29.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زن چگونه ابزار سرکوب میشود؟
#علی_شریعتی:
زن در جوامع #سرمایه_داری به عنوان کالایی اقتصادی است که به میزان جاذبه جنسیاش خرید و فروش میشود.
#سرمایه_داری زن را به این شکل در آورد تا دو کار از او بکشد:
➖ یک. جامعه در هنگام فراغت (با مشغول شدن به این جاذبه جنسی) به سرنوشت اجتماعی و #استثمار شدنش فکر نکند و نیاندیشد که «از طرف کی و برای چی این همه رنج میبریم؟!»؛ و نگذارد #کارگر و کارمند و روشنفکر در لحظات فراغت، به اندیشههای ضدطبقاتی و ضدسرمایهداری بپردازند.
#هنر نیز در این راه و بر اساس سفارش سرمایهداری، سکسوالیته را محور قالبها و آثار هنری قرار داد.
زن را در آگهیها و تبلیغات مینشاند تا ارزشهای تازهای بیافریند و نظرها را به مصارف بیشتر و تازهتر جلب کند. و از طرف دیگر احساسهای بزرگ و معنوی که منافع سرمایهداری را به خطر میاندازد از بین ببرد.
چنین بود که زن به شکل ابزاری برای هدفهای #اقتصادی و #اجتماعی و نابود کردن ارزشهای متعالی و تغییر تیپ جوامع «اخلاقی» به جامعه «مصرفی و پوچ» درآمد.
📚فاطمه فاطمه است؛ علی شریعتی: ص۱۰۵و۱۰۶
@cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 #انیمیشن کوتاه "Danny Boy"
▪️کارگردان #مارک_اسکروبتسکی
▫️اسکروبتسکی در این روایتِ کوتاه عقل و عشق را به چالش میکشد.
➖نامزد اسکار بهترین انیمیشن کوتاه ۲۰۱۱
انیمیشن کوتاه دی بوی را میتوان در دو لایه بررسی کرد. در یکلایه شاهد این هستیم، نبود سر که میتواند نماد برخی حس ها و مغز باشد هیچ تغییری در روند زندگی مردم این شهر، در مقایسه با انسانهای دارای سر و مغز، ایجاد نکردهاست. دزدان به کار دزدی، فقرا به کار گدایی، زنان خیابانی مشغول به خودفروشی و کشیشان نیر به موعظه خود مشغولاند. تنها تفاوت در داشتن یا نداشتن قوه بینایی و شنوایی است که میتوانست نظم موجود در شهر را بیشتر حفظ کند. انسان بدون سر و مغز، هیچ تفاوتی با انسان دارای مغز ندارد. مردم از روی غریزه و نیاز به خوردن و آشامیدن، بستنی میخرند یا در سینما ذرت خریده و از آنجا که دهانی برای خوردن ندارند بلایی بر سر آن میآورند.
ولی در لایه دیگر، سر، نمادی از عقلانیت است که قهرمان دارای سر داستان ما، گویی واجد این مشخصهها است. چهره غمین، تنهایی و تلاش او برای ساخت وسیلهای که بتواند بهوسیله آن به زندگی خود پایان دهد همه گواه و حاکی از فیلسوف مسلکی و اندیشهورزی است.
در این لایه، مردمان این شهر نمادی از اکثریت و عامه مردم هستند که داشتن یا نداشتن سر در آنها صرفاً کارکرد بینایی و شنوایی را دارد و نه بیشتر، سری که صرفاً مغز در آن وجود داشتهباشد بدون بهکارگیری قدرت تعقل و عقلانیت هیچ تفاوتی با بدن بیسر ندارد. قطعاً چنین مردمانی بر پایه غرایز خود عمل خواهند کرد و نه بیشتر.
