eitaa logo
دعوت به بهشت
1.3هزار دنبال‌کننده
1 عکس
73 ویدیو
3 فایل
کانال اصلی @navb110 بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 ارسال مطالب بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
61 ؛ شیوه دوستی 1 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما شیوه دعوت به نماز بود این جلسه شیوه دوستی و هم‌نشینی را مرور کنیم. پیامبر اعظم فرمودند: انسان بر دین دوست و رفیقش هست، پس دقت کنید با چه کسی دوست می‌شوید. [1] تو اول بگو با کیان زیستی * سپس من بگویم که تو کیستی بنده بارها مشاوره دادم به بی‌نمازهایی که دوست داشتند اهل نماز بشوند. وقتی از آنها می پرسم دوستانِ شما نماز می‌خوانند؟ آنها گفتند : نه. گفتم قدم اول در اهل نماز شدن این است که یا آنها را هم اهل نماز کنید یا دور آنها را خط بکشید و با آنها قطع ارتباط کنید. چون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند که هر کسی بخواهد توبه کند ولی دوستانش را تغییر ندهد واقعاً توبه کننده حقیقی نخواهد بود. «مَنْ تَابَ وَ لَمْ یغَیرْ رُفَقَاءَهُ فَلَیسَ بِتَائِبٍ» [2] هر بار که می‌آید نماز بخواند به او تیکه میندازن و مسخره اش می‌کنند و شبهه می‌اندازند تا او را از نماز خواندن منصرف کنند. بنده کسانی را می‌شناسم که پدر و مادرشان بی‌نماز بودند اما چون دوستِ خوب انتخاب کردند توانستند اهل نماز بشوند. همچنین دوستِ بد می‌تواند تمام تلاش پدر و مادر و معلم را در تربیت نمازی بی‌اثر کند. نوجوان رفیق پرست هست و علاقه دارد به گروه هم‌سن‌ و سال هایش و علاقه دارد به تیمی شدن. چگونه نوجوان خود را کمک کنیم تا بتواند دوست خوبی انتخاب کند؟ یک. از سرزنش، توبیخ و تحقیرِ فرزند خودداری کنیم. اشتباهات جزئی او را نادیده بگیریم با او شوخی کنیم تا خود ما اولینِ رفیق‌‌ آنها باشیم. دو. با فامیل و همسایگانی که خانواده‌ی مذهبی دارند و فرزند هم‌سن ‌و سال فرزند ما دارند بیشتر رفت ‌و آمد کنیم. رفتن به مسجد، پارک، استخر و تفریح با آنها سبب می شود تا فرزند ما فرزند آنها را به عنوان دوست انتخاب کند. هیئت امام حسین علیه السلام یا جلسه قرآنی محل را به خانه دعوت کنیم تا غیرمستقیم به فرزند خود این پیام را برسانیم که دوستانش را از این جمع‌ها انتخاب کند. چهار. دوست خوب در مکان خوب پیدا می‌شود. در سنین زیر دوازده سال فرزند خود را زیاد به مسجد ببریم. در پایگاه بسیجی که برنامه منظم دارد و حلقه صالحین برگزار می‌کند ثبت نام کنیم تا این‌گونه دست او را در دست دوستان خوب گذاشته باشیم. [1] الْمَرْءُ عَلَى دِینِ خَلِیلِهِ وَ قَرِینِه‏. (الكافی، ج‏2، ص: 375) [2] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏12، ص: 131.
62 ؛ شیوه دوستی 2 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفت‌وگوی ما شیوه دوستی و هم‌نشینی در دعوت به نماز بود. دوست مثل عطر یا بوی تعفن می‌ماند. چه بخواهیم چه نخواهیم بر ما اثر می‌گذارد. به همین خاطر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « اَلْجَلیسُ الصّالِحُ خَیرٌ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ الْوَحْدَةُ خَیرٌ مِنْ جَلیسِ السُّوءِ» [1] هم‌نشین خوب از تنهایی بهتر است و تنهایی از هم‌نشین بد. موضوع صحبت ما این بود که چه راهکارهایی را اجرا کنیم تا نوجوان ما دوست خوب را انتخاب کند. پنج. نیروی انتظامی یکی از شهرها برای پیشگیری از فساد این طرح را اجرا کرده بود. مجرمان پرسابقه زندان را به مدارس می‌برد و آن مجرم می‌گفت : «‌ای نوجوان! مواد مخدر، شراب، دزدی، خال‌کوبی کار زشتی هست. من در این چاه افتادم تو نیفت. دور رفیقِ بد را خط بکش تا مثلِ من بدبخت نشوی. بنده با یکی از مدارس که این طرح را اجرا کرده بودند در ارتباط بودم. مسئولین مدرسه می‌گفتند آثار بسیار خوبی روی دانش‌آموز داشته است. خوب است با مدیریت پیشگیری نیروی انتظامی شهر خود هماهنگ کنیم ‌و حتماً این جلسات را داخل مدرسه برگزار کنیم. شش. در مدارسی که دانش‌آموز دوازده تا هیجده سال وجود دارد دیوارنویسی با موضوع دوست داشته باشیم مثلاً این آیه قرآن را به دیوار مدرسه بنویسیم که بدکاران در روز قیامت می‌گویند وای بر من‌ای کاش با فلانی دوست نمی‌شدم. « یا وَیلَتى‏ لَیتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا » [2] خوبی دیوارنویسی مدرسه این است که مدام جلوی چشم آنها هست و هر روز محاسبه نفس می‌کنند که آیا فلان دوست من خوب است یا نه؟ هفت. معلمان عزیز حدیث، شعر، داستان، حکایت با موضوع دوست پیدا کنید و سر کلاس‌ها برای دانش‌آموزان بگویید. دوست برای نوجوان مساوی هست با بهشتی یا جهنمی شدن او. به همین خاطر اگر هر هفته هم درباره این موضوع صحبت بشود ارزش دارد. درباره اهمیت دوست، عواقب دوست بد، چگونگی پیدا کردن دوست خوب را به دانش‌آموز آموزش بدهیم و سخن امامان در این باره را برای آنها بخوانید. هشت. یک طرحی را برخی مدارس اجرا می‌کنند بسیار خوب است. طرح «دوست شهید داری؟» به آنها بگوییم آیه صد و پنجاه و چهار سوره‌ی بقره می‌فرماید شهدا زنده اند. [3] آیه شصت و نه سوره نساء می‌فرماید: شهدا بهترین دوستان هستند. [4] دوست شهیدش محسن حججی «شهید حاج احمد کاظمی» بود. نوجوان عزیز! آیا دوستِ شهید داری؟ یک شهید را به عنوان دوست انتخاب کن و عکس پروفایل خودت را عکس آن بگذار و به او نامه بنویس. اگر می‌توانی سر مزارش برو و کتاب خاطرات آن شهید را بخوان و با او رفقات داشته باش تا آن شهید دستت را بگیرد و اگر حاجت هم داشتی از همان شهید بگیر. اگر دست آنها را در دست شهیدا گذاشتیم و مُدام از شهدا با آنها صحبت کردیم و آنها را به شهید وصل کردیم دوستان خوبی را برای آنها انتخاب کردیم. [1] وسائل الشیعة، ج‏12، ص: 188. [2] سوره فرقان، آیه 28. [3] وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُون‏. [4] وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفیقا.
