💠جمع بین دعا کردن و تسلیم شدن
⁉️در زمینه دعا این سوال مطرح است که چگونه بین دعا و مقام رضای الهی میتوان جمع کرد!؟
✅در پاسخ به این سوال ابتدا لازم است، حقیقت دعا را مورد تحلیل قرار دهیم و سپس به جایگاه رضای الهی در آن بپردازیم.
👈در تحلیل دعا اینگونه میتوان گفت که اگر انسان به نیازمندی خویش آگاهی پیدا کند، تلاش میکند برای رفع این نیاز به سوی بر طرف کننده نیاز، قدم بردارد و از آن رو که تمام مخلوقات الهی را نیازمند میبیند، متوجه به خداوند متعال میشود و دست به دعا بر میدارد و نیاز خویش را به بینیاز هستی که خداوند است عرضه میکند.
👈اما با تحلیل دقیقتر زمانی که انسان به خویشتن و تمام شؤون هستی خویش نگاه میکند، خود را فانی و خداوند متعال را همه کاری هستی مییابد، به همین خاطر هر حادثه را منسوب به وی میداند، از اینرو در مقابل خداوند متعال سر تسلیم فرود میآورد و به مقام رضای الهی قدم مینهد، به همین خاطر هرگونه دعا کردن را برای تغییر وضعیت موجود بیادبی در محضر خداوند میداند، اما از آن رو که خداوند متعال خویشتن دستور به دعا داده است[غافر/60]، دست به دعا بر میدارد و از خداوند طلب حاجت میکند.
❇️در حقیقت انسانی که به مرتبه رضای الهی دست یافته است، دعاکردنش برای برآورده شدن حاجت نیست، بلکه هدف وی از دعا کردن، لبیک گفتن به دستور الهی است، بر خلاف دیدگاه اول که انسان حاجات خویش را مد نظر قرار داده و به این خاطر دست به سوی خداوند عالم دراز کرده است. در حالت تسلیم فقط دعا میکنیم و اصلا به نتیجه آن کاری نداریم و چه برآروده شود و چه نشود، برای ما فرقی نمیکند.
#دعا #رضای_الهی #انسان_شناسی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اگر علاقهمند هستی که در دروان رجعت جزء یاوران امام زمان(علیهالسلام) باشید، حتماً این کلیپ را ببنید.
#رجعت #عالی #امام_زمان #مهدویت
🆔 @kalamema
#داستانک
💠تبعیض اسلام درحکم نشوز زن و مرد!
💢داشتم از دانشگاه میومدم بیرون، که یکی از دانشجویان خانم، گفت: ببخشید استاد یه سوال دارم، اگه ممکنه جواب بدید، چند وقته حسابی ذهنم رو به خودش مشغول کرده. با این که عجله داشتم بهش گفتم بفرمایید.
🔲گفت: سؤالم اینه که چرا خدا به زن ها ظلم کرده؟
🔳گفتم: میشه دقیقا بگید کجا خداوند به زن ها ظلم کرده؟
🔲گفت: خدا در قرآن در بحث نشوز زن، حتی اجازه کتک زدن را هم به مرد داده[نساء/ 34]، ولی در نشوز مرد، فقط به زن میگه اگه مرد را ببخشی، بهتره[نساء/ 128]. این چه رفتار دوگانه ایست که اسلام در رابطه با نشوز زن و مرد داره؟
🔳گفتم: سوال خوبیه، چند تا نکته میگم که باید خوب بهشون توجه کنید: اولاً: نشوز چه از ناحیه مرد باشه و چه از ناحیه زن، به شدت مورد مذمت خداونده. ثانیاً: اسلام برای نشوز هر کدوم از مرد و زن، راه هایی را برای اینکه نشوز از بین بره معرفی کرده و اینطور نیست که در نشوز زنان، مردان دارای حقوقی باشند، ولی در نشوز مردان، زنان فقط عفو و گذشت کنند.
🔲گفت: مگه غیر از عفو و گذشت در نشوز مردان، حقی هم به زنان داده شده؟
🔳گفتم: بله. در صورت نشوز مرد، زن حق مطالبه حقوق خودش رو داره. در اولین مرحله باید مرد رو نصیحت کنه، تا دست از این کارش برداره. اگه با نصیحت و موعظه مشکل حل نشد، زن به حاکم شرع مراجعه میکنه و حاکم شرع موظفه که مرد رو ملزم به انجام وظایفش کنه و حتی اگه مرد باز سرکشی کرد، اسلام به حاکم شرع اجازه داده که مرد رو تعزیر کنه، حتی حاکم شرع میتونه بدون اجازه مرد، اموالش رو بفروشه و نفقه و حقوق زن رو پرداخت کنه.
