▪️مجموعه پوستر ویژگی های قبل و بعد از ظهور
▫️عصر پس از ظهور
▫️ احیای جهان ظلمانی
◽️ شماره ۱۳
#فلش_کارت
#پوستر_مهدوی
@chashmbe_rah
▪️مجموعه پوستر ویژگی های قبل و بعد از ظهور
▫️عصر پس از ظهور
▫️ احیای بندگی و عبودیت
◽️ شماره ۱۴
#فلش_کارت
#پوستر_مهدوی
@chashmbe_rah
▪️مجموعه پوستر ویژگی های قبل و بعد از ظهور
▫️عصر پس از ظهور
▫️ احیای طریق طهارت
◽️ شماره ۱۵
#فلش_کارت
#پوستر_مهدوی
@chashmbe_rah
▪️مجموعه پوستر ویژگی های قبل و بعد از ظهور
▫️عصر پس از ظهور
▫️ احیای خیرات و برکات
◽️ شماره ۱۶
#فلش_کارت
#پوستر_مهدوی
@chashmbe_rah
▪️مجموعه پوستر ویژگی های قبل و بعد از ظهور
▫️عصر پس از ظهور
▫️ احیای آیین دادگری
◽️ شماره ۱۷
#فلش_کارت
#پوستر_مهدوی
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
در دوران غیبت صغرا که دوره آمادهسازی مردم برای غیبت کبرا بوده است، امام عصر(عج) دارای نواب و وکلای چهارگانهای بوده که به واسطه آنها شیعیان خود را مورد تفقد و مرحمت قرار میداده است و زمام امور شیعیان را به واسطه این چهار نفر، در دست داشته است. این چهار انسان بزرگ در طول نیابت خود وظایفی را به عهده داشتند. مهمترین وظایف این افراد عبارت بود از:
۱- انتقال سؤالها و مشکلات مردم به محضر امام زمان(ع) و رساندن جواب آن حضرت به مردم؛
۲- برطرفکردن مشکلات علمی، اقتصادی و اجتماعی شیعیان؛(۱)
۳- سازماندهی وکلا و اخذ و توزیع اموال متعلق به امام در میان مردم؛(۲)
۴- مبارزه با مدّعیان دروغین نیابت و وکالت امام مهدی علیه السلام (۳)
۱- منتخبالأثر، ص۴۸۴
۲- نواب اربعه، ص۴۴
۳- سیره پیشوایان، ص۶۸۹
@chashmbe_rah
تنها ترین امام زمین, مقتدای شهر
تنها, چه میکنی؟تو کجایی؟کجای شهر؟
وقتی کسی برای تو تب هم نمی کند
دیگر نسوز این همه آقا به پای شهر
تو گریه میکنی و صدایت نمی رسد
گم می شود صدای تو در خنده های شهر
تهمت,ریا و غیبت و رزق حرام و قتل
ای وای من چه می کشی از ماجرای شهر
دلخوش نکن به “ندبه”ی جمعه, خودت بیا
با این همه گناه نگیرد دعای شهر!
اینجا کسی برای تو کاری نمی کند
فهمیده ام که خسته ای از ادعای شهر
گاه از نبودنت مثلا گریه می کنند
شرمنده ام! از این همه کذب و ادای شهر
هر روز دیده می شوی اما کسی تو را
نشناخت ای غریبه ترین آشِنای شهر
جمعه…غروب… گریه ی بی اختیار من…
آقا دلم گرفته شبیه هوای شهر
فرزاد نظافتی
@chashmbe_rah
خلقت هدفدار و هدایت پایدار
قال الامام المهدی علیه السلام: إِنَّ اللّهَ تَعالى لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثًا وَ لا أَهْمَلَهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أَسْماعًا وَ أَبْصارًا وَ قُلُوبًا وَ أَلْبابًا ثُمَّ بَعَثَ إِلَیْهِمُ النَّبِیّینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ، یَأْمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِیَتِهِ وَ یُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أَمْرِ خالِقِهِمْ وَ دینِهِمْ وَ أَنـْزَلَ عَلَیْهِمْ کِتابًا، وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ مَلائِکَةً یَأْتینَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مَنْ بَعَثَهُمْ إِلَیْهِمْ بِالْفَضْلِ الَّذى جَعَلَهُ لَهُمْ عَلَیْهِمْ.
خداوند متعال، خلق را بیهوده نیافریده و آنان را مهمل نگذاشته است، بلکه آنان را به قدرتش آفریده و براى آنها گوش و چشم و دل و عقل قرار داده، آن گاه پیامبران را که مژده دهنده و ترساننده هستند به سویشان برانگیخت تا به طاعتش دستور دهند و از نافرمانى اش جلوگیرى فرمایند و آنچه را از امر خداوند و دینشان نمى دانند به آنها بفهمانند و بر آنان کتاب فرستاد و به سویشان فرشتگان برانگیخت تا آنها میان خدا و پیامبران ـ به واسطه تفضّلى که بر ایشان روا داشته ـ واسطه باشند.
احتجاج ج۲ ص۴۶۸
@chashmbe_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام سید احمد موسوی
◽️شماره ۳
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
«عثمانبنسعید» اولین نایب امام عصر(عج) از یازدهسالگی افتخار خدمتگزاری به خاندان رسالت را داشته و از اصحاب امام هادی و امام عسکری (ع) بهشمار میرفت. او را به دلیل شغلش سمان (روغن فروش) و به دلیل محل سکونتش عسکری نیز مینامند.
عثمانبنسعید، از معدود افرادی بود که در شرایط خاص آن زمان، از طرف امام اجازه داشت که حضرت مهدی (عج) را در خانه ی حضرتش مکرر زیارت کند.
همچنین محمد فرزند او ، دومین نایب و وکیل امام عصر (عج) است. «محمد بن عثمان» نیز زمان امام عسکری (ع) را درک نموده است و دوران نیابت و سفارتش طولانیتر از پدرش و دیگر نواب بود . همواره نامههای شیعیان را به حضور امام زمان (عج)رسانیده و پاسخ کتبی آنها را باز میگرداند.
محمد بن اسماعيل وعلى بن عبدالله مى گويند: روزى در شهر سامرا بر امام حسن عسكری(ع) وارد شديم، در حاليكه گروهى از شيعيان حاضر بودند. ناگاه، خادم امام وارد شد و عرض كرد: جماعتى ژوليده مو وگردآلود درب خانه اجازه ورود مى خواهند. حضرت فرمود: از شيعيان يمن هستند. سپس به خادمش فرمود: عثمان بن سعيد را حاضر كن.
طولى نكشيد كه عثمان حاضر شد. حضرت به وى فرمود: عثمان! تو وكيل ومورد وثوق ما هستي، اموال خدا را كه اين جماعت آورده اند تحويل بگير. راوى مى گويد:عرض كرديم: ما مى دانستيم كه عثمان از شيعيان خوب است ولى شما با اين عمل موقعيت و مقامش را بالاتر برديد و وكالت و ثقه بودنش را نيز اثبات نموديد. حضرت فرمود: آرى چنين است. بدانيد كه عثمان بن سعيد وكيل من و فرزندش وكيل فرزندم مهدى(عج) خواهد بود.(۱)
پی نوشت
۱- بحار الأنوار ج ۵۱ ص ۳۴۵
@chashmbe_rah
ظهور حقّ
إِذا أَذِنَ اللّهُ لَنا فِى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ.
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد که سخن گوییم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت و خفقان از [سرِ] شما برطرف خواهد شد.
بحار الانوار ج۲۵ ص۱۸۳
@chashmbe_rah
اگر ز قافله دوریم، خوب می دانیم
ولی به لطف تو هر سال جا نمی مانیم
و باز هم به نگاه محبتت امسال
کنار سفرۀ این فاطمیه مهمانیم
هزار فاطمیه رفته و نیامده ای
نگو که باز بدون تو روضه می خوانیم
بیا که در گذر گردباد این دنیا
در انتظار شروع بهار و بارانیم
قسم به ساحل چشمان ابری ات عمریست
به لطف بارش چشم شماست گریانیم
و گرنه مثل بیابان خشک دل هامان
فقیر روزی این سفره های بی نانیم
از این که بار غم مادر تو را دنیا
به دوش برد، ولی خم نگشت حیرانیم
به انتقام غم صورت کبود بیا
که ما کنار شما پیرو شهیدانیم
محمد بیابانی
@chashmbe_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام صبوحی
◽️شماره ۴
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
بله ،حسين بن روح سومين وكيل امام زمان(ع) است. وى داناترين فرد عصرخويش بود. محمدبن عثمان او را به جانشينى خود ونيابت امام عصر منصوب گردانيد.
مرحوم علامه مجلسي می فرماید: وقتى مریضی محمد بن عثمان شدت يافت، گروهى از بزرگان ومعروفين شيعه ... خدمتش رسيده از جانشينش سؤال نمودند جواب داد: حسين بن روح جانشين من ووكيل ومورد اعتماد حضرت صاحب الامر است، در كارها به وى رجوع كنيد. من از جانب امام مأمورم كه حسين بن روح را به نيابت منصوب گردانم.(۱)
از ابو سهل نوبختى پرسيدند:چطور شد كه حسين بن روح به نيابت انتخاب شد در صورتيكه شما بدان مقام سزاوارتر بوديد؟ گفت:امام بهتر مى داند چه كسى رابه اين منصب انتخاب كند. من هميشه با مخالفين مناظره دارم، اگر وكيل بودم شايد در مواقع بحث، براى اثبات مدعاى خودم، جاى امام را نشان مى دادم، ولى حسين بن روح مثل من نيست حتى اگر امام در زير لباسش مخفى باشد و او را با قيچى پاره پاره كنند ممكن نيست دامنش را بگشايد تا امام ديده شود.(۲)
مردى در نيابت حسين بن روح شك داشت. پس براى روشن شدن موضوع، با قلم خشك وبدون مركب، نامه اى نوشت وبراى امام فرستاد. پس از چند روز جوابش توسط حسين بن روح از ناحيه مقدسه صادر شد.(۳)
پی نوشت
۱- بحار الأنوار ج۵۱ ص ۳۵۵
۲- همان، ص ۳۵۹
۳- اثبات الهداة ج ۷ ص ۳۴۰
@chashmbe_rah
ظهور حقّ به اذن حقّ
قال المهدی علیه السلام: فَلا ظُهُورَ إِلاّ بَعْدَ إِذْنِ اللّهِ تَعالى ذِکْرُهُ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الاَْمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الاَْرْضِ جَوْرً.
ظهور نیست، مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.
بحار الانوار ج۵۲ ص۱۵۱
@chashmbe_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام صبوحی
◽️شماره ۵
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
نائب چهارم امام عصر(عج) ابوالحسن على بن محمدسمرى بوده است. ابن طاوس در باره اش مى نويسد: امام حسن عسكرى و امام هادى(ع) را خدمت نموده و آن دو امام با وى مكاتبه داشتند و توقيعات زيادى برايش مرقوم فرمودند واز موثقين شيعيان بوده است.(۱)
احمد بن محمد صفوانى مى گويد: حسين بن روح، على بن محمدسمرى را به جاى خويش نصب كرد تا به كارهايش رسيدگى كند؛ اما هنگامى كه وفات على بن محمد نزديك شد جمعى از شيعيان خدمتش رسيدند تا از جانشينش سؤال نمايند فرمود: مأمور نيستم كسى را به نيابت منصوب كنم.(۲)
حسن بن احمد مى گويد: چند روز قبل از وفات على بن محمد سمرى خدمتش حاضر بودم نامه اى را كه از ناحيه مقدسه صادر شده بود براى مردم قرائت نمود، بدين مضمون: اى على بن محمدسمري! خداوند پاداش برادرانت را در مرگ تو بزرگ گرداند، زيرا تا شش روز ديگر اجلت خواهد رسيد. كارهايت را جمع وجور كن، ليكن كسى را جانشين قرار نده زيرا بعد از اين غيبت كامل واقع خواهد شد. من تا هنگاميكه خدا اذن ندهد و زمانى طولانى نگذرد و دلها را قساوت نگيرد و زمين از ستم پر نشود آشكار نخواهم شد. در بين شما كسانى پيدا خواهند شد كه ادعاى رؤيت نمايند ليكن آگاه باشيد كه: پيش از خروج سفيانى و صيحه آسمانى هركس ادعاى رؤيت كند دروغگوست.(۳)
پی نوشت
۱- رجال ماقماني ج۲ ص۳۰۴
۲- بحار الانوار جلد ۵۱ ص ۳۶۰
۳- همان، ص ۳۶۱
@chashmbe_rah
مدّعیان دروغگو
فی توقیعه علیه السلام الی علی بن محمد سمری: سَیَأْتى إلى شیعَتى مَنْ یَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیانى وَ الصَّیْحَةِ
فَهُوَ کَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیم.
حضرت مهدی(عج) در توقیع شریفشان به آخرین نایب خاص فرمودند: آگاه باشید به زودى کسانى ادّعاى مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از خروج سفیانى و شنیدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است; حرکت و نیرویى جز به خداى بزرگ نیست.
کمال الدین ج۲ ص۵۱۶
@chashmbe_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام محمد صبوحی
◽️شماره ۶
@chashmbe_rah
◽️سردار شهید قنبر حمزوی
◽️فرمانده گردان ولی الله در لشکره نصر
چه لحظاتی بود. در آن دل شب، در فاصله ی چند متری سنگر دشمن قرار داشتم. خون به شدت از پایم میرفت. تیربار دشمن بالای سرم تیراندازی می کرد. انبار مهمات دشمن می سوخت و هیچ کس از نیروهای ما نبود که مرا کمک کند.
باید از چه کسی کمک می خواستم؟ به یاد این افتادم که ما برای چه چیزی می جنگیم!؟ مگر غیر از این است که برای حفظ اسلام میجنگیم!؟
بعد با خودم گفتم: «فرمانده سربازان و پاسداران اسلام کیست؟» یک باره به یاد مولا و فرمانده مان، امام زمان (عج) افتادم.
همه ی این افکار در آن چند لحظه به ذهنم رسید. بعد گفتم: «آقا جان، اگر من سرباز شما باشم، غیر از خدا و شما، که فرمانده ما هستی، دیگر از چه کسی کمک بخواهم؟!»
این را که گفتم، حال من دگرگون شد. انرژی پیدا کردم. یکباره دیدم شرایط جبهه عوض شدا نوری به سمت من نزدیک شد و اطراف مرا فراگرفت. وقتی به خود آمدم دیدم پشت خاکریز دشمن سرپا ایستاده اما هیچ دردی در پایم حس نمی کردم!
منبع: فرهنگ جاودانه های تاریخ
@chashmbe_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام محمدرضا فوادیان
◽️شماره ۷
@chashmbe_rah
کم می خوریم غصه ی دنیای بی تو را
با اینکه می کشیم نفس های بی تو را
امروز هم بدون تو بر ما گذشت کاش
فکری کنیم غربت فردای بی تو را
شرمنده ایم از اینکه نهادیم روز و شب
بر بستر زمین سر تنهای بی تو را
زخمی که از فراق بر این سینه خورده است
در خود اثر نداد مداوای بی تو را
ما هرچه می کشیم از این بی تو بودن است
با گریه پر کنیم مگر جای بی تو را
جز در میان روضه و هیئت بگو کجا
خرجش کنیم دیدۀ دریای بی تو را
خواندیم از زبان تو ای وای مادرم
آتش زدیم روضه زهرای بی تو را
محمد بیابانی
#شعر_مهدوی
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
بهخاطر شرایط خاص عصر امام مهدی(عج)، مردم ـ جز چند تن از خواص ـ حضرت را ندیده بودند. کار به این منوال میگذشت، تا روز درگذشت امام یازدهم فرا رسید. در این روز چهار امر باعث شد تا امام مهدی(عج) خود را به گروهی از مردم بنمایاند و در میان کسانی که بر مراسم و تشییع و خاکسپاری امام عسکری علیهالسلام حاضر شده بودند، آشکارا حاضر شود:
۱. اینکه باید امام بر جنازه امام نماز گزارد. مهدی(عج) برای رعایت این سنت الهی لازم بود که ظاهر شود و بر پیکر پدر نماز گزارد.
۲. اینکه جلوگیری شود از این امر، که کسی از سوی خلیفه بیاید و بر پیکر امام یازدهم نماز بخواند، و سپس جریان امامت، ختم شده اعلام گردد، و خلیفه جابر عباسی، وارث امامت شیعی معرفی شود.
۳.اینکه جلوگیری شود، از روی دادن انحراف داخلی در جریان امامت؛ زیرا که جعفربنعلیالهادی، معروف به جعفر کذاب، که برادر امام عسکری بود و در صدد ادعای امامت بود، آمد تا بر پیکر امام درگذشته نماز گزارد.
۴. اینکه ادامه جریان امامت حقه و ولایت اسلامیه تثبیت شود و بر معتقدان به امامت معلوم گردد، که بعد از امام حسن عسکری علیهالسلام امام دیگری هست.
به این علتها بود که مردمی که برای انجام مراسم آمده بودند ناگاه مشاهده کردند، که کودکی خردسال؛ امام درنهایت شکوه و حشمت، همچون خورشیدی فروزان، از اندرونسرا به درآمد و عموی خود جعفر را که آماده نماز گزاردن بر پیکر پیشوای فقیه شده بود، کنار زد و بر پیکر پدر نماز گزارد.
منبع: خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص۲۴
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
فان فلوتن میگوید: «روحیه عموم شرقیان، دنبالکردن اخبار غیبی است. آنان علاقه فراوانی به کشف پردههای غیبی از آینده مجهول دارند؛ بنابراین اعتقاد به خلاصیبخش با طبیعت شرقی انس دارد و این در نتیجه تاریکیهای جهل و استبداد [حاکم بر آن منطقه] است».[۱]
ولی با یک بررسی به این نتیجه میرسیم که این عقیده تنها از سوی شرقیها مطرح نیست، بلکه در میان همه ادیان و مکاتب و آیینهای شبهدینی یافت میشود و وجود آن بدین سبب است که این عقیده با فطرت انسان ـ که در همه یکسان است ـ عجین شده است.
از سویی وجود این عقیده در همه ادیان و مکاتب فلسفی و غیرفلسفی است. فیلسوف انگلیسی «برتراند راسل» میگوید:
«عالم در انتظار مصلحی است که سراسر گیتی را یکپارچه کرده و آنان را تحت یک پرچم و یک شعار درآورد».[۲] و نیز پرفسور «انشتاین» میگوید: «روزی که صلح و صفا تمام عالم را فرا گیرد و مردم با دوستی و برادری با یکدیگر زندگی کنند، چندان دور نیست».[۳]
پینوشتها
۱. السیادة العربیة، فان فالتون، ص۱۰۷
۲. تأثیر علم بر اجتماع، برتراند راسل، ص۵۶
۳. مفهوم نسبیّت، برتراند راسل، ص۳۵
#پرسش_و_پاسخ
@chashmbe_rah