🔻درسهای نمایندگان کنگرۀ آمریکا برای لیبرالهای ایرانی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. نمایندگان کنگرۀ آمریکا، دوگانۀ «حاکمیّت» و «مردم» نساختند و نگفتند که حضور در شبکههای اجتماعیِ بیگانه را باید به «انتخاب خودِ مردم» واگذار کرد و ما به عنوان کسانی که در حاکمیّت هستیم، نباید در این روند طبیعی، «مداخله» کنیم و بخواهیم به آن جهت بدهیم. آنها مردم را «در برابر حاکمیّت»، تصویر و توصیف نکردند و به این طریق، حاکمیّت را «منفعل» و «بیعمل» نساختند. آنها آشکارا «به جای مردم» تصمیم میگرفتند و «به جای مردم» سخن میگفتند، درحالیکه «انتخاب مردم»، همان بود که در «عمل» انجام داده بودند؛ یعنی حضور گسترده در مدیر شبکۀ اجتماعی تیکتاک. این حضور عملیِ مردم، هرگز مجوزی برای «عقبنشینی» و «انفعال» نمایندگان کنگرۀ آمریکا نشد و در درون آنها، «تعارض منافع» ایجاد نکرد که خود را در مقابل مردم قرار ندهند. آنها مدعی نشدند که چنین منطقی، موجبات «شکاف دولت و ملّت» را فراهم میآورد و جامعه را تحریک میکند و میشوراند.
۲. نمایندگان کنگرۀ آمریکا به عنوان «تکثّر سلایق» و «تعدّد علایق» در جامعه، اجازه ندادند که جامعه با انتخابهای خودش تنها بماند و هیچ «هدایت» و «جهتدهی» و «اثرگذاریِ» حاکمیّتی در میان نباشد، بلکه آشکار از تهدیدها و چالشهای حضور در شبکۀ اجتماعی تیکتاک سخن گفتند و با وجود «مقبولیّت» این شبکه در آمریکا، وجود آن را یک خطر بزرگ شمردند. آنها بهرسمیّتشناختن دیگریها و تنوّعها را به معنی «عدمسیاستگذاری» و «خلاءتدبیر» معنا نکردند و مسیر «ولبودنِ فضای مجازی» را در پیش نگرفتند.
۳. نمایندگان کنگرۀ آمریکا، بسیار به «امنیّت ملّی» ارجاع دادند و همۀ مطلوبهای دیگر خود را در سایۀ آن تفسیر کردند و هیچ تناقض و تعارضی را با آن برنتافتند. امنیّت ملّی، در رأس همۀ مقدّسات آنهاست و هیچ امری از نظر اهمّیّت و اولویت، در کنار آن نیست. آنها نهتنها از «ارجاعدادن به امنیّت»، شرمنده و سرافکنده نبودند، بلکه چنان قاطع و راسخ سخن میگفتند که گویا به کتاب مقدّس استناد میکردند. در آنجا، «استدلال امنیّتی» همچون یک نقطۀ ضعف و در برابر رویکردهای دیگر نیست. آنها حتّی «لیبرال-دموکراسی» را نیز در سایۀ امنیّت پذیرفتهاند و با آن مقیّد و محدود کردهاند.
۴. نمایندگان کنگرۀ آمریکا، همواره مدیر شبکۀ اجتماعی تیکتاک را به «دولت چین» نسبت دادند و تلاش میکردند «دست توطئۀ چین» را در این شبکۀ اجتماعی عیان سازند و ثابت کنند که این شبکۀ اجتماعی، «مستقل» و «بیطرف» نیست، بلکه سیاستهای دولت چین را در آمریکا عملیاتی میکند. اینان هم به «نظریۀ توطئه» باور داشتند و هم به «وجود دشمن» و هم «خنثینبودن شبکههای اجتماعی». دشمنانگاریِ چین در این جلسه به حدّی بود که مخاطب احساس میکرد دولت چین، «شر مطلق» و «شیطان محض» است و هر لحظه در کمین است تا به دولت آمریکا، ضربه بزند. نه سخنی از «تعامل» در میان بود و نه حرفی از «خوشبینی». آنان در عمق وجودشان، «نگران» و «دغدغهمند» بودند که مبادا دست پنهانِ دولت چین از آستین شبکۀ اجتماعی تیکتاک برآید و دولت و جامعه را در آمریکا دچار اختلال کند.
۵. نمایندگان کنگرۀ آمریکا، آن هنگام که میخواستند به دولت چین اشاره کنند و از آن نام ببرند، تعبیر «دولت کمونیست چین» را تکرار میکردند و این یعنی به مسأله، «نگاه ایدئولوژیک» دارند و «ایدئولوژی کمونیستی» را یک چالش مهلک برای خود میشمارند. آنها در نزاع ایدئولوژیها، بیطرف نبودند و نمیگفتند در نظر ما، آنچه که اهمّیّت دارد «منافع ملّی» است و نه «ایدئولوژی». آنها از مواضعشان، «ایدئولوژیزدایی» نکرده بودند.
۶. نمایندگان کنگرۀ آمریکا، هرگز از «موضع فروتر» - و حتّی برابر - با مدیر شبکۀ اجتماعی تیکتاک سخن نگفتند و با او عکس یادگاریِ حقارتآمیز نگرفتند، بلکه بارها و بارها، او و سخنان و دولتش را «تحقیر» کردند و به او اجازۀ چندانی برای پاسخگویی ندارند. آنها نشان دادند که اینجا، خاک آمریکا و کنگرۀ آمریکا است و ما حقّ داریم نسبت به این شبکۀ اجتماعی، «اِعمال حکمرانی» کنیم و تو نیز باید همچون «یک متهم»، توضیح بدهی و بازی زیرکانه و رندانه را کنار بنهی. آنها میدانستند که دو سوّم از جوانانشان نسبت به شبکۀ اجتماعی تیکتاک، «وابسته» و «شرطی» شدهاند، امّا با این حال، از «موضع ضعف» سخن نگفتند و حتّی چانهزنی نیز نکردند. اقتدار آنها در سطحی بود که مدیر شبکۀ اجتماعی تیکتاک جرأت نکرد فروتری وضع طرف آمریکایی را از نظر اجتماعی به رخ آنها بکشد و از این طریق، عرض اندام کند.
🖇 متن کامل در:
https://tn.ai/2875531
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. امروز جای آوینی، خالیتر از گذشته است؛ بیش از همیشه، محتاج بودنش هستیم، اما پیوستن به قافلهی شهدا را برگزید و پر کشید.
۲. اگر بود، خط «روایت» در جبههی انقلاب، عقل کل میداشت و سنگر «فهم حکیمانه»، رونق آنچنانی مییافت.
۳. همچنان شمع یاد و راهش، روشنیبخش محفل ما شبزدگان است. این سید حکیم، کهنه و فرسوده نمیشود. یکپارچه، جانفزا و دلنواز است.
۴. او باز نمیگردد، چون قافلهی شهدا نه میایستد و نه به پس میرود. این ما هستیم که باید شایستهی «رفتن» و ♡پیوستن♡به خیل شهدا بشویم.
@basirat_shahriyar
21.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی ویژه خبری|
در محکمهی شبکهی اجتماعی تیکتاک، «اتهامات جمهوری اسلامی» به «استدلالهای اعضای کنگره آمریکا» تبدیل شدند.
@basirat_shahriyar
🔸استدلال احساسی و عاطفی
#خطاهای_شناختی
🔻طبق استدلال احساسی و عاطفی، فرد احساس خود را به عنوان بازتابی از واقعیت میبیند. این دیدگاه باعث میشود که بر اساس عواطف خود واکنش نشان دهیم و چیزهای مختلف را تفسیر کنیم. مثلا ممکن است یک روز با خلقوخوی خوش از خواب بیدار شوید و دنیا را عالی ببینید و یا برعکس، با خلقوخوی بد بیدار شوید و دنیا را غمانگیز فرض کنید.
🔴 فضای مجازی بخصوص شبکههای اجتماعی تصویر محور نقش بسیار مهمی در ایجاد این اختلال با محتواهای خود دارند، بخصوص وقتی با هوش مصنوعی و تحلیل اطلاعات و رفتارهای هر شخص محتواهای خاص و مطابق با ذائقه همان فرد برایش نمایش میدهند.
🔴 البته ماموریت شبکههای اجتماعی غربی در ایران بیشتر نمایش محتواهای منفی، یاس آور و ایجاد احساس بدبینی و حقارت نسبت به ایران عزیز است که در میان مدت و بلند مدت منتج به تغییر نگاه جامعه نسبت به خود و کشور و آینده خواهد شد.
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای
@basirat_shahriyar
جالب نیست که لایحه امنیت زنان را ابتکار و مولاوردی نوشتند، در مجلس و دولت قبلی به سرانجام نرسید. در مجلس به نام انقلابی با مفادی فمینیستی تصویب شد.
امید است شورای نگهبان و دستگاههای نظام برای نجات زنان نجیب ایران از چنگال فمنیست ها ورود کنند
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای
@basirat_shahriyar
چریک سایبر🇵🇸
جالب نیست که لایحه امنیت زنان را ابتکار و مولاوردی نوشتند، در مجلس و دولت قبلی به سرانجام نرسید. در
🔴نگاهی کارشناسانه و دقیق بر ابعاد لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار»
🕋 وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۰)
🔸️ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭی ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﺍضی ﻧﻤﻰﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ آیینشاﻥ ﭘﻴﺮﻭی کنی.
🔻قابل توجه نمایندگان محترم مجلس
کلیات لایحه «پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» در دستور این هفته صحن مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
با آن که رهبر بزرگوار انقلاب همیشه در دفاع از شخصیت زن بهتبع فرهنگ ناب اسلامی سخن گفتهاند ولی بارها #هشدار دادهاند که مسیری که تفکرات غربی برای دفاع از حقوق زنان دنبال میکنند، در تعارض با #خانواده است و #ظلم_مضاعفی به حقوق زن است.
🔸️ باوجود اصلاحات قابل تقدیری که در طول مسیر پیگیری لایحه مذکور از دولت قبل تاکنون انجام شده است، #متاسفانه به اذعان برخی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و معاونت حقوقی ریاستجمهوری و دیگر صاحبنظران و همچنین اعضای کمیسیونهای حقوقی قضایی و فرهنگی مجلس، روح حاکم بر مواد این لایحه بیش از آن که برخاسته از فرهنگ ناب اسلامی و دیدگاههای امامین انقلاب باشد، متأثر و برگرفته شده از «ترجمه متون و ضمائم سند 2030 و کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط» است.
📣📣محوریترین ایرادهای اساسی به کلیات لایحه عبارتاند از؛
الف) *برخورد منفعلانه با نگاههای غربی و تأیید ضمنی گزارشهای حقوق بشری غرب* بطور نمونه مواد؛ 5،6،8،11،18
ب) *برخورد جنسیتی نسبت به مقوله خشونت و نادیدهگرفتن عدالت اسلامی که نفی خشونت ظالمانه است اعم از زن و مرد* بطور نمونه مواد؛ 1،3،5،6،8،9،11،12،13،18،19،22،28،29،30،31،32،33،35،36،38،39،43،44،45،47،48،
ج) *فقدان رویکرد خانواده محور در دفاع از حقوق زن* بطور نمونه مواد؛6،11،13،15،17،22،47،50
د) *ایجاد زمینه سو استفاده ابزاری از محاکم قضایی در مسائل خانوادگی و نادیدهگرفتن فرهنگ صلح و سازش* بطور نمونه مواد؛ 2،3،5،8،11،13،16،30،33،39،44
ه) *زمینهسازی قانونی برای نفوذ جریانهای فمینیستی و انتقال محتواهای آموزشی متأثر از این رویکرد* بطور نمونه مواد؛ 2،3،5،7،8،12،1،14،22
و) *انعکاس تصویر زن بهعنوان موجودی آسیبدیده و مرد بهعنوان موجودی آسیبرسان* بطور نمونه مواد؛ 5،6،8،12،1،16،18،32
ز) *بیان حرف های کلی در مواد قانون و زمینه بروز انحراف اصلی در تدوین دستورالعملها بدون نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، در تضاد با اصل ۸۵* مانند دستورالعمل های مواد ،۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۱۸،۲۰،۲۲،۲۵،۵۱
📌 *براساس موارد فوق این لایحه نیازمند بازسازی اساسی است که در قالب یک طرح یا لایحه جدید و بر خواسته از اندیشههای ناب اسلامی تنظیم گردد و همانطور که تجربه این مدت نشان داده اصلاح جزئیات نمیتواند مشکل را حل کند و روح و کاربست حاکم بر آن را اصلاح نماید؛ لذا تأیید کلیات لایحه نقطه تاریکی در پرونده عملکرد مجلس انقلابی خواهد شد.*
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای
@basirat_shahriyar
✍«علی جهانبخش، قاضی دادگستری»
🔷 حاج قاسم: «والله هر کس به سمت این نظام تیر انداخت آواره شد!»
🔸اولاً اصل هشتم قانون اساسی گفته «امر به معروف و نهی از منکرِ» مردم نسبت به مردم تکلیفی همگانی بوده که اجراش موکول به قوانین «خاص» هست.
🔸دوماً در خصوص قانون «خاص» هم در ماده ۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر این فریضه لسانی تکلیف همه مردم اعلام شده و حتی تو ماده ۹ همین قانون هم کسانی که برای امر به معروف مانع تراشی کنند مجرم معرفی شدند.
🔸سوماً بر طبق مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری وسایلی که در ارتکاب جرم موثر بوده و در حین ارتکاب استفاده شده (مانند خودرو) قابلیت توقیف رو دارند.
🔸چهارماً از این ها گذشته، بر طبق ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری هم اصناف و مغازه هایی که موجبات کشف فساد رو فراهم کنند به دستور مقام قضایی قابلیت توقیف رو دارند.
🔸پنجماً اینکه ماه رمضان است و کمی ثواب تلاوت کلام الهی را نصیب خودمان کنیم. از اینجا شروع کنیم که خداوند متعال فرمود: «خَتَمَ اللهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ - خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده؛ و بر چشمهايشان پردهاى افكنده شده؛ و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ - در دلِ آنان بیماریِ (سختی از نفاق) است، پس خدا به کیفرِ نفاقشان بر بیماریشان افزود، و برای آنان در برابر آنچه همواره دروغ میگفتند، عذابی دردناک است.»
@basirat_shahriyar
هوش سفید
آیت الله العظمی حاجآقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه در مراسم شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان سال 91 در رابطه با شهادت حضرت صدیقه کبری(س) بحثی را مطرح کردند و پس از آن روضه حضرت را خواندند:
توسل من معلوم است و همهتان هم میدانید؛ توسلم به باطن لیلةالقدر است. اوّل چند جمله از خود زهرا(سلامالله علیها) نسبت به آن حادثه نقل میکنم. «وَ رَکَلَ الْبَابَ بِرِجْلِهِ فَرَدَّهُ عَلَیَ وَ أَنَا حَامِلٌ»؛ چنان لگدی به آن درِ نیم سوخته زد و آن را بر روی من انداخت، در حالی که من باردار بودم. «وَ النَّارُ تُسْعَرُ»؛ آتش زبانه میکشید. زهرا(سلامالله علیها) میگوید: لگدی زد و در را بر روی من انداخت، «وَ تَسْفَعُ وَجْهِی»؛ من با صورت بر روی زمین افتادم. آتش زبانه میکشید و چهرة من را میسوزاند. «فَیَضْرِبُ بِیَدِه»؛ با دست به من سیلی زد. امّا سیلی چگونه بود؟ «حَتَّى انْتَثَرَ قُرْطِی مِنْ أُذُنِی»؛[1] چنان سیلی محکمی زد که گوشوارههای من پراکنده شد.
1. بحارالانوار، ج 30، ص 349
من نوحه خونی بلد نیستم، ولی امشب مرجعیت به کنار، اجتهاد به کنار، فقاهت به کنار، عرفان به کنار، اخلاق به کنار، میخوام امشب نوحـــه بخــــونم ... در وسط کوچه تو را ... کاش به جای تو مرا
👇👇👇👇👇
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از امام صادق(ع) درباره تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پرسیده شد، آنحضرت فرمود: «معناى کلمه "لیلة" فاطمه و معناى کلمه "قدر" یعنى خدا، پس کسى که فاطمه را آنطور که باید و شاید بشناسد لیلة القدر را درک نموده است.
کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، ص 581
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای
@basirat_shahriyar
❇️قابل توجه کلیه طلاب عزیز
🔱 حوزه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها) شهریار، برگزار می کند
⚜️ به مناسبت روز قدس
💥سخنران :حجت الاسلام والمسلمین آقای رضازاده
نماینده ولی فقیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
📖 روز پنجشنبه ساعت 13 الي 14
⏱ زمان برگزاری: 23 فروردين 1402
✅ برگزاری در اپلیکیشن "قرار"
لینک ورود👇👇👇
https://room.gharar.ir/64cd7db3-16cd-4481-8602-c252da4f1c80