تحول به معنای رها کردن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلّم و تبدیل این شیوهها به شیوههای رائج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است. امروز شیوههای گوناگون سنتی قدیمی ما دارد در دنیا شناخته میشود ...
ما شیوههای دانشگاهی خودمان را که برگرفته و نسخه نویسی شده از شیوههای قدیمی غربی است، بیاوریم در حوزه حاکم کنیم؛ نه، ما این را تحول نمیدانیم.
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
میرزاى قمی: من با علامه بحرالعلوم در درس آقا وحید بهبهانى هم مباحثه بودم. اغلب من براى او بحث را تقریر مىکردم تا اینکه به ایران آمدم و کم کم شهرت علمى سید بحرالعلوم به همه جا رسید و من تعجب مىکردم تا زمانى که خدا توفیق عنایت فرمود که براى زیارت عتبات موفق بشوم، وقتى به نجف اشرف وارد شدم سید را ملاقات کردم، مسئلهاى عنوان شد دیدم سید بحرالعلوم دریاى مواج و عمیقى از دانشهاست پرسیدم: آقا ما که با هم بودیم شما این مرتبه را نداشتید و از من استفاده مى کردید حال شما را مانند دریا مىبینم، سید فرمود: میرزا این از اسرار است که به تو مىگویم تا من زندهام به کسى نگو و کتمان بدار ... چگونه این طور نباشم و حال آنکه آقایم (حجة بن الحسن عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مرا شبى در مسجد کوفه به سینه مبارک خود چسباند ...
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
May 11
شخصی که جهت تحصیل علوم دینی تازه وارد حوزه علمیه قم شده بود میگوید: خدمت آقا رفتم و عرض کردم:
برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه شدهام، چه کار کنم که طلبه موفّقی باشم؟
آقا برای لحظهای سرش را پایین انداخت و تامّلی کرد و سپس فرمودند:
«طلبه یا غیر طلبه فرقی ندارد، مهم این است که معصیت نشود.»
برگی از دفتر آفتاب، ١٣۵
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
مرحوم آیت اِلله مجتهدی:
علت موفقیت من همین مجالس توسل و روضه و سینه زنی در کنار درسهای طلبگی است, از زمانی که طلبه بودم پنجشنبهها در منزلمان روضه برقرار کردم ... استادمان شیخ علی اکبر برهان (رحمة الله علیه) در مسجد لرزاده هفتهای یک شب سینهزنی برقرار میکردند و میفرمودند: من هر چه دارم از همان روضهها و سینهزنیها که برای اهل بیت علیهمالسلام گرفتهام، میباشد. الان هم هر روز در این حوزه در کلاس عمومی, روضه میخوانیم. شبها و روزهای وفات و شهادت سینهزنی داریم و طلبهها را با اهلبیت علیهمالسلام پیوند ولایت میزنیم. اگر درختی را پیوند نزنند میوهاش شیرین و خوش مزه نمیشود ... طلبه هم باید پیوند ولایت بخورد تا میوهاش شیرین بشود و پیوند طلبه همین گریه و سینهزنی است …
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
بنده حدود 55 سال است که طلبه ام؛ یعنی حدود نیم قرن است که آخوند هستم؛ به نظر بنده روز به روز قدر و منزلت آخوند بیشتر معلوم می شود ...
یکی از کارهای مهم برای ایجاد آمادگی مردم و امت اسلامی برای تحقق حکومت اسلام در سطح کره زمین، این است که ما صدها هزار اسلام شناس داشته باشیم؛ در حالی که باید اعتراف کنیم، خیلی در این عرصه عقب هستیم... مرحوم ابوی مان با این که تاجر بود، اصرار داشت من طلبه شوم. امثال پزشک و مهندس را می شود از بلژیک و یا دیگر کشورهای دنیا آورد، اما نمی شود آیت الله از بلژیک و شوروی آورد.
من سفارش می کنم که دیپلمه های جوان، اگر علاقه دارند، طلبه شوند؛ اصولاً هر کسی از من مشورت می گیرد که بین دانشگاه و طلبگی کدام را انتخاب کنم، می گویم «طلبه شوید».
#طلبگی
#چرا_طلبگی
#حوزه_علمیه
#درسهایی_از_قرآن
#حجت_الاسلام_قرائتی
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
مرحوم سیدمحمدحسن الهی:
ما روح بسیاری از علما را حاضر کردیم و سۆالاتی نمودیم مگر روح دو نفر را که نتوانستیم احضار کنیم، یکی روح مرحوم سیّد بن طاووس و دیگری روح مرحوم سیّد مهدی بحرالعلوم - رضوانُ اللهِ علیهما -؛ این دو نفر گفته بودند ما وقف خدمت حضرت أمیرالمۆمنین - علیه السّلام - هستیم، و ابداً مجالی برای پائین آمدن نداریم."
کتاب معادشناسی (علامه تهرانی)، جلد1، ص 183
#طلبگی
#چرا_طلبگی
#حوزه_علمیه
#سید_مهدی_بحرالعلوم
#سید_بن_طاووس
#محمد_حسن_الهی
#احضار
چرا_طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براي مردم و جوانان و حتي عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسي اظهار نظر نميكنم ...
يك مجتهد بايد زيركي و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامي و حتي غير اسلامي را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدي كه در خور شأن مجتهد است واقعاً مدير و مدبر باشد.
#امام_خمینی
#مجتهد
#سیاست
#مدیر
#فراست
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
سید مرتضی که درس میگفت ضمن درس از اشکال مستشکل، از سؤال سائل میفهمید که او قابل رشد است یا نه؟ او از طلبهها که اشکال میکردند یا سؤال میکردند، میفهمید که او از نبوغ آینده برخوردار است. اگر شهریه میداد یکسان شهریه نمیداد. مرحوم بحر العلوم نقل میکند که سید مرتضی دید دو تا طلبه خیلی با استعداد هستند، به یکی ماهی، دوازده دینار شهریه داد و به یکی ماهی هشت دینار؛ آن کسی که ماهی دوازده دینار به او شهریه داد، شد شیخ محمد حسن طوسی که دو کتاب از «کتب أربعه» را نوشت، و به آن کسی که ماهی هشت دینار شهریه داد، شد همین «قاضی إبن البرّاج»، اینها را او تربیت کرد، نهالفروشی نکرد.
#طلبگی
#جوادی_آملی
#سید_مرتضی
#شهریه
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
من معتقدم طلبهای که میخواهد در بحث مناظره و یا در حوزه پاسخ به شبهات وارد شود، باید تلاش کند خود را به مرحله «مجتهد متجزی» برساند. چون پاسخگویی به شبهات از همان باء بسم الله آن، یک نوعی اجتهاد است. تا آن ملکه اجتهاد برای ما حاصل نشود، در رابطه با پاسخگویی به شبهات یا در مناظرات نمیتوانیم سربلند بیرون بیاییم.
کسی که صرف و نحو درست نداشته باشد، در بحث مناظره، یک حدیث را غلط بخواند طرف مقابل تحقیرش میکند، روحیهاش را میبازد و نمیتواند جلو برود. یک شبهه را بخواهد جواب بدهد، اگر صرف و نحوش درست نباشد نمیتواند متوجه بشود. یعنی اگر انسان فعل و فاعل و مفعول را نتواند تشخیص بدهد معنای روایت را نمیفهمد.
#طلبه
#حسینی_قزوینی
#مجتهد
#شبهات
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
روحانيون بايد دوستان، نزديكان و جوانانى را كه به دبيرستان مى روند، از استعداد خوبى برخوردارند و اصالت خانوادگى دارند تشويق كنند تا طلبه شوند، چون اسلام و جامعه به اسلام شناس نيازمند است و در اين زمينه، به قدر كافى متخصّص نداريم. هر وقت در جامعه ما به قدركافى عالم وجود داشت نوبت به كارهاى ديگر مى رسد.
البته بعضى از افراد مشكلات خانوادگى دارند، نمى توانند با زندگى طلبگى بسازند، يا استعداد چندانى ندارند و نمى توانند به قدر كافى پيشرفت كنند امّا اگر استعداد آنها از حدّ متوسط پائين تر نباشد و قدرت ادامه تحصيل داشته باشند بر چنين اشخاصى، طبق اين بيان، تحصيلْ واجب متعيّن است و چون واجب است اجازه پدر و مادر نيز شرط نيست و حتّى با نهى آنها، اين تكليف ساقط نمى شود، مثل جبهه رفتن هنگامى كه واجب متعيّن باشد.
#طلبه
#مصباح_یزدی
#متخصص
#واجب_عینی
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi
بنده در مشهد طلبهای بودم که هم در حوزه درس میگفتم، هم جلسه برای دانشجوها داشتم؛ مسجد پر میشد از دانشجو، تفسیر برایشان میگفتم. با یک دوستی -خدا رحمتش کند- میخواستیم بیاییم تهران، داخل ایستگاه راهآهن قدم میزدیم تا وقت حرکت قطار بشود؛ آن جوانهایی که آنها هم مثل ما داشتند راه میرفتند برای اینکه وقت قطار بشود، همینطور گُلهبهگُله بنده را مسخره میکردند؛ آن رفیقی که با من همراه بود دانشگاهی بود، او خجالت میکشید. حالا آن کسی که بنده را مسخره میکرد، نه دشمنیای با هم داشتیم، نه سابقهای با هم داشتیم، نه بنده به او بدیای کرده بودم، نه او احتمالاً سواد درستی [هم] داشت، امّا درعینحال این کارش بود. روحانیّت بیدلیل و بیجهت باید مورد تمسخر قرار میگرفت؛ فضا اینجوری بود. حالا مشهد قبّةالاسلام بود و اینجوری بود، تهران خیلی بدتر [بود]؛ تهران هم برای ما پیش میآمد، برای خیلیها پیش میآمد. امروز اینجوری نیست؛ نهاینکه امروز طلبه و روحانی و عمامهبهسر دشمن و مخالف و مسخرهکن نداشته باشد؛ چرا، امروز هم هستند و همیشه هم خواهند بود -پیغمبران را هم مسخره میکردند- لکن امروز جریان، جریان اسلامی است. این یک خصوصیّت؛ این به نفع شما است؛ از این خصوصیّت هرچه میتوانید باید استفاده کنید.
دیدار طلاب حوزههای استان تهران ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
#طلبه
#خامنهای
#دشمن
#عمامه_به_سر
چرا طلبگی؟!
https://eitaa.com/cheratalabegi