هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بیایم ضرورت حجاب را از یک دیدگاه دیگر ببنیم.
👈از دیدگاه یک دیپلمات که عمر خویش را در سیاست گذرانده است.
#حجاب #حجاب_فاطمی
🆔 @kalamema
💠تأثیرات روزه در بهبود بیماریهای لاعلاج
💢یکی از سفارشاتی پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) به پیروان خویش، موضوع کم خوری و پرهیز از پرخوری است، به گونهای که از ایشان نقل شده است که فرمودند: «از پر کردن شکم بپرهیزید چون موجب تباهی بدن است و بیماری بر جای می گذارد و موجب کسالت نسبت به عبادت میشود، و هر کس غذایش کم باشد بدنش سالم و قلبش با صفا گردد و هر کس غذایش زیاد شود بدنش بیمار و قلبش سنگ شود.»[1] در قسمتی از سال این سفارش، رنگ و بوی واجب به خویش میگیرد و هر مسلمانی موظف است که یک ماه رمضان را روزه بگیرد و از صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن امساک کند.
✅تحقیقات دانشمندان نشان داده است که این دستور اسلام، با ادعایی که برای آن مطرح کرده است، هم خوانی دارد یعنی روزه گرفتن سبب صحت و سلامت بدن است. در ادامه به برخی از این تحقیقات اشاره میکنیم.
1⃣.در کتاب اسلام علمیترین دین بشریت فوائد روزه را این گونه شمرده است:
الف) روزه و آثار آن در خون
روزه سبب، کاهش کلسترول توتال و LDL خون (کلسترول مضر) میشود و همچنین، HDL خون یا همان کلسترولهای مفید را افزایش میدهد و پروتئین بدن بزرگسالان را حفظ میکند.
ب) روزه و بهبود تخمدان زنان
یکی از شایعترین اختلالات درونی زنان، اختلال در غدد درون ریز و نازایی ناشی از عدم تخمک گذاری میباشد که پژوهشها نشان داده روزه باعث کاهش نوروهورمونهای استرسی کورتیزول و نورآدرنالین میشود و سبب بهبود این مشکل در زنان میشود.
ج) روزه و سلامت روان
روزه اضطراب، بیخوابی و افسردگی را در افراد از بین میبرد و آرامش روان را به همراه میآورد.[2]
2⃣. در تحقیقاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده است به این نتیجه رسیدهاند که روزهداری خطر ابتلاء به بیماری ام اس را کاهش میدهد.[3]
3⃣. در تحقیقاتی دیگری که انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که روزه باعث بازسازی سلولهای بنیادی آسیب دیده میشود.[4]
4⃣. برخی از دانشمندان نیز معتقدند که روزهداری به افراد دیابتی و بیماران قلبی و عروقی کمک میکند.[5]
5⃣. در تحقیقاتی دیگری که توسط سازمان زیست و فناوری آمریکا انجام شده این گونه آمده است: «امساک کردن (روزه گرفتن) باعث بهبودی بیماری ها، کاهش استرس اکسید اسیونی همچنین باعث محافظت از عملکرد حافظه و موثر در یادگیری است.»[6]
◼️علم در حالی به آثار و فوائد روزه اعتراف کرده است که برخی از مردم فقط به این بهانه که روزهداری سطح آب بدن ایشان را کم میکند و برایشان ضرر دارد، روزه نمیگیرند، این در حالی است که تحقیقات دانشمندان این ادعا را رد میکند، زیرا بنا بر پژوهشهایی که انجام شده است، تاکنون هیچ اثر زیانباری به بهانه کم شدن آب بدن در اثر روزه اثبات نشده است.[7]
📚پینوشت
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، بیروت، 1403 ق،ج63، ص338
[2]. اسلام علمیترین دین بشریت، محمد داود نصیری الحسینی و جمعی از نویسندگان، انتشارات سیمای خورشید،1395،چاپ اول، فصل اول ، بخش روزه.
