فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فــقــطـ25ــروز
تــاعــیـــداللهالاڪـبــر💚✨..
⊹
⊹
⊹
تماملذتعمرمهمیناست، کہمــولــایمامــیـرالمؤمنیناست💕
#عید_غدیر
🆔@Clad_Girls
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔶 آنچه از «برتریهای حقوق زن در اسلام» نمیدانید
🔸 بخش #یک از دو
مردان و زنان، مذهبیها و غیر مذهبیها، به اتفاق گمان میکنند، در اسلام حقوق «مرد» بیش از «زن» است و مباحثی چون دیه و ارث مضاعف مرد را نیز شاهد مثال میآورند.
فارغ از نکات مغفولی که در این دست تفاوتها وجود دارد و بیان نمیگردد، احکام متعددی نیز از حیث حقوق بیشتر و مجازات کمتر، به سود مسلم زنان است که کمتر بدانها پرداخته شده و وقتی برای مخاطب بازگو میگردد، اگر به این نتیجه نرسد که در برآیندی کلی، حقوق زن در اسلام بیش از مرد است، قطعا آن را کمتر از مرد نیز نخواهد یافت.
از این رو در این نگاشته خلاصهای از حقوق مضاعف زنان در اسلام و قوانین موضوعه کشور، ذکر میگردد که برگرفته از آخرین تألیف اینجانب «چالشهای حقوق بشری در اسلام» است.
🔷 مطلقا به نفع زنان:
🔹 مهریه: اگرچه ازدواج، وصلت زوجین با هم و تمتع آنان از یکدیگر است اما مهریه که وجود آن امری و ضروری و میزانش توافقی است برعهدهی زوج گذارده شده که اگر بر آن توافقی نیز نشده باشد بنا به مورد، مهرالمثل یا مهرالمتعه برقرار خواهد بود.
🔹 نفقه: یکی از جلوههای اساسی قائل شدن امتیاز مالی برای زن، نفقه است به طوری که حتی اگر مرد استطاعت مالی نداشته باشد و در عین حال همسرش متمکن و بینیاز از دریافت نفقه باشد، باز هم مرد موظف به پرداخت نفقه، آن هم مطابق با شئونات زوجه میباشد. شمول نفقه نیز عبارت است از همهی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینههای درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به واسطهی نقصان یا مرض.
نفقه تنها معطوف به زمان ازدواج نیست؛ چنانچه نفقهی مطلقهی رجعیه نیز در زمان عده بر عهده شوهر است مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد. همچنین اگر عده از جهت فسخ نکاح یا طلاق بائن باشد، زن در صورت حمل از شوهر خود تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت. همچنانکه در ایام عدهی وفات، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهدهی آنان است (در صورت عدم پرداخت) تامین میگردد.
جالب آنکه طلب زن بابت نفقه، در تمام موارد مذکور طلب ممتاز بوده و لذا زن همواره بر دیگر طلبکاران ترجیح دارد.
🔹 دیهی عاقله: دیهی عاقله تنها بر مرد بار میشود و زن در هیچ صورتی مکلف به آن نمیگردد. تحقق این دیه در صورتی است که مرتکب مجنون و یا طفل صغیر باشد که در این صورت پرداخت دیه با عاقله میباشد. عاقله عبارت است از «پدر، پسر و بستگانِ» ذکور نسبی پدری و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث که عملا مصداقش عموی مرتکب میشود.
🔹 جهاد و خدمت وظیفهی عمومی: در جهاد ابتدایی زنان به کلی معاف از آناند و در جهاد دفاعی در صورت ضرورت (عدم کفایت مردان)، جهاد بر آنان نیز واجب میشود.
خدمت وظیفهی عمومی نیز تنها بر مردان مقرر شده است.
🔹 حد لواط و مساحقه: مجازات لواط در همان مرتبهی اوّل برای مفعول اعدام است ولی مساحقه صد ضربه تازیانه را در بر دارد و اعدام، مرتبهی چهارم مکافات عمل است.
