eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
1.لذات : لذت غذا خوردن، لذت ،لذت داشتن ثروت، لذت دیدن مناظر زیبا، ارضای غریزه ، لذت فرزندداری، لذت شهرت، لذت ثروت و قدرت. ۲. لذات : مثل لذتی که برای یک جوان در پیروزی بازی فوتبال به دست می آید. لذت موسیقی، لذت ، زیبایی ، لذت بازی و سرگرمی، لذت شادی. این لذات بالاتر از لذات حسی است. لذا می بینیم جوانمان لذات حسی را رها می کند و سختی ها و خطرهای را تحمل می کند و فوتبال بازی می کند. ۳. لذات : مثل لذت فهم و علم وكشف عقلی. لذاتی که مناسب با طبع انسان و مناسب با کمال او باشد. این لذات نیز بالاتر از لذات حسی و خیالی است. ۴. لذات و : لذاتی که با روح انسان در ارتباط است. نظیر لذت ترک لذت، ترک خشم، ترک ، ترک ، ترک عادت، لذت محبت، لذت خدمت به دیگران و ... . لذت معنوی، عمیق تر و جذاب تر و ماندگارتر از لذات حسی، خیالی و عقلی است. نظیر آنچه آیت الله از عارفان دوران ما می گوید: « اگر سلاطین عالم می دانستند که در عبادت خدا چه لذتی هست هیچ گاه دنبال لذات مادی و دنیوی نمی رفتند.» 💢آنچه که در متون و اسلامی در این باره بر آن تاکید شده، دو نکته کلیدی است: اول اینکه لذات معنوی در برابر لذات معنوی به شمار نمی‌رود بلکه برخی لذات نظیر جسمی و جنسی، تصور میکنم لذت دارند در حالی که چنین نیست. دومین نکته کلیدی اینکه اگر از خیر لذات طبقه پایین عبور کنی، به لذات طبقه بالا نائل خواهی شد. همچنین اگر انسان برای نیل به لذات معنوی و عرفانی از لذات حسی، خیالی و عقلی بگذرد، قطعا به آن خواهد رسید و اگر روزمره کند دیگر سراغ لذات حسی و جنسی و جسمی نخواهد رفت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 دینی به این معناست که انسان مسلمان اهمیت خاصی درباره کیان اسلام و آنچه بدان مربوط می شود داشته باشد با تمام توان در اثبات و اجرای آن بکوشد و از کوچکترین خدشه و تعرضی نسبت به آن جلوگیری کند. منظور از غیرت دینی، ایــن است که انسان در برابر تخلفاتی که از مسیر حق و و احکام الهــی مـی شــود، خاموش ننشیند و بی تفاوت از کنار آنها نگذرد؛ بلکه تخلف هرچه شدیدتر باشد، جوش و خروش او بیشتر گردد. 🔷منظور از غیرت سینمایی است که یکی از حریم های شرعی، اخلاقی عرفی یا انسانی را پاس میدارد و حاضر نیست به هیچ قیمتی و به بهانه های مختلف و از خطوط قرمز این حریم ها عبور کند این سینما خود را مقید و متعهد به مراعات ضوابط مختص هر یک از این حریم ها میداند و در برابر تسامح ها و تساهل های رایج در آثار سینمایی در مورد این حریم ها کوتاه نمی آید، بلکه موضع گیری دغدغه‌مند، بابرنامه و فعالانه _از نوع کنشی و واکنشی _ دارد. 📖کتاب به قلم #شاهنگی 📌@canoon_org
🔶 نماینده در هندوستان بود که البته ایرانی ها هم در زمان صفویه، از شر این کمپانی در امان نبودند. کمپانی توسط تاجران انگلیسی و از دوران تشکیل شده بود و اداره می شد. آنها به دنبال آن بودند که کالاهای گران قیمتی چون ،فلفل ،میخک ،دارچین جوز هندی، ابریشم ،پنبه چای و قهوه را از این مناطق به کمترین قیمت تهیه و با انتقال آنها به سود سرشاری کسب کنند. 🔷 این تجار برای اینکه بتوانند تجارت آسان تری داشته باشند با استفاده از قوای نظامی و همچنین تحریک های هند و علیه مسلمانان که تا آن زمان بر حاکم بودند، توانستند مسلمانان را از مناطق جنوبی هندوستان به عقب برانند و این آغازی شد بر تعطیلی راه زمینی ابریشم. 