eitaa logo
سینما اندیشه
414 دنبال‌کننده
220 عکس
37 ویدیو
4 فایل
🎬 سینما اندیشه | نشست‌های تحلیلی و ایده‌پردازانه برای بررسی آثار سینمایی از منظر اندیشه اسلامی، با هدف گفت‌وگو، نقد و تعمیق تفکر در هنر سینما 🎭📽 @Admin_cinema_andisheh
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 "اوپنهایمر: تقابل نبوغ، اخلاق و تراژدی در سینمای کریستوفر نولان" کریستوفر نولان همواره به تاریخ، به‌ویژه رویدادهای بزرگ و تأثیرگذار آن، علاقه‌مند بوده است. در این میان، اوپنهایمر و پروژه‌ی منهتن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر، ترکیبی منحصربه‌فرد از علم، سیاست، اخلاق و فلسفه را در خود جای داده‌اند. این رویداد نه‌تنها تحولات علمی و فناورانه‌ی عظیمی را به همراه داشت، بلکه پرسش‌های عمیقی را در مورد مسئولیت اخلاقی دانشمندان و پیامدهای اختراعات آنان مطرح کرد. شخصیت‌هایی مانند جی. رابرت اوپنهایمر که در مرز میان نبوغ علمی، تعهدات اخلاقی و تراژدی انسانی قرار دارند، برای نولان جذابیت ویژه‌ای دارند. اوپنهایمر، به‌عنوان یک دانشمند نابغه که با چالش‌های اخلاقی عمیقی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، سوژه‌ای ایده‌آل برای نولان بود. این شخصیت پیچیده و چندبعدی، فرصتی استثنایی برای بررسی تقابل میان پیشرفت علمی و مسئولیت‌پذیری انسانی فراهم می‌کرد. فیلم "اوپنهایمر" بر اساس کتاب پرفروش و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر با عنوان "American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer" نوشته‌ی کای برد و مارتین شروین ساخته شده است. نولان در جریان تحقیقات خود با این کتاب آشنا شد و به‌سرعت تحت تأثیر عمق و غنای آن قرار گرفت. این اثر نه‌تنها زندگی اوپنهایمر را به‌طور جامع بررسی می‌کند، بلکه زمینه‌های تاریخی، سیاسی و اخلاقی پروژه‌ی منهتن را نیز به‌تفصیل تحلیل می‌نماید. تهیه‌کنندگان فیلم مدتها بود که به دنبال اقتباس سینمایی از این کتاب بودند، اما در نهایت این پروژه به نولان پیشنهاد شد و او با اشتیاق فراوان آن را پذیرفت. نولان شخصاً مسئولیت نگارش فیلمنامه را بر عهده گرفت و با دقت فراوان، زندگی پیچیده‌ی اوپنهایمر را به یک روایت سینمایی جذاب تبدیل کرد. او که به‌عنوان کارگردانی شناخته می‌شود که به روایت‌های غیرخطی و ساختارهای پیچیده علاقه‌مند است، در این فیلم نیز از تکنیک‌های روایی منحصربه‌فرد خود بهره برد. چالش تبدیل زندگی پر فراز و نشیب اوپنهایمر به یک اثر سینمایی تاثیرگذار، برای نولان تجربه‌ای هیجان‌انگیز و هنرمندانه بود. برخلاف برخی از فیلم‌های پیشین نولان که بر جلوه‌های بصری خیره‌کننده و صحنه‌های اکشن متکی بودند، "اوپنهایمر" بیشتر بر دیالوگ‌های عمیق، شخصیت‌پردازی ظریف و تعلیق روانی تمرکز دارد. این تغییر رویکرد، چالشی هنری برای نولان محسوب می‌شد، زیرا او می‌بایست بدون اتکا به عناصر بصری پرزرق و برق، مخاطب را درگیر داستانی پیچیده و فکری کند. نولان بر این باور بود که داستان اوپنهایمر به‌طور مستقیم با مسائل امروزی جهان، از جمله اخلاقیات علمی، مسئولیت دانشمندان در قبال اختراعاتشان و خطرات فناوری‌های پیشرفته، مرتبط است. او امیدوار بود که این فیلم بتواند مخاطبان را به تأمل و تفکر درباره‌ی این موضوعات حیاتی وادارد. در عصری که ترس از تسلیحات هسته‌ای و احتمال وقوع جنگ جهانی سوم همچنان وجود دارد، نولان احساس می‌کرد که روایت زندگی اوپنهایمر می‌تواند پیام‌های مهم و هشداردهنده‌ای برای جهان معاصر داشته باشد. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 بسم الله الرحمن الرحیم تحلیل اندیشه‌ای فیلم سینمایی اوپنهایمر تحلیل‌گر: محمد صادق صارمی فیلم اوپنهایمر مثل دیگر فیلم های کریستوفر نولان فیلمی اندیشه‌ای و ایدئولوژیک محسوب می‌شود. اکثر فیلم هایی که نولان می‌سازد یا در خدمت فلسفه غربی است مثل فیلم تلقین و میان ستاره‌ای یا در خدمت قدرت و سیاست غربی است مثل فیلم دانکرک و سه گانه شوالیه تاریکی. فیلم اوپنهایمر هم از آثاری است که به کمک سیاست‌های غربی آمده و به ماجرای بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی پرداخته است. البته که موضوع اصلی فیلم و آنچه که از فرم به دست می‌آید این مطلب نیست بلکه بیشتر اشاره به خود اوپنهایمر دارد همان طور که اسم فیلم، هم نام این دانشمند است. تفکر اول فیلم این است که از افراد، ثروت و قدرت برای اهداف امپریالسیم استفاده می‌شود حتی به غلط! یعنی تفکر ماکیاولیستی در فیلم حاکم است که حتی اگر لازم باشد بمب اتم تولید می‌شود و بر سر مردم بی‌گناه فرود می‌آید تا قدرت آمریکا بر همه دنیا ثابت شود. در این فیلم به این مسئله دامن زده می‌شود و شخصیت اوپنهایمر را سپر بلا قرار می‌دهد. البته از یک نگاه این فیلم در تمجید این دانشمند تاثیر گذار و جنجالی است که توانسته چنین کار بزرگی انجام دهد. اما از دید دیگر که این نگاه صحیح تر است این دانشمند آلت دست سیاست مداران شده و همانند پرومته آتش را به دیگر انسان ها بخشید و آنان از این آتش سوء استفاده کردند. تفکر دیگر در این فیلم رابطه علم و عدالت است. در این فیلم علم در خدمت قدرت‌های نظامی و سیاسی در آمده ولی در نهایت منجر به برپایی عدالت نشده است. البته این نگاه بستگی به این دارد که دیدگاه ما به بمب باران اتمی ژاپن چه باشد. اگر معتقد باشیم این کار اشتباه بود پس این فیلم علمی را به تصویر می‌کشد که در مسیر ظلم به خدمت در آمده است. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
نقد و بررسی فیلم « تِنِت» در سینما اشراق فیلم « تِنِت» اکران، تحلیل و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل، بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی، فیلم « تِنِت» اکران، تحلیل و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این فیلم با مضمون علمی، تخیلی و اکشن محصول کشور آمریکا درسال 2020 و به گارگردانی کریستوفر نولان است.در این نشست حجت الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش محتوایی، اندیشه ای و استاد حنظله تاج الدینی در بخش کارگردانی و فیلمنامه به تحلیل و بررسی این فیلم خواهند پرداخت.پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل، بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی پنج شنبه 11 بهمن ماه از ساعت 9 صبح الی 14 در قم، خیابان شهدا، نبش کوچه 17، معاونت فضای مجازی هنر و رسانه (سینما اشراق) برگزار خواهد شد. 🔸خبرگزاری فارس https://farsnews.ir/cinema_andisheh/1738078056124014530 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دغدغه‌هایی از جنس سینما؛ ساخت انبوه فیلم‌های ضعیف ارزشمند نیست در آستانه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نظرات و سخنان مقام معظم رهبری را در خصوص فیلم‌سازی و سینما مرور کردیم: 🔸«فیلم باید زندگی‌بخش، امیدبخش و آموزنده باشد. فیلم‌هایی که صرفاً برای انحراف ذهن‌ها یا ترویج ابتذال ساخته می‌شوند، خیانت به جامعه هستند.» 🔸«فیلم‌سازان متعهد و دغدغه‌مند، سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند و باید از آنها حمایت کرد.» 🔸«جوانان خلاق و نوآور باید در سینما حضور پیدا کنند و موضوعاتی را که کمتر دیده شده‌اند، به تصویر بکشند.» 🔸«تعداد زیاد آثار تولیدی به خودی خود اهمیت ندارد، بلکه کیفیت و تاثیرگذاری بر مخاطب بسیار مهم است» 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