⏱ مدت زمان 10:18
💾 حجم فایل 24 MB
@cafe_fekr
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
#مثنوی_خوانی از خدا جوییم توفیق ادب بیادب محروم گشت از لطف رب بیادب تنها نه خود را داشت بد بلک آ
#مثنوی_خوانی
دست بگشاد و کنارانش گرفت
همچو عشق اندر دل و جانش گرفت
دست و پیشانیش بوسیدن گرفت
وز مقام و راه پرسیدن گرفت
پرسپرسان میکشیدش تا به صدر
گفت گنجی یافتم آخر به صبر
گفت ای نور حَقُ و دفعِ حَرَج
معنیِ الصبر مفتاح الفرج
ای لقای تو جواب هر سؤال
مشکل از تو حل شود بیقیلوقال
ترجمانی هرچه ما را در دل است
دستگیری هر که پایش در گل است
مرحبا یا مجتبی یا مرتضی
إن تغب، جاء القضا، ضاق الفضا
انت مولیالقوم من لا یشتهی
قد ردی کلا لئن لم ینتهی
چون گذشت آن مجلس و خوان کرم
دست او بگرفت و برد اندر حرم
#دفتر_اول
ص 9 - بیت از بیت 93 - 101
📚 شاه طبیب الهی را در هنگام دیدار در آغوش گرفت و از وی پذیرایی نمود و به طبیب گفت که به وسیله صبر گنجینهای یافتم.
📚مرحبا یا مجتبی یا مرتضی/إن تغب، جاء القضا، ضاق الفضا (خوش آمدی ای برگزیده و ای پسندیده، اگر تو غایب شوی، قضا بیاید و فضا تنگ گردد)
📚انت مولیالقوم من لا یشتهی/قد ردی کلا لئن لم ینتهی (ای که تو سرور قوم سالکین راه طریقت هستی، هرکس که تو را نخواهد و از این کار خود دست نکشد براستی که تباه خواهد گشت)
@masnavi_manavi
#طبیب
@cafe_fekr
خوانش مثنوی معنوی 3.mp3
1.31M
#مثنوی_خوانی
خوانش مثنوی معنوی
🎵 #فایل_صوتی
#دفتر_اول
ص 9 - بیت از بیت 93 - 101
عنوان: ملاقات پادشاه با آن ولی که در خوابش نمودند
#دانیال_بصیر
⏱ مدت زمان 1:21
💾 حجم فایل 1.25 MB
@masnavi_manavi
#طبیب
@cafe_fekr
مصاحبه خبرگزاری حوزه با بنده
سلبریتی هایِ وطن فروش، نقش پیاده نظام دشمنان ایران را بازی می کنند
متن مصاحبه
#سلبریتی
@cafe_fekr
شرح حال مرحوم بوعلی را لابد شما خوانديد يا ميخوانيد، خب بوعلی سينا اين حرفها را از كجا ياد گرفت؟خودش می گويد که من از كجا ياد گرفتم، ميگويد من هر وقت مشكلی داشتم و مطلبی براي من حل نمیشد وضو ميگرفتم، ميرفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز ميخواندم، با خدا گفتگو ميكردم مسئله برای من حل ميشد، اين شرح حال خودش است. ميگويد من شاگرد اين «الصَّلَاة» هستم كه «عَمُودُ الدِّين» است.
علامه #جوادی_آملی، درس اخلاق ۹۳/۵/٢٣
@cafe_fekr
مهم نیست که چه نسبتی با نظام جمهوری اسلامی دارید.
مهم نیست که اصلاح طلبید یا برانداز و یا اصولگرا و محافظه کار...
مهم نیست از چه طبقه اقتصادی و فرهنگی هستید.
مهم نیست که طرفدار یا مخالف خاتمی و موسوی یا رئیسی و احمدی نژاد و سپاه و.. هستید.
اما این مهم است که اگر در ایران زندگی می کنید و یا نزدیکان و عزیزانی دارید که در ایران زندگی می کنند و یا به هر دلیلی آینده و موجودیت سرزمین ایران برایتان مهم است باید قبل از اشاعه و به اشتراک گذاری اخبار صفحه اینستاگرام و تویتر و تلویزیون «اینترنشنال» به خاطر داشته باشید که تلویزیون و صفحات مجازی «ایران اینترنشنال» و کارکنان و مدیران و همکاران آن نه خبرنگار و نه روزنامه نگار بلکه تماما در خدمت بدنامترین سرویس های امنیتی و ضدایرانی منطقه هستند.