🔲گفت خیلی جالبه، واقعا اینقدر اسلام دست حاکم شرع را برای گرفت حق زن باز گذاشته؟
🔳گفتم بله.
🔲گفت: خوب چرا اسلام به خود زن اجازه نداده که با کتک زدن، مرد رو به انجام وظیفش مجبور کنه؟
🔳گفتم: چند تا مانع وجود داره؛ یکیش اینه که معمولاً توانایی جسمی زنان از مردان کمتره و زنان توان تنبیه بدنی مردان رو نداره. به خاطر همین چنین اقدامی از سوی زن، یقیناً با واکنشهای تندی از سوی مرد همراهه؛ دومیش اینه که مرد سرپرست و مدیر خانه است، هر مدیری ممکنه دچار اشتباه و یا غرور و خودخواهی بشه؛ در چنین مواردی، دادن مجوز برای کتک کاری و تنبیه بدنی مدیر، به افرادی که زیردست این مدیر کار می کنند، نمیتونه کار درستی باشه. دلیلش هم اینه که در روابط خانوادگی که زن و مرد میخواهند سال ها با هم زندگی کنند و فرزندانی مفید، صالح و شایسته تحویل اجتماع بدن، کتک خوردن مرد، که مدیر و سرپرست خانواده است، پیآمدهای سوء تربیتی برای فرزندان داره و باعث جرأت و بیپروایی اونا میشه. یعنی بچهها وقتی ببینن رکنی که قراره بهش تکیه کنند، به زمین خورد، دیگه تکیه گاهی برای خودشون تو خونه احساس نمیکنند و همین باعث میشه تحت کنترل پدر خارج بشن و به بزهکاری و ناهنجاریها مبتلا بشن.
با ورود حاکم شرع به موضوع نشوز مرد، هم زن بهتر و آسان تر به حق خودش میرسه و هم از عوارض جانبی و پیامدهای سوء اقدام مستقیمش در امان میمونه. در حقیقت اسلام با این حکمش زحمت یک رفتار پر استرس رو از دوش زن برداشته و بر عهده حاکم شرع گذاشته. اتفاقا مردی که قلدر و خودخواه باشه، با تعزیر قاضی، بهتر به وظایفش عمل میکنه تا اینکه به زن اجازه تنبیهش داده بشه. چنین مردی میدونه تکراررفتارش، کارش رو در دادگاه سختتر میکنه و با سوء سابقهای که داره، جرمش سنگینتر و در نتیجه کیفرش شدیدتر میشه.
🔲گفت: خیلی جالبه، چقدر اسلام به لطافت وجودی زن و روحیه لطیف او توجه داشته!
🔳گفتم: خوشحالم که به این نکته رسیدی، اتفاقا در همه احکامی که خداوند برای مردان و زنان جعل کرده، مطابقت با فطرت و نوع خلقتشون لحاظ شده. ولی عده ای از ظاهر متفاوت احکام سوء استفاده می کنند و میخان دیگران را نسبت به این احکام بدبین کنند. این سوالی که شما پرسیدید یکی از صدها نمونه ایست که اگه به حکمتش توجه نشه، انسان رو دچار شبهه میکنه.
🔲گفت: ممنونم که راهنمایی کردید.
خداحافظی کرد و رفت.
#زن_در_اسلام #حقوق_زن #نشوز
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 شب و روز در قیامت چگونه هست!؟
👈پاسخ این سوال را استاد محمدی ببنید.
#معادشناسی #معاد_شناسی #قیامت #بهشت #برزخ #محمدی
🆔 @kalamema
💠اعتراف دانشمندان بزرگ جهان بر نظم جهان هستی
💢یکی از واقعیتهای جهان هستی، نظمی است که در سراسر آن ظهور و بروز دارد، به گونهای که بزرگترین دانشمندان جهان در مقابل این نظم سر تسلیم فرود آوردهاند. در ادامه به برخی از سخنان این افراد اشاره میکنیم.
1⃣. دیوید دویچ، رئیس موسسهی ریاضیات دانشگاه آکسفورد: «اگر کسی ادعا کند که با این تنظیمات دقیق جهان، شگفت زده نشده، او سر خود را در شن و ماسه پنهان کرده است. این تنظیمات دقیقی که جهان دارد، شگفتانگیز و بی نظیر است».[1]
2⃣. دنیس اسکانیا، رئیس رصدخانهی دانشگاه کمبریج: «اگر ما یکی از این تنظیمات جهان را فقط اندکی در یک جهت تغییر دهیم، ستارهها نابود میشدند و جهان شکل نمیگرفت و اگر ما این تنظیمات دقیق را در جهت دیگر تغییر دهیم، هیچ عنصری سنگینتر از هلیوم شکل نمیگرفت. نه کربنی، نه حیاتی نه هیچ مادهی شیمیایی. به هیچ وجه هیچ پیچیدگیای شکل نمیگرفت».[2]
3⃣. استفن هاوکینگ: «اگر سرعت گسترش جهان، یک ثانیه بعد از بیگ بنگ، به اندازهی یک بخش از صد هزار میلیون میلیون، کمتر بود، جهان قبل از اینکه به وضعیت کنونی برسد، در خود فرو میریخت».[3]
4⃣. هاوارد اسمیت استاد ارشد فیزیک نجومی دانشگاه هاروارد و رئیس سابق دپارتمان نجوم، در موزهی ملی هوا-فضا و ستاره شناس ناظر در ناسا: «جهان بسیار بیعیب و نقص و کامل برای زندگی تنظیم شده است. همه ی شواهد نشان دهندهی وجود یک هدف کیهانی برای ما(انسانها) است».[4]
وجود این نظم، سبب شده است که بسیاری از دانشمندان منصف به وجود خداوند متعال اعتراف کنند، ولی با این وجود، گروهی از افراد ناآگاه تلاش کردهاند صرفاً با طرح این ادعا که نظم در جهان وجود ندارد، این واقعیت را انکار کنند، این در حالی است که با اعتراف دانشمندان بزرگ، جایی برای انکار این واقعیت باقی نمیماند و از سوی دیگر، اگر چنین افرادی تنها به سیر رشد خویش توجه میکردند، به نظم و هدفمندی آن پی میبردند، و این واقعیت را انکار نمیکردند.
🌐پینوشت:
برای مستندات و مطالعه کاملتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.
http://yon.ir/TDhzx
#خدا_شناسی #خداشناسی #برهان_نظم #اعتراف_دانشمندان
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽خداوند متعال چگونه پیامبرانش را انتخاب میکنه!؟
👈پاسخ این سوال را استاد محمدی ببنید.
#محمدی #پیامبرشناسی #پیامبر_شناسی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢پاسخهای جالب مردم غرب، به دو سوال در مورد منجی
👈اگه بتونی ازش فقط یک چیز بخواهی، اون چیه؟
👈فکر میکنی اون از تو چی میخواد؟
#منجی #تمدن_غرب #مهدویت
🆔 @kalamema
💠فواید دعا برای امام زمان(ع)
⁉️یکی دیگر از سوالاتی که در رابطه با امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) مطرح است، این است که دعای ما برای سلامتی حضرت چه معنایی دارد، در حالیکه خداوند متعال خود اراده کرده که ایشان زنده و سلامت باشند؟
✅در پاسخ میگوییم: دعا برای ایشان دو اثر دارد: 1. تاثیر دعا برای خود حضرت؛ 2. تاثیر دعا برای دعاکننده.
1⃣در مورد اول باید گفت: دعا برای سلامتی حضرت میتواند موثر باشد، زیرا خداوند متعال اراده کرده ایشان زنده بماند و دنیا را فتح کند و این مطلب با بیمار شدن حضرت در زمان کوتاهی منافات ندارد، چراکه حضرت به این سبب که انسان است و در همین عالم زندگی میکند، در معرض آفات و بلایا قرار میگیرد، همچنانکه دیگر ائمه اطهار(علیهمالسلام) در زمان خود، بیمار میشدند و دعا میتواند در دور کرن این بلاها و بیماریها از وجود نازنین حضرت موثر یاشد.(آفتاب مهر، ص 93)
2⃣در مورد دوم هم میتوان گفت: دعا کردن راهی است برای اینکه امام عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را یاد کنیم، و به این وسیله با آن عزیز، ارتباط روحی و معنوی پیدا کنیم و این ارتباط ثمرات بسیاری برای رشد و کمال روحی ما دارد. در واقع دعا برای امام، نوعی عرض اردت و محبت به اوست که قطعا از سوی آن منبع جود و کرم، بیپاسخ نخواهد ماند و دعا کننده را مورد لطف و عنایت خاص خود قرار خواهد داد. دعا کردن برای او، یعنی مقدم کردن ایشان بر خود و بر حوائج خود، این موضوع نیز یعنی زیاد شدن محبت ما نسبت به حضرت؛ و این محبت است که دل آدمی را پاک و طاهر میسازد و باعث رشد و تعالی انسان میشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚آفتاب مهر، یکصد پرسش و پاسخ مهدوی، جمعی از محققین مرکز تخصصی مهدویت،بنیاد فرهنگی حضرت مهدی، قم، 1390 ش
#مهدویت #ظهور #انتظار_فرج #فرج
🆔 @kalamema
💠ولادت امام زمان در میان علمای اهل سنت
✅در بین مسلمانان تنها شیعیان معتقد به تولد امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) نیستند؛ بلکه در طول تاریخ تعداد زیادی از علمای صاحبنام اهل سنت نیز به تولد حضرت اذعان داشتهاند که تعدادی از آنان را برای نمونه ذکر میکنیم
1️⃣فخرالدین رازى: وی متوفی 606 قمری عالمی بزرگ، متكلم و مفسر برجسته اهل سنت است، در کتاب «الشجره المباركه في أنساب الطالبيه» از دو پسر برای امام حسن عسکری(علیهالسلام) نام میبرد و مینویسد: «اولی، صاحبالزمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) و دومی، موسی که در زمان حیات پدرش از دنیا رفت».
2️⃣عزالدین ابن اثیر: وی متوفی 630 قمری محدث و مورخ بزرگ اهل سنت است، بهصراحت از وجود فرزند امام حسن عسکری(علیهالسلام) نام میبرد.
3️⃣احمد بن ابراهیم بن خلکان: وی متوفی 681 قمری قاضی، ادیب و مورخ مشهور اهل سنت است، او ولادت حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را در روز جمعه نيمه شعبان، سال 255 قمری نقل کرده است.
4️⃣محمد بن احمد ذهبی: وی متوفی 748 قمری محدث، مورخ و رجالی صاحبنام اهل سنت است، در کتابهای خود از حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) نامبرده و تولد حضرت را ثبت کرده است.
#مهدویت #تولد_امام_زمان #اهل_تسنن #اهل_سنت
🆔 @kalamema
برای مطالعه بیشتر و مستندات این گفته رجوع کنید به:
🌐 http://yon.ir/5Ymvw
💠زنان ابزار شیطان نیستند!!
💢در کتابهای روایی، احادیثی وجود دارد که در آنها به این نکته اشاره شده است که زن یکی از ابزارهای شیطان برای فریب است، از اینرو برخی مخالفان اسلام تلاش کردهاند، این گونه به مخاطبان خویش القا کنند که اسلام زن را شیطانی میدانند و برای وی جایگاهی قائل نیست، در ادامه به برخی از این روایات اشاره میکنیم، و در نهایت به بررسی این ادعا میپردازیم:
🔲پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله): «زنان دامهای شیطان هستند».[1] در سخن دیگر میفرمایند: «از دنيا و از زنان بپرهيزيد؛ زيرا شيطان نگران و در كمين است و هيچيك از دامهاى وى براى صيد پرهيزكاران مانند زنان مورد اطمينان نيست».[2] همچنین فرمود: «اگر زنان نبودند مردان وارد بهشت مى شدند».[3]
✅در مورد این گونه روایات ــ جدا از بحث سندی که باید هر کدام به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد ــ لازم است به چند نکته توجه داشت:
1⃣.اگر قرار است، در مورد جایگاه زن در اسلام سخنی گفته شود، لازم است به تمام منابع اسلام مراجعه شده، سپس بر اساس این مجموعه، دیدگاه اسلام تبیین گردد، نه اینکه تنها به چند روایت اکتفا شود، اکنون با توجه به این نکته، به این حقیقت راه مییابیم که از دیدگاه اسلام و قرآن، بین زن و مرد برای انجام عمل صالح، هیچ تفاوتی وجود ندارد[نحل/ 97؛ احزاب/ 35] و از سوی دیگر در برخی از روایات به مقام بالای زن اشاره شده است، به گونهای که مولای متقیان علی(علیعلیهالسلام) از زنان به عنوان امانت الهی نام میبرد و میفرماید: «زنان، نزد شما امانتهای خدا هستند، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید».[4] و حتی در برخی از روایات، محبت به زنان به عنوان، ابزاری برای سنجش ایمان معرفی شده است، آنچنانکه امام صادق(علیهالسلام) میفرماید: «هر اندازه محبت شخصی به زنش افزایش یابد، به همان میزان به ایمانش افزوده میشود».[5] پس بر اساس این نکات، دیگر نمیتوان این ادعا را پذیرفت که اسلام زن را شیطانی میداند.
