eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
29.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بازاری شدن دانش 🔷اقتصاد دانش بنیان در مواجهه با نظام سرمایه، با چه بحران هایی دست و پنجه نرم می کند؟ تبعات بازاری شدن دانش چیست و منطق بازار، چگونه بر عرصه دانش غلبه پیدا می کند؟ آیا منطق سرمایه، راه حل مطلوبی برای رفع مسائل و نیازهای اساسی انسان ارائه می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دانشگاه و اعتراضات 🔷کانون اندیشه جوان در چهارمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی ت
🔰دانشگاه و اعتراضات 🎞فیلم کامل چهارمین نشست معرکه با موضوع «دانشگاه و اعتراضات» 🔷این نشست با حضور مهدی جمشیدی «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» و صادق زیبا کلام «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
🔷فلسفه بر پایه روش عقلی و برهانی استوار شده است و روش فهم عرفی و عقل تجربی در آن جایی ندارد. درباره رابطه ایدئولوژی و فلسفه می توان گفت یافتن ایدئولوژی صحیح در گروی داشتن جهان بینی صحیح است و تا پایه های جهان بینی استوار نگردد و مسائل بنیادی آن به صورت صحیح حل نشود، نمی توان به یافتن ایدئولوژی مطلوب و کارساز امید بست. 🔶مراد از مسائل و جهان بینی، همان پرسش های سه گانه مربوط به آغاز جهان، انجام جهان و نیز راه و راهنماست و حل صحیح و قطعی این مسائل بنیادی تنها از طریق فلسفه میسر است. با این توضیح نسبت دقیق فلسفه با ایدئولوژی آشکار می شود؛ فلسفه دانشی است که به پرسش های مربوط به جهان بینی پاسخ می دهد و اصول جهان بینی نیز مبانی ایدئولوژی را تأمین می کند. 💢تفاوت اساسی فلسفه و ایدئولوژی در این است که فلسفه در جست و جوی حقیقت است نه مصلحت. از این رو نمی توان مدعی شد که فلسفه علت تامه و شرط کافی برای داشتن ایدئولوژی صحیح و رفتار عملی بر طبق آن است بلکه دستیابی به فلسفه صحیح شرط لازم برای فراچنگ آوردن ایدئولوژی درست است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
44.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مدرس علیه جمهوری! 🔶مخالفت آیت الله مدرس با مسئله جمهوریت، اذهان بسیاری را به این سوال واداشته که به‌راستی علت مخالفت او با مسئله‌ای به این مهمی که باعث ایجاد تحولی بزرگ در کشور می‌شد، چه بود؟ 📌@canoon_org
🔰نشست حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در پنجمین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان مجموعه نشست‌های معرکه به موضوع «حکمرانی فضای مجازی و اعتراضات» می پردازد. 🔷فصل اول برنامه گفتگومحور معرکه به اعتراضات اخیر جامعه ایران اختصاص داده شده است تا زوایای پیدا و پنهان اتفاقات اخیر جامعه فارغ از هیجانات و کنش های زودگذر مورد بررسی، نقد و موشکافی قرار گرفته و راهکارهای جامعه دانشگاهی و اندیشمند پیرامون آن ارائه شود. 🗓در نشست پنجم از این فصل، روز چهارشنبه ۹ آذر ماه ساعت ۱۵ محمدحسین سیاح طاهری «دکترای جامعه شناسی و کارشناس حوزه فضای مجازی» و محمد کشوری «مدیر اندیشکده طیف» به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت. 💢قابل ذکر است این گفتگوها به صورت زنده از صفحه آپارات کانون اندیشه جوان به نشانی https://www.aparat.com/canoon.org و کانال روبیکا کانون اندیشه جوان به نشانی https://rubika.ir/canoon_org پخش خواهد شد. 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی های مهم و برجسته شبه مدرنیته یا تجددمآبی سطحی، وجه تقلیدی و سطحی و ظاهرگرایانه و بی ریشه و بنیاد آن است. غرب زدگی، تلخ تر از قرار داشتن در افق نیست انگاری غربی است و غرب زده شبه مدرن بودن، به مراتب و صد چندان از غرب زده مدرن بودن، تلخ تر و رنج آورتر است. یک جامعه شبه مدرن، در واقع یک اجتماع فاقد هویت منسجم و واحد، و گرفتار نحوی وضعیت برزخی، و بحران فقدان هویت است. 