مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان
#مفاهیم_قرآنی_جزء_چهارم فراز چهارم: روزگار می گردد تا ... تِلْكَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَینَْ ا
#مفاهیم_قرآنی_جزء_چهارم
فراز هشتم: حقیقت حرام خواری
إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(10- نساء)
عمل به مانند خود ما انسانها ظاهری دارد که با حواس درک می شود؛ باطنی هم دارد که جز با چشم باطن قابل رویت نیست. چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است.
یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروختهاى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.
فراز نهم: شما که نمی دانید چه کسی برای شما مفید تر خواهد بود
لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكمُْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِیمًا حَكِیمًا(11- نساء)
برخی مومنین هنگام وصیت با توجه به شناختی که نسبت به ورثه خود دارند قانون خدا (احکام ارث) را نادیده گرفته و مال خود را به گونه ای دیگر تقسیم می کنند. در این تقسیم بندی ورثه ای که به نظر برایش مفیدتر خواهند بود سهم بیشتری می برند و کسانی که امید چندانی به نفعشان نیست سهم کمتری عایدشان می شود.
در این فراز خداوند متعال بعد از بیان احکامی در تقسیم ارث این طرز تفکر را خطا خوانده و می فرماید: شما که نمی دانید کدام یک از این ورثه برای شما مفیدتر خواهد بود. شما که از آینده خبر ندارید شاید همین کسی که امروز مال بیشتری به او داده اید فردا خودش یا فرزندانش با همین اموال شما لعن و نفرین برای شما بخرد و در عوض آن دیگری با تمام قوا برزخ و قیامت شما را آباد کند شما چه می دانید پس اموالتان را بر اساس آنچه که خدا مقرر کرده است بین ورّاث خود تقسیم کنید.
#اعلام_برگزیدگان
📋اعلام اسامی برگزیدگان پویش « سین هشتم»
1️⃣ خانم مرنجابیان ۵۰۰٫۰۰۰﷼
2️⃣ خانم حاشیه باف ٫۵۰۰٫۰۰۰﷼
3⃣ آقای ابوالفضل اکرمی فرد ۵۰۰٫۰۰۰ ﷼
4⃣ خانم همایونی ۵۰۰٫۰۰۰ ﷼
5⃣ خانم خداوردیان ۵۰۰٫۰۰۰﷼
6⃣ آقای مراد علی عربی ۵۰۰٫۰۰۰﷼
7⃣ خانم صاحب حسینی ۵۰۰٫۰۰۰﷼
8⃣ آقای ابراهیم امیری ۵۰۰٫۰۰۰﷼
9⃣ آقای مسعود محمد حسینی ۵۰۰٫۰۰۰﷼
🔟 خانم رحیمیان ۵۰۰٫۰۰۰﷼
💰مبلغ هدیه به خدمات کارت این افراد واریز خواهد شد.
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر
هر روز یک دقیقه تفسیر قرآن
حجت الاسلام والمسلمین سیدی
ستاد احیاء تفسیر کاشان
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان
#دوره_های_آموزشی_کسب_بوم ✅#آموزش_پخت_باقلوا_لوزی 💰هزینه دوره ۲۲۰ هزار تومان 👌مبلغ تخفیف دوره ۵۰ هز
نظر به استقبال ویژه شما از دوره های آموزشی کسبوم ، تنها ۲۵ نفر دیگر ظرفیت باقیست و پس از آن ثبت نام با هزینه آزاد انجام می پذیرید.
👈 آخرین مهلت ثبت نام؛ ۳۱ فروردین می باشد.
آدرس ثبت نام :
kasboom.ir
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان
#مسابقه_کتابخوانی قسمت چهارم *جهاد در رکاب رسول خدا *شان نزول ایه " مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَ
قسمت پنجم_علی از زبان علی.mp3
8.61M
#مسابقه_کتابخوانی
قسمت پنجم
*حضور حماسی در جنگ خندق
*نبرد با بزرگترین جنگجوی عرب
*فتح خیبر
*کندن درب خیبر بدست امیرالمومنین(ع)
*حدیث منزلت : " يَا عَلِيُّ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى...."
*قرائت سوره برائت در مکه
*انتصاب به جانشینی پیامبر در غدیر خم
*"مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ..."
*نزول ایه اکمال "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ...."
*اعلام جانشینی دوازده امام توسط پیامبر(ص)
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
📗#مسابقه_مفاهیم_قرآنی📗
⬅️ مفاهیم قرآنی جزء پنجم
✅ویژه تمامی طلاب و خانواده ها
♦️از ابتدای ماه مبارک رمضان، هر روز مفاهیم و نکات کلیدی در هر جزء را به شکل روزانه که با تکیه بر تفاسیر المیزان، نمونه،مجمع البیان و ... می باشد در قالب یک مقاله کوتاه در کانال مرکز خدمات کاشان بارگزاری می کنیم.
👨👩👧👦خانواده های محترم می توانند یک قسمت از تفسیر را که بیشتر با آن ارتباط گرفته اند، در قالب های هنری زیر و یا هر قالب هنری دیگری که با آن آشنا هستند برای مدیر کانال مرکز خدمات کاشان ارسال کنند؛
۱-خطاطی
۲-نقاشی
۳-تایپ و گرافی
۴-پادکست
۵-کلیپ
۶-موشن
۷-صوت
۸-استوری
۹-دلنوشته
و....
⏳زمان ارسال آثار تا ساعت ۱۲ روز ۳۰ فروردین می باشد.
⬅️ توجه داشته باشید انتخاب متن و تولید اثر هنری آزاد می باشد.
👌هر خانواده می تواند یک یا چند اثر ارسال کند.
🔹در آثار ارسالی ذکر زیر الزامی می باشد:
1️⃣ کد مرکزخدمات
2️⃣ نام و نامخانوادگی طلبه
3️⃣ نام و نامخانوادگی شرکت کننده
4️⃣ سن شرکت کننده
5⃣ نام مسابقه
🎁بعد از ماه مبارک رمضان به خانواده هایی که بیشترین مشارکت را داشته باشند هدایای نقدی پرداخت خواهد شد.
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
#مفاهیم_قرآنی_جزء_پنجم
آسان خدا را سخت کردهایم
یُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَُفِّفَ عَنکُمْ وَ خُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا(28- نساء)
ازدواج یا همان نکاح شرعی راهکاری است حلال و آسان که خداوند متعال برای سامان دادن به غریزه شهوت و جنس مخالف خواهی، پیش روی انسان قرار داده است. انسان به طبع اولیه در برابر خواهشهای نفس خود ضعیف و ناتوان خلق شده تا با تربیت آن در مکتب انسان سازی قوی و قدرتمند شود.
از اسباب تربیت نفس و رام کردن نفس چموش دادن پاسخی واقعی به درخواستهای بجای اوست؛ ازدواج یکی از این موارد است که در حوزه غریزه جنسی خداوند آن را تنها پاسخ درست به درخواست آن قرار داده است و به شکلهای متعددی آن را تا حد امکان آسان گرفت تا بهانهای برای آلوده دامنی برای کسی نماند.
در اسلام پس از رضایت طرفین فقط چند جمله کوتاه لازم است تا دو جنس مخالف به هم محرم شوند و ازدواج صورت گیرد؛ ولی ما چنان کار را بر خود سخت کردهایم که آسانی ازدواج گم شد و به یکی از دشوارترین و طاقتفرساترین اقداماتی تبدیل شد که میتوان تصور کرد.
تصرف در اموال دیگران تنها از راه شرعی جایز است
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تجَِرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ (29- نساء)
این آیه در واقع زیر بنای قوانین اسلامی در مسائل مربوط به معاملات و مبادلات مالی را تشکیل میدهد و به همین دلیل فقهای اسلام در تمام ابواب معاملات به آن استدلال میکنند.
آیه خطاب به افراد با ایمان میگوید: اموال یکدیگر را از طرق نابجا و غلط و باطل نخورید؛ یعنی هر گونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون یک مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته است. بر اساس این آیه تصرف در اموال دیگران تنها به واسطه یکی از مجوزات شرعی مثل بیع و اجاره و مانند آن ممکن خواهد بود و هرگونه تصرف که بدون مجوز شرعی صورت گیرد مانند قمار و شرکتهای هرمی و مانند آن، مصداق اکل به باطل بوده و از نظر شرع حرام خواهد بود.
از کبیرهها بگذر تا خدا از صغیره هایت گذر کند
إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء)
از آیه شریفه دو مطلب استفاده میشود:
اول اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه میشوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق مییابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهمتر و شدید تر باشد.
دوم اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل میشود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن میگذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است.
بنابراین این آیه با صراحت میگوید: اگر شما گناهان کبیرهای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را میبخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی وارد میکنیم.
توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است
وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(64- نساء)
در این آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آنها که به نحوی از انحاء مرتکب گناهی شدند، گشوده و به یکی روشهای توبه که تضمین قبولی در آن شده اشاره میکند. که اگر گنهکار نادمی به رسول خدا ص پناهنده شده و در پیشگاه او از خداوند بخشنده طلب عفو و بخشش نماید رسول الله نیز دست به دعا برداشته و برای او درخواست آمرزش نماید خداوند خواسته او را اجابت کرده و گنهکار را میبخشد.
دو نکته:
1. از این آیه پاسخ کوبندهای است به کسانی که توسل جستن به پیامبر صلی الله علیه و آ له و یا امام علیه السلام را یک نوع شرک میپندارند؛ زیرا این آیه به وضوح میگوید که آمدن به سراغ پیامبر صلی الله علیه و آ له و او را در پیشگاه الهی شفیع قرار دادن و وساطت و استغفار او برای گنهکاران مؤثر است و موجب پذیرش توبه و نزول رحمت الهی است.
2. همانگونه که از آیه بدست میآید و ما به آن معتقدیم؛ پیامبر صلی الله علیه وآله آمرزنده گناه نیست؛ او تنها میتواند از خدا طلب آمرزش کند. این آیه پاسخ دندان شکنی است به آنها که منکر این گونه وساطت هستند.
ادامه 👇👇👇👇
#مفاهیم_قرآنی_جزء_پنجم
هر نوع اظهار محبتی را پاسخ دهید!
وَ إِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنهَْا أَوْ رُدُّوهَا (86- نساء)
هنگامی که کسی به شما تحیت گفت، پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید و یا لا اقل به طور مساوی به او برگردانید.
«تحیت» در لغت از ماده «حیات» و به معنی دعا کردن برای حیات دیگری است خواه این دعا به صورت سلام علیک (خداوند تو را به سلامت دارد) باشد و یا حیاک اللَّه (خداوند تو را زنده بدارد) و یا مانند آن؛ ولی معمولاً از این کلمه هر نوع اظهار محبتی را که افراد به وسیله سخن، با یکدیگر میکنند شامل میشود که روشنترین مصداق آن همان سلام کردن است. ولی از برخی روایات و همچنین تفاسیر استفاده میشود که «تحیت» اظهار محبتهای عملی نیز شامل میشود.با این بیان میتوان گفت که آیه شریفه یک حکم کلی و عمومی در زمینه تمام تحیتها و اظهار محبتهایی است که از طرف افراد مختلف میشود.
هر جایی نمیشود ماند و به هر جایی نمیشود رفت !
إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّئهُمُ الْمَلَئکَةُ ظَالِمِی أَنفُسِهِمْ قَالُواْ فِیمَ کُنتُمْ قَالُواْ کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فیِ الْأَرْضِ قَالُواْ أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتهَُاجِرُواْ فِیهَا (97- نساء)
در این آیات به سرنوشت شوم کسانی اشاره میشود که دم از اسلام میزدند ولی برنامه مهم اسلامی یعنی هجرت را عملی نساختند در نتیجه به وادیهای خطرناکی کشیده شدند و در صفوف مشرکان جان سپردند. قرآن میگوید: کسانی که فرشتگان قبض روح، روح آنها را گرفتند در حالی که به خود ستم کرده بودند از آنها پرسیدند: شما اگر مسلمان بودید پس چرا در صف کفار قرار داشتید؟ آنها در پاسخ به عنوان عذرخواهی میگویند: ما در آن محیط تحت فشار بودیم و به همین جهت توانایی بر اجرای فرمان خدا را نداشتیم. اما این دلیل از آنان پذیرفته نمیشود و از فرشتگان خدا پاسخ میشنوند که: مگر سرزمین پروردگار وسیع و پهناور نبود که مهاجرت کنید و خود را از آن محیط آلوده و خفقان بار برهانید؟
منظور از ظلم در این آیه همانگونه که آیه 28 سوره نحل تایید میکند ظلم به نفس است؛ ظلمی که در اثر اعراض از دین خدا و ترک اقامه شعائر او با قرار گرفتن و زندگی کردن در سرزمینهای شرک و در وسط کفار پدید میآید، انسان وقتی خود را در چنین وضع و موقعیتی قرار دهد قاعدتاً دیگر راهی برای آموختن معارف دین و عمل به آموزههای آن ندارد.
پیام این آیه دستور به هجرت از مکانهایی است که انسان به دلیل فضای حاکم، توان فراگیری و عمل به آموزههای دین را ندارد و نیز نهی از سفر و اقامت به جاهایی که همین خطر، دین انسان را تهدید میکند؛ مگر آنکه شخص واقعاً معذور باشد.
هیچگاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد
وَ لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلیَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلاً(141- نساء)
قرآن میگوید: خدا هرگز هیچ راه سلطهای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. از آیه استفاده میشود که کافران نه تنها از نظر منطق بلکه از نظر نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد و اگر پیروزی آنها را بر مسلمانان در میدانهای مختلف با چشم خود میبینیم به خاطر آن است که بسیاری از مسلمانان مؤمنان واقعی نیستند و راه و رسم ایمان و وظائف و مسئولیتها و رسالتهای خویش را به کلی فراموش کردهاند؛ نه خبری از اتحاد و اخوت اسلامی در میان آنان است و نه اینکه جهاد را به معنی واقعی کلمه انجام میدهند.
جمعی از فقها در مسائل مختلف به این آیه برای عدم تسلط کفار بر مؤمنان از نظر حقوقی و حکمی استدلال کردهاند که با توجه به عمومیتی که در آیه دیده میشود این توسعه زیاد بعید به نظر نمی رسد.
yek aye yek ghese 3.mp3
3.3M
🍀#یک_آیه_یک_قصه
قسمت 3⃣
📜سوره مبارکه فصلت آیه ۱۲
🔹..وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ🔹
✅زمان ارسال آثار تا ساعت ۱۲ روز ۳۱ فروردین
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
#ویژه_برنامه_های_ماه_بندگی
#مسابقه_کتابخوانی
✅ویژه فرزندان طلاب محترم بالای ۹ سال
♦️کتاب: احکام ریزه میزه
👈این کتاب با قلمی دلنشین احکام مورد نیاز نوجوانان را بیان نموده است.
♦️شرایط و ضوابط:
- شرکتکنندگان میتوانند تا ۱۴۰۰/۲/۲۵ با مراجعه به سامانه سخا (نسخه جدید)/ خانواده و امور فرهنگی/ مسابقات کتابخوانی در آزمون آنلاین شرکت کرده و به سؤالات پاسخ دهند.
https://service.csis.ir
🎁جوایز:
7 جایزه دو میلیون ریالی
50 جایزه یک میلیون ریالی
50 جایزه پانصد هزار ریالی
❇️معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات
@Rasaneh_CSiSiR
کتاب، احکام ریزه میزه.pdf
9.23M
♦️کتاب احکام ریزه میزه
👈منبع مسابقه کتابخوانی ویژه فرزندان
@Rasaneh_CSiSiR
#ویژه_برنامه_های_ماه_بندگی
#مسابقه_کتابخوانی
✅ویژه طلاب محترم (برادر، همسر ایشان و طلاب خواهر)
♦️کتاب: تفسیر سوره مبارکه انسان(از تفسیر نمونه)
♦️شرایط و ضوابط:
شرکتکنندگان میتوانند تا ۱۴۰۰/۲/۲۵ با مراجعه به سامانه سخا نسخه جدید/ خانواده و امور فرهنگی/ مسابقات کتابخوانی در آزمون آنلاین شرکت کرده و به سؤالات پاسخ دهند.
https://service.csis.ir
🎁جوایز:
7 جایزه دو میلیون ریالی
50 جایزه یک میلیون ریالی
50 جایزه پانصد هزار ریالی
❇️معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات
@Rasaneh_CSiSiR