2⃣. در حقیقت مجموعه اینگونه روایات، بر خلاف ادعای بیان شده در صدد بیان این نکته نیست که زنان شیطانی هستند، بلکه این احادیث در تلاش است به مردها هشدار دهند که در برخورد با زنان خویشتندار باشند و تقوای الهی را پیشه کنند، در واقع اين روايات بيان نقطه ضعف مردان است نه نقطه ضعف زنان، زيرا به مردان هشدار مى دهد كه جلوهگرى زنان، شما را از خدا و عبادت دور نسازد.
برای درک این مطلب، اینگونه میتوان مثال زد، که اگر شخصی بگوید «اگر اتومبيل نبود، هيچ تصادفى رخ نمى داد» این جمله به این معنا نیست که انسانها از ماشین استفاده نکنند، زیرا منافع استفاده از ماشین بر هیچکس پوشیده نیست، بلکه این جمله در تلاش است به مخاطب هشدار دهد که اگر مراقب نباشد و احتیاط نکند، این وسیله مفید برایش خطرناک خواد بود.
ــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ج4، ص376.
[2]. نهج الفصاحة، ابو القاسم پاينده، دنياى دانش، ص164.
[3]. ذكر اخبار اصبهانى، الامام الحافظ أبى نعيم أحمد بن عبد الله الاصبهانی طبع في مدينة ليدن المحروسة بمطبعة بريل، 1934 م، ج 1، ص 233.
[4]. مستدرك الوسائل، محدث نوری، مؤسسة آل البيت عليهم السلام، قم، ج14، ص 325
[5]. من لا يحضره الفقيه، همان، ج3، ص384.
#زن_در_اسلام #زن #اسلام #حقوق_زن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽حجاب در کجای قرآن آمده است!؟
👈پاسخ این سوال را از یک دختر مسلمان بشنوید!؟
🔳 واقعاً توضیحاتش خیلی کامل هست.
بفرستید برای کسانی که میگن کجای قرآن حجاب آمده !؟
#حجاب #حجاب_فاطمی
🆔 @kalamema
💢تهمتی ناروا به امام صادق(ع)
❌يكی از دلائلی كه علمای اهل سنت برای اثبات حُسن روابط ميان اهل بيت(عليهمالسلام) و خلفای سهگانه استدلال میكنند و با استفاده از آن موضع شيعيان در برابر خلفا را مورد انتقاد قرار میدهند، روايتی است که از قول امام جعفر صادق(عليهالسلام) نقل میكنند: «ابوبکر دو بار مرا به دنیا آورده است». ما به صورت مختصر سند و دلالت این حدیث را مورد بررسی قرار میدهیم.
⛔️اشکالات سندی
اين روايت را هيچ يك از علمای شيعه نقل نكردهاند، تنها مرحوم ابو الفتح اربلی در كتاب كشف الغمه آن را از عبد العزيز بن اخضر جنابذی كه سنّی حنفی است نقل كرده است.
حافظ عبدالعزيز جنابذی گفته است: «ابو عبدالله جعفر بن محمد(علیهالسلام) مادرش امّ فروه از طرفی دختر قاسم بن محمد بن ابوبكر صدّیق است و از طرف ديگر مادرش اسماء، دختر عبدالرحمن بن ابوبكر صدّیق است و به همین خاطر امام صادق(عليهالسلام) فرموده: «ابوبكر دو بار مرا به دنيا آورده يعنی از دو طرف نسب من به ابوبكر میرسد».[1]
1⃣. عبدالعزيز جنابذی متوفای 611 ق میباشد که روایت را به صورت مرسل از امام صادق(عليهالسلام) نقل کرده است و روايت مرسل ارزشی برای استدلال ندارد.
