eitaa logo
پاتولوژی فرهنگی
5.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
245 فایل
🔬 | کانال محمدجواد خواجه‌وند پژوهشگر و آسیب‌شناس در حوزه مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی اندیشه‌جو سطح دو علوم استراتژیک - اندیشکده یقین 📬 | ارسال نظرات: @m_j_khajevand 🌿 | صندوق برکت: @cupathology_barekat 🎬 | آرشیو تصویری: aparat.com/cupathology
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیر قلعه‌نوعی: تو این چهل سال تنها چیزی که نبوده فقط عدالت ! [ ظلم بوده و ظلم بوده و ظلم ! ] 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم 🔺چالش‌های مهاجرت به روایت ایرانی ساکن 🇳🇿 نیوزیلند 👤 ارائه‌ای از محمد جواد خواجه‌وند 📥 A
هوالحکیم علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین: 🔺مهاجرت از ایران به دانش آموزان و کودکستان‌ها رسیده است! [ جالبه؛ دیروز بود که در کلیپ «چالش‌های مهاجرت» اشاره کردم که سن ایجاد دغدغه در خصوص مهاجرت به کودکان رسیده است! ] 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology 🗂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالحکیم 🔺رهبر انقلاب: کارِ برای خدا و شجاعانه و با از‌خود‌گذشتگی همین‌جور است؛ بابرکت میشود. خدای متعال به همه‌ی کارهایی که برای او انجام میگیرد، برکت میدهد. «برکت میدهد» یعنی چه؟ یعنی تأثیراتش، منافع و فوایدش تمام نمیشود، ادامه دارد؛ این «» معنایش این است. ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالحکیم رهبر انقلاب: «خواص» یعنی آن مجموعه‌ی انسان‌هایی که در کار خود، با فکر و با شناخت و با تشخیص عمل می‌کنند و تابع جَو نیستند! این کسانی که ما اسمشان را «خواص» میگذاریم، یعنی کسانی که دارای فکرند، نگاهشان نگاه از روی تدبّر است، از روی تشخیص است، اوضاع را میفهمند، می‌شناسند، میدانند چه کار دارد میشود، این‌جور نیست که سرشان پایین باشد و هر جا دیگران رفتند اینها هم بروند، این افراد وظیفه‌ی سنگینی دارند؛ اینها بایستی جهت عمومی حرکت جامعه را حفظ کنند و نگذارند این حرکت دچار انحراف بشود. اگر خواصّ جامعه از این وظیفه غفلت بکنند، حوادثی که پیش خواهد آمد ضربه‌های تاریخی به ملّتها میزند. ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم رهبر انقلاب: «خواص» یعنی آن مجموعه‌ی انسان‌هایی که در کار خود، با فکر و با شناخت و با تشخی
. . • این بیانات رهبری رونوشت به مخاطبانی که از دو روز پیش ریختن در پی‌وی ما و بخاطر نکاتی که در خصوص فوتبال گفتیم و انتشار مواضعی که از فوتبالیست‌ها [ در فتنه ززآ ] منتشر کردیم؛ ما رو تکفیر کردند! • لکن اگر بنا بود ما هم دنبال رو عوام الناس باشیم و جهت‌گیری‌های هرهری مذهب توده رو تایید کنیم و دنبال رو جَو باشیم باید دست از فعالیت می‌کشیدیم . • ادعا ندارم که جز خواص هستم اما تلاشم این بوده که تا اونجا که سوادم میرسه برده‌ی تبلیغات، جو عامیانه و تعصبات کور و احمقانه نباشم. 🌹
🔺 روندها یکی از پایه‌های مطالعه‌ی آینده، شناخت روندهاست. روندها معمولاً در صورت گذار (Shift) آشکار می‌شوند یعنی رفتن و انتقال از یک چیز یا یک وضع به چیز یا وضع دیگر. در مطالعات و مشاهداتم، به برخی از روندهایی که در وضعیت امروز، در جریانند، بر خورده‌ام: ۱. روند شخصی‌سازی یا گذار از تخصصی‌سازی به شخصی‌سازی: یکی از گذارهای مهم جهان مدرن، گذار از جنرالیسم به تخصص بود. همه چیز، تخصصی شد. حتی کارها و مشاغل هم تخصصی شد. امروز اما همه چیز دارد شخصی می‌شود. مثلاً در کار و شغل، داریم به سمت شغل‌هایی حرکت می‌کنیم که به تخصص خاصی نیاز ندارد بلکه به آدم خاصی نیاز دارد، یعنی با یک فرد خاص، متناسب‌سازی شده است. ۲. ‌روند سوژگی زن: به عرصه آمدن زنان، تازه آغاز شده است. زن دارد از آمریت به فاعلیت می‌آید؛ از باطن به ظاهر. در مقابل، مرد دارد به باطن می‌رود. زن دارد متجسم می‌شود. عوض شدن جای زن و مرد، عوارضی بنیادین بر زندگی خواهد داشت. دیر نیست که زنان، طالب و خواستگار مردان می‌شوند. نزاع دختران بر سر پسر را دیده‌ایم؛ دیر نیست که زن در موضع غیرت می‌نشیند؛ دیر نیست که فاعلیت ارتباط، با زنان خواهد بود. عجیب‌تر اینکه دیر نباشد که زنان، تعدد زوج خواهند داشت و مردان وحدت زوج. جابجایی‌های عجیبی در راه است. ۳. گذار از خودروی شخصی به سمت همگانی و ناوگانی: مصائب سوخت و آلودگی و ترافیک و حمل و نقل، تمام‌شدنی نیست؛ حتی در جوامع آینده‌ساز. جوامع آینده‌ساز، جوامعی هستند که آینده را آنها می‌سازند؛ جوامعی که در لبه‌ی تصرف در هستی و ساخت آینده قرار دارند. جهان امروز ما، محصول فاعلیت انسان نیست، محصول فاعلیت انسان اروپایی و سپس آمریکایی است. در همین جوامع، گذار از خودروی شخصی، آغاز شده است. در آینده، حمل‌ونقل همگانی و ناوگانی، جای خودروهای شخصی را می‌گیرد. ۴. گذار روستا از تولید به توریسم: در کثیری از روستاهای جهان و البته ایران، تولید محصول، سخت و پرهزینه شده است. سیستم تولید تکنولوژیک، تولید روستایی را نیز دچار انزوا کرده است. برای همین، روستا، دارد از کانون تولید، تبدیل به کانون توریسم می‌شود. چیزی شبیه به موزه‌هایی که آدمیان، گاه‌گاه، برای گریز از زندگی سیویل، و یادکرد خاطرات کهن، به آنها سری می‌زنند. ۶. روند شتاب فزاینده‌ی تلذذ جنسی: روند هم‌جنس‌گرایی، روند خطرناکی است و دنباله‌ی طبیعی آزادی روابط جنسی بین زنان و مردان در جامعه است. البته که هم‌جنس‌گرایی، هم محتوم جوامع باز است و هم محتوم جوامع بسته. رهایی روابط، به پورنیزه شده روابط می‌انجامد. پس از آن، نفس سیری‌ناپذیر آدمی، مرحله‌ی بالاتری را طلب می‌کند و مرحله‌ی بالاتر لذت جنسی را کسی می‌تواند به او بدهد که دقیقاً بداند او چه می‌خواهد. فقط یک مرد است که می‌تواند بفهمد یک مرد در رابطه‌ی جنسی، چه می‌خواهد و فقط یک زن است که می‌داند یک زن در رابطه‌ی جنسی، چه می‌خواهد. پس هم‌جنس است که می‌تواند خواست او را به او بدهد. ۷. روند پایان پایان‌نامه: ما، آخرین نسلی بودیم که برای آموزش، به دانشگاه رفتیم و آخرین نسلی هستیم که نوشتن پایان‌نامه را تجربه کردیم. پس از این، به تبع توسعه‌ی هوش مصنوعی، ترویج و تولید علم، متحول خواهد شد و تجربه‌ی نسل‌های آینده از آموختن و آموزاندن و دانش‌افزایی، متفاوت خواهد بود. ۷. روند جنگ تنوع و شمول: به نظرم معنای دقیق Inclusion و Exclusion را با درک معنای مفاهیم توفیق و تسدید و ولایت و برائت می‌توان فهمید. منازعه‌ای در جهان در گرفته است میان ایده‌ها و گفتمان‌های مدعی جهان‌داری که کدام‌یک تنوع‌پذیرتر و شامل‌تر است؛ یعنی کدام یک می‌تواند آدم‌های با نگاه‌ها و سلایق و عقاید و علائق و باورها و رفتارها و زی‌سبک‌های مختلف را ذیل خود، جای دهد. چتر بودن هر کدام بیشتر باشد، نامرز بزرگ‌تری را خواهد ساخت. 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر چون همگان مثل دیگران باشم به جای عشق به دنبال آب و نان باشم اگر پرنده مرا آفریده‌اند چرا قفس بسازم و در بند آشیان باشم اگرچه ریشه در این دشت بسته‌ام باید به جای خاک گرفتار آسمان باشم 🎹♥️
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالحکیم رهبر انقلاب: وظیفه‌ی این است که در مواقع لازم، تردید‌افکنی و شک‌آفرینی دشمن را خنثی کنند و [مسائل را] تبیین کنند؛ «» که بنده عرض کرده‌ام، ناظر به این است. ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
| برای مردم سرزمینم بهانه‌هایی ماندگار برای شادی، خوشحالی و حال خوب آرزومندم ؛ نه دلخوشی‌هایی که قدر آن‌ها به کوتاهی شیرینیِ آدامس‌های بادکنکی و امتداد آن‌ها تکراری ملال‌آور خواهد بود ... |
آفرین آقای یامین‌پور 🌹
🥇شهدا قهرمانان کشورند بالاتر از شهدا هیچ قهرمانی نداریم. ۲۱:۵۵ | مزار شهدای گمنام
سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود
یالطیف سرمای زمستان را با قلب‌های گرم ما چه کار؟! یک دار قالی، یک کرسیِ کوچک گرم، طاقچه و کاهگل و قوس‌های مهربان سقف آغوش گشوده‌اند که پاک کنند خستگی‌ات را و گرم کنند قلب تپنده‌ات را در سرزمین مادری‌ات و زندگی را خواهی نوشید با فنجانی چای گرم 🌹 صبح آدینه بخیر 🌹 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالحکیم 🔺بدا به حال ملتی که همه‌ی عشق و امیدش رو گره میزنه به ساق پای یازده جوان و یک توپ فوتبال! 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالحکیم 🔺نبرد تمام نشدنی! آنچه امروز دستگاه‌هاى سیاسى غرب ترویج میکنند، همان جاهلیتى است که بعثت پیغمبر براى زدودن آن - از محیط زندگى بشر - به‌وجود آمد ... 📥 | کیفیت اصلی 🔬 پاتولوژی فرهنگی @CuPathology
هوالحکیم منطبق بر نقشه‌ی انسان در قرآن؛ خلقت انسان [ مانند یک پیاز 🧅 ] از چهار لایه تشکیل شده است . (۱)
🔺 لایه یکم ساحت «صدر» نام دارد. • لایه‌ی صدر در وجود انسان «فرح (شادی)» و «حزن (غم)» را رقم میزند. • انسان به فراخور عوامل و متغیرهای مختلف شاد یا غمگین می‌شود. • [ این شادی و غم می‌تواند فردی باشد یا اجتماعی و مشمول عموم انسان‌ها. ] • یک زمان فرد در یک آزمون تحصیلی به موفقیت می‌رسد و به فرح و شادی می‌رسد. یک زمان در همان آزمون دچار شکست و عدم موفقیت می‌شود و محزون و غمگین می‌شود. • در سطح اجتماعی زمانی تیم ملی فوتبال پیروز می‌شود و یک فرح و شادی عمومی ایجاد می‌شود در بین تمام مردم. یک زمان هم شکستی صورت می‌گیرد و عموم مردم دچار حزن و اندوه می‌شوند. • در نهایت فرح و شادی انسان را به رجا و امیدواری می‌رساند و حزن و اندوه ترس و نگرانی را در وجود انسان رقم می‌زند. (۲)
🔺 لایه دوم ساحت «شغاف» نام دارد. • لایه‌ی شغاف در وجود انسان «حُب (عشق)» و «بغض (نفرت)» را رقم میزند. • انسان به فراخور عوامل و متغیرهای مختلف نسبت به کسی یا چیزی عشق یا نفرت می‌ورزد. • بنابراین به فراخور حُب و عشقی که می‌ورزند ولایت آن فرد یا پدیده را بر خود مستولی می‌کند یا به فراخور بغض و نفرتی که به کسی یا چیزی می‌ورزد از آن تبری و اعلام برائت می‌جوید. • از این رو ما نسبت به آنچه به آن حب و عشق داریم، شهوت و میل به دست آوردن آن را داریم . [ شهوت علم ، شهوت ثروت ، شهوت قدرت ، شهوت جنسی و ... ] و آنچه نسبت به آن بغض داریم برافروخته و غضبناک می‌شویم و به جنگ و خشم وادار می‌شویم. (۳)
🔺 لایه‌ی سوم در نقشه انسان به ساحت «قلب» می‌رسد. • لایه‌ی قلب در وجود انسان «ایمان و یقین» و «کفر و شک» را رقم می‌زند. • وجود انسان در این لایه متاثر از ایمان و یقین به سلامت می‌رسد. (قلب سلیم) • یا در مقابل متاثر از کفر و شک به مرض مبتلا می‌شود. (قلب مریض) [ آنجا که در قرآن اشاره می‌شود که آن‌ها در قلب‌شان مرض وجود دارد ناظر به این مساله هست. یعنی ایمان به قلب‌شان وارد نشده است.] (۴)
🔺 و لایه چهارم در نقشه انسان به ساحت «فواد» ختم می‌شود. • لایه‌ی فواد در وجود انسان «حق» و «باطل» را رقم می‌زند. • وجود انسان در این لایه متاثر از قدرت ایمان به فرقان و قدرت تشخیص و تفکیک حق و باطل می‌رسد. در این مرحله حق رویت می‌شود و انسان به «نفس مطمئنه» می‌رسد. [ يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي ] • و در مقابل قلبی که به مرض رسیده باشد در لایه‌ی فواد اشغال شده و سپس کور می‌شود و هرگز نخواهد توانست حقیقت را رویت کند. • شاعر اینجا زیبا می‌گوید: چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی‌ست، آن بینی • اشاره‌ی شاعر «به آنچه نادیدنی است» ناظر به بینایی چشم فواد است. انسان هنگامی می‌تواند حقیقت را رویت کند که در لایه‌ی قبلی وجود خود به سلامت قلب رسیده باشد . اگر انسان صاحب قلب سلیم بشود در لایه‌ی فواد قادر خواهد بود که حق را رویت کند و متاثر از رویت حق به نفس مطمئنه برسد. • در غیر این صورت چشم دل او در این مرحله کور خواهد شد و هرگز قادر نخواهد بود که حقیقت را رویت کند (۵)
• عموم انسان‌ها در طول زندگی خود تنها لایه‌ی اول و دوم نقشه وجودی خود را درک و تجربه خواهند کرد . • این گروه قالب : در طول حیات خود متاثر از عوامل مختلف شاد و غمگین می‌شوند. ناظر به این شادی‌ها امیدوار شده و ناظر به غم‌هایشان نگران می‌شوند. • همچنین در لایه‌ی دوم متاثر از عوامل مختلف عشق یا نفرت می‌ورزند. این عشق در آن‌ها میل و شهوت به دست آوردن پدیده‌های مختلف را رقم می‌زند. • یا بغض و نفرت آن‌ها را به خشم و جنگ و کنیه و دشمنی و ... می‌کشاند. • اکثریت انسان‌ها در طول تاریخ بشر در حصار حالات مختلف این دو ساحت محبوس شده، حیات خود را ادامه داده‌اند و سپس از دنیا رفته‌اند! (۶)
• لایه‌ی سوم و چهارم اما لایه‌هایی هستند که کمتر کسی به آن‌ها نزدیک می‌شود و دست پیدا می‌کند. • اندیشه و تفکر خود را در لایه‌ی قلب بروز می‌دهد . انسان متاثر از اندیشه و فکر به ایمان و یقین یا کفر و شک می‌رسد. اینجا میدان، میدان متفکران و اهالی اهل اندیشه است . • آن‌ها که متاثر از منشا فکر و اندیشه‌شان خود و جامعه را به ایمان و یقین هدایت می‌کنند یا در مرداب کفر و شرک اسیر می‌کنند. • که در نهایت اهل ایمان به فرقان و تشخیص حق و باطل رسیده و حقیقت را رویت می‌کنند و به نفس مطمئنه می‌رسند. • یا در اثر کفر «چشم حقیقت بین» در لایه‌ی فوادشان برای همیشه کور می‌شود! (۷)
• پیامبر اسلام در چهل سالگی از سوی خدای متعال به بعثت و برانگیختگی رسید تا انسان‌ها را از انگیزه‌های صدری و شغافی به انگیزه‌های قلبی و فوادی هدایت نماید. • برانگیختگی از نشانه‌های حیات و زنده بودن است. تمام انسان‌ها در طول حیات خود برانگیخته می‌شوند. آنجا این مساله اهمیت پیدا می‌کند که این برانگیختگی ناظر به چه عمقی از ساحت‌های نقشه وجودی انسان رقم می‌خورد. • تا قبل از بعثت پیامبر انگیزه‌ها و عوامل برانگیزاننده‌ی جمعی بشر باطل بود و پیامبر به بعثت رسید تا انسان‌ها را از انگیزه‌ها و عوامل برانگیزاننده‌ی باطل به عوامل برانگیزاننده‌ی حق هدایت کند. [ إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق ] (۸)
• انگیزه‌ی پیروان چنین پیامبر و اسوه ی حسنه‌ای که برای خود انگیزه و سرلوحه داشته است چیست؟ • انگیزه اراده ی انسان را غلیان میدهد؛ و اراده او را به حرکت وا میدارد. زمانی که موتور محرک انسان شهوت باشد دیگر رضایت خدا برایش مطرح نیست. انگیزه های ورزشی و هنری او شهوت شهرت است؛ انگیزه‌ی تحصیلی‌اش شهوت علم می‌شود، انگیزه‌ی عاطفی‌اش شهوت جنسی، انگیزه‌های مادی او شهوت تکاثر ثروت میشود؛ و انگیزه‌های سیاسی‌اش شهوت تسخیر قدرت به هر قیمت است. (۹)