63 ؛ شیوه ورود به قلب مخاطب 1 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع صحبت ما شیوه دعوت به نماز بود. این جلسه شیوه‌ای را توضیح می دهیم که ویژه‌ی دانش‌آموزانی هست که نسبت ‌به نماز و مسجد سرد هستند و نفرت دارند و گریزان هستند. اسم این شیوه هست: «ورود به قلب مخاطب از چهار پنجره‌ی نیاز، نگرانی، علاقه و آرزو» بعضی دانش‌آموزان ذهنیت بدی نسبت ‌به معلم دینی قرآن پرورش دارند و فکر می‌کنند که آنها فقط بلد هستند بگویند این حرام است، این ممنوع است. این معلم ها از این شیوه زیاد می‌توانند استفاده کنند : یک برگه به تک‌تک دانش‌آموزان می‌دهیم که چهار تا سؤال در آن وجود دارد: من می‌ترسم ... من دوست دارم ... من آرزو دارم ... من نیاز دارم به ... به دانش‌آموزان بگوییم این‌ جملات را پُر کنند. بعد از این‌که نیاز، نگرانی، علاقه و آرزوی آنها را کشف کردیم همراه یا قبل ‌از دعوت به نماز به این چهار مورد پاسخ می‌دهیم. اگر خوب پاسخ بدهیم یکی از این دو اتفاق می‌افتد : * یا دانش‌آموز ما نسبت به نماز علاقه‌مند می‌شود. * یا سکوت می‌کند و دیگر در مورد نماز پرخاشگری و تندی نمی‌کند و سنگ اندازی در دعوت دانش‌آموزان دیگر به نماز نمی‌کند. مثلاً کودک نیاز به بازی دارد و من هم‌بازی او شدم ـ مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که شتر امام حسن و امام حسین علیهم السلام می‌شدند ـ و بعد از او درخواست کنم که با من در نماز همراهی کند احتمال پذیرش بسیار بالا می‌رود. یا مثلاً کودک و نوجوان من نیاز شدید به محبت دارد و دوست دارد محبوب باشد. اگر من به او محبت کردم و به او اثبات کردم که عمیقاً او را دوست دارم خیلی رنگ‌پذیری او از من زیاد می شود. مادری می‌گفت عمه‌ی کودک من به فرزند من بسیار محبت می‌کند و علاقه نشان می‌دهد و به او هدیه می‌دهد اما دو ویژگی نامناسب دارد : یک. حجاب خوبی ندارد. دو. نماز نمی‌خواند. هر بار می‌خواهیم به خانه آنها برویم دختر من سر کوچه‌ی آنها چادرش را در می‌آورد و داخل کیف قرار می‌دهد و به من می‌گوید : « در خانه‌ی عمه به من نگو نماز بخوان. وقتی به خانه برگشتیم قضایش را می‌خوانم.» آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: انسان بنده‌ی کوچک کسی است که به او محبت و احسان می‌کند. « اَلاِنسانُ عَبِیْدُ الاِحْسان» [1] این عمّه با محبت آن کودک را شبیه خودش کرده است. چرا منِ مذهبی، منِ پدر و مادر و منِ معلم به دانش آموز خود محبت نکنم؟ احادیثی که یاد می‌دهد چگونه محبوبیت پیدا کنیم را پیدا کنیم و برای دانش‌آموزان دبیرستانی بیان کنیم. راهکارهای افزایشِ محبت را به آنها یاد بدهیم. این‌گونه به خود ما هم علاقمند می‌شوند. امام خمینی فرمودند: با هیچ چیز مثلِ بسط محبت و رأفت و طرح دوستی و مودت نمی‌شود دل مردم را به دست آورد و آنها را از سرکشی و طغیان باز داشت. [2] [1] شرح مصباح الشریعة، ترجمه عبد الرزاق گیلانى، ص: 327. همچنین فرمودند : أَحْسِنْ إِلَى مَنْ شِئْتَ فَأَنْتَ أَمِیرُه‏. (مجموعة ورام، ج‏1، ص: 169) [2] شرح حدیث، جنود عقل و جهل، حضرت امام خمینی رضوان الله علیه، 234.