2⃣. اين شخص سنّی مذهب است؛ چنانچه ذهبی در سير اعلام النبلاء درباره وی مینويسد: «جنابذی امام، عالم، محدث، حافظ،... ثقه، فهیم، خیر و... میباشد».[2]
بهترين شاهد بر سنی بودن اين شخص، استفاده از كلمه «صدّيق» برای ابوبكر است؛ در حالی كه همه شيعيان میدانند كه اين لقب از القاب اختصاصی اميرالمؤمنين(عليهالسلام) بوده است. از اين رو، اين روايت از نظر شيعيان ارزشی ندارد. و معنی ندارد كه بر اساس روايتی كه شيعه قبول ندارد، عليه آنها استدلال شود.
⛔️مناقشه در دلالت روايت:
1⃣شهيد نور الله تستری در جواب اين مطلب مینويسد: «بر فرض روایت صحیح باشد، اينكه آن حضرت فرموده: "ابوبكر مرا دو بار به دنيا آورده" واقع را بيان میكند نه اينكه افتخار كند.
2⃣با مراجعه به سيره آن حضرت میبينيم كه بالاترين افتخار برای آن حضرت، قبول ولايت و امامت جدّش اميرالمؤمنين(عليهالسلام) است، نه ولادت از او. امام صادق(عليهالسلام) میفرمايد: «ولايت علی بن أبی طالب(عليهالسلام) برای من محبوبتر از ولادتم از طریق اوست؛ چرا كه قبول ولايت او برای من واجب، و فرزند او بودن امتياز است».[3]
3⃣از طرفی آیا امکان دارد امام صادق(عليهالسلام) با سيره و روش جدش اميرالمؤمنين و مادرش فاطمه(عليهماالسلام) مخالفت کند؛ در صورتی كه آن دو بزرگوار در تمام عمرشان لحظهای با ابوبكر بيعت نكردند و خلافت او را به رسميت نشناختند؛ بخاری در صحيح خود(معتبرترین كتاب اهل سنت) مینويسد: «فاطمه دختر رسول خدا(صلیاللهعليهوسلم) در حال خشم و غضب، ابوبكر را ترك نموده و بر او همچنان غضبناك ماند تا وفات کرد».[4]
حال چگونه میشود كه حضرت صديقه طاهره(علیهاالسلام) از ابوبكر غضبناك باشد، ولی فرزندش امام صادق(عليهالسلام) به انتساب به او افتخار نمايد؟
👈امیرالمؤمنین(عليهالسلام) هم معتقد بود ابوبکر خائن و کذّاب و حیلهگر و... میباشد؛ مسلم در صحيح خود مینويسد: «(عمر می گوید) زمانی كه رسول خدا(صلیاللهعليهوسلم) از دنيا رفت، ابوبكر گفت من جانشين رسول خدا(صلیاللهعليهوسلم) هستم، شما دو نفر آمديد و (تو ای عباس) ميراث پسر برادرت(پيامبر) را طلب كردی و اين(علی) ميراث همسرش از پدرش را طلب میكرد. ابوبكر گفت كه رسول خدا(صلیاللهعليهوسلم) فرموده است: "ما ارث به جای نمیگذاريم، هر آنچه از ما باقی میماند صدقه است" شما دو نفر ابوبكر را دروغگو، گناهكار، پيمانشكن و خائن میدانستيد».[5] بنابراین ممکن نیست امیرالمؤمنین(عليهالسلام) فردی را خائن و دروغگو بداند ولی فرزندش، به او افتخار كند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚پی نوشت
[1]. « وقال الحافظ عبد العزيز بن الأخضر الجنابذى رحمه الله أبو عبد الله جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على بن أبى طالب عليهم السلام الصادق وأمه أم فروة واسمها قريبة بنت القاسم بن محمد بن أبى بكر الصديق رضى الله عنه وأمها أسماء بنت عبد الرحمن بن أبى بكر الصديق ولذلك قال جعفر عليه السلام ولقد ولدنى أبو بكر مرتين »؛ كشف الغمة، اربلی، على بن عيسى، دار الاضواء، بيروت، ج2، ص374.
[2]. سير أعلام النبلاء، ذهبی، دار الحديث، قاهره، 1427ق، ج16، ص72.
[3]. بحار الأنوار، مجلسی، مؤسسة الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج39، ص299.
[4]. صحيح، بخاری، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422هـ، ج4، ص79.
[5]. صحيح، مسلم نيشابوری، دار إحياء التراث العربی، بيروت،ج3، ص1377.
#خلفا #ابوبکر #عمر #امام_صادق #امام_شناسی #شبهات
🆔 @kalamema