این صفحه و این تلویزیون حتی یک خبر دستکاری و تحریف نشده ندارد و هدف و پروژه تعریف شده آن نه تلاش برای براندازی نظام سیاسی بلکه ایجاد جنگ داخلی و گشودن باب تجزیه در ایران است.
به خاطر داشته باشیم ما در قبال تک تک «لایکها»، «ریتوییت ها» و به اشتراک گذاریهایمان پاسخگو و مسئول در برابر وجدان فردی و جامعه خویش هستیم.
فرهاد قنبری
#اینترنشنال
#جاسوسی
@cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر
#فاجعه
🔴دختربچهای که لباس صورتی پوشیده نامش مریم است و از پدر و مادری مسلمان میباشد که به احتمال قوی، اهل سوریه هستند که دولت سوئد وی را از خانوادهاش ربوده و به این دو مرد همجنسگرا داده است تا او را پرورش دهند!
آیا فهمیدید که چرا از ما میخواهند به اروپا مهاجرت کنیم؟!
تمام نقشه غرب برای ایران، به ثمر رسیدن همچنین صحنهای است.
#تمدن_منحوس_غربی
@cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این سخنان سخیف شخصی است که سالهاست از ايران رفته و در آمريكا زندگي و تدريس میكند.
#عبدالکریم_سروش باورهای تشيع را به چالش كشيد و برخي آموزهها و باورهای شيعي را نفی كرد و مرجعيت شيعي را زير سوال برد و اتهاماتي ناروا و سخيف بر آن وارد كرد، ديدگاههاي غربي در خصوص دين را تبليغ نمود و مشروعيت جمهوري اسلا مي را زير سوال برد.
با اين همه، او خود را مبلغ و مدافع اخلاق هم معرفی كرده است!
بخاطر سخنان عامدانه وی در خصوص دین و دینداری و انقلاب اسلامی، همواره مورد حمايت مالی و معنوی محافل ضد دين و ضد اسلام بوده است.
#پایان_کار
@cafe_fekr
زن، زندگی، آزادی!
معنی واقعی مفهوم زن، زندگی، آزادي از نظر فلاسفه غرب
فیلسوف و متفکر آلمانی؛ آرتور شوپنهاور: زن حیوانی است با گیسوان بلند و افکار کوتاه.
فیلسوف و متفکر اتریشی؛ زیگموند فروید: بدبختی زن زمانی تسکین مییابد که بتواند پسری به دنیا بیاورد.
فیلسوف و متفکر فرانسوی؛ ناپلئون بناپارت: زن ساخته شده که تسلیم مرد باشد.
فیلسوف و متفکر انگلیسی؛ برتراند راسل: زن دروازه جهنم و ام الفساد است.
فیلسوف و متفکر آلمانی؛ فریدریش نیچه: وقتی نزد زن میروی شلاق را فراموش نکن.
#غرب_بدون_روتوش
@cafe_fekr
MP3.mp3
8.2M
📻 #پادکست «إسمَع، إفْهَم، یا محمدحسین!»
ویژهٔ بزرگداشت علامهطباطبایی [۲۴آبان]
🎙
صدایی که میشنوید مربوط است به خاکسپاری، تلقین، نماز میت و... علامه طباطبایی‹ره›کمانچه: حسام اینانلو تنظیم: علی یحییپور #علامه_طباطبایی @cafe_fekr
آخوند آغشته به خون!
آنچه صاحبان این دست از اکانتها در سر دارند، نشان دادن یک جامعهی ناراضی، عصبانی، افسار گسیخته و دلزده از ارزشها و آرمانهاست!
