eitaa logo
علوم شناختی دین
273 دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
1 فایل
این کانال به معرفی و نقد ایده ها و آثار در علم شناختی دین می پردازد و مطالب آن توسط دکتر علیرضا قائمی نیا تهیه می شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 با سلام و احترام کانال «الهیات کوانتومی» جهت ارائه موضوعات و مطالب مرتبط راه‌اندازی شده است. لطفا جهت بهره‌برداری از موضوعات مرتبط عضو این کانال شوید. مطالب این کانال توسط دکتر بارگذاری می‌شود: @quantum_theology
قلی‌خان، خان نبود.pdf
8.18M
📌قلی خان، خان نبود: نقد کتاب تألیف نعیمه پورمحمدی 🔺نویسندگان: محمد سوری و میثم فصیحی رامندی 🔺🔺آینه پژوهش، شماره 207، سال 35، شماره 3، مرداد و شهریور 1403، ص261-328 @cognitive_science_of_religion
👆👆👆👆 📌مقالة فوق که نقد ارزش‌مندی است بیشتر بر این نکته تمرکز کرده که چگونه خانم پورمحمدی از متون مورد نظر بخش‌های زیادی را ترجمه کرده و با عنوان تألیف ارائه داده است و در نتیجه، اثر گونه‌ای کتاب‌سازی، انتحال و کپی‌کاری ناشیانه از چند منبع محدود انگلیسی است. بنا بر این، این ادعا که این کتاب نخستین تک نگاری تألیفی در این حوزه برای فارسی زبانان است کاملاً بر خلاف معیارهای پژوهشی اخلاقی و حقوقی است. 📌📌اما چنانچه در ادامه خواهیم گفت این اثر تنها از انتحال و کپی‌کاری رنج نمی‌برد و در واقع از نظر محتوا نیز دارای اشکالات قابل توجهی است. و اگر از کپی‌کاری صرف نظر کنیم هنوز هم از نظر علمی دچار سردرگمی می‌شویم. و شاید یکی از مشکلات مقاله فوق هم عدم توجه به اشکالات فراوان محتوایی کلیدی این اثر است. @cognitive_science_of_religion
📌ارتباط با به گونه‌ای از برخی دستاوردهای بهره می‌برد. پیداست که بحث از ، اطلاعات گسترده‌ای از و مبانی و جریان‌های مختلف آن را می‌طلبد. اما در کتاب «» با متنی رو به رو هستیم که اطلاعات ضروری از به این زمینه را به دست نمی‌دهد. در اثر نشانه‌ای از حضور مباحث مرتبط و و و غیره را نمی‌بینیم. تنها مطلبی که برای ورود به این زمینه می‌یابیم دو یا سه صفحه‌ای (صص 2-5) بسیار کلی بوده، به نکات کلیدی در تاریخ اشاره نکرده است. ✅بحث از و اقسام مهم آن و دلایل اثبات یا رد آن، نقش آزمایش‌های فکری در و نیز در و بحث از نسل اول و دوم و تأثیر آن در و غیره جزو مباحث کلیدی مغفول مانده در اثر هستند. بی‌تردید، این قبیل نکات نشان می‌دهند که نویسنده محترم بدون آشنایی با و برخی رشته‌های مهم (مانند ) دست به قلم برده است. @cognitive_science_of_religion
📌یکی گرفتن با معمولاً کسانی که رویکردهای دارند را با (cognitive religion) یکی می‌گیرند. در مباحث «» هم با چنین خلطی رو به رو می‌شویم. ✅مباحث (که جریانی است) سه ویژگی دارد: ، و است. ✅✅در مقابل، برخی جریان‌ها را می‌توان در خاطر نشان کرد که رویکردی و یا حتی (برای مثال، ) دارند. برای نمونه، جریان (spiritual brain) که بورگارد (Beauregard) و تعدادی دیگر آن را مطرح می‌کنند جریانی است. ✅✅✅دسته‌ای از مباحث (neurotheology) یا معنوی (spiritual neuroscience) نیوبرگ (Newberg) نیز در مقابل قرار می‌گیرد. چرا که نگاهی به باورهای ندارد و جنبه‌های ایجابی آنها را در نظر می‌گیرد. در اثر هر چند اشاراتی به نیوبرگ در منابع هست ولی آرای او و پیامدهای آنها در این زمینه مورد تحلیل و موشکافی قرار نگرفته‌اند. @cognitive_science_of_religion
📌خلط میان‌رشته‌ای با چندرشته‌ای 🔺 یک زمینه چندرشته‌ای (multidiscplinary) است؛ بدین معنا که بر اساس بصیرتی که از چند رشته مختلف (، و غیره) حاصل می‌آید به بحث درباره مفاهیم و باورهای به بحث می‌پردازد. این زمینه خصلت ندارد. در مطالعه (interdisciplinary) نظریات یا مفاهیم دو رشته را با هم ترکیب می‌کنیم و به نظریه‌ای جدید و جامع دست می‌یابیم. بنا بر این، این دو نوع مطالعه با هم تفاوت بنیادی دارند. 🔺🔺در کتاب «» (ص 2) در عنوان «دانش » آمده است، ولی در توضیح این علوم شاخه علمی دانسته شده و و و ...دانسته شده است. این نکته نشان می‌دهد که اساساً‌ این دو اصطلاح برای مولف محترم متمایز نبوده‌اند. @cognitive_science_of_religion
📌نظر یکی از مخاطبان کانال: با سلام و احترام و تشکر از مطالب خوبتان. مقاله آقای سوری و فصیحی را خواندم. گرچه شاید نقدهای مفیدی داشته باشند ولی زبان بسیار گزنده و آزاردهنده ای دارند. رعایت ادب، پرهيز از ذهن خوانی و عدم تخریب نویسنده هم از شرایط نقد منصفانه است. با تجدید احترام. @cognitive_science_of_religion
علوم شناختی دین
📌نظر یکی از مخاطبان کانال: با سلام و احترام و تشکر از مطالب خوبتان. مقاله آقای سوری و فصیحی را خواند
ما هم با این نکته مخاطب محترم موافق هستیم که باید در نقد احترام رعایت شود. و مقاله مذکور از این جهت دارای مشکل است. از این گذشته، نشست‌هایی که در مقاله اعلام شده چندان در جهت مباحث علوم شناختی دین نبوده است. @cognitive_science_of_religion
🔸 کارگاه های دانش افزایی فلسفه رباتیک و علوم شناختی 🔰 توسط هسته‌ “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار می‌شود: 🎙مدرس کارگاه: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه سرفصل های کارگاه : ➖ تعیین سرشت رباتیک و تعیین جایگاه آن در میان علوم ➖ رباتیک شناختی (cognitive robotics) ➖ هوش و آگاهی ربات ➖ رباتیک اجتماعی (social robotics) ➖ اخلاق رباتیک و غیره 🗞 هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزار تومان (۳۰۰ هزار تومان ویژه دانشجویان) 📆 شروع دوره: ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ ⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۶ 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/robotics 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/robotics 🆔 @hekmatebaleghe 🆔 @cognitive_science_of_religion
https://www.aparat.com/v/sqe51e4 🎥 لینک فوق ویدیوی نشست علمی-تخصصی « و » است که جمع هیئت علمی و اساتید قم در تاریخ 20 آذرماه 1403 برگزار گردید. ✅ در این جلسه درباره اهمیت و اقسام بحث شد و بیان گردید که سه نوع داریم: 📌 ترکیبی: این نوع شامل ترکیب ایده‌های آشنا به روش‌های جدید است. مثال‌هایی از این نوع شامل تصاویر و است. 📌 اکتشافی: این نوع شامل کاوش در است. سیستم‌های مصنوعی مانند EMI و AARON می‌توانند و $نقاشی‌های اصلی تولید کنند. 📌 تحولی: این نوع شامل تغییر ابعاد یک برای ایجاد ساختارهای جدید و نوظهور است. این نوع هنوز چالش‌برانگیزترین نوع برای است. ✅ مشکل نوع سوم این است که نمی‌توان آن را به صورت درآورد. @cognitive_science_of_religion