💢انگلیس ها با کنشهای اختلاف افکنانه کمپانی هند شرقی مسیر تجارت را از زمین به دریا تغییر دادند و حاکم بلامنازع تجارت دنیا شدند تجارتی که از آن روز تا به امروز با ناامن سازی مسیر تجارت زمینی در حوزه با مخاطره مواجه و رفته رفته به تعطیلی کشیده شد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷شعر فارسی مهمترین رسانه هنری و ادبی تاریخ فرهنگ ایران بوده است و امروزه حتی با وجود رسانه های حقیقی و مجازی متنوع و گسترده هنوز هم شعر از کاراترین رسانه های اجتماعی محسوب میشود. شعر نو را مهمترین میراث انقلاب ادبی در دوره نهضت مشروطه یا اندکی قبل و بعد از آن میدانیم. 🔶از سویی شعر و اوضاع اجتماعی و سیاسی به شدت بریکدیگر تأثیر می گذارند و از هم تأثیر می پذیرند، این امر به خصوص راجع به شعر نو که خاستگاه و رشدگاه آن اجتماع ملتهب ایران اواخر دوره قاجار و سپس سالهای پرآشوب سلسله پهلوی و پس از آن در دوره پرفراز و نشیب نظام اسلامی حاضر بوده و هست، بیشتر به چشم می آید. 💢از سوی دیگر ادبیات و شعر به عنوان مفهومی مستقل و قائم به ذات خود فارغ از فرامتنهای اجتماعی و سیاسی دارای کنش و واکنشهای درون متنی است که در تعامل با فرامتنها موجب شکل گیری و نسج و تکامل جریانات ادبی و شعری می شود. 📖کتاب به قلم در چهار فصل که عبارتند از: تعریف شعر، زمینه ها و علل پیدایش شعر نو ، مشخصات و ویژگی های شعر نو، جریان شناسی شعر نو به شکل فشرده ای به تاریخچه شعر نو در ایران پرداخته است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام درسگفتار فلسفه های مضاف 🔶مسئله فلسفه‌ های مضاف بیش از بیست سال است که مسئله محافل علمیِ دانشگاهی و حوزوی جامعه ما در توجه به علم و جهان جدید می‌باشد. تاثیر و حضور نگرش اسلامی و ارزش‌ های دینی و بومی در علم و جهان جدید و نسبت این امور با انسان مسلمان ایرانی دغدغه فلسفه‌ های مضاف را در متن تتبعات اهالی علم در این سرزمین قرار داده است. 🔷اینکه فلسفه و حکمت مطلق به عنوان میراث کلان معرفتی انسان مسلمان ایرانی در مواجهه با جهان و زندگی، بر علوم و امور جهان جدید همچون علم حقوق، علم جامعه‌شناسی، علم روان‌شناسی، علم فیزیک، علم پزشکی، تکنولوژی و… تاثیر اساسی گذاشته و معنا و جهت آن‌ها را مطابق با فضای خویش هدایت نماید امری است که از رهگذر حوزه‌ای به نام فلسفه‌ های مضاف رقم می‌خورد. 🔸فلسفه‌های مضاف توسط اساتید و پژوهشگران مختلف دانشگاهی و حوزوی و براساس مشرب‌های مختلف فکری مورد بحث و بررسی و تبیین قرار گرفته است اما هیچگاه تاملی جامع به اقسام رویکردهای موجود و موثر به فلسفه‌ های مضاف و کارکردها و ثمراتی که این حوزه مطالعاتی تا کنون بر عرصه علمی جامعه ایرانی داشته است از جمله امور انجام ناشده‌ ای است که ضرورت معین شدن وضعیت این حوزه مطالعاتی و تحقیقی و ادامه حیات موثر آن در عرصه علمی را ایجاب می‌نماید. 🔹بدین منظور، یکی از آثار جامع که براساس نگاهی غنی به حکمت اسلامی در حوزه فلسفه‌ های مضاف در دوره اخیر نگاشته شده کتاب فلسفه‌ های مضاف اثر آیت الله علی اکبر رشاد می‌باشد. 💢از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با تاثیرات عینی و مشخصِ نگاه به فلسفه‌ های مضاف در عرصه‌های مختلف علمی؛ دوره «فلسفه های مضاف» را با حضور رمضان علی‌تبار فیروزجائی طی ۸ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. 👤درباره استاد: رمضان علی‌ تبار فیروزجائی، عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠رمضان علی‌تبار فیروزجائی دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل سطح ۴ کلام اسلامی از موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم است. حوزه تخصص و تمحّض اصلی ایشان فلسفه و کلام اسلامی، معرفت‌ شناسی دینی، فلسفه دین، منطق فهم دین و منطق علوم انسانی اسلامی است. علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه، ایشان آثار علمی متعدد از جمله کتاب و مقالات نگاشته اند که از مهمترین آن، کتاب «مبانی کلامی فهم دین» برگزیده کتاب سال حوزه است. 