eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶گروتسک از واژه grottesco ایتالیایی و gtottesca لاتین به معنای گودال و مغاک است. گروتسک نوعی از تزئینات داخل دخمه هایی بوده است که قیصرهای روم می ساختند. این تزئینات نقاشی های دیواری و آمیزه ای از انسان، حیوان، گیاهان و موجودات افسانه ای دوجنسه بوده است. 🔷در اواخر قرن پانزدهم، واژه گروتسک نامی برای این نقاشی ها بود و بعد ها به دیگر هنر ها راه یافت و در دیگر زبان هـا هـم استفاده شد. گروتسک در ادبیات، جهانی را به نمایش می گذارد که در حال از هم پاشیدن است. در فرهنگ آکسفورد، ویژگی اصلی گروتسک اشکال عجیب و غریب و مسخ شده دانسته شده است. 💢در واقع ناهماهنگی مضحکه و ترس سبب میشود که مخاطب دچار سرگردانی شود که اثری که با آن موجه است ترسناک است با خنده آور همین مسئله مهم ترین ویژگی گروتسک دانسته شده است علاوه بر این گروتسک با بیهودگی، عدم اطمینان، قرار گرفتن. در کانون تناقضات و ناامیدی از انتظارات همراه است. مکتب سورئالیسم و دادائیسم از گروتسک استفاده کردند تا چیز های بدون ربط را کنار هم بگذارند. 📖کتاب ؟ به قلم حامد صافی 📌@canoon_org
45.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مسئله ی "مسئله محوری" 💢مسئله محوری چیست و چه الزاماتی دارد؟ دانشجویان و مسئولین برای مسئله محور شدن چه وظایف متقابلی دارند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶علم کلام یکی از علوم اسلامی است و درباره عقاید اسلامی، یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد بود و ایمان داشت، بحث میکند؛ به این نحو که آنها را توضیح می دهد و درباره آنها استدلال می کند و از آنها دفاع می نماید. 🔷در گذشته به این علم علم اصول دین یا علم توحید و صفات هم می گفته اند. اساسی ترین وظایف علم کلام اسلامی بحث درباره اصول دین اسلام، اثبات مسائل آن و پاسخگویی به سؤالات و شبهات مربوط به آن است. 💢درباره این که وجه تسمیه این علم چیست، برخی گفته اند این علم را «کلام» نامیده اند؛ چون قدرت دارنده خود را در سخن و استدلال افزایش میدهد برخی گفته اند به این دلیل که روش و عادت عالمان این فن آن بود که سخنان خود را با عباراتی چون الکلام فی کذا» آغاز می کردند. 📌برخی دیگر معتقدند علت آن است که در این علم سخن در اطراف مباحثی بوده که به عقیده اهل حدیث درباره آنها باید سکوت کرد، و گروه دیگری بر این باورند که این نام آنگاه به میان آمد که بحث مخلوق بودن یا نبودن «کلام الله» میان مسلمانان طرح شد. 📖کتاب به کوشش حسینعلی رحمتی 📌@canoon_org
35.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امانت آیندگان 🔶طبق تحقیقات سازمان ملل تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۰ درصد از کشورها در خطر جدی بحران آب قرار می گیرند؛ ۱۸ کشور از این آمار در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند و این بدین معنی است که اگر برای حل این بحران چاره‌ای اساسی نیاندیشیم می‌تواند زمینه ساز جنگ‌های پنهان و چه بسا بروز جنگ‌های نظامی شود‌... . 📌@canoon_org
🔷امام خمینی (ره) با شناخت عمیق و همه جانبه از اسلام و ابعاد انقلاب اسلامی و همچنین آگاهی و بصیرت کامل به شرایط زمانی و نظام حاکم بین المللی و دشمنان اسلام و انقلاب و ابعاد و شیوه های دشمنی آنان، ضمن یادآوری بر دشمنی جامع الابعاد آمریکا، صهیونیسم و کمونیسم، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی را عمق بخشی و گسترش پهنه آن در داخل و خارج از ایران می دانستند و بر این اساس، همواره بر صدور انقلاب با شیوه ای جامع و کارآمد تأکید می نمودند. 🔶امام خمینی با اتخاذ موضعی دقیق، دیدگاه های سه گانه را به صورت مبنایی رد نموده و نظریه جامع و کارآمدی درباره صدور انقلاب در مواضع و رهنمودهای خود ارائه می نمودند. امام استراتژی «صدور انقلاب» را بر پایه مجموعه ای از اهداف و برنامه ها چون الگوسازی، تبلیغ و آگاه سازی، آموزش و حمایت از نهضت های آزادی بخش می دانستند. ایشان صدور انقلاب را یک موضوع قطعی و غیر قابل خدشه دانستند؛ چنان که می فرمودند: 💢ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم. امام در روزهای پایانی عمر شریف خود، موضعش را درباره صدور انقلاب اینگونه اعلام نمود: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تنها راه نجات دانشجو 🔷دانشجویان و مسئولین برای حل مشکلات راهی ندارند جز اینکه از کلیشه محوری به مسئله محوری بروند همچنین دانشجو باید در دانشگاه مسئله محور آموزش دیده شود و تشکل ها در این زمینه وظیفه مشخص و تاثیر گذار دارند. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷هر گونه تغییر در مجموعه تعالیم و آموزه های وحیانی دین که امروزه در دین خاتم الانبياء (ص) متجلى است و هر تصرفی در آن، فساد است که موجب مرگ انسانیت و از بین رفتن دین و دنیا می شود. 🔶کلام خداوند متعال که فرمود... و الله لا يحب الفساد ناظر به همین مطلب است مراد از فساد در این آیه فساد در عالم که به آن فساد تکوینی میگویند نیست، زیرا فساد و صلاح از لوازم طبیعت است، دائماً مشاهده می کنیم که موجوداتی می میرند و بدنشان فاسد می شود و به جای آنها موجودات جدیدی پدید می آیند، کرات آسمانی از بین میروند و به جای آنها کرات جدیدی پدید می آید و خلاصه گذر زمان همواره موجوداتی را فرسوده میکند و موجودات جدیدی را پدید هستی عالم می آورد. 💢غرض از فساد در آیه فساد در تشریع است و فساد در عالم تشریع یعنی تحريفات وسیعی که در دین یهود و دین مسیحیت صورت گرفت زیانبار ترین پیامدها را برای بشریت به دنبال داشته است که امروزه به وضوح آنها را مشاهده می کنیم. 📖کتاب به کوشش حسن دادگر و غلامعلی معصومی نیا 📌@canoon_org
🔷کفاف، یعنی بهره بردن از دنیا به اندازه نیاز متعارف یعنی حد وسط میان فقر و رفاه. نیاز متعارف هر شخص بنا بر موقعیت اجتماعی او، که از آن به «شان» تعبیر میشود تعیین میگردد از این رو هر کس که نتواند متناسب با شأن خود گذران عمر کند، فقیر به شمار می آید. 🔶آیات و روایاتی که در عنوان، رفاه دلالت بر خیر و فضل و رحمت بودن مال و ثروت و نعمت های دنیا داشت بر حسن کفاف نیز دلالت می کند؛ چرا که در کفاف نیز مانند رفاه، بهره بری از مواهب دنیا وجود دارد. 💢کفاف هیچ یک از معایب فقر را ندارد؛ چرا که مایه بی نیازی از مردم و عزت انسان است. از معایب غنا و رفاه نیز مصون است؛ چرا که اولاً :خدایی که انسان را با نیازهای مادی خلق فرمود، برآوردن آن نیازها را نیز نیکو میداند. ثانياً: مفاسدی مانند طغیان استکبار و صفات رذیله دیگری که در غنا است، بر نمیشود آن مرتب نمی شود روایات بسیاری نیز در مدح کفاف وجود دارد. 📖کتاب به کوشش حسنعلی علی اکبریان 📌@canoon_org
🔶ادیان الهی، اندیشمندان و فلاسفه بزرگی که به مقوله اجتماع توجه داشته اند، بیشترین همت خود را در بسط اندیشه عدالت داشته اند و آن را بالاتر از هر فضیلتی قلمداد کرده اند؛ گرچه هر یک به نحوی جداگانه و از منظری خاص به بحث عدالت پرداخته اند. عدالت یکی از مفاهیم بنیادین و دغدغه های اساسی در اندیشه ورزیهای سیاسی - اجتماعی بوده است و همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان قرار گرفته است. 📖کتاب به کوشش سید محمد رضا شریعتمدار و سید کاظم سید باقری در هفت گفتار تنظیم شده است: 💢در گفتارهای اول و دوم به هر یک از مکاتب پرداخته خواهد شد؛ در گفتارهای سوم، چهارم و پنجم به نگرش هر یک از این دو مکتب به اشاره هایی شده است و نظرگاه هر یک به عدالت را مورد نقد و بررسی قرار داده است. پس از روشن شدن مرزهای و جداسازی آن از ، در گفتار ششم، عدالت از منظر دو مکتب مقایسه شده است و در گفتار هفتم به ساز و کار های تامین از منظر مردم سالاری دینی پرداخته شده است؛ و در پایان خاتمه و برخی از نتایج آمده است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مطالعات اسلام پژوهی در غرب 🔶از زمان تدوین قرآن به‌عنوان نخستین و معتبرترین منبع مکتوب اسلامی تا به امروز، دانشمندان مسلمان آثاری پُرشمار در عرصه‌های گوناگون تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه، اخلاق، کلام و فلسفه تألیف کرده‌اند و کتابخانه‌ای غنی از علوم اسلامی به جای گذاشته‌اند. شناخت دقیق و عمیق این میراث مکتوب از مهم‌ترین برنامه‌ها در پژوهش‌های معاصر در حوزه اسلام است. پیشینه مطالعه و بررسی ابعاد گوناگون اسلام در غرب به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد اما نخستین بار در دوره مدرن به شکل منسجم و ساختارمند درآمد. 🔷اینک و در آستانه دهه سومِ سده بیست‌ویکم میلادی بی‌تردید نمی‌توان اسلام‌پژوهی مجموعی از مطالعات میان‌رشته‌ای و متکثر را در مرزها و محدوده‌های جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و هیچ محققی را از پژوهش درباره متون مقدس اسلام و بررسی عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. قرآن متنی وحیانی متعلق به ادبیات مکتوب جهان است و تاریخ جزیره‌العرب در زمان ظهور اسلام بخشی مهم از تاریخ خاورمیانه در دوران باستان متأخر به شمار می‌‌آید. با این همه، مرزهای جهان اسلام در دنیای معاصر بسیار گسترده‌تر از سده‌های پیشین است و مسلمانان فراوانی در اقصی نقاط دنیا از جمله اروپا، امریکا، چین، روسیه و اندونزی حضور دارند. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور دکتر سعید طاووسی مسرور نشستی حضوری در محل کانون اندیشه جوان تحت عنوان «مطالعات اسلام پژوهی در غرب» برگزار نماییم. 🌐 همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶عرفان عملی تفسیر و بیان مقامات عارفان و درجات سالکان و میزان تقرب ایشان به واسطه مجاهده و تصفیه و تزکیه را به عهده دارد. اما غایتی را که عارف در سلوک خود می جوید همانا رسیدن به مقامی است که در دار وجود،جز خداوند را نبیند. در واقع عارف به دنبال مرتبه فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ است. او می خواهد به مقامی برسد که خداوند را نزدیکتر از انسان به خودش ببیند؛ زیرا خداوند خود فرموده است که او يَكُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ. 🔷در یک کلام عارف سالک در پی کسب مقامی است که در حدیث قرب نوافل به آن اشاره شده است: «بنده ای مقرب درگاه من قرار نمی گیرد مگر با انجام واجبات، و آن قدر به مستحبات می پردازد که مورد محبت من قرار می گیرد پس اگر دوستش بدارم گوش شنوا چشم بینا زبان گویا و دست توانای او خواهم بود...» 💢اگر گوش الهی باشد،جز حق نمی شنود و اگر چشم الهی باشد،جز حق نمی بیند و اگر زبان الهی باشد، جز به حق گشوده نمیشود و اگر دست الهی باشد، جز حق نمی گیرد. پس چنین عبدی در همه حرکات و سکنات،الهی‌ خواهد بود. 📖کتاب به قلم رضا جلیلی 📌@canoon_org
41.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه های کرونا زده! 🔶کرونا دانشگاه، دانشجو و تشکل های دانشجویی را با چالش روبرو کرد اما کدام دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی توانستند در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶امیر هوشنگ ابتهاج در تاریخ ادب معاصر ایران چهره ای در خور احترام و در عین حال بحث انگیز است. تداوم او طی بیش از هفتاد سال کار شاعری و خلق تعدادی از معروف ترین آثاری که ورد زبان مردم و حتی دوست داران حرفه ای شعر معاصر شده است. نقش انکارناپذیر او به رغم تعصبش در وفاداری به سنت غزل فارسی در تکامل و به روزرسانی زبان و بیان در غزل معاصر و داشتن سهمی مهم در راهبری تصنیف و ترانه سرایی در برهه ای از دهه ۵۰ بی تردید احترام برانگیزند. 🔷ابتهاج غزل سرایی عارف مسلک نیست؛ او یا غزل عاشقانه می سراید یا اشعار سیاسی و اجتماعی با بیان رمانتیک و تغزلی. وی شعرهایش را از لحظات زندگی اش شکار میکند؛ از دیداری با «شهریار»، از خاطره ای در زندان ، از مرگ یک رفیق یا آشنا از دل تنگی برای یک دوست و... اما به دلیل تبعیت بی چون و چرای او از زبان و اسلوب بیانی شاعران بزرگ تاریخ ادب فارسی که به درست یا غلط شاعرانی عارف مسلک خوانده شده اند مخاطب ناخودآگاه شعر او را نیز عارفانه میخواند یا دریافت میکند 📖کتاب نقد اشعار هوشنگ ابتهاج به قلم حمیدرضا شکارسری 📌@canoon_org
30.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هویت ایرانی 💢اینجا برای ما ایرانیان که در امروزِ جهانِ پرتلاطم زندگی می‌کنیم پرسشی مطرح می‌شود که چرا خاک ایران هیچ‌گاه برای غلبه رویکردهای ارتجاعی در سیاست و حکومت مناسب نبوده، بلکه فرهنگ و هویت ایرانی همواره در مواجهه با ارتجاعِ مخرّب که در لباس دوست و همسایه ظاهر شده، توانسته علَم مقاومت را برافراشته و با الهام‌بخشی به سایرین اعم از همسایگان و ملل آزاده دور دست الهام‌گرِ هویت بخشی به آن‌ها باشد. 📌@canoon_org
هویت ایرانی.mp3
4.18M
🎧 صوت کلیپ «هویت ایرانی» را بشنوید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢افراط به معنی تندروی و تفریط به معنی کندروی می باشد. «فرط» به معنی خارج شدن از حد معین است. وقتی که این خارج شدن پیشی گرفتن باشد آن را افراط و وقتی در مسیر کوتاهی باشد تفریط خوانده اند. عوامل پیدایش افراط و تفریط فراوان است و به طور اجمال، برخی از مهمترین آنها عبارت اند از: 🔸الف) جهل بیماری خطرناک «جهالت» همواره جامعه بشری را تهدید کرده است و نتیجه آن، سقوط و انحراف بر اثر افراط است. امام علی(ع) سرچشمه افراط و تفریط را جهل می داند. این نکته که جاهل در آیات و روایات در مقابل عاقل نیست، بلکه در مقابل حکیم و خردمند است حاکی از این مهم است که جاهل انسان سفیه و بی خرد است و عمل جاهلانه نیز عمل نابخردانه خواهد بود. 🔹ب) خود فریبی خواص خود فریبی هنگامی است که انسانی به رغم علم به حقانیت اصول و مبانی دین، حزب، شخص فکر یا رفتاری و بدون اینکه برای او ابهامی در حقانیت این امور مطرح شده باشد، به مخالفت و تساهل در دین یا مخاطب پرداخته و دست به انکار زده یا با اشخاصی برحق، مخالفت نابحق ورزد. 🔸ج) زیاده خواهی زیاده خواهی ها همواره در طول تاریخ به ورود اشخاصی در عرصه افراط یا تفریط اعتقادی یا رفتاری منجر شده است. چه اینکه امروزه نیز گروههای تکفیری و سلفی، با عنوان وهابیت طالبان یا داعش بارزترین نمونه عملی زیاده خواهان غربی - آمریکایی هستند که برای کامیابی بیشتر خود از ابزار جنگ مذهبی و دینی استفاده کرده و گروه اندکی تروریست عوام و کم سواد از سراسر جهان را زیر پرچم اسلام خواهی و تشکیل حکومت اسلامی دور هم گرد آورند. 🔹د) راهکارها یا رفتارهای نادرست جریان اعتدال گرا تبیین نادرست حق و حقیقت از جمله مسائلی است که موجب فرار گروه های هدف از باورها و رفتارهای درست شده است در مقام اظهار یا تبلیغ عقیده یا رفتار درست، چنانچه از روشی مناسب استفاده نشود نه تنها آن عقیده یا رفتار برای طرف مقابل پذیرفتنی نخواهد بود، بلکه میتواند موجب پیدایش عقاید و رفتارهای به دور از اعتدال شود. 📖کتاب به قلم علی کریمی صیقلانی 📌@canoon_org
48.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جوان گرایی نامتعادل! 💢جوان گرایی امری مترقی و مورد نیاز جامعه به ویژه در رویکردهای تحولی حکمرانی است اما به نظر می رسد اشخاص و نهادها در این امر دچار تعادل نبوده اند، چرا که حرکت جوانگرایی از جهاتی حرکتی مستمر و هم افزا نبوده است و گاها جنبه شعاری گرفته است تا کیفی؛ آسیب شناسی این مسئله را به بیان دانشجویی ببینید. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام حسن علیه السلام فرمودند: ◾️بر شما باد به تفکّر، که تفکّر مایه حیات قلب شخص بصیر و کلید درِ حکمت است. 📖 إعلام الدین، ص ۲۹۷ 🏴 شهادت جان‌سوز امام حسن (ع) تسلیت باد. 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی های فتنه این است که حق و باطل را با هم مشتبه می سازد. سران فتنه با ترفندهای مختلف و با استفاده از ابزارهای تبلیغی و رسانه ای و با بهره برداری از نفوذی که در افکار عمومی دارند و بعضاً با استخدام چهره های موجه و مقبول ،اجتماعی سیاسی و دینی تلاش می کنند امور باطل را حق جلوه دهند. 🔷به همین دلیل امام علی علیه‌السلام یکی از ویژگی های فتنه را چنین معرفی می کند که با شبهه وارد می شود. فتنه بر بستر شبهه و ابهام می روید. فتنه انگیزان از فضاهای شبهه آلود و مبهم بیشترین بهره را می برند آن حضرت در جاهای دیگر نیز همگان را توصیه می کند که از شبهه ها دوری کنند؛ زیرا شبهات زمینه ساز فتنه و وسیله ای برای گمراهی مردم اند. 💢آن حضرت ضمن نامه ای خطاب به معاویه می نویسد: «از شبهه و آمیختگی آن به حق و باطل بپرهیز؛ زیرا دیر زمانی است که فتنه پرده بر خود افکنده و تیرگی های آن دیده ها را پوشانده است» 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶طرفداران رابطه با آمریکا می گویند مبارزه با آمریکا با شعار میسر نیست و این گونه حرکات احساسی و نمایشهای عاطفی در مبارزه با این غول عظمت پرست و مستکبر، بی اثر ترین سلاح است و تنها بر دشمنی و عظمت‌ حساسیت آمریکا نسبت به ایران می افزاید. 🔷در جواب باید گفت که شعار دادن تنها شکلی از مبارزه است و بسنده کردن به شعار، از عاقبت اندیشی به دور است در مبارزه با قدرت مسلطی چون آمریکا، پس از طرح شعار و مشخص کردن هدف، باید برنامه ریزی کرد و واکنش هایی سنجیده در همه زمینه ها داشت. شعار، بیان صریح تهیج خواست و آرمانی است که چون فریادگونه مطرح می شود. 💢شعار، به رغم کوتاهی اش کوبنده است ست و سمت و سوی مبارزه یک ملت را مشخص میکند. اگر شعار به صورت صحیح انتخاب و طرح شود، باعث آگاهی توده ها میگردد. در جریان انقلاب اسلامی هر شعار درست و اصولی، بـه صورت فلشی بزرگ، مسیر حرکت و جهت گیری مردم را در مقاطع مختلف نشان میداد این شعارها اصلی ترین ابزار برای انتقال ارزش های اسلامی و انقلابی به مسلمین دیگر کشورها بودند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی 🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرفت‌های عظیمی در نظام حقوقی کشور بوده‌ایم. در بعد ماهوی شاهد سیطره نگاه فقهی بر قوانین کشور بودیم. آموزه‌های فقهی که سال‌ها در حوزه‌های علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، مجال یافتند تا در قانون تدوین شوند. البته این‌گونه هم نبود که انقلابیون تجارب ارزشمند حقوقی گذشته را به صورت کلی کنار نهند، بلکه با اقتباس علمی و منطقی از هنجارهای حقوقی مدرن، آن را به آموزه‌های فقهی آزمودند و منطبق بر ساختار مذهبی و اجتماعی جامعه به قوانین مختلف تبدیل کردند. 🔷از سویی با پیروزی انقلاب مبحثی تحت عنوان حقوق ملت و اصول مربوط به آزادی‌های فردی و اجتماعی در قانون اساسی جدی گرفته شد و برای اولین بار در قانون اساسی، حقوق اجتماعی در متن قانون پیش‌بینی شد. همچنین نحوه تعامل میان نظام فقهی و نظم حقوقی نیز به سمت اسلامی‌شدن سوق داده شد و قوانین خانواده، قصاص، دیات و … کاملا بر اساس قواعد فقهی پایه‌گذاری شد. 💢در بعد شکلی نیز مهم‌ترین تغییر در ساختار قوه قضاییه و تفکیک آن از سایر قوا اتفاق افتاد و قوه قضاییه از سیطره مجریه و مقننه خارج شد. همچنین شورای نگهبان قانون اساسی به منظور صیانت و پاسداری از قانون اساسی و به منظور تطابق و عدم مغایرت قوانین با اسلام تحولی بزرگ بود. با پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای حقوقی برای نظارت و تقنینی به صورت نظام‌مندتری طراحی شدند، دیوان عدالت اداری از یک قانون متروکه به یک قانون مهم و اجرایی در کشور تبدیل شد. در سطح کلان نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام با منظور حل اختلافات قوای سه گانه در نظام حقوقی کشور تعریف شد . یکی دیگر از تحولات حقوقی پیروزی انقلاب، رونق گرفتن قانون شوراها در اداره امور شهرها و روستاها بود؛ قوانینی که شاید کم و بیش، در رژیم گذشته حضور داشتند ولی به قدری در نهادسازی ضعیف عمل شده بود که آثار آن در کشور مشهود نبود ولی با پیروزی انقلاب به عنوان نهادی قانونی و مسلم کارکرد خود را ایفا می‌کنند. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ساعت ۱۳ با حضور دکتر حامد نیکو نهاد نشستی تحت عنوان «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» برگزار نماییم. 🌐همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org