[3]. https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160526151941.htm
[4]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4102383/
[5]. https://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130426115456.htm
[6]. http://bit.ly/2IHEZFA
[7]. https://go.nature.com/2IMVqk5
#ماه_رمضان #روزه #تعارض_علم_و_دین #اسلام
🆔 @kalamema
💢 «بی نظمی» در عالم، دلیلی بر رد خدا!؟
خداناباوران چنین می گویند: «جهان پر از آشفتگی است، میلیاردها سیاره بی مصرف که به درد حیات نمی خورند، وجود دارد. در زمین هم که محل حیات است، هر روز شاهد زلزله و سیل و سونامی و ... هستیم. اکثر خشکی های زمین یخبندان یا خشک است و قابل سکونت نیست. انسان از انواع بیماری ها و ضعف ها رنج می برد. اگر این ها را خالقی طراحی کرده باشد، آیا بهتر از این نمی توانست طراحی کند؟»
✅ در پاسخ باید گفت:
1⃣ .مواردی که به عنوان آشفتگی در جهان ذکر شده است، نظم بزرگ و شگفت انگیز هستی را نفی نمی کند. این که مثلاً بدن انسان دچار بیماری می شود، نافی نظم پیچیده و عجیب بکار رفته در بدن نیست. نظم یاد شده برای اثبات وجود آفریننده کافی است. بنابراین بر فرض درست بودن سخن خداناباوران مبنی بر آشفتگی در هستی، اصل وجود آفریننده دچار چالش نمی شود. این افراد نظم های بی شمار هستی را که دلالت روشنی بر آفریننده خود دارند، نادیده می گیرند و موارد اندکی را که به گمان آن ها آشفتگی در جهان است، دلیل بر رد هستی آفرین قرار می دهند.
2⃣ .می گویند میلیاردها سیاره بی مصرف در جهان وجود دارند. لب این استدلال این است که من فایده ای برای این سیاره ها نمی بینم، پس فایده ای ندارند. ضعف این گونه استدلال روشن است، زیرا ندیدن و ندانستن ما دلیل بر نبودن نیست. علم اندک انسان نسبت به عظمت جهان هستی و روابط حاکم بر اجزای آن بر کسی پوشیده نیست. در این صورت چگونه می توانیم با یقین و اطمینان فایده سیاره ها در این مجموعه را نفی کنیم؟ در ضمن ادعای بی فایده بودن میلیاردها سیاره در جهان، وجود نظم بین آن ها را نفی نمی کند. بر فرض بی فایده بودن این سیاره ها- به زعم خداناباوران- نظم پیچیده حاکم بر این سیارات قابل انکار نیست. اظهار نظرهای دانشمندان نجوم و ستاره شناسی در این باره گویای همین حقیقت است.
3⃣ . منکران خدا می گویند چرا حوادثی مانند زلزله و طوفان و رعد و برق و ... به وجود میآید؟ پاسخ این است که این گونه حوادث خود ناشی از نظم موجود در کره زمین است. نظم به این معنا نیست که همیشه یکنواختی در پدیده ها حاکم باشد، بلکه اگر در شرایط معینی، پدیده های متفاوتی به وجود بیاید، نظمی جدید شکل می گیرد. این مطلب را با مثالی بیان می کنیم. اگر بگوییم میوه خاصی در درجه حرارت معینی سالم می ماند و در دمای بیشتر فاسد می شود، فساد این میوه در درجة بالاتر، خود نوعی نظم است.
👈 زلزله، سیل، طوفان و رعد و برق هر کدام در شرایط معینی پیش میآیند و دقیقاً تابع همان شرایط اند. ضمن این که این پدیده ها آن گاه که با انسان مقایسه شوند، ممکن است شر محسوب شوند، ولی وقتی با نظم حاکم بر کره زمین سنجیده می شوند، برای ایجاد توازن در آن ضروری اند. به عنوان مثال اگر انرژی های عظیم متراکم در زمین از طریق زلزله یا آتش فشان دفع نشوند، حوادثی به مراتب بدتر از خروج مواد مذاب یا وقوع زلزله رخ داده که اصل حیات در کره زمین را به مخاطره می افکند. و مهم تر این که از نظر دینی چنین حوادثی آثار تربیتی و معرفتی فراوانی برای انسان به همراه دارد؛ مثل این که انسان با آن آزموده می شود و در این حوادث، فقر و نیاز خود به خالق خویش را درک می کند و با تلاش و کوشش برای مقابله با آن خلاقیت ها و استعدادهایش شکوفا می شود.
4⃣ .اما این که بخش هایی از کره زمین به خاطر خشکی و یخبندان غیر قابل سکونت برای انسان است، مطلب درستی است؛ ولیکن همین بخش ها محل زندگی گونه های مختلفی از حیوانات یا گیاهان است. حیات در کره زمین اختصاص به انسان ندارد، بلکه میلیون ها گونه حیوانی و گیاهی نیز در آن سهیم اند. ضمن این که این شرایط تأثیر زیادی در تعادل آب و هوای کره زمین و باقی ماندن در شرایط مناسب برای استمرار حیات دارند.
#خداشناسی #برهان_نظم #براهین_اثبات_خدا #نظم
🆔 @kalamema
#تلخ_خنده
💢تحقیقات دانشمندان از این حکایت دارد که،
👈دین و معنویت باعث کاهش آلزایمر میشود.
✅این مطلب را صرفاً برای خدانابوران محترم گذاشتم که هزار بار پاسخ سخنان پوچ خودشان را شنیدند ولی باز هم دوباره آن را تکرار میکنند.
خوب بابا چیکار کنند به خاطر بی دینی آلزایمر گرفتند.
#دین #معنویت #آلزایمر
🆔 @kalamema
هدایت شده از نقد و بررسی فعالیت های آموزش و پرورش
نقد و بررسی کتاب های درسی آموزش و پرورش توسط معلمان، اساتید،فرهیختگان و اولیاء دانش آموزان
پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/naghd_kotob
سروش
https://sapp.ir/naghd_kotob
ارسال نقد
@modirnaghd
💠رابطه شفاعت با شهادت بر اعمال
◼️وهابیت برای انکار شفاعت غیر خدا به طرق مختلف شبهاتی را القاء می کند. یکی از شبهاتی که توسط این گروه القاء می شود این است: شفاعت از مردگان با توجه به اینکه تعلقی به این دنیا ندارند و منشأ هیچ اثری در این دنیا نیستند، شرک می باشد و اگر شفاعتی هم باشد برای زندگان است.
✅پاسخ های متعددی به این شبهه داده شده است، ولی ما در پی آنیم که از طریق آیات شهادت و نیز ارتباط آن با اصل شفاعت به این شبهه جواب دهیم و معتقدیم با توجه به آیه 143 بقره یک عده خاصی وجود دارند که شاهد بر مردم هستند و همین افراد، فردای قیامت بر اعمال مردم شهادت می دهند و گروهی از مردم را مورد شفاعت قرار می دهند.
👈قرآن کریم در آیه 86 سوره زخرف میفرمايد: «وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ [زخرف/ 86] كسانى را كه جز او مىخوانند، مالك هيچ گونه شفاعتى نيستند مگر كسانى كه شهادت به حقّ دادهاند و آنان خود مىدانند». این آیه به صراحت میگوید: کسی حق شفاعت ندارد، مگر اينکه يکی از اين دو شرط را داشته باشند، هم اهل شهادت به حق باشند و هم اهل علم به حقايق.
👈علامه طباطبائی(رحمهاللهعلیه) نیز ذيل این آيه «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاس [بقره/143]» مینویسد: «کسی که میخواهد شفيع باشد، بايد شاهد باشد، اين شهادت هم بايد نسبت به ظاهر و باطن باشد، چون در قيامت از باطن ما سوال میکنند، بنابراين بايد شاهد همهی اصرار وجودی انسان باشد «شَهِدَ بِالْحَقِّ» (زخرف/86) و شهادتش بايد شهادت بالحق باشد. و دوم اهل علم به همهی حقايق باشد و الا کسی که اهل علم به حقايق نيست حق شفاعت کردن ندارد».[1]
👈لازمه این شهادت این است که آنان بر اعمال و رقتار انسانها آگاهی کامل داشته باشند، چرا که اگر کسی از اعمال شخص دیگر اطلاع نداشته باشد، هرگز نمیتواند بر علیه اویا به نفع او شهادت دهد، بدون شک شهادت دادن فرع علم و آگاهی از اعمال است. پس پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و عده ای که همراه او هستند و شاهد بر اعمال امت، ناظر اعمال انسان ها و مسلمین هستند، لذا به هیچ وجه رابطه آنان با دنیا قطع نشده و بر دنیا و انسان ها و اعمال انسان ها اشراف داشته و آگاهی کامل دارند.
✳️در نتیجه ادعای وهابیت مبنی بر اینکه رابطه عالم برزخ با دنیا قطع بوده و مردگان نمیتوانند به دنیا علم داشته و سود و ضرری ندارند، باطل است و قرآن از افرادی نام میبرد که شاهد و ناطر تمام انسانها بوده و اعمال آنها را نظاره میکنند.
بنابراین خدای متعال در قرآن هم شفاعت غیر خودش را پذیرفته است و هم حیات برزخی شفیعان را؛ با این تفاوت که این شفاعت به اذن الله می باشد و از نوع شفاعت باطلی که مشرکین برای بتها قائل بودند نیست.
📚پی نوشت
[1]. الميزان، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، 1417 ق، چاپ پنجم، ج1، ص: 32.
#وهابیت #اهل_تسنن #شفاعت #توسل #شرک
🆔 @kalamema
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 چرا به امام حسن مجتبی(علیه السلام)،کریم اهل بیت می گویند؟
✍ پاسخ:
✅ امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیرهبختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابهنشینان دردمند و اقشار مستضعف و کمدرآمد همراه و همنشین میشدند و دردِ دلِ آنها را با جان و دل میشنیدند و به آن ترتیب اثر میدادند، و در این حرکت انسان دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا میرفتند و آنها را به منزل دعوت میکردند و به آنها غذا و لباس میدادند.(۱)
امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار میگرفت و اموال فراوانی در راه خدا میبخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخششهای بیسابقه و انفاقهای بسیار بزرگ و بینظیری ثبت کردهاند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(۲)
از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پارهای چند از نان خشکها را بر روی زمین گذاشتهاند و میخورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمیدارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آنها لباسهای مناسب هدیه دادند.(۳)
تاریخ از بخشندگیهای امام حسن(ع) داستانهای فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(۴)
روایات تاریخی مربوط به بخششهای آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آنها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمیگردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و میخواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی میدارد، میخواهد که من هم به مردم کمک کنم».(۵)
به خاطر این بخشندگیها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام میگرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامتها و بخششهای کمنظیر و گاهی بینظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.
*پینوشتها:
۱. زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال ۱۳۷۵، ص ۲۶۸.
۲. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، ۱۳۷۴، قم، ج۱، ص ۴۱۷ ـ پیشوایی، مهدی، سیره ی پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، ۱۳۷۴، ص ۹۰.
۳. مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۴۱.
۴. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، پیشین، ص ۴۱۸.
۵. قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه ی فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، ۱۳۷۶، ص۱۳۵.
◀️به نقل از کانال: احادیث اهلبیت علیهم السلام
#امام_شناسی #امام_حسن #کریم_اهل_بیت #صفات_ائمه
🆔 @kalamema