اینان در واقع بدنبال رساندن جامعه به نیستانگاری و نابودیند. برای مخاطب خود مدینهای را ترسیم کردهاند که دیگر ارزشها و حتی هویت ملی در آن جایگاهی ندارد. مخاطب را مجبور میکنند بجای خاقانی، حافظ، مولوی، سعدی، نظامی، عطار، بوعلی سینا و هزاران مشاهیر و اندیشمند دیگر، اسم و تصاویر سلبریتیهای دوزاری را در یاد و خاطره داشته باشند.
بله؛ وقتی برای مخاطب قبلهی عالم پاریس و لندن و نیویورک شد، هنگامی که از هر چند کلمه حرف زدن، یک جمله از نیچه و فروید و هگل و فوکو و... صادر شد، زمانی که انگلیسی را بهتر از فارسی بلد شد، وقتی یک خط از شاهنامه و مثنوی و گلستان و... را نتوانست بخواند، هنگامی که زمان سپری شدن در فضای مجازی بیشتر از کتابخوانی شد، آخوند آغشته به خون خواهد شد.
دانیال بصیر
#انقلاب_رباتی
@cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وطن!
واژهای غریب میانِ جماعتی که در آن زیستند و زیر پرچمش قد کشیدند؛
جماعتی که از قِبَل همین خاک و همین مرز و بوم نمک خوردند و فربه شدند و وقتی کارشان تمام شد لگدمال کردند هرآنچه را که بوی وطندوستی و انسانیت داشت.
"عمل" مهم است، عملِ اجتماعی مهم است. اینکه از ارزشهای وطن در موقعیت درست و برای مردمان میهن دفاع کنید، مهم است.
#وطن
#پای_جان_برای_ایران
@cafe_fekr
درس سیاست!
کیروش غیرایرانی و غیرمسلمان به معدود #سکولارهایحوزوی و اندک #دانشگاهیان_مرعوب_بیگانه درس سیاست داد! سلیبریتیهای هنری_ورزشی خودفروخته که جای خود دارد.
@rozaneebefarda
#پای_جان_برای_ایران
@cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینیم و لذت ببریم؛ چقدر باسخاوت و شریفند؛
"از آن جا که اکثریت مردم مدرن، در اغلب اوقات زندگی خود، باید حواس شان را جمعِ درآوردن پول کنند، این عقیده قوت می گیرد که لازمۀ رسیدن به هر نوع شادمانی و خرسندی مشخص در زندگی، تصاحب مقدار معینی پول است. پول به لحاظ درونی، از پیش نیاز و ابزاری صرف به هدف غایی تبدیل می شود. هنگامی که این هدف تأمین شد، ناخرسندی و کسالت شدید متناوبی ایجاد می شود… پول پُلی است برای رسیدن… و آدمی نمی تواند روی پُل زندگی کند" (گئورگ زیمل)
#انسانم_آرزوست
@cafe_fekr
به بهانه تولد!
سالروز میلاد هر انسانی زمانی میتواند تبدیل به جشن و سرور گردد که رهآور چندسالهَش در دنیا، به ارمغان گذر از شب ظلمت به سپيدی نور و رسيدن به مبارک سحر هدايت شود.
هنگامی جشن و شادی برای شخص معنا پیدا میکند که بتواند بینشهای غلط و باورهای نادرست را از فکر و ذهنَش بزداید و در برابر ابهامات گذشته که منجر به بروز اشتباهات فاحش در زندگیَش شده است، بایستد.
زمانی شخص میتواند شمعهای روی کیک را به راحتی فوت کند که به «شرح صدر» رسیده باشد و با درکی عمیقتر نسبت به گذشته و با گذر از ظاهر به باطن، تجليات الهی را دريابد و خطاب به خود و هستی با صدا بلند بگويد: من آزادم ؛ آزاد از قید اسارتِ چنگالهای شيطانی، وابستگیها و رنگ تعلقها.
سالروز تولد هر انسانی، سالروز رويش و پديدار شدن مجدد است؛ باید مُرد قبل از مرگ و دوباره زنده شد و به دنيا آمد بعد از تولد؛ چرا که تا هر فردی يک بار در گذشته خود نميرد و با تحول معنوی دوباره متولد نشود، مفهوم هستی و فلسفهی خلقت را درک نخواهد کرد و در خسران و ضرر از اين دنيا خواهد رفت.
