✅👈 حاج آقا پور سیّدآقایی
💠 از استاد صفایی پرسیدند: نظرتان درباره امام خمینی رحمة الله علیه چیست؟ گفت: امام بزرگتر از دنیاست.
💠 من اولین بار واژه معمار کبیر انقلاب را در توصیف امام راحل از ایشان شنیدم.
📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۴۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🎤👈 استاد صفایی رحمة الله علیه
🔷 پسرم، خدا را شاكر باش كه رهبر امروز كشور تو، از اين انس برخوردار است و از اين امن سرشار.
🔷 و اين است كه براى مبارزه با همه ى اينهايى كه آتش مى كارند، ايستاده است و نه بر شرق و نه بر غرب و نه بر جهان سوم و حتّى نه بر ملّيت ايرانى، كه بر ايمان مردم و آن هم نه ايمان غرور، كه بر ايمان به خداى واحد قهّار متّكى است.
📚 نامه های بلوغ، ص 17
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 پس از فوت آیت الله اراکی رحمة الله علیه، مهدی ماندگاری که از علاقه مندان به استاد صفایی رحمة الله علیه بود به دیدن ایشان آمد و پرسید: به نظر شما از کدام یک از کسانی که جامعه مدرسین نام آنها را اعلام کرده، تقلید کنیم؟
🔷 ایشان گفت: از هر کدام تقلید کنید کفایت مى كند و با تفکیک رهبری از مرجعیت در قانون اساسی مشکلی پیش نمى آيد.
🔷 او دوباره پرسید: کدام از بقیه اولی تر است؟
🔷 حاج شیخ گفت: آقای خامنه ای حفظه الله. ایشان به خاطر نگاه جامع و دید جهانی که دارد، اگر وقت بگذارد از بقیه اگر جلوتر نباشد کمتر نیست. من با ایشان از نزدیک گفت و گو داشته ام، بسیار باهوش است.
📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۴۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🎤👈 استاد صفایی رحمة الله علیه
✅ اگر امام خمینی، روح الله بود، مقام معظم رهبری، روح الامین است.
✅ زیرا ایشان مردی خدا باور است، و در حاکمیت ایشان احساس امن می کنیم.
📚 چشمه در بستر، ص ۲۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
✅ نماز بسیار مهم یکشنبه ماه ذی القعده
✴️ پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می شود: ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.
✴️ فرشته ای از زیر عرش به او خطاب می كند: ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!
✴️ فرشته ای دیگر ندا می كند: ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.
✴️ فرشته ای دیگر ندا می كند: ای بنده، تو مؤمن از دنیا می روی و دین تو از تو گرفته نمی شود و قبر تو گشوده و نورانی می شود.
✴️ فرشته ای دیگر ندا می كند: ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.
✴️ جبرئیل ندا می كند: من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش می كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.
✴️ این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.
📕 اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج ۲، ص ۲۰
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
💠👈 دستور خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده
✅ رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدامیك از شما می خواهد توبه كند؟
✅ عرض كردیم: همه می خواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز بخوانید. (دو نماز دو رکعتی)
✅ در هر ركعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از سوره های ناس و فلق را یک بار بخوانید.
✅ بعد از پایان چهار رکعت نماز، هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید.
✅ آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید:«یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.»
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 آفریدگار جامعه اسلامی
💠 آنچه جامعهى اسلامى را مىسازد حكومت اسلامى نيست. حكومت اسلام فقط پاسدار جامعه اسلامى است نه آفريدگار آن.
💠 زير بنا و آفريدگار جامعه اسلامى، توحيدى است كه در يك بعدش جامعه اسلامى را مىسازد و در بعد ديگرش حكومت اسلامى را.
💠 توحيد در درون افراد، خدا را به حكومت مىرساند و در نتيجه جهاد با نفس شروع مىشود و در جامعه، اللَّه را حاكم مىگيرد و در نتيجه جهاد با طاغوت شروع مىشود.
💠 شكل اول، جامعهى اسلامى را مىسازد و در شكل دوم، حكومت اسلامى را.
📚 اندیشه من، ص ۱۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 موضوع کار
💠 ما ياد گرفتهايم فقط بهانه بياوريم و غُر بزنيم كه نمىگذارند كار كنيم يا جامعه منحرف شده و ديگر نمىشود كارى انجام داد و ... در حالى كه هر چه مشكلات زيادتر شود، تكاليف بيشتر مىشود. واقعيت امر اين است كه بايد از موانع و مشكلات مَرْكَب ساخت.
💠 در جامعهاى كه ابتلاءها آمده، امراض آمده، سياهىها آمده، همينها موضوع كار تو هستند. مشكلات، بدىها و سياهىها، موضوع كار رسول است، نه مانع كار او.
💠 اينجاست كه خدا نيز با رسول خود وداع نمىگويد و او را رها نمىكند:«وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ اذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى»؛ كه وداع و رهايى آنجاست كه رسول كار خود را رها كرده باشد.
💠 مرض براى مريض، مشكل و سخت است، ولى براى طبيب، موضوع كار اوست. وقتى مريضى را پيش دكترى مىآورند، طبيب نمىگويد چرا مريض را پيش من آوردهايد؟!
💠 نمىتواند فرار كند، كه بايد از مريض استقبال كند. بايد سعى كند ريشه مرض را بيابد و تمام عواملى كه اين مرض را ايجاد كرده، بررسى كند تا او را درمان نمايد. پس مرض موضوع كار است، نه عامل فرار!
📚 اخبات، ص ۱۰۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ بخش زيبايى از حيات طيبه استاد صفایی رحمة الله علیه به سفرهاى مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مىرساند.
✅ مىگفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مىگيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مىشود. به همين خاطر به امام رضا علیه السلام پناه مىبرد. مىگفت: زيارت امام رضا علیه السلام مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام مىشتافت.
✅ روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلاً نخ ريسى!
✅ گفتند: دور است. من جايى دور و بر حرم مىخواهم. پرسيدند: چرا اينقدر نزديك؟ فرمود:«آخر آلودهها لب حوض مىنشينند»!
✅ آن قدر يقين به رأفت و دست گشايشگر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا علیه السلام از او چيزى خواست، با آن همه دست و دلبازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.
✅ وقتى اصرار فقير را ديدند، گفتند: بىسليقهاى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمىخواهد.
📚 مشهور آسمان، ص ۱۰۲
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 چرا مشهد برویم⁉️
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 به دنیا که هیچ، به هستی، به بهشت قانع نباش.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 رهبری نیازها
🔷 نیاز به مقبولیت، یک نیاز عمیق است. انسان دوست دارد خودی نشان دهد. این میل را نمی شود از انسان گرفت، ولی می شود آن را رهبری کرد.
🔷 ریا و خودنمایی، در خون آدمی است و نمی شود آن را از او گرفت؛ ولی باید رهبری اش کرد.
🔷 ما خودمان را به کسی نشان می دهیم که برایش عظمتی قائل باشیم؛ تعریف کسی را می خواهیم و دوست داریم که به عظمتش پی برده باشیم.
🔷 بعضی از تعریف ها به جای اینکه خوشحالمان کند، ناراحتمان می کند و اصلا کسر شأنمان است که فلانی از ما تعریف کند یا فلان دیوانه از ما یاد کند.
🔷 دوست داریم که از ما تعریف کنند؛ ولی دوست داریم کسانی تعریف کنند که بزرگند.
🔷 انسان می تواند به حدی از رشد برسد که جز الله، جز نگاه او، جز تعریف او، جز پذیرش او، چیزی ارضایش نکند.
🔷 با اینکه ریا و مقبولیت نیاز درونی انسان است و انسان دوست دارد که «همه» از او تعریف کنند، وقتی به این حد می رسد، چهره عوض می کند و فقط رضایت و پذیرش «خدا» را می خواهد.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۴۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 اصولا انسان اشتباه دارد؛ ولی موجودی است که از اشتباه هایش برداشت می کند و از دردهایش درس می گیرد. غصه خوردن برای پیرزن هاست.
💠 وجود فعال، وجودی است که از شکستش درس پیروزی بگیرد.
💠 یکی از رهبران جنگ فلسطین گفته بود: ما این قدر شکست می خوریم تا طرز شکست دادن را یاد بگیریم.
💠 آنهایی که می خواهند گل پیروزی را زود بچینند، بدون آنکه هیچ تیغی به دستشان برود، گمان کنم باید بخوابند و در خواب، چنین صحنه ای را ببینند.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۵۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 ظرفیت وجودی
🔷 معمولاً اگر بخواهیم به همدیگر تسلیت بگوییم، می گوییم: مهم نیست؛ عیبی ندارد.
🔷 می خواهیم دردهایمان را برای همدیگر کوچک کنیم؛ ولی این پست ترین نوع تسلیت است.
🔷 قرآن به ما یاد داده که چگونه به هم تسلیت بدهیم؛ به جای اینکه غم هایمان را کوچک کنیم، بهتر است ظرفیت هایمان را زیاد کنیم.
🔷 «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَ وَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَكَ»آیا ما سینه تو را وسعت ندادیم؟ از تو رنجت را برداشتیم؛ رنجی که کمر تو را شکسته بود.
🔷 وقتی سینه بزرگی پیدا کردیم، حجم رنج هایمان دیگر این سینه را نمی شکند و خسته نمی شویم؛ بلکه از این فشارها و ضربه ها نیرو می گیریم و استغلاظ، یعنی شدّت پیدا می کنیم و ورزیده تر می شویم.
🔷 این وزنه ها به جای اینکه خستگی به بازوی ما بیاورند، ورزیدگی می آورند؛ چون حرکت داشتیم و حرکتمان حساب شده بوده است.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۶۰
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ». قسم به تمام دوره ها که انسان در تمام دوره ها در خسارت است؛ چون در برابر آنچه داده چیزی نگرفته، یا بیش از آنچه به دست آورده، از دست داده است.
🔶 وقتی بچه، پفکی را در برابر پول زیادی که از دست داده، به دست می آورد، آن را می خورد و لذّت هم می برد؛ ولی این لذّت به دلیل جهل به آن چیزی است که از دست داده است. او نمی داند چه از او گرفته اند.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۷۲
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 حضرت علی علیه السلام می فرمایند: دو کار برای من پیش نمی آمد که هر دو مرضیِّ حق و محبوب حق بود، مگر آنکه مهم ترین را انتخاب می کردم.
💠 و اگر هر دو در برابر حق یکسان بودند، آن را انتخاب می کردم که بر من سنگین تر و دشوارتر بوذ؛ زیرا «أفْضَلُ الْاعْمالِ أحْمَزُها». بهترین اعمال، آن است که مشکل تر است.
💠 صعوبت، ملاک دینی است. ما اگر پخته شده باشیم که بخواهیم به رشدهای عالی تری برسیم، در کارهایی که می بینیم همه شان مرضیّ حق اند، به کاری روی می آوریم که خودمان دوست نداریم.
💠 چون آنچه به ما بیشتر فشار وارد کند، نیروی بیشتری در ما ایجاد می کند. اگر بخواهیم بازویمان تقویت شود، باید فشار ببیند؛ فشارهاست که قدرت بازوی ما را زیاد می کند.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۷۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 آنجا كه كارها در نظر خدا برابر هستند و از نظر اهميت مساوى هستند، آنجا معيار صعوبت و مخالفت با هوس، در ميان است، كه:«أفْضَلُ الأعْمالِ أحْمَزُها».
🔷 امام در نهج البلاغه آنجا كه خصلتهاى برادرش را مى شمارد تا آنها كه مى خواهند به مقام برادرى او برسند، عذرى نداشته باشند، در آخر توضيح مى دهد كه: «كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَيُخَالِفُهُ».
🔷 آنجا كه دو كار ناگهانى و بالبداهه با او روبرو مى شدند و او را مبهوت مى كردند او مسلط بود نگاه مى كرد كه كدام به هوا نزديكتر است پس با آن مخالفت مى كرد. و آن را كنار مى زد.
🔷 و اين ميزان هم حساب شده است؛ چون كارى كه بر تو فشار بيشترى مى آورد، به تو قدرت بيشترى خواهد داد و تو را به معراج بالاترى خواهد رساند.
📕 انتظار، ص ۱۲۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 ائمه علیهم السلام در باره ملاک علم می فرمایند:«العالمُ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ». عالم کسی است که دیدارش، شما را به یاد خدا بیندازد.
🔷 عالم کسی نیست که از معلومات، انبار و سرشار گشته؛ عالم کسی نیست که تنها با بودن با او، به حق برسیم.
🔷 عالم کسی نیست که خودش را به ما غالب کند یا خودمان را به ما غالب کند و یا دنیا را در چشم ما بزرگ کند؛ بلکه عالم کسی است که ما را به حق و رشد برساند.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۷۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💟 ببين كه هنگامى كه با فلان شخص يا بهمان نفر مى نشينى او چه چيزى را در تو بزرگ مى كند
💟 خودش را و يا خودت را و يا دنيا را يا خدا را.
💟 تو با اين ملاك دوست بگير و رفيق انتخاب كن و يا مرشد و پير و مرجع بگير.
📚 استاد و درس، ص ۴۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 اگر بناست رفیقی بگیری از کسانی بگیر که رو به پیشرفت هستند، حتی اگر عیبشان زیاد است، نه از آنها که مانده اند، حتی اگر عیبشان یکی است.
🔶 که این یکی می زاید و آن عیب های زیاد می میرد و صالح می شوند.
📚 یاد نامه ص ۳۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 اگر بنا باشد رفیقی انتخاب کنم، کسی را انتخاب می کنم که اگر صد عیب داشته، ولی عیبش را کم کرده است، نه آن آقایی که از بیست سال پیش با او آشنا بودم و یک عیب داشته و هنوز همان یک عیب را دارد.
💠 این شخص، لیاقت رفاقت را ندارد؛ لیاقت آدمی که صد عیب داشته و به بیست عیب رسانده، برای دوستی بیشتر است؛ چرا که هشتاد درصد پیشرفت داشته است.
💠 این بی توجهی ماست که در قضاوت ها به فسق و فجورهای سطحی نگاه می کنیم؛ ولی به رشد طرف نگاه نمی کنیم.
💠 ما تا زخمی ببینیم، رهایش می کنیم؛ ولی مگر می شود رها کرد؟ چه بسا این زخم رو به بهبود است، گندش از بین رفته و گوشت نو درآورده است.
💠 مگر ما بهشتیم که خوب ها را جمع کنیم؟! مگر ما قیامتیم که امتیاز فرقان ایجاد کنیم؟!
💠 به ما تکلیف کردند که برخورد کنیم و قطعاً برخوردمان باید با معایب، ابتلاها و کسری ها باشد.
💠 کدام طبیب است که پا پیش سالم بگذارد؟ کدام بیمارستان است که همه افرادی که روی تخت هایش خوابیده اند، سالم باشند؟ همه مریض و معیوب و مبتلایند؛ گیرند، گرفتارند.
💠 پس باید بررسی کنیم که این جمع یا شخص، چند عیب داشته و چند تا از آنها را کم کرده؟
💠 کسی که یک عیب داشته و پس از ده سال هنوز همان عیب را دارد، می توان گفت چون فقط یک عیب دارد، خیلی خوب است⁉️
💠 بالاترین عیب همین است که او زاد و ولد نمی کند و سازندگی ندارد و به فکر تولید نیست.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۹۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 امام صادق علیه السلام می فرماید:«رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِی». رحمت خدا بر کسی که عیوبم را به من هدیه می دهد.
🔶 چون من که می خواهم خودسازی کنم، نه خودفروشی، باید بدانم چه کم دارم تا آن را تأمین کنم.
🔶 وقتی نمی دانم کدام لوله در خانه ام ترکیده، می توانم درستش کنم؟
🔶 اگر کسی آن لوله را نشانم بدهد، آیا زیر گوشش می زنم.؟
🔶 اگر از اینکه عیبمان را به ما بگویند ناراحت می شویم، به این دلیل است که می خواهیم خودمان را نشان بدهیم؛ خودفروشیم، نه خودساز.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۱۴۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 آقایی تعریف کرد که یک بار شهید محسن حق بین نزد استاد صفایی آمده و گفته بود: چگونه است که وقتی نزد دیگران هستیم، از ما تعریف می کنند و به به و چه چه می گویند!
🔶 اما وقتی که نزد شما می آییم، خود را بدهکار هم می بینیم و کوله باری از گناه بر دوش خود احساس می کنیم⁉️
🔶 استاد فرمود: گاهی می خواهی ماشینت را بفروشی در اینجا پیوسته تعریف می کنی که تازه رنگ زده ام. فلان قطعه اش را عوض کرده ام و... ولی وقتی می خواهی سفر کنی، از عیب احتمالی هم نمی گذری.
🔶 در تعبیر دیگر می گفت: گاهی می خواهی پیش دکتر بروی، آن وقت مرض های احتمالی را هم می گویی؛ چرا که قصد تو درمان است.
🔶 ما نمی خواهیم خودنمایی و خودفروشی کنیم، تعریف و تمجید با مقصد تربیت و خودسازی، هماهنگ نیست.
📚 مشهور آسمان، ص ۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 کسی که می خواهد ماشینش را بفروشد، دوست ندارد کاپوت ماشینش را بالا بزنند و عیوبش را ببینند؛ بلکه ظاهرش را رنگ می کند، داخلش هم هر چه هست باشد؛ چون می خواهد آن را رد کند.
🔷 اما اگر کسی بخواهد با یک ماشین سفر کند، آن را پیش مکانیک، باتری ساز و... می برد، ماشین را زیر و رو می کند تا عیوبش در بیاید و در راه نماند.
🔷 انسانی هم که می خواهد خودفروشی کند، عیب هایش را می پوشاند؛ ولی کسی که می خواهد خودسازی کند، از رفیقش یا از هر کس دیگر، می خواهد کمبودهای وجودی او را نشانش دهد.
🔷 وقتی دکتر می رویم، آیا دوست داریم دکتر به ما بگوید: چه موهای قشنگی یا چه چشم قشنگی داری؟ اگر این را بگوید، زیر گوشش می زنیم که به من بگو چه کم دارم؟
🔷 اینجا برای عکاسی نیامده ام؛ آمده ام کنترلم کنی، ضربه بزنی تا ببینم اعصابم چقدر قدرت دارد، چشمم چقدر نور دارد، گوشم چقدر شنوایی دارد، دستم چقدر توانایی دارد. می خواهم کنترلم کنی تا اگر ضعفی دارم، روی آن کار کنم تا برطرف شود.
🔷 با این دید، بلاها و انتقادها و فشارهای رفقا در جمع ها، انسان را نه تنها خسته نمی کند، که اصلاً برایش هدیه است.
📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۱۴۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie