eitaa logo
چراغ‌دستی || محسن آراسته
485 دنبال‌کننده
301 عکس
266 ویدیو
6 فایل
روشنگری، کوچک هم باشد، وظیفه است ولو در حد چراغ دستی! "در جمهوری اسلامی،هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید" ما اجازه تکرار تاریخ را نخواهیم داد، ما تاریخ را به سرانجامش می رسانیم... در خدمتیم: @mohsenara
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درگیری مجاهدین قسام با خودروهای دشمن در محله شجاعیه شهر غزه 🔺 شاهکار رزمندگان حماس در قلع و قمع تانک‌ها و ادوات جنگی اسرائیل پ.ن: یعنی‌ از لای این سوراخ سمبه‌ها، با تفنگ بادی به زور میشه گنجیشک شکار کرد! ببینید اینا چطوری با راکت و خمپاره انداز تانک شکار می‌کنن!
🌄 فاطمه (س) الگوی کسانی است که... ✍🏻 عین‌صاد ❞ فاطمه، الگوى كسانى است كه بيش‌تر از خودشان هستند و بيش‌تر از رفاه و عدالت و تكامل را مى‌خواهند! 📚  | ص ۱۳۴ #️⃣ ▫️ @einsad
هدایت شده از کانال حمید کثیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیرت آور است ... اگر هیچ ویدئویی از تحلیل‌های جنگ را ندیده‌ایم، این ۲ دقیقه را ببینیم و به آن فکر کنیم کارشناس صهیونیست پس از تفسیر در قرآن می‌گوید: 👈 نیروهای حماس زندگی می‌کنند و خدا هم با آن‌هاست. آن‌ها برای خدا جهاد می‌کنند و ما برای آزادی می‌جنگیم ... در اسلام خدا بازیگر اصلی است، اگر نگوییم تنها بازیگر است، اما نزد ما، خدا اگر در میدان بازی حضور داشته باشد، قطعا روی خواهد بود ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
27.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از مرحوم ناصر طهماسب تنها صداش رو می‌شناختم، و این آخری عکسش! گیرایی و دلنشینی برخی از مستندهایی که دیدم رو مرهون صدای ماندگار این مرد هستم. مثل مستند "مرحوم کاظمی آشتیانی" که خیلی به دلم نشست. بر خودم لازم می‌دونم از او که دیروز به رحمت خدا رفت، یاد کنم. روحش شاد... پ.ن:کلیپ بخش کوتاهی از مستند مرحوم کاظمی آشتیانی با صدای ناصر طهماسب هست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلام حاج آقا قرائتی در محضر آقا و در خصوص اهمیت قرآن! ساده و روان و رشک‌برانگیز... واقعا ما قدر قرآن رو نمی‌دونیم...
چراغ‌دستی || محسن آراسته
مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه...
وقت‌هایی که دلم می‌گیره و یا احساس نامفید بودن می‌کنم، به این مناجات پناه می‌برم! این مناجات خلاصه‌اش برام اینه که همه کاره دنیا خداست و هر چقدر هم کوچک و حقیر باشم او دستم رو خواهد گرفت... ای خدای همه‌کاره، ما رو خرج اون چیزی کن که ما رو براش آفریدی...
سیدرضی‌ها می‌روند و ما مانده‌ایم! آن‌چه برای امثال من درد دارد، رفتن سیدرضی‌ها نیست، قطع بدانید کار مقاومت لنگ نمی‌ماند. به قول حاج قاسم "میوه که می‌رسد، باغبان باید آن را بچیند" شک ندارم شهید سید رضی موسوی، برای اسرائیل خطرناک‌تر از سردار سید رضی موسوی خواهد بود، آن‌گونه که شهید حاج قاسم سلیمانی بوده و هست! ولی اصل درد، ماندن‌هاست. این ماندن در خیالات باطل دنیا و غوطه خوردن در اعمال بدون خدا...! آینه گفت: عاقبت پیر شدی، شهید نه موی‌سپید هم شدی آخر و روسپید نه آینه گفت: خسته‌ای؟ گفتمش آه خسته ام در قفسی نشسته‌ام چاره نه و کلید نه... آینه! حیرتم فقط، شوق شهادتم فقط آه چه دارم آینه؟ هیچ به جز امید نه (شعر از میلاد عرفان‌پور) .
در خصوص سید رضی موسوی، این تصور که بزنیم تا خنک بشیم هم تصور غلطیه. فارغ از بحث‌های نظامی میگم، به لحاظ نظامی که مشخصه اسرائیل می‌خواد که ما مستقیم بزنیم تا خفت شکست از یک گروه چریکی کم بشه و بگه از ایران خورده و آمریکا رو هم وارد گود کنه و ...! به لحاظ همون خنک شدن دلمون! با زدن چی و کی دلمون خنک میشه؟! خود نتانیاهو رو هم بزنیم اما اسرائیل سرجاش باشه دلمون خنک میشه؟! وقتی دلمون خنک میشه که اهداف حاج‌قاسم‌ها و سیدرضی‌ها محقق بشه و اون اعتلای حق و زدودن ظلمه! با نابودی اسرائیل و زوال آمریکا دلمون خنک میشه و این چیزی نیست که با اقدامات دفعی و هیجانی محقق بشه، صبوری لازم داره! لذا به عقل سرد و قلب گرم نظامی که امثال سیدرضی رو تربیت کرده و مسئله فلسطین رو زنده نگه داشته و حماس و یمن و حزب‌الله و ... رو رشد داده، ایمان داشته باشید.
سلام و ادب "کریدور" این واژه رو چند وقتی هست زیاد می‌شنویم. چرا کریدورها (فارسی‌اش: دالان‌های گذر)، اینقدر مهم شدن؟ نقش و جایگاه ایران تو کریدورها کجاست و از این دست سوالات... یک متن سه‌بخشی در این خصوص نوشتم که به امید خدا به مرور خواهم گذاشت...
این عکس رو یک نگاه بندازید. این مسیر جاده ابریشم باستانی هست. مسیر زمینی که با قرمز نشون داده، مسیری هست که از ایران می‌گذشته و فوق‌العاده مهم بوده. جاده ابریشم به اندازه حداقل ۲۰۰۰ سال مهم‌ترین شریان اقتصادی دنیا بوده... حالا با این پیش‌زمینه، متن زیر رو بخونید👇
ایران و جنگ کریدورها-قسمت اول 🔺اهمیت کریدورها 🔹کریدور بین‌المللی یا دالان گذر، در ساده‌ترین تعریف، مسیری با صرفه اقتصادی بالا برای حمل‌ونقل کالا و افراد است که از قلمرو چند کشور عبور می‌کند. تا سده ۱۸۰۰ میلادی، مهم‌ترین شاهراه اقتصادی دنیا بود. حضور ایران در این شاهراه و در محل اتصال سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا موقعیت ویژه‌ای به ایران بخشیده بود و مهم‌ترین محل درآمد ایرانِ آن زمان، از محل تعرفه‌های همین راه بود. اما با کشف قاره آمریکا، مسیرهای نوین و پرسود بازرگانی از آسیا به طرف اقیانوس اطلس چرخیدند و راه ابریشم اندک‌اندک از یادها رفت. 🔹اما با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در سال‌های اخیر و نیاز این کشور به تنوع‌بخشی به مسیرهای تأمین انرژی و بازار فروش کالاها، بحث جاده ابریشم دوباره داغ شده است. چین برای کاهش وابستگی‌اش به مسیرهای دریایی به خصوص تنگه مالاگا که تحت اشراف آمریکا قرار دارد، رو به مسیرهای جایگزین آورده که مسیر جاده ابریشم باستانی، یکی از آن مسیرهاست. 🔹البته این تنها فرصت ایران برای حضور در کریدورها و استفاده از منافع آن نیست. هند نیز به عنوان یک اقتصاد نوظهور و رقیب چین، در حال تلاش برای بهینه کردن مسیرهای انتقال کالا و انرژی است و یکی از مهم‌ترین مسیرهای مدنظر او، استفاده از بندر چابهار و زمین ایران برای اتصال به آسیای مرکزی، روسیه و اروپاست. از طرف دیگر کشورهای آسیای مرکزی و روسیه نیز کوتاه‌ترین مسیرشان برای اتصال به دریای عمان از ایران می‌گذرد. 🔹حضور در کریدورها عواید اقتصادی و سیاسی فراوانی دارد که باعث رقابت سنگین بین کشورها برای حضور در کریدورها شده است. از جمله این منافع می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1️⃣افزایش درآمدها: دریافت تعرفه بابت عبور کالا و همچنین توسعه گردشگری تفریحی و تجاری ناشی از حضور در کریدورها، درآمدهای سرشاری را نصیب کشورها می‌کند. به طور مثال پیش‌بینی می‌شود در صورت تکمیل کریدور شمال به جنوب در ایران، سالانه ۲۰ میلیارد دلار نصیب ایران شود و این یعنی کاهش اتکا به درآمدهای نفتی که در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۲ میلیارد دلار بوده‌است. 2️⃣افزایش اهمیت سیاسی و ثبات امنیتی: حضور کشورها در یک کریدور باعث گره خوردن منافع آن کشورها به هم می‌شود و در نتیجه اهمیت سیاسی و ثبات امنیتی کشورهای حاضر در کریدور را افزایش می‌دهد، چرا که کشورهای حاضر در کریدور به خصوص آن‌هایی که بیشتر منتفع می‌گردند، تمام تلاش خود برای ثبات مسیر کریدور انجام می‌دهند. به طور مثال می‌توان به معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا با تلاش‌های هند اشاره نمود. 3️⃣توسعه زیرساخت‌ها: حضور در کریدور باعث هم‌افزایی و سرمایه‌گذاری سایر کشورها جهت تکمیل زیرساخت‌های مربوط به کریدور می‌گردد. سرمایه‌گذاری روسیه برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران (راه‌آهن رشت-آستارا) را می‌توان در این خصوص مثال زد. باید توجه داشت، کریدورها در عصر جدید صرفا مسیرهای زمینی یا دریایی نیستند، بلکه خطوط انرژی و حتی خطوط انتقال داده و فیبر نوری نیز همزمان در این مسیرها قابل جایابی هستند. ادامه دارد... ✍محسن آراسته @cheragh_dasti
- یااااا ابالفضل! چه متن طولانی‌ای!😢 -ابالفضل یارت! کلا خوندن این مطلب ۳ دقیقه وقت می‌گیره! هنوز که اولشه! 😎 خارج از شوخی و داخل جدی: متن‌ها به لحاظ تعداد کلمات اونقدرها طولانی نیستن، توی گوشی به خاطر عرض کم، طولانی دیده می‌شن!
اینجا، تنگه مالاگاست! این تنگه بین سه کشور سنگاپور،مالزی و اندونزی قرار گرفته و ۸۰ درصد انرژی چین از این تنگه رد میشه! آمریکا هم روی سه تا کشور حاشیه تنگه نفوذ خوبی داره و هم توی اون حوالی ناو ماو زیاد داره و لذا تنگه مثل موم در اختیارشه! کلا البته غربی‌ها تسلطشون بر مسیرهای دریایی بیشتره و به همین خاطر دوست ندارن کریدورهای زمینی گسترش پیدا کنه. به خاطر تسلط آمریکایی‌ها بر این تنگه، چینی‌ها به فکر شدن و گفتن اینطور نمیشه! و ابتکار "کمربند و راه" رو که به تعبیری "جاده ابریشم نوین" هست، برای کاهش وابستگی به تنگه مالاگا ارائه کردن. اولین بار ۲۰۱۳ رییس جمهور چین این ابتکار رو، رو کرد. @cheragh_dasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ۳ هفته رو موضوع "کریدورها" کار می‌کنی و می ذاری تو کانال، ولی برای مخاطب جذاب نیست!😁 این البته ناشی از نحوه ورودم به بحث بود، باید بیشتر توضیح می‌دادم که این دالان‌های گذر یا همون کریدورها چرا مهمند و چرا به این بحث می‌پردازیم؟ ببینید بزرگواران، الان بخش مهمی از مناسبات بین کشورها و تحرکات اونها حول همین بحث کریدورها شکل گرفته، طوری که برخی عصر کنونی رو عصر کریدورها و جنگ بر سر کریدورها نامیدن. از تلاش آذربایجان برای گرفتن سیونیک ارمنستان بگیرید تا ناامن شدن تایوان و افغانستان و حتی طرفداری هند از اسرائیل بعد از طوفان‌الاقصی، توش ردپای کریدورها یافت میشه؛ لذا فهم این بحث می‌تونه تو تحلیل مسائل جهانی خیلی کمک کنه. ضمن اینکه این موضوع برای ایران هم حیاتی و فرصتی استثنایی هست. بنده سعیم این هست امهات بحث رو بگم، جزئیات زیاد داره که برخی جزئیات رو سعی می‌کنم خارج از متن‌های اصلی با عکس توضیح بدم. امیدوارم که دنبال کنید... @cheragh_dasti
سلام خوب دیگه بریم سراغ قسمت دوم بحث کریدورها...
