☄🔥☄🔥☄🔥☄🔥☄🔥☄
🔥
☄
🔥
☄
#گناهان_کبیره ۱۳۰
با فقد شرایط باز هم حرام است
: هرچند با نبودن یکى از این پنج شرط که گفته شد حد قذف اینست ولى شکى هم در حرمت آن نمیباشد و در بعضى موارد حق تعزیر شرعا ثابت است مثلا اگر کسى بگوید حرامزاده چون معنى صریح آن زنا زاده بودن نیست بلکه در عرف بولد حیض هم حرامزاده میگویند و گاهى هم حرامزاده مى گویند و از آن، خبیث النفس یا بدکردار، اراده میکنند حد قذف لازم نمى شود ولى حق تعزیر (تنبیه) بواسطۀ هتک آبروى مخاطب ثابت است.
و همچنین است اگر غیر مسلمانى را قذف کند، در این صورت حد قذف نیست لیکن یقینا حرام است و جایز نیست که بکفار نسبت زنا یا لواط بدهند صریحا یا کنایة مادامى که شرعا ثابت نشده که مطابق مذهب خود زنا کرده است.
قذف کفار هم جایز نیست
: عمرو بن نعمان جعفى گفت که حضرت صادق (ع) را دوستى بود که هرجا حضرت میرفت از آقا جدا نمیشد و غلامى از اهل سند داشت روزى در بازار کفشدوزان همراه حضرت در حرکت بود و غلام پشت سرشان میآمد پس آن مرد سه مرتبه به پشت سرش نگاه کرد و غلام را که دنبال کارى مى خواست بفرستد، ندید در مرتبۀ چهارم که او را دید گفت «یا ابن الفاعله» اى پسر زن زانیه کجا بودى آن حضرت دست به پیشانى مبارکش زد و فرمود سبحان اللّه مادرش را قذف میکنى من گمان مى کردم تو صاحب ورع هستى و پیدا شد که هیچ و رعى با تو نیست.
عرض کرد: فدایت شوم مادرش از اهل سند و از کفار است. حضرت فرمود: آیا نمیدانى که هر طایفه اى را عقد و نکاحى است (یعنى هر قومى باصطلاح خودشان نکاح صحیحى و زنائى دارند مادامى که شرعا ثابت نشود که مطابق مذهب خودشان زنا نموده اند نمى شود آنها را قذف کرد) پس فرمود از من دور شو، راوى حدیث مى گوید دیگر تا حضرت زنده بود ندیدم که با او رفیق شود .
ابى الحسن حذاء گفت: نزد حضرت امام جعفر صادق (ع) بودم مردى از من پرسید که یا ابا الحسن، بدهکار تو چه شد؟ گفتم: «ابن فاعله» را میگوئى یعنى آن کس که مادرش زنا میداده؟ . پس حضرت از روى تندى بمن نگریست.
گفتم فدایت شوم آن مرد مجوسى است مادر او خواهر او است حضرت فرمود: مگر نه نکاح خواهر در دین ایشان مانعى ندارد .
دشنام هم حرام است
: غیر از قذف هر نوع فحش و دشنام که بمسلمان غیر متظاهر بفسق داده شود و موجب اذیتش شود، حرام است و تعزیرش با شرائطى واجب میشود، مثل اینکه بگوید: اى فاسق، اى شرابخوار، اى خوک، اى سگ، و مثل اینکه او را ببعضى از امراض سرزنش کند مثلا بگوید اى کور، کچل، شل و نظائر اینها.
و در مستدرک الوسائل است که حضرت امیر المؤمنین (ع) فرمود: اگر مردى به مرد دیگر بگوید فاسق یا خبیث یا کافر یا منافق یا حمار باید او را سى و نه تازیانه بزنند.
در حرمت دشنام فرقى بین رحم و اجنبى نیست و همچنین دشنام به خدمتگزار و شاگرد با دیگران فرقى ندارد.
دشنام و روایات
: اخبار وارده در این باب بسیار است از آن جمله امام صادق علیه السّلام مى فرماید: «هرزه گوئى جفاکاریست و جفاکارى در آتش است» .
چهار نفرند که دوزخیان از آنها در آزارند یکى از آنها کسى است که پیوسته از دهانش چرک و خون جارى است و آن کسى است که در دنیا دشنام دهنده بوده» . و روایات دیگر در باب دوم این کتاب نقل شده است.
پاسخ دشنام
: ضمنا باید دانست همان طورى که ابتداء فحش دادن حرام است پاسخ دادن بفحش هم حرام میباشد بلى درصورتى که قذف نکند و فقط بآنچه دشنام داده شده پاسخ گوید مانعى ندارد مثلا اگر کسى باو بگوید اى جاهل احمق ظالم در جوابش اگر بگوید جاهل توئى، احمق توئى، ظالم توئى مانعى ندارد چنانچه در قرآن مجید تصریح مى فرماید: «کسى که بشما ستم کرد بآنچه کرده تلافى کنید»
و همچنین فرموده «اگر مظلوم در مقام تلافى برآید، مانعى ندارد»
«و اگر مى خواهید تلافى کنید بمثل آنچه بشما شده تلافى کنید»
بشرطى که از حد نگذرد
: حضرت موسى بن جعفر (ع) دربارۀ دو نفرى که بیکدیگر دشنام دهنده فرموده آنکه اول دشنام داده ستمکارتر است و تا وقتى که ستم دیده از حد نگذراند وزرش بعهدۀ اولى است ولى اگر از حد گذرانید وزر و گناهش بعهدۀ خودش مى باشد ۶. یعنى مانند اولى گنه کار است.
و گذراندن از حد در پاسخ مثل اینست که دشنام دهنده بگوید اى الاغ و در پاسخ گفته شود اى سگ یا مثلا در جواب یک مرتبه دشنام دو مرتبه یا بیشتر همان لفظ را تکرار کند. و باید دانست که جواز جواب دادن بمثل در صورتیست که دشنام دهنده عذرخواهى نکند پس اگر بلافاصله معذرت طلبید و پوزش خواهى کرد باید عذرش را بپذیرد و جواب بدشنام ندهد. از حضرت موسى بن جعفر (ع) درباره دو مردى که بهم دشنام دهند فرمود آنکه آغاز بدشنام کرده ستمکارتر است و گناه او و گناه طرفش به عهده او است تا وقتى که از ستم دیده عذر نخواسته است.
••࿐@chadorbesarha
🌀🍃
✨پیامبـراڪرم(ص)
خداوند هفت نفر را لعنت
کرده یکی از آنها مردی است که
نسبت به پوشش و
عفت همسرش بیتوجه است.!
📚مستدرکالوسایل ج14 ص291
••࿐@chadorbesarha
🔴گفت : ڪہ چی؟ هے جانباز،جانباز، شهید شهید!
میخواستن نرن! ڪسے مجبورشون نڪرده بود!
گفتم: چرا اتفاقا! مجبورشون مےڪرد!
گفت: ڪے؟!
گفتم: همونے ڪہ تو نداریش؟
گفت: من ندارم؟! چے رو؟
گفتم: غیرت
••࿐@chadorbesarha
AUD-20210710-WA0000.mp3
5.25M
#صوتی ویژه شهادت #امام_جواد
🎤جواد مقدم
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
- Valizadeh & Ghaderpanah.mp3
2.05M
🔸ترتیل صفحه 155 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
••࿐ @chadorbesarha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش دختران وزنان ماهم همچون یهودیان بودند😳😳😱😱😱😳😳
••࿐@chadorbesarha
☄🔥☄🔥☄🔥☄🔥☄🔥☄
🔥
☄
🔥
☄
#گناهان_کبیره ۱۳۱
خاموشى بهتر است
: ناگفته نماند، جواب بمثل با رعایت امور مزبوره هرچند جایز است لیکن سکوت اولى و افضل خواهد بود چنانچه در قرآن مجید مى فرماید: و سزاى بدى، بدى مثل آنست پس کسى که ببخشد و تلافى ننماید و کارش را اصلاح کند، پاداشش با خداست .
در جاى دیگر مى فرماید: بخشیدن شما بپرهیزکارى نزدیکتر است.
دشنام دهنده را شکنجه میدهد
: و مرویست که حضرت امیر المؤمنین شنید مردى قنبر را دشنام میدهد قنبر خواست پاسخ گوید حضرت او را صدا زد که آرام باش بگذار تا این فحش دهنده خوار شود.
همانا بخاموشى خود خداوند بخشنده را خشنود میکنى و شیطان را به خشم میآورى و دشمن خود (دشنام دهنده) را شکنجه میدهى به خدائى که دانه را شکافت و مردم را آفرید سوگند، که مؤمن خدا را بچیزى مانند بردبارى خشنود و شیطان را بچیزى مانند خاموشى خشمناک نمیسازد و احمق را بچیزى مانند سکوت در پاسخش شکنجه نمیدهد .
اگر بتواند در پاسخ دشنام و سخن ناروا، صحبت شیرین کرده و او را نصیحت کند یعنى در برابر بدى نیکى کند مقام ارجمندى را دارا گردیده چنانکه در قرآن مجید میفرماید «کردار نیک و بد باهم برابر نیست، بدى را به نیکى بران، (با کسى که بتو بدى کرد نیکى کن) در این هنگام دشمنت چنان با تو دوست مى گردد که مى پندارى دوستى خویشاوند است. اما این خصلت پسندیده را ندهند مگر بکسانى که صبرکننده و صاحب بهرۀ بزرگ از خیر و ثواب باشند در کتاب کشف الغمة نقل کرده مردى از اهل شام وارد مدینه شد دید مردى بر استر نیکوئى سوار است گفت نیکوتر از آن مرد ندیدم دلم باو مایل شد خواستم او را بشناسم پرسیدم این شخص کیست گفتند حسن بن على (ع) است پس خشمناک شدم و حسد ورزیدم که چرا على (ع) چنین فرزندى داشته باشد پس بسوى او رفتم و گفتم تو پسر على بن ابی طالب هستى فرمود بلى من پسر على هستم گفتم توئى پسر کسى که مشرک بود و چنین و چنان بود تا توانستم ناسزا و دشنام بخودش و بپدرش گفتم و او ساکت بود تا اینکه خودم شرمنده شدم و چون سخن من تمام شد خندید و فرمود گمانم غریبى و شامى هستى گفتم بلى فرمود اگر نیاز بمنزل دارى ما ترا جاى میدهیم و اگر بمال نیازمندى ما بتو میدهیم و اگر گرفتارى دارى ما ترا یارى مى کنیم پس از آن حضرت شرمنده شدم و از خلق کریم او بشگفت آمدم و از نزد او برگشتم درحالیکه نزد من از همه محبوب تر بود .
روز قیامت تلافى مى شود
: (وسائل الشیعه کتاب الحدود) زنى نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت یا رسول اللّه من به کنیزم گفتم اى زنادهنده رسول خدا (ص) فرمود آیا دیده بودى زنا دادن او را گفت نه رسول خدا (ص) فرمود آگاه باش روز قیامت از تو تلافى خواهد شد پس زن آمد نزد کنیزش و تازیانه را به او داد و گفت مرا حد (هشتاد تازیانه) بزن، کنیز نپذیرفت پس کنیز را آزاد کرد سپس نزد رسول خدا (ص) رفت و کار خود را به آن حضرت خبر داد رسول خدا (ص) فرمود امید است به این کارت تلافى شده باشد یعنى در آخرت عذابى نداشته باشى .
••࿐@chadorbesarha
استادپناهیان:
وقتی حجاب را مےپوشی"نور" میآید در وجودت این را باید لمس کنے بتوانے منتقل کنے به دیگران.
وقتی "چادرت" را روی صورتت می کشی و با غرور از انبوه "نگاه نامحرمان" عبور میکنی آنگاه:تو می مانی و نورعلی نور✨
••࿐ @chadorbesarha