هدایت شده از پژوهش یار
#کارگاه
کارگاه #رایگان «روش تدوین مقاله علمی»
🖊مدرس دوره:
دکتر محمدعلی وطن دوست
🔰ویژگی های دوره:
1️⃣ جلسات دوره ۲۳ جلسه است و به صورت #مجازی برگزار میشود.
2️⃣سرفصلهای دوره:
✅اصول نگارش مقاله نویسی
✅محتوای پژوهش
✅کاربرد اینترنت و نرم افزارها در پژوهش
3️⃣ ارائه گواهینامه پایان دوره
4️⃣هزینه دوره: رایگان
5️⃣ بازه دوره: پس از ثبتنام #همیشه در دسترس است.
نشانی ثبتنام دوره:
h-navvab.ir/Vatandoost
📒مدرسه علمیه عالی نواب؛
اولین مدرسه تخصصی حوزه علمیه خراسان
وبگاه | ایتا | ویراستی
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
در تحقیقات جدید علوم اعصاب، ارتباط شگفت انگیزی بین اتصال مغز و مدت زمان خواب آشکار شد
اریک دبلیو دولان 31 دسامبر 2023
دانشمندان ارتباط قابل توجهی بین الگوهای اتصال مغز و میزان خواب افراد کشف کرده اند. این تحقیق با استفاده از تکنیکهای تصویربرداری پیشرفته نشان میدهد که نحوه ارتباط مناطق مختلف مغز میتواند مدت زمان خواب فرد را پیشبینی کند. این یافته که در Human Brain Mapping منتشر شده است، راه های جدیدی را در درک رابطه بین خواب و عملکرد مغز باز می کند.
تحقیقات قبلی نشان دادهاند که چگونه خواب، حافظه، توجه و عملکرد شناختی کلی را تقویت می کند. با این حال، آنچه کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود این است که چگونه خواب با سازمان عملکردی مغز مرتبط است و بر رفتار تأثیر می گذارد.
با درک این شکاف، محققان این مطالعه را آغاز کردند تا بررسی کنند که چگونه الگوهای خواب در اتصال عملکردی مغز منعکس میشود.
https://www.psypost.org/2023/12/surprising-link-between-brain-connectivity-and-sleep-duration-revealed-in-new-neuroscience-research-220386
کانال تخصصی علوم شناختی 🧠
https://eitaa.com/cognitiveScience
خوش بینی مالی با توانایی شناختی پایین مرتبط است
اریک دبلیو دولان 10 دسامبر 2023
مطالعه اخیر ارتباط قابل توجهی بین توانایی شناختی و تمایل به داشتن انتظارات مالی غیر واقعی را کشف کرده است. این یافته ها که در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، شواهدی را ارائه می دهد که افرادی با توانایی های شناختی بالاتر تمایل دارند دیدگاه های واقع بینانه یا حتی بدبینانه تری در مورد آینده مالی خود داشته باشند.
انسانها اغلب خوشبینی غیرواقعبینانهای بهویژه در تصمیمگیریهای مالی خود نشان میدهند. این سوگیری خوشبینی - تمایل به بیشازحد برآورد کردن نتایج مثبت در حالی که نتایج منفی را دست کم میگیرد - به طور گسترده مستند شده است. مطالعات قبلی نشان داده است که افراد تمایل دارند درآمدهای آینده و امید به زندگی خود را بیش از حد تخمین بزنند در حالی که احتمال رویدادهای منفی مانند طلاق یا مشکلات سلامتی را دست کم می گیرند. کنجکاوی در اینجا در درک این است که چرا، با وجود مزایای ارزیابی های بی طرفانه، مردم همچنان به سمت خوش بینی گرایش دارند.
منبع و ادامه مطلب:
https://www.psypost.org/2023/12/financial-optimism-linked-to-lower-cognitive-ability-214927
کانال تخصصی علوم شناختی 🧠
https://eitaa.com/cognitiveScience
این حادثه تروریستی نشانه ترس و هراس دشمن از مکتب حاج قاسم سلیمانی است
#ما_ملت_شهادتیم
#ایران_تسلیت
انقلاب شناختی
Cognitive revolution
در علوم شناختی و علوم وابسته به آن، با دو انقلاب معرفتشناختی در دوران معاصر مواجه بودهایم. این دو تحول به علوم شناختی نسل اول و علوم شناختی نسل دوم معروف شدهاند. وجه مشترک هر دو انقلاب، اعتراض به مبانی فلسفی دوران پیش از خود دربارهی ماهیت شناخت و رابطهی زبان و ذهن است.
