eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
926 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 یکی از زوایای و یکی از پیامدهای آن، گسیختگی تاریخی است که ما را از تاریخ‌مان جدا می‌کند. لذا وقتی ما با نگاه مدرنیته به خودمان نگاه می‌کنیم این تاریخ برای ما پوچ شده و معنا، ارزش و مفهوم واقعی خود را از دست می‌دهد و ما خیلی از قسمت‌های تاریخ‌مان را نمی‌توانیم ببینیم یا بفهمیم؛ چراکه ملاکی بیرون از تاریخ خودمان به آن تحمیل کرده‌ایم. 🔷 اما اگر توانستیم به تاریخ خودمان رجوع کنیم و پیوستگی آن را با امروز خودمان ببینیم، تاریخ مدرن را کنار زده‌ایم؛ یعنی گسستگی مدرنیته را از ذهنیت تاریخی خودمان کنار زده و این را به یک پیوستگی مبدل کرد‌ه‌ایم. 💢 در چنین پیوستگی، مدرنیته در حاشیه تاریخ ما قرار می‌گیرد نه ما در حاشیه تاریخ مدرن. در چنین وضعی مدرنیته بخشی از تاریخ ما می‌شود، ولی نه قسمت اصلی تاریخی ما. ما مسیر اصلی خودش را طی می‌کندو اگرچه مدتی مسیر انحرافی و خاکی را پیموده‌است،‌ ولی با این نگاه و عمل به آن به مسیر اصلی خودش باز می‌گردد. 📖 کتاب ، به کوشش 📌@canoon_org
🔶 عده ای معتقدند روش ، روشی علمی-تجربی است و علم نمی تواند حاوی ارزش باشد؛ بنابراین نمی توان از یا هر نوع روان شناسی آمیخته با ارزش های دینی یا غیر دینی سخن گفت. 🔷روش شناسی پژوهش در روان شناسی در سه دهه اخیر با تغییر و تحولات بازهم بیشتری رو به رو بوده و نوآوری در این موضوع همچنان ادامه دارد این تحولات به خصوص در گسترش و تعمیق انواع طرح های پژوهش کیفی چون مطالعه موردی طرح های روایتی تئوری زمینه ای روش تاریخی، قوم شناسی، پدیدارشناسی، تحقیق در عمل و تحلیل گفتمان بیشتر دیده می شود ما شاهد هستیم که محققان کنونی از انواع گوناگونی از روش های کمی و کیفی پژوهشی بهره می گیرند. 📖کتاب به کوشش در سه نشست با عناوین زیر به رشته تحریر در آمده است: 🔸نشست اول: زمینه های شکل گیری روانشناسی اسلامی 🔸نشست دوم:روش شناسی تجربی و روانشناسی اسلامی 🔸نشست سوم: روش تحقیق کیفی و روانشناسی اسلامی 📌@canoon_org
🔶 نیاز به منابع مالی فراوان موجب شد تا کشورهای اروپای غربی تحصیل فلزات گران بها را «» خود تلقی کنند. کشورهایی خودشان و مستعمرات‌شان فاقد معادن سرشار طلا بودند، برای دستیابی به آن توجه خود را به اجرای سیاست‌هایی معطوف کردند که موجب «تراز بازرگانی مثبت» شود و طبق آن، هرگاه در یک کشور مقدار کالای فروخته‌شده ظرف یک سال به سایر کشورها بیشتر از کالاهای خریداری‌شده از این کشورها باشد، مازاد این دو مقدار به صورت طلا یا ارز وارد کشور خواهد شد. 🔷 معتقد بودند که وضع عوارض گمرکی برای صادرات زیان‌آورست و جامعه (مردم) تنها با پرداخت عوارض کم‌تر، به صادرات خواهد پرداخت. از سوی دیگر، با گرفتن هزینه گزاف گمرکی از واردکنندگان کالاها، از میزان واردات باید کاست. ⭕️ بر پایه اندیشه مرکانتیلیستی، برای تحقق این سیاست‌ها، دولت پدرسالاری باید باشد تا در همه کوشش‌های اقتصادی کشور و برتری یافتن بر رقیبان دخالت کند. صنعت در این مکتب در سنجش با کشاورزی مهم‌تر است و زمینه تولید بیش‌تر را برای صادرات و به دست آوردن منافع خالص فراهم می‌کند. تجارت به‌ویژه تجارت خارجی، که موجب ورود فلزات پربها به کشور می‌شد، بیش از دیگر حرفه‌ها اهمیت یافت. 💢 سوداگران درباره افزایش جمعیت نیز که موجب فزونی نیروی مولّد و پیدایی ارتش بزرگ می‌شد، نظر مثبتی داشتند و از این‌رو، تشویق به افزایش جمعیت، یکی از مبانی مکتب به شمار می‌رود. ، و از جمله نظریه‌پردازان این مکتب به شمار می‌روند. 📖 کتاب ؛ به‌کوشش 📌@canoo
