👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 چرا به امام حسن مجتبی(علیه السلام)،کریم اهل بیت می گویند؟
✍ پاسخ:
✅ امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیرهبختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابهنشینان دردمند و اقشار مستضعف و کمدرآمد همراه و همنشین میشدند و دردِ دلِ آنها را با جان و دل میشنیدند و به آن ترتیب اثر میدادند، و در این حرکت انسان دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا میرفتند و آنها را به منزل دعوت میکردند و به آنها غذا و لباس میدادند.(۱)
امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار میگرفت و اموال فراوانی در راه خدا میبخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخششهای بیسابقه و انفاقهای بسیار بزرگ و بینظیری ثبت کردهاند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(۲)
از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پارهای چند از نان خشکها را بر روی زمین گذاشتهاند و میخورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمیدارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آنها لباسهای مناسب هدیه دادند.(۳)
تاریخ از بخشندگیهای امام حسن(ع) داستانهای فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(۴)
روایات تاریخی مربوط به بخششهای آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آنها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمیگردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و میخواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی میدارد، میخواهد که من هم به مردم کمک کنم».(۵)
به خاطر این بخشندگیها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام میگرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامتها و بخششهای کمنظیر و گاهی بینظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.
*پینوشتها:
۱. زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال ۱۳۷۵، ص ۲۶۸.
۲. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، ۱۳۷۴، قم، ج۱، ص ۴۱۷ ـ پیشوایی، مهدی، سیره ی پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، ۱۳۷۴، ص ۹۰.
۳. مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۴۱.
۴. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، پیشین، ص ۴۱۸.
۵. قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه ی فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، ۱۳۷۶، ص۱۳۵.
◀️به نقل از کانال: احادیث اهلبیت علیهم السلام
#امام_شناسی #امام_حسن #کریم_اهل_بیت #صفات_ائمه
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️چرا کشورهای غربی که خمس و زکات نمیدن اینقدر بارون میاد ولی توی کشورهای اسلامی اینطوری نیست!؟
⁉️چرا ما که گناه کردیم باید سیلی بخوریم ولی آمریکاییها که اینقدر گناه کردن اینقدر خوش هستند؟
✅پاسخ را از حجت السلام قرائتی بشنوید.
#شبهات #قرائتی
🆔 @kalamema
💢انسان مختار یا غیر مختار
⁉️شبهه:با توجه به آیه 36 سوره احزاب خداوند می فرماید هیچ انسانی در مقابل امر پیامبر اختیاری ندارد و پیامبر حق تصرف در زندگی انسان ها را دارد؟؟
✅برای پاسخ به این شبهه ابتدا باید مقدمه ای را بیان کنیم:
👈قضاء در انسان به دو دسته تقسیم می شود قضاء تشریعی و قضاء تکوینی. قضاء تشریعی مربوط به فعل تشریعی خداوند است که در ارتباط با انسان و موجودات دیگر چون انسان مطرح می شود و از این جهت دایره آن محدودتر از قضاء تکوینی می باشد. مقصود از قضاء تشریعی این است که حکم افعال بشر از نظر احکام تکلیفی و وضعی به مشیت و اراد الهی باز می گردد و فقط خداوند است که حق تشریع دارد. در مقابل قضاء تکوینی درباره افعال انسان بدین معنا می باشد که خداوند قدرت و توانایی انتخاب و انجام دادن کارها را به اندازه ای محدود و معین به انسان داده است و قضای تکوینی به معنای فرمان تکوینی خداوند به اجرا این اندازه هاست.
👈حال با این مقدمه به سراغ توضیح مفاد آیه «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»(احزاب/36)[1] در شبهه می رویم،علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اینگونه می فرمایند که:« سياق، شهادت مى دهد بر اينكه مراد از قضاء، قضاء تشريعى، و گذراندن قانون است، نه قضاء تكوينى، پس مراد از قضاى خدا، حكم شرعى او است كه در هر مساله اى كه مربوط به اعمال بندگان است مقرر داشته، و بدان وسيله در شوونات آنان دخل و تصرف مى نمايد، و البته اين احكام را به وسيله يكى از فرستادگان خود بيان مى كند.و اما قضاى رسول او، به معناى دومى از قضاء است، و آن عبارت است از اينكه رسول او به خاطر ولايتى كه خدا برايش قرار داده، در شانى از شوون بندگان، دخل و تصرف كند، همچنان كه امثال آيه «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(احزاب آیه6) از اين ولايت كه خدا براى رسول گرامى اسلام قرار داده خبر مى دهد.»[2]
👈اگر به سیاق آیه توجه شود هم این آیه در مورد قضای الهی صحبت کرده است و هم در مورد قضای رسول خدا اما این مسئله مشخص است که مراد از قضاء رسول خدا تصرف در شأنی از شوون مردم است نه جعل حکم تشریعی که مختص خداوند است، شأن جعل حکم مختص خداوند است و رسول خدا تنها بیان کننده وحی اوست پس منظور از آیه بی اختیار بودن انسان نیست بلکه منظور تصرف در شأنی از شوون مردم می باشد.
📚پی نوشت:
[1]. «هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!»
[2]. طباطبایی، محمد حسین، الميزان فى تفسير القرآن، ج 16، ص321.
#شبهات #پیامبرشناسی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
10.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢آیا شیاطین میتوانند خود را به صورت انسان در آورند!؟
👈پاسخ را از حجت السلام محمدی بشنوید.
#هستی_شناسی #شیطان #محمدی
🆔 @kalamema
💢خواب راهی برای شناخت حجّت الهی!
◼️در وجود انواع خواب برای انسانها و از جمله رؤیای صادقه شکی نیست؛ اما آیا رؤیا میتواند حجت باشد؟ آیا رؤیا میتواند در تشخیص مصداق حجت الهی به کمک ما بیاید؟ احمد بصری و اتباعش طبق ادعاهای خود به خواب استناد میکنند، و دلیل حجیت داشتن خواب را این آیات 4 و 5 سوره یوسف بیان میکنند.
خلاصه ادعای طرف مقابل چنین است:
الف) حضرت یعقوب نمیدانست که یوسف وصی و نبی بعد از اوست و این مهم را بعد از رؤیای یوسف به دست آورد.[1]
ب) برادران یوسف با این خواب میتوانستند نبوت یوسف را بفهمند. در نتیجه خواب میتواند راه شناخت حجت الهی باشد.[2]
✅بررسی و نقد:
در مورد رؤیای حضرت یوسف نیز اشتباه در تفسیر آیه از سوی احمد البصری صورت گرفته است.
1⃣. دلیلی نداریم که مراد از رؤیای یوسف (علیهالسلام)، بشارت بر نبوت او باشد؛ بلکه بنابر تصریح قرآن کریم این رؤیا، پیشگویی واقعهای خارجی بوده که همان تعظیم کردن برادران، پدر و خاله یوسف در شهر مصر و بر اوست.[یوسف/100] این مطلب را روایتی از اهلبیت (علیهمالسلام) نیز تایید میکند و میفرماید: «امام باقر (علیهالسلام) درباره تأویل این رؤیا فرمود: یوسف به زودی پادشاه مصر شده و پدر و مادر و برادرانش بر او وارد شدند... .»[3]
2⃣. نه تنها دلیلی بر مستند بودن خواب حضرت یوسف (علیهالسلام) برای وصایت در دست نیست، بلکه دلیل داریم که از بدو تولد حضرت یوسف (علیهالسلام) حضرت یعقوب (علیهالسلام) بنابر علم نبوت خود از آیندهی یوسف و وصایت او با خبر بوده و آنرا به یوسف بشارت میدهد. شاهد بر این مطلب روایت مفضّل بن عمر است؛ او میگوید: «امام صادق (علیهالسلام) به من فرمود: میدانی پیراهن یوسف (علیهالسلام) چه بود؟ عرض کردم: نه. فرمود چون برای ابراهیم (علیهالسلام) آتش افروختند، جبرئیل (علیهالسلام) جامهای از جامههای بهشت برایش آورد؛ او پوشید و با آن جامه گرما و سرما به ابراهیم زیانی نمیرسانید؛ هنگامی که مرگ ابراهیم فرارسید، آن را در غلافی نهاد و به اسحاق آویخت و اسحاق آنرا به یعقوب آویخت و چون یوسف (علیهالسلام) متولد شد، آنرا بر او آویخت و دربازوی او بود تا امرش به آنجا که باید میرسید (به حکومت مصر رسید) و...»[4]
3⃣. ادعای این مطلب، که برادران یوسف از راه خواب به نبوت او پی برده و تصمیم به قتل او گرفتند،[5] سخنی بیدلیل است که آیهی قرآن و برخی از روایات، خلاف آنرا بیان کردهاند. [6]؛[7]
4⃣. فقیهان در ردّ استنباط احکام شرعی به وسیلهی خواب، به روایتی از امام صادق استناد جستهاند: «... امام صادق فرمود: این گروه چه میگویند؟ عرض کردم: فدایت شوم، در چه موردی؟ فرمود: اذانشان و...، عرض کردم: میگویند که ابیبنکعب آنرا در خواب دیده. امام فرمود: دروغ میگویند؛ زیرا دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود.»[8] پس وقتی در احکام فقهی نمیتوان به خواب استناد کرد به طریق أولی در اصل اعتقادی شناخت حجّت خداوند نمیتوان به خواب استناد کرد.
📚پینوشت:
[1]. بین یدی الصیحة، الانصاری، زکی، انتشارات انصار امام مهدی، بیتا، بیجا، ص 56 و 60.
[2]. احمد بصری، صوت، خطبه 5، محرم 1432. این صوت به صورت جزه نیز چاپ شده است.
[3]. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق، ج1، ص 340.
[4]. کافی، شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، دارالکتب الاسلامة، تهران،1407 ق، ج1، ص 232.
[5]. بین یدی الصیحة، الانصاری، زکی، انتشارات انصار امام مهدی، بیتا، بیجا، ص 56؛ جهت دیدن این روایت که یوسف رؤیایش را برای برادرانش بیان کرد. مراجعه کنید به؛ کتاب التفسیر، عیاشی، محمد بن مسعود، علمیه، تهران، 1380، ج2، ص 169.
[6]. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق، ج1، ص 340.
[7]. خواب پریشان، محمد شهبازیان، انتشارات فرهنگی حضرت مهدی موعود، 1394، قم، ص 44.
[8]. کافی، شیخ کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1407 ق، ج3، ص 483.
#مهدویت #مدعیان_دروغین #احمد_الحسن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
چه کسانی موفق به دیدار با امام زمان(عجلالله تعالیفرجهالشریف) میشوند!؟
پاسخ این سوال را از آیت الله مجتبی تهرانی بشنوید.
#مهدویت #مجتبی_تهرانی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وهابیت_اهل_تسنن_نیست
◼️عالم وهابی کسی حق ندارد در مساجد ما نماز بخواند مگر اینکه عرب باشد و سعودی !!!!
👈چون نژاد برتر است.
🔳وقتی میگن این وهابیت از اسلام هیچی درک نکردن، بگید نه!؟
👈بابا یک بار قرآن را بخونید ببنید که ملاک برتری تقواست نه نژاد و ...
#وهابیت #اسلام #اهل_تسنن
🆔 @kalamema