🌼 #حدیث🌼
🥇امیرالمؤمنین علی{صلوات الله علیه}
🍃 إيَّاكَ وَ الْإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ الثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُكَ مِنْهَا وَ حُبَّ الْإِطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّيْطَانِ فِي نَفْسِهِ لِيَمْحَقَ مَا يَكُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنِينَ
🌿 هشدار از خود پسندی :
مبادا هرگز دچار خود پسندی گردی و به خوبی های خود اطمینان كنی،و ستایش را دوست داشته باشی،كه اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به توست،و كردار نیك،نیكوكاران را نابود سازد.
📚نهج_البلاغه،نامه ۵۳
#امیرالمؤمنین
#میلاد_امام_علی
قسم او کشته نمی شود مگر اینکه من کشته شوم.
که حضرت(س) به این وسیله آن پلید را از قصدش منصرف کرد.(۹)
9⃣مجلس عبیدالله در کوفه :
شیخ مفید نقل می کند که؛
📋《وَ أُدْخِلَ عِيَالُ الْحُسَيْنِ(ع) عَلَى ابْنِ زِيَادٍ فَدَخَلَتْ زَيْنَبُ أُخْتُ الْحُسَيْنِ(ع) فِي جُمْلَتِهِمْ مُتَنَكِّرَةً》
♦️اهل بیت امام حسین(ع) وارد کاخ ابن زیاد شدند، حضرت زینب(س) در بین آنها با بی اعتنایی به ابن زیاد وارد کاخ شد و به گوشه ای از کاخ رفته وکنیزان حضرت(س) دور تا دور حضرت(س) قرار داشتند.
در این هنگام عبیدالله پرسید :
📋《مَنْ هَذِهِ الَّتِي انْحَازَتْ نَاحِيَةً وَ مَعَهَا نِسَاؤُهَا؟》
♦️این زن چه کسی است که از سایر اسراء جدا شده و دور تا دور او را کنیزانش فراگرفته است؟
کسی به او جواب نداد.
سؤالش را تکرار کرد و باز هم کسی جواب نداد.
دفعه سوم یا چهارم یکی از زنها گفت :
📋《هَذِهِ زَيْنَبُ بِنْتُ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص)!》
♦️این زینب دختر فاطمه(س) دختر رسول اکرم(ص) است.(۱۰)
بعد از این که ابن زیاد، حضرت زینب(س) را شناخت، چنین گفت :
📋《كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟》
♦️رفتار خدا با برادر و خاندان خود را چگونه دیدی؟
زینب کبری(س) جواب داد :
📋《مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلَاً!》
♦️من جز خير و زيبايى چيزى نديدم.(۱۱)
🔟مجلس یزید در شام :
وقتی کاروان اسرای کربلا وارد کاخ یزید شد، مجلسی رسمی متشکل از بزرگان شام و نمایندگان ادیان در کاخ تشکیل شد.
و در این هنگام، به دستور یزید، اسراء را وارد مجلس کردند در حالی که چشم ها، همه به اسراء می نگریستند.