دانیال بصیر
#تولدم
@cafe_fekr
خسته ام از هجوم این تقدیر
روزهای دروغ دامنگیر
زن زندگی... وَ فحش بی پایان
یک حماقت که ماند بی تفسیر
قصه ی شهر و سلب آسایش
نام آزادیِ به لفظ، اسیر
قصه پرتلاطمی از صبر
منتظر بر عبور یک تغییر
هیزم و شعله... ای خوشا نمرود!
گر گرفتیم لای این تزویر
غصه ام؛ گلی که زود شکست
درد؛ ایذه، کیانِ بی تقصیر
علی علیان
#ایذه
@cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایکاش خون شهید باقریها در رگهای شما هم بود!
امروز ایذه فردا....
در اتفاقات اخیر آنچه بسیار به چشم آمد و همه ما دیدیم این بود که آشوبگران با استفاده از واژگانی مثل "اعتراض"، "آزادی" و.... و با تکیه بر عنصر ارعاب و ترس و با فضاسازی توسط شبکه اجتماعی "اینستاگرام" و با مماشات بیش از حد از جانب متولیان امر، جامعه را به راحتی به سمت هرج و مرج کشاندند.
حادثه تروریستی شاهچراغ، هرج مرج و اختلال در بازار، بستن مغازهها، برهم زدن کاسبی کسبه، ایجاد اختلال در رفت و آمد مردم در سطح معابر، بی حرمتی به روحانیت، قبح شکنی و عادی سازی بیبندوباری و گناه، تعطیلی مراکز علمی، هتک حرمت به مقدسات، هجوم به مظاهر دینی و انقلابی، تخریب اموال عمومی، آسیب به اموال شخصی مردم، تکه تکه کردن جوانان به سبک داعش، حمله به ماموران نیروی انتظامی و فاجعه تروریستی ایذه و به رگبار بستن مردم بیگناه و شهادت و مجروح شدن چندین نفر، همگی حاکی از سوریهسازی و تجزیه ایران دارد.
ایکاش متولیان تامین امنیت از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا کمسیون امنیت ملی مجلس و هرکس دیگری که سالیان سال با دریافت حقوقهای نجومی به چپاول بیت المال پرداخته و با خون شهیدان برای خود صندلی امن ساخته، قدری همانند #شهید_باقری برای جان و مال مردم احترام قائل بودند و با مماشات بی معنا و سکوت بی از حد اعلام بیطرفی نمیکردند و به این غائله پایان میدادند.
دانیال بصیر
#ایذه
#ایران_تسلیت
@cafe_fekr
📸 گزارش تصویری
اولین نشست صمیمی شورای سردبیری فکرت با اصحاب رسانه و کنشگران فعال فضای مجازی ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ در مجموعه شناخت برگزار شد.
@Fekrat_Net
#پای_جان_برای_ایران
@cafe_fekr
قورباغههای هفتتیرکِش
امیرعباس طباطبایی
طبق آخرین یافتههای علمی هفتگونه قورباغه در ایران وجود دارد که یک گونه از آنها در ناحیه جنوب تا جنوب شرق کشور زیست میکنند؛ همچنین ششگونه دیگر در بخشهایی از شمال کشور و نواحی زاگرس و جنوب غرب وجود دارند. متخصصین ویژگیهای زیادی را برای این حیوان بیان کردند که میتوان سه مورد را جز مهمترین آنها دانست:
دوزیستبودن: قورباغهها زیست واحدی ندارند؛ آنها نمیتوانند خود را در وضعیت ثابت قرار داده و به صورت پیوستار زندگی کنند چرا که اصولا حیاتشان به همین تزلزل بسته است.
جهشکردن: قورباغهها برخلاف دیگر حیوانات نه راه میروند، نه میدوند و نه میخزند؛ بلکه آنها میجَهَند؛ یعنی به یکباره از نقطهای به نقطه دیگر پرش میکنند و هیچگاه در موقعیت آرام به پیش نمیروند.
