eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 متاورس و علوم انسانی 🔷 نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» با حضور حسین رمضانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
47.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الگوی کارآمد 🔷کارآمدی از عناصر مهم مرتبط با مشروعیت و مقبولیت قلمداد شده و همواره مسئله نظام های سیاسی به حساب می آید. کارآمدی در نظام های مردم سالار، عاملی تعیین کننده در مشارکت مردم و نگهداشت سرمایه های اجتماعی یک نظام سیاسی است. البته متغیرهای بسیاری وجود دارد که این کارآمدی با آن سنجش شده و تحلیل می شود. مدل کارآمدی در جمهوری اسلامی چگونه تحلیل و ارزیابی می شود؟ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام هادی علیه السّلام : ◾️فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 📖 الکافی، ج۲، ص۱۲۴ 🏴شهادت امام هادی علیه السّلام تسلیت باد. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢در اوایل طرح نظریه «جمهوری اسلامی»، برخی از اشخاص و گروه ها خواستار اضافه کردن قید «دموکراتیک» بر آن بودند (جمهوری دموکراتیک اسلامی) تا رنگ آزادی و دموکراسی آن بیشتر شود. اما به چند دلیل نمی توان آن را به نظریه جمهوری اسلامی اضافه کرد: 🔸زاید بودن: در اسلام، آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد؛ اما با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد. با توجه به این نکته، در عبارت «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، دموکراتیک، حشو و زاید است. 🔹توهم نبود آن در اسلام: در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی، یک سلسله آزادی ها و دموکراسی ها را به دست آورند، ممکن است برخی نزد خود اینطور تفسیر کنند که اینها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری، که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است. اما در واقع اینچنین نیست. به مصداق مصرع معروف: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست». وقتی که می خواهیم از جمهوری اسلامی سخن به میان بیاوریم، به طور طبیعی آزادی و حقوق فرد و دموکراسی هم در بطن آن است. 🔸ناسازگاری دموکراسی غربی با اسلام: بعضی جمع «جمهوریت» و «اسلامیت» را محال و آن را معمای ناگشودنی می خوانند. اما منشأ این شبهه، به عام بودن جمهوری بر می گردد. بر این اساس، اگر به تعریف و نظريه فوق، قيد «دموکراتیک» هم اضافه شود، در آن، اصالت از آن مردم در مقابل دین است که نه تنها با اصول اسلامیت ناسازگار می افتد، بلکه این تئوری به دلیل اشتمال بر اجزاء مبهم و یا متناقض، فاقد شرایط و خصوصیات یک تعریف منطقی خواهد بود. از این رو، حذف قید مزبور، ضروری به نظر می رسد. 📖کتاب ، دفتر بیست و نهم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
46.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد 🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶خدا امری پیچیده نیست اما موجودی است که بنابر فرض، دارای همه کمالات ممکن بدون هیچ حد و اندازه می باشد و هر اندازه کمال بیشتری برای یک موجود در نظر گرفته شود، احتمال وجودش کمتر می شود. این از آن رو است که هر کمال و مرتبه ای علتی می خواهد؛ بنابراین موجود نازل تر آسان تر و از طریق علل ساده تر و با گونه کمتری تحقق می پذیرد. 🔷در نتیجه شانس بیشتری برای تحقق دارد و برعکس موجود کامل تر گونه بیشتری می طلبد و شانس کمتری برای تحقق دارد. لاجرم موجودی که از نظر کمالات بی نهایت است، احتمال وجودش نیز بی نهایت اندک است. در پاسخ به این مسئله گفتنی است از نظر فلسفی، قضیه کاملا برعکس است. 💢هر اندازه موجودی در سلسله مراتب هستی کامل تر باشد، از بساطت بیشتری برخوردار است، مقید به قیود و شرایط کمتر و به حقیقت هستی نزدیک تر و امکان و احتمال تحقق آن بیشتر است تا آنجا که بسیط علی الااطلاق وجود محض و عین هستی است. چنین حقیقتی مشروط به هیچ شرطی نیست، و ضروری التحقق است و سایر موجودات همه هستی خود وامدار اویند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶دلیل عمده کسانی که می گویند در باید از سیستم های غربی پیروی کنیم، این است که زمان تغییر کرده و مقتضیات دنیای معاصر با مقتضیات جوامع و روزگارهای پیشین متفاوت است ولی واقعیت این است که دین اسلام یک دین جاودانی است و با هر عصر و زمان و تجدد و پیشرفتی قابل انطباق است. 🔷اما عده ای سرّ این انطباق را جدایی دین از سیاست دانسته و گفته اند که آموزه های دینی به اصول عقاید و عبادات منحصر است. عده ای دیگر، قابلیت انطباق با زمان را، به معنای نسخ و تغییر قوانین مطابق پیشرفت دانش بشری دانسته و گفته اند اسلام با عادات و رسوم و عرب جاهلیت متناسب بود و به مقتضای این روزگار، باید قوانین دیگری به جای آنها وضع شد. 💢تفسیر نخست، نغمه بیگانگان است که در داخل کشورهای اسلامی تبلیغ می شود و با هدف بعثت انبیاء، یعنی برقراری قسط و اجتماعی مغایر است. تفسیر دوم نیز در حقیقت، نسخ و نابودی قوانین اجتماعی اسلام است و نه انعطاف و انطباق. 📖کتاب ، دفتر سی و هشتم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
🔶تلخ اندیشی شاعر می تواند به یک پدیده یا یک انسان، نسبت به خویش، خانواده یا جامعه ی خویش صورت گیرد. یکی از دلایل عمده که موجب به وجود آمدن تلخ اندیشی می شود، درون گرایی است که در اغلب موارد گوشه گیری، انزوا و فرار از اجتماع را به ترجیح می دهد. رویکرد تلخ اندیشانه یک شاعر نسبت به اجتماع هم نوع خود، به پوچ گرایی و یاوه گویی در جامعه منجر می شود. 📖کتاب ، (تلخ اندیشی در شعر معاصر فارسی) ، به قلم می باشد که ضمن پرداختن به ریشه‌ها و زمینه‌های تلخ‌اندیشی (اجتماعی، فردی، فکری و فلسفی)، جریان تلخ‌اندیشی در را، از ظهور تا افول، بررسی می کند و در این میان، از پرداخت به شخصیت‌های شاخص این جریان غافل نشده است. 💢این کتاب که در سه فصل کلی و با عناوین: مصداق ها و خاستگاه تلخ اندیشی در شعر، علل و زمینه های تلخ اندیشی در شعر و تلخ اندیشی در شعر امروز، توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده، به دنبال پاسخ به این پرسش می باشد که زمینه‌های اصلی تلخ‌اندیشی در شعر کدام است و شخصیت‌های اصلی این جریان چه کسانی هستند؟ 📌@canoon_org
🔷طرح واره ها نوعی ساختار شناختی می باشند که همواره موجب سوگیری هایی در ما از وقایع می گردند. به بیان ساده تر: روان بنه یا همانند عینک، فیلتر یا روزنه ای است که از طریق آن، فرد به جهان می نگرد و آن را تفسیر می کند؛ مثلا اگر فرد، روان بنه ی بدبینانه نسبت به دیگران داشته باشد، رفتارهای آنان را به گونه ای منفی تفسیر خواهد کرد. 🔶 باعث می شود رفتارها و واکنش های دیگران، حتی واکنش عادی آنان، در ذهن فرد با رنگ و بوی دشمنی حاضر شوند؛ مثلا وقتی دیگری با صدای آرام می کند، این را به معنای توهین از سوی او تلقی می کند؛ در واقع هر رفتاری که از دیگری می بیند، از فیلتر «غیر قابل اعتماد و دشمنی» عبور می دهد و با حذف تمام نشانه های دوستی، فقط رنگ دشمنی به آن رفتار می دهد. 💢انسان برای هرچیزی روان بنه ای دارد؛ اشیای معمولی، و آنچه که در مورد خود فرد و دنیا به طور کلی موجود است. بعضی از روان بنه ها به عنوان عوامل شناختی مزاحم، به شکاف بین باورهای اخلاقی و عملی منجر می شوند. 📖کتاب نوشته ی امیری 📌@canoon_org
44.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تفاوت های کارآمدی در جمهوری اسلامی 🔶کارآمدی چگونه سنجش می شود؟ آیا این امر در کشورهای مختلف، متفاوت است؟ 🔷تفاوت های جمهوری اسلامی با سایر نظام های سیاسی در ملاک کارآمدی در چیست؟ و مدل کارآمدی نظام اسلامی چگونه است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی های نظریه علمی از منظر برخی فیلسوفان علم مانند ، قدرت پیش بینی است؛ به عبارت دیگر، در علم به مدد روش فرضی می توان از یک نظریه، نتایجی خاص استنتاج کرد و سپس دید که آیا آن نتایج به وقوع می پیوندد یا خیر. 🔷اما با نمی توان چنین کرد. فارغ از اینکه چه عاملی به آن قابلیت بقا می بخشد یا بتوان پیش بینی کرد که کدام تغییرات، بقای آن را بهتر تضمین می کند و چون این نظریه با هر واقعه ای سازگار است، قدرت پیش بینی ندارد؛ در نتیجه انتخاب طبیعی به عنوان یک پارادایم مفسر می تواند با داده های سازگار شود. 💢سازگاری مذکور، به نظریه انتخاب طبیعی قدرت تبیین و پیش بینی پذیری نمی دهد. یک نظریه، زمانی به عنوان پذیرفته می شود که واجد این توانایی باشد. امروزه زیست‌شناسان سعی می کنند در سطح خُرد و به عبارتی میکروارگانیسم ها به پیش بینی هایی از طریق اصول دست یابند؛ اما در سطح کلان و ماکروارگانیسمها همچنان این مسئله ناممکن باقی مانده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶مسلم است که اسلام در همه جا برای و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است، همچنان که در همه موارد برای آنها تکالیف و مجازات های مشابهی نیز وضع نکرده است. ، اصل مساوات انسانی را در حقوق زن و رعایت کرده است اما لازمه ، تشابه و یکنواختی نیست. لازمه عدالت، وضع حقوق و تکالیف برابر و یکسان در شرایط همسان، و حقوق و تکالیف متفاوت در شرایط نابرابر و ناهمسان است. 🔷از این رو، برخی حقوق و زن و مرد متفاوت است، زیرا زن و مرد از نظر تکوین، دارای شرایط ناهمسانی هستند و یکی از شاخصه های شایسته، این است که به واقعیت های هستی، توجه داشته باشد. از آنجا که زن و مرد به لحاظ جسمی و روحی تفاوت های فراوانی دارند. اقتضا می کند زن و مرد حقوق برابر اما احیانا متفاوت داشته باشند. لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آنها از لحاظ انسانیت، برابری آنها در است. 💢اما و تکالیفی که به مقتضای جنسیت و تقسیم وظایف طبیعی متناسب مقرر می شود، همسان نیست؛ البته همین حقوق و تکالیف براساس تلازم حق و ، متوازن و برابر است و اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به قائل نیست و از سوی دیگر، با پیوند و برقراری تعامل شایسته بین حقوق و اخلاق، زن و مرد را رفیق هم قرار داد نه رقیب یکدیگر؛ از این رو رعایت حقوق زن و مرد از سوی طرف مقابل، امری مقدس و محسوب می شود. 📖کتاب ، دفتر سی و هشتم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
31.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عصر تکنوپولی 🔶آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که روزی را بدون استفاده از ابزارهای تکنولوژیک سر کنید؟ 🔷به معنای واقعی کلمه، تکنولوژی تمام لحظه های ما را احاطه کرده است. این ظهور، روز به روز بروز بیشتری پیدا می‌کند و صف آرایی مخالفان و موافقان نیز جدی تر می شود. تکنوپولی اما این تقابل را جدی تر کرده است؛ درباره آن بیشتر بدانید. 📌@canoon_org
🔰امام جواد (علیه السلام) : 🔶 بر شما باد به تحصيل علم و معرفت، چون فراگيرى آن واجب و بحث پيرامون آن مستحب و پُرفائده است. علم وسيله كمک به دوستان و برادران است، دليل و نشانه مروّت و جوانمردى است، هديه و سرگرمى در مجالس است، همدم و رفيق انسان در مسافرت است؛ و انيس و مونس انسان در تنهایى است. 📜بحارالانوار، ج75، ص80 🌺ولادت امام جواد (علیه السلام) مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔶انقلاب اسلامی سال ١٣٥٧ نه تنها برای ساقط کردن و فروپاشی که به منظور استقرار نظام سیاسی اسلام و بنا نهادن ساختارهای اجتماعی، و نوین در چارچوب ارزش ها و شکل گرفت. 🔷اسلامی بودن انقلاب ۵۷ بدین معنی است که آرمانها و اهداف نهایی این ، تحقق اهداف و آرمانهای اسلام است. به عنوان یک دین جامع و کارآمد، همه عرصه های فردی و اجتماعی انسان را متناسب با اهداف عالی که همانا رسیدن به مرتبه خلافت الهی و است، مد نظر قرار داده و اصول کلی حرکت در مسیر ساختارها و ارزشهای حاکم بر زندگی را تبیین کرده است. مهمترین اهداف و آرمانهای اجتماعی اسلام و ، استقرار به معنی گسترده و تعمیق آن در عرصه های اقتصادی، سیاسی، قضایی، پرورش و رشد علمی و فکری افراد در همه ابعاد، ریشه دار شدن ارزشهای اخلاقی و انسانی در افراد، احياء و اجرای حدود و مقررات الهی برای زمینه سازی حیات معنوی و ایجاد فضای مناسب تعالی می باشد. کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان 📌@canoon_org
🔶ایمان مذهبی از آن جهت که را هدف دار و هدف را خیر و تکامل و معرفی می کند، طبعاً دید انسان را نسبت به نظام کلی هستی و حاکم بر آن، خوش بینانه می سازد. حالت فرد با ایمان در هستی مانند حالت فردی است که در کشوری زندگی می کند که قوانین و و نظامات آن کشور را صحیح و عادلانه می داند 🔷او قهراً زمینه ترقی و را برای خودش و همۀ افراد دیگر فراهم می بیند و معتقد است که تنها چیزی که ممکن است موجب عقب ماندگی اش بشود، تنبلی و بی تجربگی خودش است. این اندیشه طبعاً او را به غیرت می آورد و با خوش بینی و امیدواری به و وا می دارد. 💢اما فرد بی ایمان در کشور مانند فردی است که در کشوری زندگی می کند که قوانین و تشکیلات و تأسیسات کشور را و ظالمانه می داند و از قبول آنها هم چاره ای ندارد. درون این فرد، همواره پر از عقده و کینه است و هرگز به فکر اصلاح خودش نمی افتد. چنین فردی هرگز از لذت نمی برد و جهان برای او همواره مانند یک هولناک است 📖کتاب ، دفتر بیست و یکم از مجموعه ی چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلم) : 🔷سرلوحه پرونده هر مؤمن(در روز قیامت) دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. 📜«کنزالعمال، ج 11، ص 615» 🌸ولادت حضرت علی (علیه السلام) مبارک باد 🌸 📌@canoon_org