48.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مجلس انقلابی و چالش های قانون گذاری 💢 از مهم ترین ویژگی های مجلس انقلابی توجه به مشکلات مردم، رفع و قانون گذاری آن ها است‌. اما آنچه همواره مورد پرسش واقع است ساختار های تصویب یک قانون است‌، اینکه فرآیند قانون گذاری با چه‌ چالش های مواجه است و مجلس انقلابی باید چگونه از این موانع عبور کند. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶واژه تمدن از دیرباز وجود داشته است؛ لکن به معنای اصطلاحی و امروزی اش از قرن هجدهم میلادی و بر پایه ی دیدگاه تدوین و منسجم شد و در همین راستا محققان علوم اجتماعی تعریف هایی مختلف برای تمدن ارائه کردند. 🔷 برخی چون معتقد است تمدن ویژگی اجتماعی انسان ها بوده و دوره پسابادیه نشینی را تمدن گویند این گونه که تمدن به دنباله بادیه نشینی رخ می نماید؛ همچنین علامه جعفری با تأکید بر تفاوت و تمدن بر این باور است که تمدن را تشکل و انسجام هماهنگ انسان ها در زندگی معقول با داشتن روابطی عادلانه در راستای پیشبرد اهداف مادی و معنوی خود می داند؛ بنابراین مخرج مشترک تعاریفی را که از تمدن ارائه شده است می توان سازمان مندی، انتظام اجتماعی و پیشرفت در بعد مادی و معنوی انسان را تمدن گویند. 💢 بر همین اساس تمدن اسلامی تمدنی است که بنیاد آن بر بوده و در تلاش است با داشته ها و اندوخته های مادی و معنوی انسان را به سمت کمال مادی و معنوی سوق دهد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 همواره وام گیری های فکری از سوی وام دهنده بدون بهره نیست. این وضعیت در دو حالت ممکن است پیش آید؛ حالت اول آن جایی است که وام گیرنده فکری در ازای استفاده از انتقادات وارد بر تجدد، مبانی فکری خود را در رهن و گرو وام دهنده (تجدد) می گذارد. وقتی چیزی به عنوان وثيقه واگذار شود، مادامی که آن چیز در رهن دیگری است، از منشأ اثر بودن می افتد. 🔷 ممکن است وام گیرندگان فکری در ازای سود بردن از انتقادات پست مدرنیستی تجدد، مبانی خود را برای مدتی تعطیل کرده، در رهن وام دهندگان بگذارند. طبیعی است که در این شرایط، همواره مصرف کننده این انتقادات خواهند بود، نه تولید کننده آن؛ زیرا مبانی اسلامی را به منظور استفاده از انتقادات پست مدرنیستی تجدد در رهن گذاشته اند. ⭕️ در این شرایط برای تولید معرفت، چاره ای جز استفاده از مبانی تجدد غربی یا مبانی دیگر تمدنها نیست. لذا معرفتی که از این رهگذر تولید می شود، اسلامی نبوده که همان اندیشه مدرن و بسط آن خواهد بود. اما حالت دوم صورتی است که وام گیرنده فکری، مبانی تمدنی خود را در ازای استفاده از انتقادات پست مدرنیستی تجدد، تعطیل نکرده و در رهن تجدد نگذاشته است. 💢 ليکن این مبانی یا در نزد وام گیرنده خاموش است و هیچ التفاتی نسبت به آن نمی شود و یا اساسا توانایی هم آوردی با تجدد را ندارد. لذا به سادگی حاشیه نشین می شود و توليد معرفت غير مدرن، ناممکن است. بنابراین وام گیرندگان فکری باید به این نکته اساسی التفات کنند که نه مبانی خود را تعطیل کنند و نه آنها را به حال تعطیل واگذارند. باید مبانی خویشتن را فعال کرد تا شرایط تولید معرفت ممکن گردد. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
27.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مشارکت سیاسی مردم 💢 کاهش مشارکت سیاسی در ادوار گذشته انتخابات، پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، آینده نظام سازی توجه به این پیامدها و وضعیت به وجود آمده را طلب می کند. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 شکاف نسلی بین والد و فرزند توسط عوامل مختلفی از جمله عوامل مدرسه ای (بالأخص معلم) نزديكان،‌ ، جامعه و غیره تعدیل یا تشدید می گردد؛ مثلاً وقتی معلم یا دوستان فرزند ما بتوانند خلأهای شناختی، عاطفی و رفتاری بچه ای را پرکنند و او بتواند با آنها هم زبانی (در راستای اهداف تربیتی داشته باشد این شکاف نسلی و در نتیجه آسیب های تربیتی تعدیل می گردد. 🔶 از سوی دیگر در مواردی این شکاف نسلی به عنوان یک بحران در تربیت فرزند محسوب می شود. به این نحو که همۀ عوامل مؤثر در تربیت؛ نظیر خانواده، نظام آموزشی ،فرهنگ جامعه و ... با این گونه بچه ها شکاف نسلی داشته باشند؛ در این صورت ،زبان افکار و گرایش های این بچه را کسی درک نمی کند. 💢 لذا، بچه احساس تنهایی در بین جمع خانوادگی و کلاس درس و ... خواهد کرد که می تواند آسیب های تربیتی نیز برای این فرزند در پی داشته باشد. البته، در چنین مواردی، مسئله تهاجم فرهنگی این بحران های تربیتی را تشدید می کنند. آن ها با استفاده از روشهای متفاوتی این گونه بچه ها را با اهداف خود همراه می سازند و در بلندمدت افکار و گرایشهای آنها را جهت دهی خواهند کرد. 📖 کتاب اثر 📌@canoon_org