ایران و جنگ کریدورها-قسمت دوم 🔺برخی رقبای ایران در جنگ کریدوری 🔹گرچه موقعیت کم‌نظیر جغرافیایی ایران در منطقه باعث شده یکی از گزینه‌های اصلی عبور کریدورها باشد؛ اما باید توجه داشت این فرصت یک فرصت همیشگی نیست. به طور مثال آذربایجان و ترکیه با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که انجام داده‌اند، توانسته‌اند کریدور میانی را فعال نمایند. به نحوی که هم‌اکنون کریدور میانی که از مسیر قزاقستان، دریای خزر، بندر باکو، گرجستان و نهایتا ترکیه عبور می‌کند، به خصوص پس از جنگ روسیه و اوکراین، یکی از دالان‌های مهم انتقال کالا از چین به اروپا شده‌است. 🔹تلاش‌های ترکیه و آذربایجان برای اشغال استان سیونیک ارمنستان و راه‌اندازی کریدور زنگزور نیز برای تقویت کریدور میانی است که قطع اتصال ایران به اروپا (از طریق ارمنستان) را نیز هدف قرار داده است. موضوعی که با مخالفت شدید ایران روبرو شده‌است. 🔹این کریدور البته تنها رقیب کریدوری ایران نیست. کریدور آیمک یا عرب-مد رقیب دیگری است که هم به جهت دور زدن ایران و هم ضربه زدن به ایده یک جاده یک کمربند چینی‌ها، طراحی شده‌است. در این کریدور، بندر بمبئی هند از طریق امارات، عربستان، اردن و بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی به اروپا متصل می‌گردد. البته این کریدور که قرار بود اهرم کارآمد آمریکا برای عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل باشد، با طوفان‌الاقصی فعلا به یغما رفته است! 🔹علاوه بر این موارد، می‌توان کریدور CPEC که چین را از طریق خاک پاکستان و بندر گوادر به آب‌های اقیانوسی متصل می‌کند و کریدور فاو-مرسین که بندر فاو عراق را به مرسین ترکیه متصل می‌کند را نیز از رقبای کریدوری ایران دانست. ادامه دارد... ✍محسن آراسته @cheragh_dasti
خوب این قسمت بحث، جزئیاتی داره که بایست کم‌کم بگم: اول بریم سراغ آیمِک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تصویر متحرک، مسیر کریدور آیمِک رو نشون می‌ده، کریدوری که در حاشیه اجلاس G20 در سال ۲۰۲۳ بر سرش توافق شد و کشور هند و به خصوص آمریکا خاطرخواهش هستن! اسرائیل از بودن در طرح این کریدور به شدت با دمش گردو می‌شکست! چرا که اولا عادی سازی روابطش سرعت پیدا می‌کرد چون عربستان و امارات هم داخل این کریدور هستن، ثانیا اهمیت جغرافیایی و سیاسی‌‌ اسرائیل افزایش پیدا می‌کرد! اما خوب با طوفان‌الاقصی این کریدور تا الان هوا شده! اینکه می‌بینید هندی‌ها با حماس دشمنی می‌کنن، یه دلیلش بر می‌گرده به همین موضوع! شرکت هندی آدانی، ۱.۲ میلیارد دلار در بندر حیفا سرمایه‌گذاری کرده! @cheragh_dasti