64 ؛ شیوه ورود به قلب مخاطب 2 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع صحبت ما شیوه ورود به قلب مخاطب در دعوت او به نماز بود. خدمت شما عرض کردیم که اگر به نیاز، نگرانی، علاقه و آرزوی مخاطب همزمان یا قبل‌ از دعوت به نماز پاسخ مناسب بدهیم، احتمال پذیرش دعوت ما به نماز در او بالاتر می‌رود. این جلسه می‌خواهیم چند تا مثال عملیاتی دوره کنیم. یک. بنده در یک دانشگاه برای دانشجویان دختر دعوت به سخنرانی شدم. مسئولین آنها گفتند مخاطبین به معنویت و نماز علاقه‌ای ندارند. در ابتدای سخنرانی از آنها پرسیدم : دوست دارید پوست صورت شما شفاف باشد. کَک، مَک، لک نداشته باشد؟ با خوشحالی گفتند بله. بنده دقایقی راهکار به آنها نشان دادم برای زیبایی صورت ـ برای آن چیزی که به آن علاقه دارند ـ و بعد سخنرانی خودم را شروع کردم و آنها نسبت ‌به سخنرانی بنده‌ هم علاقه نشان دادند. دو. بنده معلمان ریاضی و زبانی را می‌شناسم که کلاس تقویتی رایگان در مسجد ـ بعد از نماز مغرب و عشا ـ برگزار می‌کنند و دانش‌آموزانی که پول کلاس خصوصی ندارند و نیاز دارند که این درس را قبول بشوند با ذوق و شوق به مسجد می‌روند و در کلاس شرکت می‌کنند. این‌گونه به مرور زمان نسبت ‌به حضور در مسجد هم عادت و علاقه پیدا می‌کنند. سه. امام جماعت موفقی در یک مدرسه بعد از نماز عصر همیشه دو دقیقه سخنرانی می‌کرد و چون متخصص طب اسلامی بود یکی از موضوعات را برای دانش‌آموزان بیان می‌کرد. مثلاً می گفت شما دانش آموزی که روزه می‌گیری آیا دوست داری راهکاری یادت بدهم تا تشنه نشوی یا هنگام روزه تُرش نکنی؟ دوست داری راهکاری را یادت بدهم که چاق نشوی شکم پیدا نکنی و... ؟ دانش‌آموزان با ذوق و شوق در آن نماز جماعت شرکت می‌کردند تا هرروز نکته‌ای را یاد بگیرند و می‌گفت سؤالات خود را بنویسید تا به مرور زمان پاسخ بدهم. این‌گونه با ورود به قلب مخاطب آنها را به نماز دعوت کرده بود. چهار. معلم دینی و قرآن هر جلسه‌ یک نکته کوتاه درباره شیوه تست زدن در کنکور، راهکارهای آرامش و دوری از اضطراب، شیوه مطالعه‌ی موفق و... برای دانش‌آموزان بیان کند و بعد درس را شروع کند. پنج. مساجدی که ابزار ورزشی مثل پینگ‌پنگ و فوتبال دستی دارند یا کلاسِ ورزشی کاراته دارند یا کلاس خیاطی برای دخترا دارند چون به علاقه‌ی دانش‌آموز پاسخ مثبت می‌دهند در جذب آنها به مسجد موفق‌‌تر خواهند بود. شش. در مناطقی که دختران دبیرستانی زود ازدواج می‌کنند احادیثی در رابطه با شیوه‌ی انتخاب همسر و جلسه‌ی خواستگاری در ابتدای کلاس بیان کنیم تا به نیاز آنها پاسخ مثبت داده باشیم و در انتهای صحبت از آنها مثلاً بخواهیم برای اینکه یک انتخاب موفق داشته باشند دو رکعت نماز بخوانند و از خدا درخواست همسر مؤمن داشته باشند. راهکارهفتم. اگر بتوانیم به دانش آموزان اثبات کنیم خداوند با دستوراتی که داده ـ مثل نماز ـ در حقیقت به نیاز، نگرانی علاقه و آرزوی آنها پاسخ داده آنها را به نماز علاقمند کرده‌ایم.
65 ؛ شیوه تشویق و تنبیه 1 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع صحبت ما شیوه‌های دعوت کودک و نوجوان به نماز بود. این جلسه می‌خواهیم شیوه تشویق و تنبیه را دوره کنیم. آقا امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر فرمودند: « لَا یكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِی‏ءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ » نیکوکار و بدکار، با نماز و بی‌نماز نباید در نظر تو یکسان باشند که اگر این کار را انجام دادیم نیکوکار به انجام خوبیش ـ مثل نماز ـ بی‌رغبت می‌شود و بدکار به انجام بدی خود مصمم‌‌تر می‌شود. [1] پس مدیران محترم مدارس ‌حتماً باید برای نمازگزاران مدرسه امتیازات و تشویق‌‌هایی را قرار بدهند. باز امیرالمؤمنین علیه السلام فرموند: « اُزْجُرِ الْمُسِىءَ بِثَوابِ الْمُحْسِن» [2] تنبیه کن بدکار را با تشویقی که از نیکوکار انجام می‌دهی. تشویق هر اقدامی هست که حسّ خوشایندی در کودک و نوجوان ما ایجاد می‌کند و تنبیه هر اقدامی هست که حال کودک و نوجوان ما را ناخوش می کند. برای اجرای درست این شیوه باید این نکات را در ذهن داشته باشیم. یک. تشویق رحمت است و تنبیه غضب. یکی از اسامی خدا این است : « یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» [3]‌ ای کسی که رحمت و تشویق او بر تنبیه و غضبش مقدم می‌شود سبقت می‌گیرد. پس ما از تشویق شروع می‌کنیم اگر نتیجه نداد از تنبیه استفاده می‌کنیم. دو. تشویق سبب می‌شود کودک ما نماز را از روی محبت بخواند و تنبیه باعث می‌شود از روی ترس بخواند . آقا امام صادق علیه السلام فرمودند: « الحُبُّ أفضَلُ مِنَ الخَوفِ» [4] عشق و محبت بهتر از ترس است. پس اولویت اول ما تشویق هست نه تنبیه. سه. والدین و معلمان باید در تنبیه و تشویق هماهنگ باشند که در غیر این صورت اثر تنبیه، خنثی شده یا کاهش داده می شود. مثلا! اگر فرزندی هر روز نماز صبحش قضا می‌شود و یکی از والدین به او اَخم کند که یک نوع تنبیه است اما دیگری بی‌خیال باشد یا به آن فرزند بگوید : «خودت را به ناراحت نکن چون نماز چیز مهمی نیست» اگر معلمی به روی نمازگزاران لبخند بزند یا برای آنها جایزه قرار بده اما معلم دیگر بگوید کار مهمی که نیست یا شبهه نمازی را مطرح کند، اثر آن تشویق کاهش پیدا می کند. چهار. پدر و مادران عزیز! دقت کنیم اگر فرزند ما نماز را خودجوش و با اشتیاق و بدون توقع می‌خواند و ما مدام او را تشویق کنیم و برایش هدیه و جایزه بخریم توقع او را بالا بردیم و انگیزه‌ی او را خراب کردیم. [1] (نهج البلاغه، نامه 53) [2] نهج البلاغه، حکمت 177. [3] مفاتیح الجنان، دعای جوشن کبیر، قسمت 19. [4] الكافی، ج‏8، ص: 129.
66 ؛ شیوه تشویق و تنبیه 2 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما شیوه تشویق و تنبیه در دعوت به نماز بود. قرار شد برای اجرای درست این شیوه چند نکته را مرور کنیم. پنج. ما یک تشویق مادی داریم ـ مثلاً به خاطر نمازی که می‌خوانند آن لباسی که دوست دارند برایشان بخریم ـ و یک تشویق معنوی داریم. بیایم تشویق معنوی را دست‌کم نگیریم این‌که : * وقتی کودک ما نماز می‌خواند برایش دست بزنیم و به او بگوییم آفرین. * به فرزند خود بگوییم چون نماز صبح‌هایت را می‌خوانی من از تو راضی‌ هستم،خدا هم از تو راضی باشد. * به او بگوییم چون نماز تو اول وقت هست « من دوستت دارم، امام زمان هم تو را دوست داشته باشد» * به او بگوییم وقتی نماز می‌خوانی آن‌قدر خوشحال می‌شویم که انگار خدا کل دنیا را به ما داده است. * پدر بزرگی پیشانی نوه اش را می‌بوسید و می‌گفت پیشانی که به سجده برود، خوشمزه‌‌تر می‌شود. * مدیر مدرسه بگوید : همه جهت سلامتی مُکبّر و مؤذن مدرسه صلوات بفرستیم. * مدیر و معلم‌‌های عزیز بعد از نماز با لبخند با دانش‌آموزان دست بدهند و به آنها بگویند : «قبول باشد» شش. جایزه باید متناسب باشد اگر خیلی زیاد باشد فرزند ما پُر توقع می‌شود و اگر کم باشد آن حسّ خوشایند در او ایجاد نمی‌شود. پدری گلایه می‌کرد و می‌گفت : « به فرزند من گفتند یک ماه بیا نماز جماعت تا به تو جایزه بدهیم. یک ماه هر روز در نماز جماعت حاضر شده، بعد به او یک مداد قرمز و یک مداد مشکی دادند». این گونه تشویق‌ها حسّ نفرت نسبت ‌به نماز را در کودک زنده می کند. هفت. جایزه و تشویق غیرمنتظره اثر تشویق را بالاتر می‌برود. یک مدیر دبیرستان در تهران می‌گفت ما بدون اطلاع قبلی هر ماه یکی دو بار بستنی سنتی درجه یک به همه نمازگزاران مدرسه می‌دهیم. این یک حسّ خیلی خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند. هشت. اساتید تربیت می‌گویند تشویق مستقیم برای کودک زیر سن هفت سال سمّ مهلک است. گاهی اوقات آنها ما را در نماز همراهی می‌کنند، سجاده خود را کنار ما می‌اندازند یا با ما به مسجد می‌آیند اگر بگوییم این بستنی به خاطر این نماز است به این می‌گویند « تشویق مستقیم». «تشویق غیرمستقیم» این است که در مسیر رفتن یا برگشت از مسجد بدون این‌که بیان کنیم این تشویق نماز است برایش بستنی بخریم یا بعد از مسجد او را به پارکی که دوست دارد ببریم یا وقتی کنار ما به نماز می‌ایستد زیر سجاده اش خوراکی قرار بدهیم و نگوییم این جایزه توست و به دروغ هم نگوییم که این را فرشته‌ها برای تو آوردند. یا بعد از نماز که با هم می‌خوانیم یک خوراکی خوشمزه بیاریم و دوتایی آن خوراکی را بخوریم.
67 ؛ شیوه تشویق و تنبیه 3 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع صحبت ما شیوه تشویق و تنبیه در دعوت به نماز بود. گفتیم برای اجرای درست این شیوه باید به نکاتی توجه کنیم: نُه. تشویق باید همان لحظه‌ای که انجام می‌شود حسّ خوشایند را در کودک و نوجوان ما بگذارد. در یک مراسمی قرآنِ نفیس رنگارنگی را به یک دختر نه ساله‌ای که نماز خوانده بود جایزه دادند اما لبخند هم بر روی لب‌های او نیامد. اگر با یک دهم آن پول یک دفتر خوشگل یا گل سرِ زیبا به او هدیه می‌دادند اثر تشویق او در دعوت به نماز بیشتر بود. ده. تشویق درونی اثر بیشتری دارد تا تشویق بیرونی. تشویق بیرونی مثل خرید لباس می‌ماند و تشویق درونی این است که در جمع نمازگزاران مدرسه کاری کنیم که اعضا با نشاط باشد و آن مراسم پُر از شوخی و لبخند باشد و در آن محیط به آنها خوش بگذرد. مثلاً دختر من با خاله ش ـ که خیلی به او علاقه دارد ـ مسجد برود. پسرم را با دوست خودش به مسجد ببرم که همراهی آن دوست سبب می‌شود در مسجد به او خوش بگذرد. یازده. بیان پاداش‌ها و تشویق‌های خدا برای نمازگزاران در دنیا، در لحظه‌ی جان دادن، در قبر و قیامت خودش یک تشویق حساب می‌شود و در نوجوان ما اثر ماندگارتری دارد تا تشویق مادی که من از رفتار او داشته باشم. و بیان تنبیه‌‌های خدا برای بی‌نماز و سست نمازها اثر ماندگارتری دارد تا تنبیه کلامی و رفتاری که من داشته باشم. دوازده. دانش‌آموز ما گرفتن نمره را نوعی تشویق می‌داند. معلمی می‌تواند بگوید هر کسی این مقدار در نماز جماعت شرکت کرد این مقدار به نمره کلاسی او اضافه می‌کنم. سیزده. «تشویق» می‌تواند برداشتن یک محرومیت باشد یا بخشش یک خطا باشد مثلاً مدیر بگوید کسانی که این مقدار در نماز جماعت شرکت کردند اگر قرار باشد نمره انضباط آنها را کم شود را می بخشیم. مدیری می‌گفت قانون مدرسه‌ی ما این بود هر کسی موبایلی را می‌آورد موبایل او ضبط می‌شد و فردا والدین او می‌آمدند تا موبایل را تحویل بگیرند. یک دانش‌آموز کلاس دوازدهم موبایلش را ضبط کردم. گفت ببخشید. قبول نکردم. اصرار کرد گفتم پدر و مادرت بیاید. التماس کرد که ببخشم، یک فکر به ذهنم رسید. گفتم قرآن می‌فرماید: « إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ» [1] خوبی‌ها بدی‌ها را پاک می کند. یک کار خوب بکن تا این خطای تو را ندیده بگیرم. گفت « چه کنم؟» گفتم : «تا ده روز در نماز جماعت شرکت کن» قبول کرد و من تلفن همراهش را به او دادم. سال بعد وقتی او را در خیابان دیدم به من گفت : « آن روز برای اولین بار با نامحرمی قرارِ گناه گذاشته بودم و پیامکش را هم در تلفن همراه نوشته بودم، با خودم گفتم اگر پدر و مادرم از محتوای پیامک آگاه بشوند آبروی من می‌رود و به همین خاطر ـ با اینکه نماز را دوست نداشتم ـ گفتم ده روز در نماز جماعت شرکت می‌کنم تا آبروی من پیش پدر و مادرم نرود. با حضور در اولین نماز جماعت ه بفکرم رسید اگر پدر و مادرم از متن پیامک آگاه می شدند آبرویم می‌رفت. حالا اگر آن عمل را انجام بدهم و لو برود چقدر بی آبرو می‌شوم. تصمیم گرفتم که دیگر آن گناه را انجام ندهم. آن مدیر می گفت : بعد از آن ده روز هم آن دانش‌آموز در نماز جماعت شرکت می‌کرد و به من گفت آن اتفاق سبب شد مسیر زندگیِ من عوض بشود. [1] سوره هود، آیه 114.
