eitaa logo
علوم و سواد شناختی | بهادران
1.7هزار دنبال‌کننده
415 عکس
66 ویدیو
25 فایل
🌐 پایگاه علمی پژوهشی علوم و سواد شناختی🌐 Cognitive Science ✅ اطلاع رسانی رویداد ها ✅ تازه های علوم شناختی ✅مطالب آموزشی مشاوره و راهنمایی 🆔 @sbb4962 ۰۹۱۳۴۳۳۴۳۷۶ سلمان بهادران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍🔤 زبان، ابزاری برای ارتباط 🌍 تحقیقات جدید MIT نشان می‌دهد که زبان عمدتاً به عنوان ابزاری برای ارتباط استفاده می‌شود، نه برای تفکر. دکتر اوولینا فدرنکو و همکارانش در مقاله‌ای در نشریه Nature به بررسی این موضوع پرداختند و نتیجه‌گیری کردند که سیستم‌های زبانی در هنگام تفکر فعال نمی‌شوند. افرادی که دچار آسیب‌های زبانی هستند می‌توانند به خوبی وظایف تفکری را انجام دهند، مانند حل مسائل ریاضی یا برنامه‌ریزی برای آینده. علاوه بر این، ویژگی‌های زبانی مختلف نشان می‌دهد که زبان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انتقال اطلاعات را کارآمدتر کنند. 🔍📊 این یافته‌ها نشان می‌دهند که زبان تجلی پیشرفت‌های شناختی انسان است، اما خود به فکر کردن منجر نمی‌شود. 🤔 متن اصلی در لینک زیر: https://news.mit.edu/2024/what-is-language-for-0703 _______________________ علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience
| 🔘 از جعبه سیاه ذهن تا روشنایی علوم شناختی ▪️سال‌ها بود دانشمندان به معمای ذهن فکر می‌کردند. در اواخر قرن بیستم با ناکامی‌هایی که در رفتارگرایی به وجود آمد دانشمندان کم کم به نقش شناخت در فرایندهای ذهنی انسان پی بردند. رفتارگراها صرفا به بحث محرک و پاسخ می‌پرداختند. یعنی ورودی و خروجی ذهن را در نظر می‌گرفتند، اما فرایندهایی که به عنوان واسطه بین محرک و پاسخ در ذهن افراد صورت می‌گرفت را بررسی نمی‌کردند. آنها ذهن را به عنوان جعبه سیاه اسرارآمیزی در نظر می‌گرفتند که هیچ درکی نمی‌توان از آن داشت. ▫️بعضی از رفتارگراها مثل واتسون به قدری افراطی بودند که مطالعات مربوط به ذهن را به طور کامل از پژوهش‌های خود خارج می‌کردند و هیچ نقشی برای ذهن قائل نبودند. ▪️یکی از ناکامی‌هایی که رفتارگرایی با آن مواجه شد ناکامی در زمینه تبیین زبان بود. در واقع رفتارگرایی نتوانست تولید زبان در کودکان را توضیح دهد. هنگامی که کودکان کلمات محدودی را در سن سه سالگی یاد گرفته‌اند می‌توانند جملات جدیدی بسازند جملاتی که تاکنون نشنیده‌اند، و این مغایر با نگرش رفتارگراها بود که می‌گفتند هر چیزی صرفاً با تکرار و پاداش یاد گرفته می‌شود. ▫️موارد دیگری هم در ظهور علوم شناختی در دهه ۱۹۵۰ مطرح است. مسائلی مثل هوش مصنوعی، مدل عمومی حل مسئله و نقشه‌های ذهنی. در این سال‌ها بود که همایشی در شهر دارتموس انجام شد و در این همایش برای اولین بار از اصطلاحات جدیدی مثل هوش مصنوعی پرده‌برداری شد. در واقع ظهور رایانه‌ها و پردازشگرهای رایانه‌ای جرقه‌ای بود برای تبیین متفاوت از ذهن و فرایندهای شناختی انسان. اگر بخواهیم سالی را به عنوان سال تولد علوم شناختی در نظر بگیریم ۱۹۵۶ سال مناسبی برای این کار است. ▪️در یک تعریف کلی از شناخت می‌توان گفت شناخت یعنی کلیه فرایندهای درگیر در دریافت، ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در ذهن. در علوم شناختی به مسائلی همچون حافظه، توجه و تمرکز، استدلال، ادراک، حل مسئله، تصمیم گیری، یادگیری و زبان پرداخته می‌شود. علوم شناختی زمینه‌ای میان رشته‌ای و تلفیقی از رشته‌هایی همچون روانشناسی، زبان شناسی، انسان شناسی، علوم اعصاب، فلسفه ذهن، هوش مصنوعی و رباتیک است. ▫️درک توانمندی‌های شناختی افراد و اینکه افراد چگونه اطلاعات را از محیط دریافت می‌کنند، چگونه این اطلاعات در ذهن ذخیره و طبقه‌بندی می‌شوند و این اطلاعات چگونه پردازش و بازیابی می‌شوند، از جمله رسالت‌های علوم شناختی است. ▪️فهم این موارد کمک‌های زیادی به افزایش کیفیت زندگی فردی و اجتماعی افراد می‌کند. از یافته‌های علوم شناختی در زمینه‌های مختلفی همچون بازتوانی شناختی و حوزه درمان، آموزش و پرورش، بازاریابی و امور اقتصادی و همچنین امور امنیتی و نظامی می‌توان استفاده کرد. ✍️نویسنده: دکتر سلمان بهادران 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
. ♨️ اولین برگ زرین ایران در پاریس 🔹«ساروی» طلسم آرتور را شکست و طلایی شد 🔹محمدهادی ساروی در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان با نتیجه ۴ بر یک به برتری رسید و مدال طلا را بر گردن آویخت. _________________________ علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience
🔴 *پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران* 🔷 *محورهای نمایشگاه:* ▫️تجهیزات و زیرساخت‌های اطلاعات و مخابرات ▫️حمل و نقل هوشمند ▫️ساختمان هوشمند ▫️دولت هوشمند ▫️امنیت در شهرهای هوشمند و... 📆 *زمان برگزاری:* ۱ الی ۳ آبان ماه ۱۴۰۳ 📍 *مکان:* مصلای امام خمینی (ره) 📞 *شماره تماس:* ۰۲۱۲۲۸۹۳۲۴۲ و ۰۹۹۱۶۳۶۴۴۱۶ 🌐 اطلاعات بیشتر cct.isti.ir/Zecx 🌐 cct.isti.ir ____________________ علوم و سواد شناختی 🔰 @cognitivescience
🌐قابلیت‌های جدید مرورگر کروم: 1️⃣ گوگل لنز: امکان جستجو در گوگل فقط با لمس یک المان در تصویر. 2️⃣دسترسی به نتایج جستجوهای گذشته: دسترسی به نتایج جستجوهای قبلی فقط با پرسیدن چند سوال. 3️⃣امکان مقایسه: امکان مقایسه چند محصول مختلف و انتخاب بهترین گزینه. ------------------------ علوم و سواد شناختی 🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience
11.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رفتاری مشابه جن زده ها از کودکانی که معتاد به گوشی شده اند! تاثیر موبایل بر سیستم اعصاب ومغز ضعیف کودکان _________________________ علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience
🔘 فراخوان ثبت‌نام آزمون استخدامی ◻️سازمان صداوسیما به‌منظور تکمیل کادر نیروی انسانی در مشاغل فنی و مهندسی و تولیدی و محافظ رسانه در مراکز استان‌ها، آزمون جذب برگزار می‌نماید. ▪️ علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و مشاهده شرایط و دفترچه راهنمای آزمون، به وبگاه http://jobregister.ir مراجعه نمایند. ▫️مهلت ثبت‌نام تا ۱۴۰۳/۰۵/۲۶ _____________ علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience
علوم و سواد شناختی | بهادران
قدرت پنهان خواب: اهمیت زمان‌بندی خواب پس از تمرین برای تقویت مهارت‌های حرکتی -------------------------- 🔻تحقیقات جدید منتشر شده در Journal of Neuroscience نشان می‌دهد که زمان خواب به‌ویژه زمانی که بلافاصله پس از یادگیری یک مهارت جدید قرار می‌گیرد، می‌تواند به شدت بر روی تقویت حافظه‌های حرکتی تاثیر بگذارد. این یافته‌ها به چالش‌های قدیمی در علم اعصاب پاسخ می‌دهد: آیا خواب در تقویت بروز حافظه‌های حرکتی نقشی دارد یا این فرآیند به‌طور کامل به زمان وابسته است؟ 🔻در گذشته، برخی تحقیقات نشان دادند که حافظه‌های حرکتی، به‌خصوص در تطبیق با شرایط جدید، می‌توانند بدون نیاز به خواب تقویت شوند. اما در نهایت، این تحقیقات به زمان فاصله بین آموزش و خواب توجه نکرده بودند، در حالی که این زمان‌بندی می‌تواند عامل مؤثری در فرآیند یادگیری باشد. 🔻در این مطالعه، ۲۹۰ شرکت‌کننده بدون سابقه اختلالات عصبی و روانی بر روی یک کار تطبیق بینایی-حرکتی (استفاده از یک جوی‌استیک برای هدف‌گذاری) آزمایش شدند. نتایج نشان داد که وقتی یادگیری به خواب نزدیک باشد، که حافظه هنوز تازه و آسیب‌پذیر است، حفظ آن به میزان ۳۰ درصد بهتر انجام می‌شود. 🔻این مطالعه بر اهمیت زمان‌بندی خواب پیش از آزمون‌ها تأکید کرده و به مربیان، ورزشکاران و برنامه‌ریزان توانبخشی توصیه می‌کند که سعی کنند به بهترین شکل ممکن جلسات تمرینی و خواب را هماهنگ کنند. به بیان دیگر، خواب بلافاصله پس از تمرین می‌تواند یک عامل کلیدی در تقویت یادگیری حرکتی و ارتقاء عملکردهای ورزشی و توانبخشی باشد. 🔻اگرچه این یافته‌ها نویدبخش هستند، اما پژوهشگران به محدودیت‌های تحقیق اشاره کرده و به لزوم بررسی همچنین تأثیری در فعالیت‌های زندگی واقعی و تأثیر خواب‌های کوتاه‌تر برای تأسیس جمع‌پذیری خواب اشاره کرده‌اند. 🔸توجه به این نکات و استفاده از آن‌ها می‌تواند گام موثری در بهبود آموزش‌های حرکتی و دقت عملکردی افراد باشد. ----------------- اصل مقاله از اینجا 🔗 _________________________________ علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰 https://eitaa.com/cognitiveScience