📌محورهای دوره: ۱-پیشینه فلسفه مضاف ۲-تعریف‌ها و تلقی‌ها از فلسفه مضاف ۳-نقش فلسفه مضاف در تولید علم ۴-انواع فلسفه‌ های مضاف و تفاوت‌ های آن‌ها ۵-نسبت و مناسبات فلسفه‌ های مضاف با فلسفه مطلق ۶-معیار دینی و الهی‌ بودن فلسفه مطلق و فلسفه‌ های مضاف ♨️هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔻برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان 🔻شرکت در یکی از دوره‌ های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان 🔻ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات از ۲۱ آبان ۱۴۰۲ یکشنبه هر هفته ساعت ۱۳ الی ۱۵ 📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷ 📜علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%81/ 📌@canoon_org
🔰زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان 🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتماعی: کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان» 🔷این نشست با حضور بهاره آروین «عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس» و علیرضا بلیغ «عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان 🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتما
زن و تغییر اجتماعی کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان.mp3
30.16M
🎧صوت نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان» را بشنوید. 👤با حضور بهاره آروین و علیرضا بلیغ 📌@canoon_org
🔶با توجه به تعریف ذکر شده به طور ساده می توان گفت ، فرهنگی درون فرهنگ بزرگ تر است. در واقع خرده فرهنگ فی نفسه در و با فرهنگ اصلی و غالب نیست اما با آن متفاوت است. 🔷واژه خرده فرهنگ گاه در معنایی منفی و با ارزش گذاری منفی درک شده است و در مواردی که به مخالفت سیستماتیک با فرهنگ غالب برخیزد، امکان توصیف آن به عنوان یک ضد فرهنگ فراهم خواهد شد.خرده فرهنگ ها به طور عمومی گروههایی هستند که به عنوان انحراف از استاندارد های اصولی جامعه به آنها توجه می شود و مبتنی بر گروه سنی، ، سلیقه و یا نژادی خاص شکل می گیرند. 💢خرده فرهنگ ها از نظر اجتماعی و تحلیلی بدون حق دخالت سیاسی، تحت حاکمیت، تابع یا زیرزمینی تعریف می شوند کسانی که آنها را مطالعه علمی می کنند، آنها را به عنوان مخالفین گونه های دیگر و یا ضد فرهنگ های جریان رایج می دانند. شکل گیری خرده فرهنگ ها کارکردهایی را به دنبال دارد. یکی از کارکردهای خرده فرهنگ ها مبارزه گروههای جامعه برای کسب مشروعیت نسبت به رفتار و شیوه های زندگی خود در برابر زمینهای است که فرهنگ مسلط و عمومی جامعه ارائه میدهد که در بسیاری موارد میتواند مفید واقع شود. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام متن‌ خوانی کتاب نزاع دانشکده ها 🔶نزاع دانشکده‌ها که در واپسین سال های عمر کانت، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم نگارش شده است، اثری است شناخته شده و بسیار جدی و اثرگذار. این اثر بیشتر رساله‌ای سیاسی است و نه دینی و یکی از جدی‌ترین متون فلسفی درباره دانشگاه و کارکرد دانشکده‌های آن در مواجهه با جامعه از یکسو و تعهد و مسئولیت آنها در قبال حقیقت و روشنگری از سوی دیگر است. 