68 ؛ شیوه تشویق و تنبیه 4 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع صحبت ما شیوه تشویق و تنبیه در دعوت به نماز بود. خدمت شما عرض کردیم که برای اجرای درست این شیوه باید به نکاتی توجه کنیم: چهارده. این اشتباه هست که به فرزند خود بگوییم هر نمازی را بخوانی دو هزار تومان به تو می‌دهم و اگر یک شبانه‌روز نماز بخوانی ده هزار تومان کاسب می شوی. او هم بعد از مدتی به ما می‌گوید : «اگر هر نمازی سه هزار تومان می‌دهی بخوانم، اگر نمی‌دهی نمی‌خوانم». برای اصل نماز جایز قرار ندهیم برای مستحبات جایزه بگذاریم مثلاً اگر این تعداد نمازت را اول وقت خواندی یا در نمازِ جماعت مسجد شرکت کردی برایت جایزه می‌خرم. پانزده. بنده بارها در مدارس دیدم که عکس رتبه‌های برتر علمی را بنر کردند و به دیوار نصب کردند اما ندیدم که عکس مُکبر و مؤذن و رتبه‌های برتر قرآن و اذان مدرسه را بنر کرده باشند و به دیوار زده باشند این کار را انجام بدهیم که هم تکریم، هم تقدیر و هم تشویق است. شانزده. برای انجام مکروهات یا ترک مستحبات هرگز تنبیه قرار ندهیم مثلاً اگر فرزند تعقیبات نماز را نمی‌خواند یا در نماز مسجد شرکت نمی‌کند او را تنبیه نکن. هفده. تنبیه خشن سبب می‌شود فرزند از پدرش دور بشود و نسبت ‌به نماز نفرت ایجاد بشود. آقای سی ساله‌ای می‌گفت از نوزده ‌سالگی دیگر نماز نخواندم. پرسیدم چرا؟ گفت: من نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء را می‌خواندم اما بیدار شدن برای نماز صبح برایم سختم بود. پدرم مرا صدا می‌زد و من مقاومت می‌کردم. سه بار اتفاق افتاد که شیشه اتاقم را شکست تا من را برای نماز بیدار کند. من با ترس از خواب می‌پریدم و در من ایجاد نفرت نسبت ‌به نماز شکل گرفت. تصمیم گرفتم انتقام بگیرم و بقیه نمازها را هم نخوانم البته الان پشیمان هستم. هیجده. اگر ما رابطه عاطفی قوی با فرزند یا دانش‌آموزان داشته باشیم می‌توانیم از قهر به عنوان یک تنبیه مؤثر استفاده کنیم. البته اگر زمان قهر خیلی کوتاه باشد اثر ندارد اگر خیلی هم زیاد باشد ایجاد نفرت می‌کند در خطاهای بسیار بزرگ حداکثر زمان قهر را به ما فرمودند سه روز باشد. [1] در آن موقعیت هم یکی از معلم‌ها یا در خانه یکی از والدین واسطه ‌شود و بگوید : «به خاطر من این نوجوان را ببخش، از این به بعد قول می‌دهد همه‌ی نمازهایش را بخواند». [1] هَجرُ المُؤمنَینِ ثَلاثا، فإن تَكَلَّما وإلّا أعرَضَ اللّه ُ عَزَّوجلَّ عَنهُما حتّى یتَكلَّما . (الترغیب والترهیب، ج 3، ص: 457)
69 ؛ شیوه تشویق و تنبیه 5 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما شیوه تشویق و تنبیه در دعوت به نماز بود. گفتیم که برای اجرای درست این شیوه باید به نکاتی توجه کنیم: نوزده. تشویق و تنبیه مبهم انجام ندهیم بلکه علتش را بیان کنیم. بعد از این‌که فرزندم نمازش را خواند نگوییم : «آفرین به پسر خوبم!» این یک تشویق مبهم هست. بلکه بگوییم آفرین به پسر نمازخوانم. اگر برای او محرومیتی قرار داریم یا آن چیزی را که خواست برایش نخریدیم به او بگوییم که علتش این است که دیشب نماز مغرب و عشاء را نخواندی و خوابیدی. بیست. اول تنبیه را بیان کنیم و خط و نشان بکشیم و بعد از تخلف، آن تنبیه را اجرا کنیم. مثلاً اگر نماز صبحت را نخواندی این هفته نباید استخر بروی یا اجازه نداری بازی مسابقه‌ی فوتبال را از تلویزیون ببینی. در این ‌صورت او با نخواندنِ نماز صبح، خودش را مستحق جریمه و تنبیه می‌بیند و وقتی تنبیه‌ شد مقاومت نمی‌کند. اگر هم ابراز پشیمانی کرد، فرصت جبران برایش بگذاریم مثلاً می‌گوید بابا بگذار ‌حتماً من فردا استخر را بروم می‌گوییم در صورتی اجازه می‌دهیم و تنبیه را برمی‌داریم که مثلاً امشب در نماز جماعت مسجد شرکت کنی. بیست و یک. اسلام با تنبیه‌ی که سبب سیاهی و کبودی بدن بشود مخالفت می‌کند آن را حرام اعلام می‌کند. و ما اجازه نداریم با رفتار حرام و منکر دعوت به معروف ـ مثل نماز ـ انجام بدهیم. می‌توانیم گوش او را بپیچانیم و هم‌زمان به او بگوییم چرا با دستور خدا مخالفت می‌کنی؟ موقعی که می‌خواهیم آنها را تنبیه بکنیم ـ مثل امام خمینی ـ فرصت فرار به فرزند بدهیم نه این‌که در را به روش قفل کنیم و تا می‌خورد به او کتک بزنیم. بیست و دو. تنبیه نباید در حضور دیگران باشد که تحقیر فرزند حساب می‌شود و با تحقیر کسی تربیت نمی‌شود. بیست و سه. هنگام تنبیه از کلمات توهین‌آمیز مثل بی‌شعور، نفهم، خاک‌برسر استفاده نکنیم. بیست و چهارم. اگر تشویق کلامی و مادی بیش ‌از اندازه استفاده بشود فرزند ما تلقیِ التماس می‌کند که ما به تو التماس می‌کنیم تا با گرفتن با جایزه نماز بخواند که در این صورت اثر تشویق خنثی می‌شود. مادری می‌گفت حاج آقا هر چه بگویی جایزه برای فرزندم خریدم تا نماز بخواند، اوایل نماز می‌خواند اما الان دیگر نمی‌خواند. به او گفتم که تشویق مثل دارو می‌ماند که استفاده زیاد از دارو آن را کم اثر می‌کند و مجبور می‌شویم داروی بزرگتر و قوی‌تر استفاده کنیم و روزی می‌رسد که آن داروی قوی‌تر هم چون زیاد استفاده شده آن اثری که باید داشته باشد، ندارد.
70 ؛ شیوه نظرسنجی 1 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما شیوه‌های دعوت کودک و نوجوان به نماز بود. در این جلسه می‌خواهیم شیوه نظرسنجی را مرور کنیم. آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: « مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ» [1] کسی که از نظرات دیگران استفاده کند، لغزشگاه‌ها را شناسایی خواهد کرد پس چنین کسی تصمیم‌‌های درست‌‌تر و دقیق‌تری خواهد گرفت. مدیری که از دانش‌آموزان خود نقاط قوت و ضعف نماز جماعتِ مدرسه را می‌پرسد، تصمیمات درست تری برای تقویت نماز جماعت مدرسه می گیرد و این سبب می‌شود تعداد بیشتری از دانش‌آموزان با ذوق و شوق در نماز جماعت حاضر بشوند. از یک عالم بزرگوار به عنوان امام جماعت موفق مسجد در سطح کشور تقدیر شد ایشان فرمودند رمز موفقیت من اجرای شیوه‌ی نظرسنجی هست. مُدام از مردم در رابطه با شیوه مدیریتِ مسجد سؤال می‌پرسم و به انتقادات و پیشنهادات آنها اهمیت می‌دهم. با ذوق و شوق آن پیشنهادات را گوش می‌کنم از آنها تشکر می‌کنم و قول می‌دهم که پیگیر باشم تا اگر پیشنهاد آنها قابلیت اجرا داشته باشد آن را حتماً در مسجد اجرا کنم و در سخنرانی‌ بعد از نمازها هم می‌گویم که این طرح زیبا پیشنهاد خود شما بوده تا مردم تشویق بشوند و دوباره پیشنهادات خود را به ما ارائه بدهند. شیوه نظرسنجی این‌گونه اجرا می‌شود که یک مدیر به دانش‌آموزانش یک برگه سفید می‌دهد. روی آن برگه نوشته ‌شده * من در نماز جماعت شرکت می‌کنم چون ...... * من در نماز جماعت شرکت نمی‌کنم چون ...... روی این برگه درخواست نام خانوادگی از دانش‌آموز نمی‌شود. به او می‌گوییم شفاف و بدون خجالت بنویس که چرا شرکت می‌کنی یا شرکت نمی‌کنی. برای این‌که انگیزه آنها بالا برود جایزه‌های خوبی هم قرار می‌دهیم مثلاً برای دانش‌آموزان پسر توپ والیبال و فوتبال و برای دختر خانم‌ها روسری خوشگل و چادر قشنگ. هر دانش‌آموزی که برگه پاسخ را به ما داد یک برگه قرعه‌کشی به او می‌دهیم تا در قرعه‌کشی شرکت کند و جایزه‌ای را دریافت کند. صرف شرکت در قرعه کشی هم می‌تواند انگیزه آنها را برای حضور در نماز جماعت بالاتر ببرد. زمان قرعه کشی هم بعد از نماز جماعت مدرسه در نماز خانه باشد. بعد عوامل مثبتی را که دانش‌آموزان ذکر کردند را تقویت می‌کنیم و موانع منفی که برای عدم حضور در نماز جماعت ذکر کردند را از بین می‌بریم. اولویت هم با بیشترین تکرار هست یعنی بیشترین عوامل مثبت و بیشترین موانعِ منفی. پدر و مادر هم می‌تواند با گفتگو با فرزندش از او نظرخواهی کند که چرا در نماز مسجد شرکت نمی‌کنی چرا نمازت را دیر می‌خوانی یا چرا نماز نمی‌خونی؟ و وقتی فرزند دلایل خودش را بیان می‌کند، پدر و مادر تلاش می‌کنند تا موانعی که او بیان کرده را برطرف کنند. [1] الكافی، ج‏8، ص: 22.
71 ؛ شیوه نظرسنجی 2 بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما شیوه نظرسنجی در دعوت دانش‌آموزان به نماز بود. در این جلسه می‌خواهیم چند تا از موانعی که دانش‌آموزان در نظرسنجی‌ها برای عدم شرکت در نماز جماعت مدرسه می نویسند را دوره کنیم. یک. هوا سرد هست و وضوخانه آب گرم ندارد. دو. سرویس بهداشتی و وضوخانه کثیف هست. بعضی دانش‌آموزان یکی دو ساعت تحت فشار قرار می گیرند تا زنگ آخر بخورد و به خانه بروند ولی داخل سرویس بهداشتیِ مدرسه نروند. حالا ما چگونه توقع داریم بروند سرویس بهداشتی مدرسه و بعد در وضو خانه‌ی کثیفِ مدرسه وضو بگیرند و بیایند به نمازخانه. سه. مُهرهای نماز کثیف هست. ‌حتماً مُهرهای کثیف را جمع کنید و مُهرهای تمیز قرار بدهید. چهار. فرش‌‌های نمازخانه کثیف و بد بو هست. ‌حتماً زود به زود فرش‌‌های نمازخانه را بدهید به قالیشویی و به دانش‌آموزان بگوییم چون نماز خواندن در محیط کثیف کراهت دارد ما این کار را انجام دادیم. یکی از مدیران می‌فرمود که من به دانش‌آموزان می‌گویم جلوی در ورودی جوراب خود را در بیاورند و داخل کفش خود قرار بدهند و بعد وارد نمازخانه بشوند تا بوی جوراب‌ها اذیت نکند. اگر امام جماعتِ دانش‌آموزان دختر هم خانم هست، خوب است آنها هم همین کار را انجام بدهند. مدیر مدرسه ای جلوی در ورودی نمازخانه دو سه تا پاشور قرار داده بود تا دانش‌آموزان پای خود را بشورند تا فضای نمازخانه فضای تمییزی باشد. پنج. مدیری می‌گفت خیاط لباس فرم مدرسه ما آستین مانتوی دختران را تنگ گرفته بود و به همین خاطر آستین آنها برای وضو بالا نمی‌رفت. سال بعد به خیاط‌ها گفتم آستین مانتوها را بازتر بدوزید تا بچه‌ها برای وضو مشکلی نداشته باشند. مدیر دیگری می‌گفت دانش‌آموز من گفت : « ساعتِ دوازده و سی دقیقه سرویس‌ها جلوی در مدرسه حاضر می شوند و من تا نماز را به جماعت بخوانم می‌شود ساعت دوازده و سی و پنج دقیقه و وقتی وارد سرویس می‌شوم هم راننده و هم دانش‌آموزان دیگر به من تَشر می‌زنند که تو چرا ما را معطل می‌کنی؟ خُب نمازت را برو در خانه بخوان. یک بار، دو بار، پنج بار مقاومت کردم. الان دیگر مجبورم برای مراعات حال آنها نماز را داخل خانه بخوانم» مدیر مدرسه گفت : «من به امام جماعت عرض کردم که دوازده و سی دقیقه ‌حتماً ‌حتماً نماز جماعت تمام شده باشد و به دانش آموزان و رانندگان سرویس گفتم در ورودی مدرسه ساعت دوازده و چهل دقیقه باز می شود . در این صورت دانش‌آموزی که در نماز جماعت شرکت کرده زودتر یا همراه دانش‌آموزی که در نماز جماعت شرکت نکرده وارد سرویس می‌شود و کسی او را سرزنش نمی کند.
72 ؛ شیوه انتقال تجارب بِسمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما شیوه نظرسنجی در دعوت کودک و نوجوان به نماز بود. از دانش‌آموزان نظرسنجی کردند که نماز را در خانه یاد گرفتید یا مدرسه؟ بیشتر گفتند خانه پرسیدند: از پدر یا از مادر؟ پاسخ دادند : مادر. پس اگر ما بخواهیم طبق این شیوه ترویج نماز کنیم باید احکام وضو، غسل و نماز را بیشتر به مادرها آموزش بدهیم و شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز را بیشتر با آنها کار کنیم چون آنها در نمازخوان شدن فرزندشان مؤثرتر هستند. امروز شیوه‌ای را می‌خواهیم بگوییم که به شیوه نظرسنجی نزدیک است و نام آن «شیوه انتقال تجارب» است. آقا امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: «ثَمَرةُ التَّجرِبةِ حُسْنُ الاخْتِیارِ» [1] میوه‌ی تجربه انتخاب خوب است. باز فرمودند: « مَنْ حَفِظَ التَّجَارِبَ أَصَابَتْ أَفْعَالُهُ » [2] هر کسی که از تجربه‌ها درس بگیرد انتخاب و اقدامات درستی انجام خواهد داد. این شیوه به ما می‌گوید از تجربه‌های منفی و مثبت خود و دیگران نهایت استفاده را ببریم. همان‌طور که مادری از مادری دیگر می‌پرسد آیا فلان مدرسه یا فلان معلم خوب است که من هم فرزندم را در همان کلاس ثبت‌نام کنم؟ همانگونه پدران و مادران وقتی کنار هم می‌نشینند از هم بپرسند شما چگونه فرزندت را اهل مسجد کردی؟ و شما چگونه فرزندت را برای نماز صبح بیدار می‌کنی؟ از تجربیات مثبت یا منفی آنها استفاده کند. مدیر قرآن، عترت و نماز یکی از شهرها به بنده فرمودند در فضای مجازی گروهی را تشکیل دادیم که مدیران و معلمان در آن عضو هستند و تجربه‌های موفق و ناموفق و ایده‌های خوب نمازی، قرآنی و پرورشی خودشان را داخل آن گروه قرار می‌دهند و دیگران از آنها استفاده می‌کنند و الگوبرداری می‌کنند و همه از حضور در این گروه خوشحال هستند. ستاد اقامه نماز دو جلد کتاب چاپ کرده برای شیوه انتقال تجارب: یک. کتاب داستان های واقعی (خاطرات نمازی) ستاد اقامه نماز دو هزار خاطره را بررسی کرده تا صد و چهل خاطره زیبا را در این کتاب قرار دهد. دو. کتاب پنجره‌ای رو به آفتاب در این کتاب سه جلدی خاطرات نمازی معلمان، مدیران و امامان جماعت مدارس قرار داده شده است. این کتاب پی دی اف دارد آن را هم میتونید از اینترنت دریافت کنید. خیلی خوشحال بودم که در این جلسات در خدمت شما والدین و معلمان عزیز بودم. سخن خود را با دعای حضرت ابراهیم علیه السلام به پایان می بریم که : « رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّیتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ» [3] پروردگارا، مرا و از ذرّیّه‌ام نیز کسانی را برپا دارنده نماز قرار بده و بار الها دعای مرا بپذیر. [1] تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 444. [2] تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 444. [3] سوره ابراهیم، آیه 40.
دعوت به بهشت ؛ مهارت دعوت به نماز.pdf
2.45M
؛ مهارت دعوت به نماز ✅ متن ۲۶ شیوه در دعوت کودک و نوجوان به نماز 👌 مناسب برای معلمان و مبلغان و والدین 🔻 بنده برای تحقیق و تدوین این شیوه‌ها صدها ساعت وقت گذاشته ام. ☺️ هر کس این فایل را در فضای مجازی پخش کند در ثواب آن شریک می‌کنم.
هدایت شده از دعوت به بهشت
سلام علیکم 🌹 دوره دعوت به بهشت شامل ۷۲ کلیپ حدود سه دقیقه ای است 🌹 که در آن ۲۶ شیوه دعوت به نماز کودکان و نوجوانان در خانه و مدرسه بیان شده است. همه کلیپ های صوتی 👇🌹👇 https://eitaa.com/d_b_namaz/266 👇🌹👇 همه کلیپ های تصویری https://eitaa.com/d_b_namaz/341 👇🌹👇 متن همه کلیپ ها https://eitaa.com/d_b_namaz/542
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا