eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
47.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آرمان کلیدی 🔶جامعه‌ آرمانی ایران اسلامی، برای پیشرفت نیازمند دو جریان و دو بال است. اگر این دو جریان، همراه و همگام با یکدیگر نباشند، یک ستون از دو ستون اصلى پیکر جامعه، خراب و ویران است و آرمان کلیدی ما محقق نخواهد شد. اما این دو ستون چیستند و در چه وضعیتی قرار دارند؟ 📌@canoon_org
🔶در نگرش سکولار، هدف از سیاست و حکومت چیزی جز تامین منافع مادی و دنیایی نیست. چنین نگرشی برخاسته از تعریفی مادی و حیوانی از سیاست و برخاسته از نظام ارزشی سکولار می باشد. اما رویکرد اسلامی به سیاست، چنین محدودیتی را بر نمی تابد. در نگرش اسلامی و در میان اندیشمندان مسلمان، تعریف سیاست و هدف از آن، فراتر از نگرش سکولار است. اندیشمندان مسلمان هدف سیاست را تلاش در جهت تأمین سعادت دنیا و آخرت می دانند بنابراین جدایی و تفکیک در هدف و قلمرو دین و سیاست در نگاه اسلامی کاملاً ناممکن می نماید. 🔷حتی اگر هدف از سیاست را صرف تأمین منافع دنیوی بیانگاریم، باز هم نمیتوان قلمرو آن را از قلمرو دین جدا انگاشت، زیرا دنیا شمولی اهداف و قلمرو دین باعث می شود که تنظیم مناسبات این جهانی را نیز جزئی از دین به حساب آوریم؛ با این تفاوت که بنابر نگاه دینی از سیاست نیز می توان در جهت خیر آخرت سود جست، ولی در نگاه سکولار، سیاست فاقد کارکرد آخرت گرایانه است. برخلاف دیدگاه سکولار اندیشان از دیدگاه قرآن، هدف دین منحصر به امور روحانی و اخروی نیست. 💢اهدافی که قرآن برای دین بر می شمرد عبارت است از: خداپرستی، طاغوت گریزی، برقراری عدالت اجتماعی، تهذیب و تزکیه نفس، آموزش کتاب و حکمت، قضاوت و داوری، امر به معروف و نهی از منکر، گشودن زنجیرهای اسارت و... بسیاری از اهداف یاد شده، اموری اجتماعی و مربوط به چگونگی تدبیر و تنظیم مناسبات این جهانی است. سیاست در نگاه اسلامی، گسسته از مسائل اخروی نیست و لاجرم اسلام،تفکیک بین اهداف و قلمرو دین و سیاست را بر نمی تابد. 📖کتاب نوشته‌ی 📌 canoon_org
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کتاب مبانی معرفتی تشکل های دانشجویی 🔷کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مکمل دیگر لایه های جهان بینی است که اندیشمندانی همچون شهید مطهری و علامه مصباح مطرح کرده اند و این کتاب خود بخشی از پازل تکمیل کننده منظومه فکری اسلامی است. در این کتاب دین همچون طرحی جامع در نظر گرفته شده است که دارای اجزایی یک آهنگ و منسجم است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔶فرهنگ دینی حاکم بر جامعه ایرانی، ضمن تقویت و توصیه به رفتارها و کارهای جمع گرایانه و خیرخواهانه، از بروز شکاف و فاصله میان فقیر و غنی در جامعه جلوگیری می کند و افراد به انگیزه های مختلف سعی در دستگیری از طبقات پایین جامعه را دارند. 🔷پولاک معتقد است ایرانیان در کمک به فقرا و نیازمندان از اروپایی ها برترند و این کار را بدون ریا و تظاهر انجام می دهند. او به برخی قوانین مذهبی اسلام که ناظر بر بذل مال به فقراست، اشاره دارد و این ویژگی جامعه ایرانی را عامل برتری بر اروپائیان می داند. 💢از نظر گوبینو، همگرایی خاصی میان طبقات مختلف مردم در ایران وجود دارد و هیچ کینه و عداوتی بین طبقه فقیر و غنی مشاهده نمی شود چرا که طبقات غنی همواره در کارهای خیر و عام المنفعه پیش قدم هستند و کمک به طبقات ضعیف و فقیر را وظیفه خود می دانند.آرنولد لندور نیز می گوید:«مردم ایران از هر طبقه که باشند،اهل خیرات اند و در همه مراسم های ایرانی فقرا فراموش نمی شود و این نکته خوبی است که در فرهنگ ایرانی وجود دارد. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
🔷عرفا می گویند که سراسر جهان هستی، براساس جریان نزول و صعود، دانسته و ندانسته جویای اصل خویش و به دنبال روزگار وصل خویش است و عرفان، منادی این بازگشت و داستان نی های از نیستان بریده و جدا مانده است لذا بیش از هر مکتب و مذهب دیگر، مورد علاقه انسان ها بوده و هست. 🔶این آتش همیشه روشن و زوال ناپذیر دل و درون انسان ها برای رسیدن به حق و حقیقت و فانی شدن در آن است که اجاق عرفان را در همیشه تاریخ گرم نگه داشته است. پس دلیلی ندارد که ما به خاموش کردن زمزمه عشق انسان ها بپردازیم. در هر ملت و در میان پیروان هر قومی، حتی در میان بومیان نیز، خبری از عرفان هست. 💢به خاطر همین جاذبه هاست که در جهان اسلام نیز، با همه مخالفت ها و تعقیب و آزارهایی که به کار رفت، این آتش نه تنها خاموش نشد بلکه روز به روز روشن تر شد. براساس همین پیوند فرخنده، ایرانی، امروز نیز مانند و دیروز، نه تنها نباید مخالف عرفان باشد بلکه باید منادی عشق و عرفان باشد و از برکت این پیوند، برتری صورت اسلامی-ایرانی عرفان، بر اشکال و صور گوناگون آن در سراسر جهان، تحقق یابد. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
