🌸برخی از مواردمهم نگارشی درپایه اوّل که دانش آموزان در نوشتن املای آنها دچار اشکال میشوند🌸
۱🍀-🌺نوشتن ( -ِ )ربط یا نشانه ی اضافی( ترکیبی یا وصفی) به صورت(ﻪ - ه):
اکثر دانش آموزان نه تنها در کلاس اوّل بلکه پایه های بالاتر نیز (-ِ )نشانه ی اضافه را به صورت(ﻪ - ه)می گذارند. (-ِ)اضافه نشانه ای است که در زیر حرف آخر اسم جهت ربط یااضافه نمودن اسم به اسم یا صفت بعدی گذاشته می شود وجزءاصلی کلمه نیست(ترکیب مضاف ومضاف الیه- موصوف وصفت) .در صورتی که مصوت « ﻪ - ه » در پایان کلمات جزء اصلی کلمه است وبا حذف آن کلمه آسیب می بیندو شکل ومعنای خود راازدست می دهد.برای دانش آموزان توضیح دهید( ﻪ آخر چسبان و ه آخر تنها) صدای آخر کلمه است که اگر آن رابرداریم کلمه غلط می شود. ببینید:
دانه ← داﻨ
نَرده ← نَرد
سِتاره ← ستار
· بنابرااین توصیه می شود،در هنگام گفتن املا کلماتی که با(-ِ)ربط می آیند ؛ حتماًبا هم گفته شوند .چون اگرشما کلمه ی اوّل راگفتید وتأخیر کردید ،دانش آموزدر پایان کلمه به محض شنیدن (-ِ)آن رامی خواهدبه شکل ﻪ - ه بنویسد.
مدادِ سَبز
دوست ِبابا
سَبدِتوت
۲–🌺 🍀نوشتن کلمه هایی مثل ( زیاد، میان، بسیار ، بیابان و...):
وقتی در کلمه ابتدامصوت (ﻴ)وسپس صامت(ﻴ) آمده باشد. فقط یکی از نشانه ها نوشته می شود. در کلاس درس اغلب مشاهده می کنیم دانش آموزان هر دو شکل را می نویسند.
امّا چنانچه در کلمه ابتدا صامت(ﻴ) وبعدمصوت(ﻴ) بیاید ؛هر دو شکل نوشته می شود.مثل:می آییم، تغییر،پاییز
· برای نوشتن وتدریس اینگونه کلمه ها صداهای کلمه رایکی یکی می نویسیم وضمن اینکه دانش آموزان می خوانندتوضیحات بالا را با زبان ساده برای دانش آموزان بیان می کنیم. ویادمان با شد درکلمه ی مثلاً(زیاد) خودمان یک(ﻴ) بگذاریم. به دانش آموزان توصیه می کنیم این کلمه ها را بخش وصداکشی نکنند.
مثال :
ز ← زﻴ ← زیا ← زیاد
ﻣ ← ﻣﻴ ← ﻣیا ← ﻣیان
ﺴﻴ ← ﺴﻴا ← ﺴﻴاه
می آییم می شوییم
پاییز پایین تغییر
۳-🌺 تشخیص مصوت « ﻪ - ه » وصامت« ﻪ - ه »در کلمه ها:
· ✅🌸 در صورتی که قبل از« ﻪ - ه » صامت باشد، این نشانه ها مصوت «اِ- -ِ ﻪ - ه » هستند.
· ✅🌸 در صورتی که قبل از« ﻪ - ه » مصوت( ا،و،ی ،-ُ) باشد، این نشانه هاصامت «ﻫ-ﻬ- ﻪ - ه » هستند.
✅مصوت اِ -ِ « ﻪ - ه ✅
نرده شیشه دسته آمده میوه مدرسه
✅صامت ﻫ ﻬ « ﻪ - ه »✅
ماه روباه کوه تنبیه توجّه گیاه
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
هدایت شده از کلاس اولی ها
#شعر_ز
ز ز ز هستم
ز که میگن من هستم
نقطه ای رو سر دارم
که خیلی دوستش دارم
نقطه ی من دوستمه
همیشه همراهمه
به شکلِ من نگاه کن
مثل سرسره هستم
یک کمی کج و شیب دار
با حوصله نشستم
اول و آخر ، وسط
هرجابخوای من هستم
اول مثلِ زعفران
مثلِ زمین و زمان
وسط مثلِ بادبزن
وسط شبیهِ سوزن
آخر مثلِ رمز و راز
آخر شبیه پرواز
اول و آخر وسط
فرقی نداره برام
هرجا بگی من میام
حالا بگو کی هستم؟
آفرین من ز هستم.