حمله به دوست و دشمن: قورباغهها (مخصوصا انواع خطرناک آنها) زمانی که موجودیت خود را در خطر ببینند، به هر طریقی که شده (یا از طریق پوست یا از طریق نیش و بزاغ)، زهر خود را به طرف مقابل (خواه دوست باشد یا دشمن) میریزند.
تا اینجا فقط یک سری نکات علمی رو مرور کردیم؛ غرض از بیان این مطالب این بود که در وضعیت فعلی کشور، باید مراقب انسانهای قورباغهصفتی باشیم که اولا منافقگونه و دوزیستوار فقط به فکر منافع خود هستند؛ ثانیا هیچ تعادل شخصیتی نداشته و به یک باد رسانهای از حالتی به حالت دیگر جهیده و مدام گرفتار افراط و تفریطند؛ ثالثا زمانی که دیگ برای آنها نجوشد، اجازه نخواهند داد تا دوست و دشمن بر سر آن سفره بنشینند.
این افراد فقط در ظاهر بین مردم محلی بلوچ و بختیاری و کرد و عرب زندگی میکنند و همانند مردم آن دیاران لباس میپوشند، ولی کوچکترین تحریکی کافی است تا آنها موجودیت خود را در خطر پنداشته و آن وقت نه به دشمنان فرضی خود (مامورین حکومتی) بلکه به مردم کوچه و بازار خودشان هم رحم نکنند.
آری اینها نه بلوچند؛ نه بختیاری؛ نه کرد؛ نه ترک و نه حتی انسان؛ اینها مُشتی قورباغهاند که شهر را شلوغ پنداشته و هفتتیرکِش شدهاند.
#تجزیه_ایران
@cafe_fekr
کنشگری سیاسی نخبگان ایرانی در کدام جهان معرفتی شکل میگیرد؟
پرونده «نخبه و اعتراض» روی میز فکرت
اهالی لغت، معنا و معادل «نخبه» را «برگزیده» دانستند. در ساحت اندیشه نیز به فردی برگزیده و نخبه گفته میشود که عقلانیت نظری و عملیاش مورد اقبال عمومی قرار گیرد. در واقع عناصر تبدیلشدن یک شخص به نخبه و تمایزش از سایر افراد، استعداد طبیعی و هوش سرشار، همت و تلاش و پشتکار، و هدایت و توفیق الهی است.
آنچه جامعه از یک فرد نخبه انتظار دارد این است که در کنار اهمیت به «ارزشهای معنوی»، ظرفیت شخصی خود را تبدیل به ظرفیت ملی کند و تواناییهای خود را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد.
بنابراین فرد نخبه، علاوه بر خودسازی فردی و رعایت ادب و پرهیز از فحاشی و بدزبانی، بایستی دارای قدرت تفکر و بهرهگیری از منطق استدلالی باشد. نخبه نباید ذهن و فکر خود را به آسانی در اختیار افراد، گروهها و حتی رسانهها قرار دهد که او را کانالیزه کنند. به همین دلیل، اگر محتوایی به دستش رسید را باید با نگاهی تحقیقانه و پرسشگرانه در چارچوب علمی قرار دهد.
فضای نخبگانی، فضای نقزدنهای عوامانه و هیجانی نیست؛ لودگی، خشونت و آدمکشی در قاموس فکری نخبه، جایی ندارد. اگر نخبه با پدیده و یا آسیب اجتماعی روبهرو شد، مسیر اعتراض و کنشگری اجتماعی وی، سمت و سوی علمی و مستدل دارد و نخبگان برای اعلام اعتراض به دیدگاه رقیب یا مخالف، میدان «گفتوگو» را برمیگزینند. نخبه جریانساز است و سعی میکند با درنظرداشت اهداف و ارزشهای جمعی، گفتمانسازی کند.
دانیال بصیر، سردبیر پایگاه تحلیلی فکرت
#نخبگان
@cafe_fekr