🔷کانت در این اثر می‌نویسد: جایگاه و رتبه دانشکده‌های برتر (به عنوان جناح راست پارلمان دانش) حمایت از احکام قانونی حکومت است؛ اما وقتی پای حقیقت در میان باشد، باید در نظام حکومت آزاد، یک حزب مخالف (جناح چپ) هم باشد که ویژه دانشکده فلسفه است، زیرا بدون ارزیابی و انتقادات شدید این دانشکده بنا به میل و استعدادشان (مثلاً از طریق تریبون‌های عمومی) حکومت نمی‌تواند به نحو کامل درباره نفع و یا ضرر خود مطلع گردد. بدین شیوه می‌توان امید داشت که آرزوی دیرین، روزی تحقق یابد (و دانشکده فروتر، برتر گردد)، اما در حقیقت نه در قدرت، بلکه در مشاوره دادن به قدرت (حکومت)، زیرا اگر حکومت آزادی دانشکده فلسفه را تضمین کند و بصیرت خود را از قبل این آزادی افزایش دهد، به شیوه بهتری برای به دست آوردن غایات خود روی آورده است تا اینکه به اقتدار مطلق روی آورد. 💠هویت و ماهیت نهاد دانشگاه با توجه به تطورات و تاریخ تکوینی که داشته همواره مورد ابهام و پرسش بوده، اینکه در عمل کارکرد چنین نهادی چیست، نسبت آن با جامعه و دولت چیست و اساسا نوع مطلوب و ایده آل دانشگاه چیست. چنین پرسش هایی، نظرگاه ما را معطوف به موطن و بنیان های ظهور این پدیده یعنی غرب میکند. از جمله آثار جدی و اصیل درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، کتاب نزاع دانشکده های کانت است. 💢از همین روی کانون اندیشة جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، دوره «متن‌خوانی کتاب نزاع دانشکده ها» را با حضور رضا ماحوزی طی ۱۰ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. ♨️محورهای دوره: ۱-جایگاه آموزش و نزاع دانشکده‌ها در نظام فکری کانت ۲-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده الهیات ۳-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده حقوق ۴-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده پزشکی 👤درباره استاد: رضا ماحوزی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی 🔸رضا ماحوزی دانش آموخته دکتری فلسفه است. حوزه پژوهش ایشان فلسفه غرب، ایده و ماهیت نهاد دانشگاه است و آثاری در زمینه فلسفه دانشگاه، فلسفه علم کانت و کتاب جایگاه زیبایی شناسی و نقد قوه حکم در فلسفه نقادی کانت به رشته تالیف درآورده اند. 📌هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔹برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان 🔹شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان 🔹ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات از ۲۲ آبان ۱۴۰۲ دو‌شنبه هر هفته ساعت ۱۵ الی ۱۷ 📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷ 📋 علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%86%d8%b2%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87-%d9%87/ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مسئله محوری یا مساله سازی؟! 💢از مهم ترین ویژگی های پژوهش تشخیص مشکلات اساسی و رفع آن ها است. این ویژگی پژوهش را، مسئله محوری می نامند. بدین معنا که باید مسئله را تشخیص و بر مبنای آن پژوهش را انجام داد. باید توجه داشت که در پژوهش ها نباید مسئله‌سازی کرد؛ بلکه مسئله موجود را کشف و آن را با توجه به اهداف مد نظر مورد بررسی قرارداد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهلمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶مراد از مصحف (ع) قرآنی به املای رسول خدا(ص) و مکتوب توسط (ع) است که در طول مدت نزول قرآن، به تدریج کتابت شده و در حجره رسول خدا صلى الله عليه وسلم نگهداری می شد. 