📣 با سلام و احترام
کانال «الهیات کوانتومی» جهت ارائه موضوعات و مطالب مرتبط راهاندازی شده است. لطفا جهت بهرهبرداری از موضوعات مرتبط عضو این کانال شوید. مطالب این کانال توسط دکتر #قائمینیا بارگذاری میشود:
@quantum_theology
قلیخان، خان نبود.pdf
8.18M
📌قلی خان، خان نبود: نقد کتاب #علومشناختی #دین تألیف نعیمه پورمحمدی
🔺نویسندگان: محمد سوری و میثم فصیحی رامندی
🔺🔺آینه پژوهش، شماره 207، سال 35، شماره 3، مرداد و شهریور 1403، ص261-328
@cognitive_science_of_religion
👆👆👆👆
📌مقالة فوق که نقد ارزشمندی است بیشتر بر این نکته تمرکز کرده که چگونه خانم پورمحمدی از متون مورد نظر بخشهای زیادی را ترجمه کرده و با عنوان تألیف ارائه داده است و در نتیجه، اثر گونهای کتابسازی، انتحال و کپیکاری ناشیانه از چند منبع محدود انگلیسی است. بنا بر این، این ادعا که این کتاب نخستین تک نگاری تألیفی در این حوزه برای فارسی زبانان است کاملاً بر خلاف معیارهای پژوهشی اخلاقی و حقوقی است.
📌📌اما چنانچه در ادامه خواهیم گفت این اثر تنها از انتحال و کپیکاری رنج نمیبرد و در واقع از نظر محتوا نیز دارای اشکالات قابل توجهی است. و اگر از کپیکاری صرف نظر کنیم هنوز هم از نظر علمی دچار سردرگمی میشویم. و شاید یکی از مشکلات مقاله فوق هم عدم توجه به اشکالات فراوان محتوایی کلیدی این اثر است.
@cognitive_science_of_religion
📌ارتباط #علومشناختی #دین با #علومشناختی
✅ #علومشناختی #دین به گونهای از برخی دستاوردهای #علومشناختی بهره میبرد. پیداست که بحث از #علومشناختی #دین، اطلاعات گستردهای از #علومشناختی و مبانی و جریانهای مختلف آن را میطلبد. اما در کتاب «#علومشناختیدین» با متنی رو به رو هستیم که اطلاعات ضروری از #علومشناختی به این زمینه را به دست نمیدهد. در اثر نشانهای از حضور مباحث مرتبط #فلسفهذهن و #فلسفه #عصبشناسی و #فلسفه #هوشمصنوعی و غیره را نمیبینیم. تنها مطلبی که برای ورود به این زمینه مییابیم دو یا سه صفحهای (صص 2-5) بسیار کلی بوده، به نکات کلیدی در تاریخ #علومشناختی اشاره نکرده است.
✅بحث از #فیزیکالیسم و اقسام مهم آن و دلایل اثبات یا رد آن، نقش آزمایشهای فکری در #علومشناختی و نیز در #علومشناختیدین و بحث از نسل اول و دوم #علومشناختی و تأثیر آن در #علومشناختیدین و غیره جزو مباحث کلیدی مغفول مانده در اثر هستند. بیتردید، این قبیل نکات نشان میدهند که نویسنده محترم بدون آشنایی با #علومشناختی و برخی رشتههای مهم (مانند #فلسفهذهن) دست به قلم برده است.
@cognitive_science_of_religion
📌یکی گرفتن #علومشناختیدین با #دینشناختی
معمولاً کسانی که رویکردهای #فیزیکالیستی #تقلیلگرایانه دارند #علومشناختیدین را با #دینِشناختی (cognitive religion) یکی میگیرند. در مباحث «#علومشناختیدین» هم با چنین خلطی رو به رو میشویم.
✅مباحث #دینشناختی (که جریانی #الحادی است) سه ویژگی دارد: #فیزیکالیستی، #طبیعتگرا و #تقلیلگرا است.
✅✅در مقابل، برخی جریانها را میتوان در #علومشناختیدین خاطر نشان کرد که رویکردی #غیرالحادی و یا حتی #غیرفیزیکالیستی (برای مثال، #نوظهورگرا) دارند. برای نمونه، جریان #مغزمعنوی (spiritual brain) که بورگارد (Beauregard) و تعدادی دیگر آن را مطرح میکنند جریانی #نافیزیکالیستی است.
✅✅✅دستهای از مباحث #الهیاتعصبشناختی (neurotheology) یا #عصبشناسی معنوی (spiritual neuroscience) نیوبرگ (Newberg) نیز در مقابل #دینشناختی قرار میگیرد. چرا که نگاهی #تقلیلگرایانه به باورهای #دینی ندارد و جنبههای ایجابی آنها را در نظر میگیرد.
در اثر هر چند اشاراتی به نیوبرگ در منابع هست ولی آرای او و پیامدهای آنها در این زمینه مورد تحلیل و موشکافی قرار نگرفتهاند.
@cognitive_science_of_religion
📌خلط میانرشتهای با چندرشتهای
🔺#علومشناختیدین یک زمینه چندرشتهای (multidiscplinary) است؛ بدین معنا که بر اساس بصیرتی که از چند رشته مختلف (#عصبشناسی، #روانشناسی و غیره) حاصل میآید به بحث درباره مفاهیم و باورهای #دینی به بحث میپردازد. این زمینه خصلت #میانرشتهای ندارد. در مطالعه #میانرشتهای (interdisciplinary) نظریات یا مفاهیم دو رشته را با هم ترکیب میکنیم و به نظریهای جدید و جامع دست مییابیم. بنا بر این، این دو نوع مطالعه با هم تفاوت بنیادی دارند.
🔺🔺در کتاب «#علومشناختیدین» (ص 2) در عنوان «دانش #میانرشتهای» آمده است، ولی در توضیح #علومشناختیدین این علوم شاخه علمی #چندرشتهای دانسته شده #روانشناسیشناختی و #انسانشناسیشناختی و #زبانشناسیشناختی و ...دانسته شده است. این نکته نشان میدهد که اساساً این دو اصطلاح برای مولف محترم متمایز نبودهاند.
@cognitive_science_of_religion
📌نظر یکی از مخاطبان کانال:
با سلام و احترام و تشکر از مطالب خوبتان.
مقاله آقای سوری و فصیحی را خواندم.
گرچه شاید نقدهای مفیدی داشته باشند ولی زبان بسیار گزنده و آزاردهنده ای دارند. رعایت ادب، پرهيز از ذهن خوانی و عدم تخریب نویسنده هم از شرایط نقد منصفانه است.
با تجدید احترام.
@cognitive_science_of_religion
علوم شناختی دین
📌نظر یکی از مخاطبان کانال: با سلام و احترام و تشکر از مطالب خوبتان. مقاله آقای سوری و فصیحی را خواند
ما هم با این نکته مخاطب محترم موافق هستیم که باید در نقد احترام رعایت شود. و مقاله مذکور از این جهت دارای مشکل است. از این گذشته، نشستهایی که در مقاله اعلام شده چندان در جهت مباحث علوم شناختی دین نبوده است.
@cognitive_science_of_religion
🔸 کارگاه های دانش افزایی فلسفه رباتیک و علوم شناختی
🔰 توسط هسته “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار میشود:
🎙مدرس کارگاه:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
سرفصل های کارگاه :
➖ تعیین سرشت رباتیک و تعیین جایگاه آن در میان علوم
➖ رباتیک شناختی (cognitive robotics)
➖ هوش و آگاهی ربات
➖ رباتیک اجتماعی (social robotics)
➖ اخلاق رباتیک و غیره
🗞 هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزار تومان (۳۰۰ هزار تومان ویژه دانشجویان)
📆 شروع دوره: ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳
⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۶
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/robotics
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/robotics
#کارگاه
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @hekmatebaleghe
🆔 @cognitive_science_of_religion
https://www.aparat.com/v/sqe51e4
🎥 لینک فوق ویدیوی نشست علمی-تخصصی «#هوشمصنوعی و #خلاقیت» است که جمع هیئت علمی و اساتید #دانشگاه #علوماسلامی #شهیدمحلاتی قم در تاریخ 20 آذرماه 1403 برگزار گردید.
✅ در این جلسه درباره اهمیت #هوشمصنوعی و اقسام #خلاقیت بحث شد و بیان گردید که سه نوع #خلاقیت داریم:
📌 #خلاقیت ترکیبی: این نوع #خلاقیت شامل ترکیب ایدههای آشنا به روشهای جدید است. مثالهایی از این نوع #خلاقیت شامل تصاویر #شاعرانه و #استعارهها است.
📌 #خلاقیت اکتشافی: این نوع #خلاقیت شامل کاوش در #فضاهایمفهومی #ساختاریافته است. سیستمهای #هوش مصنوعی مانند EMI و AARON میتوانند #موسیقی و $نقاشیهای اصلی تولید کنند.
📌 #خلاقیت تحولی: این نوع #خلاقیت شامل تغییر ابعاد یک #فضا برای ایجاد ساختارهای جدید و نوظهور است. این نوع #خلاقیت هنوز چالشبرانگیزترین نوع برای #هوشمصنوعی است.
✅ مشکل نوع سوم #خلاقیت این است که نمیتوان آن را به صورت #الگوریتم درآورد.
@cognitive_science_of_religion