در این حین حضرت زینب(س) خطاب به یزید لعین فرمود :
📋《یَابنَ الطُلَقَاء! اَ مِنَ العَدلِ يَابن الطُّلقاءِ تَخديرُكَ حَرائِرِك وَ اماءَكَ وَسُوقُك بَناتِ رَسُولِ اللهِ(ص) سَبايَا؟
قَد هَتكْتَ سُتورَهَنَّ وَ ابْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الأعْداءُ مِن بَلَدٍ الى بَلَدٍ وَ يَسْتَشرِفْهُنَّ اهْلُ المناهِلِ وَالمعاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ القريبُ والبعيد!》
♦️آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پردهها قرار دادهاى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كردهاى، پردههاى حرمت آنان را دريده، چهرههايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مي گردانى، آنگونه كه مردم شهرها و آبادىها و قلعهها و بيابانها به آنان مي نگرند و دور و نزديك، چهره آنان را تماشا می كنند؟(۱۲)
1⃣1⃣در مدینه :
بعد از حضور و استقبال مردم مدینه از کاروان اهل بیت(ع) و ایراد خطبه توسط امام سجاد(ع)، حضرت زینب کبرى(س) خود را به مسجد حضرت رسول اکرم(ص) رساند و در حالى که دو طرفِ درِ مسجد را گرفته بود، خطاب به حضرت رسول خدا(ص) عرضه داشت :
📋《یَا جَدَّاهْ! إِنِّی نَاعِیَةٌ إِلَیْکَ أَخِیَ الْحُسَیْنَ وَ هِیَ مَعَ ذَلِکَ لَا تَجِفُّ لَهَا عَبْرَةٌ وَ لَا تَفْتُرُ مِنَ الْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ وَ کُلَّمَا نَظَرَتْ إِلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ تَجَدَّدَ حُزْنُهَا وَ زَادَ وَجْدُهَا》
♦️یا جدّاه! من خبر مرگ برادرم حسین(ع) را براى تو آورده ام.
زینب(س) پیوسته گریه مى کرد و اشک و آهش تمامى نداشت.
و هر بار که به برادر زاده اش على بن الحسین(ع) مى نگریست، اندوهش تازه و غمش افزوده مى شد.(۱۳)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
سِرّ نی در نینوا می مانْد اگر زینب نبود
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
چهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ
پشت ابری از ریا می ماند اگر زینب نبود
چشمه فریاد مظلومیّتِ لب تشنگان
در کویر تفته جای می ماند اگر زینب نبود
زخمه زخمی ترین فریاد در چنگ سکوت
از طراز نغمه وا می ماند اگر زینب نبود
در طلوع داغ اصغر، استخوان اشک سرخ
در گلوی چشم ما می ماند اگر زینب نبود
ذوالجناح دادخواهی، بی سوار و بی لگام
در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود
در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشتِ کوه فتنه ها می ماند اگر زینب نبود
👤احمد زاده
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۹۴
۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۱۴
۳)اللهوف ابن طاووس، ص۱۱۶
۴)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۰
۵)اللهوف ابن طاووس، ص۸۲
۶)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷
۷)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲
۸)مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۱۳
۹)المنتظم ابن جوزی، ج۵، ص۳۴۱
۱۰)الارشاد شیخ مفید، ج۲، صص۱۱۵ - ۱۱۶
۱۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۶۰
۱۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴
۱۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۷
@navaye_asheghaan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظه باز کردن درب حرم مطهر حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) توسط شهید حاج قاسم سلیمانی
🔹انتشار به مناسبت شهادت حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)
مسئول سازمان بسیج مداحان استان مرکزی:
نقش مدافعین حریم سلامت در دیار ابن سینا و طب الهام بخش جهانی با هیچ سرزمینی قابل قیاس نیست؛ مردم به توصیه های بهداشتی عمل کنند
مسئول سازمان بسیج مداحان تصریح کرد: با استعانت از خدای متعال و توسل به اهل بیت(ع) و تمکین به ساز و کارهای اعلامی قرارگاه بهداشت و درمان بویژه عدم خروج غیر ضروری از منزل، به زودی آهنگ پیروزی بر ویروس منحوس کرونا نواخته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری بسیج از اراک ، سروان پاسدار ابوالفضل ربیعی، در یادداشتی با تاکید بر ضرورت رعایت دستورات بهداشتی، تصریح کرد: آنچه مهم است تحلیل وحیانی و عقلانی این حادثه، کنترل منظم و کاهش عوارض آن با بهره گیری از ابزار و نیروی انسانی متخصص و متعهد و اثبات فن سالاری و شایسته باوری ایرانی - انقلابی است.
مسئول سازمان بسیج مداحان استان مرکرزی در این یادداشت آورده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً وَإِلَیْنَا تُرْجَعُونَ
و ما شما را با شرور و خیرات آزمایش می کنیم، و بالأخره همه به سوی ما بازمی گردید. (انبیاء - 35)
همزاد با رشد و تعالی انسان همواره آسیب ها و ناهنجاری های خطرساز جوامع بشری را تهدید کرده و می کند. هفت اپیدمی "وبا"ی وارداتی در دو قرن اخیر ده ها هزار از ایرانیان را به کام مرگ کشید. بنابراین شیوع ویروس منحوس کرونا که این روزها کره ی خاکی را تهدید می کند نباید پدیده ای نو تلقی شود.
آنچه مهم است تحلیل وحیانی و عقلانی این حادثه، کنترل منظم و کاهش عوارض آن با بهره گیری از ابزار و نیروی انسانی متخصص و متعهد و اثبات فن سالاری و شایسته باوری ایرانی
انقلابی است.
که در این راستا نکاتی قابل ذکر و توجه است:
ویروسی که میلیاردها از آن، تنها قوطی کبریتی را پر می کند، از دایره مخلوقات الهی بیرون نیست. و به برهان حکمت حق تعالی، شر مطلق نبوده و قطعا در نظام احسن و تدبیر الهی، اگر شری می آید ممزوج با خیر کثیر است.
ملتی که در ماه رجب از باری تعالی انصراف جمیع شرور دنیا و آخرت، مسئلت می نماید، بر این باور است که مهلک این ویروس منحوس (با وسیله یا بی وسیله ) خدای متعال است.
تفسیر توحیدی حوادث، منافاتی با مهندسی تاثیر شیطان های جنی و انسی ندارد.
چه دست پلید عوامل شیطانی صهیونیست آمریکایی در حدوث و اشاعه دخیل باشد؛ (که در تاریخ وحوش اروپایی و آمریکایی کم نیست و سند آن شهیدان و جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی و خون های آلوده فرانسوی می باشد.) و چه عوامل دیگری نقش داشته باشند، آنچه درک و تبیین آن بر همه بویژه خواص لازم است، موج سواری استکبار جهانی و لاشخورهای رسانه ای آن ها بر این حادثه است که البته ضامن شکست دشمن در این جنگ نابرابر رسانه ای، اعتماد مردم به مسئولین و رسانه ملی خواهد بود.
نقش مدافعین حریم سلامت در دیار ابن سینا و طب الهام بخش جهانی او بدون تردید با هیچ سرزمینی قابل قیاس نیست. هر آنچه نسل گذشته ی این فرشتگان سلامت را در خط مقدم جبهه ها و زیر شدید ترین حملات زمینی و هوایی لباس سبز و سفید می پوشاند، باعث شد نسل امروزشان با ایستادگی تحسین برانگیز، تقدیر رهبری عزیز و اعجاب ملت را در کارنامه افتخار آفرینشان ثبت کنند. قدشان آسمانی و قدمشان کربلایی ان شاءالله
و اما ملت سترگی که آزمون های تاریخی و خصوصا 40 ساله ی اخیرش و پایداری و استقامتش الگوی مردان و زنان آزاده ی عالم شده است، با سرفرازی این آزمون را از تهدید به فرصت تبدیل کرده و با استعانت از خدای متعال و توسل به اهل البیت (ع) و استمداد از روح ملکوتی امام راحل عظیم الشأن(قدس سره) و ارواح طیبه شهدا خصوصا سردار دل ها و با پیروی از هدایت های رهبر معظم انقلاب(دام ظله العالی) و تمکین به ساز و کارهای اعلامی قرارگاه بهداشت و درمان بویژه لزوم قرنطینه خانگی و عدم خروج غیر ضروری از منزل، به زودی آهنگ پیروزی بر ویروس منحوس با حلول ماه شعبان و ولادت با سعادت صاحب لوای تمدن آخرالزمانی (عج) نواخته خواهد شد. ان شاءاللهa