🔷 هر یک از علوم گوناگون با ویژگی های خاص خود، اهداف و مقاصد معینی را مد نظر داشته اند. تنوع و گوناگونی علوم و رشد و تکامل آن، به موازات پیشرفت های اعجاز آمیز بشر در عرصه های مختلف، تا اندازه زیادی معلول تنوع و گوناگونی غایاتی است که انسان ها از طریق پژوهش در رشته های مختلف علوم، به جست و جوی آنها پرداخته اند. 🔶 هر مقدار که نیازها، خواست ها و مقاصد بشر افزوده شده است، به همان میزان رشته ها و تخصص های موجود در علوم نیز افزوده شده است. این افزایش به طور منطقی مبتنی بر این حقیقت است که هر حوزه علمی، به تناسب توان و قلمرو و ویژگی های خاصش، تنها از عهده اهداف و مقاصد مشخص و مورد انتظار همان حوزه بر می آید و اهداف و مقاصد تازه، به اقتضای نوعشان، نیازمند تأسیس حوزه جدید علمی یا شاخه جدیدی هستند. 💢 بنابراین تفاوت نوع خواست ها، مقاصد و هدف ها از یک سو، ایجاد و تأسیس حوزه ها، رشته ها و شاخه های جدید علمی را در پی دارد و از دیگر سوی، کارآیی و نتیجه بخشی مفید و مستقیم هر حوزه را در حدود اهداف و مقاصد همان حوزه، محدود می سازد. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷 وقوع در ایران موجب شد صاحب نظران و تحلیل گران به تکاپو افتاده و هر کدام تلاش کنند یکی از نظریه های ارائه شده از سوی اندیشمندان غربی را بر انقلاب اسلامی ایران تطبیق دهند؛ از این رو ضرورت وقوع انقلاب اسلامی ایران را در عواملی همچون توطئه خارجی مسائل اقتصادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مذهبی می دیدند؛ در حالی که با واکاوی دقیق زمینه ها، اندیشه ها و چگونگی انقلاب اسلامی در ایران به خوبی میتوان تطبیق ناپذیری این نظریه ها بر انقلاب اسلامی ایران را شاهد بود بر این باورند که انقلاب ضرورتی طبیعی بر مبنای سنن الهی بود. 🔶 مقصود هم این است که نظام هستی به عنوان مظهر و تجلی اراده و مشیت خداوندی، سنت ها و قوانینی در خود جای داده است که نه قابل تغییرند و نه می توان جایگزینی را برای آنان در نظر گرفت. در این نگاه بشر چه بخواهد و چه نه و چه قدرتهای استکباری راضی باشند و چه نباشند این سنت ها قابل تغییر نبوده و تحقق خواهند یافت یکی از این سنن، ظهور حق و پیروزی آن بر باطل است؛ جریان هستی و اداره امور جهان و اقدام های اختیاری انسان باید با تدبیر الهی و با اتکا به معرفتی درست اداره گردد تا در نهایت سعادت انسانی تأمین و تضمین شود. 📖 کتاب به کوشش و در سه فصل نگارش یافته است: 🔸فصل اول: چارچوب مفهومی نظری 🔹فصل دوم: انقلاب اسلامی ایران و نظم نوین جهانی 🔸فصل سوم: انقلاب اسلامی ایران در گستره تمدن نوین اسلامی 📌@canoon_org
🔷 ، یکی از فراگردهای مهم و تأثیرگذار بر قلمروهای گوناگون زندگی اجتماعی می باشد که در محافل دانشگاهی، رسانه ها و کانون های اقتصادی کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. برخی، جهانی شدن را با بین المللی شدن برابر می دانند؛ از این منظر جهانی شدن با جریان گسترده و فزاینده تجارت و گردش سرمایه در میان کشورها تعریف می شود. 🔶 گاهی مقصود از گلوبالیسم، طرح است که برای تضعیف و نابودی های دیگر، در حال اجراست. هنگامی که نیروهای ، با استفاده از شیوه های غیرشخصی و سازمان یافته مانند و ، با افرادی از فرهنگ ها و کشورهای دیگر، به اجتماع محلی، خانه ها و حریم خصوصی انسان ها نفوذ می کنند، زندگی شخصی نیز از تغییر و تحول در امان نمی ماند. 💢 گلوبالیسم اشکال جدید و بی سابقه ای از مخاطره و تهدید همچون مخاطره های ، سلاح های کشتار جمعی، زیست محیطی و بهداشتی را به بار آورده است که تفاوت چشمگیر کمی و کیفی با مخاطره های موجود در دوره های پیش دارند؛ به گونه ای که اکنون از جامعه مخاطره آمیز صحبت می شود. 📖 ماهنامه ، شماره 4 و 5 ، ص 35 📌@canoon_org