🔷 الله عليه وسلم در واپسین روزهای عمرش امیر مؤمنان را مأمور کرد که این مصحف را جمع و تنظیم و به مردم عرضه کند و آن حضرت نیز طی چند روز پس از رحلت رسول خدا این مأموریت را به انجام رساند و در در حضور متصرفان حکومت، بر صحابه حاضر در مسجد عرضه کرد. 💠 اما هنگامی که متصرفان حکومت از وضعیت و محتوای آن مصحف آگاه شدند، وجود آن مصحف را با استمرار حاکمیتشان در تعارض دیدند لذا از پذیرشش امتناع کرده و مانع انتشار آن شدند. این امر موجب شد امیرالمؤمنین به آن مصحف را بازستاند و بدین وسیله امت از بهره مندی مستقیم از آن مصحف ، محروم ماندند. ♨️البته این مصحف، پس از امیرالمؤمنین نزد امامان جانشین بود و آنان از علوم موجود در این مصحف برای اصحابشان سخن میگفتند. براساس روایات، این مصحف امروزه نزد این است که پس از ظهور مقدسش، آن را بر مردم عرضه کرده و مجامع آموزش آن تشکیل خواهد شد. 💢این مصحف دارای ویژگیهای منحصر به فردی است: بر اساس دیدگاه معروف آیات و سور این مصحف براساس تنظیم شده بود؛ و افزون بر متن آیات قرآن، اسباب نزول بین آیات و ، محکم و متشابه، آیات، تطبيق ها و مصادیق و برخی تبیین ها و تفاسیر در حواشی آن وجود داشته و دارد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
46.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کدخدا لخت است! 🔶تقریباً همه‌ی تحلیل‌گران و کارشناسان رابطه ایران و آمریکا در این موضوع اشتراک نظر دارند که ایرانی‌ها به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند. 🔷 سابقه و شیوه کنش‌گری آمریکا در عرصه بین‌المللی، سطح منطقه و خصوصاً کارنامه این کشور در تعامل با ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی به عنوان کشوری که می‌خواهد مورد اعتماد ایرانیان قرار بگیرد، ضریب ریسک را در فرایندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مسئولان ایرانی بسیار بالا برده است. 💢به‌طور کلی می‌توان عوامل اساسی این بی‌اعتمادی را در میراث تاریخی روابط دو کشور در دهه‌های گذشته دانست... 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶نوع نسبت میان فرد و جامعه و تأثیر و تأثر متقابل آنها از جمله مباحث محوری در علوم اجتماعی است. بدیهی است که اتخاذ موضع در این نسبت سنجی بسته به انگاره ما در موضوع اصالت و اعتباریت جامعه متفاوت خواهد بود. 🔷از دید اندیشمندان قائل به جامعه (پذیرش جامعه به عنوان واقعیتی جدای از افراد) چنین ارتباطی حقیقتاً میان دو موجود مستقل با ویژگی های ، ، اقتضائات کارکردی و علائم و نشانه های هویتی متفاوت برقرار است؛ در حالی که از دید قائلین به اصالت فرد و اعتباریت جامعه (عدم پذیرش جامعه به عنوان واقعیتی در کنار افراد)، این ارتباط در حقیقت میان افراد و نیز با پدیده های فرا فردی و انتزاعی همچون فرهنگ نظام اجتماعی، نهادها و سازمانهای اجتماعی برقرار است. 🔻بنابراین، مراد از رابطه فرد با جامعه، مجموعه روابط تعاملات و داد و ستد های رجحان یافته فرد با سایر افراد جامعه و موجودیت های فرا فردی نهادها، ساختارها و سازمان های اجتماعی بر اساس قواعد تعیین شده و انتظارات متعارف است. 🔺 در نسبت میان فرد و جامعه بر این باور است که اگر شما از یک فرد انسانی مکتسباتش از جامعه (یعنی زبانش افکارش علم و دانشش احساساتش، قضاوت هایش) را بگیرید فقط یک تن یعنی یک جسم و یک اندام باقی میماند. شک ندارد که این جسم و اندام مخلوق طبیعت است نه جامعه؛ ولی شخصیت فرد (یعنی اینکه این شخص الان یک «من» خاص : یک شخصیت خاص دارد )یک پدیده اجتماعی است. 💢شخصیت فرد ساخته جامعه است؛ از این رو هم جامعه فرد را میسازد و هم فرد جامعه را؛ یعنی جامعه فرد را می سازد و فرد نیز به اعتبار شخصیت اجتماعی اش، افراد دیگیری را که جامعه از آن ها تشکیل شده است، می سازد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
48.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰لزوم مسئله محوری 🔶 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پژوهش “مسئله محوری” است، بدین معنا که باید مسئله را درست و دقیق تشخیص دهیم و ناظر به آن پژوهش را سامان دهی کنیم. 🔷 از ایرادات بزرگ این روز های پژوهش در حوزه علوم انسانی، «عرصه محوری» است تا مسئله محوری. موسسات پژوهشی و گروه‌های علمی معمولاً موضوعاتی را که در آن تخصص یا مطالعه داشته، به آنها علاقه دارند یا به‌نحوی مهم می‌یابند، تعریف و پژوهش‌ها را بدان سمت سوق می‌دهند، اما عمده این پژوهش‌ها نمی‌توانند پاسخگوی مسائل اساسی باشند و به معنای دقیق کلمه به مسئله نپرداخته اند. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهلمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام درسگفتار برساخته سایبری با نگرش حکمرانانه 🔸با بررسی کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما 🔷تاثیر جهان دیجیتال بر زندگی انسانی تا حدی است که هر امر نو پدید دیجیتال همه شئون زندگی او را مورد تحول و تغییر قرار می‌دهد. این تغییرپذیری از ایجاد شبکه‌های اجتماعی مختلف گرفته تا ابزارهای تکنولوژیک در امور پزشکی، علمی و سیاسی را شامل می‌شود. از جمله مهم‌ترین و بدیع‌ترین این امور نوپدید که تحلیل‌ها بر آن است که انقلاب پنجم تمدنی در جهان جدید محسوب می‌شود، پدید آمدن هوش مصنوعی و تاثیراتی است که نه تنها بر زندگی شخصی انسان‌ها می‌گذارد بلکه تعلیم و فرآیند آموزشی، تحقیقات دانشی، امور پزشکی، گفتگو های بین فرهنگی، سیاست‌های بین المللی، امور نظامی و سایر عرصه‌های زندگی انسانی را تحت تاثیر خویش قرار می‌دهد. 🔶اهمیت این تاثیرگذاری بقدری است که اغلب کشورهای توسعه یافته پژوهش‌های عدیده‌ در زمینه هوش مصنوعی و پیامدهایی که برای هر حوزه از زندگی انسانی دارد برقرار داشته‌اند. برخی دانشمندان بزرگ درباب نگرانی از پیامدهای هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها و خطرِ حذف بسیاری از قابلیت‌های انسانی و پررنگ‌تر شدن حضورِ موجودات دیجیتالی در زندگی انسانی نشان دهنده اهمیت این پدیده متاخر می‌باشد. در این بین، هر فرهنگ و جامعه‌ای که دغدغه ایفای نقش تمدنی و حضور در نظم جهانی جدید را دارد ناگزیر از توجه به این پدیده جدید و بسیار موثر است. 🔻درک ماهیت هوش مصنوعی و ابعاد آن از زاویه‌های مختلف علمی و شئون ادراکی مختلف توام با دغدغه نظم تمدنی و تاثیری که بر سیاست‌های بین المللی و مناسبات جمعی دولت-ملت‌ها می‌گذارد از جمله دغدغه‌های اصلی این دوره می‌باشد. در همین راستا ضمن توجه به کتابی مهم در این زمینه که با رویکرد نظم تمدنی به تاثیرات و ابعاد هوش مصنوعی می‌پردازد یعنی کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما، به مسئله مهم مذکور خواهیم پرداخت. 💢از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با درک ماهیت، تاثیرات و ابعاد هوش مصنوعی در نظم تمدنی جدید، دوره «برساخته سایبری با نگرش حکمرانانه» را با حضور احسان کیان‌خواه طی ۶ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. 👤درباره استاد: احسان کیان‌خواه، پژوهشگر و مسئول مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹احسان کیان‌خواه دانش آموخته دکتری مدیریت فضای سایبر است. حوزه پژوهش و علاقه ایشان حکمرانی سایبری است. 