🔷روح در برزخ، به ادامه همان راه برای مومنان یعنی راه نزدیکی به پروردگار و برای کافران، فرورفتن بیشتر در عمق گمراهی خواهد رفت. برزخ، محیط بر عالم ماده است و از نظام تجرد نشات می گیرد و درک آن از حواس مادی انسان خارج می باشد مگر اینکه انسان با کنار زدن حجاب تعلق به ماده بتواند به ادراک و دریافت آن نائل شود. 🔶در این زمینه، کتاب به قلم تالیف شده است. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن و نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود در این باره را بیان می‌کند. کتاب حاضر که محصولی از انتشارات کانون اندیشه جوان می باشد، دفتر دوم از سلسله دروس استاد شجاعی در مورد معادشناسی است. 📖کتاب عروج روح، با تحلیلی گویا و روان و ضمن پرهیز از پیچیده گویی، به تشریح حقیقت مرگ به عنوان سرفصل آغاز حرکت به سوی خداوند می پردازد. همچنین با استفاده از اصطلاحات فلسفی و سیر منطقی در طرح مباحث خود و نیز ویژگی قرآن محور بودن و جامعیت مسائل، به چگونگی نظام برزخی، بدن برزخی، عالم قبر و عالم برزخ، فشار در برزخ، چگونگی و چرایی آزمون برزخی و تکامل برزخی پرداخته است. 📌 @canoon_org
🔷عادل شمردگی یعنی خداوند به وسیله ی عملی مخصوص به خود، انسان را عادل ساخته و از وضعیت گناه آلود به وضعیت عادل شمردگی وارد می کند. این نظریه در زمان آغاز نهضت اصلاح دینی، دارای اهمیت بسیاری بود. در یک بیان مختصر، عادل شمردگی عبور شخص از حالت گناهکاری به درستکاری است. 🔶اهمیت این باور و ارتباط آن به نهضت اصلاح دینی و پروتستانتیزم مسیحی از چالشی که این اعتقاد با مناسک مسیحی به وجود می آورد، روشن می شود؛ زیرا آموزه توبه و برخی دیگر از مناسک سنتی که کلیسای کاتولیک بدان معتقد بود و مومنان را نیز به انجام آن ملزم می کرد، بدون هرگونه پشتوانه ی عقیدتی می ماند؛ لذا مصلحان پروتستان هر یک به فراخور تفسیر و فهم خویش، تبیینی از این آموزه ارائه نمودند. 💢درباره ی این آموزه، مارتین لوتر مهم ترین نظریه پرداز است. او پس از انجام عبادات بسیار و زندگی رهبانی در این اندیشه فرو غلتید که اگر بنا باشد خدا با عدالت خود بر بندگان رفتار کند، با توجه به گناهان بندگان، همگی راهی جهنم خواهند شد. این باور با تلاش های او بود که بارور شد. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
21.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آینده انقلاب اسلامی 🔶آیا از کودتای 1299 تا چهلمین انتخابات در سال 1400، پدیدار شدن پدیده مردم و فعال شدن اراده مردم حاصل شده است؟ 🔷موانع و بحران های پیش روی انقلاب برای فعال تر شدن این اراده چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
💢سه شیوه عمده تحقیق در اختیار بشر قرار دارد که در جای خود پسندیده و ارزشمندند: 🔸شيوه تعقلى: تمام علوم فلسفی و عقلی بشر با روش تعقلی به دست آمده اند. دین اسلام بر این شیوه مهر تأیید زده و تنها راه ارزیابی اعتقادات دینی به شمار می آورد. البته موافقت دین با روش تعقلی فلسفه، به معنای پذیرش تمامی آرای فلاسفه نیست. 🔹شیوۀ تجربی: تنها راه تحقیق در علوم طبیعی، روش تجربی است. اسلام این شیوۀ تحقیق را نیز به رسمیت می شناسد و آن را معرفت بخش می داند. در آیات فراوانی از قرآن کریم بر تحقیقات و مطالعات تجربی و مشاهده ای تکیه و تأکید شده است. 🔸شیوه کشف و شهود: یکی دیگر از راه های معرفت بخش، شیوه کشف و شهود عرفانی است. اسلام، این شیوه را به رسمیت می شناسد اما دست یابی به نتیجه درست را به وجود برخی از شرایط و نبود پاره ای از موانع وابسته می داند. لذا تایید شیوه مکاشفه ای به معنای موافقت با تمامی مشاهدات و مکاشفات عرفا نیست. 📌به همین جهات یکی از معانی درست و سودمند هماهنگی عقل و دین، هماهنگی دین اسلام با شیوه تحقیق علمی است. 📖کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
50.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جزایر پارسی 🔷هر زمان که بیگانگان، اقدام به گستاخی و جسارت نسبت به تمامیت ارضی ایران کرده اند، با کنش کوبنده ی مردانی از سرزمین پارس مواجه گشته اند. 🔶امروز نیز در پاسخ به ادعاهای واهی مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی باید گفت که این جزایر، پارسی بوده، پارسی هستند و پارسی خواهند ماند و این یک عقلانیت سیاسی مبتنی بر منطق تاریخی است! 📌 @canoon_org