هوالحکیم
• با یکی از همکاران مشغول گفتگو بودم، بحث نماز پیش آمد.
گفت من دوره سربازی در این حد تقید داشتم که جمعهها مرخصی میگرفتم که به نماز جمعه برسم.
• بعدِ سربازی به دانشگاه رفته بود و روانشناسی خوانده بود. تقریبا اعتراف کرد دیگر چندان به وجود خدا باوری ندارد. حتی تز خدا مرد نیچه را هم تلویحاً قبول داشت. تقریبا علوم مادی دانشگاه، ایمان به غیبش را له و لورده کرده بود.
• جوانی که دوره سربازی مرخصی میگرفت که نماز جمعه برود، امروز با خدا غریبه بود.
میگفت قیامت را قبول ندارم. چرا باید قیامت پاسخگوی اعمال باشیم؛ در حالیکه خیلی از اعمال در دنیا متاثر از آدمهای دیگر بوده و جهتدهیهای دیگران یا حتی پدر و مادر در دوران کودکی باعث شده این آدم این بشه و ...
و این چجور با عدالت سازگاره؟!
• گفتم قبول داری که دانشگاه به عنوان یک کاتالیزور باورهاتو تغییر داده؟ گفت نه. طبق نظر اریکسون شخصیت انسان و باورهای اعتقادیش در دوره نوجوانی و جوانی شکل میگیره.
• حرفش این بود که من همان ابتدا هم باورم همین بود. اما احتمالا متاثر از جو و فضای خانوادگیِ مذهبی جسارت ابرازش را نداشتم.
• لا به لای حرفاش یکی دیگر از همکاران که او هم روانشناسی خوانده بود گفت فلانی نظرت چیه با فلان نظریه فروید جوابش رو بدیم؟
• کار پیش اومد نشد بیشتر گفتگو کنیم و بحث نیمه تمام باقی ماند ..
• القصه اینکه روانشناسی هم مثل سایر علوم، یکی از میوههای درخت فلسفهست و به اعتقاد من یکی بدترین آسیبیهایی که این درخت بر پیکرهیِ باورِ انسان مدرن وارد نمود، نسبیگرایی معرفتی است که به نسبیگرایی اعتقادی هم تعمیم پیدا کرد.
• نسبیگرایی شکاکیت در باورها را به همراه میآورد و یقین را میکوبد. یقین که آسیب دید هیچ باوری باقی نخواهد ماند.
ما هماکنون در عصری زندگی میکنیم که هیچ باور مطلقی نسبت به هیچ چیز وجود ندارد. حتی وجود خدا!
• وقتی در خاک معرفت بذر درخت فلسفه کاشته شد، اولین محصول این درخت این خواهد بود که دیگر شما به خدا اعتقاد نخواهید داشت، چراکه فلسفه مُقومِ ماتریالیسم و مادیگرایی است و مادیگرایی مقابل ایمان به غیب است. ایمان به غیب که زده شد پشت بند آن خدا خواهد مُرد.
• زمانی که بشر این نظریه را پذیرفت که آنچه در قالب ماده نگنجد اساساً وجود ندارد، در همان لحظه خدا کشته شد.
نگاه پوزیتیویستی خدا را به مسلخ برد و نیچه مرگش را اعلام نمود.
✍ نویسنده: محمد جواد خواجهوند
💡کانال تحلیلی محمدجوادخواجهوند
@mj_khajevand | لینک جامع
#اصالت_ماده
#پوزیتیویسم
#درخت_فلسفه
پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم • با یکی از همکاران مشغول گفتگو بودم، بحث نماز پیش آمد. گفت من دوره سربازی در این حد تقید
فلذا این علم نیست؛
حُجب النور است.
پاتولوژی فرهنگی
مبهوت بیکسیها، شب تا سحر دویدم، چون چشمهای چمران در کوچه های پاوه ..
.
.
.
دقایقی در سکوت
قدم زدم
در کوچههایی که
روزی قدمگاه چمران بود .....
هوالحکیم
• همراه با چند نفر از همکاران از جلسهای برمیگشتیم، در مسیر بحث #اشتغال_زنان شد، یکی از خانمهای همکار با افسوس گفت ما تمام خصلت های زنانه خودمان رو در محیط کار از دست دادیم! من جنسیتم را در اداره فراموش کردهام.
• گفتم خانم فلانی اعتراف بزرگی بود؛ اگر ده نفر مثل شما که پیشکسوتاند و مویی سپید کردهاند جسارت به خرج میدادند و با صدای بلند میگفتند که انتخابشان اشتباه بوده، امروز این ولع برای شاغل شدن در بین خانمهای جوان وجود نمیداشت.
• گفت حاضرم روزی مصاحبه کنم و بگویم.
اما من میگویم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد، چون حداقلیترین کارکردش فروپاشی نظام اداری خواهد بود. سیستمی که امروز بخش قابل توجهی از بارش را زنان یدک میکشند، زنانی که هم نیروهای ارزانتری به حساب میآیند و هم حرفشنویی و تبعیت بیشتری نسبت به مردان دارند.
• زنان میانسال امروز متوجه شدهاند چه کلاهی سرشان رفته است. اما راه بازگشت ندارند. اگر همچون منی هم راه بیفتد و اعترافاتشان را ضبط و رسانهای کند احتمالا به جرم سیاهنمایی و اقدام علیه امنیت ملی با او برخورد خواهد شد.
اما این چیزی از واقعیت کم نخواهد کرد.
• میدانید از چه جلسهای برمیگشتیم؟
جلسه هماندیشی برای حل بحران سالمندی!
میدانید یکی از عوامل دامنزنندهی سالمند شدن جامعه چیست؟
اشتغال زنان!
زن اگر درون محیط خانواده میماند، امروز یکی از کارکردهایش این بود که کشور ناچار نبود برای حل مشکلات سالمندانش جلسه هماندیشی در سطوح مدیران ارشد برگزار نماید .. اشتغال زنان یعنی پایین آمدن نرخ رشد فرزندآوری. پایین آمدن نرخ فرزندآوری یعنی پیری جمعیت. پیری جمعیت یعنی کاهش نیروی کار، کاهش نیروی کار یعنی به فنا رفتن موتور پیشبرنده نظام اجتماعی.
سینه مالامال درد است
ای دریغا مرهمی ..
✍ محمد جواد خواجهوند
💡کانال تحلیلی محمدجوادخواجهوند
@mj_khajevand | لینک جامع
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالحکیم
این ویدئو ترجمان این بیت شاعر است:
راهی که میروید به صد شوق و اضطراب
ما باز گشتهایم از آن، خسته و خراب‼️
#خانمها_ببینند
💡کانال تحلیلی محمدجوادخواجهوند
@mj_khajevand | لینک جامع
پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم • همراه با چند نفر از همکاران از جلسهای برمیگشتیم، در مسیر بحث #اشتغال_زنان شد، یکی از خ
🌹پرسش و پاسخ (۱)🌹
در باب مساله اشتغال زنان