در دههی 1950 رخدادهای علمی مهمی روی داد. در سال 1956 در همایشی در شهر دارتموث، شکلگیری دانش جدیدی به عنوان هوش مصنوعی رسماً اعلام شد. سمپوزیوم نظریهی خبر نیز با حضور و مقالات افراد سرشناسی، همچون نوام چامسکی و جرج میلر، با جهتگیری جدیدی از جمله مبحث فراخنای (گسترده) حافظهی کوتاهمدت و نظریهی ریاضیاتیِ تشخیص علامت در زمینهی ادراک و اندازهگیریِ آستانهی حسی برگزار شد. از سوی دیگر مطالعاتی در حوزهی انسانشناسیِ مبتنی بر نظریهی ورف که به رابطهی زبان و تفکر میپردازد، منتشر گردید.
در سال 1959 مقالهای از چامسکی با عنوان نقدی بر رفتار کلامی منتشر شد که با نقد رویکرد رفتاری اسکینر به زبان، زمینهساز رویکرد زایشی در زبان شد. رفتارگرایانی همچون اسکینر به مطالعهی رفتار انسان و حیوان میپرداختند و برای مغز و پردازشهای ذهنی اهمیت قائل نبودند. عنوان “انقلاب علمی” نخستین بار توسط کوهن با انتشار کتاب «ساختار انقلابهای علمی» مطرح شد و به این ترتیب نظریهی چامسکی نیز به “انقلاب زبانشناسی” معروف شد. کتاب «ساختهای نحوی» که توسط چامسکی در سال 1957 منتشر شد، انقلاب زبانشناسی او را رواج داد. جان سرل (1972) معتقد است انقلاب زبانشناسی چامسکی از دو جهت قابل توجه است؛ از یک سو در حوزهی مطالعات زبانشناسی نزاعی را به عنوان نمودی از نزاع گستردهتری برانگیخته است. از سوی دیگر تلاش کرده تا با استفاده از نتایج مطالعهی زبان در زبانشناسی، نتیجهگیریهای عمومی را برعلیه مکتب رفتارگرایی و تجربهگرایی دربارهی ماهیت ذهن انسان مطرح کند. پیش از چامسکی زبانشناسی هنوز به عنوان یک علم رسمی مطرح نشده بود. ابتکار چامسکی این بود که از اصول ریاضی و منطق صوری برای ساختار زبان استفاده و نظریهپردازی کرده است. البته ذکر این نکته الزامی است که نخستین بار هریس، استاد چامسکی، از قواعد جبری در توصیف زبان استفاده کرد. در واقع عنوان دستور زبان گشتاری از جبر وام گرفته شده است.
اگر از رویکرد فلسفه به علوم شناختی بنگریم، باید گفت که علوم شناختی نسل اول بر پایهی مبانی و فرضیات فلسفهی انگلیسی-آمریکایی و نظریات غیربدنمند شکل گرفته بود. هیلاری پوتنام در دههی 1950 بیان کرد که ذهن را میتوان بر اساس عملیاتی که انجام میدهد، مطالعه کرد؛ اما این عملیات ذهنی مستقل از مغز و بدن هستند. این عملیات ذهنی را میتوان به همان شیوهای که در کامپیوترها انجام میشود به کمک کاربرد نشانههای صوری بیمعنی مدلسازی کرد. در روانشناسی نیز پردازش اطلاعات عبارت بود از اینکه ذهن یک دستگاه پردازشگر اطلاعات است و این پردازش به کمک نشانههای صوری انجام میگیرد.
انقلاب اول شناختی با تمرکز بر اصول فلسفهی تحلیلی، منطق صوری و هوش مصنوعی به انقلابی ماشینی گرایش پیدا کرد. اما انقلاب دوم شناختی به نگاه ماشینی به زبان و ندیده گرفتن هویت فرهنگی انسان معترض بود.
جرج لیکاف، پرچمدار نسل دوم علوم شناختی، در مکتب زبانشناسی چامسکیایی پرورش یافته بود، اما نسبت به ناکارآمدی زبانشناسی گشتاری ابراز نگرانی کرد. لیکاف (1973) اعلام کرد “آنچه ما در تلاش هستیم که در زبانشناسی طراحی و تدوین کنیم یک نظریهی زبانشناسی است که ریشه در مطالعهی اندیشهی انسان و فرهنگ انسانی داشته باشد. این درست در مقابل نظریهی دستوری گشتاری محدودی است که چامسکی طراحی و تدوین کرده است”. در نظریهی چامسکی جمله عبارت است از یک رشته نماد بیمعنی که لیکاف شدیداً با این دیدگاه مخالف بود. وی در زبان جایگاه ویژهای برای معنی قائل بود. به نظر لیکاف معنی است که توزیع نحوی و ساخت دستوری جمله را تعیین میکند.