🔹 حد زنا: از چند حیث مجازات کمتری در زنا برای زنان مقرر گشته.
اول. حد جلد مرد زانی باید ایستاده و در حالی اجرا گردد که پوشاکی جز ساتر عورت نداشته باشد. اما تازیانه را به زن زانی در حالی میزنند که زن نشسته و لباسهای او به بدنش بسته باشد.
دوم. در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است. درحالیکه مرد اگر محصن باشد و با دختر نابالغ زنا کند سنگسار میشود و اگر با نابالغ نسبی زنا نماید اعدام میگردد.
سوم. مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است. این در حالی است که زن نه سرش تراشیده میشود و نه تبعید میگردد.
🔹 قوادی: قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است و حد آن برای مرد ۷۵ ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر ۷۵ ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم میشود که مدت آن را قاضی مشخص میکند و برای زن فقط ۷۵ ضربه شلاق است.
🔹 ارتداد: اگر مرد، مرتد فطری باشد کشته میشود و توبهاش پذیرفته نمیشود. اگر مرد، مرتد ملی باشد، توبه داده میشود، پس اگر توبه کند چیزی بر او نیست، و اگر توبه نکند کشته میشود اما زن، اگر چه مرتد فطری باشد، کشته نمیشود، بلکه همواره در حبس نگاه داشته میشود.
🔹 زمان اجرای مجازات: نسبت به زن در موارد متعددی همراه با تاخیر است از جمله در دوران بارداری، پس از زایمان حداکثر تا شش ماه، دوران شیردهی حداکثر تا رسیدن طفل به سن دو سالگی، و نیز در اجرای مجازات شلاق در ایام حیض یا استحاضه.
بخش دوم:
eitaa.com/ghadirinetwork/2572
10.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دوازده شهید برای ناموس
معنی واقعی غیرت یعنی فردای روزی که دشمن بعثی خرمشهر رو گرفت، جسد بی جان و عریان دختر خرمشهری رو به تیرک بلندی بستند و اون طرف کارون مقابل چشم های رزمنده های ایرانی گذاشتند.
رگ غیرت رزمنده های دلیر ایرانی به جوش میاد و تکاورهای نیروی زمینی ارتش دوازده شهید می دهند تا بلاخره جسد اون دختر رو پایین میارند و به خاک میسپرند.
#metoo
#غیرت
#دفاع_مقدس
#ناموس
🆔@Clad_Girls
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
'💔✨
مـنِ رو سیا، کجـــا و آسمونِ صافـــِحــرم..
.
.
.
23ذیالقعده، بهروایتـۍشهادتمولاعلـیبنموسیالرضـا'؏'
🎙صابر خراســـانی
#امام_رضا '؏'
#شهادت_امام_رضا'؏'
🆔@Clad_Girls
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جای تاسف داره!!! ❌❌
🆔 @Clad_girls
💠: امام خامنهای:
مراقبت از حجاب، در درجه اول، با مدیران و مراکز حکومتی است
⚠️ ابراز نگرانی نسبت به مسئله حجاب در جامعه ، بجا و صحیح است.
حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله #قانونی است و در این زمینه باید در درجه اول ، دستگاههای دولتی و حکومتی و #مدیران آنها مراقبت کنند تا براساس قانون عمل شود ....
(دیدار با اعضای هیئت دولت - سال ۹۸)
#نهضت_روشنگری
#نهضت_مطالبه_گری
🆔 @Clad_girls
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔶 آنچه از «برتریهای حقوق زن در اسلام» نمیدانید
🔸 بخش #دو از دو
مردان و زنان، مذهبیها و غیر مذهبیها، به اتفاق گمان میکنند، در اسلام حقوق «مرد» بیش از «زن» است و مباحثی چون دیه و ارث مضاعف مرد را نیز شاهد مثال میآورند.
فارغ از نکات مغفولی که در این دست تفاوتها وجود دارد و بیان نمیگردد، احکام متعددی نیز از حیث حقوق بیشتر و مجازات کمتر، به سود مسلم زنان است که کمتر بدانها پرداخته شده و وقتی برای مخاطب بازگو میگردد، اگر به این نتیجه نرسد که در برآیندی کلی، حقوق زن در اسلام بیش از مرد است، قطعا آن را کمتر از مرد نیز نخواهد یافت.
از این رو در این نگاشته خلاصهای از حقوق مضاعف زنان در اسلام و قوانین موضوعه کشور، ذکر میگردد که برگرفته از آخرین تألیف اینجانب «چالشهای حقوق بشری در اسلام» است.
🔷 ترکیبی از حقوق و تکالیف زنان و مردان:
🔹 ارث: اگرچه ارث بریِ فرد مذکر اصولا بیش از فرد مونث است اما و در حالاتی برابر با وی است. در وضعیت خاصی نیز میتواند ارث مونث بیش از مذکر باشد.
نکتهی دیگر آنکه وقتی مرد در زمان عدهی طلاق رجعیه فوت کند در این صورت زوجه از زوج ارث میبرد اما زوج از زوجه نه.
همچنین است اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه از او ارث میبرد اگرچه طلاق بائن باشد مشروط بر این که زن شوهر نکرده باشد. این درحالی است که ارث بری مرد از زن در حالت معکوس ممکن نیست؛ یعنی اگر زوجه در حال مرض مطلقه شود و بعد از آن بمیرد، زوج در هیچ صورتی از او ارث نمی برد، حال چه طلاق بائن باشد یا رجعی، و چه زوج ازدواج کند یا نکند.
🔹 ولایت در ازدواج: ولایت پدر و جد پدری در ازدواج دختر، تنها ناظر به دختر باکرهی غیر رشیده معتبر است. هر چند این ولایت ممکن است برای دختران خوشایند نباشد، اما دلیل آن حمایت از دختر و مصلحت ازدواج او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط شده و در این صورت دختر میتواند با معرفی کامل مردی که میخواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.
🔹 حضانت: مطابق فقه، مادر تا دو سالگی نسبت به فرزند پسر و تا هفت سالگی نسبت به فرزند دختر برای حضانت اولویت دارد. طبق قانون سن هفت سالگی نسبت به هر دو اعمال میشود.
لازم به ذکر آنکه سقف طفولیت برای دختر و پسر ۹ و ۱۵ سالگی است و پس از آن انتخاب یکی از والدین یا زندگی مستقل با فرزند است.
🔹 حجاب: در این مورد به این نکته اکتفا میشود که حجاب به معنای عام آن بر مرد هم واجب است منتها در مقدار و نحوهی پوشش با زن تفاوت دارد.
چنانکه حکم عمومی پوششهای زننده و منافی عفت یا عدم پوشش بدین قرار است که هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمیباشد ولی عفت عمومی را جریحهدار نماید به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
🔹 شهادت: شهادت زنان بر امور مدنی و کیفری از سه حالت خارج نیست. یا شهادت زن مستقلا و بدون ترکیب با مرد قابل قبول است، یا شهادت زنان تنها در ترکیب با شهادت مردان قابل قبول است، و یا شهادت زن اساسا در آن امر پذیرفته نیست.
نکته آنکه هر چقدر بتوانیم از دید فمنیستی محرومیت زن از قضاوت را محرومیت از یک شغل تحلیل کنیم، ممنوعیت از شهادت در برخی امور، بی تردید چیزی جز رفع تکلیف از زن در ادای شهادت و از بین بردن زحمات رفت و آمد به دادگاه و خطرات انتقام جویی محکومعلیه نیست.
🔹 دیه و قصاص: در مورد نفس، اگرچه دیهی مرد دو برابر زن است اما در دیهی اعضاء تا میزان یک سومِ دیهی نفس، دیه برای زن و مرد برابر و نسبت به بیش از یک سوم، دیهی زن نصف مرد است.
از آنجایی که لطمهی شدید جسمی (بیش از یک سوم دیهی نفس) به مرد، آسیب بیشتری به اقتصاد کل خانواده میزند، فزونی جزای مالی در این خصوص (دیهی مرد)، با توجه به مسئلهی معیشت خانواده بوده و مال مضاعفی از بابت دیهی قتل مرد به همسرش میرسد.
بخش اول:
eitaa.com/ghadirinetwork/2571
با سبز و بنفش به هرجا رسیدین با صورتی هم به همونجا می رسین
🆔 @Clad_girls
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•
بدجور دارد میشود!
دلتنگی را که بگذاری کنار...
این روزها...
دلم یک گوشه از حرم را میخواهد...
برای هایهای گریستن!
برای دیواری که سر روی آن بگذاری...
و داد بزنی...
آنقدر که سینهات به خِسخِس بیفتد!
نَفَس کم بیاوری و...
آبِ گلویت خشک بشود!
آنوقت...
خیال کنی، که منظور نظر شدی....
راه گلویت باز شده از بغض
میتوانی زیر سقف حرم و آسمانِ دیارشان نفس بکشی....
بدجور دارد میشود!
بخدا که تاریخ...
این روزها را بهخود ندیده است!
دل من لک زده تا کنج حرم گریه کنم....
...♡
🆔 @Clad_girls
♥🙂🥀
هرچند همیشه، کربلا را خواندم
از خیلِ عظیمِ زائران جاماندم
یک عمر به شوقِ دیدن خوابِ حرم
این جسمِ غریبِ خویش را خواباندم🍃
در حسرتِ روی کربلا میگریم
آنقدر که چشمِ خویش را خشکاندم
#شب_جمعه
#التماس_دعا
#دلتنگی
🆔️ @clad_girls
🌸 دختــران چــادری 🌸
𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷 «رمــان جــان شیعــه،اهـل سـنـت» #پارت_دوم کار آقای حائری چندان طول نکشید که پ
𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷𖧷
«رمــان جــان شیعــه،اهـل سـنـت»
#پارت_سوم
و مادر با لحنی دلسوزانه جواب داد:
_نه بابا! طفل معصوم اصلاً نگاه نکرد ببینه چی هست. فقط تشکر میکرد.
احساس میکردم مادر با دیدن مرد غریبه و رفتار پسندیدهاش، قدری دلش قرار گرفته و به آمدن مستأجر به خانه تا حدی راضی شده است، اما برای من حضور یک مرد غریبه در خانه، همچنان سخت بود.
میدانستم دیگر آزادی قبل را در حیاط زیبای خانهمان ندارم و نمیتوانم مثل روزهای گذشته، با خیالی آسوده کنار حوض بنشینم. به خصوص که راه پله طبقه دوم از روبروی در اتاق نشیمن شروع میشد و از این به بعد بایستی همیشه در اتاق را میبستیم. باید از فردا تمام پردههای پنجرهها مشرِف به حیاط را میکشیدیم و هزار محدودیت دیگر که برایم سخت آزار دهنده بود، اما هر چه بود با تصمیم قاطع پدر اتفاق افتاده و دیگر قابل بازگشت نبود.
ظرفهای نهار را شسته و با عجله مشغول تغییر وضعیت خانه برای ورود مستأجر جدید شدیم.
مادر چند ملحفه ضخیم آورد تا پشت پنجرههای مشرف به حیاط نصب شود، چرا که پردههای حریر کفایت حجاب مناسب را نمیکرد.
با چند مورد تغییر دکوراسیون، محیط خانه را از راهرو و راه پله مستقل کرده و در اتاق نشیمن را بستیم.
آفتاب در حال غروب بود که مرد غریبه با کلیدی که پدر در بنگاه در اختیارش گذاشته بود، درِ حیاط را نیمه باز کرده و با گفتن چند بار «یا الله!» در را کامل گشود و وارد شد.
به بهانه دیدن غریبهای که تا لحظاتی دیگر نزدیکترین همسایه ما میشد، گوشه ملحفه سفید را کنار زده و از پنجره نگاهی به حیاط انداختم.
بر خلاف انتظاری که از یک تکنیسین تهرانی شرکت نفت داشتم، ظاهری فوقالعاده ساده داشت.
تی شرت کرم رنگ به نسبت گشادی به تن داشت که روی یک شلوار مشکی و رنگ و رو رفته و در کنار کفشهای خاکیاش، همه حکایت از فردی میکرد که آنچنان هم در بند ظاهرش نیست. مردی به نسبت چهارشانه با قدی معمولی و موهایی مشکی که از پشت ساده به نظر می رسید. پشت به پنجره در حال باز کردن در بزرگ حیاط بود تا وانت وسایلش داخل شود و صورتش پیدا نبود.
پرده را انداخته و با غمی که از ورود او به خانهمان وجودم را گرفته بود، از پشت پنجره کنار رفتم که مادر صدایم کرد: _الهه جان! مادر چایی دم کن، براشون ببرم!
گاهی از اینهمه مهربانی مادر حیرت میکردم. میدانستم که او هم مثل من به همه سختیهای حضور این مرد در خانهمان واقف است، اما مهربانی آمیخته به حس مردم داریاش، بر تمام احساسات دیگرش غلبه میکرد.
همچنانکه قوری را از آب جوش پُر میکردم، صدای عبدالله را میشنیدم که حسابی با مرد غریبه گرم گرفته و به نظرم میآمد در جابجایی وسایل کمکش میکند. کنجکاوی زنانهام برانگیخته شد تا وسایل زندگی یک مرد تنها را بررسی کنم.
پنجره آشپزخانه را اندکی گشودم تا از زاویه ای دیگر به حیاط نگاهی بیندازم.
در بارِ وانت چند جعبه کوچک بود و یک یخچال کهنه که رنگ سفید مایل به زردش در چند نقطه ریخته بود و یک گاز کوچک رومیزی که پایههای کوتاهش زنگ زده بود.
وسایل دست دومی که شاید همین بعد از ظهر، از سمساری سر خیابان تهیه کرده بود. یک ساک دستی هم روی زمین انتظار صاحبش را میکشید تا به خانه جدید وارد شود.
طبقه بالا فقط موکت داشت و در وسایل او هم خبری از فرش یا زیرانداز نبود.
خوب که دقیق شدم یک ساک پتو هم در کنار اجاق گاز، کف بار وانت افتاده بود که به نظرم تمام وسیله خواب مستأجر ما بود.
از این همه فضولی خودم به خنده افتادم که پنجره را بستم و به سراغ قوری چای رفتم، اما خیال زندگی سرد و بیروحی که همراه این مرد تنها به خانهمان وارد میشد، شبیه احساسی گَس در ذهنم نقش بست.
در چهار فنجان چای ریخته و به همراه یک بشقاب کوچک رطب در یک سینی تزئینی چیدم که به یاد چند شیرینی افتادم که از صبح مانده بود.
ظرف پایهدار شیرینی را هم با سلیقه در سینی جای دادم و به سمت در اتاق نشیمن رفتم تا عبدالله را صدا کنم که خودش از راه رسید و سینی را از من گرفت و بُرد.
علاوه بر رسم میهماننوازی که مادر به من آموخته بود، حس عجیب دیگری هم در هنگام چیدن سینی چای در دلم بود که انگار میخواستم جریان گرم زندگی خانهمان را به رخ این مرد تازه وارد بکشم.
ادامه دارد...
✍🏻به قلـــم فاطمه ولی نژاد
🆔@clad_girls