eitaa logo
پاتولوژی فرهنگی
5.4هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
251 فایل
🔬 | کانال محمدجواد خواجه‌وند پژوهشگر و آسیب‌شناس در حوزه مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی اندیشه‌جو سطح دو علوم استراتژیک - اندیشکده یقین 📬 ارسال نظرات: @m_j_khajevand 🌿 صندوق برکت: @cupathology_barekat 🎬 آرشیو تصویری: www.namasha.com/cupathology
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحکیم کمونیسم اصالت را به اجتماع داد و حقوق فردی را به رسمیت نمی‌شناخت! لیبرالیسم فردیت را اصالت داد و حقوق اجتماعی را نادیده گرفت!یکی از این ور بام و دیگری از سمت دیگر آن به سقوط کشیده شدند.بشر همواره در نزاعی باطل میان دوقطبی‌های کاذب بوده است. اسلام اما هم به فردیت اصالت می‌دهد و هم به جمعیت. در اسلام افراد از حقوق فردی برخوردار هستند؛ لکن از ماموریت‌های اجتماعی آن‌ها نیز سلب مسئولیت نشده است. نهادهایی که پس از انقلاب اسلامی در قالب بسیج سازندگی، اردوهای جهادی و ...بنا نهاده شدند موید همین مساله است. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم «در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد!» کومونیسم به حسب ظاهر فروپاشید و توسط لیبرالیسم بلعیده شد. لکن تاثیر این لقمه‌ی بزرگ روی بنیان‌های اندیشه لیبرالی چندان هم بی اثر نبود.اندیشه اشتراکی کومونیستی به خدمت فردگراییِ لیبرالی درآمد! شبکه‌های اجتماعی یکی از فرزندان حاصل از این آمیزش است! فضایی که در آن افراد با یکدیگر در تعامل هستند و محتوای خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند؛ لکن در اثر آن فردیت آن‌ها روز به روز فربه‌تر و چاق‌تر می‌شود. نظام اشتراکی که در نهایت در خدمت بزرگ شدن فردیت و [ من ] ها می‌باشد. از این رو است که امروز دامنه ارتباطات و تعاملات بشر هر روز گسترده‌تر می‌شود؛ لکن همسو با آن؛ تنهایی اش نیز عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌شود. امروز بشر تنهایی خود را در این اجتماع پر هیاهو به نظاره نشسته است. شبکه‌های اجتماعی در خدمت فردیت! 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم یکی دیگر فرزندان آمیزش کومونیسم و لیبرالیسم پدیده‌ی سلبریتیسم می‌باشد. سلبریتی عمیقا خودخواه و فردگرا می‌باشد؛ لکن حیات فردی و اجتماعی او در گرو دیده شدن است! دیده شدن بر چه بستری؟ دیده شدن بر بستر شبکه‌های اجتماعی با اشتراک لحظه به لحظه‌ی مناسبات فردی در جهت رشد و پیشرفت‌های فردی! زن و مرد سلبریتی متعلق به همه زنان و مردان است؛ لکن متعلق به هیچکس جز فردیت و منیت خود نمی‌باشد! او شریک بر نمی‌تابد! او از تاهل و مسئولیت و تقسیم منم‌های خود به [ ما ] فراری است. سلبریتی عمیقا خودشیفته است؛ دوست دارد دائم در معرض دید و تایید اجتماع قرار بگیرد. اجتماع را مانند ابزاری برای حجیم شدن فردیت خود می‌بیند. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم بند بند پدیده سلبریسیم به فردگرایی گره خورده است؛ در عین حالی که دائم در جستجوی گرفتن تایید از سوی دیگران است.او هیچگاه به آرامش و رضایتِ حداکثری نخواهد رسید. همواره معتقد است که از سوی جامعه درک نمی‌شود! اضطراب حاصل از کسب رضایت حداکثری او را به فروپاشی روانی و خودکشی می‌کشاند! اسلام اما می‌گوید؛ای انسان! خودت را در پیله‌ی منیت‌ها و تفرد خفه نکن.تو رابطه خود را با خالق اصلاح کن؛ خالق رابطه تو را با مخلوق اصلاح خواهد کرد.تو برای خدا جهاد کن؛ خدا تو را محبوب خاص و عام خواهد کرد. هرکسی برای خدا باشد؛ خدا نیز برای اوست. برگردیم به اسلام. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
با مشاهده دو کلیپ بالا تفاوت زوجیّت در لیبرالیسم و اسلام بخوبی روشن و مشخص می‌شود. در تمدن لیبرالی که منیّت و خودمحوری حرف اول و آخر را می‌زند، همه چی فدای منیّت افراد می‌شود. در اسلام و جامعه قرآنی اما همه چیز حول محور فداکاری و از جان گذشتگی برای خانواده و جامعه‌ای که آن هم مانند خانواده ماست؛ رقم می‌خورد. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم [ من ] های چاق و فربه‌ای که عواطف و احساسات انسانی را در غرب روز به روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر
هوالحکیم 🗒 | فردیت و نظام اشتراکی کمونیسم اصالت را به اجتماع داد و حقوق فردی را به رسمیت نمی‌شناخت! لیبرالیسم فردیت را اصالت داد و حقوق اجتماعی را نادیده گرفت!یکی از این ور بام و دیگری از سمت دیگر آن به سقوط کشیده شدند.بشر همواره در نزاعی باطل میان دوقطبی‌های کاذب بوده است. ✍ | تحلیل: محمدجواد خواجه‌وند 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
طلبه‌ای بیان می‌کند که: «اگر قانون حجاب نباشد؛ جامعه به سمت عریانی حرکت می‌کند و مردان نسبت به همسرشان بی‌مهر می‌شوند.» آن‌گاه طلبه‌ی روشنفکر دیگری که پای کلاس درس «حسن آقامیری» بار آمده است [ و روی منبر از هر جَک و جورجی مثال و تمثیل به میان می‌آورد الا قرآن ]؛ علیه موضعِ درست آن طلبه‌ی دیگر در خصوص قانون حجاب موضع می‌گیرد که: «تنها کارکرد حجاب اجباری پوشاندن ناکارآمدی‌هاست!» بله! از کسانی که مغزشان تبدیل به مخزنِ حملِ علوم و اندیشه‌های ذاتا مسموم لیبرالی شده باشد، جز بیان چنین مواضعی هم نباید انتظار داشت. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم کسانی که بدون ظرفیت‌های لازم و داشتن پشتوانه فکری و تحلیلی؛ خودشان را در معرض مطالعه علوم ضاله‌ی برآمده از اندیشه فاسدِ متفکرین غربی قرار می‌دهند؛ بدون شک کارشان به انحراف، التقاط و گمراهی کشیده خواهد شد. (این دیدگاه درباره‌ی مشاهده فیلم و سریال‌های هالیوودی نیز صادق است.) 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
به این دو ابزار به منظور پیشرفت و ارتقا «تولیدات رسانه‌ای» نیازمند هستیم. به ذهنم رسید اینجا اعلام کنم که اگر برای کسی مقدور بود و دوست داشت؛ تهیه کرده و به نیت تقویت سنگر «جهاد تبیین» وفق امام زمان(عج) اهدا کند. با این ابزار کار رسانه‌ای می‌کنیم؛ از حاصل آن سالیان سال تولید محتوا در جبهه اسلام صورت می‌گیرد، صدقه جاریه‌ای بر خَیِر آن خواهد بود و زمینه‌ساز آبادی خانه آخرتش. ارتباط با بنده در صورت نیاز به توضیحات بیشتر: @m_j_khajevand 📞
09039202798
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه یک ترقی بزرگ.... 🎬 | جهاد همیشه هست 🎙 | علامه مصباح رحمت الله علیه 🗂 پرونده 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم ۲۵ نوامبر «روز جهانی منع خشونت علیه زنان» نامگذاری شده است. برداشت عموم این است که خشونت علیه زنان صرفا به معنای اعمال خشونت فیزیکی علیه آن‌ها می‌باشد؛ در حالی مساله بسیار عمیق‌تر می‌باشد. خشونت امروز علیه زنان کاملا شمایلی سیستماتیک به خود پیدا کرده است که تنها به اعمال فیزیکی محدود نمی‌شود و می‌تواند اشکال ساختاری، فرهنگی، اقتصادی و روانی به خود بگیرد. • اقتصادی: بکارگیری زنان به‌عنوان نیروی کار ارزان‌تر در بازار کار؛ یکی از مصادیق خشونت علیه زنان است. • اجتماعی و فرهنگی: تقلیل زنان به نقش‌های صرفاً اقتصادی یا اجتماعی بدون توجه به نیازهای فردی و خانوادگی، می‌تواند فشار روانی و جسمی مداومی را بر آنان تحمیل کند. گاهی اوقات زنان مجبور می‌شوند بین شغل و خانواده یکی را انتخاب کنند، که خود نوعی اجبار و اعمال خشونت اجتماعی است. • ارزش‌زدایی از نقش‌های فطری: با بی‌ارزش جلوه دادن نقش زنان در محیط خانه و خانواده، جامعه ممکن است باعث کاهش عزت‌نفس زنان خانه‌دار شود. در حالی که این نقش‌ها بسیار حیاتی و بنیادین هستند. • خشونت‌های جنسی: زنان به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به مردان ممکن است از ترس از دست دادن شغل یا موقعیتشان، آزارهای جنسی را تحمل کنند. این خشونت گاهی در قالب شوخی یا رفتارهای نامناسب پنهان می‌شود. خشونت علیه زنان لزوماً آشکار نیست، بلکه در سیاست‌ها، قوانین نابرابر، تبلیغات فرهنگی و حتی روایت‌های رایج جامعه، به شکلی پنهان عمل می‌کند. ✍ | یادداشت: محمدجواد خواجه‌وند 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
💬 | آیت الله میرباقری: فرعون، قوم خودش را تحقیر کرد و وقتی که تحقیر شدند، از او تبعیت کردند «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ». آدمی که کوچک می‌شود، خوف‌ و طمعش در حد دنیا می‌شود و لذا شیاطین و طواغیتِ عالَم می‌توانند چنین آدمی را با خوف و طمع‌های مادی و دنیایی، به اطاعت وادار کنند. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هدایت شده از [ پناه ] 🌱
4_5904500350236236550.mp3
242.6K
محکم! هیچی نیست. | |
هوالحکیم این تصویر، اطلاعات آماری و تحلیلی از مصرف لوازم آرایشی در ایران ارائه می‌دهد و نشان‌دهنده جایگاه بالای ایران در مصرف این محصولات در جهان است. علت اینکه بسیاری از زنان ایرانی به آرایش روزانه می‌پردازند را می‌توان از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناختی و اقتصادی بررسی کرد: ۱. رسانه‌ها و تبلیغات: تبلیغات گسترده در زمینه زیبایی و نمایش زنان با آرایش‌های خاص در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و حتی فیلم‌ها و سریال‌ها، یک استاندارد غیرواقعی از زیبایی را تبلیغ می‌کند. ۲. تأثیر فرهنگ مصرف‌گرایی: مصرف‌گرایی که توسط صنعت آرایشی تشویق می‌شود، افراد را به استفاده روزافزون از محصولات آرایشی ترغیب می‌کند. ۳. نیاز به جلب توجه یا ارتقای جایگاه اجتماعی: برخی افراد آرایش را راهی برای جلب احترام، توجه، یا دستیابی به فرصت‌های بهتر اجتماعی و شغلی می‌دانند. ۴. کمبود آموزش درباره زیبایی طبیعی: تأکید زیاد بر آرایش به جای آموزش خودپذیری و پذیرش زیبایی طبیعی، بسیاری را به استفاده دائمی از این محصولات سوق می‌دهد. اگر این موضوع از منظر «پاتولوژی فرهنگی و اجتماعی» بررسی شود، می‌توان گفت که مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران، نشانه‌ای از خلأهایی در نظام فرهنگی، هویتی، و حتی روابط اجتماعی است که نیاز به بررسی عمیق‌تر و اقدامات آموزشی و فرهنگی دارد. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران تا حدی به شکل‌گیری و گسترش طبقه بورژوازی و تأثیرات آن بر فرهنگ مصرفی جامعه مرتبط می‌باشد. در جوامعی که شکاف‌های طبقاتی وجود دارد، استفاده از لوازم آرایشی و ظاهر آراسته می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای نمایش جایگاه اجتماعی عمل کند. طبقه بورژوا، که تأکید زیادی بر نمایش موفقیت و قدرت دارد، به تقویت این هنجارها کمک کرده است. این فرهنگ سپس به سایر طبقات اجتماعی نیز تسری پیدا می‌کند. طبق نظریه ثروت نمایان «تورستین وبلن»، طبقات پایین‌تر اغلب از الگوهای مصرفی طبقات بالاتر تقلید می‌کنند تا خود را به آن‌ها نزدیک نشان دهند. در ایران، بخشی از تمایل به آرایش و استفاده از برندهای آرایشی را می‌توان به این دینامیک نسبت داد که در آن، زنان تلاش می‌کنند از سبک زندگی و ظاهر طبقات بالاتر تقلید کنند. در فضای رقابتی که در میان طبقات متوسط و بالای جامعه ایجاد شده، زنان به‌دلیل فشار برای تطابق با استانداردهای اجتماعی زیبایی، بیشتر به آرایش متوسل می‌شوند. این فشارها از سبک زندگی بورژوایی و ارزش‌های خاص آن نشأت می‌گیرد. بنابراین، می‌توان گفت که طبقه بورژوا در ایران، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، نقش مهمی در ایجاد و گسترش فرهنگ مصرف بالای لوازم آرایشی داشته است. این روند نه‌تنها بازتاب‌دهنده الگوهای مصرفی این طبقه است، بلکه نشان‌دهنده تأثیرات آن بر سایر طبقات جامعه نیز می‌باشد. * بورژوازی (Bourgeoisie) اصطلاحی است که برای اشاره به طبقه مرفه شهری که ارزش‌های مصرف‌گرایی و فرهنگ غربی را پذیرفته‌اند، استفاده می‌شود.