📌محورهای دوره: ۱-تاریخچه هوش مصنوعی و سیر تکامل آن ۲-محدودیت‌ها و توانایی‌های هوش مصنوعی ۳-پلتفرم‌های شبکه‌ای جهانی و سایر جنبه‌ های مرتبط آن ۴-تاثیرات هوش مصنوعی بر امنیت و نظم جهانی ۵- تاثیرات هوش مصنوعی بر هویت انسان‌ ها 💠هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔸برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان 🔸شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان 🔸ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات از ۲۴ آبان ۱۴۰۲ چهار‌شنبه هر هفته ساعت ۱۴ الی ۱۶ تهران، خیابان آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شريف، كوچه صادقی، پلاك ۲، طبقه همکف، سالن اجتماعات دکتر روستاآزاد _ اندیشکده حکمرانی شریف 📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷ 📋علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%87-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%da%af%d8%b1/ 📌@canoon_org
🔶 به عنوان انقلابی در شیوه تاریخ نگاری با انتشار مجله «» در سال . ۱۹۲۹م به جامعه روشنفکری فرانسه معرفی شد و طی زمانی نه چندان طولانی با توجه به انتقادات بنیادینش به فضای رشته تاریخ در دپارتمان ها و دبیرستان های فرانسوی توانست به قول مؤسسانش تاریخ بی روح رایج در این کشور را به تاریخی «انی» و «جامع» تبدیل کند. ، را می باید پیشگام مکتب آنال در توجه به ضرورت نگاه ترکیبی به علوم گوناگون انسانی در تاریخ نگاری دانست. 🔷 اما مؤسسان آنال دو تن از صاحب نظران جوان علوم انسانی فرانسه به نام های و بودند که اولین شماره مجله آنال را در ژانویه ۱۹۲۹ منتشر کردند و نگاه جدید خود را با انتشار مقالات گوناگون برای قضاوت و داوری در معرض دید همگان قرار دادند یک روانشناس یک اقتصاددان یک جامعه شناس یک متخصص علوم سیاسی و چهار مورخ، بلوخ و فور را در این امر یاری می کردند. 📖مجله شماره ۱۲۰ و ۱۲۱ 📌@canoon_org
🔷 ، فرایند ی است که برای تعیین هدف ‌ها و مشخص کردن نحوه دستیابی به آن‌ها. برنامه‌ریزی، یک فرایند است؛ یعنی با استفاده از سازوکارهای کنترلی نظم و سامان می‌یابد. در صورت وجود ، اصلاح می‌شود یا دست‌کم، از اطلاعات آن برای برنامه‌ریزی بعدی استفاده می‌شود. 🔶 به‌عبارت‌دیگر، برنامه‌ریزی یعنی: «چه کسی چه کاری را کجا چه موقع و با چه روشی انجام دهد» و بنا بر قولی دیگر برنامه‌ریزی، متضمن تعیین هدف‌ها و مقاصد تشکیلات و تهیه نقشه و برنامه کار است. بنابراین برنامه‌ها نشان می‌دهند هدف‌ها چگونه تحقق یابند. 📖کتاب ! به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست علمی نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» 💢نشست علمی نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» به همت کانون اندیشه جوان با همکاری انتشارات سروش و حوزه هنری استان تهران برگزار می‌شود. 🔻به گزارش کانون اندیشه جوان؛ این نشست به موضوع نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» در محل حوزه هنری استان تهران اختصاص دارد. 📖کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی»، تألیف فردریک معتوق با ترجمۀ صدیقه نایفی است که نویسنده در این کتاب توانسته است با به‌کارگیری تمامی معلومات عربی و غربی خود، پیوندهای ظریف و پیچیدۀ آمیختگی هنری را با کارکردهای زیباشناختی، اجتماعی و اعمال مذهبی و معنوی تبیین کند. 🔶صاحبان صنایع، در پاسخ به آنچه در مبانی اسلام بر آن تصریح شده ‌است و در تلاش برای تطبیق آن [مبانی] با مسائل زیبایی‌شناختی، افزون بر قوانین صرفاً حرفه‌ای، قوانینی رفتاری را نیز پذیرفته‌اند؛ شاید برجسته‌ترین این قوانین درک عقلی و معنوی دربارۀ دین و گروه دینی باشد. نکته‌ای که [برخی] منتقدان آن را در اثر هنری مشاهده نمی‌کنند و موجب می‌شود دگرگونی معنایی و نیز وجود «دایرۀ بصری واحدی که اسلام، هنر و مردم در آن جاری هستند» از نظر ایشان پنهان بماند. 