام) ، در همین رابطه در خطبهٔ ۱۱۴ نهج البلاغه ، اینگونه به ما هشدار می دهند که دنیا چگونه است؟ می فرمایند : " آری همانا دنيا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونی ها و عبرت گرفتن است، از نشانه نابودی آنکه روزگار کمان خود را به زِه کرده، تيرش به خطا نمی رود و زخمش بهبودی ندارد؛ زنده را با تير مرگ هدف قرار می دهد و تندرست را با بيماری از پا در می آورد و نجات يافته را به هلاکت می کشاند."
🔻مولا علی (علیه السلام) باتوجه به این چهرهٔ مخفی و خطرناک و فریبنده دنیاست، که به فرزند عزیزشان امام حسن (علیهالسلام)، در بند دوم از نامه ۳۱ اینگونه مینویسند: " با بررسی تحوّلات ناگوار دنیا، به او (یعنی به قلب) آگاهی بخش و از دگرگونی روزگار و زشتی های گردش شب و روز او را بترسان، تاریخ گذشتگان را بر او بنما و آنچه بر سر پیشینیان آمده است به یادش آور. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۲ شناخت چهره فریبنده دنیا.mp3
3.21M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت72
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلامحسین،عزیزدلم،امامحسین(ع)..♥!
@brjko1402
#شرح_حکمت۷۳
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🔹ادب معلّمی
💠 مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ
⚜ در حکمت ۷۳ امیرالمؤمنین (عليهالسلام) میفرمایند:
" کسی که خود را رهبر و پیشوای مردم قرار میدهد، باید پیش از آنکه به تعلیم دیگران بپردازد، خودش را بسازد و پیش از آنکه با گفتارش تربیت کند، با کردارش تربیت کند؛ زیرا کسی که خودش را تعلیم میدهد و تربیت میکند، بیشتر از کسی که دیگران را تعلیم میدهد و تربیت میکند، شایسته تکریم است."
🔻 امیرالمؤمنین(عليهالسلام) در همین رابطه، در نقطه مقابل، کسی را که دیگران را ارشاد میکند و خودش در غفلت است، برای هدایت دیگران سخنان زیبا میگوید و خودش در ضلالت است را در حکمت ۱۵۰ معرفی میفرماید؛ آنجا میفرمایند که:
" مانند کسی مباش که بدون عمل صالح، به آخرت امیدوار است؛ توبه را با آرزوهای طول و دراز به تأخیر میاندازد؛ در دنیا مانند زاهدان سخن میگوید، ولی در رفتار مانند دنیا پرستان است؛ اگر نعمت ها به او برسد، سیر نمیشود و در محرومیت قناعت ندارد؛(در ادامه میفرمایند که:) دیگران را پرهیز میدهد، ولی خودش پروا ندارد؛ به فرمانبرداری خدا امر میکند، ولی خودش مطیع نیست؛ نیکوکاران را دوست دارد ولی رفتارشان را ندارد و گناهکاران را دشمن میدارد، ولی خودش یکی از گناهکاران است. (در ادامه باز دوباره علی علیهالسلام اینگونه میفرمایند که:) چنین آدمی برای دیگران که گناه کمتر از او دارند، نگران است و بیش از آنچه که عمل کرده، امیدوار؛ اگر بی نیاز گردد، مست و مغرور می شود و اگر تهی دست گردد، مأیوس و سست. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۳ ادب معلمی.mp3
2.89M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت73
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر واقعی از لحظه انفجار بمبی اتم در زیر دریا 😳
@brjko1402
🌱 نگوئید جا ماندهایم!
کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست.
جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین به ذهنش هم نمیرسد و علاقهای ندارد.
اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست ، خیری بوده و ثواب نیت را بردهاید. شاکر باشید و نگوئید جاماندهایم.
▫️ آیتالله جوادی آملی
@brjko1402
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیماران و امام زمان(اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب 🤲🤲)
@brjko1402