🔷یک جامعه شبه مدرن، دیگر نه به تمدن کلاسیک و سنتی خود تعلق دارد و نه به طور تام و تمام در ساحت مدرنیته قرار گرفته است؛ بلکه سرگردان و گرفتار هویت برزخی، و یا به تعبير دقیق تر، بی هویتی است. اساس شبه مدرنیته، بر تقلید ظاهر گرایانه سطحی و بی بنیاد قرار دارد که نه تنها توان از قوه به فعل در آوردن قابلیت ها و ظرفیت های خود تاریخی - فرهنگی ما و احيا و رستاخیز آنها را ندارد، بلکه حتی توان یک اقتباس موفق از مظاهر و شعائر و وجوه فرهنگ و جهان نگری مدرن را نیز دارا نیست. 💢در ساحت شبه مدرنیته، ایدئولوژی ها و ایسم ها حضور فعال اما سطحی دارند؛ و اگر چه دهان ها، بسیاری شعارها و اسامی ایدئولوژی ها و ایسمها - از لیبرالیسم تا مارکسیسم و فمینیسم - را دائما بر زبان می آورند، اما اکثریت سینه چاکان آن ایدئولوژی ها و خود روشنفکران، از داشتن درکی روشن و عمیق از محتوا و شعائر و مبادی و غایات مدرنیته و ایدئولوژی های آن، غافل و عاجز هستند. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
38.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰صنایع خلاق محتاج هسته های خلاق 🔶مسئولین و نهادهای متولی علم و فرهنگ، چگونه می توانند از دانش و ظرفیت های هسته های خلاق در رشد و توسعه صنایع خلاق استفاده کنند؟ به طور کلی صنایع خلاق در کشور ما از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار بوده است و چگونه می توان ماهیت و هویت آن را از سایر دانش ها تمییز کرد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و شش برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در کتاب قرارداد اجتماعی اثر ، وطن چنین تعریف شده است: سرزمینی است که گروهی از مردم با یکدیگر بر محور پیمانی اجتماعی زندگی می کنند و نوعی از حکومت را در میان خود برپا کرده اند. 🔷ولی این تعریف از وطن با دیدگاه اسلام نسبت به دولت، مطابقت ندارد؛چرا که وطن اسلامی عبارت است از همه سرزمین های مسلمان نشین که تحت نظارت حکومت واحد اسلامی بر اساس قانون اسلام که از جانب خداوند یکتا برای بشر فرستاده شده اداره می شود. 🔻از جمله اندیشمندان مسلمانی که در تشریح و بکارگیری مفهوم وطن دقت و حساسیت نشان می دهند، می توان و را نام برد. بحث از مفهوم وطن در عصر ایشان بحثی است که همزاد ناسیونالیسم است. یعنی بعدی که به مفاخر نژادی، عصبیت های قومی و تظاهر به آب و خاک پرستی اهمیت می دهد. 🔺نگرش و تلقی که افرادی همچون اقبال و مدرس از آن نفرت داشته اند و این نفرت به حدی عمیق است که احساس ملی گرایی را بزرگترین دشمن اسلام و مسلمین دانسته و دین را مایه وحدت و منشا قدرت می دانند نه عصبیت و نژاد را. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔷در قرن گذشته، الگوی مطبوعات و رسانه های لیبرالیسم، گرفتار یک سلسله تناقضات بزرگ و بحرانی شده است. تئوری و الگوی متداول رسانه ها در غرب، وظایف مطبوعات و رسانه های جمعی را اطلاع رسانی، تشکل افکار عمومی، انتقال فرهنگ، سرگرم کردن و تفریح مردم، ابزار و آلات سوداگری و پول در آوردن می دانند؛ 🔶اما همین لیبرال ها و محافظه کاران در غرب بر این عقیده هستند که مطبوعات و رسانه ها در عمل، به وظایف اطلاع رسانی و نظارت بر امور دولت و جامعه آن طور که باید و انتظار می رود، وفادار نبوده اند. اولویت مطبوعات و کارنامه آنها مملو از ثروت گرایی، دلالی سیاسی، کنترل عقاید و آرای عمومی، انتقال فرهنگ مبتذل و ارزان به نسل های جدید و بالاتر از همه سرگرم کردن مردم و استفاده بازرگانی و سیاسی از آنها بوده است. 💢در سالهای اخیر، بسیاری از جامعه شناسان، حقوق دانان، روانشناسان و استادان معتبر علوم سیاسی و ارتباطات به این نتیجه رسیده اند که مطبوعات و رسانه های مسلط و حاکم لیبرالیسم، نمی توانند آن نقشی را که یک جامعه مدنی از آنها انتظار دارد، ایفا کنند. 📖ماهنامه زمانه، سال دوم، شماره 14، ص 76 📌@canoon_org
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکمرانی مجازی بر اعتراضات! 🔶فضای مجازی نه یک ابزار که یک راهبرد در ناآرامی های اخیر بود. اما جمهوری اسلامی چگونه از این فضا در کنش ها و واکنش هایمان استفاده کرد؟ آیا فضای استفاده از فضای مجازی در این ایام عقلانی بود؟ برای حکمرانی صحیح فضای مجازی به چه مواردی باید توجه کرد؟ 📌@canoon_org