🔷نویسنده در مقدمۀ این کتاب، انگیزۀ خود را از نگارش آن در دو مسئله خلاصه می‌کند: اول، «الفت طولانی‌مدت با هنر اسلامی و زندگی در دنیایی که فرهنگ آن آکنده از این هنر است» و دوم «اوضاع بد سیاسی روزگار ما که پاک‌ترین و زیباترین جلوه‌های نهفته در میراث فرهنگی، هنری و اجتماعی مرتبط با اسلام را هدف گرفته و کمر به تخریب آن بسته ‌‌است»؛ مسائلی که باعث شده او بر خود لازم بداند به احقاق حق این هنر در حوزۀ تخصصی مطالعاتی خود بپردازد و سعی در زدودن غبار برآمده از پس‌زمینه‌های ایدئولوژیک و خصومت‌های سیاسی، دینی و تاریخی از چهرۀ آثار هنر اسلامی بنماید. همین موارد مهم‌ترین انگیزه‌های مترجم برای ترجمۀ این اثر نیز بوده‌‌اند. گذشته از موارد یادشده، با وجود روند روبه‌رشد مخاطبان حوزۀ مطالعات جامعه‌شناختی هنر و نیز اهمیت حوزۀ هنر اسلامی و نقش مهم ایرانیان در شکوفایی آن، در حال حاضر اثری اختصاصی و جامع در زمینۀ جامعه‌شناسی هنر اسلامی و بررسی روند ارتباط آن با جامعه در دسترس علاقه‌مندان فارسی زبان نیست و تنها مقالاتی پراکنده و معدود در این زمینه در اختیار خوانندگان قرار دارد. اثر پیش‌ رو می‌تواند ضمن همگامی با اقبال مخاطبان حوزۀ هنر به مفاهیم و مطالعات جامعه‌شناسانه به پر کردن بخشی از خلأ یاد شده نیز یاری رساند. 🔺نویسندۀ کتاب، «فردریک معتوق» جامعه‌شناس، محقق و استاد دانشگاه لبنانی است که تحصیلات خود را در فرانسه به انجام رسانده، اکنون دارای تألیفات متعدد، معتبر و مورد توجه به زبان‌های عربی و فرانسوی در حوزۀ جامعه‌شناسی، به‌ویژه جامعه‌شناسی فرهنگی جهان اسلام است. معتوق از سویی خود را شاگرد جامعه‌شناسانی چون پیر بوردیو، ژان دووینیو و تحصیل‌کردۀ فضای آکادمیک غربی می‌داند و از دیگر سو به جامعۀ اسلامی احساس تعلق دارد و در این کتاب آثار هنر اسلامی را از منظر هر دو دیدگاه (بیرونی و درونی) مورد خوانش جامعه‌شناختی قرار می‌دهد. این رویکرد که به کتاب امتیازی دیگر بخشیده، از صفحات آغازین (حتی آنجا که در اهدای کتاب از ابن خلدون، دووینیو و بوردیو به‌عنوان اساتیدش قدردانی می‌کند) تا پایان کتاب و برای مثال بررسی عدم امکان تعمیم نتایج تحقیق بوردیو در زمینۀ مخاطبان هنری و خاستگاه‌های اجتماعی آنان به آثار هنر اسلامی قابل مشاهده است. علاوه بر این نویسنده به مباحث جامعه‌شناسی هنر اسلامی نگاهی جامع دارد و آن‌ها را در تمامی جوامع اسلامی (شامل سرزمین‌های عربی و غیرعربی چون ایران، هند و…) و در سایر رشته‌ها و زمینه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد؛ بنابراین کتاب به مخاطبان یک سرزمین، گروه یا رشتۀ خاص هنری محدود نمی‌شود. 🗓در همین راستا کانون اندیشه جوان با همکاری انتشارات سروش و حوزۀ هنری استان تهران قصد دارد امروز ۲۰ آبان ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۵ با حضور مترجم کتاب، صدیقه نایفی و منتقدین محترم دکتر محمدرضا مریدی و دکتر علیرضا بلیغ نشستی حضوری تحت عنوان، نشست علمی نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» در محل حوزۀ هنری استان تهران به نشانی: تهران، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، خیابان دوازدهم، پلاک ۳، سالن قیصر امین‌پور، برگزار نماید. 🌐 همچنین این گفتگو به صورت برخط در اِسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org