💠💠💠شعر از :روحی💠💠💠
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
Learn-Z-mmhqz1.pdf
حجم:
427.6K
کاربرگ درس ز
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
#روانخوانی_نشانه_ایـ_یـ_ی_ای
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
#دیکته_جدولی تا نشانه ن
#دیکته_خلاق
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹قسمت آخر تدریس درس ایـران
جمع بندی و مرور
✳نشانه ایـ یـ ی ای ✳
#فارسی
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
🔴مشکلات آموزشی : #کدام_اِ : ---ِیا ـه❓👇
بسیاری از دانش آموزان در نوشتن صدای ( اِ ) در انتهای کلمه دچار مشکل می شوند یعنی واژه های( اصحاب ِ ، دیدن ِ ، سال ِ ، نام ِ ، برای ِ ، پای ِ ) را به صورت ( اصحابه ، دیدنه ، ساله ، نامه ، برایه ، پایه ) می نویسند و بر عکس واژه های ( نامه ، بنده ، خسته ، پرده ، رفته ، دانه ) را به صورت ( نامِ ، بندِ ، خستِ، پردِ ، رفتِ ، دانِ ) می نویسند .
بسیاری از آموزگاران سعی می کنند با بیان و شرح و توصیف « اِ » مالکیت،صاحبی، مضاف و مضاف الیه ، نسبت،صفت و موصوف و امثال آن ، به دانش آموزان نوشتن درست آن واژه ها را آموزش دهند . این روش ها ، دانش آموزان را ، بویژه در سالهای اول و دوم دبستان بیشتر گیج می کند . زیرا رشد ذهنی آنان هنوز به درجه ای نرسیده است که مفاهیم یاد شده را درک کنند و تفاوت آن اصطلاحات را در یابند و به هنگام نوشتن دیکته به کار برند .
☆تجربه های زیادی که برای رفع این اشکال صورت گرفته ، نشان داده است که روش زیر سریع تر از هر روشی ، کودکان را به درست نویسی سوق می دهد .
♦️به هرحال روشی پیشنهادی است که میتوان بهکار برد:
#ابتدا با لحنی خوب و صمیمی از کودکان می خواهیم که به ما گوش کنند . سپس بدین طریق عمل می کنیم :
بچه ها ببینید من برای شما کلماتی را نام می برم بعضی از این کلمه ها طوریست که وقتی من کلمه را بیان کردم شما منتظر کلمه ی دیگری نمی مانید مثلا می گویم ( نامه ، خامه ، خانه ، شانه ) شما متوجه می شوید اسامی چیزهایی را گفتم . اما گاهی نیز کلماتی را می گویم ولی شما منتظر می مانید که ادامه دهم . زیرا آن کلمه به تنهایی،مقصود مرا نمی رساند . مثل ( مدادِ ، قندان ،کفشِ ، دانش آموزِ ، آموزگارِ ) .
در این گونه کلمات شما منتظرید که من ادامه دهم . مثلا ( مدادِ حسن ، قندانِ سفید ، کفشِ قرمز ، دانش آموزِ خوب ،آموزگار ِکلاس اول).
حالا این دو دسته کلمات را مخلوط به کارمی برم .هر وقت بعد از گفتن کلمه ام، منتظر کلمه دیگری بودید دستهایتان را بالا ببرید و اگر نیاز نبود که منتظر کلمه ی دیگری بمانید دستهایتان پایین باشد .
خوب حالا کلمات را می گوییم . آماده اید :
کلاس ِ ، معلم ِ ، مدیر ِ، زن ِ، ساده ، مداد ِ ، خامه ، دانه ، کتاب ِ رنگ ِ ، چاله و ....
کفشِ قرمز ، دانش آموزِ خوب ،آموزگار ِکلاس اول.
♦️بعد از یکی دو جلسه این بازی را انجام دادیم به آنها فقط یک قاعده را آموزش می دهیم . می گوییم هر وقت بعد از تلفظ کلمه شما منتظر کلمه ی دیگری بودید با این « ــِ » آن را مینویسیم و اگرمنتظرکلمه ی دیگری نبودید با « ه یا ـه » ،آن را بنویسید .
♦️البته می توان برای آن اسمی انتخاب کنیم . چون دو کلمه را به همدیگر ربط می دهد . آن را « ــِ » #ربط می نامیم.
♦️برای به یاد سپاری بهتر ، می توان چند ترکیب را روی برگه اینوشت و برای مدتی روی دیوار کلاس نصب کرد . و در هنگام گرفتن املا ، هر وقت به« ــِ » ربط رسیدیم دست را بالا ببریم . با این روش می توان مشکل دانش آموزان را در این مورد رفع نمود و کمتر معلم خسته می شود .
منبع :1- درمان اختلالات دیکته نویسی – نوشته مصطفی تبریزی
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎ نکته آموزشی
درس ایران
می ♻ کار ♻
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم
شعر الفبا.pdf
حجم:
1.15M
💕آموزش الفبا با شعر؛ همراه با دست ورزی و تصاویر جذاب و زیبا
♻شاعر:رودابه حمزه ای
پایه #اول
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
https://eitaa.com/klase1_12/3
کلاس اول تا دوازدهم