▫️فهم دینی در فلسفۀ فرهنگ
✍️ نوشتاری از #مهدی_جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛ در راستای همایش ملی فلسفه فرهنگ
🔹 فلسفۀ فرهنگ بهعنوان یکی از حوزههای فلسفۀ مضاف، جوهرۀ عقلی دارد، اما اینچنین نیست که عقل در فلسفههای مضاف، بیرنگ و صوری باشد و از اصولموضوعهای که خاستگاهش جهانبینی است، اثر نپذیرد.....
🔍 متن کامل را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/fahmdini
#یادداشت
#همایش #فلسفه_فرهنگ
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
🔻فهم دینی در فلسفۀ فرهنگ
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. ما به عنوان اصحاب تفکّری که در برابر تجدّد قرار دارد و میخواهد دوباره به شوکت و هیبت پیشین بازگردد و یکهتاز و پیشرو شود، ناچاریم که به «مبادی» بپردازیم و خویشتن فلسفیمان را به میدان مواجهه بیاوریم. ما در نقطۀ آغاز قرار داریم و اقتضای قرار داشتن در این نقطۀ معرفتی، پرداختن به مبادی فلسفی است. نزاع ما با تجدّد، در سطح نیست که بتوان از مبادی آن بهره گرفت و با تکیه بر این زیربناها، روبناهای دینی آفرید. ازاینرو، باید از نقطۀ صفرِ نظریهپردازی آغاز کرد و از اساس، «تفکّر دیگر»ی را ساختهوپرداخته کرد. آنان که تقابل اسلام با تجدّد را در پوسته و قشر میانگارند و در پی تلفیق سنّت با تجدّد هستند و ترقی و توسعه و جهانیشدن را پذیرفتهاند، بهحتم معتقد به ترمیمها و تعدیلهای موردی هستند و نمیخواهند زیرساختهای متفاوتی را تولید کنند. باورمندان به این رهیافت، علم و عقل و تمدّن غربی را دارای ماهیّت تاریخی و فرهنگی نمیانگارند و ریشههای فلسفی آن را آغشته به مادّیّت تصوّر نمیکنند. چنین پنداشتی دربارۀ تجدّد، ناصواب است و ما را بیش از پیش و به دست خودمان، ذیل تاریخ تجدّد مینشاند و اسیر و محصور اقتضاهای آن میکند. بدین سبب است که «علم دینیِ فرهنگ»، محتاج «فلسفۀ دینیِ فرهنگ» است و بدون این زمینه، بیش از تکهبندی و اقتباس ناموجّه نخواهد بود.
[دوم]. فلسفۀ فرهنگ بهعنوان یکی از حوزههای فلسفۀ مضاف، جوهرۀ عقلی دارد، اما اینچنین نیست که عقل در فلسفههای مضاف، بیرنگ و صوری باشد و از اصولموضوعهای که خاستگاهش جهانبینی است، اثر نپذیرد. در پشتصحنۀ فلسفۀ فرهنگ، «کلانروایتها»یی قرار دارند که ربط مستقیم به «عقل اینجهانی» یا «عقل دینی» دارند و در تناسب با آن، دلالتهای خود را به حوزههای معرفتیِ پسینی، تحمیل میکنند. این کلانروایتها، جنبۀ تمدّنی دارند و حاصل یک عالَم تاریخی و معرفتی هستند. هر تمدّنی، عالَم تاریخی و معرفتیِ خاص خود را دارد و در نسبت با وجودِ خویش، عقل میآفریند. عقل، در عین اینکه استقلال نسبی دارد و از پارهای جهات، عام و جهانشمول هست، اما هنگامی که در عینیّت تاریخی و فعلیّت اجتماعی قرار میگیرد، رنگپذیر و اقتضایی میشود. برایناساس، عقل ما با عقل تجدّدی، تفاوتهای بنیادین دارد. عقل تجدّدی، دنیازده و ابزاری و جزوی است و عقل ایمانی، افزون بر اینکه معطوف به معاش است، اما از معاد، غفلت نمیکند. این در حالی است که تجدّد از عقل کلّی، بیبهره است و خود را در عقل جزوی، منحصر کرده است. ازاینرو، تمدّن غربی را باید تکنیکی و مادّی و کمّی دانست. آنچنان عقلی، اینچنین اقتضایی دارد. حال باید در قلمرو فلسفۀ فرهنگ نیز، عقل ایمانی و کلّی و قدسی را به صحنه آورد و به توصیفها و توصیههای او دربارۀ فرهنگ، تن در داد. عقل فرهنگی یا عقل تاریخی - که البته مبتنی بر مبادیِ قطعی و عام نیز هست - میتواند روایتی از فلسفۀ فرهنگ ارائه کند که در عین توجیه منطقی، اینجایی و بومی نیز باشد.
