eitaa logo
چشم به راه 🇵🇸 | بنیاد مهدویت
23.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2هزار ویدیو
297 فایل
کانال رسمی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دسترسی به سایت و شبکه های اجتماعی: http://Zil.ink/mahdaviat.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ تفصیلی قائم یعنی قیام کننده. آن حضرت در برابر اوضاع سیاسی و انحرافات اجتماعی و دینی قیام می‌کند و عالم را پر از عدل و داد می‌نماید. قیام آن حضرت یک قیام جهانی است که همه اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بشر را فرا می‌گیرد و وعده الهی را محقق می‌سازد. شخصی از امام جواد علیه‌السلام همین سؤال را پرسید، امام پاسخ دادند: «به جهت آنکه نام و یاد مهدی(عج) به فراموشی سپرده می‌شود و بعد از آن فراموشی او قیام می‌کند».[۱] شیخ مفید رحمه‌الله از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: «مهدی قائم نامیده شده است، چون قیام به حق می نماید».[۲] از برخی اخبار استفاده می‌شود که به این علت مهدی(عج) را قائم می‌گویند که در عالم قبل از این عالم، در حال قیام بوده است و به نماز و عبادت پروردگار مشغول بوده. پی‌نوشت‌ها ۱. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۷۸ ۲. الارشاد، شیخ مفید، ص۳۶۴ @chashmbe_rah
حضرت زهرا الگوی حضرت مهدی علیهماالسلام قال المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا سلام الله علیها) است. (الغیبه، للطوسی؛ ص ۲۸۶ ) @chashmbe_rah
ای یادگار فاطمه که داغ دیده ای در بستری ز غصّه و غم آرمیده ای آقا سرت سلامت از این که به دوش خود بار بزرگ ماتم مادر کشیده ای بی مادری برای تو درد بزرگی است طعم فراق مادر خود را چشیده ای شب های فاطمیّه دلت غرق غم شود تو غصّه دار مادر قامت خمیده ای قربان شال مشکی و چشمان زخمی ات آخر مگر چه واقعه ای را تو دیده ای؟ دارد نفس نفس زدنت می رسد به گوش از بس میان کوچه و خانه دویده ای! وقتی که ناله می زنی: "ای وای مادرم" گویا صدای مادر خود را شنیده ای هر روز و شب به یاد غمش گریه می کنی بر جان خود بلای عظیمی خریده ای آخر چرا به درک وصالت نمی رسم آقا گمان کنم که ز من دل بریده ای! محمدفردوسی @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی با ملاحظه حالات و خصوصیات بشر پی‌می‌بریم که هنوز انسان به آن سطح عالی از فهم و شعور برای رسیدن به این هدف کامل نرسیده است؛ زیرا بشر از ابتدای خلقت، دو شرط اساسی از شرایط عدل کامل را نداشته است؛ ۱. شناخت عدل به صورت کامل؛ ۲. آمادگی برای فداکاری در راه پیاده‌کردن عدالت بعد از شناخت آن. اگر بر فرض، بشر شرط اول را دارا باشد، هنوز آمادگی کامل برای شرط دوم را پیدا نکرده است؛ بنابراین حتی در عصر رسول‌ خدا(ص) نیز که آن را بهترین عصر می‌دانند، آن حضرت مشکلاتی با صحابه در زمینه فداکاری آنان در راه اسلام داشته است. خداوند متعال در اعتراض به جماعتی از صحابه می‌فرماید: « ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! چرا هنگامی‌که به شما گفته می‌شود: به‌ سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید بر زمین سنگینی می‌کنید [و سستی به خرج می‌دهید]؟! آیا به زندگی دنیا به‌جای آخرت راضی شده‌اید؟! بااینکه متاع زندگی دنیا، در برابر آخرت، جز اندکی نیست»(۱). در روایات نیز به جهات دیگری اشاره شده است. امام ‌باقر(ع) فرمود: «دولت و حکومت ما آخرین دولت‌ها و حکومت‌ها است. حکومت برای هیچ گروهی باقی نمی‌ماند، مگر اینکه قبل از ما به حکومت رسیده و آن را به نهایت رسانده است، به‌جهت آنکه هرگاه سیره ما را در حکومت مشاهده کردند، نگویند: اگر ما نیز مالک و عهده‌دار حکومت بودیم، این‌چنین حکومت می‌کردیم. اشاره به این معناست قول خداوند متعال که می‌فرماید: و عاقبت برای پرهیزگاران است».(۲) پی‌نوشت‌ها ۱. توبه: ۳۸ ۲. کتاب الغیبة، طوسی،ص۴۷۲ @chashmbe_rah
ائمّه(علیهم السلام) دست پرورده هاى پروردگار « إِنَّ اللّه مَعَنا و لا فاقَةَ بِنا إِلى غَیْرِهِ وَ الْحَقَّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعُن ». خداوند با ماست، و به جز ذات پروردگار به چیزى نیاز نداریم، و حقّ با ماست. اگر کسانى با ما نباشند، هرگز در ما وحشتى ایجاد نمىشود، ما دست پرورده هاى پروردگارمان، و مردمان، دستپرورده هاى ما هستند. بحار الانوار ج۵۳ ص۱۷۸ @chashmbe_rah
دوره سوم مسابقه کتابخوانی «در امتداد ظهور 3» برای شرکت در مسابقه به سایت بنیاد مهدویت خراسان شمالی مراجعه نمایید سایت بنیاد 👇 http://zohoor.bm-nkh.ir/ کانال بنیاد 👇 https://t.me/mahdaviatkh @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی برای چنین شناختی راه‌های گوناگونی وجود دارد که ما در اینجا به دو راه اساسی اشاره می‌کنیم: ۱. نص: درباره امامت امام عصر(عج)، نام، کنیه، صفات و ویژگی‌های او روایات متواتری رسیده است. در کتاب شریف «منتخب‌الاثر» صدها حدیث در‌ این باره از کتب فریقین جمع‌آوری شده است. در کتاب «من هو المهدی»، نام ۱۴۵ کتاب حدیث و تفسیر و کلام و عرفان و... از اهل سنت که احادیث مربوط به امام زمان(عج) را آورده‌اند ذکر شده است. ۲. معجزه: یکی دیگر از راه‌های شناخت امام معجزه است. از امام صادق(ع) سؤال شد که به چه علتی خداوند متعال به پیغمبران و فرستادگانش و به شما معجزه عطا کرده؟ آن حضرت فرمود: «به این سبب که دلیل بر راست‌گویی کسی که آن را آورده باشد و معجزه علامتی است از برای خداوند که عطا نمی‌کند آن را مگر به انبیا و رسولان و حجت‌های خودش تا به‌وسیله آن راستی راست‌گو، از دروغ دروغ‌گو شناخته شود»(۲) بدیهی است که برای شناخت امری مثل معجزه راهی جز مشاهده عینی یا تواتر یا خبر افراد موثق و مورد اعتماد نیست. معجزات امام مهدی(عج) به صورتی باورآور و شناخت‌بخش نقل شده است(۳) پی‌نوشت‌ها ۱. منتخب‌الاثر ، ص۶۲ ۲. علل الشرایع، ج۱، ص ۱۲۲. ۳. سلسله مباحث امامت و مهدویت،آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ج ۸ ص ۹۰ @chashmbe_rah
اتّفاق و وفاى به عهد « لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِن » اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفّق بدارد ـ در وفاى به عهد و پیمان الهى اتّحاد واتّفاق مىداشتند و عهد و پیمان را محترم مىشمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمى افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل مى شدند. احتجاج، ج۲، ص۴۹۹؛ بحارالأنوار ج۵۳ ص۱۷۷ ح۸ @chashmbe_rah
ما سائلیم و نوکریت آبروی ما یا ایها العزیز نظر کن به سوی ما تا کی برای نافله های سحر گهی با خون دل شود دل شب ها وضوی ما گر مانده ایم شکر خدا پای پرچمت بر تار موی تو گرهی خورده موی ما ساقی اشک! بر دل ما هم سری بزن بوی میِ طهورِ تو دارد سبوی ما هم چون نسیم در به درم می کنی چرا؟ پس کی رسد به خیمۀ تو جستجوی ما آیا شود که نیمه شبی بهر درد دل بد بگذرانی و شوی هم گفتگوی ما ای شهریار عشق به نام مقدست باشد وصال تو همۀ آرزوی ما روضه گرفته ایم قدم رنجه ایی کنی شاید فتد مسیر عبورت به کوی ما از لحظه ایی که حرمت مادر شکسته شد بغضی نهفته مانده ز غم در گلوی ما ای نازنین فاطمه برگرد از سفر خیمه نشین فاطمه برگرد از سفر قاسم نعمتی @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی قطعاً خطراتى كه در عصر علم و تكنيك براى بشريت است به مراتب از خطرهاى عصرهاى پيشين بيشتر است. اشتباه است كه خيال كنيم منشأ انحرافات بشر هميشه نادانى بوده است. انحرافات بشر بيشتر از ناحيه غرايز و تمايلات مهار نشده است. آيا در پرتو علم همه اينها اصلاح شده و روح عدالت و تقوا جايگزين آن شده است؟ يا كار كاملاً برعكس است؟ «علم» امروزه به صورت بزرگترين دشمن بشر در آمده است؛ چرا چنين شده است؟ جوابش اين است كه علم چراغ است، روشنايى است، استفاده از آن بستگى دارد كه بشر اين چراغ را در چه مواردى و براى چه هدفى به كار برد. بشر از علم همچون ابزارى براى هدف هاى خويش استفاده مى كند اما هدف بشر چيست و چه بايد باشد؟ علم قادر به بيان آن نيست! اين كار دين است. علم، همه چيز را تحت تسلط خود قرار مى دهد مگر انسان و غرايز او را. ویل دورانت در مقدّمه ی لذّات فلسفه درباره ی «انسان عصر ماشین» می گوید: «ما از نظر ماشين توانگر شده ايم و از نظر مقاصد فقير». انسان عصرِ علم و دانش با انسان ما قبل اين عصر در اينكه اسير و بنده خشم و شهوت خويش است هيچ فرقى نكرده است. علم نتوانسته است آزادى از هواى نفس را به او بدهد.(۱) پی نوشت: (۱) مجموعه آثار شهید مطهری . ج3، ص ۳۵۸ @chashmbe_rah
پیروان نادان قال المهدی علیه السلام: قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَ حُمَقاؤُهُمْ، وَ مَنْ دینُهُ جَناحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ حضرت مهدى(علیه السلام) به محمّد بن على بن هلال کرخى فرموده اند: نادانان و کمخردان شیعه و کسانى که بال پشه از دیندارى آنان محکمتر است، ما را آزردند. طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۲۸۹ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی پیامبر اکرم(ص) می فرماید: « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة » (۱) هر کس بمیرد، در حالی که امام زمان خود را نشناخته است، به مرگ جاهلیت مرده است. مقصود از معرفت امام، شناخت شکل ظاهری او نیست؛ به‌ عبارت دیگر شناختن با دیدن تفاوت دارد و چه بسیار مسایلی است که انسان نمی‌بیند ولی می‌شناسد؛ مانند ملائکه و سایر مجردات که قابل دیدن نیستند، ولی به‌وسیله دلایل عقلی و نقلی به آنها شناخت پیدا می‌کنیم. پس نباید گفته شود امامی که از دیده‌ها پنهان است، شناخت او ممکن نیست. همچنین معنای«‌لم یعرف» عدم اعتقاد به امامت امام و نشناختن مقام و جایگاه الهی اوست؛ به‌عنوان شاهد به روایتی در این زمینه اشاره می کنیم: از امام صادق(ع) نقل شده که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هر کس فرزندم حضرت قائم(عج) را در زمان غیبتش انکار نماید، به مُردن جاهلیت مرده است»(۲) ۱. کمال الدین؛ ج۲ ح۹ ص۴۰۹ ۲. . منتخب‌الاثر، ص ۶۲۵ @chashmbe_rah
بیزارى از غالیان فی توقیعه الشریف: أَنـَا بَرىءٌ إِلَى اللّهِ وَ إِلى رَسُولِهِ مِمَّنْ یَقُولُ إِنّا نَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ نُشارِکُهُ فی مُلْکِهِ أَوْ یُحِلُّنا مَحَلاًّ سِوَى الْمحَلِّ الَّذى رَضِیَهُ اللّهُ من از افرادى که مىگویند ما اهل بیت [مستقلاًّ از پیش خود و بدون دریافت از جانب خداوند] غیب مى دانیم و در سلطنت و آفرینش موجودات با خدا شریکیم، ما را از مقامى که خداوند براى ما پسندیده بالاتر مى برند، نزد خدا و رسولش، بیزارى مى جویم. احتجاج ج۲ ص۴۷۴ @chashmbe_rah
سجده شکر قال المهدی علیه السلام سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَ أَوْجَبِه سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است. بحار الانوار ج۵۳ ص۱۶۱ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی مهدویت یعنی اعتقاد به نهضت حتمی یک رهبر آسمانی، از دودمان نبوی که پیش از پایان جهان، برای نجات آدمیان و تجدید حیات مادی و معنوی آنان به پا خاسته، عدالت را در سراسر عالم گسترش می‌دهد. مهدویت تمام معارف مربوط به منجی موعود، امام مهدی(عج) را در‌بر‌می‌گیرد. برخی از این موضوعات به شرح زیر است: ۱. امام مهدی(عج) در قرآن ؛ ۲. امام مهدی(عج) در روایات ؛ ۳. دلایل عقلی و نقلی اثبات امام مهدی (عج) ؛ ۴. علل غیبت امام زمان(عج) ؛ ۵. آثار و فواید امام غایب؛ ۶. انتظار و وظایف منتظران؛ ۷. علایم و شرایط ظهور؛ ۸. ویژگی‌های یاران و دولت امام زمان(عج) ؛ ۹. اوضاع جهان پیش از ظهور؛ ۱۰. رجعت یا بازگشت مردگان به دنیا؛ ۱۱. دعاها و اماکن منسوب به امام عصر(عج) ؛ ۱۲. آسیب‌شناسی یا بررسی پیامدهای منفی دوران غیبت؛ ۱۳. تاریخ عصر غیبت صغرا و وضع شیعه در آن زمان؛ ۱۴. بحث از ولایت فقیه یا نیابت عام عالمان دین از سوی امام زمان(عج) در عصر غیبت کبرا؛ ۱۵. جهانی‌شدن و حکومت واحد جهانی؛ ۱۶. مهدویت و مسائل جدیدکلامی و ...... @chashmbe_rah
🌷 شهید احمدعلی نیری 🌷شهادت- عملیات والفجر ۸ در سال ۱۳۶۴ @chashmbe_rah
گفتم به مهدی بر من عاشق نظر کن گفتا تو هم از معصیت صرف نظر کن گفتم به نام نامیت هر دم بنازم گفتا که از اعمال نیکت سرفرازم گفتم که دیدار تو باشد آرزویم گفتا که در کوی عمل کن جستجویم گفتم بیا جانم پر از شهد صفا کن گفتا به عهد بندگی با حق وفا کن گفتم به مهدی بر من دلخسته رو کن گفتا ز تقوا کسب عز و آبرو کن گفتم دلم با نور ایمان منجلی کن گفتا تمسک بر کتاب و هم عمل کن گفتم ز حق دارم تمنای سکینه گفتا بشوی از دل غبار حقد و کینه گفتم رخت را از من واله مگردان گفتا دلی را با ستم از خود مرنجان گفتم به جان مادرت من را دعا کن گفتا که جانت پاک از بهر خدا کن گفتم ز هجران تو قلبی تنگ دارم گفتا ز قول بی عمل من ننگ دارم گفتم دمی با من ز رافت گفتگو کن گفتا به آب دیده دل را شستشو کن گفتم دلم از بند غم آزاد گردان گفتا که دل با یاد حق آباد گردان گفتم که شام تا دلها را سحر کن گفتا دعا همواره با اشک بصر کن گفتم که از هجران رویت بی قرارم گفتا که روز وصل را در انتظارم @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی مهدی معروف ترین لقب آن حضرت است. این لقب از لبان گوهر‌بار پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در حدود ۸۹ حدیث ذکر شده است.[۱] مهدی مفهومی عام است که در لغت به هر فرد هدایت شده اطلاق می‌شود؛ بنابراین همه پیامبران و اوصیا مهدی هستند، ولی بنابر آنچه در اخبار آمده، مراد از مهدی، همان موعود آخرالزمان است که حسب و نسب او را مشخص کرده‌اند. مهدی مشخص است و فقط بر موعود آخرالزمان اطلاق می شود. پیامبر اکرم فرموده است: «المهدی من ولد فاطمه؛ مهدی از فرزندان فاطمه است».[۲] پیامبر اسلام به حضرت علی علیه‌السلام نیز فرمودند: «لقب مهدی بر او گذاشته شده است، چون او مردم را به سوی خدا هدایت می‌کند».[۳] و به او مهدی گفته می‌شود چون او به وسیله امر مخفی هدایت می‌شود.[۴] پی‌نوشت‌ها ۱. معجم احادیث الامام المهدی علیه‌السلام، ج ۲، ص ۵۱۴ ۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۱، ص ۱۰۲ ۳. همان، ص ۱۶۵ ۴. همان، ص ۳۴۴ @chashmbe_rah