📝 بخوانید | غربزدگی و استاندارهای دوگانه
#یادداشت_دانشجویی
در بحبوحه اتفاقات، تنش های موجود، اعتراضات و درگیری های میان مردم و پلیس فرانسه، تصویری از یک دختر که تعدادی لباس مارکدار و فاخر به نام زارا در دست داشت و از فروشگاه در حال فرار بود در فضای مجازی وایرال شد که بسیار مورد توجه کاربران و فعالین مجازی قرار گرفت. یکی از این واکنش های متفاوت و جالب، واکنش یکی از این فعالین مجازی بود که برایش غیر قابل باور و جالب بود که چرا یک سفید پوست اروپایی اهل فرانسه دست به چنین اقدام زشتی میزند و تازه از این اقدام نیز خرسند است؟ او برایش قابل تحمل تر بوده که یک سیاه پوست و یا یک آفریقایی بتواند این کار را بکند، اما یک سفید پوست اروپایی هرگز!
ابتدا باید به دو سوال پاسخ دهیم
📍این نگاه های افراطی و نژاد پرستانه از کجا آمده؟
📍 آیا این دست اتفاقات و چنین رخداد هایی از چنین جمعیت و مردمی و چنین دولت های برآمده از آنها بعید است یا نه؟ آیا میتوانیم انتظار چنین رخداد هایی را حتی در سطح بسیار بالایی ببینیم؟
پاسخ این پرسش ها را در ادامه مطرح خواهیم کرد. اما یک نکته ای که بسیار اهمیت دارد اینست که فعالیت های رسانهای در بروز و نشر اتفاقات در دنیا نیز بسیار جالب است. تا دیروز اغتشاشات ایران اعتراض مدنی بود، اما امروزه اعتراضات مدنی یک کشور مثل فرانسه بر علیه دولت مستقر، میشود آشوب و قص علی هذا.
پاسخ به پرسش اول واضح است. هنوز که هنوزست ما نتوانستیم این رگه های بسیار ضعیف غرب پرستی و غرب دوستی را در دل خود و برخی از دوستان کم رنگ کرده و از بین ببریم. چه میشود که اینگونه ما وقتی خبر دزدی یک دختر فرانسوی را میشنویم باورمان نمیشود، اما وقتی همین خبر در رابطه با یک سیاه پوست آفریقایی مطرح شود به راحتی باور کرده و آن را تایید میکنیم؟! تقریبا همه ما نیز این نگاه های متاسفانه متفاوت را داریم، اما گذشته از همه اینها باید بگوییم که آنقدر دولت های اروپایی در خوب جلوه دادن خودشان موفق ظاهر شده اند که دیگر کسی خبرهایی از این دست را غیر قابل باور و نادرست میداند. برای مثال اگر بگوییم که اقتصاد انگلستان که یکی از قدرت های مهم اروپایی است، دچار ضعف و انحطاط است و یا با مشکل جدی دست و پنجه نرم میکند، کسی باور نمیکند؛ اما همین خبر در رابطه با یک کشور آفریقایی یا حتی خود ایران بسیار محتمل و اتفاقا درست و سنجیده است. حال متوجه میشویم که این نگاه ها از کجا آمده است. اما در ادامه باید به کارنامه بسیار درخشان این کشور های به ظاهر متمدن اشاره کرد. ابتدا با فرانسه آغاز میکنیم که مهد حقوق و آزادی بیان در جهان است. برای مثال در جریان استعمار کشور الجزایر، کشور فرانسه به کشتار بیش از یک میلیون نفر به بهانه آزمایش هسته ای و بر اثر تشعشعات ناشی از آن دست میزند، یا کشور بلژیک که به قطع دست کودکان کونگویی برای به کار گرفتن و به کار کشیدن پدران آنان در مزارع قهوه اقدام میکند. اخیرا نیز رفتار دولت مردان کشور فرانسه را با مردمش میبینیم. لذا باید گفت که از ملت و حکومت این چنین برآمده از آنان، انتظاری جز این که باید باشد نیست. آیا دزدی واضح و آشکار دول غربی از یکدیگر در دوران کرونا را ندیده ایم یا نکند یادمان رفته است که بر سر دزدیدن ماسک و لوازم بهداشتی با یکدیگر به نزاع پرداخته بودند و رسما دست به دزد دریایی میزدند؟
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که آنچه باعث شده وضعیت امروز اقتصادی و سیاسی کشورهای به اصطلاح جهان سومی وضعیت نابسامانی باشد، دوران استعمار چند هزار ساله همین قدرت ها و دول محبوب غربی است.
✍ محمدکاظم فهندری، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بجنورد
#هسته_بینالمللی_مقاومت
🇮🇷@bso_nkh
بسیج دانشجویی خراسانشمالی
📸 ببینید | ۲۱ تیر ۱۳۱۴ چه رخ داد؟ 🇮🇷@bso_nkh
📣 بدانید | بسته محتوایی به مناسبت فرارسیدن روز عفاف و حجاب منتشر شد
🔸 الزام قانونی به حجاب، مقدمهها و مقاومتها
👤 دکتر مهدی جمشیدی
https://vrgl.ir/5OoCi
🔸 حجاب آشکارترین نماد تظاهر دینی
👤 فاطمه شجاعی
https://vrgl.ir/zDL1p
🔸 آیا تحمیل حجاب توهین به مقام انسانیت است؟
👤 حجتالاسلام روحالله جلالی
https://vrgl.ir/hKP3j
🔸 تفاوت کشف حجاب چماقی رضاخانی با الزام به حجاب جمهوری اسلامی
👤 حجتالاسلام روحالله جلالی
https://vrgl.ir/O7YB0
🔸 منطق انقلاب اسلامی در مواجهه با حجاب
👤 دکتر مهدی جمشیدی
https://vrgl.ir/TKU6J
🔸 تمایز میان ضعف حجاب و کشف حجاب
👤 دکتر مهدی جمشیدی
https://vrgl.ir/sEAA8
🌐 #شبکه_گرا
🇮🇷@bso_nkh
Khamenei.ir985_14883882872365.mp3
زمان:
حجم:
26.67M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور. ۱۴۰۲/۴/۲۱
🇮🇷@bso_nkh
بسیج دانشجویی خراسانشمالی
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر
4_5870546804105285148.pdf
حجم:
2.41M
📝 بخوانید | متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه. ۱۴۰۲/۴/۲۱
🇮🇷@bso_nkh
بسیج دانشجویی خراسانشمالی
📝 بخوانید | متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه. ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🇮🇷@bso_
📝 بخوانید | سرخط بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
📌با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم!
↙️اینقدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود.
💠اولویت امر تبلیغ در حوزههای علمیه
🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین
❎امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد.
✅ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است.
☝️چرا این را میگوییم؟
⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟
📍هدف نهایی:
♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد
📍هدفهای میانی و ابتدائی:
🔹اقامهی قسط
🔸تشکیل نظام اسلامی
🔹اقامه و اشاعه معروف
🔸ازاله منکر
🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح
⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود.
👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند
♦️شما [علما] هم که ورثهی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفهی شما عبارت است از تبلیغ
🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید.
🏷درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته
✅در حوزههای علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت
🏷درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی
💎اولویّت حوزهها تبلیغ است. در همهی دورهها اینجور بوده امّا در دورهی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دورهی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک چنین وضعی هست، طبعاً دشمنیهای با اسلام شدّت پیدا میکند
📍تبلیغ در دورهی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت:
↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود.
↙️امروز، هم سختافزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرمافزارها.
🚨اگر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست و دچار استحالهی فرهنگی میشویم.
💠چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ:
1️⃣ شناخت مخاطب
🔍باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحلهی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.
⚠️در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است.
📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
☝️این مخاطب را بشناسید.
2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
✅تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛
🌐اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است.
⭕️جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید.
3️⃣داشتن روحیه جهادی
❎اگر روحیهی جهادی نباشد:
📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند
📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند.
👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است.
❇️وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمینشده است.
4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان
✔️در بخشهای مختلف باید مواجههی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود
👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛
♦️فردای کشور مال اینها است،
☑️ایمانشان باید محکم باشد
☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد
📍ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبهها:
❇️مسجد
❇️هیئت
❇️موعظه
💠نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی
📌اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازهی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی.
📌احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجهی اوّل، حوزهی علمیّهی قم است.
⭕️تشکیل کانونی با مأموریّتِ:
1️⃣تهیّهی موادّ تبلیغیِ بهروز
2️⃣تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی
3️⃣تربیت مبلّغ
🇮🇷@bso_nkh
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | نشست هم اندیشی و برنامه ریزی طرح سفیران مشارکت در انتخابات، با حضور مدیران دستگاه های اجرایی امروز برگزار شد.
در این نشست تعدادی از رئسای دانشگاههای استان هم حضور داشتند.
چهار راهبرد سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت که برگرفته از رهنمود رهبر انقلاب برای انتخابات پیشرو است، مورد تاکید و بحث قرار گرفت.
🇮🇷@bso_nkh
📸 ببینید | اعزام دانشجویان منتخب استان به دوره طرح ولایت
📍در این دوره ۴۰ روزه، دانشجویان به فراگیری ۶ عنوان کتاب معرفتشناسی، خداشناسی، انسانشناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست با تدریس اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) میپردازند.
🇮🇷@bso_nkh