در پاییز 1966 چامسکی برای فرصت مطالعاتی به برکلی رفت و تدریس زبانشناسی به لیکاف و رأس واگذار شده بود. این دو در غیاب چامسکی مبحث معناشناسی زایشی را به نظریهی او اضافه کردند. چامسکی با این رویکرد به شدت مخالف بود و پس از سال 1967 مجادلاتی بین لیکاف و چامسکی درگرفت که موجب آغاز دورانی معروف به “جنگهای زبانشناسی” شد.
پس از مدتی لیکاف و همکارانش به این نتیجه رسیدند که روشهای منطقی در تحلیل معنایی جملههای زبان انسان کارساز نیست، چراکه ذهن انسان بر اساس منطق کار نمیکند. در تابستان 1975 مدرسهای تابستانه در دانشگاه برکلی برگزار شد که نتیجهی آن مبحث بدنمندی ذهن بود. در همین زمان بود که لیکاف اعلام کرد که دیگر به نظریهی معناشناسی زایشی اعتقادی ندارد.
سال 1978، نقطهی عطفی در تحول فکری لیکاف به شمار میرود. در همین سال وی کلاس استعارهی مفهومی را در دانشگاه برکلی برگزار کرد. دکتر رضا نیلی پور که از اساتید مطرح زبانشناسی ایران به شمار میروند و برای فرصت مطالعاتی به برکلی رفته بودند، نیز در این کلاس حضور داشتند. لیکاف پی برد که استعارهها فقط آرایههای ادبی نیستند، بلکه استعارهها ساز و کارهای بنیادی مفهومسازی ذهن ما هستند.
در سالهای بعد لیکاف با همکاری فیلسوفی به نام مارک جانسون دو کتاب بسیار تأثیرگذار را با عناوین «استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم» (1980) و «فلسفهی بدنمند؛ ذهن بدنمند و چالش آن برای فلسفهی غرب» (1999) تألیف کردند. در کتاب فلسفهی بدنمند، لیکاف و جانسون بیان میکنند که انسانها موجوداتی نورونی هستند و مغز ما دروندادهای خود را از جسم ما میگیرد. مؤلفان کتاب در پاسخ به سؤال “ما انسانها کیستیم؟” به سه اصل کلی اشاره میکنند: ذهن انسان ذاتاً بدنمند است؛ اندیشههای انسان بیشتر ناآگاهانه هستند؛ مفاهیم انتزاعی به طور عمده استعاری هستند.
ثمرات انقلاب دوم شناختی و رویکرد شناختی به زبان به حوزههای دیگر نیز وارد شد. از جمله کارهای مهم لیکاف میتوان به همراه کردن مطالعات زبانشناسی با علوم اعصاب شناختی اشاره کرد. وی با همکاری با فلدمن، نظریهی نورونی زبان را مطرح کرد (از مولکول تا استعاره، 2006). علاوه بر این زبانشناسی شناختی به مسائل دیگری همچون ریاضیات، سیاست و اخلاق نیز پرداخته است. لیکاف معتقد است ریاضیات نیز استعاری است و بر اساس اصل بدنمندی طراحی شده است. وی همچنین در کتاب “سیاست اخلاقی” (2002) بیان میکند که ایدئولوژی سیاست هم بر اساس ساختار خانواده شکل گرفته و مبنای استعاری دارد. به طور خلاصه میتوان گفت که براساس رویکرد زبانشناسی شناختی، همهی مفاهیمی که انسان فرا میگیرد مبنای تجربی دارد و بر اساس استعارههای بدنمند شکل گرفته است.
منابع متن:
حاتمی، جواد (1392). درباره علم شناختی؛ هوش مصنوعی، روانشناسی، زبانشناسی، علم اعصاب و فلسفه ذهن. تهران: امیرکبیر.
نیلی پور، رضا (1394). زبانشناسی شناختی، دومین انقلاب معرفت شناختی در زبان شناسی. تهران: هرمس.
منبع: مجله مغز و شناخت، شماره 5، بهار 1397
گرامر زاینده و انقلاب شناختی دوم
کانال تخصصی علوم شناختی
https://eitaa.com/cognitiveScience
ارزیابی تاثیر مدل کلاس درس معکوس بر اساس راهبردهای یادگیری علوم شناختی در دوره دارودرمانی
هدف از این مطالعه تعیین تأثیر روش کلاس درس معکوس مبتنی بر راهبردهای علوم شناختی یادگیری بر عملکرد و تجربه دانشآموزان در دوره دارودرمانی سال سوم بود.
اجرای یک رویکرد کلاس درس معکوس بر اساس راهبردهای علم شناختی یادگیری تأثیر مثبتی بر عملکرد و تجربه دانشآموز در دوره دارودرمانی داشت.
https://doi.org/10.1016/j.cptl.2022.06.022
کانال تخصصی علوم شناختی در ایتا✅
https://eitaa.com/cognitiveScience
کانال بله
https://ble.ir/cogsbb
مقوله بازنمایی:
#بازنمایی یعنی چیزی به جای چیز دیگر
در #علوم_شناختی و مطالعه #ذهن از بازنمایی برای مواردی مثل مفاهیم، گزاره ها، قواعد و تمثیل ها در ذهن به کار برده می شود .
به عنوان مثال شیئی مانند گل در ذهن به واسطه بازنمایی، به مفهوم «گیاه زیبا و رنگی» و یا گزاره هایی مثل
«همه ی گل ها زیبا هستند، رز یک گل است پس زیبا است»
یا قواعد «اما و اگر» و یا تمثیل هایی مثل «چیزی شبیه به چیزی دیگر در ذهن» پدیدار
می شود.
کانال تخصصی علوم شناختی ✅
لینک ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
cognitive science
🧠📲💻
دیدگاه عصب پژوهی درباره آگاهی
Approach of neuroscience about consciousness
آگاهی که از آن به عنوان کیفیات درونی ذهن و حالات ذهنی یاد میشود، در اثر فعالیت گروهی و هماهنگ نورون ها به وجود می آید.
مثل حس درد، لذت، تجسم و ...
در این رویکرد حس درونی درد، به واسطه تحریک و شلیک نورون A و انتقال پیام عصبی به نورون B و همینطور انتقال به نورون های دیگر و در نهایت تجزیه و تحلیل و تعیین میزان و نوع محرک دردزا در بخش مشخصی از دستگاه عصبی، به وجود می آید.
دیدگاه عصب پژوهی به پدیده آگاهی دیدگاهی فیزیکالیسمی است . این دیدگاه هنوز با دیدگاه فلسفی اختلاف نظر دارد زیرا نتوانسته به طور کامل مسائلی همچون علیت و آگاهی پدیداری (درک درونی خاص حالات ذهنی) را تبیین کند
Cognitive Science
کانال تخصصی علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/cognitiveScience
اولین کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی در ایران
دانشگاه صنعتی شریف و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی
7 و 8 بهمن 1402 (آنلاین)
سخنرانان:
پروفسور جاشوا گرین: استاد دانشگاه هاروارد آمریکا و مشهورترین چهره بین المللی در زمینه اخلاق شناختی
پروفسور جان میخائیل: استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا
پروفسور شوان نیکولز: استاد دانشگاه کرنل آمریکا
دکتر ابراهیم آزادگان: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
دکتر رضا مثمر: عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی
دکتر نعیمه پورمحمدی: عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان
دکتر مریم فرحمند: پسا دکترای دانشگاه صنعتی شریف
مزایای دوره:
گواهینامه دانشگاه صنعتی شریف
صوت و فایل ارائه سخنرانان
فیلم دوره به صورت آفلاین
آشنایی با موضوع اخلاق شناختی از مباحث پایه تا پیشرفته و معرفی منابع
لینک ثبت نام:
https://b2n.ir/w71153
کانال تلگرام:
https://t.me/theismschool
دبیرخانه کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی
دانشگاه صنعتی شریف
سلسلهنشستهای شناختپژوهی
🔖نشست ویژه
استاد حبیبالله قاسمزاده
«بُرنایی، توانایی و دانایی:
بحثی درباره نقش استعاره در شناخت و فرهنگ»
👤دبیر نشست
دکتر لیلا اردبیلی
🗓 سهشنبه ۲۶ دیماه ۱۴٠۲
🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸
✨شرکت در این رویداد برای عموم علاقهمندان، به هر دو صورت حضوری و مجازی آزاد است.
📌آدرس: خیابان پاسداران، خیابان شهید مومننژاد، پلاک ۱۲۴، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی، سالن فارابی
🔗لینک حضور مجازی در نشست:
b2n.ir/icscs
کانال تخصصی علوم شناختی
https://eitaa.com/cognitiveScience