[سوم]. شاید بتوان گفت در میان تمام حوزهها و عرصههای فلسفۀ مضاف به امر، در هیچجا همچون فلسفۀ فرهنگ، عینیّت و زیستن در متن و بافت آن، مؤثّر در نظریهپردازی فلسفی نیست. همچنانکه به تعبیر مرتضی مطهری، عقل فقهی، تاریخ و جغرافیا دارد و فقه شهری، بوی شهر میدهد و فقه روستایی، بوی روستا، فلسفۀ مضاف نیز تابع «تجربۀزیستۀ عقل» است که با قالب خاصی از هستی فردی و اجتماعی، قرین و مأنوس بوده است. به بیان دیگر، «نحوۀ بودن» در «نحوۀ فهمیدن»، مدخلیّت و حضور دارد و دریافتهای معرفتی از بافتهای غیرمعرفتی، استقلال مطلق ندارند. اینهمه به معنی میل به نسبیّت و تاریخیّت مطلق نیست که با بنیان فلسفۀ اسلامی، ناهمخوان است، بلکه سخن در این است باید به صورت بینابینی، چنین ربط و نسبتی را پذیرفت. همچنانکه اشاره شد، این خویشاوندی در فلسفۀ فرهنگ، بیشتر از فلسفههای مضافِ دیگر، احساس میشود؛ چراکه فرهنگ، درهمتنیدۀ با وجودِ خودِ انسان است و از آن گسستنی نیست. فرهنگ در وجودِ انسان، محقّق و متجلّی میشود و انسان میان خود و فرهنگ، فاصلهای نمیبیند. این منِ ثانوی، هویّتی است که در عمق وجودِ انسان آشیانه میکند و بدین سبب، ماهیّت خاصی را به عقل انسان القا میکند. در قلمرو نظریهپردازی دینی نیز، هرچه نظریهپرداز بتواند به تجربۀزیستۀ حیات معنوی و فرهنگ قدسیِ خویش رجوع کند و در وضع «اُنسی» و «آگاهانه» نسبت به آن قرار بگیرد و روایتگر حال «وجودی» و «انفسی»اش باشد، به فلسفۀ دینیِ فرهنگ، نزدیکتر میشود. در نقطۀ مقابل، اهتمام و اعتنای آنچنانی ما به فلسفۀ تجدّدیِ فرهنگ، امکانسوز و امتناعآفرین است.
🖇در اینجا بخوانید:
http://iict.ac.ir/fahmdini
14.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جبهههای یکپارچه مقاومت از کجا بوجود آمد؟
🔹 پاسخی مستند به شبهات این روزها درباره جبهه مقاومت
تولید شده در مرکز رسانه جبهه جهانی شباب المقاومة
20.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 حکایت زمین
قسمت اول
🔹 در این قسمت به داستان تشکیل کشور جعلی اسرائیل و اشغال فلسطین و افسانههایی که صهیونیستها در مورد پیدایش اسرائیل ساختهاند و متاسفانه به شکل شبهاتی در اذهان افکار عمومی مردم جهان جا گرفتهاند میپردازد.
⭕️ در وفاداری غلامان خانه زاد
🔹در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی(یکم آذرماه ۱۴۰۳) کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، استرالیا، بلژیک، اوکراین، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند و... به قطعنامه ضد ایرانی رای دادند!
🔹در همین جلسه ،روسیه و چین به نفع ج.ا.ا رای داده و با قطعنامه ضد ایرانی مخالفت کردند.
🔹در دو هفته اخیر انگلستان ، فرانسه و آلمان،دو تحریم جدید علیه هواپیمایی ج.ا.ا و کشتیرانی ج.ا.ا وضع کردند!
🔹ماه گذشته اتحادیه اروپا هماهنگ با شورای همکاری کشورهای جنوب خلیج فارس،ج.ا.ا را اشغالگر جزایر سه گانه عنوان کرد و خواستار تحویل این جزایر به امارات شد.
▪️متاسفانه در یک ماه اخیر آنهایی که با کوچکترین غلطکاری چین و روسیه،درد وطن پرستی می گرفتند و فریادهای ضد چینی و ضد روسی شان فضای مجازی را دچار آلودگی صوتی می کرد(از روزنامه ها و کانالهای تلگرامی و حسابهای کاربری اینستا و توئیتری گرفته تا برخی اساتید دانشگاه ،مجمع محققین و مدرسین ، فعالان سیاسی مشارکتی ،ظریف ، پرستو صالحی ، پروفسور عباس عبدی)همزمان در برابر دشمنیها و ابراز کینه شدید اروپا علیه کشورمان،دچار آلزایمر شدید،کوری مفرط،از دست دادن تکلّم و فورمت شدن وجدان! شده و جمله ای علیه غربیها به زبان نیاورده و ننوشته اند!
(از حق نگذریم خانم سخنگو یکی دوبار "چو ایران نباشد تن من مباد" را زمزمه کرده ولی علیه اروپا جسارتی مرتکب نشده اند!)
▪️در چنین مواقعی آدم به موفقیت غربیها در پرورش غلامان خانه زاد و نمک پرورده، غبطه می خورد!
✍دکتر کوشکی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
نوشته یک کاربر توییتری: از خود بپرسید چرا غرب اینقدر نگران حقوق زنان ایرانی است ، اما به زنان فلسطینی که توسط آپارتاید اسرائیل زندانی، شکنجه و کشته شدهاند، نمیپردازد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❌منطق اصلاح طلبها
در هر حالتی باید به طرف آمریکا غش کرد، ولاغیر!
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
3.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥خاطرهای عجیب از سرلشکر شهید مهدی زین الدین
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 فوری: ساعتی پیش اکانت رسمی ایران به عبری، با انتشار ویدئویی از نزدیک بودن حمله سوم ایران خبر داد!
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
4.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خبرنگار خطاب به بایدن: آقای رئیس جمهور، به تهدید ولادیمیر پوتین به جنگ چه می گویید؟
بایدن: میگم تا زمانی که من صحبت نکردم ساکت باش، باشه؟ من اینو میگم. باید ساکت باشی چون من میخوام صحبت کنم.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج