eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 دینی به این معناست که انسان مسلمان اهمیت خاصی درباره کیان اسلام و آنچه بدان مربوط می شود داشته باشد با تمام توان در اثبات و اجرای آن بکوشد و از کوچکترین خدشه و تعرضی نسبت به آن جلوگیری کند. منظور از غیرت دینی، ایــن است که انسان در برابر تخلفاتی که از مسیر حق و و احکام الهــی مـی شــود، خاموش ننشیند و بی تفاوت از کنار آنها نگذرد؛ بلکه تخلف هرچه شدیدتر باشد، جوش و خروش او بیشتر گردد. 🔷منظور از غیرت سینمایی است که یکی از حریم های شرعی، اخلاقی عرفی یا انسانی را پاس میدارد و حاضر نیست به هیچ قیمتی و به بهانه های مختلف و از خطوط قرمز این حریم ها عبور کند این سینما خود را مقید و متعهد به مراعات ضوابط مختص هر یک از این حریم ها میداند و در برابر تسامح ها و تساهل های رایج در آثار سینمایی در مورد این حریم ها کوتاه نمی آید، بلکه موضع گیری دغدغه‌مند، بابرنامه و فعالانه _از نوع کنشی و واکنشی _ دارد. 📖کتاب به قلم #شاهنگی 📌@canoon_org
🔶 نماینده در هندوستان بود که البته ایرانی ها هم در زمان صفویه، از شر این کمپانی در امان نبودند. کمپانی توسط تاجران انگلیسی و از دوران تشکیل شده بود و اداره می شد. آنها به دنبال آن بودند که کالاهای گران قیمتی چون ،فلفل ،میخک ،دارچین جوز هندی، ابریشم ،پنبه چای و قهوه را از این مناطق به کمترین قیمت تهیه و با انتقال آنها به سود سرشاری کسب کنند. 🔷 این تجار برای اینکه بتوانند تجارت آسان تری داشته باشند با استفاده از قوای نظامی و همچنین تحریک های هند و علیه مسلمانان که تا آن زمان بر حاکم بودند، توانستند مسلمانان را از مناطق جنوبی هندوستان به عقب برانند و این آغازی شد بر تعطیلی راه زمینی ابریشم. 💢انگلیس ها با کنشهای اختلاف افکنانه کمپانی هند شرقی مسیر تجارت را از زمین به دریا تغییر دادند و حاکم بلامنازع تجارت دنیا شدند تجارتی که از آن روز تا به امروز با ناامن سازی مسیر تجارت زمینی در حوزه با مخاطره مواجه و رفته رفته به تعطیلی کشیده شد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷شعر فارسی مهمترین رسانه هنری و ادبی تاریخ فرهنگ ایران بوده است و امروزه حتی با وجود رسانه های حقیقی و مجازی متنوع و گسترده هنوز هم شعر از کاراترین رسانه های اجتماعی محسوب میشود. شعر نو را مهمترین میراث انقلاب ادبی در دوره نهضت مشروطه یا اندکی قبل و بعد از آن میدانیم. 🔶از سویی شعر و اوضاع اجتماعی و سیاسی به شدت بریکدیگر تأثیر می گذارند و از هم تأثیر می پذیرند، این امر به خصوص راجع به شعر نو که خاستگاه و رشدگاه آن اجتماع ملتهب ایران اواخر دوره قاجار و سپس سالهای پرآشوب سلسله پهلوی و پس از آن در دوره پرفراز و نشیب نظام اسلامی حاضر بوده و هست، بیشتر به چشم می آید. 💢از سوی دیگر ادبیات و شعر به عنوان مفهومی مستقل و قائم به ذات خود فارغ از فرامتنهای اجتماعی و سیاسی دارای کنش و واکنشهای درون متنی است که در تعامل با فرامتنها موجب شکل گیری و نسج و تکامل جریانات ادبی و شعری می شود. 📖کتاب به قلم در چهار فصل که عبارتند از: تعریف شعر، زمینه ها و علل پیدایش شعر نو ، مشخصات و ویژگی های شعر نو، جریان شناسی شعر نو به شکل فشرده ای به تاریخچه شعر نو در ایران پرداخته است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام درسگفتار فلسفه های مضاف 🔶مسئله فلسفه‌ های مضاف بیش از بیست سال است که مسئله محافل علمیِ دانشگاهی و حوزوی جامعه ما در توجه به علم و جهان جدید می‌باشد. تاثیر و حضور نگرش اسلامی و ارزش‌ های دینی و بومی در علم و جهان جدید و نسبت این امور با انسان مسلمان ایرانی دغدغه فلسفه‌ های مضاف را در متن تتبعات اهالی علم در این سرزمین قرار داده است. 🔷اینکه فلسفه و حکمت مطلق به عنوان میراث کلان معرفتی انسان مسلمان ایرانی در مواجهه با جهان و زندگی، بر علوم و امور جهان جدید همچون علم حقوق، علم جامعه‌شناسی، علم روان‌شناسی، علم فیزیک، علم پزشکی، تکنولوژی و… تاثیر اساسی گذاشته و معنا و جهت آن‌ها را مطابق با فضای خویش هدایت نماید امری است که از رهگذر حوزه‌ای به نام فلسفه‌ های مضاف رقم می‌خورد. 🔸فلسفه‌های مضاف توسط اساتید و پژوهشگران مختلف دانشگاهی و حوزوی و براساس مشرب‌های مختلف فکری مورد بحث و بررسی و تبیین قرار گرفته است اما هیچگاه تاملی جامع به اقسام رویکردهای موجود و موثر به فلسفه‌ های مضاف و کارکردها و ثمراتی که این حوزه مطالعاتی تا کنون بر عرصه علمی جامعه ایرانی داشته است از جمله امور انجام ناشده‌ ای است که ضرورت معین شدن وضعیت این حوزه مطالعاتی و تحقیقی و ادامه حیات موثر آن در عرصه علمی را ایجاب می‌نماید. 🔹بدین منظور، یکی از آثار جامع که براساس نگاهی غنی به حکمت اسلامی در حوزه فلسفه‌ های مضاف در دوره اخیر نگاشته شده کتاب فلسفه‌ های مضاف اثر آیت الله علی اکبر رشاد می‌باشد. 💢از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با تاثیرات عینی و مشخصِ نگاه به فلسفه‌ های مضاف در عرصه‌های مختلف علمی؛ دوره «فلسفه های مضاف» را با حضور رمضان علی‌تبار فیروزجائی طی ۸ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. 👤درباره استاد: رمضان علی‌ تبار فیروزجائی، عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠رمضان علی‌تبار فیروزجائی دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل سطح ۴ کلام اسلامی از موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم است. حوزه تخصص و تمحّض اصلی ایشان فلسفه و کلام اسلامی، معرفت‌ شناسی دینی، فلسفه دین، منطق فهم دین و منطق علوم انسانی اسلامی است. علاوه بر تدریس در دانشگاه و حوزه، ایشان آثار علمی متعدد از جمله کتاب و مقالات نگاشته اند که از مهمترین آن، کتاب «مبانی کلامی فهم دین» برگزیده کتاب سال حوزه است. 📌محورهای دوره: ۱-پیشینه فلسفه مضاف ۲-تعریف‌ها و تلقی‌ها از فلسفه مضاف ۳-نقش فلسفه مضاف در تولید علم ۴-انواع فلسفه‌ های مضاف و تفاوت‌ های آن‌ها ۵-نسبت و مناسبات فلسفه‌ های مضاف با فلسفه مطلق ۶-معیار دینی و الهی‌ بودن فلسفه مطلق و فلسفه‌ های مضاف ♨️هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔻برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان 🔻شرکت در یکی از دوره‌ های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان 🔻ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات از ۲۱ آبان ۱۴۰۲ یکشنبه هر هفته ساعت ۱۳ الی ۱۵ 📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷ 📜علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%81/ 📌@canoon_org
🔰زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان 🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتماعی: کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان» 🔷این نشست با حضور بهاره آروین «عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس» و علیرضا بلیغ «عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان 🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتما
زن و تغییر اجتماعی کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان.mp3
30.16M
🎧صوت نشست معرکه با موضوع «زن و تغییر اجتماعی : کنشگری جنبشی _ اجتماعیِ زنان» را بشنوید. 👤با حضور بهاره آروین و علیرضا بلیغ 📌@canoon_org
🔶با توجه به تعریف ذکر شده به طور ساده می توان گفت ، فرهنگی درون فرهنگ بزرگ تر است. در واقع خرده فرهنگ فی نفسه در و با فرهنگ اصلی و غالب نیست اما با آن متفاوت است. 🔷واژه خرده فرهنگ گاه در معنایی منفی و با ارزش گذاری منفی درک شده است و در مواردی که به مخالفت سیستماتیک با فرهنگ غالب برخیزد، امکان توصیف آن به عنوان یک ضد فرهنگ فراهم خواهد شد.خرده فرهنگ ها به طور عمومی گروههایی هستند که به عنوان انحراف از استاندارد های اصولی جامعه به آنها توجه می شود و مبتنی بر گروه سنی، ، سلیقه و یا نژادی خاص شکل می گیرند. 💢خرده فرهنگ ها از نظر اجتماعی و تحلیلی بدون حق دخالت سیاسی، تحت حاکمیت، تابع یا زیرزمینی تعریف می شوند کسانی که آنها را مطالعه علمی می کنند، آنها را به عنوان مخالفین گونه های دیگر و یا ضد فرهنگ های جریان رایج می دانند. شکل گیری خرده فرهنگ ها کارکردهایی را به دنبال دارد. یکی از کارکردهای خرده فرهنگ ها مبارزه گروههای جامعه برای کسب مشروعیت نسبت به رفتار و شیوه های زندگی خود در برابر زمینهای است که فرهنگ مسلط و عمومی جامعه ارائه میدهد که در بسیاری موارد میتواند مفید واقع شود. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام متن‌ خوانی کتاب نزاع دانشکده ها 🔶نزاع دانشکده‌ها که در واپسین سال های عمر کانت، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم نگارش شده است، اثری است شناخته شده و بسیار جدی و اثرگذار. این اثر بیشتر رساله‌ای سیاسی است و نه دینی و یکی از جدی‌ترین متون فلسفی درباره دانشگاه و کارکرد دانشکده‌های آن در مواجهه با جامعه از یکسو و تعهد و مسئولیت آنها در قبال حقیقت و روشنگری از سوی دیگر است. 🔷کانت در این اثر می‌نویسد: جایگاه و رتبه دانشکده‌های برتر (به عنوان جناح راست پارلمان دانش) حمایت از احکام قانونی حکومت است؛ اما وقتی پای حقیقت در میان باشد، باید در نظام حکومت آزاد، یک حزب مخالف (جناح چپ) هم باشد که ویژه دانشکده فلسفه است، زیرا بدون ارزیابی و انتقادات شدید این دانشکده بنا به میل و استعدادشان (مثلاً از طریق تریبون‌های عمومی) حکومت نمی‌تواند به نحو کامل درباره نفع و یا ضرر خود مطلع گردد. بدین شیوه می‌توان امید داشت که آرزوی دیرین، روزی تحقق یابد (و دانشکده فروتر، برتر گردد)، اما در حقیقت نه در قدرت، بلکه در مشاوره دادن به قدرت (حکومت)، زیرا اگر حکومت آزادی دانشکده فلسفه را تضمین کند و بصیرت خود را از قبل این آزادی افزایش دهد، به شیوه بهتری برای به دست آوردن غایات خود روی آورده است تا اینکه به اقتدار مطلق روی آورد. 💠هویت و ماهیت نهاد دانشگاه با توجه به تطورات و تاریخ تکوینی که داشته همواره مورد ابهام و پرسش بوده، اینکه در عمل کارکرد چنین نهادی چیست، نسبت آن با جامعه و دولت چیست و اساسا نوع مطلوب و ایده آل دانشگاه چیست. چنین پرسش هایی، نظرگاه ما را معطوف به موطن و بنیان های ظهور این پدیده یعنی غرب میکند. از جمله آثار جدی و اصیل درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، کتاب نزاع دانشکده های کانت است. 💢از همین روی کانون اندیشة جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، دوره «متن‌خوانی کتاب نزاع دانشکده ها» را با حضور رضا ماحوزی طی ۱۰ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. ♨️محورهای دوره: ۱-جایگاه آموزش و نزاع دانشکده‌ها در نظام فکری کانت ۲-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده الهیات ۳-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده حقوق ۴-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده پزشکی 👤درباره استاد: رضا ماحوزی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی 🔸رضا ماحوزی دانش آموخته دکتری فلسفه است. حوزه پژوهش ایشان فلسفه غرب، ایده و ماهیت نهاد دانشگاه است و آثاری در زمینه فلسفه دانشگاه، فلسفه علم کانت و کتاب جایگاه زیبایی شناسی و نقد قوه حکم در فلسفه نقادی کانت به رشته تالیف درآورده اند. 📌هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔹برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان 🔹شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان 🔹ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات از ۲۲ آبان ۱۴۰۲ دو‌شنبه هر هفته ساعت ۱۵ الی ۱۷ 📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷ 📋 علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%86%d8%b2%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87-%d9%87/ 📌@canoon_org
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مسئله محوری یا مساله سازی؟! 💢از مهم ترین ویژگی های پژوهش تشخیص مشکلات اساسی و رفع آن ها است. این ویژگی پژوهش را، مسئله محوری می نامند. بدین معنا که باید مسئله را تشخیص و بر مبنای آن پژوهش را انجام داد. باید توجه داشت که در پژوهش ها نباید مسئله‌سازی کرد؛ بلکه مسئله موجود را کشف و آن را با توجه به اهداف مد نظر مورد بررسی قرارداد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهلمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org