eitaa logo
چشمه
8.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
547 ویدیو
115 فایل
📣 بدو بیا لب چشمه! 📌مسابقات روزانه چشمه همراه با جایزه ! غدیری ماندن، یک سبک زندگیست، برای همه سال، چه محرم باشد، چه ذی‌الحجة! 🌐ghadirishavim.ir ادمین: @admin_cheshmeh
مشاهده در ایتا
دانلود
چه خوش سحری است که روی او باشد آفتاب ما... 💫 السَّلامُ عليكَ يا أميرَالمُؤمنين   (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
قسمت اول چرا علی علیه السلام را «وصیّ» نامیدند؟ کلمه «وَصَی» اصلش به معنای "وصل کردن چیزی به چیزی" است. به زمینی که گیاهانش بدون هیچ فاصله‌ای به هم اتصال دارند و جلوه‌ای مانند چمن زمین فوتبال را نشان می‌دهند گفته می‌شود: «تَوَاصَى النبتُ» یا گفته می‌شود: «نبتٌ وَاصٍ». البته این اتصال که از نظر حقیقی، وصف گیاهان است گاهی مجازاً به خود زمین نیز اسناد داده و گفته می‌شود: «أرضٌ وَاصِيَةٌ: متَّصلة النبات.» وقتی این شهر به فلان شهر متصل شود، می‌گویند: «وَاصىٰ البَلَدُ بَلَدَ كذا: أي واصَلَه؛ فهو مُوَاصٍ». به سرزمینی که به سرزمین دیگری متصل باشد نیز گفته می‌شود: «فلاةٌ واصیةٌ». این کلمه با حرف جاره‌ی «با» متعدی و دومفعولی می‌شود. برای مثال گفته می‌شود: «وَصَىٰ الشَّيْ‌ءَ بالشَّيْ‌ءِ يَصِيْه: أي وَصَلَه». 
 قسمت دوم      عرب وقتی می‌خواست کسی را جانشین خودش بکند به طوری که گویا وجود او ادامه وجود خودش است و اصلا گویا هیچ فاصله زمانی بین پایان وجود خودش و شروع وجود آن جانشین رخ نداده و گویا خود شخص و جانشینش دو وجود مغایر نیستند بلکه یک وجود یک‌پارچه‌ی متصل هستند، می‌گفت: «أَوْصَيْتُ له بشى‌ء» یا «أَوْصَيْتُ إليه» یا «أَوْصَيْتُهُ» یا «وَصَّيْتُهُ».          در باور ابن‌منظور، این‌که علی علیه السلام وصیّ رسول الله صلی الله علیه و آله نامیده شده، بدین جهت است که علی علیه السلام از نظر نسب (پسرعموبودن) و از نظر سبب (داماد بودن) و نیز از نظر سَمْت (حسن ظاهر و اوصاف دینی) به خود رسول الله صلی الله علیه و آله اتصال وجودی داشت («قيل لعلي، عليه السلام، وصِيٌّ لاتصال نَسَبِه و سَبَبه و سَمْته بنسب سيدنا رسول الله، صلى الله عليه و سلم»)    📚الصحاح، ج‌6، ص: 2525‌، المحيط في اللغة، ج‌8، ص: 217‌، تاج العروس من جواهر القاموس، ج‌20، ص: 296‌،  لسان العرب، ج‌15، ص: 394‌ (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و مولای ما فرمود: هیچ شادی و خوشحالی در دنیا نیست مگر اینکه با غم و اندوه آمیخته است (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: نگاه کردن به چهره علی عبادت است و یاد او عبادت است. 📚 ابن شاذان قمی، مائة منقبة، ص١٧٧ فضیلت ١١۶٣ (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | چرا سقیفه مانع امامت امیرالمؤمنین شد؟ حجت الاسلام حامد کاشانی در تحلیل مناظره ابن عباس و عمر، بخشی از این حقیقت را آشکار می‌کند. به راستی، آیا فقط حسادت موجب ممانعت امامت ولی خدا شد؟ (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 حال و هوای حرم اینجا، هر قدم عشق است و هر نگاه، ایمان. در حریم تو، غم‌ها کوچک و امیدها بزرگ می‌شوند و هر نفس، دعایی است برای رسیدن. 💫حرم مطهر علوی (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
امیرالمؤمنین علیه‎‌السلام می‌فرمود: مردم با چیزی که نمی‌دانند، دشمنی می‌کنند. 📚نهج البلاغه، حکمت ۴۰۶ (ع) 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | 💫 چگونه با امام حسین علیه‌السلام پیوند قلبی برقرار کنیم؟ آن‌چه که اهل بیت علیهم‌السلام فرموده‌اند، مهم ترین کلید پیوند با سیدالشهداء برائت از دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام است. 📚 در فرازی از زیارت عاشورا به این موضوع مهم اشاره شده است. امیرالمؤمنین علیه‎‌السلام می‌فرمود: مردم با چیزی که نمی‌دانند، دشمنی می‌کنند. 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir
🌸 حسن_عاقبت در روز اوّل ماه_شعبان قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: أَلَا فَعَظِّمُوا هَذَا الْيَوْمَ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ بَعْدِ تَعْظِيمِكُمْ لِشَعْبَانَ، فَكَمْ مِنْ سَعِيدٍ فِيهِ، وَ كَمْ مِنْ شَقِيٍّ ؛ لِتَكُونُوا مِنَ السُّعَدَاءِ فِيهِ، وَ لَا تَكُونُوا مِنَ الْأَشْقِيَاءِ. رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمودند: آگاه باشید، را بزرگ شمارید و به دنبال آن، روز اوّل این ماه را تعظیم نمایید. چه بسیار کسانی که در این روز، نیک‌بخت می‌شوند، و چه بسیار افرادی که در این روز بدبخت می‌شوند. پس در این روز از نیک‌بختان باشید و از بدبختان نباشید. 📚 بحارالأنوار، ج ۹۷، ص ۶۵ 🔻@cheshmehapp 🌐ghadirishavim.ir