نولان در «اوپنهایمر» روایتی فراتر از بمب اتم ارائه می‌دهد 🔹جلالی، پژوهشگر و نویسنده و نمایش نامه نویس: این اثر یک شاهکار سینمایی است که فراتر از یک بیوگرافی ساده، به عمق شخصیت و تناقضات درونی جی. رابرت اوپنهایمر می‌پردازد. 🔹نولان از مخاطب می‌خواهد تمام پیش‌داوری‌های خود درباره‌ی اوپنهایمر را کنار بگذارد و با محصول سال‌ها تحقیق و پژوهش او همراه شود.فیلم از دو روایت موازی تشکیل شده است. https://farsnews.ir/Eshraghnews/1738127224980283178 @FarsQom 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
فیلم«اوپنهایمر»؛ شعارزده و در جهت سفیدسازی یهود و اسرائیل 🔹نصیری، پژوهشگر سینما و رسانه: در نمای اول فیلم سخن پرومته ( یک شخصیت اسطوره ای یونانی که آتش را دزدیده و به انسان هدیه داده است ) آورده شده است، در نمای دوم چهره کلوزآپ اوپنهایمر همراه با درد و رنج نشان داده می شود؛ در این دو نما کارگردانی اثر به طور خلاصه می‌گوید که اوپنهایمر به مثابه پروتمه است که بمب اتم را هدیه داده است و نوع انسان ارتقاء یافته‌ای که لیاقت این بمب را دارد انسان آمریکایی است و این به معنای فاشیستی است که کارگردان میخواهد در نماهایی که وجود دارد آن را ترویج کند. https://farsnews.ir/Eshraghnews/1738126904570989764 @FarsQom 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
مسئله هولوکاست یکی از زیرمتن های فیلم «اوپنهایمر» 🔹اهوارکی، پژوهشگر و منتقد سینما: یکی از زیرمتن‌های فیلم به مسئله هولوکاست اشاره دارد. از سال ۱۹۴۵ تاکنون بیش از ده فیلم مستند و داستانی در این رابطه ساخته شده است. کتاب اوپنهایمر، که مبنای ساخت این فیلم بوده، توسط شروین و با همکاری نویسنده‌ای دیگر در مدت ۲۵ سال و با نگارش ۵۰ هزار صفحه اطلاعات به رشته تحریر درآمده است. 🔹این کتاب در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و جایزه پولیتزر را دریافت کرد.فصل‌بندی کتاب با آنچه در فیلم دیده می‌شود تطابق دارد؛ یعنی با مرگ اوپنهایمر شروع می‌شود، سپس به محاکمه او پرداخته می‌شود و در نهایت به صورت فلش‌بک به قصه اصلی که ساخت بمب اتم است، بازمی‌گردد. https://farsnews.ir/Eshraghnews/1738127078209738769 @FarsQom 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
🔻اکران و تحلیل و بررسی فیلم در 🎙با حضور: 🔹 بخش محتوایی _ اندیشه ای 🔹 بخش کارگردانی و فیلمنامه 🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی 🔹ژانر فیلم: علمی، تخیلی ، اکشن ⏰زمان: پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه، از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ 🏢 محل اکران: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، سینما اشراق 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
📷 اکران و تحلیل و بررسی فیلم در برگزار شد 🔸اکران و تحلیل و بررسی فیلم در با حضور حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی "رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" و حنظله تاج الدینی "کارگردان و مستنندساز" به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. 🔹این نشست از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی (سینما اندیشه ۲) برگزار شد که گزارش کامل این نشست را بزودی از طریق همین کانال می توانید مشاهده کنید. 🔸تنِت (به انگلیسی: Tenet) فیلمی در ژانر علمی تخیلی اکشن دلهره‌آوربه نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که در سال ۲۰۲۰ اکران شد. جان دیوید واشینگتن، الیزابت دبیکی، کنت برانا، رابرت پتینسون و آرون تیلور-جانسون ستارگان فیلم هستند. داستان فیلم درباره دو جاسوس حرفه‌ای است که برای پیش‌گیری از وقوع جنگ جهانی سوم درگیر یک ماجرای پیچیده می‌شوند. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh