⭕️ عملکرد سازمان صداوسیما مورد انتقاد رهبری است
🔘 معاون سیمای رسانه ملی: «بابت کمکاریهای سه دهه گذشته رسانه ملی در مسائل مربوط به حوادث تروریستی و جنایات دشمن از مردم و بهویژه نسل جوان عذرخواهی میکنم!
🔘 در شرایطی صحبت میکنیم که عملکرد مجموعه رسانهای فرهنگی کشور و سازمان صداوسیما به عنوان بزرگترين دستگاه رسانهای کشور، مورد نقد مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
#خبر
#صداوسیما
📽 @ciinema
📌 «لوپتو» پرمخاطبترین فیلم پاییزه سینماها شد
🎥 با اتمام فصل پاییز، انیمیشن سینمایی «لوپتو» توانست با جذب حدود ۴۱۵ هزار مخاطب، پرمخاطبترین فیلم اکران پاییزه سینماها لقب گیرد. این فیلم تاکنون با فروش ۱۰ میلیارد تومان، در میان ۱۰ فیلم پرفروش گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ ایستاده است.
#انیمیشن
#سینمای_ایران
📽 @ciinema
💢 ویژگیهای فیلم مستند
▪️ مهمترین ویژگی فیلم مستند این است که با واقعیت سر و کار دارد. حال این واقعیت ممكن است بهدنیا آمدن یک بچه، تصادف یک اتومبیل در خیابان، کشته شدن یک سرباز در جنگ یا گل خوردن یک دروازهبان باشد. همه این رویدادها واقعیاند و میتوانند موضوع یک فیلم مستند باشند.
▫️ نكته اینجاست که سینماگر مستند حق دخل و تصرف در این واقعیت را ندارد و باید آن را به همان شكلی که میبیند و در عالم واقع و در برابر دوربین او اتفاق میافتاد ثبت کند. در غیر این صورت او وارد فضای فیلم داستانی شده است. هرگونه دخل و تصرف فیلمساز در واقعیتی که جلوی دوربین اتفاق میافتاد، باعث میشود که فیلم سندیت خود را از دست داده و از قالب مستند دور شود.
#مقدمات_سینما
📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ تبلیغ ازدواج سفید در سینمای خانگی
🖇 سکانسی از یک فیلم که در #شبکه_نمایش_خانگی ایران پخش شده است.
#ابتذال_و_فحشا
📽 @ciinema
📚 #پاراکتاب | جذابیت در سینما؛ مفهومی غیرمجرد از مفهوم و مخاطب سینما
⭕️ فیلم را اگر همچون یک اثر هنری اعتبار کنیم و هنر را نیز با معیارهای روز بسنجیم، آنگاه به این نتیجه خواهیم رسید که «مخاطب فیلم لزوما مردم نیستند و چه بسا که فیلم برای مخاطبی خاص ساخته شود.»
🔘 بسیاری از فیلمسازان، فیلم را از آغاز برای شرکت در جشنوارهها میسازند؛ آنها فقط به فرمولهای روشنفکرانه و نظر منقدین میاندیشند. کسانی هم هستند که فیلم را همچون یک تجارت
پولساز شناختهاند؛ آنها در جستوجوی رگ خواب عوامالناس هستند و قبلهشان مکعبی است به نام «گیشه».
⭕️ آیا میتوان فیلمی ساخت که نه به رگ خواب عوامالناس اصالت بدهد و نه به فرمولهای روشنفکرانه و نظر منقدّین؟ پس میبینیم که جذابیت سینما را مجرد از مفهوم سینما و مسئله مخاطب آن نمیتوان بررسی کرد؟
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٢
📽 @ciinema
📝 اقتباس«Adaptation»
🖋 در حالـت کلـی بـه هـر اثـری کـه در قالـب یـک رسـانه خـاص بـر اسـاس اثـری در رسانهی دیگـر شـکل میگیرد، اقتبـاس میگویند. اقتباسهای سـینمایی را میتوان بـر اسـاس نمایشنامه، رمـان، داسـتان کوتـاه، وقایـع تاریخـی، زندگینامهها و گاه حتـی شـعر یـا تصنیـف سـاخت.
🖋 اقتبـاس هـم میتواند آزاد باشـد «Adaptation Loose»، بهطوری کـه در آن حـال و هـوای کلـی اثـر، بخشـی از اثـر، شـخصیتی، یـا حتـی یـک عنـوان حفـظ گـردد و هـم میتواند کامـلا وفادارانـه باشـد کـه در آن داستان اصلـی، شخصیتها و حتـی گفتوگوها را تـا حـد ممکـن حفـظ کـرد.
🖋 آثـار سـینمایی درخشـانی از روی آثـار ادبـی، بـه ویـژه رمانهای محبـوب و پرفـروش ساخته شدهاند. از همیـن رو برخـی جشنوارههای سـینمایی جایزه متفاوتـی را بـرای فیلمنامههای اقتباسی در نظـر میگیرند.
#اصطلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
بهزودی نشست خبری جشنواره فیلم فجر برگزار میشود
وزیر فرهنگ:
🔹به زودی دوستان ما جلسات رسانهایشان را بیشتر خواهند کرد. کار هیئت انتخاب شروع شده و در حال انجام است.
🔹انشاءالله چند روز آینده و بعد از تعطیلات شهادت حضرتزهرا (س)، دبیر جشنواره یک کنفرانس خبری خواهد داشت و موضوعات مختلف را توضیح میدهند.
#سینما
📽 @ciinema
🎞 #پاراکتاب | فیلم و سینما عین جذابیت نیست
🔘 تماشاگر تلویزیون در خانه خود دلمشغولیهایی دارد که او را باز میدارد از اینکه با تمام حواس ظاهری و باطنی خود در پای تلویزیون حاضر باشد؛ این است که جذب او پای او فیلم بسیار مشکلتر است. اما به هر تقدیر، جذب تماشاگر لِمّی دارد که خیلی از فیلمسازها میدانند. همه آنها که فیلم پرفروش میسازند این لِم را بلدند.، اما چه جواب خواهید داد اگر از شما بپرسند: «آیا فیلم خوب یعنی فیلم پرفروش؟» بیتردید میگویید خیر، و از این جواب روشن است که «فیلم و سینما عین جذابیت نیست.»
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣
📽 @ciinema
🔚 مستندها تفسیر متفاوت فیلمساز از واقعیت
🔹 در فیلم مستند نحوه ثبت یک واقعه و تفسیر فیلمساز از آن، مسئله مهمی است که باید جداگانه به آن پرداخت؛ چرا که باعث میشود آن فیلم به روایت یک فیلمساز از آن واقعه تعبیر شود. از این منظر است که فیلم مستند نیز شكل واحدی ندارد و بسته به دیدگاههای سیاسی، اجتماعی یا ایدئولوژیک هر فیلمساز، شكل منحصر به فردی پیدا میکند.
🔸 برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که دو فیلمساز بهطور همزمان از یک واقعه مثل صحنه یک تصادف اتومبیل فیلمبرداری کنند، در این صورت خواهیم دید که باز هم فیلمهای آنها با هم یكی نخواهد بود. در اصل هر کدام از زاویه متفاوتی و با نگاه متفاوتی به آن صحنه تصادف نگریسته اند و بنابراین نتیجه کار آنها نیز متفاوت خواهد بود.
#مقدمات_سینما
📽 @ciinema
⭕️ رشد چشمگیر فیلمها در جشنواره فجر به نسبت سال قبل
🔘 وزیر ارشاد: «تعداد فیلمهای جشنواره فجر از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است!
🔘 بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در همه بخشها رشد ارسال آثار رسیده به جشنواره فجر را داریم. در بخش بينالملل در سینما، تئاتر و موسیقی رشد خوبی داریم و در سینما بالای ۵۰۰ اثر و در تئاتر بیش از ۱۶۰ اثر رسیده و کارها انجام میشود.
#جشنواره_فجر
📽 @ciinema
🎶 ای.دی.آر «ADR»
🔘 ضبـط دوبـاره گفتوگوهای بازیگـر در اسـتودیو کـه منطبـق بـا صـدای او سر صحنـه باشـد. ایـن کار اغلـب در فرهنگ اصطلاحات سینمایی به دلیـل مناسـب نبـودن کیفیـت صـدای گفتوگوهـای سر صحنـه انجـام میپذیرد.
#اصطلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
🔍 اطلاعرسانی و کشف حقیقت؛ وظیفه فیلمهای مستند
🔘 امروزه فیلمهای مستند شکلها و انواع متفاوتی دارند و نهتنها خوراک خوبی برای رسانههای خبری، تلویزیونها و شبكههای ماهوارهای بهشمار میآیند، بلكه آنقدر اهمیت یافتهاند که بر پرده سینماها میآيند و به فروش زیادی دست پیدا میکنند. نمونه آن فیلمهایی است که مستندسازی به نام مایكل مور در سالهای اخیر ساخته است؛ از جمله فیلم بولینگ برای کلمباین و فارنهایت ۱۹۹.
🔘 برخی فیلمهای مستند به خاطر واقعی بودن صحنههای آن بیشتر از فیلمهای داستانی بر بیننده اثر میگذارند. هدف فیلمهای مستند برخلاف فیلمهای داستانی سرگرم کردن بیننده نیست، بلكه وظیفه آنها غالبا اطلاعرسانی و کشف حقیقت و آشنا کردن مخاطبین با موضوعی است که آن را نمیشناسند یا اطلاعات اندکی درباره آن دارند.
#مقدمات_سینما
📽 @ciinema
🎞 انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره احمدآباد هند شد.
#خبر_کوتاه
#انیمیشن
📽 @ciinema
⭕️ سیزدهمین جشنواره فیلم عمار با بیش از 3400 اثر آغاز به کار کرد
🔘 این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه 14 دی ماه شروع شده و تا 23 دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمیآیند.
🔚 آیین افتتاحیه جشنواره عمار نیز 14 دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخشهای مسابقه نماهنگ، فیلمنامه، پویانمایی، فیلم ما و برنامه تلویزیونی برگزار میشود.
#جشنواره
#فیلم_عمار
📽 @ciinema
📺 #پاراکتاب | جذابیت در تلویزیون
♨️ اگر جذابیت در سینما دامی است که میگسترانند، در تلویزیون کمندی است که با آن صید را به دام میکشانند. این مثال شاید قیاس معالفارق باشد، چرا که صید را از درون، جاذبهای برای دام و کمند نیست، اما تماشاگر سینما و تلویزیون به آن دام و این کمند عشق میورزد. پس هر چه هست، در درون بشر چیزی است که این رشته جذابیت بدان بند میشود.
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣
📽 @ciinema
📌موافقت «سازمان سینمایی» با اکران فیلمی که جامعه ایران را زندانی بزرگ ترسیم میکند!
🖇 «ملاقات خصوصی» به لحاظ محتوایی از قد و قامت یک فیلم اولی فراتر بوده و در قالب یک فیلم مثلا اجتماعی، هتاکانه و به صورت نمادین به نقد حاکمیت میپردازد، اما از آنجا که اینگونه پیامها بزرگتر از حد و اندازه فیلمساز جوان فیلم اولی است، از پس کار برنیامده و نمادهای آن، آنچنان الکن است که مخاطب با پیامهای نمادین اثر همراهی نمیکند و در حد لگدپرانی باقی میماند.
🖇 «ملاقات خصوصی» مانند فیلم «مغز و استخوان»، موضوع ملاقات شرعی در زندان را آنچنان بیپروا به تصویر میکشد که دیدن این فیلم را به صورت خانوادگی غیرممکن میسازد. این فیلم اتاق ملاقات خصوصی زندان را ابزار جذابیت و کشش در فیلمش قرار داده و حتی نام آن را بر روی اثر میگذارد و مخاطب را در خصوصیترین لحظات یک زن و شوهر شریک میکند.
#سینما
#نقد_فیلم
📽 @ciinema
💎 آرک «Arc»
💡 «آرک» دارای دو معنای لغوی و اصلاحی میباشد. در معنای لغوی بهمعنای نـوری قـوی و سـفید رنـگ است کـه بـا الکرتودهـای کاتـودی ایجاد میشود. ایــن نــور در صحنههای وســیع بــرای شبیهسازی یــا تقویــت نــور روز مـورد اسـتفاده قـرار میگیرد. در معنای اصطلاحی نیز به حرکت دایرهای دوربین بر روی ریل گفته میشود.
#اصلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
📌 #پاراکتاب | جذابیت؛ شرط لازم و نه کافی
🔗 جذابیت «شرط لازم» است، اما «کافی» نیست، و چون شرط کافی نیست نمیتوان در باب آن حکمی مطلق صادر کرد. جذب تماشاگر نمیتواند همه هدف فیلمساز باشد، اگرچه جاذبیت اولین شرطی است که اگر وجود نیابد، مفهوم فیلم محقق نمیشود. پس، از این واقعیت نمیتوان حکمی استخراج کرد مبنی بر تأیید آنچه اکنون در سینمای تجاری میگذرد.
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣
📽 @ciinema
🎞 انواع فیلم مستند
🖇 نگاه فیلمسازان به جهان و واقعیتهای پیرامون آنها از همان آغاز با هم متفاوت بود. بعدها با تحول سینما، فیلم مستند مفهوم مستقلی پیدا کرد و به یكی از مهمترین قالبهای سینمایی برای بازنمایی واقعیتهای علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شد.
🖇 علاوه بر اینها خود مستندها نیز بهمرور در انواع مختلفی دستهبندی شدند که مهمترین شکلهای فیلم مستند عبارتند از؛ مستند خبری، مستند علمی، مستند سیاسی، مستند اجتماعی، مستند صنعتی، مستند تبلیغاتی، مستند آموزشی، مستند شاعرانه، مستند تاریخی، مستند جنگی، مستند ورزشی و مستند زندگینامهای.
#مقدمات_سینما
📽 @ciinema
📌 اولویت اکران فیلم در سال ۱۴۰۲ با فیلمهای حاضر در چهل و یکمین جشنواره فجر خواهد بود
سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی تصریح کرد: در سازمان سینمایی مقرر شد، اولویت اکران سال ۱۴۰۲ با آثار حاضر در «جشنواره فیلم فجر» باشد و آن دسته از فیلمهایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویتهای بعدی اکران قرار خواهند گرفت.
#خبر
#جشنواره
#فیلم_فجر
📽 @ciinema
📌فضاسازی رسانه ای برای نرساندن آثار ارزشی به فجر انقلاب
🖇 «بنیاد روایت فتح» تنها با یک فیلم خانوادگی در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شد؟!
▪️ در شرایطی که وزیر ارشاد طی یک سال و نیم گذشته بارها و بارها وعده داده است که امسال سال پرباری برای سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر است، حال یکی از رسانههای معتبر، خبری را منتشر کرده مبنی بر اینکه تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره نخواهد رسید! آن هم با دلایلی که قطعا برای سینماگران حرفه ای قابل قبول نخواهد بود.
🔗 با این اوصاف بهنظر می رسد بیشتر فضاسازی رسانهای برای توجیه کم کاری مدیران در فراهم کردن فرآیند تولید آثار باشد.
#جشنواره
#فیلم_فجر
📽 @ciinema
🌄 بازتاب پسزمینه«Projection Back»
🔸 روشــی کــه در آن نمای فیلمبــرداری شدهای بــر روی یــک پــرده نیمــه شــفاف تابانــده میشود، تــا از آن بهجای پسزمینه نمای در حــال فیلمبــرداری اســتفاده گــردد.
🔸 معروفتریــن کاربــرد ایــن تکنیــک بــرای تصویربــرداری حرکـت اتومبیـل در اسـتودیو بـوده اسـت کـه امـروزه جـای خــود را بــه تکنیکهای دیگــری ماننــد پــرده ســبز داده اســت.
🔚 اینگونـه نماها نیازمنـد نورپـردازی ویژهای بـر روی سـوژه مــورد نظــر اســت و بایــد بــه هــر شــکل ممکــن از تابــش نورهـای جانبـی بـر روی پـرده شـفاف خـودداری گـردد.
#اصطلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
🔰 سینما ملت خانه رسانه و برج میلاد خانه اصلی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شد
🔹 چهلویکم جشنواره فیلم فجر، برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، میزبان بخش بین الملل، بازار فیلم، میهمانان داخلی و خارجی و صاحبان آثار خواهد بود. همچنین اهالی رسانه و منتقدان در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) به تماشای آثار این دوره از جشنواره خواهند نشست.
#جشنواره_فجر
#فجر_چهلویکم
📽 @ciinema