سیدرضیها میروند و ما ماندهایم!
آنچه برای امثال من درد دارد، رفتن سیدرضیها نیست، قطع بدانید کار مقاومت لنگ نمیماند. به قول حاج قاسم "میوه که میرسد، باغبان باید آن را بچیند" شک ندارم شهید سید رضی موسوی، برای اسرائیل خطرناکتر از سردار سید رضی موسوی خواهد بود، آنگونه که شهید حاج قاسم سلیمانی بوده و هست!
ولی اصل درد، ماندنهاست. این ماندن در خیالات باطل دنیا و غوطه خوردن در اعمال بدون خدا...!
آینه گفت: عاقبت پیر شدی، شهید نه
مویسپید هم شدی آخر و روسپید نه
آینه گفت: خستهای؟ گفتمش آه خسته ام
در قفسی نشستهام چاره نه و کلید نه...
آینه! حیرتم فقط، شوق شهادتم فقط
آه چه دارم آینه؟ هیچ به جز امید نه
(شعر از میلاد عرفانپور)
.
در خصوص سید رضی موسوی، این تصور که بزنیم تا خنک بشیم هم تصور غلطیه. فارغ از بحثهای نظامی میگم، به لحاظ نظامی که مشخصه اسرائیل میخواد که ما مستقیم بزنیم تا خفت شکست از یک گروه چریکی کم بشه و بگه از ایران خورده و آمریکا رو هم وارد گود کنه و ...!
به لحاظ همون خنک شدن دلمون! با زدن چی و کی دلمون خنک میشه؟! خود نتانیاهو رو هم بزنیم اما اسرائیل سرجاش باشه دلمون خنک میشه؟!
وقتی دلمون خنک میشه که اهداف حاجقاسمها و سیدرضیها محقق بشه و اون اعتلای حق و زدودن ظلمه! با نابودی اسرائیل و زوال آمریکا دلمون خنک میشه و این چیزی نیست که با اقدامات دفعی و هیجانی محقق بشه، صبوری لازم داره! لذا به عقل سرد و قلب گرم نظامی که امثال سیدرضی رو تربیت کرده و مسئله فلسطین رو زنده نگه داشته و حماس و یمن و حزبالله و ... رو رشد داده، ایمان داشته باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین اثر مرحوم ناصر طهماسب
آری ارزشش را داشت...
سلام و ادب
"کریدور"
این واژه رو چند وقتی هست زیاد میشنویم. چرا کریدورها (فارسیاش: دالانهای گذر)، اینقدر مهم شدن؟ نقش و جایگاه ایران تو کریدورها کجاست و از این دست سوالات...
یک متن سهبخشی در این خصوص نوشتم که به امید خدا به مرور خواهم گذاشت...
ایران و جنگ کریدورها-قسمت اول
🔺اهمیت کریدورها
🔹کریدور بینالمللی یا دالان گذر، در سادهترین تعریف، مسیری با صرفه اقتصادی بالا برای حملونقل کالا و افراد است که از قلمرو چند کشور عبور میکند. تا سده ۱۸۰۰ میلادی، #جاده_ابریشم مهمترین شاهراه اقتصادی دنیا بود. حضور ایران در این شاهراه و در محل اتصال سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا موقعیت ویژهای به ایران بخشیده بود و مهمترین محل درآمد ایرانِ آن زمان، از محل تعرفههای همین راه بود. اما با کشف قاره آمریکا، مسیرهای نوین و پرسود بازرگانی از آسیا به طرف اقیانوس اطلس چرخیدند و راه ابریشم اندکاندک از یادها رفت.
🔹اما با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در سالهای اخیر و نیاز این کشور به تنوعبخشی به مسیرهای تأمین انرژی و بازار فروش کالاها، بحث جاده ابریشم دوباره داغ شده است. چین برای کاهش وابستگیاش به مسیرهای دریایی به خصوص تنگه مالاگا که تحت اشراف آمریکا قرار دارد، رو به مسیرهای جایگزین آورده که مسیر جاده ابریشم باستانی، یکی از آن مسیرهاست.
🔹البته این تنها فرصت ایران برای حضور در کریدورها و استفاده از منافع آن نیست. هند نیز به عنوان یک اقتصاد نوظهور و رقیب چین، در حال تلاش برای بهینه کردن مسیرهای انتقال کالا و انرژی است و یکی از مهمترین مسیرهای مدنظر او، استفاده از بندر چابهار و زمین ایران برای اتصال به آسیای مرکزی، روسیه و اروپاست. از طرف دیگر کشورهای آسیای مرکزی و روسیه نیز کوتاهترین مسیرشان برای اتصال به دریای عمان از ایران میگذرد.
🔹حضور در کریدورها عواید اقتصادی و سیاسی فراوانی دارد که باعث رقابت سنگین بین کشورها برای حضور در کریدورها شده است. از جمله این منافع میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1️⃣افزایش درآمدها:
دریافت تعرفه بابت عبور کالا و همچنین توسعه گردشگری تفریحی و تجاری ناشی از حضور در کریدورها، درآمدهای سرشاری را نصیب کشورها میکند. به طور مثال پیشبینی میشود در صورت تکمیل کریدور شمال به جنوب در ایران، سالانه ۲۰ میلیارد دلار نصیب ایران شود و این یعنی کاهش اتکا به درآمدهای نفتی که در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۲ میلیارد دلار بودهاست.
2️⃣افزایش اهمیت سیاسی و ثبات امنیتی:
حضور کشورها در یک کریدور باعث گره خوردن منافع آن کشورها به هم میشود و در نتیجه اهمیت سیاسی و ثبات امنیتی کشورهای حاضر در کریدور را افزایش میدهد، چرا که کشورهای حاضر در کریدور به خصوص آنهایی که بیشتر منتفع میگردند، تمام تلاش خود برای ثبات مسیر کریدور انجام میدهند. به طور مثال میتوان به معافیت بندر چابهار از تحریمهای آمریکا با تلاشهای هند اشاره نمود.
3️⃣توسعه زیرساختها:
حضور در کریدور باعث همافزایی و سرمایهگذاری سایر کشورها جهت تکمیل زیرساختهای مربوط به کریدور میگردد. سرمایهگذاری روسیه برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران (راهآهن رشت-آستارا) را میتوان در این خصوص مثال زد.
باید توجه داشت، کریدورها در عصر جدید صرفا مسیرهای زمینی یا دریایی نیستند، بلکه خطوط انرژی و حتی خطوط انتقال داده و فیبر نوری نیز همزمان در این مسیرها قابل جایابی هستند.
ادامه دارد...
✍محسن آراسته
@cheragh_dasti
- یااااا ابالفضل! چه متن طولانیای!😢
-ابالفضل یارت! کلا خوندن این مطلب ۳ دقیقه وقت میگیره! هنوز که اولشه! 😎
خارج از شوخی و داخل جدی:
متنها به لحاظ تعداد کلمات اونقدرها طولانی نیستن، توی گوشی به خاطر عرض کم، طولانی دیده میشن!
اینجا، تنگه مالاگاست! این تنگه بین سه کشور سنگاپور،مالزی و اندونزی قرار گرفته و ۸۰ درصد انرژی چین از این تنگه رد میشه! آمریکا هم روی سه تا کشور حاشیه تنگه نفوذ خوبی داره و هم توی اون حوالی ناو ماو زیاد داره و لذا تنگه مثل موم در اختیارشه! کلا البته غربیها تسلطشون بر مسیرهای دریایی بیشتره و به همین خاطر دوست ندارن کریدورهای زمینی گسترش پیدا کنه.
به خاطر تسلط آمریکاییها بر این تنگه، چینیها به فکر شدن و گفتن اینطور نمیشه! و ابتکار "کمربند و راه" رو که به تعبیری "جاده ابریشم نوین" هست، برای کاهش وابستگی به تنگه مالاگا ارائه کردن. اولین بار ۲۰۱۳ رییس جمهور چین این ابتکار رو، رو کرد.
@cheragh_dasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ۳ هفته رو موضوع "کریدورها" کار میکنی و می ذاری تو کانال، ولی برای مخاطب جذاب نیست!😁
این البته ناشی از نحوه ورودم به بحث بود، باید بیشتر توضیح میدادم که این دالانهای گذر یا همون کریدورها چرا مهمند و چرا به این بحث میپردازیم؟
ببینید بزرگواران، الان بخش مهمی از مناسبات بین کشورها و تحرکات اونها حول همین بحث کریدورها شکل گرفته، طوری که برخی عصر کنونی رو عصر کریدورها و جنگ بر سر کریدورها نامیدن. از تلاش آذربایجان برای گرفتن سیونیک ارمنستان بگیرید تا ناامن شدن تایوان و افغانستان و حتی طرفداری هند از اسرائیل بعد از طوفانالاقصی، توش ردپای کریدورها یافت میشه؛ لذا فهم این بحث میتونه تو تحلیل مسائل جهانی خیلی کمک کنه. ضمن اینکه این موضوع برای ایران هم حیاتی و فرصتی استثنایی هست.
بنده سعیم این هست امهات بحث رو بگم، جزئیات زیاد داره که برخی جزئیات رو سعی میکنم خارج از متنهای اصلی با عکس توضیح بدم. امیدوارم که دنبال کنید...
@cheragh_dasti